text_structure.xml
54.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JanuszWójcik">Otwieram posiedzenie Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JanuszWójcik">Stwierdzam kworum i przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji wobec niewniesienia do niego zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JanuszWójcik">Witam wszystkich zgromadzonych gości.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#JanuszWójcik">Chcę przeprosić państwa za drobne opóźnienie rozpoczęcia posiedzenia spowodowane głosowaniem na posiedzeniu plenarnym Sejmu.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#JanuszWójcik">Informuję, że projekt porządku dziennego oraz materiały zostały państwu dostarczone. Czy są uwagi? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#JanuszWójcik">Stwierdzam, że Komisja przyjęła zaproponowany porządek dzienny.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#JanuszWójcik">Przystępujemy do realizacji pierwszego punktu porządku obrad, czyli rozpatrzenia informacji Ministra Sportu na temat stanu przygotowań dokumentu pod tytułem „Strategia rozwoju sportu w Polsce do roku 2015”.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#JanuszWójcik">Proszę pana ministra Grzegorza Schreibera o przedstawienie tematu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#GrzegorzSchreiber">Dzisiejszy temat posiedzenia jest sformułowany w bardzo ostrożny sposób. Sugeruje on, że deklaracja, którą złożyłem państwu posłom w ubiegłym roku, może nie zostać dotrzymana. Stwierdziłem wówczas, że do końca 2006 r. „Strategia rozwoju sportu” zostanie przygotowana i tak się stało. 23 stycznia 2007 r. dokument został przyjęty przez Radę Ministrów.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#GrzegorzSchreiber">Chcę zaproponować państwu szczegółowe przedstawienie strategii. Skupię się głównie na kwestiach dotyczących struktury materiału, ponieważ odróżnia ona ten dokument od poprzednich.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#GrzegorzSchreiber">Przedstawiamy nowy, zmodyfikowany, ponieważ odnoszący się do poprzedniej strategii, dokument kierunkowy, który ma określić podstawowe działania do 2015 r. Oczywiście w takiej sytuacji powstaje zawsze pytanie, dlaczego należało dokonać zmiany. To pytanie padało już na posiedzeniu Komisji Kultury Fizycznej i Sportu. Odniosę się do tego w kilku zdaniach. Podstawową przesłanką były zmiany organizacyjne oraz strukturalne, jakie nastąpiły w obrębie polskiego sportu. Są to ponadto wejście naszego kraju do Unii Europejskiej oraz powstanie nowych perspektyw w zakresie sposobów finansowania sportu. Uznaliśmy za stosowne zmienić także perspektywę czasową w związku ze „Strategią Rozwoju Kraju 2007–2015”.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#GrzegorzSchreiber">Zostało wprowadzonych około 15 nowych zadań. Zredukowaliśmy dokument o kilka zadań, które nie były realizowane bądź okazały się niemożliwe do wykonania.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#GrzegorzSchreiber">Przede wszystkim, jak wspomniałem, zmieniliśmy strukturę przygotowanego materiału. Określiliśmy główny cel strategiczny zgodnie z logiką tworzenia tego typu dokumentów. Określiliśmy jeden najważniejszy cel, którym jest aktywne i sprawne społeczeństwo. Podporządkowaliśmy mu trzy priorytety. Pierwszym z nich jest popularyzacja sportu dla wszystkich. Następne dwa to: wzrost poziomu wyników sportowych oraz rozwój infrastruktury sportowo-rekreacyjnej. Uznaliśmy, że są to najważniejsze kwestie w dążeniu do osiągnięcia głównego celu strategicznego.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#GrzegorzSchreiber">Priorytety będą realizowane w określonych obszarach działań.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#GrzegorzSchreiber">W pierwszym priorytecie są to: „Sprawność fizyczna dzieci i młodzieży” oraz „Aktywność fizyczna społeczeństwa”. To składa się na pojęcie „Sport dla wszystkich” oraz „Popularyzacja sportu w społeczeństwie”.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#GrzegorzSchreiber">W drugim priorytecie położony został nacisk na wzrost poziomu wyników sportowych. Określiliśmy w tym miejscu trzy obszary działania, którymi są: „Sport kwalifikowany”, „Kształcenie i doskonalenie zawodowe” oraz „Nauka i medycyna w sporcie”.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#GrzegorzSchreiber">Priorytet trzeci określa rozwój infrastruktury sportowo-rekreacyjnej. Oprócz obszaru „Infrastruktura sportowa” zamieściliśmy punkt „Sport w gospodarce narodowej”, jako nierozerwalnie wiążący się z pojęciem infrastruktury. Zależy nam w tym miejscu na powiązaniu sportu z gospodarką.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#GrzegorzSchreiber">Chcę powiedzieć teraz więcej o poszczególnych obszarach działań w wymienionych priorytetach zawartych w materiale.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#GrzegorzSchreiber">Zaczniemy od pierwszego priorytetu, czyli „Popularyzacji sportu w społeczeństwie”. Jego zakres obejmuje niewątpliwie bardzo szeroką problematykę działań mających wpływ na rozwój fizyczny człowieka, jego zdrowie oraz jakość życia. Głównym celem, który wyznaczyliśmy sobie w tej części strategii, jest osiągnięcie optymalnego poziomu utrwalania zachowań prozdrowotnych społeczeństwa w różnych grupach wiekowych, środowiskowych oraz zawodowych.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#GrzegorzSchreiber">Obszarem podstawowym są działania, od którego zaczyna się edukacja człowieka w szkole oraz sprawność fizyczna dzieci i młodzieży. Rozwój sportu dzieci i młodzieży szkolnej zawsze był otoczony opieką państwa. Konieczna wydaje się nam jednak w tym zakresie pewna poprawa efektywności tych działań. Zawsze było ich dużo, ale nie zawsze przynosiły tak pozytywne rezultaty, jakich byśmy się spodziewali. W tym obszarze działania zapisaliśmy sześć zadań, które mają być realizacją obszaru „Sprawność fizyczna dzieci i młodzieży”.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#GrzegorzSchreiber">Pierwszym z nich jest promocja autorskich programów wychowania fizycznego. Chcemy, aby ta aktywność przyniosła przede wszystkim wzrost atrakcyjności i efektywności lekcji wychowania fizycznego. To stwarza nadal duże problemy. Mimo, że wf. jest najpopularniejszym przedmiotem w szkole, jednakże sam w sobie nie jest na tyle interesujący dla uczniów, abyśmy mogli być w pełni zadowoleni.