text_structure.xml 29.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Dzień dobry państwu. Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej. Stwierdzam kworum. Przechodzimy do pkt I, czyli rozpatrzenia w trybie art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 8 października 2010 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej informacji o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Ogólnych (18 listopada 2022 r.), w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach. Rząd reprezentuje pan minister Szymon Szynkowski vel Sęk. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Minister do spraw Unii Europejskiej z Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Szymon Szynkowski vel Sęk:</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Dziękuję, panie przewodniczący. Szanowni państwo posłowie, panie ministrze, szanowni państwo, zgodnie ze wstępną listą punktów A, podczas listopadowego posiedzenia Rady ds. Ogólnych zostanie przyjęte podejście ogólne do rozporządzenia PE i Rady ustanawiające środki na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa w instytucjach, organach, urzędach i agencjach Unii. Ta tematyka znajduje się we właściwości Kancelarii Prezesa Rady Ministrów pion cyfryzacja. Zgodnie ze stanowiskiem rządu Polska poprze przyjęcie podejścia ogólnego. Projekt rozporządzenia opiera się na strategii UE w zakresie bezpieczeństwa oraz strategii w zakresie cyberbezpieczeństwa na cyfrową dekadę. Projektowane środki mają się przyczynić do zwiększenia instytucji, organów i agencji UE na cyberzagrożenia. Projekt uaktualnia regulacje prawne dotyczące CSIRT UE, czyli Computer Security Incident Response Team oraz uwzględnia zmieniony charakter i wyższy poziom cyfryzacji instytucji organów i agencji w ostatnich latach, jak również zmieniający się krajobraz zagrożeń cyberbezpieczeństwa.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">W obecnej sytuacji geopolitycznej wobec znacznie większej skali cyberzagrożeń przedmiotowe rozporządzenie zyskuje na znaczeniu. Instytucje unijne muszą posiadać narzędzia zarówno prawne, jak i techniczne do sprawnego radzenia sobie w sytuacjach związanych z cyberatakami. To jest jedyny punkt legislacyjny, panie przewodniczący, który będzie na najbliższej Radzie ds. Ogólnych relacjonowany, więc pozwoliłem sobie przedstawić stanowisko w odniesieniu do niego. Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Dziękuję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę. W związku z tym dziękuję, panie ministrze. Proponuję przyjąć konkluzję i stwierdzam, że: Komisja przyjęła do wiadomości informację o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Ogólnych w dniu 18 listopada 2022 r. w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach w trybie art. 11 ust. 1 ustawy. Czy ktoś wnosi sprzeciw? Nie widzę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Przechodzimy do pkt II, czyli rozpatrzenia w trybie art. 11 ust. 1 ustawy z dnia  8 października 2010 r. informacji o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Rolnictwa i Rybołówstwa (21 i 22 listopada 2022 r.), w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach. Rząd reprezentuje pan minister Janusz Kowalski. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiJanuszKowalski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, lista punktów przewidzianych do przyjęcia bez dyskusji podczas posiedzenia Rady ds. Rolnictwa i Rybołówstwa 21 listopada 2022 r. zawiera jeden dokument o charakterze legislacyjnym, pozostający we właściwościach Ministerstwa Finansów. Chodzi o projekt budżetu korygującego nr 5 do budżetu ogólnego na rok 2022, DAP5/2022, który dotyczy dodatkowych środków przeciwdziałających skutkom wojny na Ukrainie, wzmocnienia unijnego mechanizmu ochrony ludności, zmniejszenia środków na płatności i aktualizację dochodów COM(2022) 351. Rząd popiera przyjęcie tego aktu prawnego. To po pierwsze.