text_structure.xml 51 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelSylwesterTulajew">Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej. Informuję, że posiedzenie będzie prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość. Witam serdecznie wszystkich obecnych członków Komisji do Spraw Unii Europejskiej, tych, którzy pracują z nami na miejscu, gorąco witam tych, którzy pracują zdalnie. Witam serdecznie ministrów i osoby towarzyszące, nasz sekretariat.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelSylwesterTulajew">Szanowni państwo, przystępujemy do sprawdzenia kworum. Uprzejmie przypominam, że posłowie obecni na sali obrad Komisji mogą głosować za pomocą legitymacji poselskiej, zaś państwa posłów nieobecnych na sali proszę o naciśnięcie jakiegokolwiek przycisku w aplikacji na tablecie w celu potwierdzenia obecności na posiedzeniu. Stwierdzam kworum. Informuję wszystkich państwa posłów oraz gości, że chęć zabrania głosu zdalnego należy zgłaszać poprzez czat w aplikacji Whereby po zalogowaniu się do pokoju wideokonferencyjnego.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelSylwesterTulajew">Zanim przejdziemy do realizacji porządku obrad, chciałbym poinformować państwa, że w pkt II nie będzie dzisiaj uczestniczyć przedstawiciel KPRM z pionu cyfryzacji, dlatego część dotyczącą KPRM omówimy na jednym z kolejnych posiedzeń. Natomiast pan minister Kaleta z uwagi na pilne obowiązki zabierze głos jako pierwszy. Czy są jakieś inne uwagi do porządku obrad? Nie widzę. Zatem stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelSylwesterTulajew">Przechodzimy zatem do rozpatrzenia pkt I, czyli rozpatrzenia w trybie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 8 października 2010 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej Wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej, zmieniającego rozporządzenie (UE) 2021/1153 i rozporządzenie (UE) nr 913/2010 oraz uchylającego rozporządzenie (UE) nr 1315/2013 (COM(2021) 812 wersja ostateczna) i odnoszącego się do niego projektu stanowiska RP. Rząd reprezentuje pan minister Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. Bardzo proszę pana ministra o przedstawienie stanowiska. Pan minister łączy się z nami zdalnie. Nie słyszymy pana, panie ministrze. Proszę o włączenie mikrofonu. Nie słyszymy pana. Nadal nic nie słyszymy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyRafalWeber">Panie przewodniczący, witam serdecznie. Teraz jest lepiej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelSylwesterTulajew">Słyszymy. Bardzo proszę. Słyszymy już.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuwMIRafalWeber">Super. Przepraszam za problemy techniczne. Aktualizacja rozporządzenia PE i Rady UE nr 1315/2013 z 11 grudnia 2013 r. w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej i uchylających decyzję nr 661/10/2010/UE wpisuje się w cele określone w Europejskim Zielonym Ładzie oraz strategii na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności. Główne zmiany zaproponowane przez Komisję Europejską to po pierwsze, wprowadzenie nowego poziomu sieci TEN-T, to jest rozszerzonej sieci bazowej z terminem realizacji do 2040 r. Po drugie, pełna integracja kolejowych korytarzy towarowych z dotychczasowymi korytarzami sieci bazowej TEN-T i stworzenie europejskich korytarzy transportowych. Po trzecie, rozszerzenie listy węzłów miejskich obejmujących miasto o populacji ponad 100 tys. mieszkańców lub stolice regionów NUTS 2 wraz z nowymi wymaganiami dotyczącymi planów zrównoważonej mobilności miejskiej do 2025 r. oraz dostępu do multimodalnych planerów w podróży do 2030 r. Punkt czwarty to podniesienie prędkości dla transportu kolejowego powyżej 160 km na godzinę dla pociągów pasażerskich na sieci bazowej oraz na rozszerzonej sieci bazowej. Pięć – to zapewnienie miejsc odpoczynku maksymalnie co 60 km dla transportu drogowego na sieci kompleksowej. Zapewnienie bezpiecznych miejsc parkingowych maksymalnie co 100 km na sieci kompleksowej i zapewnienie urządzeń do ważenia pojazdów maksymalnie co 300 km na sieci kompleksowej. Ostatnia kwestia to zapewnienie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych zgodnie z projektem AFIR.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#SekretarzstanuwMIRafalWeber">Jeżeli chodzi o stanowisko rządu, to rząd Rzeczypospolitej Polskiej pozytywnie odnosi się do inicjatywy rewizji sieci TEN-T. Polska z zadowoleniem przyjmuje fakt rozpoczęcia tego procesu wcześniej niż planowano, tym bardziej że cały ten proces został przyspieszony między innymi z wniosku RP. W ocenie rządu projektowane rozporządzenie powinno się jednak koncentrować na wymiarze infrastrukturalnym, realizując cele zapewnienia dostępności transportowej wszystkich regionów UE. Rząd popiera rozwiązania związane z zapewnieniem finansowania zadań obejmujących bieżące utrzymanie infrastruktury. W kontekście planów długoterminowych rząd pozytywnie ocenia wprowadzenie trzyetapowego podejścia do realizacji sieci i ustanowienie nowego poziomu sieci, tak zwanej sieci rozszerzonej bazowej, dla którego Komisja Europejska zaproponowała śródokresowy cel na wdrożenie, to jest 2040 r. Ponadto rząd z zadowoleniem przyjmuje utworzenie na terytorium Polski nowego europejskiego korytarza transportowego Morze Bałtyckie – Morze Czarne/Morze Egejskie. Niemniej rząd będzie prowadził prace związane z dalszym dostosowaniem map sieci do priorytetów polityki transportowej RP określonej we właściwych politykach i programach.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#SekretarzstanuwMIRafalWeber">Kwestie, które budzą wątpliwości rządu i wymagają dalszych negocjacji to między innymi powołanie organizacji specjalnego przeznaczenia dla projektów transgranicznych. W naszej ocenie nie wpłynie to pozytywnie na przyspieszenie ich realizacji, a będzie stanowić dodatkowe obciążenie dla państw członkowskich. Również wątpliwość budzi wprowadzenie możliwości opiniowania planów i programów rozwoju infrastruktury transportowej przez Komisję Europejską. Biorąc pod uwagę, że Komisja Europejska miałaby dodatkowe sześć miesięcy na wydanie opinii, to wprowadzenie takiego rozwiązania skutkowałoby paraliżem inwestycyjnym wynikającym z braku dokumentów programowych. I ostatnia wątpliwość to wprowadzenie przepisów określających górne limity opóźnień dla międzynarodowych pociągów towarowych czy też czasu oczekiwania na granicach wewnętrznych UE. Tego typu parametry operacyjne są niezależne od zarządców infrastruktury. Na skutek tego w praktyce mogą one być nie do wdrożenia.