text_structure.xml 53.8 KB
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dzień dobry. Witam państwa. Za chwilę rozpoczniemy posiedzenie Komisji Finansów Publicznych, ale zanim to uczynię, zanim nastąpi otwarcie, sprawdzimy kworum. Czy jesteśmy gotowi do próbnego głosowania? Zwracam się do pań i panów posłów głosujących zdalnie, aby oddali głos. Również posłowie, którzy są obecni na sali, proszę się zalogować poprzez czytnik połączony z mikrofonem. Przypominam, do lewej strony tego czytnika przykładamy swoją kartę poselską. Głosujemy. Oddajemy głos w celu sprawdzenia kworum. Dziękuję. Proszę o wyniki.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Głos oddało 43 posłów, zatem będziemy mieli kworum. Na podstawie próbnego głosowania stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie projektu harmonogramu prac komisji sejmowych nad projektem ustawy budżetowej na rok 2021, po drugie, rozpatrzenie uchwały Senatu w sprawie ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu przeciwdziałania społeczno-gospodarczych skutkom COVID-19 (druk 653), po trzecie, zaopiniowanie wniosku Ministra Finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2024 i po czwarte, zaopiniowanie wniosku Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej na rok 2020.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Równocześnie informuję, że posiedzenie zostało zwołane przez Marszałek Sejmu na podstawie 198j ust. 2 regulaminu Sejmu. Wobec powyższego nie jest możliwe wprowadzanie zmian w porządku dziennym posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Proszę bardzo, kolejność, tak? Proszę bardzo, pan poseł Marek Sowa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselMiroslawSuchon">Mirosław Suchoń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">…Mirosław Suchoń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselMiroslawSuchon">Panie przewodniczący, dziękuję bardzo. W kwestii formalnej, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselMiroslawSuchon">Również M.S., taka zbieżność.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselMiroslawSuchon">Panie przewodniczący, w kwestii formalnej, ponieważ posłowie zgłaszają nam problemy z transmisją, prosiłbym o spowodowanie weryfikacji przez służby techniczne, czy ta transmisja jest prowadzona w sposób zapewniający dostęp posłom, którzy pracują zdalnie z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. O, już jest. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Już jest transmisja?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselMiroslawSuchon">Tak, już działa. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Mam nadzieję, że będzie działać sprawnie. Informuję, że posiedzenie będzie prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Informuję również, że zgłoszenia do zabrania głosu w dyskusji należy kierować za pośrednictwem sekretariatu Komisji na adres mailowy lub telefonicznie.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Informuję także, że posłowie, którzy są obecni na sali obrad Komisji, głosują przy użyciu urządzenia do głosowania poprzez zalogowanie się legitymacją poselską. Wówczas nie głosują już w systemie komunikacji elektronicznej, czyli nie używają iPadów do głosowania – iPady są dla tych, którzy są poza salą.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Witam na posiedzeniu Komisji przedstawicieli rządu, przede wszystkim pana ministra Sebastiana Skuzę, sekretarza stanu w Ministerstwie Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej – tak teraz nazywa się to ministerstwo – pana ministra Rafała Webera, sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury. Z tego, co wiem uczestniczy zdalnie, tak? Czy jest obecny? O, jest obecny, tylko zamaskowany. Dobrze. I pan Andrzej Gut-Mostowy, sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju, Pracy i Technologii. Trzeba się nauczyć nowych ministerstw.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Przystępujemy zatem do realizacji pkt 1 porządku dziennego. Na podstawie art. 106 ust. 5 regulaminu Sejmu Prezydium Sejmu określa tryb prac w komisjach sejmowych nad rozpatrzeniem projektu ustawy budżetowej. Prezydium Sejmu określa ten tryb na wniosek Komisji Finansów Publicznych. W związku z powyższym prezydium Komisji przedkłada projekt harmonogramu prac komisji sejmowych nad rozpatrzeniem projektu ustawy budżetowej na rok 2021.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Wszyscy otrzymali materiały wraz z zawiadomieniem o posiedzeniu Komisji. Przypominam, że harmonogram prac przewiduje terminy maksymalne, których nie można przekroczyć w toku prac parlamentarnych. Możliwa jest jednak modyfikacja harmonogramu polegająca na skróceniu terminu. Nie musimy więc rozpatrywać dokładnie do tego dnia, w którym wypada termin maksymalny. Terminy tych poszczególnych posiedzeń komisji sejmowych będą uzależnione w znacznej części od wydawania opinii przez komisje branżowe. Ostateczny termin na dostarczenie tych opinii przez komisje branżowe określamy na 6 listopada. Później po 6 listopada, a właściwie już po 11 listopada – można tak powiedzieć – rozpoczniemy prace Komisji, w międzyczasie ewentualnie rozpatrując opinie do części budżetowych, które przynależą do Komisji Finansów Publicznych. Przyjęcie sprawozdania Komisji o projekcie ustawy budżetowej nastąpi najpóźniej 3 grudnia 2020 r.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Czy są uwagi do projektu harmonogramu? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Wobec tego proponuję przyjęcie projektu harmonogramu prac nad rozpatrzeniem ustawy budżetowej na rok 2021, który przedstawimy Prezydium Sejmu. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, a uwag nie było, to uznam, że Komisja przyjęła harmonogram. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że przyjęliśmy harmonogram prac Komisji Finansów publicznych nad rządowym projektem ustawy budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-9.8" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Mamy przygotowane również propozycje posłów koreferentów i referentów komisji sejmowych i Komisji Finansów Publicznych, ale będą jeszcze zmiany w składach osobowych komisji, więc mogą jeszcze pojawić się jakiejś korekty. Jeśli jednak ktoś będzie miał uwagi – zwracam się do przedstawicieli klubów – to proszę te uwagi zgłaszać.</u>
