text_structure.xml 56.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam przedstawicieli rządu. Witam zaproszonych gości. Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie opinii dwóch komisji sejmowych: Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa oraz Rolnictwa i Rozwoju Wsi o sprawozdaniu z wykonania budżetu za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2005 r. (druk nr 624) w zakresie właściwych części budżetowych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę. Wobec nie zgłoszenia uwag do porządku dziennego stwierdzam jego przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Wszyscy państwo otrzymaliście opinie wymienionych komisji oraz opracowanie Biura Analiz Sejmowych. Rozpatrywanie opinii komisji sejmowych o sprawozdaniu z wykonania budżetu będzie się odbywało w następujący sposób: wystąpienie posła referenta komisji branżowej i posła koreferenta z ramienia Komisji Finansów Publicznych, wystąpienie przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli, pytania posłów, odpowiedzi przedstawicieli dysponentów poszczególnych części budżetowych.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Proszę przedstawiciela Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa i jednocześnie koreferenta ze strony Komisji Finansów Publicznych posła Mariana Golińskiego o zreferowanie opinii Komisji i przedstawienie stanowiska w zakresie właściwych części budżetowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MarianGoliński">Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa rozpatrzyła sprawozdanie z realizacji budżetu państwa za 2005 r. wraz z analizą Najwyższej Izby Kontroli w zakresie: części 22 – Gospodarka wodna, części 41 – Środowisko, części 68 – Państwowa Agencja Atomistyki i skupiła się głównie na ocenie dochodów i wydatków realizowanych w 2005 r., działalności zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych, zatrudnieniu i wynagrodzeniach pracowników w państwowych jednostkach budżetowych, a także na wykorzystaniu dotacji i środków bezzwrotnych z zagranicy, jeśli takie wystąpiły.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MarianGoliński">W trakcie pracy Komisji rozpatrzono również część 83 – rezerwy celowe w zakresie pozycji: 4 – kredyty na usuwanie skutków klęsk żywiołowych, 9 – rezerwa na usuwanie klęsk żywiołowych, 30 – Program dla Odry (w tym 9000 tys. zł zostało wykorzystanych na walkę z ptasią grypą), 45 – środki na realizację zadań przyjętych w Programie usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest, 57 – rezerwa dla zakładów chemicznych „Tarnowskie Góry”.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#MarianGoliński">Rozpatrzono również część 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działów: 020 – Leśnictwo, 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska, 925 – Ogrody botaniczne i zoologiczne oraz naturalne obszary i obiekty chronionej przyrody.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#MarianGoliński">Analizie i ocenie poddano również programy realizowane ze środków zagranicznych bezzwrotnych, za które odpowiada minister do spraw środowiska, a także przychody i wydatki narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wraz z oceną programów finansowanych ze środków zagranicznych bezzwrotnych, za które to programy jest odpowiedzialny Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#MarianGoliński">Po debacie Komisja postanowiła pozytywnie zaopiniować przedłożone sprawozdania we wszystkich punktach, częściach i działach. Jednocześnie Komisja zgadza się z uwagami i zastrzeżeniami Najwyższej Izby Kontroli zawartymi w informacji o kontroli wykonania budżetu państwa za 2005 r.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#MarianGoliński">Komisja pozytywnie zaopiniowała informację na temat wykorzystania środków zewnętrznych, ale z dużą dozą zaniepokojenia z ich niskiego wykorzystania. Komisja zwraca uwagę na konieczność podjęcia skuteczniejszych działań ze strony ministra do spraw środowiska i Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#MarianGoliński">Mało entuzjastycznie oceniono również fakt, że nie w pełni wykorzystano środki z rezerwy celowej w poz. 45 – jedynie w 73 proc. – i w poz. 57, gdzie było 0 proc. wykorzystania.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#MarianGoliński">Podsumowując, Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa opiniuje pozytywnie sprawozdanie budżetowe w zakresie jej działalności, co znajduje potwierdzenie w opinii nr 3 adresowanej do Komisji Finansów Publicznych, uchwalonej w dniu 22 czerwca br.