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#SekretarzstanuwMIRafalWeber">Rząd wskazał także w stanowisku na szereg rozbieżności dotyczących zaproponowanych nowych parametrów infrastruktury dla wszystkich rodzajów transportu. Będziemy dążyć do wprowadzenia elastycznych rozwiązań dla poszczególnych parametrów technicznych infrastruktury sieci TEN-T, aby osiągnąć zakładane cele w wyznaczonych harmonogramach i przy racjonalnym wydatkowaniu środków finansowych. Ponadto wskazujemy, że wdrażanie nowych i dokończenie wdrażania już obecnie funkcjonujących parametrów technicznych i operacyjnych na sieci TEN-T będzie stanowić duże wyzwanie dla zarządców infrastruktury i budżetu krajowego. Obecnie trwają negocjacje wniosków Komisji Europejskiej w sprawie rozporządzenia TEN-T w Radzie Europejskiej, w których Polska aktywnie uczestniczy, przekazując wnioski i uwagi do projektu. Prace nad wnioskiem Komisji Europejskiej rozpoczął także PE. Znaczna część uwag zgłaszanych przez Polskę zyskała poparcie innych państw członkowskich UE. Proszę Wysoką Komisję o przyjęcie przedstawionej informacji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelSylwesterTulajew">Dziękuję, panie ministrze. Sprawozdawcą do tego dokumentu jest pan poseł Wojciech Kossakowski. Bardzo proszę pana posła o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselWojciechKossakowski">Dziękuję, panie przewodniczący. Panie ministrze, Wysoka Komisjo, dziękuję panu ministrowi za tak dogłębne i obrazowe przekazanie zmian, jakie mają nastąpić właśnie w tej dyrektywie, którą mamy tu przed sobą. Polska z funduszu TNT-T korzysta od 2004 r. Przez ten czas udało się wiele inwestycji już wykonać, ale należy zauważyć, że w następnych latach wykorzystywanie tych środków i inwestycji zostało znacząco przyspieszone. Mam na myśli tutaj przede wszystkim dwa korytarze drogowe. Mówię tu o via Baltice i via Carpatii. Są to odcinki dróg łączące naprawdę ważne państwa i wierzę w to, że już niebawem via Baltica zostanie ukończona i będziemy mogli bezpiecznie komunikować się nie tylko w Polsce, ale też poza granicami naszego kraju.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselWojciechKossakowski">Celem przeglądu polityki TNT-T jest realizacja czterech głównych założeń. Pierwszym z nich jest uczynienie transportu bardziej ekologicznym poprzez zapewnienie odpowiedniej infrastruktury umożliwiającej zmniejszenie zatorów komunikacyjnych. Ma też zmniejszyć ograniczenie emisji gazów cieplarnianych oraz zanieczyszczenia powietrza i wody. Ma to nastąpić dzięki dostosowaniu środków zachęty do przenoszenia popytu na bardziej zrównoważony fragment transportu, na przykład poprzez stosowanie nowych standardów TNT-T. Po drugie, ma na celu ułatwienie sprawnego i efektywnego transportu, wspieranie multimedialności i interoperacyjności między rodzajami transportu w ramach TNT-T oraz lepsze połączenie węzłów miejskich z siecią. Po trzecie, dąży do zwiększenia odporności TNT-T na zmianę klimatu i inne klęski żywiołowe lub katastrofy spowodowane przez człowieka. Po czwarte, ważna jest poprawa skuteczności narzędzi zarządzania TNT-T, uprawnienia instrumentów, sprawozdawczości i monitorowania oraz przegląd projektu sieci TNT-T.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PoselWojciechKossakowski">Pan minister wspomniał o pewnych zagrożeniach. Myślę, że pewne można oczywiście ocenić pozytywnie, na przykład wprowadzenie trzyetapowego podejścia do realizacji sieci i ustanowienie nowego poziomu sieci, tak zwanej rozszerzonej sieci bazowej, którą Komisja Europejska zaproponowała, śródokresowy cel na wdrożenie do 2040 r., niemniej jednak trzeba pamiętać, że pewne inwestycje rozpoczęte, które w tej chwili są już w realizacji, przy procedowaniu tych zmian mogą spowodować, że chociażby zwiększenie prędkości może spowodować utrudnienia w realizacjach, które są już w tej chwili. Mieliśmy taki przykład chociażby na via Baltice, kiedy równolegle jest budowany rail Baltica i okazało się, że trzeba zwiększyć prędkość pociągu z 200 do 240. Niosło to ze sobą komplikacje, a mianowicie, trzeba było przebudować obiekty, poszerzyć je, a co za tym idzie – nowe decyzje środowiskowe. Stąd myślę, że tutaj trzeba by było bardzo delikatnie i ostrożnie podchodzić do zmian, które miałyby znaleźć się w tym rozporządzeniu. Wierzę też w to, że ministerstwo i rząd zgłoszą swoje uwagi na odpowiednim etapie, po to aby wyeliminować te obawy, które mogłyby zakłócić przebieg budowy tych ważnych odcinków dróg, które powstają w naszym kraju.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PoselWojciechKossakowski">Myślę, że należałoby też wspomnieć o wdrażaniu nowych, ale również o dokończeniu wdrażania już obecnie funkcjonujących parametrów technicznych i operacyjnych w sieci TNT-T. Będzie to stanowić duże wyzwanie dla zarządców infrastruktury i budżetu krajowego. Tutaj chciałbym wspomnieć o finansowaniu, ponieważ wszyscy widzimy, jak drożeją materiały, które są wykorzystywane do inwestycji, czy to drogowych, czy kolejowych, tak więc należałoby tutaj przeanalizować i zapewne zwiększyć finansowanie odpowiednich odcinków, które z tych funduszy są finansowane.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PoselWojciechKossakowski">Tak więc, panie ministrze, dziękuję za wszystkie sugestie. Wierzę w to, że MI te swoje obawy, ale myślę, że i Komisji, wskaże i gotowy dokument wyjdzie już taki, aby był możliwy do zaakceptowania. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelSylwesterTulajew">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tym punkcie? Czy są zgłoszenia? Nie widzę. Zatem chciałbym zaproponować, abyśmy przyjęli następującą konkluzję: Stwierdzam, że Komisja rozpatrzyła w trybie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 8 października 2010 r. dokument o sygnaturze COM(2021) 812 wersja ostateczna i odnoszący się do niego projekt stanowiska RP. Komisja podzieliła stanowisko rządu. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia tej konkluzji? Nie słyszę, zatem stwierdzam, że przyjęliśmy taką konkluzję. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt I.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#SekretarzstanuwMIRafalWeber">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelSylwesterTulajew">Dziękuję, panie ministrze. Przechodzimy do kolejnego punktu, pkt II, czyli rozpatrzenia informacji o pracach legislacyjnych związanych z wdrożeniem dyrektyw, których termin transpozycji już upłynął lub upływa w ciągu najbliższych trzech miesięcy (stan na dzień 25 lutego 2022 r.). Informacja wpłynęła do Komisji 10 marca br. Proponuję, aby po każdej wypowiedzi ministra posłowie od razu mieli możliwość, żeby zadawać pytania. Najpierw poproszę panią Kingę Straś, dyrektor Departamentu prawa Unii Europejskiej w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, o krótkie wprowadzenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#DyrektorDepartamentuPrawaUniiEuropejskiejwKancelariiPrezesaRadyMinistrowKingaStras">Dziękuję, panie przewodniczący, szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo posłowie, szanowni panowie ministrowie, przekazana informacja jest wykonaniem obowiązku założonego na Radę Ministrów przez art. 18 ust. 4 ustawy o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej. Zgodnie z tym artykułem, Rada Ministrów przedstawia Sejmowi i Senatowi nie rzadziej niż raz na sześć miesięcy informację o pracach legislacyjnych związanych z wykonaniem prawa UE, których termin wykonania upłynął lub upływa w ciągu trzech miesięcy od dnia przedstawienia informacji. Przekazany wykaz identyfikuje ministerstwo odpowiedzialne za implementację wymienionych dyrektyw oraz wskazuje etap prac legislacyjnych toczących się w związku z przygotowaniem aktów prawa krajowego wykonujących przepisy tych dyrektyw. W zestawieniu przekazanym do Sejmu znajduje się 29 dyrektyw, których termin transpozycji już upłynął lub upływa w ciągu trzech miesięcy od daty przygotowania tego dokumentu według stanu na dzień 25 lutego. Minister do spraw Unii Europejskiej systematycznie monitoruje postępy prac prowadzonych przez właściwe ministerstwa i urzędy nad aktami wdrażającymi. W tej chwili w odniesieniu do wymienionych w tym materiale dyrektyw Komisja prowadzi  21 postępowań formalnych, z czego 20 postępowań jest na etapie zarzutów formalnych, czyli na pierwszym etapie tego postępowania naruszeniowego, jedno z postępowań jest na etapie uzasadnionej opinii.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#DyrektorDepartamentuPrawaUniiEuropejskiejwKancelariiPrezesaRadyMinistrowKingaStras">Jeżeli chodzi o przyczyny opóźnień oraz aktualny stan prac legislacyjnych nad projektami ustaw i rozporządzeń wykonujących prawo unijne, szczegółowe informacje przedstawią ministrowie odpowiedzialni za ich wdrożenie do prawa polskiego. Chciałabym jeszcze tylko zwrócić uwagę, że niezależnie od monitoringu prowadzonego przez ministra do spraw Unii Europejskiej, również Komisja Europejska systematycznie bada stan wdrożenia dyrektyw i przedstawia wszystkim państwom członkowskim informację na temat stanu wdrażania tych dyrektyw i opóźnień państw członkowskich. W latach 2018 i 2019 udało się istotnie poprawić wyniki Polski w zakresie terminowej transpozycji dyrektyw. Deficyt transpozycji w tych latach wynosił poniżej 1%. Niestety w okresie roku 2020, w pierwszym półroczu 2021 Komisja odnotowała wzrost tego deficytu transpozycji, dlatego też tak istotne jest pilne procedowanie wszystkich projektów mających na celu wdrożenie prawa UE, aby zapewnić możliwie szybko powrót do tych lepszych wyników terminowego wdrażania. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelSylwesterTulajew">Dziękuję bardzo pani dyrektor. Zatem rozpoczynamy szereg informacji poszczególnych resortów. Zaczniemy od Ministerstwa Sprawiedliwości. Bardzo proszę o zabranie głosu pana Sebastiana Kaletę, sekretarza stanu w MS. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwosciSebastianKaleta">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Pierwsza z dyrektyw, o której chciałbym powiedzieć, to dyrektywa PE i Rady 2016/800 z 11 maja 2016 r. w sprawie gwarancji procesowych dla dzieci będących podejrzanymi bądź oskarżonymi w postępowaniu karnym w zakresie prac stanowiących uzupełniające wdrożenie dyrektywy PE i Rady 2016/800 z 11 maja 2016 r. w sprawie gwarancji procesowych dla dzieci będących podejrzanymi bądź oskarżonymi w postepowaniu karnym. Uprzejmie informuję, że w czwartym kwartale 2021 r. toczyły się dodatkowe konsultacje z Ministerstwem Rodziny i Polityki Społecznej nad projektem ustawy o zmianie ustawy Kodeks postępowania karnego oraz niektórych innych ustaw, w związku z uwagami, jakie do projektu zgłosiły Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Minister do spraw Unii Europejskiej oraz Rządowe Centrum Legislacji w trybie obiegowym przed Komitetem do Spraw Europejskich. W wyniku tych konsultacji, minister sprawiedliwości w styczniu 2020 r. skierował ponownie uzgodniony projekt do rozpatrzenia przez Komitet do Spraw Europejskich. W dniu 23 stycznia 2022 r. Komitet przyjął projekt oraz rekomendował Stałemu Komitetowi Rady Ministrów rozpatrzenie projektu ustawy. Rozpatrzenie projektu przez SKRM planowane jest w marcu lub na początku kwietnia br. Uchwalenie projektowanych zmian planowane jest w pierwszej połowie 2022 r. To jest pierwsza ustawa. Od razu drugą?