          <u xml:id="u-9.9" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Przechodzimy zatem do pkt 2 porządku dziennego. 30 września Senat przyjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu przeciwdziałania społeczno-gospodarczym skutkom COVID-19 (druk 653). Senat zaproponował w swojej uchwale 20 poprawek. Marszałek Sejmu skierowała uchwałę do Komisji Finansów Publicznych w celu zaopiniowania poprawek Senatu.</u>
          <u xml:id="u-9.10" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Proponuję, aby rozpatrywanie poprawek odbywało się jak zwykle, w następującym porządku: wystąpienie senatora, jeśli jest, przedstawienie stanowiska rządu, ewentualne uwagi Biura Legislacyjnego, głos za, głos przeciw i głosowanie poprawki.</u>
          <u xml:id="u-9.11" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Czy jest sprzeciw wobec tej propozycji? Nie ma sprzeciwu. Wobec tego stwierdzam przyjęcie sposobu rozpatrywania poprawek.</u>
          <u xml:id="u-9.12" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 1. Czy jest obecny przedstawiciel Senatu? Nie ma obecnego. Wobec tego poprawka nr 1. Stanowisko rządu do tej poprawki? Proszę bardzo, pan minister. Proszę zalogować się tą pinezką czy pastylką, przykładając do lewej strony czytnika.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansowFunduszyiPolitykiRegionalnejSebastianSkuza">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, stanowisko rządu do poprawki nr 1 jest pozytywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Pozytywne, tak? Proszę bardzo, Biuro Legislacyjne najpierw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#LegislatorWojciechBialonczyk">Panie przewodniczący, szanowni państwo, jeżeli chodzi o poprawkę nr 1, to po pierwsze, należy zaznaczyć, że poprawkę nr 1 należy głosować łącznie z poprawką nr 17, bo one są – zresztą jak Senat zauważył w uzasadnieniu – ze sobą związane.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#LegislatorWojciechBialonczyk">Druga kwestia. Nie do końca podzielamy stanowisko Senatu o konieczności uchylenia ust. 5, ponieważ w ocenie Biura Legislacyjnego przepis ust. 5 stanowi element normy prawnej zawartej w ust. 3a–3c. Ust. 3a–3c mające charakter epizodyczny, jak Senat zauważa, ekspirują z systemu prawnego ze względu na ich epizodyczność, natomiast ust. 5 stanowi element tamtej normy prawnej zawartej w tych przepisach i z kolei ten jeden jest uchylamy, to znaczy Senat proponuje go uchylić, a nie proponuje uchylić tych ust. 3a–3c. Dla nas więc ta konstrukcja jest niezrozumiała, stąd również nie podzielamy opinii Senatu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Czyli są tutaj wątpliwości legislacyjne, że jest sprzeczność pomiędzy poprawką a pozostawieniem tych zapisów. Czy w tej sytuacji przedstawiciele rządu…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#SekretarzstanuwMFFiPRSebastianSkuza">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, jak pan mecenas powiedział, naszym zdaniem jest to charakter legislacyjny troszeczkę innej szkoły sejmowej i senackiej, więc do tego… Na poziomie Senatu zgodziliśmy się z tą poprawką, niemniej jednak, jeżeli jest jakaś wątpliwość, to z naszego punktu widzenia jest to kwestia legislacyjna, neutralna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Czyli minister nie zgłasza sprzeciwu wobec opinii Biura Legislacyjnego, tak? Czyli przychyla się do negatywnej opinii. Tak należy rozumieć? Ze względów legislacyjnych. Tak. Wobec tego proponuję, aby… Nie wiem, czy będziemy głosować, czy po prostu…</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Pani przewodnicząca, pytanie. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Mimo wszystko powraca pytanie dotyczące zainteresowania stawkami. Poprosiłabym pana ministra o udzielenie pisemnej odpowiedzi, bo nie wszystkie samorządy są zainteresowane i wskazują przy dodatkowych obowiązkach, że stawka ustalona – ona była podwyższana, pamiętam pierwszą stawkę, kolejną stawkę – że ta stawka dotycząca tego wozokilometra zdaniem samorządowców nie pokrywa tej części, aby samorządy były zainteresowane wprowadzaniem albo zapotrzebowaniem.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PoselKrystynaSkowronska">Miałabym wielką prośbę do pana ministra o udzielenie odpowiedzi, jak konsultowano, ile samorządów, w tym w szczególności w ważnym dla ministra i dla mnie województwie podkarpackim, jest zainteresowanych. Uczestniczyłam w sesjach rad i wiem, że ta sprawa była dyskutowana. To jest sprawa niezwiązana z tym, o czym mówił między innymi pan mecenas w sprawie prawidłowego zapisania, ale ona wynika z potrzeby merytorycznej dyskusji, bo satysfakcjonuje nas nie tylko waloryzacja przyszłych okresów, lecz także wysokość tej stawki. To w obecnej sytuacji dla tych osób, które nie mają osobistych środków komunikacji, jest niezwykle ważne. Mówimy nawet o dostępie do lekarza, a więc ta forma wsparcia samorządu wydaje się istotna.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PoselKrystynaSkowronska">Panie przewodniczący, oczekuję odpowiedzi pisemnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Oczywiście to dotyczy… Pan minister Weber chciał dwa słowa…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyRafalWeber">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, pani poseł odniosła się do poprawki nr 7, jeżeli dobrze odczytuję ten zestaw poprawek, który został przygotowany. Mogę ją omówić teraz, mogę zrobić to w formie pisemnej…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Ponieważ opłaty dotyczące dotacji do przewozów autobusowych są właśnie w innej poprawce, więc może w innym momencie.