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiJanuszKowalski">Porządek Rady przewiduje w ramach punktów różnych prezentację Komisji dotyczącą aspektów rolnych projektu rozporządzenia PE i Rady w sprawie odbudowy zasobów przyrodniczych COM(2022) 304, do którego stanowisko było już rozpatrywane przez Wysoką Komisję. Wniosek wyznacza nadrzędny cel polegający na długoterminowej odbudowie przyrody na obszarach lądowych i morskich UE z wiążącymi celami odtworzenia określonych siedlisk i gatunków. Rząd RP zauważa potrzebę ochrony i odbudowy zasobów przyrodniczych Europy i Polski, i w pełni docenia znaczenie bioróżnorodności dla jakości życia, dobrobytu i bezpieczeństwa społeczeństwa oraz możliwości rozwoju. Projekt zdaje się jednak nie dostrzegać mogących występować rozbieżności między celami w zakresie ochrony i odbudowy ekosystemów a innymi celami i potrzebami w zakresie użytkowania przestrzeni na przykład dla celów rolniczych czy energetycznych, które są priorytetowe. Naszym zdaniem za słuszne należy uznać zwrócenie uwagi na potrzebę przywrócenia funkcji przyrodniczych obszarów, które częściowo je utraciły na skutek między innymi zmian klimatu. Jednak analiza projektu rodzi pewne obawy co do realności zaproponowanych w nim celów ogólnych i obowiązków państw członkowskich w kontekście braku zagwarantowania odpowiednich środków finansowych. Cele nałożone na sektory rolne i rybackie są bardzo ambitne i budzą wątpliwości co do możliwości ich realizacji w określonej w projekcie perspektywie czasowej.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiJanuszKowalski">Zgodnie z proponowanym wnioskiem działania w zakresie odbudowy ekosystemów będą scharakteryzowane w Krajowym Planie Odbudowy. Z uwagi na złożoność zagadnienia przygotowanie go w krótkim czasie, określone w projekcie na 24 miesiącu od momentu ogłoszenia aktu prawnego, może okazać się niemożliwe. Krajowy Plan Odbudowy zasobów przyrodniczych będzie nie tylko rodził zobowiązania dla administracji różnych szczebli, ale również wpływał na funkcjonowanie poszczególnych podmiotów gospodarstw rolnych oraz właścicieli gruntów. Należy podkreślić, że zapewnienie bezpieczeństwa żywnościowego, bezpieczeństwa energetycznego oraz możliwość rozwoju gospodarczego są aspektami, które w obliczu obecnej sytuacji geopolitycznej należy traktować priorytetowo, z tego względu rozwiązania mogące mieć negatywny wpływ na możliwości rozwoju produkcji rolnej i rybackiej, w tym prowadzenie morskiej działalności połowowej, mogą okazać się niekiedy niemożliwe do wdrożenia. Dziękuję za uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Dziękuję, panie ministrze. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie słyszę. Drodzy państwo, proponuję przyjąć konkluzję, że: Komisja przyjęła do wiadomości informację o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Rolnictwa i Rybołówstwa w dniach 21 i 22 listopada 2022 r. w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach w trybie art. 11 ust. 1 ustawy. Czy ktoś wnosi sprzeciw? Sprzeciwu nie ma.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Przechodzimy do następnego punktu. Nie ma pana ministra. Dziękuję państwu, dziękuję, panie ministrze. A my czekamy na pana ministra. Pięć minut przerwy.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">[Po przerwie]:</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Szanowni państwo, wznawiamy posiedzenie. Został nam ostatni punkt do rozpatrzenia, pkt III: rozpatrzenie w trybie art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 8 października 2010 r. informacji o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Edukacji, Młodzieży, Kultury i Sportu (28 i 29 listopada 2022 r.), w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach. Jednocześnie informuje państwa, że na posiedzeniu Rady będzie omawiany dokument COM(2022) 457, który nie był jeszcze przedmiotem obrad naszej Komisji. Przybył do nas pan minister Szymon Giżyński, któremu oddaję głos. