text_structure.xml
15 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Otwieram posiedzenie Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii. Witam posłów obecnych na sali oraz w uczestniczących w posiedzeniu zdalnie. Witam gości – pana Adama Andruszkiewicza, sekretarza stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, pana Radosława Kałużniaka, zastępcę dyrektora Departamentu Zarządzania Systemami w kancelarii premiera, pana Bartosza Makowieckiego, eksperta w biurze Pełnomocnika Rządu do Spraw Cyberbezpieczeństwa, pana Roberta Króla, zastępcę dyrektora NASK… Mamy z nami – chyba za pośrednictwem Internetu – doradcę w NIK, pana Mariusza Stolarza. Witamy. Jest z nami pani Joanna Karczewska, członek Stowarzyszenia ISACA. Witamy serdecznie. Może ktoś jeszcze dołączy zdalnie…</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Informuję, że posiedzenie Komisji zostało zwołane przeze mnie na podstawie art. 198j ust. 2 i będzie prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość. Panie i panowie posłowie obecni na sali głosują poprzez urządzenia do głosowania – proszę o zalogowanie – natomiast posłowie uczestniczący zdalnie proszeni są o zgłaszanie woli zabrania głosu poprzez adres email sekretariatu Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Panie redaktorze, zapraszamy, proszę pozostać. Będziemy mieli bardzo ciekawe obrady. Mam nadzieję, że to nie wynika z faktu, że nie został pan przywitany imiennie… Dobrze, dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Szanowni państwo, przystępujemy do stwierdzenia kworum. Proszę państwa posłów o naciśnięcie jakiegokolwiek przycisku w celu potwierdzenia obecności na posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Stwierdzam kworum, a także przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji wobec niewniesienia do niego zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Porządek dzisiejszego posiedzenia obejmuje w pierwszym punkcie rozpatrzenie informacji ministra cyfryzacji na temat gotowości systemu EZD RP do wdrożenia w jednostkach administracji rządowej, w punkcie drugim sprawy bieżące – między innymi decyzje w sprawie objęcia patronatem honorowym IX Edycji Kongresu Polska Chemia. Czy zgłaszacie państwo jakieś wnioski do porządku dziennego? Nie ma wniosków. Wobec niezgłoszenia wniosków do porządku dziennego stwierdzam jego przyjęcie. Przystępujemy do realizacji punktu pierwszego. Bardzo proszę pana ministra Adama Andruszkiewicza o przedstawienie informacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowAdamAndruszkiewicz">Bardzo serdecznie dziękuję. Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, podczas dzisiejszego posiedzenia chciałbym przedstawić państwu informację o jednym z podstawowych narzędzi każdego pracownika polskiej administracji publicznej w nieodległej przyszłości. Mam tu na myśli system służący do elektronicznego zarządzania dokumentacją, czyli EZD RP. Kilkanaście ostatnich miesięcy pokazało nam, jak ważny jest szybki i łatwy dostęp do dokumentacji realizowanych spraw, możliwość zdalnego podpisywania dokumentów czy uzgadniania ważnych projektów ustaw i rozporządzeń bez konieczności osobistego kontaktu. Projekt EZD RP – elektroniczne zarządzanie dokumentacją administracji publicznej – z dniem 31 marca 2022 roku został formalnie zakończony jako projekt finansowany ze środków unijnych. Projekt realizowany przez NASK był finansowany w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa, działanie 2.2 – cyfryzacja procesu back office administracji rządowej.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowAdamAndruszkiewicz">Budżet projektu to 49 895 tys. zł. Po zakończeniu rzeczowej realizacji projektu system EZD RP wraz z kodami źródłowymi oraz całą dokumentacją został przekazany przez NASK Skarbowi Państwa i na podstawie tej samej umowy NASK otrzymał licencję zwrotną celem dalszego rozwoju i wdrażania systemów w polskiej administracji. Jest to jedno z kluczowych przedsięwzięć ministra cyfryzacji, polegające na stworzeniu nowego jednolitego systemu klasy EZD dla całej administracji publicznej, dzięki któremu możliwa jest pełna cyfryzacja back office administracji oraz załatwienie spraw i komunikacja pomiędzy podmiotami publicznymi wyłącznie w postaci elektronicznej. Projekt zrealizowany został przy współpracy z wojewodą podlaskim na bazie doświadczeń wdrażania i rozwoju systemu, który od 12 lat bezpłatnie udostępniany jest i utrzymywany na rzecz wszystkich zainteresowanych podmiotów publicznych. Dwie kluczowe wartości projektu EZD