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Czy wobec tego jest sprzeciw wobec negatywnej opinii dla poprawki nr 1 i 17 tak, jak…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselMiroslawSuchon">Jest sprzeciw, panie przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Jest sprzeciw?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselMiroslawSuchon">Oczywiście. Przecież to jest zasadna poprawka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">To jest zasadna poprawka, tak? Czyli mimo opinii Biura Legislacyjnego…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselMiroslawSuchon">Z pozytywną opinią rządu. Rząd wydał do tej poprawki pozytywną opinię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dobrze. Wobec tego jeszcze raz pytam, ponieważ rząd w drugiej swojej wypowiedzi stwierdził, że ma stosunek obojętny do tej poprawki, o jednoznaczne już stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#SekretarzstanuwMFFiPRSebastianSkuza">Panie przewodniczący, wyraziłem stanowisko rządu. Na poziomie Senatu wyraziliśmy pozytywne stanowisko. Jednak, jeżeli jest tutaj kwestia legislacyjna, to nie wyrażamy sprzeciwu. To jest naprawdę kwestia szkół reprezentowanych przez Sejm i Senat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dobrze. Dziękuję bardzo. Biuro Legislacyjne podtrzymuje swoje uwagi tak? Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Wobec tego przystępujemy do głosowania. Kto jest za pozytywną opinią dla poprawki nr 1 i 17? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję. Proszę o wyniki.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Głosowało 40 posłów: za 17, przeciw 22, wstrzymał się 1. Stwierdzam, że poprawki nr 1 i 17 uzyskały negatywną opinię Komisji.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Poprawka nr 2. Stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#SekretarzstanuwMFFiPRSebastianSkuza">Stanowisko rządu, panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, jest stanowiskiem pozytywnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Czy Biuro Legislacyjne ma również uwagi? Nie. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Czy potrzebujemy głosować? Czy jest sprzeciw wobec pozytywnej opinii dla poprawki nr 2? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Komisja pozytywnie opiniuje poprawkę nr 2.</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Poprawka nr 3. Stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#SekretarzstanuwMFFiPRSebastianSkuza">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, stanowisko rządu jest pozytywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Biuro Legislacyjne, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#LegislatorLukaszKasiak">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, chcielibyśmy tylko zwrócić uwagę na to, że na etapie prac w parlamencie, w Sejmie zwracaliśmy uwagę na problem z tym przepisem. Wtedy ministerstwo twierdziło, że wątpliwości nie ma. Ta poprawka naszym zdaniem ma charakter raczej merytoryczny, taki doprecyzowująco-merytoryczny. Biuro Legislacyjne tylko zwraca uwagę na to, że Senat wyraził to w uchwale w poprawce, natomiast na etapie prac sejmowych tych wątpliwości nie było. To tylko tyle z naszej strony. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Dziękuję za zwrócenie uwagi, ale to nie jest uwaga do poprawki, tylko do procedury.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Czy jest sprzeciw wobec pozytywnej opinii dla tej poprawki? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Komisja opiniuje pozytywnie poprawkę nr 3.</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Poprawka nr 4. Stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#SekretarzstanuwMFFiPRSebastianSkuza">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, stanowisko rządu jest pozytywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję. Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Czy jest sprzeciw wobec pozytywnej opinii dla poprawki nr 4?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PoselMiroslawSuchon">Nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Nie ma. Stwierdzam, że Komisja pozytywnie opiniuje poprawkę nr 4.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Poprawka nr 5 – skreślenie art. 5. Proszę bardzo, pan minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#SekretarzstanuwMFFiPRSebastianSkuza">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, stanowisko rządu jest negatywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję. Pytanie, tak? Proszę bardzo, pani przewodnicząca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Pytanie do pana ministra. Dlaczego pan minister uważa, że podwyższenie stawki VAT nie będzie miało charakteru pobudzającego konsumpcję? Dlatego wskazujemy albo wskazywano, że to jest obciążenie dla konsumentów średniorocznie w wysokości 8 mld zł. Jeżeli zatem mówimy o wsparciu, to taki proces polegający na obniżeniu stawek VAT czy w ogóle obniżeniu stawek akcyzy w przyszłości spowodowałby zwiększoną konsumpcję. Zależy nam na tym, aby ta konsumpcja nie spadała. Rozumiem, że są różne szkoły w zależności… Pewnie państwo powiecie, że punkt widzenia zależy od punktu siedzenia, ale w tym okresie ten dodatkowy okres, wydłużony przez państwa, stosowania stawek VAT w wysokości 23% to obciążenie dla podatników w wysokości ok. 8 mld zł rocznie. Zatem należałoby drogą Senatu, jeżeli zależy nam na konsumentach i klientach Polakach, poprzeć tę poprawkę, którą zaproponował Senat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Pozwolę sobie udzielić głosu w sprawie przeciwnej opinii, bo przypomnę, że takich wątpliwości pani przewodnicząca nie miała, kiedy wasz rząd podnosił stawki VAT. Myślę więc, że te wątpliwości w takiej sytuacji budżetowej, w jakiej dzisiaj jesteśmy, tej COVID-owskiej, są co najmniej dziwne.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Był już głos za, był głos przeciw. Stanowisko rządu jest negatywne.</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Głosujemy nad poprawką nr 5. Oczywiście w tym przypadku będzie głosowanie. Kto jest za pozytywną opinią dla poprawki nr 5? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję. Poproszę o wyniki.</u>
