text_structure.xml 26.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#WaldemarStarosta">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam panie i panów posłów. Witam zaproszonych gości. Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia wszyscy otrzymali na piśmie. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę uwag. Zatem uznaję, iż Komisja przyjęła porządek dzienny.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#WaldemarStarosta">Przystępujemy do realizacji pkt I, czyli rozpatrzenia uchwały Senatu w sprawie ustawy o międzynarodowym przemieszczaniu odpadów, zawartej w druku nr 1866.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#WaldemarStarosta">Czy jest na sali reprezentant Senatu? Nie ma. Zatem odczytam treść uchwały: „Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 15 czerwca 2007 r. ustawy o międzynarodowym przemieszczaniu odpadów, wprowadza do jej tekstu następującą poprawkę: – w art. 34 wyrazy »art. 31 i 32« zastępuje się wyrazami »art. 32 i 33«.”.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#WaldemarStarosta">Czy pani minister chce coś dodać? Słyszę, że nie. Czy Biuro Legislacyjne ma coś do dodania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#DorotaRutkowskaSkwara">Zgadzamy się z poprawką Senatu. Rzeczywiście nastąpiło błędne odesłanie do art. 31 i 32, bowiem w rzeczywistości o karach pieniężnych jest mowa w art. 32 i 33. Tak więc poprawka jest jak najbardziej zasadna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#WaldemarStarosta">Czy są uwagi do poprawki ze strony posłów? Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#WaldemarStarosta">Przystępujemy do głosowania. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#WaldemarStarosta">Stwierdzam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi przyjęcie senackiej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#WaldemarStarosta">Pozostał nam wybór posła sprawozdawcy. Proponuję, by nadal pozostał nim poseł Jerzy Gosiewski. Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JerzyGosiewski">Tak, zgadzam się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#WaldemarStarosta">Czy jest sprzeciw wobec tej kandydatury. Nie słyszę sprzeciwu, zatem Komisja powierzyła funkcję sprawozdawcy posłowi Jerzemu Gosiewskiemu.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#WaldemarStarosta">Przechodzimy do pkt II porządku dziennego, czyli pierwszego czytania rządowego projektu ustawy o zmianie i uchyleniu niektórych upoważnień do wydawania aktów wykonawczych z zakresu działów środowisko i gospodarka wodna, zawartego w druku nr 1773.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#WaldemarStarosta">Proszę, by pani minister przedstawiła uzasadnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#AgnieszkaBolesta">Ustawa ma na celu uporządkowanie przepisów upoważniających, zawartych w ustawach z zakresu środowisko i gospodarka wodna, w odniesieniu do których w toku prac legislacyjnych okazało się, że są zbędne bądź dla ich prawidłowej realizacji jest konieczna ich nowelizacja.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#AgnieszkaBolesta">Dotyczy to czterech ustaw: ustawy o lasach, ustawy – Prawo ochrony środowiska, ustawy – Prawo wodne, ustawy o ochronie przyrody.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#AgnieszkaBolesta">W ustawie o lasach chcemy uchylić ust. 2 w art. 38d, który upoważnia ministra właściwego do spraw środowiska do określenia szczegółowego trybu i warunków zawierania notarialnych umów użytkowania wieczystego gruntów oraz zbywania znajdujących się na nich budynków i budowli, a także ustalania ich wartości.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#AgnieszkaBolesta">Przepis art. 38d od czasu jego wejścia w życie, to znaczy od 1 stycznia 2006 r., jest praktycznie przepisem martwym. Już w trakcie prac nad przygotowaniem rozporządzenia grupa pracowników merytorycznych doszła do wniosku, że nie ma konieczności wydawania rozporządzenia, bo wszelkie zasady użytkowania wieczystego gruntów oraz zbycia znajdujących się na nich budynków i budowli, a także ustalenia ich wartości zawarte są w ustawie o gospodarce nieruchomościami.