text_structure.xml
12.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Dzień dobry. Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Witam państwa posłów, gości obecnych na miejscu i łączących się zdalnie.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Informuję, że dzisiejsze posiedzenie zostało zwołane na podstawie art. 198j ust. 2 regulaminu Sejmu przez marszałek Sejmu po zasięgnięciu opinii przewodniczących Komisji i będzie prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, które umożliwiają porozumiewanie się na odległość.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Poproszę państwa o uwagę, sprawdzimy łączność i kworum. Przygotowujemy się do głosowania. Wszyscy państwo już znacie zasady. Posłowie obecni na sali głosują za pomocą urządzenia, które stoi naprzeciwko, i przykładają legitymacje do czytnika, a ci, którzy łączą się zdalnie, też już wszystko dokładnie wiedzą.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Czy jesteśmy gotowi i możemy przystąpić do głosowania celem sprawdzenia kworum? Jeśli tak, proszę nacisnąć dowolny przycisk.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Mamy kworum. Jeszcze na chwilę zostawimy tę możliwość, może ktoś się spóźni.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Otrzymaliście państwo instrukcję przed posiedzeniem, jak zgłosić się do dyskusji i zabrać głos w trakcie posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Informuję, że marszałek Sejmu skierowała w dn. 17 maja 2021 r. do Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej w celu rozpatrzenia uchwałę Senatu RP w sprawie ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (druk nr 1152). Porządek dzienny posiedzenia obejmuje rozpatrzenie powyższej uchwały Senatu.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Przystępujemy zatem do rozpatrzenia poprawek Senatu. Czy jest przedstawiciel Senatu? Nie ma. W takim razie poprosimy Biuro Legislacyjne o informację co i jak procedujemy, bo chyba są jakieś propozycje. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#LegislatorzBiuraLegislacyjnegoJacekPedzisz">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca, szanowni państwo, Biuro Legislacyjne proponuje, zgodnie z sugestią zawartą w uchwale Senatu, poprawkę pierwszą, trzecią i czwartą rozpatrywać łącznie, poprawkę zawartą w punkcie drugim – osobno.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#LegislatorzBiuraLegislacyjnegoJacekPedzisz">Dziękuję uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Jeśli nie widzę sprzeciwu, akceptujemy taką propozycję.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Wobec tego możemy przejść do procedowania poprawki pierwszej łącznie z trzecią i czwartą. Nie ma posła senatora sprawozdawcy, czy jest z nami rząd? Czy posłowie chcą zabrać głos? Rozumiem, że poza tymi uwagami Biura Legislacyjnego do procedowanych łącznie poprawek nie ma uwag? Pani minister, jakby pani chciała powiedzieć dwa zdania o poprawce pierwszej łącznie z trzecią i czwartą, to teraz jest moment.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaAnnaGolawska">Dziękuję, pani przewodnicząca, szanowni państwo. Jako rząd prosimy o procedowanie pierwotnego projektu ustawy zakładającego szczepienie w aptekach oraz zakładającego umożliwienie innych form zapisu na szczepienie niż za pomocą rejestracji.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Dziękuję. Rozumiem, że nie rekomendujecie państwo połączonych poprawek Senatu pierwszej, trzeciej i czwartej. Czy Biuro Legislacyjne chce w tej sprawie zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#LegislatorzBiuraLegislacyjnegoJacekMarkiewicz">Dziękuję, pani przewodnicząca. Nie mam tutaj uwag. Poprawki są czysto merytoryczne. Jak rozumiem, stanowisko rządu jest negatywne dla tych podstawowych, więc proponujemy je głosować w porządku ustalonym wcześniej.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Czyli jednak niełącznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#LegislatorzBiuraLegislacyjnegoJacekMarkiewicz">Łącznie, oczywiście. Pierwsza, trzecia i czwarta, bo one się łączą merytorycznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Dobrze. Zgłasza się jeszcze Związek Pracodawców Aptecznych, pani Iga Jaroszewska. Króciutko, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzedstawicielkaZwiazkuPracodawcowAptecznychPharmaNETIgaJaroszewska">Dziękuję bardzo. Szanowna pani przewodnicząca, szanowna pani minister, szanowni państwo.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PrzedstawicielkaZwiazkuPracodawcowAptecznychPharmaNETIgaJaroszewska">My, jako związek, który reprezentuje właściciela co czwartej apteki w Polsce, również popieramy przywrócenie zapisu, który umożliwia przeprowadzenie szczepień ochronnych w aptekach i to w takiej formie, która była zaproponowana, czyli w takiej, która umożliwi przeprowadzanie szczepień nie tylko przeciw COVID-19, ale w przyszłości również pozostałych szczepień ochronnych, na przykład szczepień przeciwko grypie.