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoSzymonGizynski">Dziękuję. Uprzejmie pana przewodniczącego już przeprosiłem za niezawinione przeze mnie opóźnienie przybycia tu na spotkanie z państwem, na obrady Komisji. Niniejszym przepraszam wszystkich państwa obecnych i nieobecnych członków Komisji.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoSzymonGizynski">Szanowni państwo, pan przewodniczący zgodnie z planowanym na dzisiaj porządkiem obrad przedstawił krótko i zwięźle materię, którą się zajmiemy. Ja również chcę podążyć tym śladem. Przekażę państwu pewne informacje, można powiedzieć, ramowe i poproszę o nie tyle komentarz, co o rozwinięcie pewnych wątków, które mają znaczenie już o wymiarze ściśle polskiego interesu narodowego w kontekście projektowanych rozporządzeń UE w zakresie usług audiowizualnych. Będziemy o tym mówić także w kategoriach takiej naszej koniecznej czujności, czyli na poziomie konkretnych rozwiązań i już zaobserwowanych tendencji, które mogą być w pewnych rozstrzygnięciach kłopotliwe. Ale to już może w trybie dyskusyjnym. Jeżeli nam się uda zaspokoić państwa ciekawość, to tylko dzięki panu dyrektorowi Karolowi Zgódce, który jest tutaj ze mną i który bierze bardzo czynny udział we wszystkich gremiach, które przygotowują stanowisko Polski w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoSzymonGizynski">Konsultujemy stanowisko polskie z Krajową Radą Radiofonii i Telewizji. Powstaje dokument, który musi się zmierzyć z dokumentem krajowej rady i tym, co proponuje Komisja Europejska. Jest to materiał bardzo kompleksowy i skomplikowany. Musimy zareagować na to, co jest zgodne z polskim interesem narodowym, i niezgodne, po to żeby to wyprostować i przedstawić coś naszym interesom odpowiadającego. To się wszystko wiąże z faktem, że 29 listopada tego roku odbędzie się posiedzenie Rady UE ds., Edukacji, Młodzieży, Kultury i Sportu. W części poświęconej sprawom kultury i audiowizualnym Polska będzie reprezentowana przez samego pana premiera Piotra Glińskiego, który się będzie wypowiadał w tych tematach. To co powiedziałem tutaj do tej pory na czele z posiedzeniem państwa Komisji, jest formą przygotowywania naszej delegacji pod szefostwem pana premiera Glińskiego na to spotkanie z gremiami UE, która będzie konferować na temat tych rozwiązań dotyczących tak zwanego Europejskiego Aktu o Wolności Mediów. Do tego tematu dojdziemy za chwilę. Rozbierzemy go na konkretne rozpoznane, kłopotliwe i mniej kłopotliwe problemy.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoSzymonGizynski">Projekt rozporządzenia został opublikowany przez Komisję Europejską we wrześniu bieżącego roku. My w tej chwili, tak jak powiedziałem, opracowujemy stanowisko rządu do projektowanego rozporządzenia. Wymaga to od naszych gremiów roboczych bardzo szczegółowych analiz, także pod kątem zgodności projektowanych regulacji z podstawą prawną wynikającą z Traktatu o Funkcjonowaniu UE. Przygotowujemy jako ministerstwo projekt stanowiska rządu. W tej chwili, co jeszcze raz jest warte podkreślenia, dyskutujemy, konsultujemy z Krajową Radą Radiofonii i Telewizji, która jest organem konstytucyjnym regulacyjnym, właściwym w zakresie audiowizualnych usług medialnych i jest naszą najważniejszą współpracującą z rządem instytucją przy opracowywaniu stanowiska, które będzie wykorzystane i będzie najważniejszym elementem merytorycznym naszego udziału w obradach Komisji Europejskiej 29 listopada br.