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelSylwesterTulajew">Tak, wszystko, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#SekretarzstanuwMSSebastianKaleta">OK. Drugim aktem, który chciałbym przedstawić, jest kwestia implementacji dyrektywy PE i Rady 2019/770 w sprawie niektórych aspektów umów o dostarczenie treści cyfrowych oraz dyrektywa PE i Rady z 2019/771 w sprawie niektórych aspektów umów sprzedaży towarów. Wdrożenie tych dyrektyw nastąpi w drodze przyjęcia projektowanej ustawy o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz ustawy Kodeks cywilny. Przepisy implementowanych dyrektyw są w wielu miejscach niespójne z polskim systemem prawa cywilnego, a jednocześnie dotykają one istoty niezwykle ważnej dla obywateli instytucji prawnej jaką jest rękojmia. Dokonywanie tego rodzaju zmian, które są konieczne do implementacji przedmiotowych dyrektyw co do zasady poprzedzone powinno być szerokimi wieloletnimi konsultacjami celem umożliwienia przedstawicielom nauki rzetelnej analizy projektowanych zmian. Okoliczność ta w znacznym stopniu utrudnia prace nad projektem. Na tempo prac legislacyjnych nad projektem miało wpływ zgłoszenie względem tego projektu licznych, obszernych, nierzadko sprzecznych ze sobą uwag, które wymagały drobiazgowych i czasochłonnych analiz oraz konsultacji i prowadzenia prac w sposób, który gwarantowałby należyte pogodzenie konfliktu między sugestiami interesantów a obowiązkiem dopełnienia obciążającego prawodawcę wymogu dochowania odpowiedniego poziomu jakości prawa i zachowania zastrzeżonego w implementowanych dyrektywach maksymalnego poziomu harmonizacji. Na tempo prac nad wyżej wymienionym projektem ma wpływ także fakt, że prace te wymagają zsynchronizowania z pracami legislacyjnymi w zakresie wdrożenia dyrektywy PE i Rady z dnia 11 grudnia 2018 r. ustanawiającej Europejski kodeks łączności elektronicznej oraz pracami nad wdrożeniem dyrektywy PE i Rady 2019/2161 z dnia 27 listopada 2019 r. zmieniającej szereg dyrektyw w odniesieniu do lepszego egzekwowania i unowocześnienia unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumenta, tak zwana dyrektywa Omnibus. Prace nad implementacją tych dwóch dyrektyw również są w toku. Aktualnie MS uzgadnia z RCL sposób uzgodnienia uwag RCL w związku ze zwolnieniem projektu z rozpatrzenia przez Komisję Prawniczą. Planuje się skierowanie projektu do potwierdzenia przez SKRM oraz rozpatrzenia przez Radę Ministrów do końca kwietnia br. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelSylwesterTulajew">Dziękuję, panie ministrze. Otwieram dyskusję. Czy są pytania do pana ministra, do resortu? Nie widzę. Nie ma zgłoszeń. Dziękuję, panie ministrze, za przedstawienie tej informacji. Przechodzimy do kolejnego resortu – Ministerstwa Finansów. Bardzo proszę panią minister Magdalenę Rzeczkowską, sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów. Pani minister zabierze głos zdalnie. Już widzimy, zaraz również usłyszymy. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansowMagdalenaRzeczkowska">Dziękuję serdecznie, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, szanowni państwo, z zakresu MF trzy dyrektywy, których transpozycja jest opóźniona. Pierwsza to jest dyrektywa tak zwana covered bonds, czyli dyrektywa PE i Rady UE 2019/2162 w sprawie emisji obligacji zabezpieczonych i nadzoru publicznego nad obligacjami zabezpieczonymi. Termin transpozycji upłynął 8 lipca 2021 r. Implementacja tej dyrektywy nastąpi w ustawie z 9 marca 2022 r. o zmianie ustawy o listach zastawnych i bankach hipotecznych oraz niektórych innych ustaw, to jest druk UC68. Ustawa została uchwalona na posiedzeniu Sejmu 9 marca br., a 10 marca została przekazana prezydentowi i marszałkowi Senatu. Jest uwzględniona w porządku obrad posiedzenia Senatu w dniach 23–25 marca. Dalsze prace parlamentarne zaplanowano na marzec i kwiecień br. Podpisanie ustawy przez prezydenta oraz jej publikacje są przewidziane na przełomie kwietnia i maja br. W tym terminie mamy nadzieję, że transpozycja tej dyrektywy zostanie zakończona.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansowMagdalenaRzeczkowska">Druga dyrektywa to dyrektywa AML VI, dyrektywa PE i Rady UE 2019/1153 ustanawiająca zasady ułatwiające korzystanie z informacji finansowych i innych informacji w celu zapobiegania niektórym przestępstwom, ich wykrywania, prowadzenia dochodzeń w ich sprawie lub ich ścigania. Termin transpozycji dla tej dyrektywy upłynął  1 sierpnia 2021 r. Implementacja przepisów dyrektywy nastąpi w projektowanej ustawie o Systemie Informacji Finansowej – druk UC66. Projekt został przyjęty przez Komitet do Spraw Europejskich 6 grudnia 2021 r., następnie był przedmiotem obrad Stałego Komitetu Rady Ministrów 27 stycznia już tego roku. Z uwagi na zgłoszenie licznych uwag do projektu, sekretarz SKRM zdecydował w dniu 28 stycznia o przekazaniu projektu do Komitetu Rady Ministrów ds. bezpieczeństwa narodowego i spraw obronnych celem rozstrzygnięcia rozbieżności. Obecnie oczekujemy na informacje dotyczące terminu i trybu rozpatrzenia projektu przez ten komitet Rady Ministrów. Prace parlamentarne zaplanowano na drugi i trzeci kwartał tego roku. Zakończenie transpozycji zaplanowano na wrzesień br. Część przepisów tej dyrektywy została zaimplementowana między innymi w ustawie z 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. W związku z tym 16 listopada ubiegłego roku Komisja Europejska została powiadomiona o częściowej implementacji tej dyrektywy poprzez notyfikację wyżej wymienionej ustawy w bazie krajowych środków wykonawczych.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansowMagdalenaRzeczkowska">Wreszcie trzecia to jest dyrektywa 2021/338, dyrektywa PE i Rady zmieniająca dyrektywę 2014/65/UE w zakresie wymogów informacyjnych zarządzania produktami i limitów pozycji oraz dyrektywy 2013/36/UE i UE 2019/878 w zakresie ich zastosowania do firm inwestycyjnych w celu wsparcia odbudowy w następstwie kryzysu związanego z Covid-19. Tutaj termin transpozycji upłynął 28 listopada ubiegłego roku. Dyrektywa ta została już częściowo implementowana w ustawie z 25 lutego 2021 r. o zmianie ustawy Prawo bankowe oraz niektórych innych ustaw, oraz w rozporządzeniu Ministra Finansów z 7 grudnia 2021 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie trybu i warunków postępowania firm inwestycyjnych, banków, o których mowa w art. 70 ust. 