text_structure.xml 26.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#EugeniuszCzykwin">Otwieram posiedzenie Komisji. Stwierdzam kworum. Witam przedstawicielkę Biura RPO Martę Jurek oraz Danutę Głowacką-Mazur reprezentującą Departament Wyznań Religijnych i Mniejszości Narodowych w MSWiA. Podczas obecnego posiedzenia zamierzamy rozpatrzyć zgłoszone wnioski oraz postulaty wynikające z przebiegu posiedzeń wyjazdowych Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych w dniach 3 i 4 października br. w województwie podlaskim. Sekretariat Komisji przygotował zestawienie najważniejszych problemów poruszanych w czasie posiedzeń z przedstawicielami mniejszości białoruskiej i ukraińskiej. Przypomnę, że Komisja odbyła dwa posiedzenia wyjazdowe. Pierwsze było poświęcone sprawom edukacji. Drugie posiedzenie zostało poświęcone omówieniu ogólnych problemów mniejszości białoruskiej i ukraińskiej w województwie podlaskim. Odbyliśmy także wiele spotkań i wizyt, w tym jedno spotkanie nieformalne, które także zostało zauważone. W drugim punkcie planujemy rozważenie spraw bieżących.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#EugeniuszCzykwin">Czy posłowie zgłaszają uwagi go proponowanego porządku obrad? Nie zgłoszono zastrzeżeń. Stwierdzam, że porządek dzienny posiedzenia został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#EugeniuszCzykwin">Chcę poinformować obecnych, że w dniu dzisiejszym odbyło się posiedzenie prezydium Komisji, podczas którego odnieśliśmy się do wszystkich problemów omawianych w czasie pobytu posłów w województwie podlaskim. Chcemy zaproponować Komisji podjęcie stosownych działań. Po kolei przedstawię obecnym uwagi i stanowisko prezydium Komisji w omawianych sprawach. Utrzymam przy tym kolejność problemów zgodną ze wspomnianą już pisemną informacją opracowaną przez Sekretariat Komisji i przekazaną posłom.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#EugeniuszCzykwin">Sekretariat pogrupował poruszane sprawy problemowo. I tak w części A uwzględniono problemy pomocy materialnej państwa w zakresie podtrzymywania i rozwoju tożsamości narodowej poprzez poszczególne mniejszości narodowe. W punkcie pierwszym jest mowa o problemie dotacji dla Białorusinów po wstrzymaniu wsparcia dla Białoruskiego Towarzystwa Społeczno-Kulturalnego. Z tą sprawą wiąże się punkt drugi, w którym jest mowa o możliwości wsparcia dla Towarzystwa Kultury Białoruskiej. W punkcie trzecim jest mowa o problemie związanym z wysokością dotacji dla Białoruskiego Zrzeszenia Studentów. Jest to punkt o charakterze informacyjnym. Kolejna sprawa wzbudziła emocje na spotkaniu z bardzo dużą liczbą przedstawicieli różnych środowisk, głównie twórców i animatorów kultury białoruskiej i ukraińskiej. W punkcie czwartym jest bowiem mowa o uwagach związanych z występującymi dysproporcjami oraz mało czytelnym kryterium przyznawania dotacji. Z tą problematyką wiąże się punkt drugi w części B. Część B informacji nosi tytuł „sfera współpracy merytoryczno-organizacyjnej pomiędzy administracją państwową, a mniejszościami narodowymi”. W punkcie drugim jest mowa o wnioskach „o konsultowanie projektu podziału środków dla mniejszości, będących w dyspozycji MSWiA, z samorządem wojewódzkim, na terenie którego mają być realizowane projekty”.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#EugeniuszCzykwin">Proponuję połączenie wymienionych tematów w jeden blok, nad którym powinniśmy się wspólnie zastanowić. Uprzedzając ewentualne wypowiedzi, chcę stwierdzić, że krytyczne uwagi i zastrzeżenia zgłaszane przez środowiska mniejszości wobec decyzji podziału środków finansowych są stałym zjawiskiem, którego nie da się uniknąć. Sądzę, że wyrażam także opinię prezydium, gdy stwierdzę, iż widzę potrzebę, aby Komisja służyła ewentualnie pomocą w wypracowaniu korzystnych dla wszystkich mechanizmów podejmowania decyzji. Chodziłoby o mechanizmy, które pomogłyby środowiskom mniejszości w ich akceptacji.