text_structure.xml
51.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrKrol">Otwieram posiedzenie podkomisji stałej do spraw transportu drogowego, drogownictwa, bezpieczeństwa ruchu drogowego i poczty Komisji Infrastruktury. Witam panią poseł i panów posłów. Witam też zaproszonych gości.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelPiotrKrol">Wśród zaproszonych gości, na ich czele jest sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych, pan minister Jan Kanthak. Kłaniam się, panie ministrze. Widzę, że jest też pan Rafał Włodarski, zastępca dyrektora w Departamencie Nadzoru, i pan Jakub Filipski z Departamentu Nadzoru. Zarząd Poczty Polskiej reprezentuje pan prezes Bodziony. Dzień dobry, panie prezesie. Z dużą przyjemnością witam pana Michała Mierzejewskiego, z którym miałem zaszczyt i przyjemność współpracować, będąc pracownikiem poczty. Obecnie to dyrektor Biura Sieci Logistyki Poczty Polskiej S.A. Praca w logistyce to nie jest lekki kawałek chleba. Muszę powiedzieć, że pan dyrektor zmężniał od czasów, kiedy widziałem go ostatni raz, więc pozwolę sobie zauważyć, że pewnie dzielnie sobie radzi.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelPiotrKrol">Szanowni państwo, stwierdzam kworum. Zgodnie z przedstawionym porządkiem przedmiotem dzisiejszego posiedzenia będzie informacja na temat aktualnej sytuacji w Poczcie Polskiej w kontekście przygotowań do ruchu świątecznego, w szczególności w sektorze paczek pocztowych. Informację będzie przedstawiał minister aktywów państwowych i prezes zarządu Poczty Polskiej S.A. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę uwag. Wobec niezgłoszenia wniosku do porządku dziennego stwierdzam jego przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelPiotrKrol">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Proszę pana ministra oraz przedstawicieli Poczty Polskiej o zabranie głosu i przedstawienie informacji. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieAktywowPanstwowychJanKanthak">Dziękuję, panie przewodniczący. Szanowni państwo, szanowna podkomisjo, bardzo dziękujemy za zaproszenie. Wprawdzie co roku poczta podejmuje takie same czynności w kontekście zbliżających się świąt, ponieważ – mam nadzieję, że dzieci nie słuchają posiedzenia naszej podkomisji – wszyscy wiemy, że to jednak nie Święty Mikołaj przywozi prezenty. W dużej mierze to pocztowcy dostarczają te przesyłki.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrKrol">Pomagają.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuwMAPJanKanthak">Pomagają. Poczta Polska ma tego świadomość. W tym kontekście nie możemy powiedzieć, że zima zaskoczyła pocztowców, bo wiemy o tym. Pierwsze prace w kontekście przygotowań do sezonu świątecznego rozpoczynają się już we wrześniu. Przygotowania obejmują takie dziedziny jak dodatkowe zatrudnienie w okresie świątecznym. Dotyczy to ok. 600 osób, które Poczta Polska planuje, uruchamiając dodatkową rekrutację w kontekście pracowników sortowni, kierowców oraz kurierów. Działania przygotowawcze dotyczą również obszarów węzłów ekspedycyjno-rozdzielczych. Chodzi o pełną koordynację i współpracę tzw. WER-ów, aby wszystko przebiegało zgodnie z czasem i harmonogramem.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#SekretarzstanuwMAPJanKanthak">To działania przygotowawcze w obszarze transportu. Zaplanowano tutaj zwiększenie tygodniowej częstotliwości obiegu kursów międzywęzłowych lub zwiększenie ładowności pojazdów obsługujących wybrane kursy międzywęzłowe, a także zapewnienie dodatkowych kursów do i z placówek pocztowych w okresie od 14 listopada do 24 grudnia.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#SekretarzstanuwMAPJanKanthak">Jeśli chodzi o obszary placówek pocztowych, wśród działań trzeba mieć na uwadze zwiększone zainteresowanie korzystaniem z usług placówek pocztowych. W związku z tym staramy się zwiększać dostępność okienek pocztowych dla klientów, zwiększać tę liczbę również poprzez politykę urlopową, czyli branie w tym zakresie pod uwagę, że w okresie świątecznym urlopy nie są wskazane.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#SekretarzstanuwMAPJanKanthak">W działaniach przygotowawczych w obszarze doręczania to również odpowiednie zasoby ludzkie, transport i decyzje organizacyjne. W części lokalizacji to doręczenia przesyłek kurierskich ekspresowych i paczkowych (KEP) w soboty. W zakresie przesyłek listowych to także zwiększenie ilości opróżnień nadawczych skrzynek pocztowych dla lokali, w których rokrocznie w tym okresie występuje zwiększenie wolumenu nadawanych listów.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#SekretarzstanuwMAPJanKanthak">W przypadku napływu do placówek większej od planowanej liczby przesyłek KEP planowane będą doraźne działania polegające m.in. na pracy w godzinach nadliczbowych oraz na przesunięciach pracowników z innych placówek, aby w jak największym stopniu zapewnić terminowe doręczenie przesyłek, w szczególności KEP, czyli paczek.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#SekretarzstanuwMAPJanKanthak">Myślę, że tyle pobieżnie. O rozszerzenie informacji poproszę członka zarządu Poczty Polskiej, pana Andrzeja Bodzionego.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrKrol">Bardzo proszę, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#AndrzejBodziony">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, panie ministrze, bardzo dziękuję za możliwość dzisiejszego spotkania z państwem i przedstawienia krótkich informacji w zakresie przygotowania Poczty Polskiej do obsługi ruchu świątecznego. Każdorazowo, z każdym rokiem Poczta Polska podejmuje takowe prace już na przełomie miesięcy sierpnia i września, aby nie zaskoczył nas szczyt świąteczny. Tak właśnie jest też w tym roku.