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz banków powierniczych. Komisja Europejska została powiadomiona o częściowej implementacji dyrektywy przez notyfikację w bazie krajowych środków wykonawczych wyżej wymienionej ustawy w dniu 27 kwietnia ubiegłego roku oraz rozporządzenia w dniu 17 grudnia ubiegłego roku. Pełna implementacja tej dyrektywy nastąpi w ramach projektowanej ustawy o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych – druk UC76. Projekt ustawy został przyjęty i rekomendowany Radzie Ministrów na posiedzeniu SKRM w dniu 2 marca br. Aktualnie projekt ten przed skierowaniem do rozpatrzenia przez Radę Ministrów jest przedmiotem prac Komisji Prawniczej. Dalsze prace rządowe i parlamentarne nad projektem w celu zakończenia transpozycji zaplanowano na drugi i trzeci kwartał br. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelSylwesterTulajew">Dziękuję pani minister. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń, nie otrzymuję takich, więc dziękuję pani minister za przedstawienie tej informacji. Przechodzimy do kolejnego resortu – Ministerstwo Infrastruktury. Bardzo proszę pana ministra Rafała Webera , sekretarza stanu w MI, o przedstawienie informacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#SekretarzstanuwMIRafalWeber">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, w informacji MI znajduje się osiem dyrektyw za których wdrożenie odpowiedzialny jest właśnie Minister Infrastruktury. Pierwsza z nich to dyrektywa PE i rady UE 2018/645 zmieniająca dyrektywę 2003/59/WE w sprawie wstępnej kwalifikacji i okresowego szkolenia kierowców niektórych pojazdów drogowych do przewozu rzeczy lub osób oraz dyrektywa 2006/126/WE w sprawie praw jazdy. Aktami wdrażającymi jest ustawa, która już została przyjęta przez Sejm i jest w obowiązku prawnym, ustawa z dnia 14 października 2021 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw. Tak że temat ustawowy mamy już za sobą. Natomiast w końcowej fazie podpisywania są dwa rozporządzenia. Pierwsze rozporządzenie to rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie wydawania karty kwalifikacji kierowcy. Ono zostało już podpisane przez ministra infrastruktury, czeka na podpis ministra właściwego ds. cyfryzacji oraz ministra spraw wewnętrznych i administracji, ponieważ jest to porozumienie podpisywane w porozumieniu. Myślę, że te dwa podpisy pod tym rozporządzeniem zostaną złożone w ciągu najbliższych dni. Drugie rozporządzenie to rozporządzenie MI w sprawie szkolenia i egzaminowania kierowców wykonujących przewóz drogowy. To rozporządzenie jest już gotowe do podpisu przez ministra infrastruktury. Sądzę, że jest to kwestia kilku dni i tak właśnie się stanie.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#SekretarzstanuwMIRafalWeber">Druga dyrektywa to dyrektywa PE i Rady UE 2019/883 w sprawie portowych urządzeń do odbioru odpadów ze statków. Aktami wdrażającymi te dyrektywę jest po pierwsze, ustawa o portowych urządzeniach do odbioru odpadów ze statków. Jeżeli chodzi o projekt tej ustawy, to w dniu 21 marca Rządowe Centrum Legislacji przesłało do uzgodnienia finalne wersje dokumentu do pozostałych członków, którzy uczestniczyli w Komisji Prawniczej i najprawdopodobniej jeszcze w tym tygodniu projekt ustawy zostanie przekazany do potwierdzenia przez Stały Komitet Rady Ministrów, a następnie trafi na Radę Ministrów celem przyjęcia. Załącznikami do tego projektu ustawy, wtedy kiedy trafi do parlamentu, będzie sześć rozporządzeń. Rozporządzenia są już w końcowej fazie przygotowywania przez MI. Zostaną dołączone do projektu ustawy wtedy, kiedy trafi on do laski marszałkowskiej, i tak jak mówię, będą częścią projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#SekretarzstanuwMIRafalWeber">Kolejna dyrektywa to dyrektywa PE i Rady UE 2019/520 w sprawie interoperacyjności systemów elektronicznego poboru opłat drogowych i ułatwiania transgranicznej wymiany informacji na temat przypadków nieuiszczenia opłat drogowych w UE. W tej chwili projekt jest poprawiany, projekt ustawy, który wdraża tę dyrektywę, czyli ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw. W tej chwili ten projekt jest poprawiany zgodnie z uwagami, które wpłynęły w uzgodnieniach resortowych oraz konsultacjach publicznych, a tych uwag było dosyć sporo.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#SekretarzstanuwMIRafalWeber">Kolejna dyrektywa to dyrektywa PE i Rady UE 2019/1936 zmieniająca dyrektywę 2008/96/WE w sprawie zarządzania bezpieczeństwem infrastruktury drogowej. Aktem wdrażającym jest ustawa o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw. W dniu 24 lutego br. projekt tejże ustawy został przyjęty przez Stały Komitet Rady Ministrów. Na początku marca został przekazany do Komisji Prawniczej i mam nadzieję, że Komisja Prawnicza też w ciągu krótkiego czasu dopracuje kwestie związane z czystością legislacyjną i projekt będzie mógł być przyjęty przez Radę Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#SekretarzstanuwMIRafalWeber">Kolejna dyrektywa, a w zasadzie zbiór trzech dyrektyw, które dotyczą żeglugi śródlądowej. Pierwsza z nich to dyrektywa PE i Rady UE 2017/2397 w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych w żegludze śródlądowej. Druga z tej puli to dyrektywa delegowania Komisji Europejskiej 2020/12 uzupełniająca dyrektywę PE i Rady UE 2017/2397 w odniesieniu do standardów dotyczących kompetencji oraz odpowiadających im wiedzy i umiejętności egzaminów praktycznych zatwierdzenia symulatorów oraz stanu zdrowia. Trzecia dyrektywa z tego pakietu to dyrektywa PE i Rady UE 2021/1233 w zmianie dyrektywy UE 2017/2397 w odniesieniu do środków przejściowych dotyczących uznawania świadectw wydanych przez państwa trzecie. Aktem wdrażającym jest projekt ustawy o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej. Wdrożenie tej dyrektywy zapewni właśnie tenże projekt ustawy. Został on w październiku poprzedniego roku przekazany do uzgodnień wewnątrzresortowych, następnie w połowie października poprzedniego roku został wysłany z prośbą o wpis do wykazów legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.  10 stycznia projekt został wpisany do wykazu z numerem UC116 i pismem z 9 marca projekt ustawy został przekazany do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych z terminem odpowiednio 14 dni, jeżeli chodzi o uzgodnienia międzyresortowe,  i 21 dni, jeżeli chodzi o konsultacje publiczne na zgłaszanie uwag.</u>