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#AgnieszkaBolesta">Jeśli chodzi o ustawę – Prawo ochrony środowiska chcielibyśmy dokonać dwóch zmian, które są rezultatem prac Międzyresortowego Zespołu do Spraw Przeglądu Prawa. Zespół odkrył w ustawie pewną nieścisłość i nieprecyzyjność, co w efekcie uniemożliwia wydanie rozporządzeń, jakie znalazły się w delegacji ustawowej.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#AgnieszkaBolesta">Dotyczy to art. 24a ust. 2, który zakłada, że minister właściwy do spraw środowiska określi szczegółowy zakres informacji o prowadzonych postępowaniach w sprawie oceny oddziaływania na środowisko.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#AgnieszkaBolesta">Przygotowanie takich kryteriów w sytuacji bardzo różnorodnej dokumentacji oraz różnorodnych przedsięwzięć podejmowanych w ramach całego procesu oceny oddziaływania na środowisko, okazało się niemożliwe. W dodatku taka ocena jakościowa tej dokumentacji nie jest wymagana w zakresie prawa Unii Europejskiej. Stąd właśnie uznaliśmy, że jest to zbyteczny przepis, który nic w ten proces nie wniesie.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#AgnieszkaBolesta">Chcielibyśmy również dokonać zmiany w art. 286a ust. 5 i 6. Przepis ten upoważnia ministra właściwego do spraw środowiska do określenia wzoru raportu wojewódzkiego zawierającego informacje o zakresie korzystania ze środowiska oraz sposób jego przedstawiania. Proponowana zmiana ma na celu ujednolicenie terminów występujących w art. 286a.</u>
          <u xml:id="u-6.8" who="#AgnieszkaBolesta">Jeśli chodzi o ustawę – Prawo wodne chcielibyśmy wprowadzić zmiany do przepisów upoważniających, zawartych w art. 38a, 121, 155b ust. 1.</u>
          <u xml:id="u-6.9" who="#AgnieszkaBolesta">W toku prac legislacyjnych przygotowano wiele wersji rozporządzeń, ale okazało się, że w żadnym kształcie nie są one wykonalne, stąd wnosimy o ich uchylenie. Dodam, że z praktycznego punktu widzenia nie stoi to w sprzeczności z implementacją dyrektyw europejskich, jak również nie spowoduje żadnego uszczerbku w zakresie kontroli jakości wód.</u>
          <u xml:id="u-6.10" who="#AgnieszkaBolesta">W ustawie o ochronie przyrody proponujemy uchylenie upoważnień zawartych w art. 62 ust. 3 oraz w art. 80 ust. 1.</u>
          <u xml:id="u-6.11" who="#AgnieszkaBolesta">Art. 62 ust. 3 mówi o tym, iż minister właściwy do spraw środowiska ma określić sposób postępowania z żywymi roślinami lub zwierzętami przewożonymi przez granice bez zezwolenia i zatrzymanymi przez organy celne. Uważamy, że sporządzenie takiego rozporządzenia jest po prostu niemożliwe. Proponujemy w obecnie przygotowywanej ustawie o ochronie przyrody doprecyzowanie tego zapisu i określenie pewnych ramowych form warunków przechowywania oraz transportu.</u>
          <u xml:id="u-6.12" who="#AgnieszkaBolesta">Z kolei art. 80 ust. 1 zawiera upoważnienie dla Ministra Środowiska do określenia warunków techniczno-przyrodniczych zakładania zadrzewień, sposobów ich ochrony oraz dobór gatunków i odmian drzew i krzewów dla poszczególnych rodzajów gleb, a także wskaźników powierzchniowych tych zadrzewień. Proponujemy uchylenie tego, bowiem uważamy, że tak szczegółowa delegacja nie jest celowa. Warunki techniczno-przyrodnicze zakładania zadrzewień są istotne dla zadrzewień w pasie drogowym i są przedmiotem rozporządzenia wydanego zgodnie z art. 80 ust. 2 ustawy. Dlatego wydanie dodatkowego rozporządzenia określającego warunki techniczno-przyrodnicze mogłoby wprowadzić niepotrzebny zamęt.</u>
          <u xml:id="u-6.13" who="#AgnieszkaBolesta">Art. 5 i 6 przedłożonego projektu ustawy mają charakter wprowadzający i określający termin wejścia ustawy w życie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#WaldemarStarosta">Czy Biuro Legislacyjne na tym etapie chciałoby się wypowiedzieć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#TomaszJaroszyński">Rozumiem, że Komisja przejdzie do pracy nad projektem – wówczas będziemy zgłaszać uwagi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#WaldemarStarosta">Otwieram dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#StanisławGawłowski">Na wstępie uwaga ogólna. Część tych przepisów wchodziło w życie w 2006 r., czyli de facto funkcjonują jeden rok. Po roku Ministerstwo Środowiska proponuje ich wykreślenie uzasadniając to tym, że są zbyt szczegółowe, niepotrzebne itd. Powiem uczciwie, że dla mnie stwarza to obraz całkowitego bałaganu w tych czterech ustawach. To straszne, że nie potrafimy utrzymać przepisów ustawowych w ciągu niespełna roku. Pytam – jak obywatel ma się w tym wszystkim poruszać?