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#AndrzejBodziony">Pan minister słusznie podzielił pracę Poczty Polskiej na cztery obszary. Można to porównać z całym procesem w kontekście nadania poprzez rozdział tych przesyłek do doręczenia. Faza pierwsza to faza, która dotyczy obszarów placówek pocztowych. Poczta Polska podejmuje teraz działania mające na celu zapewnienie jak największej liczby pracowników w placówkach pocztowych, a także zwiększenie dostępności dla klientów tych usług pocztowych m.in. poprzez jak największą liczbę czynnych okienek w placówkach pocztowych. Chcemy, aby w okresie świątecznym liczba dodatkowych okienek czynnych dla naszych klientów wyniosła 11 tys. To bardzo duża liczba okienek.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#AndrzejBodziony">Dodatkowo, oprócz okienek ogólnodostępnych, Poczta Polska wprowadziła dla naszych klientów w dużych placówkach pocztowych w dużych aglomeracjach specjalne okienka dedykowane tylko i wyłącznie obsłudze rynku kurierskiego, czyli właśnie paczek pocztowych. To to, o czym dzisiaj rozmawiamy na Komisji Infrastruktury. Klientom, którzy nadają przesyłki paczkowe, przesyłki kurierskie, chcemy dedykować specjalne okienka pocztowe pod obsługę tego właśnie rynku.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#AndrzejBodziony">Drugi obszar, bardzo kluczowy, to obszar węzłów ekspedycyjno-rozdzielczych i działów ekspedycyjno-rozdzielczych. Pan przewodniczący doskonale zna logistykę, bo pracował na Poczcie Polskiej. Na dzisiaj Poczta Polska posiada 14 węzłów ekspedycyjno-rozdzielczych i 13 DER-ów. Właśnie w tych obiektach w okresie świątecznym będzie dużo działo się przede wszystkim w zakresie przygotowania przez Pocztę Polską harmonogramu na okres świąteczny, aby we wszystkich węzłach ekspedycyjno-rozdzielczych i DER-ach praca odbywała się bez żadnych zakłóceń.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#AndrzejBodziony">To także prace polegające m.in. na zapewnieniu węzłom ekspedycyjno-rozdzielczym odpowiedniej ilości opakowań zbiorczych. Mam tu na myśli kontenery, mam na myśli kasety KL1 do przewożenia materiałów, także skanery, które są niezwykle istotne i przydatne w pracy pracowników pocztowych.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#AndrzejBodziony">Na obszar węzłów ekspedycyjno-rozdzielczych nakłada się transport, bardzo kluczowa i ważna gałąź w Poczcie Polskiej. Poczta Polska posiada 5 tys. samochodów własnej floty. W okresie świątecznym dedykowany i przygotowywany jest specjalny plan komunikacyjny po to, aby być przygotowanym na zwiększone wolumeny.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#AndrzejBodziony">Na okres świąteczny, na okres wzmożonego napływu przesyłek dodatkowo zapewniamy zniesienie ograniczeń chociażby przy obsłudze niektórych kursów. Polega to na tym, że kursy, które dotychczas obiegają w dniach od poniedziałku do piątku, będą dodatkowo w tych samych godzinach obiegać w sobotę na relacjach, w których wolumen będzie największy.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#AndrzejBodziony">W operacjach logistycznych zapewniamy dodatkowe kursy w kontekście większej ładowności pojazdów, a także dodatkowe doraźne kursy mające na celu rozwożenie ładunków pomiędzy węzłami ekspedycyjno-rozdzielczymi. Komunikacja będzie dotyczyć także zmian wewnątrzwęzłowych. W języku potocznym są to tzw. kursy zwózkowo-rozwózkowe, mające na celu właśnie dotarcie z dodatkowym materiałem, a także odebranie dodatkowego materiału kurierskiego z placówek pocztowych o jak największym ciążeniu wolumenowym.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#AndrzejBodziony">Oczywiście w ramach obszaru transportu cały czas myślimy i prowadzimy działania w zakresie zapewnienia większej liczby kierowców, większej ilości samochodów o większym tonażu, stąd rekrutacje, które prowadzi Poczta Polska, w liczbie dodatkowych 600 pracowników.</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#AndrzejBodziony">Ostatnia mila, najważniejsza dla naszych klientów, to kwestia doręczania. Każdego roku w związku z większym wolumenem przesyłek do doręczenia Poczta Polska wprowadza dodatkowe doręczanie przesyłek w soboty. Odbyliśmy już spotkania z naszymi podwykonawcami, którzy świadczą doręczanie przesyłek w ramach umów outsourcingowych, aby poinformować ich o naszych planach, a także zdefiniować nasze oczekiwania mówiące wprost, aby klienci mogli jak najszybciej otrzymać przesyłki.</u>
<u xml:id="u-6.10" who="#AndrzejBodziony">Oprócz ważnego i kluczowego segmentu, o którym wspomniał pan minister, segmentu paczkowego, nie zapominamy o segmencie listowym, który też jest bardzo ważny dla Poczty Polskiej. W okresie świątecznym Poczta Polska każdorazowo, każdego roku wprowadza dodatkowe opróżnianie nadawczych skrzynek pocztowych, których na terenie całego kraju mamy 14 400. Oczywiście nie wszystkie skrzynki nadawcze, ale te w dużych aglomeracjach, w dużych miastach powiatowych o dużym ciążeniu w kontekście korzystania z nadawczych skrzynek pocztowych, będziemy dodatkowo opróżniać i przesyłać materiały listowe do naszych węzłów ekspedycyjno-rozdzielczych, aby mogły być opracowywane, bardzo szybko, w terminie oczekiwane przez naszych klientów i doręczane do klientów Poczty Polskiej.</u>
<u xml:id="u-6.11" who="#AndrzejBodziony">Reasumując, szanowni państwo, Poczta Polska, tak jak każdego roku, jest dzisiaj przygotowana do tego, aby sprawnie, terminowo, bez żadnych zakłóceń i z satysfakcją naszych klientów doręczać przesyłki w okresie wzmożonego ruchu, jakim jest okres świąteczny. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrKrol">Bardzo dziękuję. Czy pan dyrektor będzie chciał zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MichalMierzejewski">Szanowny panie przewodniczący, szanowna podkomisjo, pan minister i pan prezes powiedzieli wszystkie elementy procesu operacyjnego. Może dodam jeszcze, że w ramach przygotowania przed szczytem mamy też przegląd środków technicznych, wózków, środków transportu, które funkcjonują na obszarze węzłowym. W całym tym obszarze mamy pełną gotowość, żeby wszystkie niezbędne zasoby były w dyspozycji. Reagujemy z wyprzedzeniem, żeby cały wolumen, który, jak szacujemy, w okresie przedświątecznym wzrasta o ok. 30%, był w 100% zabezpieczony i żeby klienci otrzymali przesyłki, czy to kurierskie, czy to listowe, zgodnie z deklaracją, którą Poczta Polska realizuje na podstawie zawartych umów. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrKrol">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Kto z państwa chce zabrać głos? Trochę głupio mi zaczynać. Pani poseł, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselMariaKurowska">Szanowny panie przewodniczący, szanowny panie ministrze, panie prezesie i państwo posłowie, dzisiaj o godz. 15:30 mamy miły temat, bo akurat Poczta Polska to instytucja, która mnie, ale myślę, że większości tutaj, kojarzy się bardzo dobrze, ponieważ jest to przedłużenie ręki rządu RP daleko, daleko w teren, aż do indywidualnego domostwa. Zawsze z sympatią witamy państwa listonoszy, którzy przynoszą nam przesyłki. Cieszymy się, gdy to wszystko dobrze funkcjonuje. Nie mam przykładów takich, abym mogła narzekać na przesyłki. Widzę nawet, że Poczta Polska dodaje skrzydeł, bo jak słyszymy, że pan przewodniczący wywodzi się z Poczty Polskiej i siedzi teraz za stołem prezydialnym, znaczy to, że jest to instytucja, która wychowuje różnych polityków.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrKrol">Po prostu uczy ciężkiej pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselMariaKurowska">Panie przewodniczący, nie wątpię w to, że to ciężka praca, ale myślę, że poczta dała też panu trochę szczęścia. Drodzy państwo, dziękując więc za pracę pocztowców, począwszy od tych najniższych, listonoszy, poprzez instytucje, które funkcjonują u nas w terenie, po zarządy, życzę, abyście państwo mieli na ten czas dużo siły. Rzeczywiście grudniowy czas jest wyjątkowy. Sama też zawsze dostaję przesyłki i wiem, że idzie to sprawnie. Czasem dziwię się, jak to możliwe, że list był wysłany dzień wcześniej, w ostatniej chwili, a zdążył jeszcze przed świętami. Niejednokrotnie jestem pod wrażeniem tej sprawności Poczty Polskiej. Poza tym dziękuję i życzę, żeby Poczta Polska zawsze miała się dobrze. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrKrol">To pierwszy życzliwy głos otwierający. Pozwolę sobie na coś bardziej technicznego, bo część z osób, które będą przysłuchiwały się posiedzeniu podkomisji na żywo albo odsłuchiwały je potem, może być tego ciekawa. Powiedziałbym, że mamy dwie grupy przesyłek, którymi zajmuje się poczta. Mamy tradycyjne listy przy gwarancji doręczenia dnia następnego, ale nierejestrowane. Myślę natomiast, że obszar przesyłek rejestrowanych, którym zajmuje się poczta, jest coraz bardziej interesujący. To możliwość sprawdzenia na bieżąco, co dzieje się z przesyłką. Najpierw był to sektor usług kurierskich, listów poleconych.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelPiotrKrol">Chciałbym zapytać, jak w tej chwili wygląda sprawa z paczkami, bo prawda jest chyba taka, że skoro tak zaczęliśmy, to tego się trzymajmy i to pomaganie Świętemu Mikołajowi w dużej mierze dotyczy sektora paczek pocztowych. Jeśli moja pamięć dobrze sięga, to zwyczaj wysyłania kartek niestety w dużej mierze chyba zanika, ale wysyłanie paczek pocztowych rośnie, szczególnie w okresie przedświątecznym, bo nie każdy może dojechać z prezentem. Pytam o to nie bez kozery, bo w sferze internetowej czasami pojawiają się, wydaje mi się, przypadki jednostkowe, ale budzące silne kontrowersje, gdy ktoś podaje, że nadał przesyłkę i ją śledzi, a system pokazuje, że ona została, itd., itd.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacyposelPiotrKrol">Jak to wygląda z państwa punktu widzenia? Czy system nadąża za tą ilością przesyłek? Co się w takich przypadkach… Trochę tak jest z naszą konstrukcją. Czasami jedna negatywna opinia przenika do opinii publicznej i buduje niesprawiedliwą opinię. Chciałbym zapytać o system śledzenia przesyłek i ich zwiększenie. Być może pan dyrektor dysponuje historycznymi ilościami, jak ilość przesyłek, szczególnie przesyłek paczkowych, rośnie w okresie przedświątecznym. Myślę, że to może być ciekawe dla osób, które będą przysłuchiwać się posiedzeniu podkomisji. Jak możecie państwo radzić sobie z tego typu sytuacjami?</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PrzewodniczacyposelPiotrKrol">Jest jeszcze jedna, techniczna rzecz, bo nie każdy musi znać terminologię pocztową. WER to węzeł ekspedycyjno-rozdzielczy, czyli huby, gdzie segreguje i przeładowuje się przesyłki. Każda firma ma swoją terminologię. Nie każdy musi to znać.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#PrzewodniczacyposelPiotrKrol">Gdybym mógłbym prosić o skupienie w tej chwili uwagi na śledzeniu przesyłek i reakcjach, to myślę, że dla osób, które słuchają, może to być ciekawe. Bardzo prosiłbym o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#AndrzejBodziony">Dziękuję, panie przewodniczący. Serdecznie dziękuję pani poseł za bardzo miłe i pozytywne zdanie o Poczcie Polskiej. Wywołała pani dyskusję o kwestii związanej z terminowym doręczaniem listów i paczek. Oczywiście Poczta Polska posiada profesjonalne maszyny do dzielenia listów. Są one zlokalizowane w węzłach ekspedycyjno-rozdzielczych, o których powiedział pan przewodniczący, ale oprócz maszyn listowych posiadamy też maszynę do dzielenia przesyłek kurierskich. Są zlokalizowane w naszych trzech największych obiektach: w Warszawie, w Poznaniu oraz w Zabrzu.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#AndrzejBodziony">Na dzisiaj Poczta Polska realizuje też projekt Architektury Sieci Logistycznej, który ma poprawić systemy logistyczne Poczty Polskiej. W tym momencie trzy bardzo nowoczesne sortery montowane są w trzech obiektach Poczty Polskiej: w Lublinie, we Wrocławiu oraz w Lisim Ogonie pod Bydgoszczą. Sortery te zostaną oddane do użytku w przyszłym roku. Już na wiosnę pierwszy sorter zostanie oddany we Wrocławiu. Dalej ten projekt inwestycyjny w Poczcie Polskiej nie zakończy się, bo jesteśmy na etapie budowania nowoczesnego obiektu tutaj, pod Warszawą, też z nowoczesnym sorterem. Hala zostanie oddana do użytku w przyszłym roku, z końcem 2023 r., natomiast nowoczesny sorter zostanie oddany w maju 2024 r. Mamy też wiele innych planów, które będziemy realizować, aby poprawić sytuację Poczty Polskiej w zakresie logistycznym.