          <u xml:id="u-18.5" who="#SekretarzstanuwMIRafalWeber">Ostatnia dyrektywa do wdrożenia to dyrektywa PE i Rady UE 2020/1057 ustanawiająca przepisy szczególne w odniesieniu do dyrektywy 96/71/WE i dyrektywy 2014/67/UE dotyczące delegowania kierowców w sektorze transportu drogowego oraz zmieniająca dyrektywę 2006/22/WE w odniesieniu do wymogów w zakresie egzekwowania przepisów oraz rozporządzenie UE nr 1024/2012. Aktem wdrażającym jest ustawa z dnia 26 stycznia 2022 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw. To po pierwsze, a po drugie, projekt ustawy o delegowaniu kierowców w sektorze transportu drogowego. Jeżeli chodzi o pierwszą ustawę, to w dużej części wdrożyła ona część socjalną pakietu mobilności, tak że to już mamy za sobą, natomiast ta druga część, która jest wdrażana w tej chwili, czyli projekt ustawy o delegowaniu kierowców w sektorze transportu drogowego, był on opracowywany przez zespół międzyresortowy, w skład którego wchodzili przedstawiciele Rządowego Centrum Legislacji, Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii, Ministerstwa Finansów, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Głównego Inspektora Transportu Drogowego i oczywiście Ministra Infrastruktury. 8 lutego br. projekt ten został przesłany do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów wraz z wnioskiem o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. 22 lutego opinie z zastrzeżeniami do projektu ustawy – tutaj bardziej chodziło o OSR, czyli o ocenę skutków regulacji – wyraziło Rządowe Centrum Analiz w KPRM. W dniu 9 marca została wysłana odpowiedź do RCA w KPRM wraz z poprawionym OSR-em. Kolejna korespondencja z RCA to korespondencja z 18 marca i dodatkowe uwagi, na które teraz przygotowywana jest odpowiedź. To tyle. Proszę Wysoką Komisję o przyjęcie niniejszej informacji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelSylwesterTulajew">Dziękuję, panie ministrze. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos w tym punkcie? Nie widzę zgłoszeń, zatem, panie ministrze, bardzo dziękuję za przedstawienie tej informacji. Przechodzimy do kolejnego resortu – Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Bardzo proszę pana ministra Adama Czetwertyńskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, o zabranie głosu. Pan minister jest z nami osobiście.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczacyposelSylwesterTulajew">Podsekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska Adam Guibourgé-Czetwertyński:</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PrzewodniczacyposelSylwesterTulajew">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, jeśli chodzi o dyrektywy będące w zakresie naszego resortu, to jest po pierwsze, dyrektywa dotycząca wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej, czyli dyrektywa 2019/944. Ta dyrektywa będzie wdrażana dwoma projektami ustaw. To są numery projektów UC74 oraz UC106. Jeżeli chodzi o pierwszy projekt UC74, to właśnie zakończyliśmy prace nad nową wersją projektu, który uwzględnia wszystkie uwagi, które zostały zgłoszone w trakcie konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych. Następnym krokiem będzie więc niezwłoczne skierowanie tego projektu do rozpatrzenia przez Komitet Cyfryzacji. Przewidywany termin wejścia w życie to jest przełom 2022 i 2023 roku. To jest projekt, który spotkał się z bardzo dużym zainteresowaniem ze strony rynku i liczne uwagi doprowadziły nas do wniosku, że należy uzupełnić ten projekt też o przepisy dotyczące mikroinstalacji, stąd też trochę przedłużenie prac nad tym projektem.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#PrzewodniczacyposelSylwesterTulajew">Drugi projekt UC106 jest na etapie opracowania. W swojej treści implementuje te dyrektywę tylko w zakresie finansowego źródła wsparcia odbiorców wrażliwych, modyfikując też definicje odbiorców wrażliwych.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#PrzewodniczacyposelSylwesterTulajew">Jeśli chodzi o dyrektywę 2018/2001 dotyczącą odnawialnych źródeł energii, to ta dyrektywa jest wdrażana trzema projektami ustaw, czyli UC99, UC110 i UC74, o którym już wspomniałem. Jeżeli chodzi o te dwa pozostałe projekty, to UC99 trafił 25 lutego do konsultacji publicznych, które mają trwać do 28 marca. Przepisy wejdą w życie od 1 stycznia 2023 r. Jeśli chodzi o projekt UC110, 8 marca zakończył się termin składania uwag, więc obecnie trwają prace nad uwzględnieniem tych uwag w projekcie. Zakończenie tych prac przewidujemy w trzecim kwartale br. i wejście w życie ustawy od początku przyszłego roku.</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#PrzewodniczacyposelSylwesterTulajew">Jeżeli chodzi o dyrektywę 2019/904, czyli dotyczącą wpływu niektórych tworzyw sztucznych na środowisko, to tutaj kluczowy projekt ustawy, jeżeli chodzi o wdrożenie tej dyrektywy, to jest projekt UC73, który został przejęty przez KSE 14 marca z dwoma uwagami. Po przedyskutowaniu tych uwag z zainteresowanymi instytucjami, planujemy przyjęcie projektu przez Stały Komitet Rady Ministrów prawdopodobnie w kwietniu oraz rozpatrzenie przez Komisję Prawniczą.</u>
