text_structure.xml 25 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacaposelAnitaCzerwinska">Witam państwa. Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej. Informuję, że posiedzenie będzie prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, umożliwiających porozumiewanie się na odległość. Witam serdecznie wszystkich obecnych członków Komisji do Spraw Unii Europejskiej, ministrów i towarzyszące im osoby.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacaposelAnitaCzerwinska">Szanowni państwo, przystępujemy teraz do sprawdzenia kworum. Uprzejmie przypominam, że posłowie obecni na sali obrad Komisji mogą głosować za pomocą legitymacji poselskiej, natomiast państwa nieobecnych proszę o naciśnięcie jakiegokolwiek przycisku w aplikacji na tablecie, aby potwierdzić obecność na posiedzeniu. Stwierdzam kworum. Informuję wszystkich państwa posłów oraz gości, że chęć zabrania głosu zdalnego należy zgłaszać przez czat w aplikacji Whereby po zalogowaniu się do pokoju wideokonferencyjnego.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacaposelAnitaCzerwinska">Czy są uwagi do porządku? Nie słyszę. Stwierdzam zatem, że Komisja przyjęła porządek obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacaposelAnitaCzerwinska">Przechodzimy do rozpatrzenia punktu pierwszego, czyli informacji o dokumentach UE, w stosunku do których prezydium wnosi o niezgłaszanie uwag. Są to następujące dokumenty: w trybie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 8 października 2010 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej COM(2021) 198, 270; w trybie art. 8 ust. 2 ustawy COM(2021) 195, 207, 212; w trybie art. 3 ust. 2 ustawy z uwzględnieniem art. 151 ust. 1 regulaminu Sejmu COM(2020) 618, COM(2021) 188, 199, 204. Czy do wymienionych przeze mnie dokumentów państwo posłowie chcą zgłosić uwagi, czy też zgodnie z wnioskiem prezydium możemy przyjąć je bez rozpatrzenia przez Komisję? Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja postanowiła nie zgłaszać uwag do wymienionych dokumentów. Na tym zamykam rozpatrywanie punktu pierwszego.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacaposelAnitaCzerwinska">Przechodzimy do punktu drugiego, czyli rozpatrzenia w trybie art. 7 ust. 4 ustawy wniosku dotyczącego dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w zakresie zwolnień w imporcie i niektórych dostawach w odniesieniu do środków unijnych przyjmowanych w interesie publicznym (COM(2021) 181 – wersja ostateczna) i odnoszącego się do niego projektu stanowiska RP. Rząd reprezentuje pan minister Jan Sarnowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów. Bardzo proszę pana ministra o przedstawienie stanowiska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowJanSarnowski">Szanowna pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, czy słychać mnie? Wszystko dobrze z połączeniem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacaposelAnitaCzerwinska">Słyszymy i widzimy pana ministra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMFJanSarnowski">Świetnie. Bardzo dziękuję. Celem zmian jest ułatwienie i usprawnienie działań Komisji oraz innych jednostek UE podejmowanych przez nie w związku ze zwalczaniem sytuacji kryzysowych. Konkretnie narzędziem do tego ma być nabywanie towarów i usług przez jednostki UE, a później udostępnianie ich, przekazywanie państwom członkowskim nieodpłatnie. Głównie chodzi o sytuacje kryzysowe związane z pandemią Covid-19, ale również o inne sytuacje nadzwyczajne, klęski żywiołowe. Komisja podaje takie przykłady jak trzęsienia ziemi, ataki terrorystyczne, powodzie. Takie zjawiska, które też często mogą się zdarzać w UE. Jaka jest propozycja? UE chce mieć możliwość kupowania towarów i usług w swoim imieniu, ale również dla krajów UE, bez VAT-u i przekazywania ich potem nieodpłatnie poszczególnym krajom. Jak to konkretnie ma działać? Ma to działać w ten sposób, że Komisja Europejska chce mieć zwolnienie z VAT-u, dzięki któremu po prostu nabywanie takich towarów na potrzeby państw będzie tańsze. Nabywanie tych towarów będzie następować albo już na potrzeby bezpośrednio konkretnych państw, albo na potrzeby stworzenia zapasów, zgromadzenia materiałów, aby móc dokonać takich darowizn w przyszłości.