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#MarianGoliński">Podam kilka liczb związanych z poszczególnymi obszarami, którymi zajmowała się Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#MarianGoliński">Część 22 – Gospodarka wodna. Dochody według planu – 6942 tys. zł, wykonano 8868 tys. zł – wzrost blisko o 28 proc. Najwyższy udział w dochodach mają zarządy gospodarki wodnej – 92,3 proc. Głównie przekraczano dochody w paragrafach: 0570 – grzywny i mandaty od ludności – przekroczenie o 640 proc., dotyczy kar za kradzież drewna, kruszywa i ryb, 0580 – grzywny i kary pieniężne od osób prawnych i innych jednostek organizacyjnych – przekroczenie aż 79.135 proc., dotyczy głównie firmy BlomInfo A/S Copenhagen, która miała wykonać numeryczny model rzeźby terenu i numeryczną mapę topograficzną.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#MarianGoliński">Wydatki zaplanowane były w wysokości 190.518 tys. zł. Wykonanie jest na poziomie 555.093 tys. zł. Wydatki zostały zwiększone o 364.575 tys. zł, czyli o 191 proc. Środki pochodziły z rezerw z poz. 4, 9, 30 i 79. Wydatki również, głównie realizowane były przez zarządy gospodarki wodnej – w 86,4 proc.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#MarianGoliński">Środki niewygasające – 36.052 tys. zł, tj. 11 proc. tych, które były w dyspozycji tej części budżetowej. Tu należy zwrócić uwagę na lepsze planowanie tych zadań, na które pozyskuje się środki z rezerwy – w dodatku jest to cykl powtarzający się.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#MarianGoliński">Zatrudnienie – 2615 osób, w stosunku do 2004 r. jest to wzrost o 21 osób. Przeciętna płaca – 2190 zł, wzrost o 2,6 proc. Jeśli chodzi o administrację publiczną zatrudnionych jest 48 osób, a przeciętna płaca – 3858 zł.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#MarianGoliński">Część 41 – Środowisko. Planowane dochody – 19.787 tys. zł. Wykonanie – 23.657 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#MarianGoliński">Wydatki planowane – 142.652 tys. zł. Wykonanie – 153.899 tys. zł, wzrost prawie,</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#MarianGoliński">Środki niewygasające – 1420 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#MarianGoliński">Zatrudnienie – 1683 osoby, tj. o 15 osób więcej niż 2004 r., przeciętne wynagrodzenie – 2913 zł. W administracji publicznej: zatrudnienie – 390 osób, tj. mniej o 31 osób niż w 2004 r., przeciętne wynagrodzenie – 3740 zł.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#MarianGoliński">Rezerwy celowe w poz. 4, 9, 30, 45 i 57.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#MarianGoliński">Poz. 4 – środki z kredytu Bank Światowy i EBI zaplanowane w wysokości 311.285 tys. zł., wykorzystane w 98,8 proc. na odbudowę obiektów przeciwpowodziowych, gospodarkę wodą, urządzenia melioracyjne, na ptasią grypę i pomoc ludziom poszkodowanym.</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#MarianGoliński">Poz. 9 – środki 270.000 tys. zł wykorzystane w 100 proc. na usuwanie skutków powodzi, odbudowę, naprawę urządzeń melioracyjnych, mostów.</u>
          <u xml:id="u-2.20" who="#MarianGoliński">Poz. 30 – środki w wysokości 82.720 tys. zł wykorzystane w 98,8 proc. na naprawę wałów, polderów.</u>
          <u xml:id="u-2.21" who="#MarianGoliński">Poz. 45 – środki wykorzystane w 73 proc. Tu wniosek Komisji Ochrony Środowiska, by w większym stopniu rozpropagować program dot. usuwania azbestu.</u>
          <u xml:id="u-2.22" who="#MarianGoliński">Poz. 57 – zaplanowane środki na zakłady chemiczne „Tarnowskie Góry” w wysokości 4000 tys. zł nie zostały w ogóle wykorzystane.</u>
          <u xml:id="u-2.23" who="#MarianGoliński">Środki bezzwrotne.</u>
          <u xml:id="u-2.24" who="#MarianGoliński">Fundusz Spójności – wydatkowano 1.050.793 tys. zł, tj. 39 proc. środków, które były do dyspozycji w 2005 r.</u>
          <u xml:id="u-2.25" who="#MarianGoliński">SPO Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw – plan wydatków w wysokości 300 tys. euro nie został zrealizowany.</u>
          <u xml:id="u-2.26" who="#MarianGoliński">Mechanizm Finansowy Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweski Mechanizm Finansowy – nie wydatkowano żadnych środków.</u>
          <u xml:id="u-2.27" who="#MarianGoliński">IV Program indykatywny – Ekologiczny Fundusz Partnerski – wydatkowano 1315 tys. zł, tj. 30 proc. środków będących w dyspozycji.</u>
          <u xml:id="u-2.28" who="#MarianGoliński">Projekty z zakresu wzmocnienia instytucjonalnego w ramach programów Phare i Transition Facility. Z funduszu Phare – 8719 tys. euro, z Transition Facility – nie wydatkowano nic.</u>