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#AndrzejBodziony">Pan przewodniczący wspomniał o tzw. śledzeniu przesyłek. Tak, jak najbardziej, nasi klienci mogą śledzić swoje przesyłki, to, gdzie one się znajdują. Na stronie Poczty Polskiej jest zakładka „Śledzenie przesyłek”. Wpisując odpowiedni numer, jesteśmy w stanie widzieć, gdzie takowa przesyłka się znajduje. Oczywiście zgadzam się, że czasami zdarzają się pojedyncze przypadki, które później może niepotrzebnie są pokazywane i piętnowane, jakby Poczta Polska nie radziła sobie z doręczaniem przesyłek, ale proszę pamiętać o tym, że w samym okresie świątecznym Poczta Polska doręcza o 30% więcej przesyłek niż w innym okresie, a wolumeny listowe czy paczkowe w sprawozdaniach finansowych są pokazywane i są bardzo duże, jeśli chodzi o wolumeny.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#AndrzejBodziony">Ważne jest tutaj to, że Poczta Polska realizuje też dwa projekty informatyczne, które mają po pierwsze poprawić system logistyczny, system planowania, realizacji, magazynowania, doręczania, komunikacji. To jest tzw. system TMS, który Poczta Polska realizuje w ramach umowy podpisanej ze spółką z grupy Poczty Polskiej. System TMS zostanie oddany w przyszłym roku, tak że już w przyszłym roku na kolejne święta będziemy mieli bardzo nowoczesny system śledzenia przesyłek.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#AndrzejBodziony">Drugi bardzo nowoczesny system dla wszystkich naszych przesyłek pocztowych to nowy system okienkowy. Chcemy usprawnić pracę naszych pracowników w placówkach pocztowych. On też jest na etapie realizacji inwestycji i ma zostać zakończony w 2024 r. To też usprawni pracę 20 tys. pracowników w placówkach pocztowych, którzy zajmują się obsługą naszych klientów.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#AndrzejBodziony">To są inwestycje, które częściowo starałem się państwu przekazać. Na rynku usług kurierskich niewątpliwie dzieje się bardzo dużo. Wszystkie działania, które Poczta Polska prowadzi w tym momencie, ukierunkowane są na to, aby Poczta Polska stała się liderem na rynku usług kurierskich.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrKrol">Myślę, że może warto… Spojrzę w kierunku pana dyrektora. Mówimy o 30-procentowym wzroście. Może niech wybrzmią liczby. Myślę, że statystyczny widz naszej podkomisji nie ma świadomości tego, jakiego rzędu jest miesięczna skala przesyłek, czy to w obszarze listów, czy to w obszarze paczek. Panie dyrektorze, bylibyśmy w stanie podać kilka liczb? Mogę pana o to prosić?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MichalMierzejewski">Tak, panie przewodniczący. Jeśli chodzi o ten rynek, tak jak tutaj padło, realizujemy dwa rynki plus trzeci rynek, który nie dotyczy adresatów rozumianych jako przesyłki, które są kierowane do gospodarstw domowych. To rynek paletowy, który Poczta Polska również realizuje. Poczta Polska notuje tutaj duże wzrosty.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#MichalMierzejewski">Przechodząc natomiast do obszaru dotyczącego w pierwszej kolejności przesyłek listowych, w tym rynku Poczta Polska ma bardzo duże wolumeny. Mówimy tutaj o wolumenach na poziomie 1,2 mld sztuk przesyłek. O takich wolumenach Poczta Polska mówi, takie wolumeny realizuje. Wolumeny te realizowane są zarówno dla klientów indywidualnych, jak i dla klientów biznesowych. Mówimy tutaj o wolumenie z perspektywy całego rynku. W tym wolumenie mieści się też rynek przesyłek listowych nierejestrowanych, jak również przesyłki listowe rejestrowane, czyli tzw. polecone.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#MichalMierzejewski">Jeśli chodzi o przesyłki z rynku kurierskiego, są to przesyłki i paczki pocztowe w ramach usługi dedykowanej dla operatora wyznaczonego, jak również rynek usług kurierskich, czyli przesyłki kurierskie. W tym roku wdrożyliśmy, odświeżyliśmy, uprościliśmy naszą ofertę dla klientów, żeby klient miał przejrzystość i możliwość lepszego dopasowania produktu do swoich potrzeb. Mówimy tutaj o wolumenie na poziomie ok. 100 mln sztuk.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#MichalMierzejewski">Dodatkowo wchodzi tu jeszcze rynek międzynarodowy. Pragnę podkreślić, że jako operator narodowy w ramach umowy z zagranicznymi operatorami pocztowymi wykonujemy wymianę przesyłek wchodzących do naszego kraju i wychodzących z naszego kraju. Podkreślę też, że w ostatnim roku sytuacja napaści Rosji na Ukrainę spowodowała, że Poczta Polska stałą się hubem tranzytowym na linii Ukraina – Polska i kraje Europy Zachodniej, jak również z krajów Europy Zachodniej przez Polskę na Ukrainę. Te wolumeny przechodzą również przez naszą sortownię, głównie przez sortownię w Warszawie. Wspieramy się również sortownią w Lublinie, która, patrząc z perspektywy alokacji geograficznej, jest blisko granicy z Ukrainą i sortownią w Zabrzu, która posiada najnowocześniejszy sorter do sortowania przesyłek.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#MichalMierzejewski">Patrząc więc z perspektywy sieci logistycznej Poczty Polskiej, te wolumeny są naprawdę istotnymi wolumenami, które wymagają odpowiedniego planowania, a potem odpowiednich zasobów do realizacji. Niezależnie od tego, jaki to jest rynek, czy to jest rynek usług kurierskich, czy to jest rynek usług listowych, przewozy staramy się realizować zgodnie ze zdefiniowanymi terminami.</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#MichalMierzejewski">Pan przewodniczący pytał o system śledzenia. Poczta Polska bazuje na troszkę innym systemie logistycznym, bo łączy on dwa rynki: rynek usług listowych, który dotyczy również sieci placówek pocztowych, które mamy powyżej 7 tys.… Mamy tutaj bardziej szczegółowe informacje dla klienta. Z naszej strony śledzenia, klient może wyczytać, że punktów dotknięć jest więcej, ale wynika to ze specyfiki, z tego, że działamy na tym samym systemie informatycznym, który będzie zmieniany, który będzie nowoczesny i który będzie przygotowany i profilowany pod konkretne rynki. Na obecną chwilę system działa sprawnie i wszystkie elementy, które powinny być ugruntowane w tym systemie, czyli zdarzenia, z których klient może wyczytać, na jakim etapie przesyłka jest obecnie, są dostępne.</u>