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMFJanSarnowski">Projekt przedstawiony przez Komisję Europejską przewiduje zastosowanie tych zwolnień z VAT-u z mocą wsteczną, czyli od 1 stycznia 2021 r., tak żeby objęło to również towary i usługi, które zostały już w tym roku przez jednostki UE zakupione. Prawda jest taka, że rzeczywiście teraz według regulacji unijnych, kiedy podmioty europejskiej kupują te towary i usługi nawet na potrzeby innych państw, chcąc pomóc w walce z Covid-em, to niestety kupują razem z VAT-em i później zawierane są porozumienia z krajami członkowskimi dotyczące tego, że środki nawet mogą być przekazane nieodpłatnie, natomiast VAT kraj musi we własnym zakresie pokryć. Komisji Europejskiej chodzi o to, żeby tego elementu już nie było i żeby cały ten proces działał zdecydowanie sprawniej. Mogłoby się pojawić pytanie, jakie to są konkretnie towary i usługi. Katalog został określony dość szeroko, ale też w taki sposób, żeby było jasne, czemu konkretnie mają te zakupy służyć. Bo to jest tak: szczepionki, leki i produkty lecznicze, wyroby medyczne i szersza kategoria – inne towary niezbędne do prowadzenia działań związanych z rozwiązywaniem kryzysów humanitarnych, na przykład namioty, łóżka polowe, odzież, żywność, sprzęt poszukiwawczy ratowniczy, ale także na przykład worki z piaskiem, kamizelki ratunkowe, łodzie, a nawet urządzenia do pomiaru promieniowania.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PodsekretarzstanuwMFJanSarnowski">Można spytać, jakie będą skutki budżetowe zwolnienia z VAT-u. Komisja Europejska nie przedstawiła konkretnej oceny skutków, natomiast przedstawiła nam swoje szacunki. Według szacunków oszczędności na Vacie mogą wynieść tylko w 2021 r. około 110 mln euro. To jest kwota nie na poszczególne kraje, tylko na całość krajów wspólnoty, tak że nie są to bardzo duże wydatki.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PodsekretarzstanuwMFJanSarnowski">Przeprowadzenie oceny skutków budżetowych wobec Polski w naturalny sposób nie jest na tym etapie możliwe, bo z takich zakupów za pośrednictwem Komisji albo innych jednostek UE nie korzystaliśmy, natomiast trudno wykluczyć tego rodzaju wsparcie w przyszłości. Dlatego stanowisko rządu RP jest takie, że nie wyrażamy sprzeciwu wobec wniosku Komisji Europejskiej. Całkowicie popieramy cel przedmiotowej inicjatywy, czyli usprawnienie zakupów mających na celu usprawnienie walki z sytuacjami kryzysowymi, natomiast dostrzegamy też pewne obawy i ryzyka, na które zwracamy uwagę. Przede wszystkim kwestie uściślenia zakresu dokonywanych zakupów. Natomiast to, co nam się bardzo podoba, to jest to, że razem z tego rodzaju zwolnieniem Komisja Europejska proponuje wprowadzenie elektronicznego świadectwa zwolnienia, tak żeby żadne podmioty w ramach UE nie powoływały się na to, że sprzedały jakieś towary czy usługi Komisji Europejskiej po to, żeby użyć tego argumentu w prowadzonej przez siebie działalności przestępczej albo w działalności związanej z naruszaniem prawa. Stąd taki elektroniczny certyfikat sprawi, że będzie to rozwiązanie szczelne i bezpieczne. Zatem rekomendujemy przyjęcie przez Wysoką Komisje projektu pozytywnego stanowiska rządu z uwzględnionymi zastrzeżeniami. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacaposelAnitaCzerwinska">Bardzo dziękuję, panie ministrze. Sprawozdawcą do tego dokumentu jest pan poseł Kacper Płażyński. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselKacperPlazynski">Pani przewodnicząca, koledzy, koleżanki posłowie, panie ministrze, szanowni państwo, tak naprawdę to pan minister w dużej mierze wyczerpał temat. Rzeczywiście mimo że ta propozycja w pewnych aspektach, jak pan minister zwrócił uwagę, jest niedoprecyzowana, jest to rozwiązanie dość konkretne i zostało to dość dokładnie opisane przez pana ministra. Pozwolę sobie w swoim sprawozdaniu tak naprawdę zwrócić uwagę na jeszcze jedną istotną kwestię, o której pan minister nie wspominał, a która z jednej strony budzi zastrzeżenia i pewnie mogłaby budzić nasze zastrzeżenia fiskalne, ale z drugiej strony mogłaby wprowadzić jakieś zamieszanie wśród naszych podatników. To znaczy forma, w jakiej instytucje unijne chciałyby wprowadzić te rozwiązania w życie. Chciałyby wprowadzić je z terminem realizacji wstecznej. Czyli miałyby obowiązywać od początku 2021 r., co mogłoby doprowadzić, gdybyśmy mieli takie prawo wsteczne przyjąć, do pewnego niedobrego w mojej ocenie precedensu. Jeśli chodzi o kwestie podatkowe, to są to rzeczy zupełnie nadzwyczajne. Tego zawsze polski ustawodawca się trzymał. Pan minister mnie poprawi, ale nie przypominam sobie wcześniej tego typu zabiegów u polskiego legislatora, aby w zakresie podatków takie zmiany z mocą wsteczną wprowadzać. W związku z tym rząd polski słusznie zauważył, że jest to zmiana raczej nie do przeprowadzenia, i tak jak popiera istotę tego kroku, z pewnymi być może poprawkami na poziomie Rady Europejskiej, tak tego punktu nie jesteśmy w stanie zrealizować. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacaposelAnitaCzerwinska">Bardzo dziękuję. Otwieram dyskusję. Czy są pytania? Nie słyszę. Proponuje zatem następującą konkluzję: Stwierdzam, że Komisja rozpatrzyła w trybie art. 7 ust. 4 ustawy dokument o sygnaturze COM(2021) 180 – wersja ostateczna. Komisja podzieliła stanowisko rządu. Czy jest sprzeciw? Nie widzę. Zatem zamykam rozpatrywanie punktu drugiego. Bardzo dziękujemy, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuwMFJanSarnowski">Dziękuję pani przewodniczącej, dziękuję panu posłowi sprawozdawcy. Dziękuję państwu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacaposelAnitaCzerwinska">Bardzo dziękujemy. Przechodzimy teraz do punktu trzeciego, czyli rozpatrzenia w trybie art. 8 ust. 2 ustawy wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Funduszu Solidarności Unii Europejskiej w celu udzielenia pomocy Grecji i Francji w związku z klęskami żywiołowymi oraz Albanii, Austrii, Belgii, Chorwacji, Czarnogórze, Czechom, Estonii, Francji, Grecji, Hiszpanii, Irlandii, Litwie, Luksemburgowi, Łotwie, Niemcom, Portugalii, Rumunii, Serbii, Węgrom i Włochom w związku z wystąpieniem stanu zagrożenia zdrowia publicznego (COM(2021) 201 – wersja ostateczna) i odnoszącego się do niego projektu stanowiska RP. Rząd reprezentuje pan minister Maciej Wąsik, sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji. Bardzo proszę, panie ministrze, o przedstawienie stanowiska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiMaciejWasik">Bardzo dziękuję. Dzień dobry państwu, witam serdecznie wszystkich członków Wysokiej Komisji. Pani przewodnicząca, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom państw członkowskich UE i konieczności pomocy w zwalczaniu kryzysu zdrowotnego spowodowanego pandemią koronawirusa SARS-CoV-2 30 marca 2020 r. PE i Rada wprowadziły zmianę rozporządzenia Rady WE nr 2012/2002 z dnia 11 listopada 2002 r. ustanawiającego Fundusz Solidarności UE. Zmiana rozporządzenia umożliwiła otrzymanie środków na szybkie udzielenie wsparcia, w tym medycznego, ludności dotkniętej poważnym stanem zagrożenia zdrowia publicznego oraz ochronę ludności przed narażeniem na takie zagrożenie, w tym profilaktykę, monitorowanie lub kontrolowanie rozprzestrzeniania się chorób, zwalczanie poważnych zagrożeń dla zdrowia publicznego oraz łagodzenie ich wpływu na zdrowie publiczne. Do tej pory istniała możliwość ubiegania się o środki jedynie na pomoc w przypadku wystąpienia poważnej lub regionalnej klęski żywiołowej.