          <u xml:id="u-2.29" who="#MarianGoliński">Komisja zwraca uwagę na konieczność większego wykorzystywania tych środków w przyszłości. Sądzę, że jest to możliwe, bo tak relacjonowali ten temat przedstawiciele Ministerstwa Środowiska.</u>
          <u xml:id="u-2.30" who="#MarianGoliński">Część 85 – Budżety wojewodów w zakresie działów: 020 – Leśnictwo, 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska, 925 – Ogrody botaniczne i zoologiczne oraz naturalne obszary i obiekty chronionej przyrody.</u>
          <u xml:id="u-2.31" who="#MarianGoliński">W dziale 020 dochodów nie planowano, ale uzyskano 13 tys. zł. Są to wpływy z zadań, które są realizowane przez starostów.</u>
          <u xml:id="u-2.32" who="#MarianGoliński">Wydatki opiewały na kwotę 565 tys. zł, co stanowiło 73 proc. kwoty zaplanowanej. Były to pieniądze przeznaczone na zalesienia. Niestety niektóre województwa nie zalesiły ani jednego hektara. Brak było wniosków i chętnych.</u>
          <u xml:id="u-2.33" who="#MarianGoliński">W dziale 900 – planowano dochody na poziomie 3511 tys. zł, zrealizowano 4132 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-2.34" who="#MarianGoliński">Wydatki – plan po zmianach na poziomie 167.280 tys. zł, wykonano 165.166 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-2.35" who="#MarianGoliński">W dziele 925 – planowano dochody w wysokości 21 tys. zł, wykonano 54 tys. zł,</u>
          <u xml:id="u-2.36" who="#MarianGoliński">Wydatki – plan po zmianach 27.470 tys. zł zrealizowany prawie w 100 proc. Główne wydatki zrealizowano w trzech działach: Parki krajobrazowe – 23.235 tys. zł, Rezerwaty i pomniki przyrody – 804 tys. zł, Pozostała działalność – 3417 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.37" who="#MarianGoliński">Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.</u>
          <u xml:id="u-2.38" who="#MarianGoliński">Przychody planowane – 745.000 tys. zł, wykonanie – 730.492 tys. zł, tj. mniej,</u>
          <u xml:id="u-2.39" who="#MarianGoliński">Przychody pochodziły głównie z opłat i kar za korzystanie ze środowiska, z opłat koncesyjnych i produktowych.</u>
          <u xml:id="u-2.40" who="#MarianGoliński">Wydatki planowano na poziomie 807.180 tys. zł, a zrealizowano w wysokości 710.682 tys. zł, czyli o około 12 proc. mniej. Główne wydatki to były wydatki inwestycyjne (68 proc.), dotacje na realizację zadań bieżących (17 proc.) oraz własne wydatki bieżące (13,6 proc.).</u>
          <u xml:id="u-2.41" who="#MarianGoliński">Zatrudnienie – 371 osób, tj. o 34 osoby więcej niż w 2004 r. Przeciętna płaca – 6938 zł, czyli o 1,3 proc. więcej niż w 2004 r.</u>
          <u xml:id="u-2.42" who="#MarianGoliński">Państwowa Agencja Atomistyki.</u>
          <u xml:id="u-2.43" who="#MarianGoliński">Dochody – plan przewidywał 110 tys. zł, wykonanie – 172 tys. zł, czyli o 56 proc. więcej. Zwiększone dochody pochodziły głównie ze zwrotu niewykorzystanych dotacji przez wykonawców, którzy mieli zagwarantować bezpieczeństwo jądrowe i ochronę radiologiczną kraju.</u>
          <u xml:id="u-2.44" who="#MarianGoliński">Wydatki zaplanowane były w wysokości 87.923 tys. zł, a po zmianach wyniosły 78.779 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.45" who="#MarianGoliński">Zatrudnienie – 91 osób i było wyższe o 3 osoby od zatrudnienia w 2004 r. Przeciętne wynagrodzenie miesięczne – 3746 zł, czyli na poziomie 2004 r.</u>
          <u xml:id="u-2.46" who="#MarianGoliński">Z uwagi na to, iż jestem członkiem Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, a także Komisji Finansów Publicznych mój koreferat sprowadzę do jednego zdania – podpisuję się pod tym, co uchwaliła Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Proszę przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli o przedstawienie wyników kontroli wykonania budżetu w tych częściach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#AlicjaGruszecka">Zarówno w części 22 – Gospodarka wodna, jak i w części 41 – Środowisko, Izba ocenia wykonanie ustawy budżetowej pozytywnie z uchybieniami.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#AlicjaGruszecka">W części 22 – Gospodarka wodna uchybienia te dotyczyły 0,01 proc. wydatków ogółem i polegały na nie potrącaniu z faktur częściowych, płaconych wykonawcy przez RZGW w Warszawie, pełnej kwoty z tytułu zabezpieczenie należytego wykonania umowy, na niewłaściwej ewidencji dowodów księgowych – również w RZGW w Warszawie, wykonywaniu audytu wewnętrznego przez osoby niespełniające wymagań określonych przepisami ustawy o finansach publicznych, na nierzetelnym szacowaniu kosztów wykonania zadań oraz niepełnej realizacji wniosków NIK z poprzednich kontroli w zakresie realizacji budżetowej z poprzedniego roku.