<u xml:id="u-16.6" who="#MichalMierzejewski">Pan prezes nie wspomniał, że pracujemy nad aplikacją jako dodatkowym kanałem komunikacji klientów, z którego klienci będą mogli pozyskiwać informacje o tym, gdzie znajdują się ich przesyłki. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrKrol">Bardzo dziękuję. Pan dyrektor trochę uprzedził moje pytanie, bo chciałem zapytać właśnie o to, o zaangażowanie czy wsparcie dla Ukrainy w zakresie przesyłek. Sporo pan o tym powiedział, ale proszę pamiętać o tym, że nie każdy musi żyć pocztą na co dzień, a niejednokrotnie tego typu informacje o tym, jak istotne jest wsparcie dla Ukrainy od różnego rodzaju instytucji, w tym instytucji poczty…</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczacyposelPiotrKrol">Czy pan dyrektor lub pan prezes – jak panowie uważają – byliby łaskawi powiedzieć, jak zmieniła się ta rola w naszej relacji z pocztą ukraińską? Mniemam, że robimy więcej, czyli najprawdopodobniej dzielimy przesyłki, które przychodzą z Europy Zachodniej, w ten sposób wspierając. Tak? Czy mogłoby to wybrzmieć? Myślę, że dla wielu Polaków będzie interesujące to, że pomagamy również w tym obszarze, bo myślę, że to nie jest powszechna wiedza.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#MichalMierzejewski">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, tak, potwierdzam. Poczta Polska w ramach procesów realizuje proces przyjmowania. Z racji tego, że Ukraina ma ograniczone możliwości przyjmowania i sortowania przesyłek, co jest wynikiem napaści Rosji, na kierunku, który mamy z Ukrainy do Polski, Poczta Polska przyjmuje przesyłki w naszej sortowni. Powiem kolokwialnie. Przyjmujemy mix. Przesyłki wchodzą jednym ładunkiem, przyjmujemy te przesyłki do naszych sortowni i wydzielamy na konkretne strumienie celem pozostawienia ich do doręczenia do nas, jeśli adresaci są zlokalizowani w Polsce.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#MichalMierzejewski">Drugi strumień to podzielenie i dystrybuowanie przesyłek na rynki europejskie. W naszych sortowniach, o których wcześniej wspomniałem, Poczta Polska dokonuje podziału, przygotowuje i kompletuje ładunki i transportem drogowym bądź transportem lotniczym przekazuje do operatorów wyznaczonych krajów przeznaczenia. To jest kierunek wychodzący.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#MichalMierzejewski">Z drugiej strony jest ładunek przychodzący, który, jak mówiłem wcześniej, nie był tranzytowany przez Polskę. Ładunki, które wchodzą do operatorów innych państw, są przyjmowane w Warszawie i są to albo ładunki lotnicze – to wchodzi na Okęcie, „Na Wirażu”, bo tam mamy swój punkt wymiany ładunków międzynarodowych… Potem jest to przewożone do naszej sortowni w WER-ze, czyli w węźle ekspedycyjno-rozdzielczym w Warszawie, na Łączyny. W zależności od napływu, bo trudno jest… Nasi partnerzy starają się estymować te wolumeny, ale staramy się zarządzać tym na bieżąco. Jeśli ładunków wchodzi więcej, w celu opracowywania ładunki te są przekazywane do dwóch punktów: w Lublinie bądź w Zabrzu, i tam są przyjmowane, rejestrowane w systemie IPS, a potem przekazywane do poczty ukraińskiej.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#MichalMierzejewski">To są dwa obszary, w których bardzo mocno pomagamy. Mówimy tutaj o skali kilkudziesięciu ton miesięcznie. To nie są jakieś pojedyncze transporty. Niejednokrotnie przyjeżdżało po kilka samochodów, które przyjmowaliśmy, rozładowywaliśmy i przekazywaliśmy dalej do dystrybucji.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrKrol">Bardzo dziękuję. Czy ktoś z państwa? Pan poseł Grabarczyk, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselCezaryGrabarczyk">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Szanowna podkomisjo, panie ministrze, panowie prezesi i dyrektorzy, nowoczesne usługi pocztowe to wyzwanie, które zresztą poczta przyjęła do realizacji. Zakładaliście wzrost liczby automatów pocztowych. To jest moment, żeby powiedzieć: „Sprawdzam, jak idzie realizacja tego założenia”, bo przy natężonym ruchu kurierskich przesyłek pocztowych w okresie przedświątecznym to może być istotne wsparcie dla realizacji waszych zadań. Ile w tej chwili jest automatów? O ile zwiększyła się ich liczba w perspektywie ostatniego roku? Jakie są plany na przyszłość? Prosiłbym o informacje.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrKrol">Bardzo proszę o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#AndrzejBodziony">Szanowny panie, udzielam odpowiedzi. Poczta Polska realizuje teraz umowy na posadowienie 2 tys. automatów na terenie naszego kraju. Na dzień dzisiejszy takowe urządzenia są montowane w kilku województwach. Na dzisiaj ta liczba to ok. 400, ale jeszcze nie zostały one udostępnione dla naszych klientów ze względu na to, że w tym momencie jesteśmy na etapie testów rozwiązania informatycznego, które jest testowane. Na dzisiaj mamy je w kwestii do sprawdzenia.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#AndrzejBodziony">Jednocześnie testowana jest aplikacja mobilna. Chcemy to przeprowadzić, przetestować i być pewni, że nie ma żadnych problemów, które mogłyby pojawić się chociażby w sytuacji, kiedy udostępnimy te urządzenia do pełnego korzystania przez naszych klientów. Chcielibyśmy wprowadzić to z końcem tego roku, ale uważamy, że okres świąteczny jest bardzo istotny i kluczowy dla naszej spółki, i nie chcemy robić tego bardzo szybko, bez dogłębnego i pełnego przeanalizowania sprawności działania tych urządzeń, więc może okazać się, że dla naszych klientów zostaną one wprowadzone na przełomie bieżącego roku. Oczywiście to postępowanie zakłada, że Poczta Polska będzie miała 2 tys. takowych urządzeń.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#AndrzejBodziony">Teraz jesteśmy na etapie analiz po to, aby zwiększyć liczbę takowych urządzeń, bo z różnych badań, które są dostępne na rynku, widzimy, że klienci Poczty Polskiej, ale nie tylko, tę formę dostawy pokochali najbardziej. Odbieranie przesyłek na pośrednictwem automatów jest najlepszą, najkorzystniejszą formą na rynku, którą dzisiaj klienci doceniają i z niej korzystają.