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiMaciejWasik">Omawiana na dniu dzisiejszym decyzja ma na celu uruchomienie środków z tego Funduszu w wysokości 484 199 841 euro w celu udzielenia pomocy Grecji i Francji poszkodowanym w następstwie regionalnych klęsk żywiołowych, które miały miejsce w tych państwach w 2020 r., oraz dwudziestu państwom członkowskim i krajom przystępującym w odpowiedzi na poważny stan zagrożenia zdrowia publicznego wywołany pandemią Covid-19 na początku 2020 r.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiMaciejWasik">Kierując się zasadami europejskiej solidarności, odpowiedzialnością za wspólne podejmowanie działań mających na celu usuwanie społecznych i gospodarczych skutków wywołanych pandemią Covid-19, rząd RP przychyla się do wniosku o uruchomienie środków z funduszu w proponowanej wysokości. W ocenie rządu wnioski złożone przez wyżej wymienione kraje spełniają formalne kryteria uruchomienia Funduszu Solidarności UE, a straty wywołane zarówno klęskami żywiołowymi, jak i skutkami pandemii Covid-19 kwalifikują przedmiotowe kraje do uzyskania wsparcia z funduszu.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiMaciejWasik">Wśród krajów wnioskujących o pomoc FSUE w związku z klęskami żywiołowymi znalazły się Grecja i Francja. Grecja złożyła swój wniosek o wkład finansowy z FSUE w celu sfinansowania działań nadzwyczajnych i działań służących odbudowie w następstwie powodzi w regionie Sterea Ellada w sierpniu 2020 r. (wartość szkód bezpośrednich określono na kwotę ponad 132 mln euro), śródziemnomorskiego cyklonu Lanos we wrześniu 2020 r. (wartość szkód bezpośrednich określono na kwotę ponad 863 mln euro) i trzęsienia ziemi na wyspach Samos, Ikaria i Chios w październiku 2020 r. (wartość szkód bezpośrednich określono na kwotę ponad 101 mln euro).</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiMaciejWasik">Francja złożyła wniosek o wkład finansowy z FSUE w celu sfinansowania działań nadzwyczajnych i działań służących odbudowie w następstwie szkód wywołanych przez sztorm Alex w regionie Prowansja – Alpy – Lazurowe Wybrzeże w październiku 2020 r. Władze francuskie oceniły łączną wartość szkód bezpośrednich na kwotę 2,373 mld euro.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiMaciejWasik">We wszystkich złożonych wnioskach zdarzenia te zostały przedstawione jako regionalna klęska żywiołowa, określona w art. 2 ust. 3 rozporządzenia Rady, którą definiuje się jako każdą klęskę żywiołową skutkującą w regionie na poziomie NUTS 2 kwalifikującego się państwa bezpośrednią szkodą przekraczającą 1,5% PKB tego regionu lub 1,5% ważonego PKB w przypadku klęski obejmującej wiele regionów.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiMaciejWasik">Odnośnie do wsparcia FSUE w zakresie poważnego stanu zagrożenia zdrowia publicznego spowodowanego pandemią Covid-19 pragnę poinformować, że do 24 czerwca 2020 r. Komisja otrzymała 22 wnioski o pomoc finansową z funduszu.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiMaciejWasik">W przypadku Polski służby Komisji stwierdziły, że całkowite bezpośrednie wydatki publiczne zgłoszone przez władze polskie we wniosku dotyczącym FSUE złożonym 22 czerwca 2020 r. i uzupełnionym na prośbę Komisji nie kwalifikowały się do wsparcia z FSUE. Obciążenie finansów publicznych związane z poważnym stanem zagrożenia zdrowia publicznego kwalifikujące państwa do otrzymania środków z funduszu jest równe 0,3% ich dochodu narodowego. Dla Polski na rok 2020 próg ten wyniósł 1 430 574 000 euro, a korygowana łączna kwota wydatków publicznych mieściła się znacznie poniżej tego progu.