RP to jednolitość systemu, taka sama dla każdej z instytucji, oraz darmowy, czyli będący własnością Skarbu Państwa i bezpłatnie rozwijany i utrzymywany na rzecz całej administracji. System EZD RP pozwala na kompleksowe zarządzanie dokumentacją w podmiotach publicznych, począwszy od obsługi przesyłek wpływających i wychodzących, poprzez rozdzielanie korespondencji, dekretację, klasyfikację i kwalifikację dokumentacji oraz kompletowanie akt sprawy, kończąc to na procesie archiwizacji. Dodatkowo w ramach projektu udostępniona zostanie usługa chmurowa umożliwiająca administracji rządowej korzystanie z systemu bez inwestycji w zasoby sprzętowe oraz osobowe niezbędne do obsługi systemu.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowAdamAndruszkiewicz">Od roku 2022 oddział NASK w Białymstoku w roli operatora EZD realizuje działania mające na celu dalszy rozwój systemu EZD RP, jego utrzymanie, masowe wdrażanie oraz upowszechnianie. Od stycznia 2022 roku system EZD RP funkcjonuje w 15 jednostkach administracji rządowej zespolonej w kilku województwach. Ponadto od 31 marca bieżącego roku system został uruchomiony również w Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim. Od kwietnia system jest wdrażany w poszczególnych komórkach organizacyjnych wraz z procesem migracji danych systemu EZD PUW. Zakończenie całego procesu planowane jest do końca czerwca. Wojewoda podlaski będzie więc pierwszym organem migrującym swój urząd z systemu EZD PUW do systemu EZD RP. W bieżącym roku system EZD RP będzie wdrażany wyłącznie w administracji rządowej w koszykach wdrożeniowych, łącznie ponad 1000 jednostek, oraz pilotażowo w Urzędzie Miasta Gdynia przy współpracy z operatorem chmury krajowej celem weryfikacji możliwości świadczenia usług chmurowych niezależnych od operatora EZD.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowAdamAndruszkiewicz">Celem uzupełnienia przedstawionych informacji chciałbym wskazać na istotne etapy projektu a zrealizowane przez zespół projektowy. W marcu 2021 zakończono pilotaż, w ramach którego nastąpiła weryfikacja funkcjonalności wytworzonych w etapie wytwórczym prototypu systemu EZD RP. W ramach pilotażu przeprowadzono w 15 jednostkach biorących udział w projekcie oraz u partnera projektu – w Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim w Białymstoku… System został udostępniony i przetestowany pod kątem technicznym i funkcjonalnym, w możliwie jak najszerszym stopniu, w warunkach i zakresie odpowiadającym rzeczywistym potrzebom. We wrześniu 2021 zakończono budowę i przeprowadzono testy infrastruktury serwerowej i sieciowej na potrzeby uruchomienia usługi chmurowej SAS EZD RP. W ramach budowy przeprowadzono szereg postępowań zakupowych, zrealizowano dostawy i prace wdrożeniowe. Infrastruktura została zainstalowana w dwóch niezależnych serwerowniach NASK. Zastosowano rozwiązania technologiczne zapewniające wysoki stopień odporności na typowe awarie, na przykład utrata zasilania, awaria pojedynczego serwera czy łącza. W grudniu 2021 zakończono szkolenia użytkowników końcowych, pracowników punktów kancelaryjnych i kierownictwa, prowadzących sprawy i administratorów w instytucjach wdrażających system. W ramach projektu przeszkolono stacjonarnie z wykorzystaniem mobilnych sal szkoleniowych łącznie 418 pracowników z 15 jednostek pilotażowych oraz 447 pracowników partnera projektu.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowAdamAndruszkiewicz">W styczniu 2022 opublikowano docelową wersję systemu EZD RP i uruchomiono system produkcyjny w 15 jednostkach uczestniczących we wdrożeniu pilotażowym. Zaimplementowano i udostępniono 15 jednostkom system EZD RP oraz usługę chmurową SAS EZD RP. W ramach prac wdrożeniowych jednostek z grupy administracji rządowej objętych wdrożeniem EZD RP w latach 2022 i 2023 ustalono podział na trzy wdrożeniowe grupy zgodnie z terminem rozpoczęcia wdrożeń. Pierwsza grupa wdrożeniowa od kwietnia 2022 to około 690 jednostek, druga grupa wdrożeniowa od października 2022 to około 410 jednostek, trzecia grupa wdrożeniowa od lipca 2023 to około 63 jednostki. Od stycznia 2023 roku EZD RP zostanie udostępniony bezpłatnie i powszechnie całej polskiej administracji, co oznacza, że operator EZD rozpocznie wdrożenie i wsparcie w samorządach, służbie zdrowia, szkolnictwie i pozostałych urzędach administracji państwowej i rządowej. Potencjalnie jest to ponad 60 tys. podmiotów i prawie 2 mln użytkowników. Wierzę, że powszechne udostępnienie i wdrażanie systemu EZD RP usprawni działanie administracji publicznej i umożliwi jej cyfrowy awans. Dziękuję, panie przewodniczący, jesteśmy do dyspozycji Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Bardzo dziękuję, panie ministrze. Otwieram dyskusję w sprawie tej informacji. Kto z państwa posłów, członków Komisji chciałby zabrać głos? Kto z gości? Bardzo proszę. Pani Joanna Karczewska, ISACA Polska.