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#AlicjaGruszecka">W części 41 – Środowisko, stwierdzone nieprawidłowości dotyczyły 0,07 proc. wydatków ogółem w tej części i polegały na wydatkowaniu przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska kwoty 84 tys. zł przed uzyskaniem decyzji Ministra Środowiska zmieniającej plan finansowy i umożliwiającej dokonanie takich wydatków, co stanowiło naruszenie dyscypliny finansów publicznych.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#AlicjaGruszecka">Ponadto te nieprawidłowości polegały na wystąpieniu zobowiązań wymagalnych w kwocie 21 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#AlicjaGruszecka">Poza tym stwierdzono uchybienia polegające na nierzetelnym rozliczeniu zawartych umów, nieprzestrzeganiu przepisów dotyczących terminu i wysokości zwrotu wadium, przekazaniu dochodów na rachunek budżetu państwa z opóźnieniem, a także niepełnej realizacji wniosków NIK z poprzedniej kontroli dotyczącej realizacji budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#AlicjaGruszecka">Opinie o rocznych sprawozdaniach budżetowych w obydwu częściach Najwyższa Izba Kontroli wydała bez zastrzeżeń. Zdaniem Izby sprawozdania przekazują prawdziwy i rzetelny obraz dochodów i wydatków należności i zobowiązań na dzień 31 grudnia 2005 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Otwieram dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#BarbaraBubula">Pytanie dotyczy części 22 – Gospodarka wodna. Z przedstawionego sprawozdania wynika, że wydatki zrealizowano w 99,9 proc., ja jednak martwię się o zakres zaspokojenia potrzeb. Dlatego proszę o krótki komentarz dotyczący stopnia zaspokojenia potrzeb, zwłaszcza w zakresie utrzymania w należytym stanie dróg i urządzeń wodnych, remontów zbiorników i stopni wodnych i tego, co nazywa się „małą retencją” oraz zabezpieczeniem przed małymi, ale gwałtownymi powodziami w rejonach górskich. Czy ocena stopnia zaspokojenia potrzeb w zakresie gospodarki wodnej, zwłaszcza zabezpieczenia przeciwpowodziowego, jest pozytywna?</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#BarbaraBubula">Proszę również o przedstawienie stopnia wykonania zakresu rzeczowego w największych inwestycjach wieloletnich – chodzi o zbiorniki wodne, w tym Świnną Porębę.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#BarbaraBubula">Kolejne pytanie dotyczy zagadnienia związanego z funkcjonowaniem Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Niepokoi mnie wysoki stan środków Funduszu na koniec roku, czyli niezaangażowanie środków w działania statutowe. Moim zdaniem jest to powód do zmartwienia, ponieważ potrzeb w zakresie ochrony środowiska mamy bardzo dużo, a celem Funduszu powinno być to, by te środki były zaangażowane w ochronę środowiska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#TomaszSzczypiński">Czy te nadwyżki pieniężne, do których odnosiła się moja przedmówczyni, Fundusz ma zamiar przeznaczyć na wykup akcji Banku Ochrony Środowiska od Szwedów?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#StanisławaOkularczyk">Jakie główne inwestycje prośrodowiskowe realizowano w 2005 r.? Chodzi mi o rząd wielkości kwot przeznaczonych na ten cel.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#StanisławaOkularczyk">Jaka wartość pozyskanych kar wraca na cel ochrony środowiska? Chodzi mi o politykę, strategię – jak resort widzi w przyszłości realizacje swoich celów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Pytanie do przedstawiciela NIK. Usłyszeliśmy, iż NIK stwierdził nierzetelne rozliczanie umów, a jednocześnie mówicie państwo o ocenie pozytywnej z uchybieniami. Wobec tego, jaka to była skala tego zjawiska i czego ta nierzetelność dotyczyła.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Nie słyszę. Zatem proszę o udzielenie odpowiedzi – zaczniemy od Ministerstwa Środowiska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#AgnieszkaBolesta">Odnośnie pierwszego pytania w zakresie gospodarki wodnej poproszę, by odpowiedzi udzielił pan dyrektor Rutkiewicz. Z kolei w sprawie środków NFOŚiGW najlepiej będzie, jeśli wypowie się prezes Funduszu.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#AgnieszkaBolesta">Dodam jedynie, że oprócz zadań realizowanych przy współpracy Narodowego Funduszu realizowane są również zadania realizowane z funduszy ISPA oraz Funduszu Spójności.