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#EugeniuszCzykwin">Otwieram dyskusję na ten temat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#KazimierzKleina">Podczas wyjazdowych posiedzeń Komisji na Podlasiu mieliśmy okazję wysłuchać wielu interesujących opinii oraz rozmawiać z licznie przybyłymi przedstawicielami mniejszości białoruskiej i ukraińskiej na tematy nurtujące te środowiska. Wiele emocji wywołały dyskusje na temat wsparcia finansowego dla organizacji mniejszości. Jest oczywiste, że wszędzie tam, gdzie dochodzi do podziału pieniędzy między różne organizacje lub na różne cele, zawsze pojawiają się głosy krytyczne i wątpliwości dotyczące podejmowanych decyzji. Jestem w pełni przekonany, że w podobnych przypadkach nigdy nie będzie tak, iż wszyscy będą zadowoleni. Szczególnie ostre będą oceny decyzji dotyczących przyznawania grantów, traktowanych faktycznie jako darowizny. Zawsze wydaje się, że można otrzymać grant na jakiś konkretny cel realizowany przez konkretny podmiot, albo też wielkość środków na dany cel powinna być większa.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#KazimierzKleina">Podczas toczonych dyskusji sugerowaliśmy rozmówcom, że byłoby lepiej, gdyby oni samo spotykali się ze sobą i dyskutowali nad różnymi wspólnymi projektami i nad realizacją ich zasadniczych celów. Nasza Komisja nie jest bowiem zainteresowana upublicznianiem sporów, które są toczone w środowiskach mniejszości, a często są to spory zupełnie zrozumiałe, naturalne w związku z realizacją pewnych rozbieżnych merytorycznie celów. W tej sprawie uważam, że nasza Komisja mogłaby wystosować list do wszystkich organizacji działających w ramach środowisk mniejszościowych zawierający prośbę lub sugestię, aby już na etapie przygotowania projektów organizacje te próbowały wypracować lokalne porozumienie w sprawie preferowanych priorytetów. Chodziłoby także o to, aby ułatwić w ten sposób pracę resortów zajmujących się wspieraniem mniejszości narodowych i etnicznych.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#KazimierzKleina">Przypomnę, że wszystkie decyzje dotyczące podziału środków finansowych wiążą się z udziałem wielu podmiotów w otwartym konkursie ofert. Oznacza to, że wygrywa najlepszy projekt. Może być tak jak w przypadku mniejszości białoruskiej, że jedna z organizacji młodzieżowych otrzymała największe granty. Niejako przy okazji warto zwrócić uwagę na optymistycznie narastające zjawisko, że jest dużo młodzieży zainteresowanej realizacją konkretnych inicjatyw. W tym kontekście wydaje mi się celowe, aby środowiska mniejszości wypracowały listę priorytetów na poziomie regionalnym i sprecyzowały, które priorytety są najważniejsze z punktu widzenia mniejszości. Warto byłoby na lokalnym poziomie uzgodnić, czy priorytetowe będą np. konkretne publikacje, imprezy itp. Wypracowane stanowiska mogłyby być pomocne dla ministerstw przy przyznawaniu pieniędzy na działalność organizacji mniejszości narodowych i etnicznych.