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#CzlonekStowarzyszeniaISACAWarszawaJoannaKarczewska">Dzień dobry. Mam jedno bardzo krótkie pytanie. Reprezentuję osoby, które na co dzień odpowiadają za cyberbezpieczeństwo, bezpieczeństwo informacji i ochronę danych osobowych. Zawsze rozważamy najgorsze scenariusze – worst case scenario. Czy w przypadku tak dużego wdrożenia, na które też czekam, jest w ogóle przewidziana ścieżka rozpatrywania szczególnych przypadków? Bo nawet przy tych testach, które zostały przeprowadzone… Mamy informację, że było 28 scenariuszy testowych. Sprawdzono poprawność działania 479 funkcji. Niemniej wiadomo, że życie przynosi swoje scenariusze. Czy w trakcie wdrażania w poszczególnych podmiotach, a także później, przewidziane jest rozpatrywanie szczególnych przypadków? Czy byłaby wydzielona szczególna grupa, żeby to do bólu analizować? Mówię o tym, ponieważ w tej chwili we własnym życiu ćwiczę dwa bardzo duże wyjątki od reguły i wiem, ile to mnie i moją rodzinę zdrowia kosztuje – chodzenia po urzędach i odbierania informacji, że winny jest system. Jeżeli to będzie wdrażane w takiej skali i będzie spełniać tak istotne funkcje, czy przewidziana jest ścieżka rozpatrywania tych najgorszych scenariuszy? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuZarzadzaniaSystemamiKancelariiPrezesaRadyMinistrowRadoslawKaluzniak">Szanowni państwo, szanowny panie przewodniczący, jeżeli chodzi o odpowiedź na to pytanie – system jako całość został przetestowany w zakresie wszystkich funkcjonalności, które są w systemie gwarantowane i zdefiniowane dla użytkowników. Jeżeli chodzi o ścieżkę eskalacji czy potencjalnych incydentów bezpieczeństwa, które mogą wystąpić w takim systemie, za formę zgłoszenia odpowiada administrator danych, czyli w rzeczywistości podmiot, który z tego systemu korzysta. Zatem poszerzając odpowiedź na to pytanie – wszystkie te funkcjonalności, o których tutaj pani wspomniała, były funkcjonalnościami całego modułu, całego systemu EZD RP, które w sposób jednolity zostały przetestowane.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Dziękuję bardzo. Czy są inne pytania, wnioski w sprawie pierwszego punktu? Jeśli nie, to bardzo dziękuję za przedstawione sprawozdanie, za informację. Tym samym wyczerpaliśmy punkt pierwszy.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Przechodzimy do realizacji punktu drugiego porządku dziennego. Chodzi o patronat honorowy tegorocznej edycji Konkursu Polska Chemia, którego organizatorem jest Polska Izba Przemysłu Chemicznego. Pismo w sprawie patronatu naszej Komisji otrzymali państwo mailem wraz z zawiadomieniem o posiedzeniu. Mówię do pań i panów posłów, członków Komisji. Przypomnę, że w poprzednich dwóch latach jako Komisja wyrażaliśmy zgodę na objęcie patronatu nad tym kongresem. Kongres będzie miał miejsce stacjonarnie w dniach 1-2 czerwca. Czy są jakieś głosy w tej sprawie? Czy możemy uznać, że Komisja obejmuje patronat? Jakiś głos sprzeciwu? Komentarze? Bardzo proszę, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselWitoldCzarnecki">Chciałem zapytać, kto jeszcze obejmuje patronatem ten kongres, jakie instytucje? Nie mam nic przeciwko temu, pytam z ciekawości. Czy tylko my? Jakieś ministerstwo?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Wydarzenie zostało podzielone na 4 bloki tematyczne – energia i klimat, zrównoważona chemia, przemysł 4.0, środowisko. Wśród patronów są instytucje rządowe, ale również uczestnikami przedsięwzięcia są ośrodki naukowe i firmy oczywiście – głównie spółki Skarbu Państwa. Są one głównymi uczestnikami tegoż kongresu. Grupa Azoty, PKN Orlen, ABB, Anwil, Grupa Lotos… Oczywiście są publiczne i niepubliczne spółki działające w tym obszarze.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Czy są jeszcze jakieś pytania? Wobec niewniesienia sprzeciwu uznaję, że jako Komisja obejmujemy patronatem Kongres Polska Chemia. Nie ma innych spraw wniesionych. Nie ma zgłoszeń w tej sprawie. W związku z tym stwierdzam, że wyczerpaliśmy porządek dzienny. Bardzo dziękuję państwu za udział.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyposelJanGrabiec">Zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>