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#AgnieszkaBolesta">Jeśli chodzi o kary – poproszę panią minister Teresę Warchałowską o krótki komentarz w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#TeresaWarchałowska">Wpływy z kar, które wpływają na konto Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej są niewielkie. Otóż mimo, że corocznie są wymierzane wysokie kary z tytułu nieprzestrzegania wymagań ochrony środowiska, to od wielu lat funkcjonuje skutecznie działający instrument prawny zezwalający na odraczanie terminu płatności kar, na wniosek ukaranego podmiotu, w przypadku kiedy realizuje on inwestycję, która pozwoli na usunięcie przyczyn wymierzenia kary w okresie nie dłuższym niż 5 lat. Rozliczenie następuje, kiedy upływa owe 5 lat, albo wtedy, gdy zostanie zakończona inwestycja.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#TeresaWarchałowska">Dodam, że przepisy prawne przewidują umorzenie kary w przypadku, kiedy wysokość środków poniesionych na inwestycję przekracza wielkość wymierzonej kary. W odwrotnym przypadku ta różnica powinna być dopłacona.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#TeresaWarchałowska">Jest to bardzo skutecznie działający instrument, który powoduje, że ukarane podmioty nie koncentrują się na wydatkowaniu środków z tytułu kary, a środki te przeznaczają na realizacje inwestycji ochrony środowiska. Stąd per saldo do funduszy ochrony środowiska trafiają tylko te kary, gdy inwestorzy nie mogli wystąpić o odroczenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#KazimierzKujda">W 2005 r. przychody z opłat i kar wyniosły 510 mln zł, natomiast finansowanie dotacyjne – 606 mln zł. Oznacza to, że Narodowy Fundusz udziela więcej dotacji niż jest przychodów z opłat i kar. Dzieje się tak dlatego, że jest również finansowanie pożyczkowe i część przychodów z tytułu odsetek może być wykorzystana na finansowanie dotacyjne.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#KazimierzKujda">W opłatach i karach mamy dwie zasadnicze części. Pierwszą stanowią opłaty koncesyjne i eksploatacyjne z funduszu górniczego i geologicznego, które zgodnie z ustawą – Prawo geologiczne i górnicze mogą być przeznaczone tylko na geologie i górnictwo.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#KazimierzKujda">Jeśli te opłaty koncesyjne i eksploatacyjne odejmiemy od wpływów z tytułu opłat i kar, to pozostanie kwota w wysokości 310 mln zł. Są to pozostałe kary i opłaty za korzystanie ze środowiska.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#KazimierzKujda">W 2005 r. Narodowy Fundusz finansował za budżet państwa około 217 mln zł. Chodzi tu o inwestycje wieloletnie – zbiorniki wodne, a wśród nich: Racibórz, Malczyce, Świnna Poręba i inne mniejsze.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#KazimierzKujda">Poza tym jest to rekultywacja terenów posiarkowych, na które wydano w ubiegłym roku ponad 50 mln zł, finansowanie służby meteorologicznej i hydrologicznej, a także inne zadania zlecone przez ministra.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#KazimierzKujda">Do tego finansujemy oczywiście – w postaci dotacji – 23 parki narodowe, państwowy monitoring środowiska, projekty związane z nadzwyczajnymi zagrożeniami, edukację ekologiczną, ekspertyzy i prace badawcze zlecane przez ministra.</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#KazimierzKujda">Dodam jeszcze, że jeśli chodzi o zbiorniki wodne od przyszłego roku w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” będzie priorytet, w którym środki krajowe będą tylko uzupełnieniem dla inwestycji dużych zbiorników wodnych, bowiem będą one finansowane w ramach Funduszu Spójności.</u>
          <u xml:id="u-12.7" who="#KazimierzKujda">Jeśli chodzi o zbiorniki małej retencji, które Narodowy Fundusz również finansował, to od przyszłego roku będą one finansowane w ramach regionalnych programów operacyjnych przy współfinansowaniu przez fundusze wojewódzkie.</u>
          <u xml:id="u-12.8" who="#KazimierzKujda">Stan środków Funduszu na koniec ubiegłego roku rzeczywiście był za duży. W tym roku stan środków jest planowany na poziomie – 30 mln zł. Wynika to głównie z tego, iż po wytężonej pracy ostatnich miesięcy ruszają roboty w ramach projektów finansowanych z Funduszu Spójności i z SPO WKP. Projektów jest bardzo dużo i w zasadzie wszystkie pieniądze będą przeznaczane na ich współfinansowanie. Tych pieniędzy może nawet być za mało, dlatego potrzebna będzie współpraca w tym względzie Banku Ochrony Środowiska. Mamy już kilkanaście konsorcjów, umowy są albo już podpisane, albo są w trakcie negocjacji, żeby ten wkład krajowy można było uzupełnić.</u>