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoSzymonGizynski">Do tej pory wyglądało to może nie do końca bardzo frasobliwie. My nie odstajemy od tempa prac innych państw UE nad tym problemem. Prezydencja czeska, która ma zdanie bardzo podobne, jeżeli chodzi o zakres pewnych wątpliwości i formułowanych pytań, nie zamierza przyspieszać toku spraw. Na posiedzeniu Rady UE 29 listopada br. zamierza przedstawić tylko raport podsumowujący dotychczasowe dyskusje na poziomie roboczym. I, co jest dla nas bardzo ważne, prezydencja nie przewiduje przeprowadzenia debaty dotyczącej kształtu projektu. Czyli jest oczywiste, że w związku z takim stanowiskiem prezydencji czeskiej rząd nie będzie przedstawiał stanowiska dotyczącego regulacji zawartych w przedstawionym projekcie, który, jak powiedziałem, jest projektem kompleksowym i niezwykle skomplikowanym. To jest aluzją do tego, że trzeba czasu, żeby się przez to przedrzeć, a sama technika legislacyjna i sam kształt tego projektu do tego również nie zachęca, co oczywiście nie jest jakąś niefrasobliwą uwagą, tylko pewną aluzją do tego, że takie dokumenty albo prowadzą do przedłużenia prac, co się już dzieje, albo mają inny zamiar, żeby przy takim przedłużaniu, przy takim rozwlekaniu różnych problemów doszło do sytuacji, w której biurokracja UE obroni to, co w tym projekcie jest dla niej najważniejsze, a być może ogrom spraw skomplikowanych i bardzo rozwlekłych ma to przesłonić, żeby taki zamysł się udał. Może to są za daleko idące moje sugestie, ale proszę to przyjąć, może nawet nie jako sugestie, ale jako takie zalecenia autoostrożnościowe, że taka robota nas czeka. W tej chwili żaden kraj nie jest gotowy z przedstawieniem własnego, nawet na poziomie roboczym, projektu związanego z zupełnym rozpoznaniem sprawy. My też nie przedstawimy takiego stanowiska dotyczącego regulacji zawartych w przedstawionym projekcie. To jest informacja najważniejsza, także pod kątem powagi dzisiejszego spotkania i obrad Komisji. Być może będzie potrzebne jeszcze inne posiedzenie, chociaż czasu nie ma, natomiast dzisiejsza dyskusja powinna również dodać tu pewnych impulsów i mam nadzieję, że wpłynie na stanowisko Polski  29 listopada br., mając na uwadze państwa doświadczenie i merytoryczne punkty widzenia, które mogą wynikać z różnych wrażliwości, z różnych poziomów obserwacji. Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Dziękuję, panie ministrze. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej dyskusji? Nie widzę. Panie ministrze, ja podpytam, czy państwo już prezentowaliście sprawę najbliższego posiedzenia na posiedzeniu sejmowej Komisji Kultury i Środków Przekazu, czy też nie było tego w planach?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#SekretarzstanuwMKiDNSzymonGizynski">Nie było przedmiotem dyskusji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Nie było przedmiotem. A w późniejszym terminie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#SekretarzstanuwMKiDNSzymonGizynski">Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, to może w celu wywołania pewnych wątków dyskusyjnych, poprosiłbym teraz pana dyrektora Zgódkę, żeby uszczegółowił pewne problemy, które mamy rozpoznane, a które mogą być przedmiotem dyskusji właśnie ze względu na ich niedookreśloność, ale są wyjęte jako problemy z materii sprawy. Czyli robimy to z pełną predylekcją, zastanowieniem i odpowiedzialnością.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Bardzo proszę, bo na razie wiemy tylko o ogólnych tematach…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#SekretarzstanuwMKiDNSzymonGizynski">O założeniach ogólnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">…którymi ma się zająć to rozporządzenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#SekretarzstanuwMKiDNSzymonGizynski">Natomiast jesteśmy przygotowani, żeby przedstawić to na poziomie bardziej szczegółowym. Ja już pana dyrektora Karola Zgódkę rekomendowałem jako człowieka, który uczestniczy roboczo i to wielokrotnie w opracowaniu tego skomplikowanego i w reakcji na skomplikowany dokument.