          <u xml:id="u-41.3" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Głosowało 39 posłów: za 17, przeciw 22, nikt się nie wstrzymał. Stwierdzam, że poprawka nr 5 uzyskała negatywną opinię Komisji.</u>
          <u xml:id="u-41.4" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Poprawka nr 6. Stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#SekretarzstanuwMFFiPRSebastianSkuza">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, stanowisko rządu jest pozytywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Wobec tego czy jest sprzeciw wobec pozytywnej opinii dla poprawki nr 6? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Stwierdzam, że poprawka nr 6 uzyskała pozytywną opinię Komisji.</u>
          <u xml:id="u-43.2" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Poprawka nr 7. Stanowisko rządu? Proszę? Mikrofon, przepraszam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#SekretarzstanuwMFFiPRSebastianSkuza">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, stanowisko rządu jest pozytywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Pozytywne stanowisko dla poprawki nr 7. Czy jest sprzeciw wobec pozytywnej opinii dla poprawki nr 7?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PoselMiroslawSuchon">Absolutnie nie. Z całą mocą popieramy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Nie ma. Dziękuję. Stwierdzam, że poprawka nr 7 uzyskała pozytywną opinię Komisji.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Poprawka nr 8. Stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#SekretarzstanuwMFFiPRSebastianSkuza">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, stanowisko rządu jest pozytywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję. Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#LegislatorLukaszKasiak">Panie przewodniczący, Biuro Legislacyjne zwraca uwagę na to, że poprawkę nr 8 należy opiniować razem z poprawką nr 14 i 19.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Poprawki nr 14 i 19. Czyli stanowisko rządu do wszystkich poprawek jest pozytywne, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#SekretarzstanuwMFFiPRSebastianSkuza">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, tak, jest pozytywne do wszystkich trzech wskazanych przez pana legislatora.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dobrze. Czy jest sprzeciw wobec pozytywnej opinii dla poprawek nr 8, 14 i 19?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PoselMiroslawSuchon">Nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Nie ma. Stwierdzam zatem, że Komisja opiniuje pozytywnie poprawki nr 8, 14 i 19.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Poprawka nr 9. Stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#SekretarzstanuwMFFiPRSebastianSkuza">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, stanowisko rządu jest pozytywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Czy jest sprzeciw wobec pozytywnej opinii dla poprawki nr 9? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Stwierdzam, że poprawka nr 9 uzyskała pozytywną opinię Komisji.</u>
          <u xml:id="u-57.2" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Poprawka nr 10. Stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#SekretarzstanuwMFFiPRSebastianSkuza">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, stanowisko rządu jest negatywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Biuro nie zgłasza uwag.</u>
          <u xml:id="u-59.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Pani przewodnicząca, tak? Głos za lub przeciw, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Myślę, że Senat przekazał w swoim uzasadnieniu do poprawki nr 10 całe uzasadnienie związane z blankietowością tego rozwiązania. Chcę przypomnieć, że dzisiaj na posiedzeniu Komisji będziemy mówili o przeznaczeniu rezerwy celowej i między innymi o Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej. Jeżeli państwo posłowie zaobserwowali, to tam mówimy o przekazaniu, o rozdysponowaniu środków dla poszczególnych komend Państwowej Straży Pożarnej w granicach 50 tys., 70 tys. zł. Tym się zajmuje Komisja.</u>
          <u xml:id="u-60.1" who="#PoselKrystynaSkowronska">W tym przypadku ustanawiamy cały program, który przyznaje Radzie Ministrów prawo przyjmowania innych programów rządowych, udzielania wsparcia finansowego skierowanego dla poszczególnych przedsiębiorców lub grup przedsiębiorców w celu przeciwdziałania COVID. Przypomnę, że rozmawialiśmy i wydaje się, że pomimo negatywnego stanowiska rządu państwo powinni poprzeć tę poprawkę, dlatego że brak podstawy prawnej między innymi do drukowania przez Pocztę Polską, wydatkowania poza zasadą transparentności, a także niezgodnie z celami kwoty 70 mln zł powinno być dla nas szczególnym rozwiązaniem.</u>