          <u xml:id="u-12.9" who="#KazimierzKujda">W każdym tygodniu średnio zapada 2 – 3 decyzje tego typu – przypomnę, że projektów jest 86. Podam jeden przykład – Szczecin. Mamy tam 20 kontraktów na roboty. Projekt ma wartość 1 mld zł. Uzupełnienie krajowe w postaci kredytu, gdzie jest zaangażowany fundusz wojewódzki, narodowy i Bank Ochrony Środowiska, to 400 mln zł. Projekt będzie realizowany przez najbliższe 3 lata i pieniądze będą wypłacone, ponieważ 20 kontraktów na roboty jest już realizowanych.</u>
          <u xml:id="u-12.10" who="#KazimierzKujda">Dodam, że jest dużo projektów, gdzie mamy zakontraktowane już 100 proc., a to oznacza, że te roboty ruszyły.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#TomaszSzczypiński">W kontekście środków Narodowego Funduszu pytałem czy będą one wykorzystywane na zakup akcji BOŚ. Niestety, nie uzyskałem odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Jeżeli można proszę odpowiedzieć w dużym skrócie, bo nie jest to pytanie związane z tematem dzisiejszego posiedzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#KazimierzKujda">W najbliższym czasie Narodowy Fundusz część z wolnych środków przeznaczy na zakup akcji. Dodam jednak, że zamierzamy te zakupione akcje odsprzedać, aby zaangażowanie Narodowego Funduszu zachować na tym poziomie, jaki jest, jeśli chodzi o strukturę akcjonariatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PiotrRutkiewicz">Odpowiadając na pytanie podam krótką informację, dotyczącą potrzeb gospodarki wodnej i realizacji inwestycji. Otóż zaspokojenie potrzeb w zakresie gospodarki wodnej szacujemy średnio na 70 proc., przy czym jeśli chodzi o inwestycje procent ten jest wyższy, natomiast potrzeby na utrzymanie majątku Skarbu Państwa, czyli na tzw. infrastrukturę, m.in. przeciwpowodziową są zaspakajane w sposób zdecydowanie niewystarczający, a praktycznie z roku na rok coraz mniej.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PiotrRutkiewicz">Jeśli chodzi o inwestycje wieloletnie, to zbiornik wodny Wióry na Świślinie (dopływ Kamiennej) jest zaawansowany w 98 proc., a od zeszłego roku jest próbne piętrzenie. W tym roku, jeżeli będą opady, będzie piętrzenie docelowe. Zbiornik finansowany jest przez Narodowy Fundusz i kredytu Europejskiego Banku Inwestycyjnego.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PiotrRutkiewicz">Następny zbiornik – Świnna Poręba na Skawie – zaawansowanie rzeczowe 50 proc. Zbiornik finansowany jest w 100 proc. z budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#PiotrRutkiewicz">Od kilku lat nie uruchamiamy nowych inwestycji wieloletnich, bowiem chodzi o to, by wykończyć inwestycje rozpoczęte. Najbliższa planowana inwestycja to zbiornik przeciwpowodziowy Racibórz na Odrze – kluczowy zbiornik Programu Odra 2006. Zbiornik jest na liście Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wniosek został już złożony w Komisji Europejskiej. Projekt jest zarejestrowany, a w tej chwili są uzupełniane dokumenty.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#PiotrRutkiewicz">Jeśli chodzi o programy przeciwpowodziowe i realizację zadań zawartych w tych programach, to praktycznie wszystkie one są ujęte w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko. Dotyczy to np. Dolnej Wisły, w tym Żuławy, Środkowej Wisły, w tym zabezpieczenie stopnia wodnego Włocławek. Z kolei, jeśli chodzi o całe dorzecze Odry, to wszystkie obiekty i infrastruktura projektowana dla zabezpieczenia przeciwpowodziowego jest ujęta w Programie Odra 2006. Program jest realizowany z budżetu państwa, ale niektóre obiekty są też przewidziane w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko – np. zbiornik Racibórz.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#PiotrRutkiewicz">Dodam, że w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko przewidziane są też pojedyncze obiekty np. zbiornik Kąty-Myscowa czy zbiornik Wielowieś Klasztorna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#AlicjaGruszecka">Najwyższa Izba Kontroli stosuje cztery kryteria ocen, stąd właśnie pojawiła się owa „nierzetelność” w ocenie umów. Umowy dotyczyły kwoty około 200 tys. zł. W jednym przypadku stwierdziliśmy nierzetelne rozliczenie kosztów wykonania prac – było ono niepełne. W drugim przypadku natomiast szczegółowość umowy nie gwarantowała prawidłowości rozliczenia faktur. Nie były to rozliczenia poszczególnych zadań, tylko w bloku, razem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Czy ktoś chciałby jeszcze zabrać głos? Nie słyszę. Wobec tego stwierdzam zakończenie omawiania budżetu w zakresie części budżetowych opiniowanych przez Komisję Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Proszę