          <u xml:id="u-19.6" who="#PrzewodniczacyposelSylwesterTulajew">Jeśli chodzi o dwie dyrektywy, które są powiązane ze sobą, dotyczące hałasu, tj. dyrektywa 2020/367 oraz dyrektywa delegowana 2021/1226, to te dyrektywy są wdrażane projektem UC70.1 marca ten projekt został skierowany po raz drugi na Stałym Komitecie Rady Ministrów. Wpłynęły uwagi ze strony MI, do których też się odnieśliśmy 14 marca, i obecnie czekamy na stanowisko MI. Mamy nadzieję, że w najbliższym czasie będziemy w stanie finalizować prace nad tym projektem. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-19.7" who="#PrzewodniczacyposelSylwesterTulajew">Dziękuję, panie ministrze. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos w tych sprawach? Nie widzę, nie mam zgłoszeń, zatem dziękuję, panie ministrze, za przedstawienie tej informacji. Teraz przechodzimy do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zdalnie jest z nami pan minister Jarosław Sellin, sekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Bardzo proszę, panie ministrze, o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Dzień dobry państwu. W kwietniu 2019 r. zostały w UE przyjęte dwie dyrektywy dotyczące prawa autorskiego. Pierwsza to dyrektywa ustanawiająca przepisy dotyczące wykonywania praw autorskich i praw pokrewnych mających zastosowanie do niektórych transmisji online prowadzonych przez organizacje radiowe i telewizyjne oraz do reemisji programów telewizyjnych i radiowych. To jest w skrócie tak zwana dyrektywa satelitarno-kablowa. A druga to dyrektywa w sprawie prawa autorskiego i praw pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym, tak zwana dyrektywa o prawie autorskim DSM. Jeśli chodzi o tę drugą, to weszła ona w życie ze wskazanym terminem jej implementacji na czerwiec 2021 r. Chcę poinformować, że na dzień dzisiejszy implementacji dokonało tylko dziesięć państw. Opóźnienia we wdrożeniu tej dyrektywy wynikają w dużej mierze z tego, że jest tam wiele niespójności i wątpliwości interpretacyjnych, jeśli chodzi o jej tekst. Sama Komisja Europejska pracowała dwa lata nad wydaniem wytycznych dla krajowych ustawodawców dotyczących prawidłowej implementacji, a te wytyczne wydała na trzy dni przed upływem terminu implementacji dyrektywy. A właściwie bez tych wytycznych krajowy proces legislacyjny nie powinien być w ogóle rozpoczynany, tak że można powiedzieć, że ten proces legislacyjny mógł zostać rozpoczęty dopiero na trzy dni przed wejściem w życie tej dyrektywy, czyli w czerwcu 2021 r. My w ministerstwie prowadzimy prace nad wdrożeniem obydwu dyrektyw do polskiego porządku prawnego w jednym projekcie ustawy. Przeprowadziliśmy już prekonsultacje publiczne, opracowane zostały szczegółowe założenia do projektu ogłoszone w wykazie prac legislacyjnych w październiku ubiegłego roku. W pierwszym kwartale br. prowadzone są prace nad sfinalizowaniem projektu ustawy. W marcu, czyli w tym miesiącu, zamierzamy skierować projekt ustawy do konsultacji publicznych. Podtrzymujemy harmonogram prac nad projektem ustawy ogłoszony w wykazie prac legislacyjnych i programowych rządu, zgodnie z którym do końca drugiego kwartału tego roku przewiduje się przyjęcie projektu przez Radę Ministrów. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelSylwesterTulajew">Dziękuję, panie ministrze. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos w tym punkcie? Nie widzę zgłoszeń, zatem dziękuję, panie ministrze, za przedstawienie tej informacji. Przechodzimy do kolejnego resortu – Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej. Jest z nami osobiście pani minister Anna Schmidt, sekretarz stanu w MRiPS. Bardzo proszę panią minister o przedstawienie informacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRodzinyiPolitykiSpolecznejAnnaSchmidt">Bardzo dziękuję. Szanowny panie przewodniczący, państwo posłowie, sprawa dotyczy tak zwanej dyrektywy o sygnalistach, a więc dyrektywy Rady UE i PE 2019/1937 z 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa unijnego. Ja tylko przypomnę, że dyrektywa gwarantuje ochronę sygnalistom, w tym ustanowienie wewnętrznych procedur dokonywania zgłoszeń, naruszeń objętych dyrektywą dotyczących podmiotów z sektora publicznego, prywatnego oraz procedur związanych z dokonywaniem tych zgłoszeń do organów publicznych. Projekt ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenie tegoż prawa, implementujący dyrektywę, został skierowany do uzgodnień międzyresortowych i społecznych w dniu 18 października 2021 r. W trakcie uzgodnień wpłynęło bardzo dużo uwag. Na tej podstawie zostały przygotowane cztery zestawienia zgłoszonych uwag. To było ponad 80 stron, a więc bardzo dużo. Wymusiło to dokonanie kolejnej analizy pod kątem ewentualnego przyjęcia części z tych uwag, jeśli chodzi o projektowane przepisy, i co za tym idzie, ponieważ zakres zmian był znaczny, projekt zostanie skierowany w najbliższym czasie do ponownych uzgodnień międzyresortowych. Harmonogram prac po przejściu etapu ponownych konsultacji przedstawia się następująco: kwiecień 2022 – projekt zostanie skierowany do Komitetu do Spraw Europejskich, na przełomie kwietnia i maja – przyjęcie przez Stały Komitet Rady Ministrów, przełom maja i czerwca, a więc miesiąc później – przyjęcie przez Radę Ministrów, w czerwcu – skierowanie do prac parlamentarnych i wrzesień/październik – podpis prezydenta i ogłoszenie w Dzienniku Ustaw. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelSylwesterTulajew">Dziękuję, pani minister. Otwieram dyskusję. Czy są pytania do pani minister? Nie widzę, zgłoszeń też nie ma. Dziękuję pani minister za przedstawienie tej informacji. Przechodzimy do kolejnego resortu – Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Zdalnie jest z nami pan minister Mariusz Golecki, podsekretarz stanu w MRiT, którego bardzo proszę o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuiTechnologiiMariuszGolecki">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, jeśli chodzi o zakres właściwy dla MRiT, to tutaj mamy do czynienia z dwoma aktami prawa europejskiego. Po pierwsze, w odniesieniu do dyrektywy 2018/844 w sprawie charakterystyki energetycznej budynków chciałbym poinformować, że nadal trwają prace nad projektem wdrażającym. Dla przypomnienia, transpozycja tej dyrektywy, która pozostaje w kompetencjach naszego resortu, wymagała przyjęcia trzech