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#GrzegorzSchreiber">Realizacja zadania „Wdrażanie nowoczesnych programów kontroli poziomu sprawności fizycznej” ma służyć opracowywaniu oraz wdrażaniu jednolitych mierników oceny sprawności fizycznej ucznia. Tu m.in. zamierzamy organizować tygodnie sprawności fizycznej w szkołach. Przy tej okazji odnosząc się do kolejnych slajdów, chcę zwrócić państwa uwagę na zapisy, które mówią nam o tym, w jakim okresie realizacji zamierzamy to zadanie wykonywać. Nie będę ich państwu przypominał. Pokazują one również źródło finansowania. Jest to chyba najważniejsza kwestia, o którą będziemy zawsze pytać, mówiąc o tym, że chcemy, aby sport się rozwijał.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#GrzegorzSchreiber">Wydaje mi się, że udało nam się zdefiniować źródła finansowania w obrębie konkretnych zadań. Powiem szczerze, że nie jest to rzeczą łatwą i prostą. Były z tym duże kłopoty, ale myślę, że tego typu informacja, skierowana głównie do samorządów oraz organizacji, związków oraz klubów sportowych mogłaby pokazać poszczególne zadania. Zostały one przeanalizowane przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. Do programów operacyjnych UE wskazywanych w poszczególnych zadaniach można zgłaszać działania w obrębie konkretnych obszarów. W omawianym teraz przypadku mamy do czynienia z programem operacyjnym „Kapitał ludzki”. Na następnych slajdach te informacje będą państwu prezentowane, więc nie będę ich już odczytywał. Są one przedstawione również w tabelach materiału, który państwo posłowie otrzymali.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#GrzegorzSchreiber">Celem realizacji zadania „Doskonalenie szkolnego systemu współzawodnictwa młodzieży” jest udoskonalenie programu Igrzysk Młodzieży Szkolnej oraz Licealiady poprzez wprowadzanie nowych dyscyplin i konkurencji sportowych. Chcemy również dostosować programy zawodów do warunków terytorialnych i infrastruktury.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#GrzegorzSchreiber">Duże znaczenie dla wdrażania praktycznych form rozwoju sprawności fizycznej mieć powinien program „Promocja umiejętności pływania »Umiem pływać«”. Chcemy adresować go przede wszystkim do młodzieży gimnazjalnej. Wdrożenie umiejętności bezpiecznego zachowania na wodzie, podstawy ratownictwa wodnego mają być potwierdzone specjalnym certyfikatem. Sądzimy, że przy jednoczesnym podkreśleniu znaczenia budowy pływalni w naszym kraju, co omówię bardziej szczegółowo w dalszej części prezentacji, oraz połączeniu tego z konkretnym programem w obrębie priorytetu pierwszego, przyniesie to oczekiwane efekty.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#GrzegorzSchreiber">Następną działalnością będzie zwiększanie zakresu zadań programu „Sport dla wszystkich” zmierzające do uaktywniania środowisk lokalnych, głównie samorządów, wprowadzanie nowych zadań zwiększających aktywność dzieci ze środowisk patologicznych. Do nich również chcemy adresować ten program. Rozszerzenie oferty na nowe aktywności oraz dyscypliny, promocja programów sportowo-rekreacyjnych ma skutkować zwiększeniem oddziaływania oraz uczestnictwa dzieci w pozalekcyjnych zajęciach, również poza szkołą. Warto doprowadzić do ponownej aktywności uczniowskich klubów sportowych, które ostatnio się marginalizuje. Wspieranie wolontariatu jest również elementem tego zadania.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#GrzegorzSchreiber">Drugim obszarem działania, obok podstawowego, na poziomie dzieci i młodzieży, jest aktywność fizyczna społeczeństwa. Niestety, pod tym względem jesteśmy nadal na ostatnich miejscach w europejskich statystykach. Jedynie 7% Polaków deklaruje systematyczną aktywność fizyczną, a aż 48% nie uprawia żadnych sportów. Są to dramatyczne wyniki. Należy próbować je zmieniać. Myślę, że zadania, które proponujemy w obrębie tego obszaru, wychodzą naprzeciw oczekiwaniom. Mam nadzieję, że spowodują zmianę tej sytuacji. Przewidzieliśmy w tym zakresie pięć zadań.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#GrzegorzSchreiber">Pierwsze z nich, to „Promocja aktywności ruchowej w społeczeństwie”. Jest to podstawowe zadanie, które ma odnosić się i dać efekty aktywności jednostki w perspektywie wielu lat życia, aby kontakt ze sportem nie kończył się wraz z ukończeniem studiów lub szkoły średniej, czy nawet podstawowej. To zadanie chcemy adresować również do osób z problemami zdrowotnymi, szczególnie otyłością i nadwagą. To są kłopoty, które – niestety – w coraz mocniejszy sposób dają się odczuć obecnie w naszym społeczeństwie. Podobnie rzecz się ma w społeczeństwach zachodnich.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#GrzegorzSchreiber">Ważnym zadaniem jest wypromowanie ogólnopolskich, narodowych kampanii łączących promocję aktywności fizycznej i zachowań prozdrowotnych, angażujących do tej idei różne podmioty oraz środowiska zawodowe. Działanie to znajdzie swój wyraz w realizacji zadania „Inicjowanie i wspieranie realizacji programów upowszechniania aktywności fizycznej w różnych środowiskach i grupach społecznych”. Jeden z atrakcyjniejszych elementów w tym zakresie powinna stanowić promocja turystyki aktywnej. Charakter sportowy, poznawcze, zdrowotne znaczenie oraz kojarzenie tych form z czasem wolnym pozwala oczekiwać skutecznego wpływu tego zadania na wykreowanie aktywnego stylu życia. Powinno to być przez nas wspierane oraz stanowić zachętę dla różnych grup wiekowych.</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#GrzegorzSchreiber">Głównymi zadaniami wdrażanymi w strategii mającymi wpływ na postrzeganie sportu osób niepełnosprawnych są zadania polegające na rozszerzaniu systemu rekreacji jako formy rehabilitacji osób niepełnosprawnych oraz promocji sportu i aktywności fizycznej osób niepełnosprawnych. W tym obszarze chcemy kłaść nacisk na propagowanie oraz rozpowszechnianie wszelkich form aktywności dostosowanych do różnych rodzajów niepełnosprawności.</u>
<u xml:id="u-2.22" who="#GrzegorzSchreiber">W ten sposób zakończyliśmy krótki ogląd pierwszego priorytetu nastawionego na wzrost aktywności społeczeństwa.</u>
<u xml:id="u-2.23" who="#GrzegorzSchreiber">W tej chwili przejdę do omówienia drugiego priorytetu, którego realizacja bezpośrednio będzie wpływała na sukcesy sportowe. Określiliśmy go jako wzrost poziomu wyników sportowych, który będzie realizowany w trzech obszarach działania. Podstawowym jest oczywiście sport kwalifikowany, ale strategia musi uwzględniać również aspekty naukowe, związane z poszukiwaniem, weryfikacją nowych metod, urządzeń treningowych, właściwą opieką medyczną nad zawodnikami oraz, co ważne, precyzyjną diagnostyką stanu wytrenowania. Konieczna jest również odpowiednia wiedza pozwalająca na właściwe wykorzystanie wyników badań naukowych w praktyce. Cóż za korzyść z przeprowadzonych analiz, jeśli nie potrafimy ich wyników spożytkować w praktyce? Z tego względu z ramach priorytetu będziemy kładli duży nacisk na stałe doskonalenie zawodowe trenerów.</u>