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#KazimierzKleina">Chodzi zatem o to, aby inicjatywa w tej sprawie wyszła od Komisji, bez angażowania w nią ministerstwa. Jeżeli organizacje mniejszości porozumieją się w sprawie lokalnych priorytetów, wówczas korzyści odniesie także Komisja. Dzięki takim porozumieniom będzie mniej konfliktów i nieporozumień między organizacjami mniejszości działającymi w danym regionie. Tak przynajmniej uważam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#EugeniuszCzykwin">Potrzeba porozumienia w takim właśnie duchu istnieje m.in. w środowisku mniejszości białoruskiej, z czym Komisja zetknęła się ostatnio w trakcie wyjazdowych posiedzeń na Podlasiu. O takiej potrzebie mówił ordynariusz diecezji prawosławnej w Białymstoku biskup Jakub podczas naszego tam pobytu. Zgadzam się z opinią posła Kazimierza Kleiny, że wystąpienie Komisji miałoby charakter prośby do organizacji mniejszości. Ponadto także sądzę, że lepiej się stanie, jeżeli z inicjatywą wystąpi Komisja, a nie odpowiedni departament w MSWiA. Chodzi m.in. o to, że administracja rządowa nie jest właściwą instytucją, która miałaby wskazywać organizacjom mniejszości potrzebę lub sposób wzajemnego porozumiewania się.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#EugeniuszCzykwin">Chcę przedstawić pewną propozycję dotyczącą punktu drugiego. Chodzi mi o wsparcie inicjatyw mniejszości białoruskiej. Mam na myśli fakt niebudzący dyskusji, że Białoruskie Towarzystwo Społeczno-Kulturalne organizowało dotychczas ważne i znaczące inicjatywy. Z wiadomych przyczyn nie będzie tego czynić, ponieważ dotacje dla Towarzystwa zostały wstrzymane na 3 lata. Z inicjatywy wielu osób, które uczestniczyły w organizacji imprez BTSK utworzono Towarzystwo Kultury Białoruskiej. Właśnie nowe Towarzystwo złożyło wnioski do MSWiA, o czym informowała posłów dyrektor Departamentu Wyznań Religijnych i Mniejszości Narodowych Danuta Głowacka-Mazur. Z treści wniosków wynika, że TKB chce w części przejąć organizację ważnych imprez dla kultury białoruskiej. W związku z niefortunną wypowiedzią ministra Jarosława Zielińskiego w lokalnej prasie – a jest to moja prywatna ocena tego wydarzenia – zgłaszam wniosek, aby Komisja wystąpiła do ministra, w formie opinii, w której stwierdzilibyśmy, że widzimy potrzebę wspierania i kontynuacji imprez i innych inicjatyw służących mniejszości białoruskiej. Nie chodzi przy tym o wspieranie organizacji, która z wiadomych przyczyn została pozbawiona dotacji. W opinii stwierdzilibyśmy, że Komisja zwraca się do MSWiA o uwzględnienie wniosków, które służą organizacji imprez ważnych dla kultury białoruskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#DanutaGłowackaMazur">Przepraszam za kolejne przypomnienie o sprawie, o której mówiłam na posiedzeniach Komisji, a także w czasie wyjazdu Komisji na Podlasie. Istnieje przyjęta procedura oceniania i opiniowania wniosków o dotacje. Wolą Komisji będzie sformułowanie proponowanej opinii. Natomiast chcę stwierdzić zdecydowanie, że wnioski będziemy oceniać i opiniować pod względem merytorycznym na tych samych zasadach i według tych samych kryteriów jak wszystkie wnioski złożone w organizowanym konkursie. W żaden sposób nie będzie preferowana przez nas żadna organizacja. Przy wyrażaniu oceny i opinii liczy się znaczenie merytoryczne wniosku oraz to, w jaki sposób wniosek spełnia kryteria określone wspólnie z przedstawicielami organizacji mniejszości narodowych i etnicznych, zasiadającymi w Komisji Wspólnej Rządu i Mniejszości Narodowych i Etnicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#EugeniuszCzykwin">Dziękuję za złożenie takiej deklaracji, co jest dla nas ważne. Chcę wyjaśnić, że przedmiotem naszej oceny nie jest ocena politycznej roli wiceministra, któremu podlega Departament Wyznań Religijnych i Mniejszości Narodowych MSWiA. Chcę natomiast przypomnieć, że wypowiedź ministra Jarosława Zielińskiego, sugerująca, że będą problemy z uzyskaniem dotacji na organizację imprez ważnych dla mniejszości białoruskiej, bardzo mocno