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Dobrze, to poprosimy, panie dyrektorze. Bardzo prosimy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#DyrektorDepartamentuMediowiSektorowKreatywnychMKiDNKarolZgodka">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Dziękuję, panie ministrze. Projektowane rozporządzenie, po raz pierwszy w zakresie regulacji unijnych, ma zawierać regulacje dotyczące całego rynku medialnego, co jest dosyć dużą zmianą w podejściu regulacyjnym UE do mediów. Do tej pory na poziomie prawa europejskiego uregulowane były tylko audiowizualne usługi medialne, czyli programy telewizyjne i usługi VOD. Podejście Komisji do projektu jest bardzo szerokie, natomiast bardzo duża grupa państw członkowskich wyraziła w różnym zakresie wątpliwości co do posiadania przez Unię kompetencji do regulowania niektórych materii, w szczególności rynku prasy. Tutaj myślę, że zdecydowana wręcz większość państw członkowskich pewne wątpliwości ma i w tej chwili jest przygotowywana przez służby prawne Rady UE opinia prawna dotycząca zgodności rozwiązań zawartych w tym projekcie z traktatem. Ta opinia będzie niestety dopiero na początku przyszłego roku, więc wtedy będziemy mogli dopiero tak naprawdę mieć pełną wiedzę w tym zakresie. Natomiast pan przewodniczący pytał o pracę Komisji Kultury i Środków Przekazu. Wiem, że różnego rodzaju organizacje, czy to wydawców, czy wydawców prasy, zwracały się do Sejmu o rozmowę na ten temat, natomiast takich prac jeszcze nie ma i nie dostaliśmy żadnego sygnału z Komisji Kultury i Środków Przekazu, żeby takie prace miały się w najbliższym czasie toczyć. Natomiast sama Komisja Europejska i Sekretariat Generalny Rady wskazują, że ten projekt to jest około półtora roku prac przed nami. Więc to jest bardzo wstępny etap.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Czyli jeżeli chodzi o jakieś konkrety, to myślicie państwo, że to teraz będzie, po tej Radzie? Czy kiedy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#DyrektordepartamentuMKiDNKarolZgodka">My, panie przewodniczący, jesteśmy w trakcie opracowywania stanowiska rządu, które będzie przesyłane Komisji. Wstępny projekt stanowiska rządu MKiDN przedstawiło i w tej chwili jest w trakcie opiniowania przez KRRiT, tak jak pan minister powiedział. Mamy nadzieję, że w przyszłym tygodniu opinie KRRiT dostaniemy i wkrótce będziemy mogli przyjść do państwa już ze stanowiskiem rządu i z głębszą prezentacją tematu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#SekretarzstanuwMKiDNSzymonGizynski">Na dzisiaj, panie przewodniczący i szanowni państwo, stanowisko rządu można utożsamiać z projektowanym wystąpieniem pana premiera Glińskiego 29 listopada br. na forum UE. Nasze prace idą w kierunku takim, żeby to było tożsame wystąpienie z tym stanowiskiem, które będziemy w toku prac zajmować. Czyli musimy zająć stanowisko merytoryczne nierozstrzygające, bo nie będziemy wyprzedzać żadnego z państw UE. Zresztą pan dyrektor jasno tu powiedział, że wszyscy zdajemy sobie sprawę – wszyscy, to znaczy wszystkie państwa tym problemem zajęte – że potrwa to co najmniej półtora roku. Ten etap, jaki mamy przed sobą, oznacza gotowość do przedstawienia rzeczowego wstępnego stanowiska, które pan premier Gliński ma wygłosić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Dobrze. Rozumiem, panie ministrze. Na razie więc tak naprawdę wiele nie wiadomo i musimy czekać na większe konkrety. Pan poseł Zwiefka, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselTadeuszZwiefka">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Dziękuję panom za informację, która niestety nawet w najmniejszym stopniu nie zaspokaja mojej potrzeby wiedzy. Rozumiem, że najbliższe spotkanie, które odbędzie się z udziałem pana ministra Glińskiego, ma być spotkaniem, czy też ten punkt ma być traktowany jako informacja o charakterze ogólnym, bez wchodzenia w szczegóły. Ja to wszystko rozumiem. Ale jeżeli pan minister był uprzejmy wskazać, że są punkty krytyczne, to ja bym chciał je poznać. Jeszcze dzisiaj, na etapie wstępnym, żebyśmy też wiedzieli, w których momentach na co mamy zwracać uwagę. Proszę nam podać, gdzie są te zapisy, z którymi my, jak pan to ujął, z punktu naszego interesu narodowego nie możemy się zgodzić.