<u xml:id="u-2.24" who="#GrzegorzSchreiber">Wiemy, jakie osiągamy wyniki w sporcie kwalifikowanym. Niestety, jest zauważalna i wyraźna tendencja spadkowa, jeśli choćby spojrzymy na wyniki Polski w letnich igrzyskach olimpijskich – z trzynastej pozycji w klasyfikacji medalowej w Atlancie na dwudziestą w Atenach. Mamy ambicję zakończenia tendencji spadkowej i aby od Igrzysk Olimpijskich w Pekinie, a następnie w Londynie, wyniki były znacznie lepsze. Mamy także nadzieję odnośnie do olimpiady w Turynie, ale trudno mówić już o jakiejkolwiek pozytywnej tendencji.</u>
<u xml:id="u-2.25" who="#GrzegorzSchreiber">Pierwszy z obszarów działania to sport kwalifikowany. Wymaga on oceny skuteczności w kontekście uczestnictwa naszych zawodników oraz współzawodnictwie w mistrzostwach świata, mistrzostwach Europy, podczas olimpiad. To są elementy podstawowe. Zależy nam najbardziej na zmniejszaniu dystansu do innych krajów, o porównywalnym potencjale. To powinno być naszym szczególnym celem. W tym zakresie wyróżniamy i definiujemy największą liczbę zadań.</u>
<u xml:id="u-2.26" who="#GrzegorzSchreiber">Pierwsze trzy odnoszą się do obszaru sportu młodzieżowego, zwłaszcza w kontekście osiąganych efektów szkolenia sportowego młodzieży uzdolnionej. Dwa następne dotyczą przygotowań do igrzysk olimpijskich. Kolejne mówią o poprawie bezpieczeństwa obiektów sportowych oraz organizacji dużych imprez sportowych, w tym o bezpieczeństwie sportowym, akademickich centrach szkolenia sportowego oraz doskonalenia systemu szkoleń. Dwa ostatnie zadania dotyczą sportu osób niepełnosprawnych.</u>
<u xml:id="u-2.27" who="#GrzegorzSchreiber">Niezmiernie ważnym zadaniem, które jest nowe, jest identyfikacja zasad i czynników koniecznych do zapewnienia ciągłości szkolenia sportowego. Wiemy, ile talentów oraz uzdolnionej młodzieży rezygnuje z dalszej działalności sportowej w momencie osiągnięcia wieku seniorskiego. Tracimy bardzo wiele z tego potencjału. Wygrywamy mistrzostwa juniorów w wielu dyscyplinach, ale później zbyt mało zawodników kontynuuje swoją karierę. Chcemy, aby sukcesy odnoszone na poziomie juniorskim przekładały się i znajdowały kontynuację w wieku seniorskim. Chcemy określić indywidualizację treningów, wskazać trenerom procesy warunkujące systematyczny rozwój poziomu sportowego. Zadanie będzie opracowane w podziale na sport indywidualny oraz zespołowy. Wydaje się, że stanowi to jedno z najważniejszych wśród nowych zadań.</u>
<u xml:id="u-2.28" who="#GrzegorzSchreiber">Program doskonalenia młodzieży uzdolnionej sportowo oczywiście wymaga ciągłej poprawy oraz rozszerzania. Chcemy, aby objął wszystkie dyscypliny olimpijskie i był wykonywany w systemie konsultacyjnym. Ma określić wizję szkolenia przede wszystkim w wojewódzkich ośrodkach szkolenia olimpijskiego.</u>
<u xml:id="u-2.29" who="#GrzegorzSchreiber">Przygotowywanie zmian dotyczących priorytetu „Rozwój sportu na szczeblu szkolenia młodzieżowego” ma na celu eliminację zjawiska wczesnej specjalizacji i nadmiernej eksploatacji talentów sportowych. To wiążę się w pewnym stopniu z pierwszym zadaniem, o którym już mówiłem. Docelowo chcemy dokonać przesunięcia akcentów szkoleniowych w kierunku wyższych kategorii wiekowych, stworzenia warunków do uprawiania sportu kwalifikowanego na najwyższym poziomie w kategorii seniora, przy jednoczesnym kontynuowaniu nauki w szkołach wyższych.</u>
<u xml:id="u-2.30" who="#GrzegorzSchreiber">Są to zadania operacyjne, które należy realizować przed każdymi igrzyskami olimpijskimi. Obejmują opracowanie strategii rozwoju olimpijskich dyscyplin sportowych. Ma to stanowić przygotowanie wykonania kolejnego zadania, czyli opracowania etapowych programów przygotowań do olimpiady, uwzględniającego cykliczność szkoleń na poziomie rocznym oraz olimpijskim.</u>
<u xml:id="u-2.31" who="#GrzegorzSchreiber">Mówiliśmy wielokrotnie o bezpieczeństwie w obiektach sportowych. Mając o wiele mniejsze możliwości działania, chcemy skupić się na programach edukacyjno-szkoleniowych oraz profilaktyce. To nie jest zadanie, które ma bezpośrednio wpływać na poprawę stanu bezpieczeństwa. Taką działalnością chcemy dotrzeć do młodzieży szkolnej i zaczynać edukację w tym zakresie od tego poziomu.</u>
<u xml:id="u-2.32" who="#GrzegorzSchreiber">Opracowanie programu organizacji dużych imprez sportowych jest jednym z bardziej istotnych postulatów środowisk sportowych. Ministerstwo uważa, że należy podjąć tę aktywność. Większość związków sportowych nie jest do końca przygotowana do tego, aby lobbować organizację dużych imprez sportowych w Polsce. Prezentowane w tej chwili państwu zdjęcia zostały zrobione podczas Mistrzostw Europy w łyżwiarstwie figurowym, które odbyły się niedawno w Warszawie, pokazują, że potrafimy zorganizować dużą imprezę sportową. Do tego celu potrzebujemy 2 rzeczy. Po pierwsze, dotyczy to obiektów sportowych, o których bardziej szczegółowo powiem za chwilę. Nie zorganizujemy już mistrzostw świata w łyżwiarstwie figurowym na Towarze ze względu na zbyt małą pojemność obiektu sportowego. Do tego potrzebna jest właśnie umiejętność lobbowania, zabiegania o to, aby imprezy najwyższego szczebla w Polsce mogły być organizowane.</u>
<u xml:id="u-2.33" who="#GrzegorzSchreiber">W ramach doskonalenia systemu szkolenia w akademickich centrach szkolenia sportowego szczególnym wyróżnikiem jest to, że po objęciu programem dyscyplin indywidualnych chcemy, żeby został uruchomiony program ukierunkowany na rozwój gier zespołowych. Wydaje się to po ostatnich sukcesach sportów drużynowych rzeczą niezwykle wartą podkreślenia i zaangażowania.</u>
<u xml:id="u-2.34" who="#GrzegorzSchreiber">Dla utrzymania poziomu wyników sportowców niepełnosprawnych na igrzyskach paraolimpijskich i pozostałych imprezach konieczne jest opracowanie programów przygotowań do paraolimpiady. Realizując to, chcemy wykonać zaplanowane zadanie.</u>