przedstawiciela Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, a jednocześnie koreferenta ze strony Komisji Finansów Publicznych, posła Stanisława Steca o zreferowanie opinii Komisji i przedstawienie swego stanowiska w zakresie odpowiednich części budżetowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#StanisławStec">Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi na posiedzeniu w dniu 20 czerwca br., po zapoznaniu się z informacjami przedłożonymi przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, prezesów agencji oraz informacjami Najwyższej Izby Kontroli o wykonaniu budżetu za 2005 r. w częściach: 32 – Rolnictwo, 33 – Rozwój wsi, 35 – Rynki rolne, 83 – Rezerwy celowe w zakresie poz. 6, 10, 22, 31, 35, 70 i 78, części 85 – Budżety wojewodów ogółem w zakresie działów 010 – Rolnictwo i łowiectwo, 050 – Rybołówstwo i rybactwo – pozytywnie zaopiniowała realizację wydatków i dochodów budżetowych.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#StanisławStec">Wydatki w 2005 r. na rzecz rolnictwa i wsi oraz rybołówstwa wyniosły 14.675 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#StanisławStec">W tym miejscu – to się bardzo rzadko zdarza na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych – chciałbym złożyć wyrazy szacunku wszystkim pracownikom Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Agencji Rynku Rolnego, ośrodkom doradztwa rolniczego, izbom rolniczym – za ich wkład pracy w wykorzystanie środków unijnych. Rozpatrzenie prawie 1400 tys. wniosków o dopłaty bezpośrednie, tysięcy wniosków programu SAPARD, tysięcy wniosków PROW – to naprawdę ogromny wysiłek pracowników Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa i Ministerstwa Rolnictwa, które tym kierowało.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#StanisławStec">Wydatki te uzyskały odpowiednią certyfikację komórki Ministerstwa Finansów, a kontrolerzy z Unii Europejskiej również nie wnieśli zasadniczych uwag odnośnie merytorycznego ich uzasadnienia.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#StanisławStec">Plan dochodów budżetowych w częściach: 32, 33 i 35 został zrealizowany w 129 proc., a plan wydatków po zmianach i po przekazaniu części wydatków na wydatki niewygasające został wykonany w części 22 – w 95,7 proc., w części 33 – w 99,8 proc., w części 35 – w 99,1 proc, w części 85 – w 99,2 proc.</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#StanisławStec">Generalnie do zasadności wydatków nie wnosi się uwag – oprócz kilku usterek, np. nie w pełni zgodne z ustawą o finansach publicznych przekazywanie składki członkowskiej polskich organizacji rolniczych do Brukseli – kwota 1189 tys. zł. Prawda jest taka, że tych organizacji nie stać, żeby te składki opłacać, a ich obecność w organizacjach międzynarodowych jest ze wszech miar celowa.</u>
          <u xml:id="u-19.6" who="#StanisławStec">Nie wiem, dlaczego Ministerstwo Rolnictwa zawarło umowę z biurem podróży w zakresie obsługi podróży służbowych pracowników. NIK miał tu uwagi, co do udokumentowania tych kosztów. Należałoby się zastanowić czy tę umowę powinno się kontynuować.</u>
          <u xml:id="u-19.7" who="#StanisławStec">Kolejna sprawa, nad którą trzeba się zastanowić dotyczy planów finansowych Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Trzeba zrobić wszystko, by te plany szybciej były uzgadniane na szczeblu ministerstwa i aby były zbieżne z tym, co jest załącznikiem do ustawy budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-19.8" who="#StanisławStec">Jeśli chodzi o Agencję Rynku Rolnego jest problem z odzyskaniem wierzytelności od dłużników na kwotę 99 mln zł, z czego 50 mln zł stanowią same odsetki. Ta sprawa była szczegółowo omawiana na posiedzeniu Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Pan prezes przyjął tam pewien plan działania i mam nadzieję, że będzie on zrealizowany.</u>
          <u xml:id="u-19.9" who="#StanisławStec">Jeszcze jednak uwaga, co do planów. Otóż w ARiMR osiemnastokrotnie przekroczono wydatki planowane na usługi medyczne dla pracowników. Nie wiem czy to plan był kiepski, czy też pracownicy okazali się wyjątkowo chorowici.</u>