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PoselTadeuszZwiefka">Drugie moje pytanie: kiedy możemy się spodziewać stanowiska, nad którym będziemy mogli się już pochylić nie jako nad ewentualnym wystąpieniem pana ministra Glińskiego, tylko nad przygotowywanym przez państwa wkładem do dyskusji merytorycznej, mam nadzieję, że jeszcze w czasie prezydencji czeskiej, choć jest to chyba wątpliwe. To może już przejść na kolejną. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#SekretarzstanuwMKiDNSzymonGizynski">Dziękuję bardzo. Za chwilę będzie bardziej szczegółowo na pytanie pana posła odpowiadał pan dyrektor Karol Zgódka, ja tylko powiem, że i tak może troszkę, o pół stopy wystąpiłem przed szereg, a później uzupełniłem swoje wystąpienie o informację całkowicie oczywistą, że wszystkie państwa UE mają tu rzetelne, mocne uwagi do projektu. On jest jeszcze niezwykle, można powiedzieć, nieuporządkowany, bo tych stanowisk nie ma, nikt się w tej sprawie nie wypowiedział. Natomiast w tej skomplikowanej materii warto prześledzić różne wątki, które są rozpoznane bardzo wstępnie. Na tym poziomie, przecież niezobowiązującym do jakiegokolwiek stanowiska, bo my tu nie przedstawiamy stanowiska, tylko przedstawiamy zgodnie z programem także posiedzenia dzisiejszej Komisji, stan prac. I o tym tutaj pan dyrektor Karol Zgódka mówił i będzie to kontynuował, o co bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#DyrektordepartamentuMKiDNKarolZgodka">Bardzo dziękuję. Można, panie przewodniczący? Bardzo dziękuję. Panie pośle, obecne prace nad rozporządzeniem na poziomie roboczym wyglądają w taki sposób, że państwa adresują pod adresem Komisji dziesiątki pytań i wątpliwości, i Komisja na te pytania i wątpliwości szerzej lub węziej odpowiada. Podstawową wątpliwością, którą ma nie tylko Polska, ale bardzo duża grupa państw członkowskich i myślę, że nie przesadzę, jeśli powiem, że jest duża większość państw członkowskich, jest kwestia kompetencji do regulowania pewnych kwestii na poziomie UE. Myślę, że tu największa wątpliwość jest w zakresie regulacji rynku prasy, który obecnie jest poddany regulacjom wyłącznie na poziomie prawa państw członkowskich. Więc to jest podstawowy aspekt, który budzi wątpliwości dużej liczby państw członkowskich, w tym Polski, w związku z tym Polska z dość dużą grupą państw, łącznie z Niemcami, Włochami, Hiszpanią, Słowenią, Austrią, zwróciła się do służb prawnych Rady UE z prośbą o opracowanie dogłębnej analizy prawnej tego dokumentu. Liczyliśmy, że taka dogłębna analiza będzie przygotowana stosunkowo szybko. Niestety te prace się przeciągają i poznamy ją najprawdopodobniej na początku stycznia.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#DyrektordepartamentuMKiDNKarolZgodka">Ponieważ jednocześnie czekamy na wyniki analizy, która jakoś tam będzie miała wpływ na stanowisko później prezentowane przez Polskę w ramach prac nad tym dokumentem, z drugiej strony jesteśmy też zobowiązani do tego, żeby stanowisko rządu przygotować w tempie jak najszybszym, to taki projekt stanowiska rządu MKiDN, jak mówiłem, już przygotowało. Natomiast zgodnie z decyzją KPRM jesteśmy zobowiązani do przedstawienia go wspólnie i w porozumieniu z KRRiT. W tej chwili, tak jak mówił pan minister, ja też mówiłem, czekamy na opinię KRRiT. Mam nadzieję, że otrzymamy ją w najbliższych dniach i w ciągu najbliższych dwóch, trzech, kilku tygodni będziemy w stanie przyjść do państwa z zaprezentowaniem pełnego stanowiska rządu.