<u xml:id="u-2.35" who="#GrzegorzSchreiber">Jeśli chodzi jednak o sport osób niepełnosprawnych, mamy również ambicję, aby sport ten był rzeczywiście pełnoprawnym elementem każdej dyscypliny sportu i aby znalazł swoje miejsce w pełni we wszystkich polskich związkach sportowych, stanowiąc integracyjną część. Na razie jest różnie w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-2.36" who="#GrzegorzSchreiber">Priorytet drugi obejmuje również kształcenie i doskonalenie zawodowe. Możemy powiedzieć, że jest to obszar nierozerwalnie związany z pierwszym. Trudno wyobrazić sobie rozwój sportu kwalifikowanego bez dobrych trenerów. To – niestety – jest powszechnym problemem, a sytuacja cały czas się pogarsza. Dochodzi powoli do sytuacji, w której w wielu obiektach infrastruktury sportowej, na salach gimnastycznych i w ośrodkach sportowych zaczyna brakować trenerów. Do tej pory było to nie do wyobrażenia. Potrzebne jest zatem wyróżnienie tego obszaru jako istotnego, podobnie jak określenie trzech konkretnych zadań w tym zakresie. Kształcenie dwuzawodowe jest z całą pewnością kwestią, która pomoże zatrzymać tę negatywną tendencję. Nauczyciel wychowania fizycznego powinien być jednocześnie trenerem, a trener powinien mieć możliwość uczenia w szkole. Wówczas nie będą oni uciekać od sportu, by szukać innych prac zarobkowych. Wtedy będziemy dopiero mieli szansę na zatrzymanie ich na niezbędnych stanowiskach potrzebnych do nauki i szkolenia młodzieży. Myślę, że łączenie dwóch zawodów w kierunku menedżera sportu jest istotne, jeśli chodzi o trenerów, aby mogli rozwijać swoje zdolności na poziomie organizacji sportu. Są to rzeczy często ze sobą powiązane. Akademia trenerska miała swój mały epizod. Chcemy, aby przekształcił się on w trwały program prowadzenia takiej akademii. Wydaje się, że jest to zadanie niezwykle ważne, adresowane do najlepszych trenerów, na których pracy najbardziej nam zależy. Chcemy to prowadzić w akademii wychowania fizycznego. Wybór dotyczący prowadzenia akademii trenerskiej chcemy rozstrzygnąć w drodze konkursu.</u>
<u xml:id="u-2.37" who="#GrzegorzSchreiber">Wdrażanie doskonalenia zawodowego w systemie licencji trenerskich jest zadaniem koniecznym i pozwoli nam monitorować proces doskonalenia zawodowego trenerów poprzez wydawanie licencji trenerskich.</u>
<u xml:id="u-2.38" who="#GrzegorzSchreiber">Przejdę teraz do omówienia kolejnego obszaru działania w drugim priorytecie, czyli nauki i medycyny w sporcie. Ma on za zadanie wspierać poprzednie obszary tego priorytetu. Są to narzędzia, którymi powinniśmy się posługiwać, by osiągać odpowiedni rozwój w sporcie kwalifikowanym.</u>
<u xml:id="u-2.39" who="#GrzegorzSchreiber">Wyodrębniliśmy pięć, naszym zdaniem, istotnych zadań, które na tym obszarze chcemy realizować. Opracowanie i wdrażanie procedur związanych z opieką medyczną ma za zadanie doskonalenie obecnie stosowanych kryteriów oceny stanu zdrowia zawodników kadr narodowych. Chcemy, aby efektem realizacji tego zadania była poprawa skuteczności i zapobiegania przeciążeniom układu ruchu, krążenia oraz urazom. To jest rzecz, która niestety bardzo często kończy zbyt szybko kariery sportowe młodych zawodników. Istotą tego zadania jest dążenie do rozszerzenia usług z zakresu specjalistycznej opieki medycznej w sporcie, upowszechnianie dostępu, zwłaszcza młodym sportowcom do wysokiej jakości usług medycznych oraz poprawy zakresu merytorycznego, organizacyjnego opieki medycznej w sporcie.</u>
<u xml:id="u-2.40" who="#GrzegorzSchreiber">Kolejne zadanie, które omówię, dotyczy kwestii od dłuższego czasu pojawiającej się w wielu dyskusjach. Mamy nadzieję, że uda się je zrealizować. Zadanie polega na przekształceniu Instytutu Sportu w Państwowy Instytut Badawczy Sportu. Musi ono oczywiście zostać rozłożone na etapy. Najpierw trzeba tam wzmocnić kadrę, aparaturę badawczą, która jest do dyspozycji. Następnie należy utworzyć instytucję, która mogłaby być finansowana w dużo korzystniejszy sposób i dawałaby o wiele lepsze efekty niż osiągane obecnie. Niestety, IS pełni dziś funkcję zespołu antydopingowego, ale jest to zbyt mało w porównaniu z naszym oczekiwaniami.</u>
<u xml:id="u-2.41" who="#GrzegorzSchreiber">Realizacja zadania przewiduje stopniowe zwiększanie liczby analiz antydopingowych, utrzymanie akredytacji WADA, którą musimy utrzymać. Celem opracowania i wdrożenia opracowania do metodyki treningu jest przeciwdziałanie niekontrolowanym próbom stosowania różnych metod wspomagania zdolności wysiłkowej. Chcemy przy tej okazji, bo wydaje się to ważne, skatalogować i opracować aktualne informacje z różnych dziedzin nauki dotyczące technologii stosowanych we wspomaganiu treningu sportowego. Na całym świecie stosuje się te metody. Nie ma potrzeby chowania głowy w piasek, jak to było do tej pory.</u>
<u xml:id="u-2.42" who="#GrzegorzSchreiber">Jak wspomniałem, nie ma rozwoju sportu bez infrastruktury sportowo-rekreacyjnej. To jest podstawa, bez niej, mimo dużych chęci i ambitnych planów, nasze plany nie będą mogły być realizowane. Wiadomo, że na tym polu mamy jeszcze wiele do zrobienia. Wiele obiektów musi być zmodernizowanych, wiele wybudowanych od nowa. Stąd określiliśmy dwa obszary działania, nie tylko oczywisty, jakim jest infrastruktura sportowa, ale również „Sport w gospodarce narodowej”.</u>
<u xml:id="u-2.43" who="#GrzegorzSchreiber">Jest rzeczą jasną, że sport staje się ogromnym przemysłem. Nie możemy uciekać przed tym problemem i uważać, że go nie ma. Aktualna strategia za niezbędne uznaje zdefiniowanie zjawisk prawno-ekonomicznych, sprzyjających rozwojowi sportu w warunkach gospodarki rynkowej. W tym obszarze zapisaliśmy trzy zadania.</u>
<u xml:id="u-2.44" who="#GrzegorzSchreiber">Pierwsze z nich polega na opracowaniu i wdrożeniu mechanizmów pozyskiwania środków finansowych. To jest element, o którym wspominałem już wcześniej. Jest to perspektywa, która wiąże się z obecnością Polski w UE oraz możliwością korzystania ze wszystkich źródeł pozyskiwania środków finansowych z programów operacyjnych. Do tego celu można wykorzystywać również priorytety pomocy technicznej w programach operacyjnych. To jest rzecz, która mogłaby umknąć. Chcemy wykorzystać również środki finansowe z programów operacyjnych po to, aby dobrze poinformować i przygotowywać podmioty samorządowe lub związki i kluby sportowe do pozyskiwania środków. Jest to mechanizm samonapędzający się.</u>
<u xml:id="u-2.45" who="#GrzegorzSchreiber">Opracowanie koncepcji systemu informacji sportowej jest rzeczą, która stanowi nadal duży problem. Baza jest rozbita oraz brak dokładnych informacji, co przekłada się również na to, że materiały przekazywane Komisji Kultury Fizycznej i Sportu przez MS nie są czasem wystarczająco wyczerpujące. Sami nie jesteśmy z nich zadowoleni. Chcemy to unormować i spowodować, żeby budowa zintegrowanej, interaktywnej bazy danych pozwoliła w sposób racjonalny zarządzać programem ocen, wynikami klasyfikacji funkcjonujących systemów szkolenia i współzawodnictwa. Umożliwi to generowanie raportów niezbędnych do monitorowania, opracowywania ocen w powiązaniu sportu z gospodarką. Celem realizacji jest budowa systemu zachęt prawno-ekonomicznych sprzyjających inwestowaniu w sport przez osoby fizyczne. W tym zakresie popularyzujemy w kolejnych województwach program, który do tej pory był niewykorzystywany. Prowadzimy szkolenia w tym zakresie. Zamierzamy zachęcić i zainteresować nie tylko samorządy terytorialne, ale również potencjalnych partnerów, którzy mogą na sporcie zarobić. Chodzi zwłaszcza o zadania rekreacyjne. To nie chodzi o sport wyczynowy, ale elementy związane właśnie z aktywnym spędzaniem wolnego czasu. W tym zakresie można zachęcać inwestorów, aby angażowali się w takie przedsięwzięcia, a przy okazji oczywiście zarabiali.</u>