zmian. Po pierwsze, to była ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych. I tu ustawa została już opublikowana 9 grudnia 2021 r. Po drugie, ta kwestia dotyczyła także przygotowania długoterminowej strategii renowacji budynków, co pozostawało w kompetencji MRiT. Właściwa, stosowna uchwała Rady Ministrów została przyjęta 9 lutego 2022 r. Pozostaje trzecia kwestia, to znaczy, przyjęcie projektu, przyjęcie ustawy o zmianie ustawy o charakterystyce energetycznej budynków oraz niektórych innych ustaw. Projekt został skierowany do uzgodnień międzyresortowych i do konsultacji dokładnie 31 maja ubiegłego roku. Ze względu na to, że wpłynęło bardzo dużo uwag, te uwagi w znacznej mierze dotyczyły skomplikowanych kwestii, których przedmiotem były świadectwa charakterystyki energetycznej budynków, zakres tych świadectw, i wiążące się z tym ewentualne kontrowersje. Opracowanie zajęło dość dużo czasu, ale ostatecznie projekt został przyjęty przez Komitet do Spraw Europejskich 22 listopada ubiegłego roku i rekomendowany do rozpatrzenia przez Stały Komitet Rady Ministrów. Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt 21 stycznia br. Aktualnie projekt znajduje się już na końcowym etapie prac w uzgodnieniach. Spodziewamy się, że w kwietniu zostanie skierowany do rozpatrzenia przez Radę Ministrów, następnie do przyjęcia przez Sejm, tak żeby prace w parlamencie mogły się rozpocząć na przełomie kwietnia i maja. Zatem konkludując, spodziewamy się, że to wdrożenie nastąpi do końca drugiego kwartału br.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuiTechnologiiMariuszGolecki">Druga kwestia dotyczy dyrektywy, a właściwie zmian w zakresie dyrektywy, o ograniczeniu stosowania niektórych niebezpiecznych substancji w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym. Ta dyrektywa była zmieniana trzema dyrektywami – dyrektywą 2021/1978, następnie 2021/1979 i 2021/1980. Nadal trwają prace nad projektem wdrażającym tę dyrektywę. Mamy jeszcze trochę czasu. Przewidujemy, że wdrożenie tej dyrektywy będzie dokonane we wskazanym terminie. Ta transpozycja powinna nastąpić  do 30 kwietnia br. Jeśli chodzi o te zmiany, to nadal trwają prace nad projektem wdrażającym te dyrektywę. Tym projektem jest w szczególności projekt rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii zmieniający rozporządzenie w sprawach zasadniczych wymagań dotyczący ograniczenia stosowania niektórych niebezpiecznych substancji w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym. Chciałbym poinformować, że w dniu wczorajszym dosłownie zakończyły się uzgodnienia międzyresortowe, jeśli chodzi o projekt tego rozporządzenia, czyli we wskazanym terminie do dnia wczorajszego wpłynęły techniczne uwagi. To były akurat techniczne uwagi Biura ds. Substancji Chemicznych. Nadal oczekujemy na ewentualne opóźnione pisma, w szczególności informacje odnośnie do uwag z RCL. Spodziewamy się, że prace nad tym rozporządzeniem zakończą się w terminie umożliwiającym dochowanie terminu, czyli do 30 kwietnia. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelSylwesterTulajew">Dziękuję, panie ministrze. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos w tym punkcie? Zgłoszeń nie widzę, zatem dziękuję, panie ministrze, za przedstawienie tej informacji. Przechodzimy dalej. Teraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Bardzo proszę pana Tomasza Chróstnego, prezesa UOKiK, o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrezesUrzeduOchronyKonkurencjiiKonsumentowTomaszChrostny">Dziękuję, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, przede wszystkim dwie dyrektywy, za których wdrożenie odpowiada prezes UOKiK. Pierwsza sprawa to jest dyrektywa ECN+, czyli druk UC69, której termin transpozycji minął w lutym 2021 r. Bardzo trudny projekt, który w drugiej połowie października zeszłego roku przedstawiliśmy Radzie Ministrów. Projekt został skierowany do dalszych uzgodnień ze względu na kwestie związane z trzema trybami prowadzenia postępowań – i administracyjnym, i cywilnym, i karnym. Te postępowania w tych trzech wariantach dotyczą tak naprawdę bardzo zróżnicowanych regulacji. Mam nadzieję, że rzeczywiście po dodatkowym zaopiniowaniu przez Radę Legislacyjną w drugim kwartale tego roku będziemy mogli ponownie przedstawić projekt Radzie Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PrezesUrzeduOchronyKonkurencjiiKonsumentowTomaszChrostny">Jeżeli zaś chodzi o drugi dokument, ustawę, która jest transponowana drukiem UC86, to w dniu jutrzejszym ten projekt będziemy przedstawiali Stałemu Komitetowi Rady Ministrów. Projekt jest również po bardzo wnikliwych uzgodnieniach, po szerokich konsultacjach z interesariuszami. Mam nadzieję, że w drugim kwartale również ten projekt zostanie przedstawiony do prac w parlamencie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelSylwesterTulajew">Dziękuję, panie prezesie. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos, zadać pytanie? Zgłoszeń nie otrzymujemy, więc dziękuję, panie ministrze, za przedstawienie tej informacji.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczacyposelSylwesterTulajew">Na tym zakończyliśmy przedstawianie tych wszystkich informacji. Dziękuję państwu ministrom i państwu posłom. Chciałbym zapytać, czy jest sprzeciw wobec przyjęcia do wiadomości informacji, która została przedstawiona przez poszczególne resorty i jako całość przez rząd? Nie słyszę żadnego sprzeciwu, stwierdzam więc, że Komisja przyjęła do wiadomości informację o pracach legislacyjnych związanych z wdrożeniem dyrektyw, których termin transpozycji już upłynął lub upływa w ciągu najbliższych trzech miesięcy (stan na dzień 25 lutego 2022 r.). Część dotyczącą KPRM rozpatrzymy prawdopodobnie na posiedzeniu w dniu 6 kwietnia br. Zamykam zatem rozpatrywanie tego punktu. Przyjęliśmy taką konkluzję.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#PrzewodniczacyposelSylwesterTulajew">Informuję, że porządek dzienny tego posiedzenia został wyczerpany. Protokół z dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>