</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#StanisławGawłowski">To nie jest dobra praktyka. Warto więcej serca wkładać w przygotowywanie projektów ustaw od początku do końca po to, żebyśmy potem do tego bałaganu nie przykładali się, jako Sejm.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#StanisławGawłowski">Poza tym zastanawiam się, czy nie warto powołać podkomisję. Wprawdzie projekt ustawy nie jest duży, ale wszyscy pamiętamy historię słów „lub czasopisma” i wiemy, że czasami jednym słowem można wiele rzeczy wprowadzić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#ElżbietaŁukacijewska">Pytanie do pani minister w sprawie proponowanej zmiany w ustawie o lasach. Otóż chciałabym się dowiedzieć, co spowodowało na przestrzeni jednego roku, że państwo wycofujecie się z delegacji, jaką ta ustawa dawała ministrowi do określenia szczegółowego trybu i warunków zawierania umów o dzierżawę wieczystą bądź wynajem lub sprzedaż zwłaszcza gruntów, które są własnością Skarbu Państwa.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#ElżbietaŁukacijewska">Wszyscy wiemy, że Lasy Państwowe dysponują bardzo dobrymi gruntami, świetnie położonymi. Chciałabym dowiedzieć się, dlaczego ministerstwo uważa, że kwestie dzierżawy, wynajmu czy sprzedaży powinny podlegać przepisom ustawy o gospodarce nieruchomościami. Czy nie istnieje obawa, że bardzo atrakcyjne tereny będą przejmowane w użytkowanie wieczyste, co w konsekwencji będzie narażało Skarb Państwa na straty? Pytam, bo wiemy że lasy są dobrem ogólnonarodowym i w związku z tym trzeba szczególnie ostrożnie podchodzić do tej kwestii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JerzyGosiewski">Czy zmiana w art. 38d była uzgadniana z Lasami Państwowymi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#BohdanSzymański">Zacznę od pytania. Otóż jeśli dojeżdżamy do trudnego skrzyżowania, to co robimy: zatrzymujemy się, wciągamy mapę, pytamy ludzi czy puszczamy kierownicę?</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#BohdanSzymański">Odnoszę wrażenie, że ministerstwo nie poradziło sobie z tymi sprawami. To jest sygnał dla Komisji, że trzeba poważnie zastanowić się nad zdecydowanym – o co najmniej 35 proc. – wzrostem kadry i możliwości wykonawczych Ministerstwa Środowiska.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#BohdanSzymański">Ministerstwo w tej chwili znalazło się w sytuacji „hamulcowego”, do którego wszyscy mają pretensje: a to przepadły środki unijne, a to czy tamto źle, a to niedobrze. Jednym słowem wszystkim przeszkadza, a przecież jest to ministerstwo, które decyduje o naszej przyszłości, o bezpieczeństwie naszych dzieci i wnuków. Dlatego właśnie uważam, że zdecydowanie trzeba zwiększyć możliwości wykonawcze tegoż ministerstwa.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#BohdanSzymański">Jeśli chodzi o ustawę o lasach pamiętam, iż nie tak dawno na posiedzeniu Komisji mówiono o projekcie Klubu Parlamentarnego SLD dotyczącym wzmocnienia pozycji Lasów Państwowych. Padł nawet pomysł, że dobrze byłoby, gdyby to wzmocnienie znalazło wyraz w konstytucji.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#BohdanSzymański">Moim zdaniem, nie można sobie pozwolić na taką zmianę mimochodem, bo jeśli ministerstwo ma kontrolować jakość środowiska, to nie może to podlegać ustawie o gospodarce nieruchomościami, gdzie są zupełnie inne prawidłowości. To Ministerstwo Środowiska ma decydować, czy ten skarb narodowy, jakim są lasy, musi spełniać pewne ważne funkcje ekologiczne.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#BohdanSzymański">Ja sobie zdaję sprawę – jestem zaprzyjaźniony z leśnikami – że czasem są jakieś „resztówki”, jakieś kawałki, które nawet przeszkadzają w planowanej gospodarce w lasach i że się wtedy je wymienia, że można coś z tym zrobić, ale to nie może się odbywać bez kontroli.</u>