zaniepokoiła środowiska mniejszości. Dlatego chciałbym, aby Komisja wyraziła opinię zgodną w zasadzie ze złożoną deklaracją pani dyrektor Departamentu Wyznań Religijnych i Mniejszości Narodowych i Etnicznych, że nie chodzi o konkretną organizację mniejszości, lecz o dobro kultury białoruskiej. Chodzi o imprezy, które od wielu lat są wpisane w kulturalny krajobraz Podlasia. Imprezy te gromadzą ogromną liczbę osób. Niekiedy uczestniczyło w nich od kilku do kilkunastu tysięcy osób. Byłoby wielką stratą, aby zniknęły one z naszej kultury przy zachowaniu formalnych procedur. W sprawie proponowanej opinii liczę na poparcie posłów. Czy ktoś chce wypowiedzieć się w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#TomaszGarbowski">Nie brałem udziału w posiedzeniach Komisji na Podlasiu, ale opracowana przez sekretariat Komisji informacja została bardzo dobrze przygotowana, ponieważ w czterech blokach tematycznych zawiera wykaz rozważanych spraw i wniosków. Wydaje mi się zasadne, aby Komisja podjęła decyzję o przyjęciu do wiadomości ustaleń w sprawach merytorycznych oraz zwróciła się do rządu o odniesienie się do spraw, o których mowa w czterech sformułowanych w informacji blokach problemowych. Uważam, że sprawy ujęte w blokach A i B powinny być skierowane do MSWiA. Kwestie edukacji mniejszości narodowych i etnicznych, sformułowane w punkcie C należałoby skierować do Ministerstwa Edukacji Narodowej. Kwestia, o której mowa w punkcie D, nazwanym „sfera socjalna”, powinna być przekazana do Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#TomaszGarbowski">Komisja odbyła dwa posiedzenia wyjazdowe, spotykając się z przedstawicielami mniejszości narodowych na Podlasiu. Z tych spotkań wynikły konkretne wnioski, o których mowa w informacji pisemnej dla posłów. W moim odczuciu, Komisja powinna rozpatrzyć i przyjąć zgłoszone wnioski, a następnie zwrócić się do rządu o stanowisko w tej materii. Rząd powinien odpowiedzieć, jakie stanowisko zajmuje wobec zgłoszonych wniosków i postulatów. Rząd powinien zatem odpowiedzieć, które wnioski są zasadne, a które takimi nie są. Po otrzymaniu pisemnych odpowiedzi resortów, Komisja powinna przeprowadzić dyskusję. Chodzi o to, aby wspomniane posiedzenia wyjazdowe zakończyły się konkretną konkluzją. W ten sposób będziemy mogli stwierdzić, że coś dobrego zostało zrobione lub przynajmniej poprawione. Przecież nie chodzi o to, żeby Komisja zajmowała się wyrywkowo jakimiś elementami rzeczywistości.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#TomaszGarbowski">Uważam, że powinniśmy się zająć kompleksowo wspomnianymi, czterema blokami spraw. Następne posiedzenie Komisji na te tematy powinno być zorganizowane po otrzymaniu pisemnych odpowiedzi od trzech ministerstw. W trakcie przyszłego posiedzenia powinniśmy rozpatrzyć zasygnalizowane sprawy i podjąć odpowiednie decyzje. Mam na myśli sformułowanie dezyderatów itp. Takie postępowanie wydaje mi się celowe. Wyrywkowe zajmowanie się pojedynczymi sprawami nie wydaje się wskazane. Może zdarzyć się, że przedstawiciele mniejszości z Podlasia będą wówczas mieli pretensje do posłów, że niewłaściwie wykonują swoje obowiązki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#EugeniuszCzykwin">Rozumiem intencje posła Tomasza Garbowskiego, ale dlatego muszę sprecyzować moją wcześniejszą wypowiedź. Może niezbyt jasno wyraziłem się, że właśnie w trakcie obecnego posiedzenia jesteśmy na etapie formułowania naszych stanowisk w kwestiach wymienionych w pisemnej informacji. Chodzi o to, że już podczas obecnego posiedzenia możemy formułować opinie lub dezyderaty Komisji. Sam złożyłem konkretną propozycję opinii i zaraz zapytam