text_structure.xml 12.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Dzień dobry, witam państwa bardzo serdecznie i otwieram posiedzenie Komisji Infrastruktury. Witam panie posłanki i panów posłów, witam zaproszonych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Przedmiotem dzisiejszego posiedzenia, zgodnie z porządkiem, będzie: rozpatrzenie rządowego dokumentu „Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz działania realizowane w tym zakresie w 2022 r.” (druk nr 3211) – przedstawia minister infrastruktury. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Prosiłbym o zwięzłość wypowiedzi, bowiem znowu wychodzi tak, że o godzinie 14 mamy głosowania, więc chciałbym, żebyśmy się wyrobili, aby państwo nie musieli później czekać. Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyRafalWeber">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni goście, przedstawiam państwu sprawozdanie na temat stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce w roku 2022. Dokument ten zawiera analizę istotnych elementów, które mają wpływ na stan bezpieczeństwa ruchu drogowego. Ten dokument przedstawia również największe zagrożenia dla ludzkiego życia i bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Dokument, czyli ten raport, zawiera także krótkie podsumowanie 20-lecia istnienia Krajowej Rady Bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym, która została utworzona z dniem 1 stycznia 2002 r.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyRafalWeber">I tutaj, już porównując statystykę sprzed 20 lat do tej z 2022 r., to 20 lat temu liczba wypadków w Polsce wyniosła blisko 54 000, zaś ofiar śmiertelnych tychże wypadków – ponad 5800. Natomiast w roku 2022 ta statystyka była dużo lepsza – 21 322 wypadki drogowe; jest to spadek w porównaniu do roku 2021 o 6,5%. Jeżeli chodzi o liczbę ofiar śmiertelnych wypadków drogowych, to 1896; jest to spadek o 15,5% w stosunku do 2021 r. Jeżeli chodzi o statystykę rannych, to niespełna 25000 osób rannych; spadek 6,3% w stosunku do 2021 r. O blisko 9% spadła liczba osób ciężko rannych i o blisko 15% w porównaniu do roku 2021 spadła liczba kolizji drogowych. Zatem rok 2022 to ten rok, w którym osiągaliśmy najniższe statystyki związane z wypadkowością, co oznacza, że to był rok najbezpieczniejszy z tych wszystkich, w których dokonywane były pomiary.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyRafalWeber">Jeżeli chodzi o działania, które były prowadzone, to trzeba je podzielić na trzy piony. Pierwszy pion to działania związane z inwestycjami infrastrukturalnymi na duże środki finansowe przeznaczone na program budowy dróg krajowych, na program budowy  100 obwodnic, na program bezpiecznej struktury drogowej, czyli na ten program, w ramach którego budujemy chodniki, ścieżki rowerowe, a także doświetlamy istniejące na drogach krajowych przejścia dla pieszych. Trzeba wspomnieć również o kolejnych miliardach złotych na dofinansowanie zadań przez jednostki samorządu terytorialnego, czyli chodzi o poprawę jakości dróg gminnych, powiatowych, wojewódzkich. Jest to coś, co w ciągu ostatnich lat faktycznie nabrało nowego wymiaru, nowego kształtu i to procentuje, jeżeli chodzi o zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyRafalWeber">Kwestie prawne. Od 1stycznia 2022 r. weszły w życie przepisy zmieniające ustawę – Prawo o ruchu drogowym. Te przepisy nadały nowy kształt karom za najgroźniejsze wykroczenia drogowe. Podnieśliśmy w sposób zdecydowany mandaty za te wykroczenia, które w sposób bezpośredni wpływają na zagrożenie życia korzystających z infrastruktury drogowej. To również w pozytywny sposób wpłynęło na poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyRafalWeber">I trzeci element to także działania edukacyjne. Postawiliśmy przed sobą ambitne zadanie podniesienia poziomu wiedzy o bezpieczeństwie w ruchu drogowym – tej wiedzy, która powinna być u wszystkich uczestników ruchu drogowego: u kierowców pojazdów mechanicznych, ale także u kierowców jednośladów, motocyklistów, rowerzystów, również jeżeli chodzi o wiedzę pieszych. Zatem tutaj również były prowadzone działania. Efektem tych działań będzie chociażby poszerzeniem zakresu edukacji w szkołach, jeżeli chodzi o tematykę bezpieczeństwa w ruchu drogowym. To poszerzenie zakresu będzie miało miejsce już od najbliższego roku szkolnego, czyli roku szkolnego 2023/2024. W ramach lekcji techniki będzie więcej zajęć związanych z BRD. te uzgodnienia mamy już za sobą – oczywiście, uzgodnienia z Ministerstwem Edukacji. Zatem jest to też element bardzo istotny – ukształtowanie świadomości społecznej, szczególnie u młodego pokolenia, jest bardzo istotne.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyRafalWeber">Kończąc, szanowni państwo, ten krótki wstęp, chcę bardzo gorąco podziękować wszystkim tym, którzy każdego dnia dbają o bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Są tutaj z nami przedstawiciele Policji, Komendy Głównej. Bardzo dziękuję tutaj panom oficerom, dziękuję swoim współpracownikom z Ministerstwa Infrastruktury. Te podziękowania składam na ręce obecnego dyrektora departamentu, który jest związany również przewodniczeniem Krajowej Radzie Bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym – pana dyrektora Konrada Romika. Też jest ze mną, to ogromny zaszczyt, pierwszy sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym – niskie ukłony za stworzenie tego gremium i podziękowania dla wszystkich tych, którzy w ramach wojewódzkich rad bezpieczeństwa w ruchu drogowym na co dzień kształtują właśnie tę ważną sferę życia społecznego.