          <u xml:id="u-13.6" who="#BohdanSzymański">Jeśli chodzi o proponowane zmiany w ustawie – Prawo ochrony przyrody pytam: jeśli nie będzie tych wskazówek, to czy ma decydować celnik?</u>
          <u xml:id="u-13.7" who="#BohdanSzymański">Konwencja Waszyngtońska prowadzi do tego, że złodziej, kłusownik czy szmugler nie może odnosić korzyści z tego, że chronione na całym świecie zwierzę czy roślina są szmuglowane. Jeżeli taki przepis zostanie wykreślony, to coś z tym trzeba zrobić.</u>
          <u xml:id="u-13.8" who="#BohdanSzymański">Jeżeli minister czy jego pracownicy merytoryczni nie są w stanie czegoś w tej materii wymyślić, to skąd celnik ma wiedzieć co z tym fantem ma robić? Tu jakieś ogólne wytyczne muszą być. Wiele krajów podpisało Konwencję Waszyngtońską i ma w tym względzie dobrą praktykę – warto z tego skorzystać.</u>
          <u xml:id="u-13.9" who="#BohdanSzymański">Na podstawie tylko tych dwóch spraw uważam, że przedłożony projekt ustawy jest niedostatecznie przygotowany. Jeszcze raz powtarzam – sedno sprawy leży w tym, że jest za mało ludzi do pracy w Ministerstwie Środowiska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#WładysławStępień">Mój przedmówca poruszył sprawę inicjatywy ustawodawczej Sojuszu Lewicy Demokratycznej, której jestem koordynatorem w sprawie statusu lasów. Chcę przypomnieć, że przerwaliśmy w pierwszym czytaniu procedowanie nad tą nowelizacją, ponieważ wówczas nie było znane stanowisko rządu. Dziś to stanowisko już jest. Rząd popiera tę nowelizację, ale zwraca się do Komisji, do Sejmu, aby poczekać do przedłożenia przygotowywanej przez rząd kompleksowej nowelizacji ustawy o lasach, w której zgłaszany przez nas postulat dotyczący tego, że lasy mają mieć charakter państwowy i nie mogą podlegać żadnym przekształceniom, jest również zawarty.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#WładysławStępień">Jako przedstawiciel wnioskodawców chcę państwa poinformować, że jeśli do końca tego półrocza nie będzie projektu rządowego, będę się domagał wznowienia prac nad poselskim projektem ustawy, która gwarantuje narodowy charakter lasów polskich.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#WaldemarStarosta">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Nie słyszę. Zatem proszę, by pani minister ustosunkowała się do zgłoszonych uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#AgnieszkaBolesta">Jeśli chodzi o uwagi poseł Elżbiety Łukacijewskiej – w toku rozmów, dyskusji i prac w ministerstwie nad tym dokumentem doszliśmy do wniosku, że w zasadzie rozporządzenie musiałoby być powtórzeniem, a właściwie przepisaniem części aktów i części regulacji, które znajdują się w ustawie o gospodarce nieruchomościami, jak również aktów stanowiących o sposobie i trybie gospodarowania mieniem Skarbu Państwa. Uznaliśmy, że tworzenie dalszych regulacji w tym zakresie nie jest potrzebne.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#AgnieszkaBolesta">Proszę pamiętać, że ten obrót i wszystkie działania w zakresie umów użytkowania wieczystego czy zbywania budynków, budowli są już przedmiotem regulacji w trybie gospodarowania mieniem Skarbu Państwa i dodatkowe traktowanie gruntów i budynków czy budowli znajdujących się w zarządzie Lasów Państwowych wydawało się nam zbędne, bo byłoby powtórzeniem już istniejących aktów prawnych.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#AgnieszkaBolesta">Jeśli chodzi o pytanie posła Jerzego Gosiewskiego – tak, ten dokument był konsultowany z Lasami Państwowymi, w trybie naszych uzgodnień międzyresortowych i został zaakceptowany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#JolantaHibner">Przyznam, że nie przekonały mnie argumenty, dotyczące zmiany w ustawie o lasach, gdzie podporządkowano zarządzanie i gospodarkę lasami innej ustawie. Gdyby była taka procedura i takie byłyby nasze wcześniejsze zamiary, to lasy oddalibyśmy pod nadzór gospodarowania nieruchomościami państwowymi i w ogóle tym nie przejmowalibyśmy się, bo zająłby się tym Minister Gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#JolantaHibner">Lasy to element przyrody i my szczególnie z dużym pietyzmem musimy podchodzić właśnie do tego elementu przyrody. Tu każde działanie może spowodować rzeczy nieodwracalne, tu nie można sobie pozwolić na popełnienie błędu.