posłów, czy w tej sprawie mają podobne lub odmienne zdania. Chcemy odnieść się także do innych spraw, poruszonych w trakcie wyjazdowych posiedzeń i przyjąć stanowisko Komisji. Wybiegając nieco poza omawianą obecnie tematykę, chcę poinformować posłów, że prezydium Komisji zamierza zaproponować sformułowanie dezyderatu do rządu w sprawie uznawania w Polsce dyplomów studiów wyższych uzyskanych na Białorusi. W dezyderacie byłaby mowa o tym, aby MEN podjęło rozmowy z partnerem białoruskim w tej sprawie, a oczekiwanym efektem rozmów powinno być korzystne dla zainteresowanych porozumienie stron. Chodzi o to, że usłyszeliśmy argumenty przemawiające za takim załatwieniem sprawy.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#EugeniuszCzykwin">Dlatego proponuję, aby Komisja wróciła obecnie do wniosku posła Kazimierza Kleiny. Chodzi o to, aby Komisja zwróciła się z listem do wszystkich organizacji mniejszości narodowych z prośbą o wypracowanie wspólnych stanowisk i wskazanie priorytetów, które – ich zdaniem – są ważne dla konkretnych środowisk, dla ich kultury czy – szerzej problem ujmując – dla zachowania tożsamości narodowej. Czy w tej sprawie ktoś chce zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#TadeuszWita">Chcę wesprzeć opinię posła Tomasza Garbowskiego w kwestii sposobu postępowania Komisji. Sam także jestem przyzwyczajony, że prowadząc działalność społeczno-polityczną, staram się najpierw poznać argumenty dwóch zainteresowanych stron, a dopiero później prowadzę analizę i rozważam informację, by na końcu sformułować ostateczny wniosek. Formułowanie wniosku po wysłuchaniu tylko jednej strony jest zawsze działaniem mało uprawnionym. Przede wszystkim dlatego, że najpierw należy wysłuchać dwóch stron.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#TadeuszWita">Nasza Komisja zajmuje się sprawami mniejszości narodowych i etnicznych i działa na ich pożytek. Jednak nie wszystkie wnioski jednej strony należy zawsze i bezwarunkowo popierać. Podam przykład dotyczący postulatu uznawania w Polsce dyplomów studiów wyższych uzyskanych na Białorusi. Dlaczego mamy formułować wniosek, że MEN ma prowadzić rozmowy z odpowiednim resortem na Białorusi? Może przedstawiciele MEN już rozmawiali na ten temat. Zanim sformułujemy podobny wniosek, zapytajmy najpierw ministerstwo o tę sprawę i poznajmy stanowisko resortu w tej kwestii.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#TadeuszWita">Z powyższych powodów opowiadam się za takim sposobem załatwiania spraw, by w trakcie obecnego posiedzenia zadawać pytania, które zostaną skierowane do odpowiednich resortów. Wnioski końcowe sformułujemy w Komisji po otrzymaniu odpowiedzi od ministrów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#EugeniuszCzykwin">Musimy usystematyzować nasze obrady. Jeżeli poseł Tadeusz Wita zgłosi formalny wniosek, to poddam go pod głosowanie. Jeżeli tak się nie stanie, wówczas muszę przypomnieć, że wszystko, co obecnie posłowie sugerowali, było omawiane podczas wyjazdowych posiedzeń Komisji. Usłyszeliśmy głosy zainteresowanych sprawami środowisk oraz bezpośrednio udzielane odpowiedzi przedstawicieli MSWiA oraz MEN. W dyskusjach uczestniczył m.in. wiceminister MEN. Chcę zatem zapewnić obecnych, że wszystko odbywało się zgodnie z procedurami, o których była mowa w ostatnich wystąpieniach posłów. Występujący obecnie posłowie nie musieli o tym wiedzieć, ponieważ nie mogli uczestniczyć w posiedzeniach wyjazdowych na Podlasiu.