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyRafalWeber">Ostatni element – większe bezpieczeństwo w ruchu drogowym to również mniejsze koszty wypadków drogowych. Widać to po statystykach, które też prowadzimy. Koszty tych wypadków drogowych w roku 2019 r. to 57 mld zł, natomiast w roku 2021 – bo te wyliczenia mamy z 2021 r. – to 39 mld zł. Zatem tutaj oprócz oszczędności, polegających na większej liczbie osób, która bezpiecznie porusza się każdego dnia po polskich drogach, mamy również oszczędności finansowe. To jest oczywiście ten mniej istotny argument, ale też warty podkreślenia w takiej dyskusji. dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Dziękuję serdecznie. Otwieram dyskusję. Czy są chętni do zadania pytania, zabranie głosu? Nie widzę, więc… Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrezeszarzaduStowarzyszeniaForumRecyklinguSamochodowFORSAdamMalyszko">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowne panie i panowie posłowie, panie ministrze, otóż ja chciałbym…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Proszę się przedstawić do protokołu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrezeszarzaduStowarzyszeniaForumRecyklinguSamochodowFORSAdamMalyszko">Adam Małyszko, stowarzyszenie Forum Recyklingu Samochodów „FORS”.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PrezeszarzaduStowarzyszeniaForumRecyklinguSamochodowFORSAdamMalyszko">Chciałbym zwrócić uwagę, że w tym raporcie dane odnośnie do liczby pojazdów, które są zarejestrowane, nie oddają rzeczywistości – tych pojazdów jest ok. 15 milionów mniej i te dane o liczbie samochodów przypadających na tysiąc mieszkańców są danymi nieprawdziwymi. Wprawdzie ustawa z 26 maja 2023 r. wykreśli ok. 7,5 miliona – dotyczy ona ograniczenia niektórych skutków kradzieży tożsamości – niemniej jednak autopoprawka, która 15 minut przed posiedzeniem komisji została dostarczona przez rząd, spowodowała, że te pojazdy w przyszłym roku będą wykreślone z rejestru bez żadnego uzasadnienia. Ale to przynajmniej poprawi jakość statystyczną tych pojazdów, które są dzisiaj w CEPiK.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PrezeszarzaduStowarzyszeniaForumRecyklinguSamochodowFORSAdamMalyszko">Natomiast chciałbym zwrócić uwagę, że ta ustawa, która – powtarzam – nie trafiła do Komisji Infrastruktury, a dotyczy dużej zmiany w ruchu drogowym – to jest dla mnie też dużym zaskoczeniem, że Komisja nie rozpatrywała tego projektu – wprowadza istotną zmianę. Otóż w miejsce zgłoszenia faktu nabycia wprowadza obowiązek zarejestrowania pojazdu. Dlaczego mówię o bezpieczeństwie? Dlatego że pojazdy powypadkowe nie mają szansy na uzyskanie w ciągu 30 dni badania technicznego, ponieważ będą naprawiane – czy to przez tych, którzy kupują w celu naprawy i odsprzedaży, czy to przez tych, w przypadku których taki pojazd stał się ich własnością po, niestety, śmiertelnym wypadku. Będą oni musieli go naprawić w ciągu 30 dni i zarejestrować, tak naprawdę, przedkładając ważne badanie techniczne.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PrezeszarzaduStowarzyszeniaForumRecyklinguSamochodowFORSAdamMalyszko">Dlaczego o tym mówię przy bezpieczeństwie? Dlatego, że już widzimy dzisiaj przy sprowadzeniu pojazdów z innych krajów, gdzie jest też obowiązek zarejestrowania takiego pojazdu, dochodzi do nadużyć w postaci poświadczenia nieprawdy przy przeglądzie technicznym. W tej chwili to będzie masowe. Jeżeli ktoś będzie musiał zapłacić – maksymalna kara jest 2000 zł, jeżeli będzie zwłoka 180 dni – to wówczas będzie po prostu załatwiał to poświadczenie badania technicznego. Wówczas te pojazdy będą dopuszczane do ruchu w takim stanie, w jakim będą naprawiane. To zagraża bezpieczeństwu.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PrezeszarzaduStowarzyszeniaForumRecyklinguSamochodowFORSAdamMalyszko">Zatem apeluję – ten projekt jeszcze jest w Senacie, w przyszłym tygodniu będzie rozpatrywany – o wycofanie się z tej zmiany dotyczącej obowiązku, po prostu, zarejestrowania pojazdu, który tak naprawdę jest zarejestrowany – tu chodzi o przerejestrowanie, mówię o tych pojazdach, które są w ruchu krajowym – bo bez przeglądu technicznego ten pojazd nie będzie zarejestrowany w ciągu 30 dni, czy w przypadku przedsiębiorców w ciągu dni 90. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Dziękuję serdecznie. Nie widzę więcej zgłoszeń. Dziękuję za udział w posiedzeniu Komisji. Zamykam posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjmuje do wiadomości tę informację. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#SekretarzstanuwMIRafalWeber">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Niniejszym zamykam posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Przepraszam, jeszcze musimy dokonać wyboru posła sprawozdawcy. Proponuję pana posła Laska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselMaciejLasek">Przyjmuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelPawelOlszewski">Dziękuję, Komisja dokonała wyboru posła sprawozdawcy. Dziękuję serdecznie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>