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#JolantaHibner">Nie można pozostawić gospodarki lasami w zakresie ustawy o gospodarce nieruchomościami. Nam zależy na tym, żeby to dobro narodowe służyło następnym pokoleniom.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#JolantaHibner">Pani minister wspomniała o budowlach. Budowle, jakie są w lasach, nie mogą dowolnie zmieniać właściciela i nie mogą być dowolnie zagospodarowane. One były budowane z myślą o lasach i są nierozłącznym elementem lasów. W związku z tym gospodarowanie nimi też jest specyficzne i wymaga bardzo szczegółowych regulacji w tym obszarze. Tego nie można podciągać pod zwykłą ustawę obrotu nieruchomościami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#MarianGoliński">Jak rozumiem rozporządzenie miało mówić tylko o jednej formie, czyli oddaniu w użytkowanie wieczyste, natomiast tu jest mowa i o innych formach.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#MarianGoliński">Chciałbym dowiedzieć się, czy w ustawie o lasach jest określone w jaki sposób gospodarujemy tymi obszarami? Mam bowiem wrażenie, że pod tym jednym zapisem, który ma uszczegółowić formę oddania w użytkowanie wieczyste, mówimy o sposobie gospodarowania terenami leśnymi, a to nie jest to samo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#WaldemarStarosta">Pani minister, proszę, aby precyzyjnie wyjaśniła Komisji kwestię dotyczącą ust. 2 w art. 38d i jeszcze raz przedstawiła argumenty, które przemawiają za uchyleniem ust. 2. Proszę wyjaśnić czym będzie skutkowało wykreślenie ust. 2 w art. 38d.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#WładysławStępień">Tym bardziej, że jest zapowiedź rządu, iż będzie wniesiona do Sejmu propozycja kompleksowej nowelizacji ustawy o lasach przy zachowaniu narodowego charakteru lasów – o co nam chodzi.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#WładysławStępień">Stąd pytanie – czy rzeczywiście potrzebna jest ta zmiana w ustawie o lasach, skoro czekamy na kompleksową nowelizację ustawy o lasach?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#WaldemarStarosta">Pani minister się naradza. My, w prezydium, również mamy szereg wątpliwości. W związku z tym myślę, że rzeczywiście chyba najlepszym wyjściem byłoby powołanie podkomisji, która szczegółowo przeanalizowałaby proponowane rozwiązania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#AgnieszkaBolesta">Przyznam, że mogłabym mieć problem ze szczegółowym uzasadnieniem. Cały rozdział 6a – Gospodarowanie mieniem Skarbu Państwa będącym w zarządzie Lasów Państwowych – w ustawie o lasach formułuje sposób i tryb. Nam chodziło tylko o ten jeden przepis, który wydawał się nam zbędny. Jeśli jednak Komisja chciałaby usłyszeć szczegółowe uzasadnienie, to w tej chwili nie jestem w stanie tego zrobić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#WaldemarStarosta">Dziękuję za to szczere stanowisko. Pozostała jeszcze kwestia odpowiedzi na pytanie posła Władysława Stępnia. Czy pani minister jest w stanie nam powiedzieć, kiedy wpłynie do Sejmu projekt kompleksowej nowelizacji ustawy o lasach?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#AgnieszkaBolesta">Kompleksowa nowelizacja ustawy o lasach przewidywana jest w II połowie 2007 r., tuż po wakacjach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#WaldemarStarosta">Sądzę, że powołanie podkomisji będzie jednak najbardziej celowe. Ponieważ nie ma więcej pytań – zamykam pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie i uchyleniu niektórych upoważnień do wydawania aktów wykonawczych z zakresu działów środowisko i gospodarka wodna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#JerzyGosiewski">Składam wniosek o powołanie podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia ww. projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#WaldemarStarosta">Czy jest sprzeciw wobec tej propozycji? Nie słyszę sprzeciwu. Zatem uznaję, że Komisja zdecydowała o powołaniu podkomisji nadzwyczajnej.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#WaldemarStarosta">Kto chciałby wziąć udział w pracach podkomisji?</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#WaldemarStarosta">Stwierdzam, że zgłosili się następujący posłowie: Stanisław Gawłowski (PO), Jerzy Gosiewski (PiS), Robert Pantera (PiS), Waldemar Starosta (Samoobrona), Jacek Krupa (PO).</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#WaldemarStarosta">Po zakończeniu posiedzenia proszę, by ww. posłowie pozostali w sali w celu ukonstytuowania podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-27.4" who="#WaldemarStarosta">Przechodzimy do spraw bieżących.</u>