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#EugeniuszCzykwin">Dlatego możliwy jest powrót do etapu zbierania informacji o problemach mniejszości narodowych i etnicznych albo procedujemy tak, jak proponowałem. Mam na myśli fakt, że uczestniczyliśmy już wcześniej w posiedzeniach Komisji oraz w spotkaniach posłów z przedstawicielami mniejszości na Podlasiu, a obecnie zajmiemy się formułowaniem konkretnego stanowiska w omawianych sprawach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#KazimierzKleina">Mam prośbę, żeby posłowie upoważnili prezydium Komisji do przygotowania stanowiska w sprawach wniosków i postulatów sformułowanych w trakcie wyjazdowych posiedzeń Komisji na Podlasiu. Chodzi o to, żeby Komisja wystąpiła do właściwych ministrów z odpowiednimi zapytaniami dotyczącymi podnoszonych problemów. Problemów, które zostały zapisane w informacji opracowanej przez sekretariat Komisji, nie możemy przekazać stronie rządowej w pełnym zakresie i w obecnej formie. W trakcie spotkań zgłaszano bowiem różne postulaty wielu środowisk, które w oczywisty sposób dotyczą tylko tych środowisk i są ważne głównie dla nich. Jednak Komisja musi dokonywać oceny zgłaszanych postulatów, a posłowie, jako osoby odpowiedzialne za całą problematykę mniejszości narodowych i etnicznych, powinni mieć szerszy ogląd problematyki. Dlatego też niektóre wnioski zgłaszane w trakcie spotkań z przedstawicielami środowisk mniejszości nie powinny być od razu stawiane do załatwienia przez ministrów. Jest wiele spraw kłopotliwych. Do takich należy wniosek zgłaszany przez przedstawicieli mniejszości białoruskiej, aby środki planowane do wykorzystania przez Białoruskie Towarzystwo Społeczno-Kulturalne mogły być przeniesione do Towarzystwa Kultury Białoruskiej. Takie rozwiązanie jest niemożliwe ze względów formalnych, ponieważ w te mierze obowiązują procedury wynikające z ustawy o finansach publicznych. Uzyskanie środków na cele deklarowane obecnie jest bowiem możliwe dopiero po przeprowadzeniu konkursu.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#KazimierzKleina">Wiceminister MSWiA zadeklarował publicznie, że środki zagwarantowane wstępnie dla mniejszości białoruskiej zostaną przeznaczone na planowane wcześniej przedsięwzięcia. Muszę podkreślić, że taką deklarację należy uznać za stwierdzenie daleko idące w kierunku realizacji planowanych inicjatyw. W ten sposób ministerstwo wyraża życzliwość wobec zamierzeń mniejszości białoruskiej. Uważam, że Komisja powinna jedynie zwrócić się z prośbą do kierownictwa resortu, aby deklaracja doszła do skutku. Uważam, że okazana życzliwość idzie dalej niż procedury obowiązujące w podobnych przypadkach. Dlatego też zamierzenia służące utrzymaniu tożsamości mniejszości białoruskiej będą mogły być realizowane.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#KazimierzKleina">Mając na uwadze nasze rozeznanie w problematyce oraz sprawność pracy, proponuję upoważnienie prezydium Komisji do przygotowania stanowiska Komisji w omawianych sprawach. Chodzi też o to, aby wszyscy członkowie Komisji byli usatysfakcjonowani.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#DanielaChrapkiewicz">Wszyscy wiemy, dlaczego zostało wstrzymane wsparcie finansowe dla Białoruskiego Towarzystwa Społeczno-Kulturalnego. Chcę wyrazić wątpliwość, czy Komisja może uczynić obecnie coś więcej, niż mówiła o tym dyrektor Danuta Głowacka-Mazur. Nie możemy chyba podejmować działań niegodnych z prawem. Uważam, że takie postępowanie nie jest możliwe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#EugeniuszCzykwin">Może nie zostałem dobrze zrozumiany albo wyraziłem myśl niejasno. Chodziło mi o opinię Komisji skierowaną do MSWiA o uwzględnienie postulatu środowiska mniejszości białoruskiej w sprawie podziału środków finansowych z budżetu państwa na realizację bardzo ważnych imprez kulturalnych służących utrzymaniu kultury białoruskiej w sytuacji, kiedy nastąpiła znana wszystkim obecnym zmiana organizatora planowanych imprez.