<u xml:id="u-2.46" who="#GrzegorzSchreiber">Następny obszar priorytetu trzeciego to infrastruktura sportowa. Podstawą rozwoju sportu jest niewątpliwie baza i wszystko, co składa się na obiekty sportowe. W tym obszarze działania chcemy realizować osiem zadań.</u>
<u xml:id="u-2.47" who="#GrzegorzSchreiber">Pierwsze z nich polega na opracowaniu modelowych rozwiązań miejskich, gminnych oraz osiedlowych ośrodków sportu. Ta działalność ma za zadanie wyrównywać dysproporcje w nasycaniu poszczególnych regionów w urządzenia i obiekty sportowe. W ten sposób chcemy obniżyć koszty ich realizacji i eksploatacji. Stanowi to najczęściej pierwszą przeszkodę, przez którą boją się przebrnąć przedstawiciele samorządów.</u>
<u xml:id="u-2.48" who="#GrzegorzSchreiber">Realizacja programu rozwoju sieci specjalistycznych obiektów sportowych jest oczywistą kontynuacją programu. Musi następować i stanowić podstawy zarówno do treningu, ale również zapewniać rozwój w zakresie obiektów sportu wyczynowego.</u>
<u xml:id="u-2.49" who="#GrzegorzSchreiber">Wspomaganie organizacyjne i finansowe ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej w realizacji wojewódzkich programów rozwoju bazy sportowej w celu wyrównywania dysproporcji w poszczególnych województwach również wydaje nam się bardzo ważnym zagadnieniem. Chcemy wspierać w realizacji tych zadań jednostki samorządu terytorialnego oraz pokazywać im możliwości poszukiwania i uzyskiwania środków z programów operacyjnych.</u>
<u xml:id="u-2.50" who="#GrzegorzSchreiber">W ubiegłym roku rozpoczęliśmy zadanie, jakim jest budowa ogólnodostępnych, wielofunkcyjnych boisk sportowych dla dzieci i młodzieży. Jest to zadanie, które pod hasłem „Blisko boiska” będzie kontynuowane w tym roku. Mam nadzieję, że ta działalność będzie przybierać coraz większy zasięg i zakres, aby boisk, które widzą państwo na slajdach, było jak najwięcej.</u>
<u xml:id="u-2.51" who="#GrzegorzSchreiber">Wspomnę jedynie, że pierwsze zdjęcie z lewej na prezentowanym slajdzie przedstawia piękny ośrodek sportowy w Kaliszu Pomorskim. To jest zdjęcie zrobione przeze mnie podczas wizyty. Boisko zostało zbudowane z funduszy INTERREG w ubiegłym roku. Obecnie ten program ma nazwę „program europejskiej współpracy terytorialnej”. W dalszym ciągu istnieje możliwość korzystania ze środków w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-2.52" who="#GrzegorzSchreiber">Zadanie, które kontynuujemy, a chcemy zakończyć, dotyczy budowy pełnowymiarowych sal gimnastycznych. Mimo usilnych starań, ciągle jeszcze nie wszystkie gminy w naszym kraju posiadają tego rodzaju obiekty. Chcemy, aby to zadanie mogło zostać jak najszybciej zrealizowane. Będziemy mogli wówczas rozpocząć nowe, którym będzie budowa pływalni w każdym powiecie. Mam nadzieję, że to przyniesie wspólnie z programami szkoleniowymi duży postęp sportowy.</u>
<u xml:id="u-2.53" who="#GrzegorzSchreiber">Wprowadzanie do powszechnego użytku najlepszych, wybranych w drodze konkursu rozwiązań konstrukcyjno-technologicznych dla budownictwa sportowego i modeli zarządzania obiektami sportowymi powinno pomóc nam w dotarciu do osób, które boją się zainwestować w tego typu działalność.</u>
<u xml:id="u-2.54" who="#GrzegorzSchreiber">Dochodzimy w tym momencie do zadania, które pomimo wielu trudności i zawirowań, chcemy nadal realizować. Jest nim budowa Narodowego Centrum Sportu w miejscu, w którym przy centrum Warszawy straszy były obiekt sportowy, czyli Stadion Dziesięciolecia. Chcemy, aby ten teren ponownie mógł być wykorzystywany na potrzeby sportu.</u>
<u xml:id="u-2.55" who="#GrzegorzSchreiber">Przejdę do omówienia źródeł finansowania sportu. Jest to pewnego rodzaju podsumowanie, które ma znaczenie, gdy odczytujemy je w odniesieniu do poszczególnych zadań, w momencie, gdy możemy odnaleźć informację na temat pozyskiwania środków z określonego programu operacyjnego.</u>
<u xml:id="u-2.56" who="#GrzegorzSchreiber">Jednym z mankamentów poprzednio przygotowanego przez nas materiału było to, że nie został określony sposób kontrolowania „Strategii rozwoju sportu…”. Z tego względu przygotowując zarządzenie Ministra Sportu dotyczące monitorowania strategii chcemy wszystkim adresatom obecnego dokumentu powiedzieć, że będziemy pilnowali, aby to nie były tylko puste deklaracje i niespełnione plany. Zamierzamy wykonywać poszczególne zadania i przeprowadzać kontrolę ich realizacji. Konkretne raporty z monitorowania strategii będzie otrzymywać Komisja.</u>
<u xml:id="u-2.57" who="#GrzegorzSchreiber">Zawsze pojawia się pytanie, co zamieramy osiągnąć w wyniku realizacji określonego zadania. Naszym głównym celem w trakcie przebudowania strategii jest to, aby sprawność fizyczna Polaków wzrosła o około 100%. Jeśli osiągnie ona poziom 13–14% osób regularnie uprawiających sport, to będziemy usatysfakcjonowani. To oczywiście powinno przekładać się na inne dziedziny, współzawodnictwo sportowe oraz upowszechnianie sportu wśród dzieci i młodzieży. Chcę podkreślić, że te zamierzenia określane w liczbach nie powodują wielkich zmian. Jest to wzrost pozornie mały, aczkolwiek bardzo istotny, ponieważ należy pamiętać, że wchodzimy w okres niżu demograficznego. Utrzymanie zatem tej samej liczby osób aktywnych sportowo spowoduje duży wzrost procentowy.</u>
<u xml:id="u-2.58" who="#GrzegorzSchreiber">Jeśli chodzi o osoby niepełnosprawne, to jako miernik wyznaczyliśmy liczbę imprez adresowanych do tego środowiska.</u>
<u xml:id="u-2.59" who="#GrzegorzSchreiber">W przypadku wyników sportowych można przyjąć różnego rodzaju mierniki. Najszerszym wydaje się być system punktacji. Chcemy, aby spadek Polski w klasyfikacji medalowej podczas ostatnich olimpiad, o którym mówiłem na początku, został zatrzymany. Pomimo bardzo trudnych warunków, jakie będą w Pekinie, chcemy, aby nastąpił wzrost wyników polskiej reprezentacji, a 15. miejsce w klasyfikacji państw w 2012 r. było osiągalne.</u>
<u xml:id="u-2.60" who="#GrzegorzSchreiber">Chcemy również, aby została powstrzymana tendencja spadkowa liczby klubów sportowych w Polsce. Następuje sytuacja, że coraz więcej klubów zostaje zawieszonych i rozwiązanych. Chcemy to zmienić i doprowadzić do minimalnego wzrostu ich liczby.</u>