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoselCezaryGrabarczyk">Czyli jeszcze nie w te święta?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#AndrzejBodziony">Jeszcze nie w te święta.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PoselCezaryGrabarczyk">OK.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrKrol">Pan przewodniczący, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PoselMiroslawSuchon">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Panie ministrze, szanowni państwo, mam dwa bardzo krótkie pytania. Pierwsze dotyczy tego, czy zamierzają państwo powszechnie wdrożyć – być może pracujecie państwo nad takim rozwiązaniem – automatyczną obsługą listów poleconych, tak żeby można było nadawać je właśnie w sposób automatyczny, we wszystkich placówkach obsługujących. Pytam głównie z myślą o małych przedsiębiorcach, którzy czasem wykorzystują dosyć duże wolumeny tego typu przesyłek. Czasem widzi się stojących w kolejkach, zwłaszcza w średnich miejscowościach, gdzie czekają na to, aż te listy zostaną przyjęte i odpowiednio ostemplowane. Czy w związku z tym rozważają państwo możliwość wdrożenia automatyzacji?</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PoselMiroslawSuchon">Drugie pytanie jest jeszcze o przesyłki kurierskie. Jak dzisiaj oceniają państwo udział Poczty Polskiej w rynku przesyłek kurierskich na terenie Polski? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#AndrzejBodziony">Szanowny panie, odpowiadając na pytanie pierwsze, powiem, że Poczta Polska cały czas prowadzi oczywiście szerokie działania mające na celu pełną automatyzację dla naszych klientów, przede wszystkim umownych, którzy mają podpisaną umowę z Pocztą Polską. Jeśli umowa jest podpisana, nie ma potrzeby, aby klient przychodził do placówki pocztowej i zostawiał listy, które muszą być stemplowane, bo podpisanie umowy z Pocztą Polską wiąże się z tym, że na listach pocztowych będzie nadruk, podpisana umowa z Pocztą Polską.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#AndrzejBodziony">Przesyłki mogą być zostawiane w placówce pocztowej bez stania w kolejkach, natomiast w ramach umowy z klientami biznesowymi jest możliwość dołączenia do tej umowy tzw. usługi Poczta Firmowa, która w większości przypadków jest realizowana. Przy klientach, którzy mają z nami podpisaną umowę, Poczta Polska, mówiąc wprost, odbiera te przesyłki, odbiera ten ładunek od naszych klientów. To też jest więc forma, która jest dobrze odbierana przez naszych klientów. Klienci w dużej mierze korzystają z tej formy.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoselMiroslawSuchon">Ta pierwsza metoda dotyczy również listów poleconych?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#AndrzejBodziony">Tak, jak najbardziej, dotyczy przede wszystkim listów poleconych.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PoselMiroslawSuchon">Ale przy podpisanej umowie?</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#AndrzejBodziony">Tak, przy podpisanej umowie z Pocztą Polską.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PoselMiroslawSuchon">To rozwiązanie, które wykracza poza umowę, bo nie wszyscy chcą podpisywać umowę. Dlatego o to pytałem.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrKrol">Przepraszam, że się wtrącam. Wydaje mi się, że tam nie ma negatywnych konsekwencji. To po prostu kwestia tego, że przesyłki muszą być rejestrowane, bo jest to pewna konsekwencja. Jak nadałeś, to masz dowód, że nadałeś.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PoselMiroslawSuchon">Właśnie o tym mówię.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrKrol">Z tego, co pamiętam, nie ma negatywnych konsekwencji finansowych itd.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PoselMiroslawSuchon">Finansowych nie ma, natomiast konsekwencje czasowe owszem. Mówię to również z własnego doświadczenia, stąd to pytanie, ale interesująca będzie też odpowiedź na drugie pytanie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#MichalMierzejewski">Szanowni państwo, jeśli chodzi o drugi obszar, o rynek kurierski, z perspektywy naszej działalności możemy podzielić to na dwa obszary. To typowy rynek kurierski, a drugi element to właśnie przesyłki listowe, które zawierają towary. W zależności od tego, co badamy… Z perspektywy danych, które są, są wyłącznie dane estymowane, bo nie ma tutaj obowiązku udostępniania przez uczestników tego rynku informacji, ile wolumenu przewozi konkretny operator.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#MichalMierzejewski">Patrząc więc z perspektywy typowego rynku kurierskiego i paczek pocztowych, które są zastrzeżone dla Poczty Polskiej, plus przesyłek listowych zawierających towar, bo mamy też taką ofertę, jest to na poziomie 10–12%. To jest estymacja, jeśli chodzi o udział Poczty Polskiej w tym rynku. Staramy się pozyskiwać te dane i zbierać w ramach informacji, które są udostępniane przez poszczególnych operatorów na rynku. Tutaj mówimy o rynku krajowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#SekretarzstanuwMAPJanKanthak">Co nie zmienia faktu, panie pośle, że rzeczywiście dostrzegamy potrzebę rozwoju przede wszystkim tzw. przesyłek KEP-owych, dlatego stworzonych zostało 17 tys. punktów odbioru przesyłek kurierskich i paczkowych. Dlatego rozbudowujemy sieć paczkomatów. Oczywiście chciałoby się, żeby było to szybciej, ale mam nadzieję, że już do końca roku będziemy mogli skończyć testy i udostępnimy paczkomaty klientów.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#SekretarzstanuwMAPJanKanthak">Dlatego rozwijamy Architekturę Sieci Logistycznej, która ma dotyczyć przesyłek KEP-owych. Pan prezes wspominał o trzech lokalizacjach: Lublin, Wrocław i Lisi Ogon pod Bydgoszczą. Historyczne dokapitalizowanie Poczty Polskiej ze strony Ministerstwa Aktywów Państwowych jest w wysokości 190 mln zł. Żeby państwu zobrazować, powiem, że sorter, który ma powstać w Lublinie, z tego, co pamiętam, ma długość ok. 280 metrów. To prawie trzy boiska piłkarskie. To olbrzymia infrastruktura, która ma otwierać Pocztę Polską na nowe wyzwania, które wszyscy dostrzegamy.