          <u xml:id="u-27.5" who="#WaldemarStarosta">Przypominam, że do końca tygodnia sekretariat przyjmuje propozycje tematów do planu pracy na II półrocze. Dodam, że wystosowaliśmy pismo do ministra Jana Szyszko, by również przedstawił swoje propozycje.</u>
          <u xml:id="u-27.6" who="#WaldemarStarosta">Przypominam również, że dzisiaj o godz. 13.30 mamy wspólne posiedzenie z Komisją Gospodarki, natomiast w przyszłym tygodniu, 4 lipca o godz. 16.00 odbędzie się wspólne posiedzenie z Komisją Infrastruktury i z Komisją Gospodarki w sprawie dezyderatu dotyczącego rozdziału uprawnień do emisji CO2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#KrystynaPająk">W czwartek, 5 lipca o godz. 15.00 odbędzie się posiedzenie Komisji poświęcone projektowanej przez Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej strategii gospodarki wodnej.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#KrystynaPająk">Projektowane jest również wspólne posiedzenie z Komisją Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz z Komisją Gospodarki, na którym odbędzie się pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o odnawialnych źródłach energii. W tej chwili jesteśmy w trakcie ustalania dogodnego terminu dla wszystkich trzech Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#WaldemarStarosta">Dodam, iż postanowiliśmy przełożyć, na okres po wakacjach, posiedzenie Komisji poświęcone sprawom rozdziału uprawnień do emisji CO2. Po wakacjach również odbędzie się posiedzenie Komisji na temat gospodarki drzewnej. Z tym, iż do dzisiaj nie otrzymaliśmy stosownej informacji na ten temat ze strony Lasów Państwowych – na co zwracam uwagę pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#WładysławStępień">Zastanawiam się czy nie powinniśmy jeszcze przed wakacjami rozpatrzyć odpowiedzi rządu na dezyderat w sprawie rybactwa śródlądowego.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#WładysławStępień">Prosiłbym też o przesunięcie jednego punktu z planu pracy na I półrocze, dotyczącego bezpieczeństwa korzystania ze zbiornika wodnego na terenie Kopalni Siarki „Machów”, ponieważ nie mamy stanowiska rządu w tej sprawie. Proponuję przesunięcie tego tematu na II półrocze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#JolantaHibner">Chciałabym przypomnieć jeden temat, który nie zakończył się wnioskiem ze względu na to, iż nie było stanowiska ministerstwa. Sprawa dotyczy likwidacji Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wojewódzkich funduszy. Powinniśmy wiedzieć, jak sprawa wygląda na dzień dzisiejszy i jakie jest stanowisko ministerstwa w tym względzie.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#JolantaHibner">Wiemy, że jakieś prace się toczą, odbywają się dyskusje, ale nie otrzymaliśmy żadnych materiałów. Dlatego prosimy o jakąś informację na piśmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#WaldemarStarosta">Chcę państwa poinformować, iż jutro o godzinie 9.00 w pytaniach bieżących będę o to pytał pana ministra. Tak więc ten temat będzie jutro poruszony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#KrystynaPająk">Nawiązując do wypowiedzi posła Władysława Stępnia chcę poinformować, iż odpowiedzi na dezyderaty są umieszczone na stronie internetowej Komisji. Tak więc w każdej chwili każdy może sobie taką odpowiedź ściągnąć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#WaldemarStarosta">Oczywiście, jeśli będzie taka potrzeba, to te odpowiedzi wydrukujemy i doręczymy państwu.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#WaldemarStarosta">Czy ktoś jeszcze w sprawach bieżących chciałby zabrać głos? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#WaldemarStarosta">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>