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#DanutaGłowackaMazur">Chcę tylko precyzyjnie rozdzielić dwie sprawy. Poseł Kazimierz Kleina odniósł się do sytuacji w 2006 r. Minister spraw wewnętrznych i administracji zagwarantował, że środki przeznaczone dla Białoruskiego Towarzystwa Społeczno-Kulturalnego na 2006 r. mają zostać wydatkowane w ramach otwartych konkursów ofert na działalność służącą podtrzymywaniu tożsamości kulturowej mniejszości białoruskiej. Natomiast moja wypowiedź dotyczyła oceny i opiniowania wniosków na 2007 r. W tym zakresie nie ma już żadnych parytetów. Wnioski w tym zakresie są oceniane i opiniowane zgodnie z kryteriami wypracowanymi wspólnie z przedstawicielami organizacji mniejszości narodowych i etnicznych, tzn. z członkami Komisji Wspólnej Rządu i Mniejszości Narodowych i Etnicznych.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#DanutaGłowackaMazur">Tak jak mówiłam także w trakcie posiedzeń wyjazdowych Komisji, został dokonany wstępny podział dotacji przez ministra. W ramach kwot ze wstępnego podziału możemy prowadzić dyskurs z wnioskodawcami, którzy określają priorytety ważne z punktu widzenia danego środowiska. Procedura dochodzenia do ostatecznego podziału dotacji jest wielostopniowa. Natomiast wspomniana gwarancja ministra dotycząca wysokości środków przeznaczonych dla mniejszości białoruskiej dotyczy 2006 r. Tę kwestię musiałam sprecyzować, by uniknąć nieporozumień. Dlatego mówiłam wcześniej, że wszystkie wnioski będziemy oceniać i opiniować w sposób maksymalnie zobiektywizowany. Chcę poinformować posłów, że wpłynęło ponad 450 wniosków w konkursie na dotacje w 2007 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#EugeniuszCzykwin">Poseł Kazimierz Kleina zaproponował, aby Komisja upoważniła prezydium do sformułowania stanowiska w sprawach, o których mowa w informacji przygotowanej przez pracowników Biura Komisji Sejmowych w celu przesłania pytań i stanowiska Komisji do odpowiednich resortów. Czy tak mam rozumieć wniosek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#KazimierzKleina">Tak jest.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#TomaszGarbowski">Chcę upewnić się tylko, że po otrzymaniu odpowiedzi z resortów Komisja zbierze się, by przeprowadzić burzliwą dyskusję i wyrazić własne opinie na podniesione tematy. Mam nadzieję, że stanie się to jak najszybciej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#EugeniuszCzykwin">Witam na posiedzeniu ministra Jarosława Zielińskiego. Chcę poinformować przybyłego ministra, że posłowie upoważnili prezydium Komisji do sformułowania pytań, stanowisk i wniosków do rządu w sprawach podnoszonych w trakcie wyjazdowych posiedzeń Komisji na terenie województwa podlaskiego. Chociaż jesteśmy przy punkcie drugim porządku obrad, chcę zapytać, czy posłowie mają jakieś zapytania do ministra?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#JarosławZieliński">W żadnym przypadku nie zamierzam zatrzymywać posłów na posiedzeniu. Chcę tylko przeprosić za późne przybycie na obrady. Do niedawna byłem na posiedzeniu innej komisji sejmowej, a przyszedłem na posiedzenie Komisji Narodowych i Etnicznych z nadzieją, że zdążę na dyskusję. Sądzę, że mamy przed sobą jeszcze sporo pracy. Dlatego nie przedłużam posiedzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#EugeniuszCzykwin">Stwierdzam, że Komisja wyczerpała porządek obrad.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#EugeniuszCzykwin">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>