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PrzedstawicielkaZwiazkuPracodawcowAptecznychPharmaNETIgaJaroszewska">Jest to rozwiązanie, które jest z powodzeniem stosowane w innych krajach europejskich, podobnie jak świadczenie innych usług prozdrowotnych w aptekach, co również jako związek popieramy.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Dziękuję bardzo. Pani poseł zgłaszała się jeszcze do głosu. Proszę bardzo.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Poseł Hanna Gill-Piątek (Polska 2050):</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Szanowna pani przewodnicząca, Wysokie Komisje.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Szkoda, że nie ma projektodawcy tej poprawki, albo kogokolwiek z Senatu, kto byłby nam w stanie racjonalnie wytłumaczyć, dlaczego, skoro aptekarze przechodzą teraz przez szkolenia jak szczepić i są oni już zaawansowani w tych szkoleniach, skoro chcemy, żeby szczepień było więcej, żeby były bardziej dostępne, to dlaczego w tej chwili mamy wycofywać szczepienia z aptek.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Przepraszam, gdzie mają ci aptekarze szczepić? Czy mają może szczepić w jakichś specjalnych punktach? Przecież chodziło o to, żebyśmy mogli być zaszczepieni w aptekach, żeby być może w przyszłości inne szczepienia mogły być wykonywane przez farmaceutów w aptekach. Jako Polska 2050 jesteśmy tutaj zdecydowanie przeciwko tym poprawkom.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Dziękuję. Nie ma przedstawiciela Senatu, więc trudno jest nam odpowiedzieć pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselKatarzynaLubnauer">Chciałam odpowiedzieć. W uzasadnieniu jest wyraźnie wskazane, że Senat zdecydował się na poprawkę polegającą na skreśleniu art. 2-5 z tego powodu, że te poprawki zostały wcześniej przegłosowane niezgodnie z konstytucją, ponieważ wykraczały daleko poza materię wstępną ustawy, która została zgłoszona do Sejmu. Nie dotyczyły pierwotnego tematu zmiany, jakim są zmiany w subwencji oświatowej dotyczące finansowania zajęć dodatkowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Dziękuję bardzo za to wyjaśnienie. Wszyscy pamiętamy to posiedzenie. Dyskusja była wtedy długa i wyczerpująca, więc myślę, że możemy teraz po prostu przejść do głosowania.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Przypomnę, głosujemy łącznie poprawkę pierwszą z trzecią i czwartą. Kto z państwa posłów jest za przyjęciem poprawki pierwszej łącznie z trzecią i czwartą zaproponowanej przez Senat? Kto z państwa jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Głosowało 55 posłów, 16 za, 35 przeciw, 4 wstrzymało się. Stwierdzam, że Komisje odrzuciły poprawkę i będą wnosić o jej odrzucenie.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Wobec tego zostaje nam poprawka druga. Czy ktoś z państwa chce zabrać głos? Pani minister, dwa zdania?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaAnnaGolawska">Proponujemy zostawić projekt w pierwotnym brzmieniu. Rząd negatywnie opiniuje poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Dziękuję. Rząd rekomenduje odrzucenie poprawki, pozostawienie treści w pierwotnym kształcie. Czy posłowie chcą zabrać głos? Pani Katarzyna Lubnauer, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselKatarzynaLubnauer">Chodzi oczywiście o zwiększenie tej wysokości, zwiększenia subwencji, a właściwie przesunięcie rezerwy ze względu na zajęcia, ponieważ w tej chwili zakres jej jest, delikatnie mówiąc, bardziej symboliczny, niż dający jakąkolwiek szansę szkołom na realną pomoc uczniom. Oczywiście będziemy za.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Dziękuję. Czy ktoś państwa chce jeszcze zabrać głos? Wobec tego, jesteśmy gotowi do głosowania. Maszyny głosujące gotowe? Super. Kto z państwa posłów jest za przyjęciem poprawki drugiej zaproponowanej przez senatorów? Kto z państwa jest przeciw? Kto wstrzymał się? Dziękuję. Czekamy na wyniki.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Głosowało 54 posłów, 24 za, 30 przeciw, nikt się nie wstrzymał. Stwierdzam, że poprawka została odrzucona i będziemy wnosić o jej odrzucenie. Na tym skończyliśmy procedowanie poprawek. Pozostaje nam wybór posła sprawozdawcy. Przypomnę, że naszą Komisję reprezentował pan poseł Tomasz Zieliński, myślę, że mógłby tę misję kontynuować. Czy ktoś z państwa ma jakiś inny pomysł? Nie widzę, dziękuję. Czy pan poseł się zgadza?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselTomaszZielinski">Tak, zgadzam się.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Dziękuję. Wobec tego porządek dzienny posiedzenia został wyczerpany. Zamykam posiedzenie. Dziękuję państwu bardzo, do zobaczenia jutro.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>