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#DyrektordepartamentuMKiDNKarolZgodka">Natomiast jeszcze z kwestii, które budzą duże wątpliwości, nie tylko nas jako rządu, ale całego rynku medialnego, z którym rozmawiamy w tej chwili o kształcie tego polskiego rozporządzenia, to wskazać należy chociażby propozycję utworzenia Europejskiej Rady Usług Medialnych, która miałaby dosyć szerokie kompetencje quasi regulacyjne, a jednocześnie byłaby w sposób bardzo daleko idący uzależniona od Komisji Europejskiej. Tutaj też szeroka grupa państw członkowskich, ale też gremialnie wszyscy wydawcy prasowi, z którymi rozmawiamy, mają daleko idące wątpliwości, czy to nie będzie miało negatywnego wpływu na niezależność, jeżeli Komisja Europejska będzie miała tak daleko idące kompetencje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselTadeuszZwiefka">Takie ma też sygnały.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#DyrektordepartamentuMKiDNKarolZgodka">Również wydawcy prasowi podkreślają, że pewne regulacje dotyczące wewnętrznego kształtu działalności redakcji mogą mieć negatywny wpływ na samodzielność i redakcyjną niezależność. Słuchamy więc tych głosów i chcemy je z Komisją Europejską przedyskutować. Bo tak jak mówię, jesteśmy w kontakcie nie tylko z Komisją Europejską, rozmawiamy nie tylko z innymi państwami członkowskimi, ale rozmawiamy również z naszym rynkiem medialnym. Nasz rynek medialny podkreśla w osobie wydawców prasowych, że żadne opinie wydawców prasowych zarówno stowarzyszeń naszych krajowych, jak i Europejskiego Stowarzyszenia Wydawców Prasowych przez Komisję nie zostały uwzględnione w ramach prac nad tym rozporządzeniem. Zatem wątpliwości jest co niemiara, ale tak jak mówię, będziemy do tego gotowi, jak będziemy mieli stanowisko rządu już oficjalnie zatwierdzone.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselTadeuszZwiefka">Z tego co wiem, PE też jeszcze nie rozpoczął nad tym prac.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#DyrektordepartamentuMKiDNKarolZgodka">Z informacji, jakie dostajemy, PE ma być gotowy do przedstawienia swojego stanowiska w drugiej połowie przyszłego roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#SekretarzstanuwMKiDNSzymonGizynski">Mówiąc jednym zdaniem jeszcze, jeżeli można ten fragment podsumować, podkreślam to, co już tutaj było powiedziane i przeze mnie, i przez pana dyrektora, że to, co pan premier Gliński będzie mówił w materii sprawy 29 listopada br., nie będzie oznaczać, bo nie może, żadnego stanowiska rządu polskiego. Bo to jest po prostu z punktu widzenia proceduralnego, który przewidziała i realizuje prezydencja czeska, niewskazane, niemożliwe, i jest poza porządkiem obrad. Będzie to natomiast przedstawiony swoisty stan prac nad regulacjami i nad tym, co przed chwilą przedstawił pan dyrektor jako zarysowany obszar zagadnień. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Dziękuję, panie ministrze, panie dyrektorze. Panie pośle, czy jeszcze o coś chce pan dopytać? Czy ktoś jeszcze chciałby słówko? Nie. To, szanowni państwo, panie ministrze, panie dyrektorze, dziękuję. Proponuję przyjąć następującą konkluzję i stwierdzam, że: Komisja wysłuchała informacji o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektów aktów prawnych UE na posiedzeniu Rady ds. Edukacji, Młodzieży, Kultury i Sportu w związku z zasięgnięciem opinii Komisji w tych sprawach w trybie art. 11 ust. 1 ustawy. Komisja postanowiła nie zajmować stanowiska w stosunku do dokumentu o sygnaturze COM(2022) 457. Czy ktoś wnosi sprzeciw? Sprzeciwu nie ma. Szanowni państwo, wyczerpaliśmy porządek obrad. Dziękuję bardzo i do zobaczenia jutro.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>