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#SekretarzstanuwMAPJanKanthak">Dotychczas problem wynikał z tego, że Poczta Polska skupiała się przede wszystkim na funkcjonowaniu związanym z operatorem wyznaczonym. Widzimy, że skala przesyłek listowych spada. Poczta musi utrzymywać swoje placówki pocztowe po to, żeby zapewniać też urząd w niektórych miejscach, gdzie nie ma innych urzędów. Ważna jest jakaś łączność małych gmin z państwem polskim za pośrednictwem Poczty Polskiej, ale dotychczas to mocno obciążało pocztę, a poczta jest spółką. Musi działać zgodnie z zasadami Kodeksu spółek handlowych. Dlatego bardzo cieszymy się, że parlament przyjął ustawę o rekompensacie, pokrywaniu straty wynikającej ze świadczenia usług powszechnych. To daje Poczcie Polskiej możliwość stanięcia do realnego boju z konkurencją na rynku prywatnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrKrol">Dziękuję za ten głos, panie ministrze. Zanim udzielę głosu panu posłowi Sterczewskiemu, jest jeszcze jedna rzecz, bo nie chciałbym, żeby to zostało pominięte. Ten głos trochę wybrzmiał w głosie pana dyrektora. Uważam, że to też trzeba podkreślić, bo to było wejście poczty w zupełnie nowy dla siebie rynek, czyli rynek przesyłek paletowych. On rzeczywiście jest dedykowany głównie business-to-business, natomiast z ciekawostek mogę powiedzieć, że ostatnio widziałem węgiel workowany przesyłany na paletach, więc wygląda na to – tym bardziej że po wybuchu wojny na Ukrainie mamy kłopot akurat w tym obszarze – że w tym wymiarze jak poczta może, tak pomaga. Warto, żeby to wybrzmiało.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#PrzewodniczacyposelPiotrKrol">Udzielam głosu panu posłowi Sterczewskiemu. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PoselFranciszekSterczewski">Szanowny panie przewodniczący, szanowna podkomisjo, szanowny panie ministrze, panie prezesie, bardzo się cieszę, że przed okresem świątecznym spotykamy się po to, żeby porozmawiać o sytuacji w Poczcie Polskiej. Jest to, jak wiemy, najintensywniejszy czas prac w ciągu roku, dlatego cieszę się, że przed chwilą omówionych zostało dużo aspektów technicznych.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#PoselFranciszekSterczewski">Chciałbym jednak zwrócić również uwagę na ludzi, czyli na osoby zatrudnione w Poczcie Polskiej. Jak wiemy, czeka ich bardzo ciężki okres. Tymczasem, jak widzimy, według GUS-u inflacja wynosi już prawie 18%. Zastanawiam się więc, na ile polskich pocztowców będzie stać w tym roku na sprawunki świąteczne, na prezenty itd., mówiąc krótko, na ile ministerstwo i Poczta Polska widzą w związku z tym potrzebę jakiejś waloryzacji wynagrodzeń w bliższej lub dalszej przyszłości. Uważam, że w związku z apelami związków zawodowych i środowisk pocztowców na pewno jest to sprawa warta przynajmniej zastanowienia się.</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#PoselFranciszekSterczewski">Po drugie chciałbym spytać o kwestię, o której wspominał pan prezes, czyli o tzw. ostatnią milę, czyli odcinek kluczowy dla logistyki pocztowej. W krajach zachodnich, w Niemczech, w krajach Beneluksu, w Skandynawii, ale również wśród prywatnych dostawców przesyłek rozwijają się systemy dowozu na ostatniej mili dzięki rowerom towarowym, tzw. cargo bike’om, oraz powstają centra logistyczne, które umożliwiają tego rodzaju logistykę: zeroemisyjną i tak naprawdę skuteczniejszą w porównaniu z przewozami opartymi na transporcie samochodowym, który niestety często zatrzymuje się w korkach, jest droższy, wymaga obsługi i w związku z rosnącymi cenami paliw jest również mniej efektywny, brudzący itd., itd.</u>
<u xml:id="u-41.3" who="#PoselFranciszekSterczewski">Jest w związku z tym drugie, krótkie, pytanie. Czy Poczta Polska w ogóle myśli o tej sprawie? Czy ma zamiar dogonić w tym aspekcie kraje zachodnie i prywatnych przewoźników? Jeśli tak, to na jakim etapie jest rozważanie czy planowanie powstawania takich centrów logistycznych oraz zakupu rowerów towarowych? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrKrol">Pan minister? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#SekretarzstanuwMAPJanKanthak">W kontekście wynagrodzeń powiem, że 28 września odbyło się spotkanie zarządu poczty z Organizacją Międzyzakładowej NSZZ Solidarność pracowników Poczty Polskiej S.A. dotyczące właśnie podwyżek płac. Negocjacje zakończyły się porozumieniem, w wyniku którego od 1 grudnia, czyli właśnie w świątecznym sezonie wytężonej pracy, nastąpi wzrost wynagrodzenia zasadniczego pracowników objętych zakładowym układem zbiorowym pracy o kwotę 450 zł brutto. Łącznie z pochodnymi od wynagrodzenia zasadniczego stanowi to średnio 567 zł brutto w przeliczeniu na pełny etat. Porozumienie przewiduje zmianę wysokości wynagrodzenia pracowników zatrudnionych na stanowiskach kierowców powyżej 3,5 tony.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#SekretarzstanuwMAPJanKanthak">Panie pośle, myślę, że wszyscy zgodzimy się, że pracownicy poczty powinni zarabiać więcej, tylko że musimy też wziąć pod uwagę liczbę osób zatrudnionych w Poczcie Polskiej. Mamy ok. 65 tys. pracowników. Każda podwyżka, nawet o kilkaset złotych, choć może z punktu widzenia każdego z pracowników jest to mało, z punktu widzenia spółki, która zatrudnia tak dużą liczbę osób, jest to jednak olbrzymi wydatek. Dlatego musimy przede wszystkim rozwijać pocztę, żeby stawała w szranki z konkurencją, rozwijała się przede wszystkim w przesyłkach KEP-owskich, żeby w przyszłości, mam nadzieję, że nieodległej, pracownicy mogli naprawdę odpowiednio, godnie zarabiać.</u>