          <u xml:id="u-60.2" who="#PoselKrystynaSkowronska">Jeżeli mówimy o blankietowości, to nie powinniśmy się na to godzić. My będziemy opiniować różne części budżetu mówiące o wydatkach stosunkowo niewielkich niż możliwości przeznaczone na taki rodzaj działalności, na takie programy rządowe. Odchodzi się od blankietowości. Myślę, że w tym zakresie państwo przeczytali pełne uzasadnienie i podzielają państwo uwagi i wątpliwości, jakie w tym zakresie posiadał Senat. Dziwi… Rzetelność wydatkowania środków publicznych powinna być pod kontrolą nawet w szczególnym okresie, tak aby nie brakowało jej między innymi na ochronę zdrowia, bo tam, gdzie… Rozmawialiśmy o Funduszu Medycznym i zapisanie do jakiejś kwoty nie mówi, jaka to będzie kwota. Po raz kolejny państwo próbujcie nieprecyzyjnie zapisać. Całe uzasadnienie jest na stronie 4 materiału. Myślę, że tam jest bardzo rzetelnie przeprowadzona analiza i bardzo czytelnie pokazane problemy. W gronie posłów Komisji Finansów Publicznych wydaje się, że te argumenty powinni państwo również w trosce o finanse publiczne, ale również o transparentność wydatków podzielać. Uważam, że pomimo… Nie znamy argumentów. Mogłabym zapytać, panie ministrze, dlaczego państwo chcecie takiego blankietowego rozwiązania i co się dzieje, bo my jesteśmy cały czas dostępni w różnych formach, jeśli chodzi o konsultowanie między innymi takich wydatków. Nie wiemy, jaki to rząd wielkości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Pozwolę sobie wyrazić głos przeciw. Programy rządowe to nie jest nic nadzwyczajnego. Nie jest to żadne blankietowe upoważnienie, tylko programy rządowe są ustanawiane nie od dziś i pewnie nie od wczoraj, tylko przez wiele lat one funkcjonowały i to jest upoważnienie dla rządu dla ustanawiania programów rządowych akurat w sytuacji związanej z COVID dla pomocy przedsiębiorcom. Nie wydaje się więc, że to upoważnienie… powinno pozostać w zapisie tej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-61.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Przystępujemy do głosowania. Przypominam, stanowisko rządu do tej poprawki jest negatywne. Kto jest za pozytywną opinia dla poprawki nr 10? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję. Proszę wyniki.</u>
          <u xml:id="u-61.2" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Głosowało 43 posłów: za 18, przeciw 25, nikt się nie wstrzymał. Stwierdzam, że poprawka nr 10 uzyskała negatywną opinię Komisji.</u>
          <u xml:id="u-61.3" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Poprawka nr 11. Stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#SekretarzstanuwMFFiPRSebastianSkuza">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, stanowisko rządu jest negatywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Biuro Legislacyjne również nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-63.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Głos za lub przeciw? Tak, pani przewodnicząca Skowrońska. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Głos za. Senat wskazał, że nakładanie dodatkowych obowiązków na jednostkę samorządu terytorialnego, na podmioty lecznicze lub wydawanie poleceń jednostkom samorządu terytorialnego lub samorządowym osobom prawnym i innym, które są tutaj zamieszczone, to pierwsze rozwiązanie, które było przygotowane do jednej z pierwszych ustaw COVID-owych. Senat zwracał na to uwagę już 16 kwietnia 2020 r. Zatem do tego okresu należało doprecyzować, w jaki sposób przynajmniej te polecenia czy nakładanie dodatkowych obowiązków będzie przebiegało. Nakładanie dodatkowych obowiązków to między innymi potrzeba zabezpieczenia szkół, przedszkoli, placówek opiekuńczo-wychowawczych. W tym zakresie to są dodatkowe obowiązki samorządu, które nie są w żaden sposób dodatkowo rekompensowane samorządom. Wydaje się, że przesunięcie tego ciężaru na samorząd w świetle dotychczasowego doświadczenia powinno odbywać się w inny sposób.</u>
          <u xml:id="u-64.1" who="#PoselKrystynaSkowronska">Chcę powiedzieć jeszcze jedno, że był czas, żeby można było skonsultować tę sprawę z samorządem, bo od kwietnia do dzisiaj było moim zdaniem wystarczająco dużo czasu, aby przynajmniej, bo samorządy również są zainteresowane bezpieczeństwem swoich obywateli, tak skonstruować przepis, żeby samorządy mogły we współpracy z rządem w sprawie COVID mówić jednym głosem. Wiem, że to wymaga dodatkowej rozmowy i uzgodnień, ale myślę, że rządowi powinno w tym zakresie również zależeć na konsensusie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Znowu pozwolę sobie udzielić głosu. Głos przeciwny z tego względu, że z wypowiedzi pani przewodniczącej wynikało jakoby obowiązki na samorządy były nakładane bez żadnej rekompensaty finansowej. Przypomnę, w tym zapisie pojawia się między innymi, że w przypadku nałożenia obowiązków minister zapewnia środki na pokrycie wydatków związanych z wykonaniem tego zadania. Po drugie, nawet jeśli są szkody to minister ds. zdrowia jest obowiązany do ich naprawienia. Po trzecie, zadania są realizowane w trybie zadań zleconych, a zadania zlecone samorządom są finansowane z budżetu państwa. Myślę więc, że to zupełnie inaczej brzmi, jeśli tylko mówi się o samych samorządach.</u>
          <u xml:id="u-65.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Był jednak glos za, był głos przeciw, więc głosujemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Jedno tylko ad vocem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Przykład, który mamy pierwszy z brzegu, to jest sprawa przekształcania gimnazjów i liceów w szkoły ośmioklasowe. Za tym nie poszły rekompensaty pomimo zapewnień…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Ale mówimy o zupełnie innych rzeczach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Paralelnie można zestawić, jakie były deklaracje i jaka była ich realizacja. Doświadczenie uczy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Ale to jest zapis ustawowy mówiący o obowiązku naprawienia szkód…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Tam również był zapis ustawowy rekompensowania samorządom.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dobrze, dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-73.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Przystępujemy do głosowania. Przypominam, stanowisko rządu do tej poprawki jest negatywne. Kto jest za pozytywną opinią dla poprawki nr 11? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję. Poproszę o wyniki.</u>
          <u xml:id="u-73.2" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Głosowało 40 posłów: Za 16, przeciw 24, nikt się nie wstrzymał. Stwierdzam, że poprawka nr 11 uzyskała negatywną opinię Komisji.</u>