</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiMaciejWasik">Należy zauważyć, że Polska była dotychczas trzykrotnie beneficjentem FSUE. W 2010 r. Polska została dotknięta dwiema powiązanymi ze sobą falami powodzi wywołanymi okresem wyjątkowo silnych opadów deszczu. Pierwszą szkodę wywołaną tymi powodziami odnotowano 14 maja 2010 r. Powodzie spowodowały znaczne szkody, w szczególności wzdłuż Wisły i Odry. Powodzie dotknęły 266 tys. osób, z których  31 tys. ewakuowano z domów. Komisja podjęła wówczas decyzję o zatwierdzeniu wniosku i przyznała Polsce pomoc w wysokości ponad 105 mln euro.</u>
          <u xml:id="u-10.9" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiMaciejWasik">W sierpniu 2017 r. gwałtowne burze i ulewne deszcze nawiedziły trzy polskie województwa: kujawsko-pomorskie, pomorskie i wielkopolskie, niszcząc dziesiątki tysięcy hektarów lasów, a także infrastrukturę transportową i energetyczną. Polska 25 października 2017 r. złożyła wniosek o przyznanie pomocy z FSUE. Komisja Europejska przyznała wówczas Polsce pomoc w wysokości 12 279 244 euro.</u>
          <u xml:id="u-10.10" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiMaciejWasik">W czerwcu 2020 r. na terenie województwa podkarpackiego wystąpiła powódź, która spowodowała zalanie lub podtopienie około 2 tys. budynków mieszkalnych, gospodarczych i użyteczności publicznej. Zalaniu uległo również około 1300 studni przydomowych. Ewakuowano ponad 400 osób. Bez dostępu do energii elektrycznej czasowo pozostawało łącznie około 4300 odbiorców. W grudniu 2020 r. przyznano Polsce środki finansowe z FSUE na sfinansowanie działań nadzwyczajnych i działań służących odbudowie w następstwie klęski żywiołowej spowodowanej powodziami w województwie podkarpackim. Środki finansowe w wysokości 7 mln euro zostały przyznane poszkodowanym jednostkom samorządu terytorialnego.</u>
          <u xml:id="u-10.11" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiMaciejWasik">Biorąc pod uwagę, że dotychczas polska była wielokrotnie beneficjentem środków FSUE oraz kierując się zasadami europejskiej solidarności z krajami dotkniętymi klęskami żywiołowymi oraz odpowiedzialnością za wspólne podejmowanie działań mających na celu usuwanie społecznych i gospodarczych skutków wywołanych pandemią Covid-19, rząd przychyla się do wniosku o uruchomienie środków funduszu w proponowanej wysokości. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacaposelAnitaCzerwinska">Bardzo dziękujemy, panie ministrze. Sprawozdawcą do tego dokumentu jest pan poseł Andrzej Grzyb. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselAndrzejGrzyb">Dziękuję, pani przewodnicząca. Panie ministrze, szanowni państwo, fundusz ten został powołany w roku 2002 i miał służyć właśnie takiej doraźnej pomocy w warunkach zdarzeń nadzwyczajnych. Ta pomoc ma charakter zatwierdzany przez PE i oczywiście odbywa się to w ramach współdecyzji z Radą. Wszystkie elementy, które dotyczyły przesłanek uruchomienia transzy na rok 2021, pan minister Wąsik przedstawił bardzo detalicznie, więc czuję się zwolniony z tego, żeby powtarzać te same elementy uzasadnienia.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PoselAndrzejGrzyb">Natomiast warto podkreślić, że po raz pierwszy ten fundusz jest uruchamiany w warunkach zdarzenia, które do tej pory nie było obejmowane działaniami funduszu. Z reguły klęski żywiołowe i zdarzenia nadzwyczajne były przedmiotem takiej interwencji i pomocy oraz decyzji o przyznaniu pomocy finansowej, stosownie oczywiście do wymogów regulaminu tego funduszu. Po raz pierwszy natomiast zdecydowano się, ze względu na epidemię Covid-19, na uruchomienie pomocy nie tylko w wypadku klęsk nadzwyczajnych, ale również w wypadku tej epidemii – i oczywiście wspomożenia państw członkowskich, które poniosły znaczące szkody związane z tą epidemią.