<u xml:id="u-2.61" who="#GrzegorzSchreiber">Podobnie rzecz się ma z liczbą trenerów i instruktorów. Bardzo nam zależy na poprawie stanu i wzroście liczby tych pracowników. Nie chcemy dopuścić do sytuacji, którą – niestety – momentami można zauważyć, że na nowo wybudowanych boiskach brakuje kadry szkoleniowej.</u>
<u xml:id="u-2.62" who="#GrzegorzSchreiber">Mamy też pocieszającą informację. Liczba krytych pływalni w Polsce wzrasta. Chcemy, aby w latach funkcjonowania strategii powstało 500 nowych obiektów. Gdyby udało nam się to zrealizować, to byłby duży wzrost.</u>
<u xml:id="u-2.63" who="#GrzegorzSchreiber">Nowym zadaniem jest budowa boisk sportowych ze sztuczną wierzchnią. Planujemy wzrost ich liczby do 4,5 tys. w 2015 r. Będziemy monitorować to zadanie, aby osiągnąć zamierzoną liczbę tych obiektów.</u>
<u xml:id="u-2.64" who="#GrzegorzSchreiber">Chcemy, aby polski sport się rozwijał i wypłynął na szerokie wody. Naszym celem jest podnoszenie poziomu sportowego w całym kraju i mam nadzieję, że uda nam się to osiągnąć.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JanuszWójcik">Dziękuję za bardzo obszerną i ciekawą informację.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#JanuszWójcik">Rozumiem, że wypływacie z portu, blisko którego nie ma mielizn, ale należy uważać na rafy. Wszyscy życzymy zatem państwu, abyście uniknęli wszelkich przeszkód i kłopotów.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#JanuszWójcik">Otwieram dyskusję.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#BeataBublewicz">Publiczna dyskusja na temat konieczności wprowadzenia systemowych rozwiązań w poszczególnych obszarach polskiego sportu toczy się już od wielu lat. Pierwszym bardzo oczekiwanym dokumentem była właśnie opracowana strategia sportu z 2003 r. Minęły 4 lata od czasu jej przygotowania i – niestety – muszę przyznać ze smutkiem, że Ministerstwo Sportu nie wpłynęło na szybsze tempo wdrażania i realizacji strategii, ale jak dotąd – wręcz spowolniło proces.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#BeataBublewicz">Jako powód resort powołał się na zmiany, jakie zaszły po 2003 r., w tym zmiany regulacyjno-prawne, które miały wpływ na nowe widzenie i postrzeganie problemów sportu. Uważam, że jest to daleko idące usprawiedliwienie, ponieważ powołanie ministerstwa powinno nadać ważność, znaczącą rangę sportu w społeczeństwie i dać gwarancję przyspieszenia wprowadzanych nowych zmian.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#BeataBublewicz">Mówię o tym dlatego, gdyż porównując 2 dokumenty, poprzednią strategię oraz prezentowaną przez pana ministra Grzegorza Schreibera przed chwilą, mogę stwierdzić, iż nowa propozycja nie jest – niestety – dokumentem rewolucyjnym, a raczej jedynie w niektórych obszarach dostosowanym do nowej rzeczywistości. Jest to modyfikacja, która w sferze merytorycznej jest bardzo zbieżna z wersją z 2003 r., ale niestety na korzyść ostatniej.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#BeataBublewicz">Wzrasta rola sportu, szczególnie rola integrująca społeczeństwo, a także kulturowa, zdrowotna, edukacyjna oraz promocyjna. Mówię o tym również jako socjolog z wykształcenia.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#BeataBublewicz">Potrzebne są kompleksowo przygotowane instrumenty do zarządzania sportem w Polsce. To wymaga zdecydowanych, sprawnych i szybkich działań. Szczególnie ważne są wspólne ustalenia międzyresortowe oraz współpraca z jednostkami samorządu terytorialnego każdego szczebla. Pozwoli to na planową konsekwentną realizację celów i zadań strategii, a tym samym na rozwój sportu polskiego.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#BeataBublewicz">Sposób opracowania poprzedniej strategii był zdecydowanie bardziej konkretny. Cele zostały sprecyzowane, harmonogram działań określał nie tylko opis zadania, termin jego realizacji, ale także wskazywał jego wykonawców. Chcę podkreślić, że dla samorządów terytorialnych, które opracowują swoje strategie, strategia państwa powinna być wzorem i wyznacznikiem. To samo podkreślił w swoim wystąpieniu pan minister Grzegorz Schreiber. Cele i zadania planów samorządów muszą wynikać jednoznacznie ze strategii państwa. W obecnie prezentowanej strategii jest wiele bardzo ogólnych zapisów, zostały pominięte kwestie, które powinny moim zdaniem zostać zawarte w tym dokumencie.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#BeataBublewicz">Jako przykład odniosę się do zapisów priorytetu pierwszego, czyli popularyzacji sportu dla wszystkich. Zostały tam ujęte 2 obszary: sprawność fizyczna dzieci i młodzieży oraz aktywność fizyczna społeczeństwa polskiego. Brakuje tam zapisu co do dalszego wprowadzania do szkół godzin wychowania fizycznego, realizacji zajęć wychowania fizycznego już od pierwszej klasy szkoły podstawowej. To jest problem, który cały czas budzi wiele zastrzeżeń, który w sposób jednoznaczny został zapisany w strategii z 2003 r. i cały czas przypominam o nim od początku, od kiedy jestem członkiem Komisji Kultury Fizycznej i Sportu. Nie jestem w tym zresztą odosobniona. Opuszczono również konkretne zapisy o roli sportu nie tylko w rozwoju fizycznym i psychicznym młodych ludzi, ale także roli sportu w procesie wychowawczym dzieci i młodzieży.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#BeataBublewicz">W priorytecie drugim – wzrost poziomu wyników sportowych, gdzie w każdym z zawartych w nim obszarów: sport kwalifikowany, nauka i medycyna w sporcie, kształcenie i doskonalenie zawodowe jest zawarte dużo tekstu. Niestety, brakuje konkretów dotyczących realizacji. W ramach programu szkolenia sportowego młodzieży uzdolnionej sportowo pisze się o rozszerzaniu tego szkolenia, o corocznej modyfikacji programu. Jest to już tymczasem realizowane od kilku lat. Przygotowywane były założenia programowe na dany rok, chociaż w tym roku jeszcze tych założeń nie ma. Dalej jest zapis o doskonaleniu organizacji tego szkolenia, a nie ma mowy o potrzebie zmian aktów prawnych, o co zabiega już od dłuższego czasu środowisko szkół mistrzostwa sportowego, ośrodków szkolenia lub o wspólnych ustaleniach z MEN w tym zakresie. Na przykład chodzi o określenie tygodniowego ramowego planu zajęć dla sms.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#BeataBublewicz">Pozytywnym aspektem dokumentu, ponieważ nie chcę wszystkiego skrytykować, jest wprowadzenie obszaru sport w gospodarce narodowej. Już od dawna sport zajmuje znaczące miejsce w gospodarce kraju, a rynek, który tworzy, ciągle dynamicznie się rozwija. Doskonałym przykładem lokalnym z mojego regionu, jest impreza o randze mistrzostw Europy, jaką jest rajd Polski rozgrywany na terenie Mikołajek i okolic, na który co roku przyjeżdża kilka tysięcy kibiców, co przekłada się na wymierne zyski hotelarzy i innych przedsiębiorców.