          <u xml:id="u-73.3" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Poprawka nr 12. Stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#SekretarzstanuwMFFiPRSebastianSkuza">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, stanowisko rządu jest pozytywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Biuro Legislacyjne, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#LegislatorLukaszKasiak">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, Biuro Legislacyjne chciałoby zwrócić uwagę tylko na jeden fakt. Mianowicie art. 15zs ze znaczkiem 1, który zmieniany jest w poprawce nr 12, wejdzie w życie w tej ustawie, która tą poprawką jest nowelizowana, 15 października. Natomiast w tej ustawie, która jest procedowana w poprawce nr 12, jeżeli zostanie przyjęta przez Sejm, to przepis ten wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, co może nastąpić zarówno przed 15 października, co spowoduje wadliwość tej poprawki, jak i po 15 października. Z taką tylko świadomością, że tak naprawdę wadliwość tej poprawki jest uzależniona od podpisu pana prezydenta i ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Świadomi tej uwagi, chociaż mała jest szansa, że ta ustawa zostanie opublikowana przed 15 października, przystępujemy do zaopiniowania. Czy jest sprzeciw wobec pozytywnej opinii dla tej poprawki? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-77.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Stwierdzam zatem, że poprawka nr 12 uzyskała pozytywną opinię Komisji.</u>
          <u xml:id="u-77.2" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Poprawka nr 13. Stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#SekretarzstanuwMFFiPRSebastianSkuza">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, stanowisko rządu jest pozytywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Czy jest przeciw wobec pozytywnej opinii dla poprawki nr 13? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-79.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Stwierdzam, że Komisja przyjęła pozytywną opinię dla poprawki nr 13.</u>
          <u xml:id="u-79.2" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Poprawka nr 14 została zaopiniowana.</u>
          <u xml:id="u-79.3" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Poprawka nr 15.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#SekretarzstanuwMFFiPRSebastianSkuza">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, stanowisko rządu jest pozytywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Czy jest sprzeciw wobec pozytywnej opinii dla poprawki nr 15? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-81.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Stwierdzam, że poprawka nr 15 uzyskała pozytywną opinię Komisji.</u>
          <u xml:id="u-81.2" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Poprawka nr 16. Stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#SekretarzstanuwMFFiPRSebastianSkuza">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, stanowisko rządu jest pozytywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję. Czy jest sprzeciw wobec pozytywnej opinii dla poprawki nr 16? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-83.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Stwierdzam, że poprawka nr 16 uzyskała pozytywną opinię Komisji.</u>
          <u xml:id="u-83.2" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Poprawka nr 17 została zaopiniowana.</u>
          <u xml:id="u-83.3" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Poprawka nr 18. Stanowisko rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#SekretarzstanuwMFFiPRSebastianSkuza">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, stanowisko rządu jest pozytywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję. Czy jest sprzeciw wobec pozytywnej opinii dla poprawki nr 18? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-85.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Stwierdzam, że poprawka nr 18 uzyskała pozytywną opinię Komisji.</u>
          <u xml:id="u-85.2" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Poprawka nr 19 została zaopiniowana.</u>
          <u xml:id="u-85.3" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Poprawka nr 20. Stanowisko rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#SekretarzstanuwMFFiPRSebastianSkuza">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, stanowisko rządu jest pozytywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Czy są uwagi do pozytywnej opinii dla poprawki nr 20? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-87.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Wobec tego stwierdzam, że poprawka nr 20 uzyskała pozytywną opinię Komisji.</u>
          <u xml:id="u-87.2" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Biuro Legislacyjne, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#LegislatorLukaszKasiak">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, biorąc pod uwagę, że poprawki nr 2, 4, 6, 13, 15, 18 i 20 uzyskały pozytywną rekomendację Komisji, a są to poprawki o charakterze legislacyjnym, Biuro Legislacyjne ma propozycję, aby w sprawozdaniu zaproponować łączne głosowanie tych poprawek przez Sejm.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Bardzo dobra propozycja. Czy są negatywne uwagi do tej propozycji? Czy należy zarekomendować Wysokiej Izbie głosowanie łączne nad poprawkami legislacyjnymi? Nie.</u>
          <u xml:id="u-89.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Wobec tego upoważniamy Biuro Legislacyjne do zarekomendowania łącznego głosowania tych poprawek.</u>
          <u xml:id="u-89.2" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie uchwały Senatu w sprawie ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu przeciwdziałania społeczno-gospodarczym skutkom COVID-19 (druk nr 653).</u>