<u xml:id="u-43.2" who="#SekretarzstanuwMAPJanKanthak">O odpowiedź do dalszej części pytania poproszę pana prezesa.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#AndrzejBodziony">Według porozumienia, o którym wspomniał pana minister, pracownicy Poczty Polskiej dodatkowo otrzymają na święta kwotę 300 zł brutto. To też zostało zapisane w porozumieniu z Organizacją Międzyzakładowej NSZZ Solidarność.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#AndrzejBodziony">Odpowiadając panu na pytanie drugie, powiem, że niedawno Poczta Polska zakończyła testowanie na terenie jednego z naszych regionów sieci w Gdańsku kwestii wsparcia listonoszy w zakresie rowerów elektrycznych. Takowy pilotaż na terenie tego regionu sieci odbył się i zakończył się. Czekamy na wyniki tego testu, w którym kilkunastu listonoszy brało udział jako osoby z rowerami elektrycznymi do doręczania przesyłek. Ze wstępnych informacji wiemy, że zostały one odebrane bardzo pozytywnie. Listonosze bardzo docenili tę formę dodatkowego wsparcia. Mówiąc wprost, wpłynęło to także na poprawę ich efektywności pracy. Dzisiaj, jak wspomniałem, jesteśmy na etapie podsumowania tego pilotażu. W 2023 r. będziemy chcieli podjąć działania mające na celu – podkreślam: prawdopodobnie – zakup takowych rowerów dla pewnej grupy pracowników służby doręczeń, którzy dzisiaj doręczają przesyłki za pośrednictwem tzw. rejonów rowerowych. O tej grupie jak najbardziej myślimy.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrKrol">Czy pan dyrektor chciałby coś dodać à propos udoskonalenia floty?</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#MichalMierzejewski">Tak. Jeśli chodzi o temat związany z flotą i efektywnością doręczania, to, jak powiedział pan minister, Poczta Polska jako jedna z pierwszych spółek wdrożyła model doręczania do punktu, żeby zminimalizować kilometry przebiegowe. Poczta Polska dysponuje 17 tys. punktów odbioru, do których dostarczamy przesyłki właśnie po to, żeby klienci mogli w wygodny sposób odebrać przesyłkę. To powoduje, że mamy mniejsze kilometry przebiegowe na doręczenie do każdego adresata. Oczywiście jest to forma dostawy, którą klient może sobie wybrać. To klient decyduje czy wybiera taką formę, czy nie.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#MichalMierzejewski">Jeśli chodzi o transport, dodatkowo w ramach transportu Poczta Polska stara się odnawiać flotę transportu w liczbie 5 tys. sztuk. W 2020 r. wprowadziliśmy 1100 pojazdów, oczywiście o napędzie spalinowym, tradycyjnym, ale są to pojazdy o normach zużycia paliwa i normie emisji spalin Euro 6.</u>
<u xml:id="u-46.2" who="#MichalMierzejewski">Dodatkowo w ramach działań w naszych zasobach mamy też pojazdy elektryczne, które są również testowane jako samochody elektryczne. Będziemy też ogłaszać kolejne postępowanie na samochody elektryczne. To nie jest duża skala. Chcemy sprawdzić efektywność tego środka transportu, jeśli chodzi o realizację dostaw w obszarach miejskich, bo w ramach nabywania infrastruktury pojazdów o alternatywnych napędach musimy też zabezpieczyć możliwość ładowania takich pojazdów. Oprócz rynku, o którym wspomniał pan prezes, czyli rowerów elektrycznych, będziemy pracować też nad wyposażeniem Poczty Polskiej w pojazdy elektryczne dla rynku kurierskiego. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrKrol">Dziękuję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby jeszcze zadać jakieś pytanie? Pan poseł, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PoselFranciszekSterczewski">Dziękując za odpowiedzi na pytania, chciałbym tylko prosić o odpowiedź na pytanko, może już na piśmie, nie w tym momencie. Ile Poczta Polska zapłaciła w 2022 r. za paliwo potrzebne na obsługę floty? Z czego w tym momencie składa się flota, tzn. z ilu pojazdów, ilu elektrycznych, ilu spalinowych? Jakie są plany na zakupy pojazdów: bądź rowerów elektrycznych, bądź cargo, na rok przyszły, 2023 r.? Jeśli mogę prosić o taką odpowiedź na piśmie, byłbym bardzo zobowiązany. Dziękuję uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrKrol">Dobrze. Prosimy, żeby skierować ją do sekretariatu Komisji.</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#PrzewodniczacyposelPiotrKrol">Jest jeszcze jeden wątek, który stanowi mój dość poważny wyrzut sumienia, ponieważ zostałem zobowiązany przez prezydium Komisji Infrastruktury do tego, żeby, jak by to ładnie określić, współpracować z Ministerstwem Infrastruktury w zakresie zmiany rozporządzenia dotyczącego tzw. kilometrówek. W związku z tym, że część pracowników poczty, chociaż nie tylko poczty, wykorzystuje swoje prywatne pojazdy do celów służbowych, nie muszę mówić, że przy obecnych cenach paliwa nie jest to przyjemność. Na swoje usprawiedliwienie mogę tylko powiedzieć, że chyba nikt nie spodziewał się, że w tym roku będziemy przyjmować tyle różnego rodzaju aktów prawnych najpierw po COVID-zie, a potem w związku z wybuchem wojny na Ukrainie, ale myślę, że z dużą dozą prawdopodobieństwa mogę powiedzieć, że w tym roku kwestia tego rozporządzenia zostanie skończona. Jeszcze dzisiaj na gorąco konsultowałem się z panem ministrem i mówił, że może powiedzieć, że jest po zakończeniu konsultacji międzyresortowej, więc mam nadzieję, że w tym roku również ta kwestia zostanie rozstrzygnięta. Celowo mówię to na posiedzeniu podkomisji, bo mam świadomość, że część pocztowców może to bardzo interesować.</u>
<u xml:id="u-49.2" who="#PrzewodniczacyposelPiotrKrol">Na ręce pana ministra, pana prezesa i pana dyrektora chciałbym złożyć podziękowania i, może trochę spóźnione, życzenia na Dzień Łącznościowca i bardzo serdecznie podziękować za to, jak wspieracie Ukrainę na rynku pocztowym. Najlepsze życzenia dla pocztowców na święta to „Świętego spokoju na święta”, żebyście, jak już nawozicie się paczek i listów, po prostu mieli święty spokój na święta. Bardzo uprzejmie prosiłbym pana prezesa, żeby przekazał pocztowcom życzenia od nas. Myślę, sądząc po pytaniach, atmosferze i naszej życzliwości, że pan prezes może być pewien, że poczta ma duży szacunek i wielu przyjaciół w gmachu parlamentu. Jeszcze raz bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-49.3" who="#PrzewodniczacyposelPiotrKrol">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia podkomisji. Serdecznie wszystkim dziękuję. Zamykam posiedzenie podkomisji. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>