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#BeataBublewicz">Rok temu, kiedy na posiedzeniu Komisji omawialiśmy stan wdrażania strategii rozwoju sportu w Polsce oraz programów operacyjnych zadałam pytanie, czy niezasadne byłoby opracowywanie raportów z realizacji planów zdań, a tym samym określenie stopnia osiągania określonych celów strategicznych. Może takie raporty są opracowywane i jeśli tak, to co z nich wynika. Każdego roku zmieniają się uwarunkowania funkcjonowania sportu, nie tylko w kraju, ale i za granicą.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JanuszWójcik">Przepraszam, że przerywam, ale proszę o przesłanie tego materiału poprzez Sekretariat Komisji do Ministerstwa Sportu. To będzie obligowało ministra do pisemnej odpowiedzi na pytania pani posłanki Beaty Bublewicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#BeataBublewicz">W podsumowaniu chcę powiedzieć, że obie strategie są zbieżne, ale w swoich zapisach bardziej konkretna jest poprzednia. Najpoważniejszą uwagą jest to, że zaproponowany dokument jest mało precyzyjny i konkretny.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#BeataBublewicz">Po pierwsze, brak jest konkretnych i sprecyzowanych celów. Należy zadać sobie pytanie, jakie efekty chcemy uzyskać, ich sformułowanie musi być wymierne, a nie przedstawione procentowo lub liczbowo. To nie stanowi kryterium sukcesu, osiągnięcia celu strategicznego.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#BeataBublewicz">Po drugie, brak jest odniesienia co do uwarunkowań prawnych, które umożliwiają wdrożenie i realizację strategii, modyfikację stosownych aktów prawnych i powstanie nowych.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#BeataBublewicz">Po trzecie, brakuje określonej odpowiedzialności za realizację poszczególnych zadań.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#BeataBublewicz">Uważam, że w Polsce musi funkcjonować strategia, która powinna być programem bardzo zwięzłym, ale konkretnym, zawierającym ramy rozwiązań systemowych, z których wynika, do czego polski sport zmierza, a jej realizatorzy muszą wiedzieć, jaki efekt mają osiągnąć. Tym bardziej jest to ważne, że liczba realizatorów jest znaczna: resort zdrowia, MEN, samorządy terytorialne, wyższe uczelnie, organizacje pozarządowe. Wymieniłam tylko najważniejsze. Obawiam się, że tak skonstruowana strategia takiej pewności nam nie daje.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#BeataBublewicz">Zwracam się zatem do pana ministra Grzegorza Schreibera o ponowną weryfikację i stosowną korektę tego kluczowego dla polskiego sportu dokumentu. Służę pomocą.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JanuszWójcik">Dziękuję za wystąpienie. Oczywiście, jeśli będzie taka potrzeba ze strony resortu, proszę przesłać dokument, a przede wszystkim sprecyzować z nim ewentualne pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#ZbigniewPacelt">Kiedy zapoznałem się z tematem dzisiejszego posiedzenia Komisji – Informacja Ministra Sportu na temat stanu przygotowań dokumentu pod tytułem „Strategia rozwoju sportu w Polsce do roku 2015”, przygotowałem wystąpienie na 45 minut. W związku z tym, że dziś dowiedziałem się, iż 23 stycznia br. Rada Ministrów przyjęła ten program, część uwag jest nieaktualna.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#ZbigniewPacelt">Moje uwagi na piśmie mogę przekazać przedstawicielom ministerstwa. Służę również pomocą przy opracowywaniu materiałów szczegółowych, jeśli uznacie państwo, że moja wiedza jest na tyle szeroka, że warto z niej skorzystać. Polska Konfederacja Sportu w programie działania miała opracowanie i przygotowanie materiału do „Strategii rozwoju sportu na lata 2004–2012”. Materiał został przygotowany w zespołach i przekazany do MS. Miałem przyjemność być przewodniczącym zespołu zajmującego się tymi kwestiami. Ministerstwo na podstawie materiału dopracowało zadania. Warto zatem wspomnieć, że konfederacja przygotowała bardzo obszerny materiał właśnie na potrzeby strategii. To mówię, aby przypomnieć sposób przygotowania poprzedniej strategii.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#ZbigniewPacelt">Chcę w dwóch słowach powiedzieć o tezach, które nie znalazły miejsca w materiale. Jeśli dokonujemy oceny regresu wyników sportowych, to warto przypomnieć, jakimi środkami dysponowaliśmy na przygotowania do olimpiady Ateny 2004. Jeśli państwo tego nie macie, to służę odpowiednim zestawieniem. Powiem dla przykładu, że na 2 lata przed igrzyskami w Sydney departament sportu kwalifikowanego w MS dysponował kwotą 97 mln zł. W 2002 r. było to 92 mln zł. Obecnie ta kwota wynosi 175 mln zł. Miejmy to na uwadze, dokonując oceny wyników sportowych.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#ZbigniewPacelt">Przeprowadziłem również analizę wykorzystania środków w przełożeniu na punkty medalowe. Polska miała 35 mln euro do dyspozycji w czteroletnim cyklu przygotowawczym, a Niemcy – 185 mln euro. To też jest istotna kwestia.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#ZbigniewPacelt">Chcę powiedzieć, czego zabrakło mi w materiale przedstawionym przez MS. Największy postęp możemy uzyskać w sporcie kobiet. Nic – niestety – się na ten temat nie mówi. Myślę, że brakuje w dokumencie śmiałych rozwiązań. MS wiele programów realizuje z uczelniami. Ważną kwestią jest przywrócenie obowiązku prowadzenia bezpłatnej specjalizacji dla trenerów w AWF. Duże środki zostały przeznaczone na inwestycje, są wydziały: turystyki, rehabilitacji, nauczycielki, ale nie ma wydziału sportu. To było sygnalizowane w akademickich centrach szkolenia sportowego.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#ZbigniewPacelt">Mówiliśmy o Instytucie Sportu. Jeśli status tej instytucji się nie zmieni, to MS niewiele będzie mogło zrobić, a tylko zlecać poszczególne zadania. Gdyby to byłby zakład budżetowy, jak COS, to można by tam przeprowadzać wiele ciekawych rzeczy.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#ZbigniewPacelt">Została wspomniana zmiana systemu oceny w szkoleniu wojewódzkim. Myślę, że w tym przypadku oceną postępu zawodnika powinna być podstawa jego rozwoju sportowego, a nie samo miejsce na ogólnopolskiej olimpiadzie młodzieży. Sta myślę, że wysokie wyniki juniorów na mistrzostwach Europy i świata biorą się z tego, że gonimy za wynikiem, a nie postępem i rozwojem sportowym.</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#ZbigniewPacelt">Nie została poruszana kwestia dyplomacji sportowej. Chcemy organizować wiele imprez, a to jest ważne.</u>