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PoselAndrzejGrzyb">W istocie dwa państwa – Grecja i Francja – otrzymały pomoc tylko z tytułu klęsk żywiołowych, jakimi były wichury i powodzie, natomiast 20 państw otrzymało pomoc z tytułu skutków epidemii Covid-19. Tak jak pan minister powiedział, Polska złożyła wniosek, ale ze względu na kryteria przyznawania pomocy i wysokość poniesionych strat nie została uwzględniona. Jest jednym z dwóch państw, które nie otrzymały pomocy, mimo że o to wnosiły.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PoselAndrzejGrzyb">Myślę, że warto przypomnieć – i dobrze, że pan minister też przypomniał, i w materiale w stanowisku rządu jest przypomnienie mówiące o tym – że byliśmy beneficjentem pomocy. W materiale mówi się o trzech transzach pomocy w wypadku klęsk nadzwyczajnych, natomiast ja jeszcze pamiętam pomoc w wypadku likwidacji miejsc pracy. To było związane z firmami, które pracowały dla sektora automotive w Polsce, w kilku lokalizacjach, między innymi w Wielkopolsce. Ta likwidacja odbyła się po kryzysie finansowo-gospodarczym 2007–2008. Zatem również Polska jest beneficjentem i to jest ważny element.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#PoselAndrzejGrzyb">Reasumując, mogę powiedzieć: szkoda, że nie spełnialiśmy kryterium, bo moglibyśmy być beneficjentami, choć z drugiej strony lepiej jest nie ponosić szkód i nie stawać się beneficjentem Funduszu Solidarności. Reasumując zatem, mogę stwierdzić, że w pełni popieram stanowisko rządu, ponieważ, tak jak powiedziałem, ten fundusz jest uruchamiany wtedy, gdy państwo członkowskie ze względu na okoliczności nadzwyczajne występuje o taką pomoc, i możemy też w każdej chwili znaleźć się – oby nie – w gronie tych ubiegających się. Zatem stanowisko rządu jest w pełni uzasadnione. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacaposelAnitaCzerwinska">Bardzo dziękuję, panie pośle. Otwieram dyskusję. Czy są pytania? Nie widzę zgłoszeń. Proponuję zatem następującą konkluzję: Stwierdzam, że Komisja rozpatrzyła w trybie art. 8 ust. 2 ustawy dokument o sygnaturze COM(2021) 201 – wersja ostateczna. Komisja podzieliła stanowisko rządu. Czy jest sprzeciw? Nie widzę. Na tym zamykam rozpatrywanie punktu trzeciego. Bardzo dziękujemy, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#SekretarzstanuwMSWiAMaciejWasik">Bardzo dziękuję, pani przewodnicząca. Dziękuję panu posłowi sprawozdawcy i Wysokiej Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacaposelAnitaCzerwinska">Dziękujemy bardzo. Przechodzimy do punktu czwartego, czyli sprawy bieżące. Chcę państwa poinformować, że kolejne posiedzenie, najbliższe, odbędzie się 28 maja, w ten piątek, o godzinie 11:00. Zapewne wiedzą państwo, że najbliższe posiedzenie miało być 8 czerwca o 14:00 i ono się odbędzie, ale sygnalizuję, że jeszcze przed czerwcowym posiedzeniem Komisji odbędzie się w ten piątek o godzinie 11:00.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacaposelAnitaCzerwinska">Czy ktoś chciałby zabrać głos w tym punkcie? Nie widzę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselAndrzejGrzyb">Czy będą konkluzje Rady?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#SekretarzKomisjiAgataJackiewicz">Będą 8 czerwca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacaposelAnitaCzerwinska">Czyli to pozostaje bez zmian. Piątkowe posiedzenie będzie poświęcone temu, czym zajmowaliśmy się dzisiaj na podkomisji Future of Europe. Nie widzę zgłoszeń, zatem zamykam rozpatrywanie punktu czwartego i ostatniego. Porządek dzienny został wyczerpany. Protokół dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję państwu bardzo i do zobaczenia w piątek.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>