          <u xml:id="u-89.3" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Komisja powinna jeszcze wybrać posła sprawozdawcę, który przedstawi sprawozdanie Wysokiej Izbie. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-90">
          <u xml:id="u-90.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Proponuję pana przewodniczącego Henryka Kowalczyka, skoro państwo koledzy nie zgłaszają. Zgłaszam jako kandydata na sprawozdawcę i myślę, że to zostanie przyjęte.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-91">
          <u xml:id="u-91.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję. To będzie kontynuacja poprzednich sprawozdań. Czy jest sprzeciw wobec kandydatury? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-91.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Stwierdzam, że Komisja wybrała posła Henryka Kowalczyka na sprawozdawcę Komisji.</u>
          <u xml:id="u-91.2" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Przystępujemy do realizacji pkt 3 porządku dziennego. To jest wniosek Ministra Finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2020.</u>
          <u xml:id="u-91.3" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Proszę zatem o wystąpienie przedstawiciela wnioskodawców, czyli ministra finansów, funduszy i polityki regionalnej. Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-92">
          <u xml:id="u-92.0" who="#SekretarzstanuwMFFiPRSebastianSkuza">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, na podstawie art. 154 ust. 9 ustawy o finansach publicznych oraz w związku z wnioskiem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 28 września oraz 5 października zwracam się z uprzejmą prośbą o wyrażenie pozytywnej opinii w sprawie zmiany przeznaczenia łącznej kwoty 13,5 mln zł z rezerwy celowej w poz. 26. Ta zmiana polegałaby na przesunięciu pomiędzy priorytetem trzecim a priorytetem czwartym w programie dotyczącym realizacji programów „Aktywna tablica” i „Narodowy program czytelnictwa”. Poprawka ma charakter w dużej mierze techniczny z tego względu, że w jej nazwie istnieje odniesienie się do priorytetu trzeciego. Minister kultury i dziedzictwa narodowego chciałby zmienić tą poprawką po prostu przeznaczenie pomiędzy priorytetami: z priorytetu trzeciego przenieść na priorytet czwarty, na realizację zadań dotyczących udostępniania w sieci audiobooków lektur i literatury dla dzieci i młodzieży, w tym zakup licencji, digitalizację i udostępnienie w cyfrowej Bibliotece Narodowej w postaci kolekcji tematycznych materiałów pomocniczych dla szkół pozwalających na prowadzenie zajęć on-line. Ma to troszeczkę związek z obecną sytuacją, że inaczej rozkładają się te akcenty w pandemii na czytelnictwo otwarte oraz czytelnictwo i kształcenie on-line. Jednocześnie zwracam uwagę, że zmiana przeznaczenia nie spowoduje zakłóceń w finansowaniu zadań, na które ta rezerwa została pierwotnie zaplanowana.</u>
          <u xml:id="u-92.1" who="#SekretarzstanuwMFFiPRSebastianSkuza">Uprzejmie proszę Wysoką Komisję o pozytywne zaopiniowanie takiej zmiany przeznaczenia. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-93">
          <u xml:id="u-93.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję. Bardzo. Otwieram dyskusję. Myślę, że sprawa jest dość prosta i oczywista. Nie ma zgłoszeń. Proszę? Głosów w dyskusji nie ma.</u>
          <u xml:id="u-93.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Proponuję zatem przyjęcie opinii Komisji w sprawie przedłożonego wniosku w brzmieniu: „Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 7 października rozpatrzyła wniosek Ministra Finansów i pozytywnie opiniuje propozycje przeznaczenia wymienionej kwoty zgodnie z wnioskiem zgłoszonym przez Ministra Finansów”. Nie ma sprzeciwu wobec pozytywnej opinii.</u>
          <u xml:id="u-93.2" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Stwierdzam, że Komisja przyjęła pozytywną opinię dla zmiany przeznaczenia rezerwy celowej. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-93.3" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Przystępujemy do rozpatrzenia pkt 4 porządku dziennego. Wniosek Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej na 2020 r.</u>
          <u xml:id="u-93.4" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dotarł do nas w międzyczasie pan Krzysztof Hejduk, zastępca komendanta głównego Państwowej Straży Pożarnej. Pewnie pan będzie prezentował wniosek. Tak. Proszę bardzo. Jeszcze nie ma głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-94">
          <u xml:id="u-94.0" who="#ZastepcakomendantaglownegoPanstwowejStrazyPozarnejKrzysztofHejduk">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, proszę o wydanie pozytywnej opinii w sprawie zmian planu finansowego Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej polegającej na zwiększeniu przychodów o kwotę 547 tys. zł i zwiększeniu kosztów o kwotę  547 tys. zł oraz na przeniesieniu przychodów i kosztów pomiędzy poszczególnymi pozycjami planu. Nadmieniam, że minister finansów wyraził zgodę na dokonanie przedmiotowych zmian w piśmie z dnia 18 września 2020 r.</u>
          <u xml:id="u-94.1" who="#ZastepcakomendantaglownegoPanstwowejStrazyPozarnejKrzysztofHejduk">Wnioskowane przez dysponentów Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej zmiany w planie obejmują: po pierwsze, wydatki inwestycyjne i modernizacyjne, które zostaną przeznaczone na dofinansowanie zakupu samochodów pożarniczych i sprzętu specjalistycznego oraz modernizację i budowę obiektów Państwowej Straży Pożarnej; po drugie, wydatki bieżące jednostek Państwowej Straży Pożarnej, które dotyczą zakupu paliwa, materiałów pędnych, odzieży specjalnej, środków ochrony osobistej, sprzętu i wyposażenia dla jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej, przeglądu samochodów i sprzętu oraz remontów obiektów Państwowej Straży Pożarnej.</u>