<u xml:id="u-8.8" who="#ZbigniewPacelt">Jeśli w latach 2007–2010 przeznaczymy 825 mln zł z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej na Narodowe Centrum Sportu, to jak zrealizujemy pozostałe programy, które bardzo mi się podobają?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JanuszWójcik">Chcę tylko przypomnieć, że mówimy o strategii na wiele lat, więc nie spodziewajmy się szczegółowego planu. To jest tak poważny temat, że będziemy wracać do niego wielokrotnie. Obecnie otrzymaliśmy zarys tego, w jaki sposób MS chce podejść do zreformowania wszelkiego rodzaju struktur sportowych. Nie chcę bronić strony rządowej, ale nie ma możliwości, aby strategia dziś prezentowana w skrócie, zawierała wszystkie postulaty. Cieszę się, że państwo posłowie zwracają uwagę na braki i kwestie, które powinny być poruszone w dokumencie.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#JanuszWójcik">Proszę państwa posłów o przekazywanie sugestii i uwag na piśmie do MS.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#DariuszOlszewski">W odróżnieniu od moich przedmówców, chcę pochwalić pana ministra Grzegorza Schreibera i podziękować za przygotowanie materiału. Życzę sobie tylko, aby zawarte z nim plany zostały zrealizowane. Jeśli tak się stanie, to polski sport będzie się rozwijał w dobrym kierunku. Mam nadzieję, że liczba krytych pływalni, sal gimnastycznych i boisk ze sztuczną wierzchnią będzie nadal wzrastać.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JanuszWójcik">Dziś przedstawiona strategia jest materiałem, który będziemy mogli wykorzystać na następnych posiedzeniach podczas omawiania planów w poszczególnych kwestiach.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#CzesławFiedorowicz">Nie jestem w stanie przebić państwa posłów ani w krytyce ani w pochwałach. Chcę prosić tylko o to, aby uwzględnić jedną kwestię. Brakuje bowiem jednoznacznych związków, które skłaniałyby do zmiany prawa, które skutkowałoby możliwą realizacją strategii. Warto zastanowić się nad tym, a zwracam uwagę na problem trenerów. Mówiliśmy już o tym, że w obecnej kadencji wprowadzimy takie inicjatywy legislacyjne, które umocnią pozycję trenerów. Poza ogólnym zapisem warto byłoby się zastanowić, dlaczego w określony rozwiązaniach tego brakuje.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#CzesławFiedorowicz">Nie chcę odnosić się teraz do szczegółowych zapisów, które wymagają doprecyzowania.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#CzesławFiedorowicz">Chcę powiedzieć o jednej kwestii dotyczącej budowy obiektów sportowych. Rozmawiałem już na ten temat z panią dyrektor Małgorzatą Drzewińską-Cejmer. Wydaje mi się, że musimy coś uczynić. W odniesieniu do tej strategii kwestia jest bardzo ważna. Zastanawiamy się bowiem, dlaczego nie mamy obiektów w Polsce, które mogą przyciągać duże imprezy sportowe. Z drugiej strony, mamy wytyczne dotyczące budowy obiektów sportowych, które maksymalnie obniżają ich poziom po zakończeniu budowy. To jest być może kwestia nie do opisania w omawianym dziś dokumencie, ale jest na to czas, aby stworzyć bardzo ostre rygory określające, że każde województwo będzie dysponowało jednym lub więcej obiektem spełniającym najwyższe standardy europejskie umożliwiające organizację imprezy na poziomie mistrzostw świata bądź Europy. Nie może być innego sposobu wydatkowania pieniędzy. Wiemy dziś, że województwa tworzą tzw. indykatywne programy oraz listy obiektów, które mają zostać dofinansowane w ramach programów operacyjnych. Nie może być takiej sytuacji, by tam nie znalazły się takie obiekty. Jest to zatem kwestia korekty, co jest instrumentem sytuacji dystrybuowania pieniędzy z FRKF, abyśmy mogli do połowy tego roku stworzyć szansę budowy takich projektów, które są bazą strategii. Chodzi mi o modę na sport i realizację wielkich imprez sportowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MarekMatuszewski">Strategia została przygotowana w bardzo dobry sposób. Pracowali przy niej prawdziwi fachowcy. Myślę, że małe uchybienia, które zostały zauważone, zostaną w odpowiednim czasie naprawione. Życzę ministerstwu, aby szło nadal w dobrym kierunku.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JanuszWójcik">Przepraszam, ale z braku czasu muszę zamknąć w tej chwili dyskusję.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#GrzegorzSchreiber">Jak powiedział słusznie pan poseł Janusz Wójcik, omawiamy dziś strategię. To jest dokument o charakterze ogólnym i musi taki charakter zachować. Czym innym są programy poziomu operacyjnego, harmonogramy prac rocznych, które będziemy przygotowywać i prezentować państwu ich wykonanie. Uwagi, które dziś padły, znajdą się właśnie w tych dokumentach. Kilka uwag znajduje się już w strategii. Być może nie zostały wystarczająco podkreślone przeze mnie podczas prezentacji. Nie mogę dopuścić do tego, aby były puste zapisy w strategii. Niestety, poprzedniego materiału nie dało się monitorować w sposób tak precyzyjny, jak byśmy chcieli. Dlatego dokonaliśmy niezbędnych zmian.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JanuszWójcik">Do otrzymanego materiału będziemy powracać. Będziemy zgłaszali zastrzeżenia i prosili o uzupełnienia. Myślę, że będziemy mieli na to czas.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#JanuszWójcik">Czy ktoś państwa ma jeszcze uwagi? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#JanuszWójcik">Stwierdzam, że Komisja przyjęła informację Ministra Sportu na temat stanu przygotowań dokumentu pod tytułem „Strategia rozwoju sportu w Polsce do roku 2015”.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#JanuszWójcik">Przechodzimy do rozpatrywania spraw bieżących.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#JanuszWójcik">Czy ktoś z państwa posłów chce zabrać głos? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#JanuszWójcik">Chcę poinformować państwa, że w okresie od 1 lutego do 30 czerwca br. w pracach Komisji będzie uczestniczył stażysta z Niemiec, pan Ingo Schuter, który odbywa w Polsce staż w ramach programu międzynarodowych staży parlamentarnych. Pan Ingo Schuter będzie pracował w tym czasie w Sekretariacie Komisji Kultury i Sportu oraz wspierał prace przewodniczącego Komisji. Marszałek Sejmu wybrał naszą Komisję do objęcia taką współpracą. Mam nadzieję, że pan Ingo Schuter będzie miło wspominał pracę z nami. Życzę miłego pobytu i przyjemnej pracy.</u>
<u xml:id="u-16.6" who="#JanuszWójcik">Na tym został wyczerpany porządek dzienny. Protokół z dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w Sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu.</u>
<u xml:id="u-16.7" who="#JanuszWójcik">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>