          <u xml:id="u-94.2" who="#ZastepcakomendantaglownegoPanstwowejStrazyPozarnejKrzysztofHejduk">Przedstawiając powyższe, uprzejmie proszę Wysoką Komisją o wydanie pozytywnej opinii w sprawie zmiany planu finansowego Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej na rok 2020, umożliwiającego dysponentom realizację planowanych przychodów i wydatków funduszu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-95">
          <u xml:id="u-95.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. We wniosku mamy oczywiście rozpisane bardzo precyzyjnie przeznaczenie tych środków finansowych. Można się z tym zapoznać.</u>
          <u xml:id="u-95.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Otwieram dyskusję. Pani przewodnicząca Skowrońska, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-96">
          <u xml:id="u-96.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Na początku mogłabym powiedzieć, że powinnam być zadowolona, bo jedna z komend w moim mieście otrzymuje na terenie Podkarpacia wsparcie w wysokości 21 tys. zł. Chciałabym jednak zapytać, czego… bo to są niewielkie przesunięcia i rozumiemy, że w ramach jednej ze wskazanych rezerw… Pytanie – tylko odpowiedz proszę na piśmie – dlaczego Podkarpacie tak mało? Czy komendant wojewódzki, czy komendant główny planuje zwiększenia jeszcze w bieżącym roku na potrzeby Państwowej Straży Pożarnej z innych paragrafów?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-97">
          <u xml:id="u-97.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Pani poseł Teresa Pamuła, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-98">
          <u xml:id="u-98.0" who="#PoselTeresaPamula">Właściwie chciałam zadać to samo pytanie, co pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-99">
          <u xml:id="u-99.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Podkarpacie się odezwało?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-100">
          <u xml:id="u-100.0" who="#PoselTeresaPamula">Tak, Podkarpacie się odezwało. Czy podkarpacki komendant wojewódzki składał wnioski i te wnioski zostały nieuwzględnione, czy w ogóle nie składał wniosków na zwiększenie wydatków na inwestycje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-101">
          <u xml:id="u-101.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Co prawda nie widzę mazowieckiego komendanta, ale pytania nie będę zadawał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-102">
          <u xml:id="u-102.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Pan się chyba spotkał z komendantem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-103">
          <u xml:id="u-103.0" who="#PoselMiroslawSuchon">Panie przewodniczący, jedno pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-104">
          <u xml:id="u-104.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-105">
          <u xml:id="u-105.0" who="#PoselMiroslawSuchon">Jedno pytanie w zasadzie o wydatki inwestycyjne. Chodzi mi o województwo śląskie, bo tam są rzeczywiście istotne, powiedziałbym, elementy. One zostaną sfinalizowane w tym roku, tak? Chciałbym uzyskać takie zapewnienie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-106">
          <u xml:id="u-106.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję. To wszystkie głosy w dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-106.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Proszę bardzo, panie komendancie, o odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-107">
          <u xml:id="u-107.0" who="#ZastepcakomendantaglownegoPSPKrzysztofHejduk">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, jeżeli chodzi o województwo podkarpackie, to komendant wojewódzki wnioskuje o przesunięcie środków na dofinansowanie zakupu skokochronu dla Komendy Powiatowej PSP w Mielcu. To zostało uwzględnione. Innych potrzeb widocznie nie ma, bo nie wnioskował.</u>
          <u xml:id="u-107.1" who="#ZastepcakomendantaglownegoPSPKrzysztofHejduk">Po drugie, jeżeli chodzi o województwo śląskie, komendant śląski wnioskuje o dofinansowanie modernizacji stanowiska kierowania w komendzie miejskiej w Jastrzębiu Zdroju, zakup lekkiego samochodu rozpoznawczo-ratowniczego dla Wodzisławia Śląskiego, pompy pożarniczej dla komendy powiatowej w Będzinie, lekkiego samochodu, w zasadzie dwóch lekkich samochodów dla komendy miejskiej w Bielsku-Białej i opracowanie dokumentacji technicznej: zmiana źródła ogrzewania w komendzie powiatowej w Zawierciu. To są te zadania, o które wnioskowali ci dwaj komendanci.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-108">
          <u xml:id="u-108.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-109">
          <u xml:id="u-109.0" who="#PoselMiroslawSuchon">To są tegoroczne jakby…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-110">
          <u xml:id="u-110.0" who="#ZastepcakomendantaglownegoPSPKrzysztofHejduk">Oczywiście, to są tegoroczne wydatki do realizacji w tym roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-111">
          <u xml:id="u-111.0" who="#PoselMiroslawSuchon">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-112">
          <u xml:id="u-112.0" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Dziękuję bardzo. Nie ma więcej pytań.</u>
          <u xml:id="u-112.1" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Czy mogę zaproponować pozytywną opinię Komisji Finansów Publicznych do wniosku Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej? Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-112.2" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">Stwierdzam zatem, że Komisja Finansów Publicznych przyjęła pozytywną opinię w sprawie zmian w planie finansowym Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej.</u>
          <u xml:id="u-112.3" who="#PrzewodniczacyposelHenrykKowalczyk">To był ostatni punkt porządku obrad. Zatem zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>