          <u xml:id="u-19.10" who="#StanisławStec">Reasumując chciałbym zaproponować przyjęcie bez zastrzeżeń wykonania budżetu w części 32, 33, 35, 83, 85 w zakresie rolnictwa i rozwoju wsi oraz jeszcze raz podziękować wszystkim, którzy się przyczynili do prawidłowego wykorzystania środków unijnych, za ich wkład pracy na rzecz rolnictwa i wsi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Proszę przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli o przedstawienie wyników kontroli wykonania budżetu w tych częściach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#WaldemarWojnicz">Działalność Ministra Rolnictwa w zakresie wykonania budżetu państwa w 2005 r. Izba ocenia pozytywnie z nieprawidłowościami w części 32 – Rolnictwo, pozytywnie z uchybieniami w części 33 – Rozwój wsi i pozytywnie w części 35 – Rynki rolne.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#WaldemarWojnicz">Stwierdzone w toku kontroli uchybienia i nieprawidłowości nie miały zasadniczego wpływu na wykonanie budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#WaldemarWojnicz">Wykonanie planu finansowego przez Centralny Fundusz Ochrony Gruntów Rolnych, Izba również ocenia pozytywnie.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#WaldemarWojnicz">Pozytywnie oceniliśmy wykonanie planu finansowego przez Agencję Rynku Rolnego – nieliczne stwierdzone uchybienia nie miały zasadniczego wpływu na realizację tego planu. Z kolei wykonanie planu finansowego przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa Izba oceniała pozytywnie z nieprawidłowościami.</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#WaldemarWojnicz">„Budżet rolnictwa” realizowany był w podobnych, jak w 2004 r. warunkach zewnętrznych i wewnętrznych funkcjonowania sektora finansów publicznych, wynikających z członkostwa Polski w Unii Europejskiej. Dodatkowo w drugiej połowie roku zalecone zostały przez Prezesa Rady Ministrów – i w konsekwencji również przez Ministra Finansów – oszczędności w wydatkach. Minister Finansów szczególnie zalecił oszczędności w wydatkach Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Był to również drugi rok stosowania w Polsce unijnych mechanizmów interwencyjnych na rynkach rolnych oraz unijnych zasad dofinansowania rolnictwa.</u>
          <u xml:id="u-21.5" who="#WaldemarWojnicz">Budżet państwa we wspomnianych trzech częściach został wykonany lepiej niż w poprzednim roku. Stwierdzono mniej uchybień i nieprawidłowości. Przy realizacji wydatków w 2005 r. nieprawidłowości dotyczyły 0,4 proc. wydatków ogółem, tj. kwoty około 25 mln zł, a uchybienia kwoty około 15 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-21.6" who="#WaldemarWojnicz">Uzyskane dochody budżetowe były wyższe o 29 proc. od prognozowanych, natomiast niższe o 0,8 proc. było wykonanie wydatków. Rzeczywiste wydatki byłby jednak jeszcze niższe, gdyby Rada Ministrów nie przeniosła do wykorzystania w roku bieżącym, tj. 2006 r., środków w łącznej kwocie 2,4 mld zł. Te przeniesione w obszarze rolnictwa wydatki stanowiły 54 proc. środków przeniesionych ogółem w budżecie państwa.</u>
          <u xml:id="u-21.7" who="#WaldemarWojnicz">Zdaniem Izby przenoszenie tak wysokich kwot na wydatki niewygasające z upływem roku budżetowego zniekształca obraz wykonania budżetu. Zauważamy jednak, iż związane to jest również z faktem, że polski budżet realizowany jest w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia danego roku, natomiast budżet unijny w okresie od 15 października do 14 października roku następnego. Ponadto zauważamy, że np. zadania w ramach wspólnej polityki rolnej realizowane są w okresach wieloletnich – czy to Program Rozwoju Obszarów Wiejskich, czy to sektorowy program operacyjne – bądź, jak płatności bezpośrednie, na przełomie roku – np. 2005/2006.</u>
          <u xml:id="u-21.8" who="#WaldemarWojnicz">Struktura wydatków była podobna, jak w 2004 r. nadal największymi beneficjentami wydatków były: Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz Agencja Rynku Rolnego. Łącznie obie agencje w ramach przekazanych dotacji, w tym również z rezerw celowych, otrzymały prawie 3,3 mld zł, co stanowiło 55 proc. zrealizowanych przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi wydatków ogółem.</u>
          <u xml:id="u-21.9" who="#WaldemarWojnicz">W 2005 r. zauważyliśmy większą ilość zmian w planie wydatków budżetowych, bowiem było ich o blisko 200 więcej niż w roku ubiegłym i osiągnęły one poziom 671. W naszej ocenie świadczy to nadal o nietrafnym planowaniu wydatków budżetowych w podziale na poszczególne pozycje klasyfikacji budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-21.10" who="#WaldemarWojnicz">Mając na uwadze bezpieczeństwo sanitarne kraju oraz poziom obrotów handlowych zwierzętami gospodarskimi i mięsem wskazujemy na występujące już po raz kolejny ograniczenia w finansowaniu programu utylizacji padłych zwierząt – szczególnie chcemy zwrócić uwagę na niedostatek środków w utylizacji padłej trzody chlewnej – oraz zwalczania niektórych chorób zakaźnych zwierząt. Tutaj sztandarowym przykładem jest zwalczanie białaczki enzootycznej u bydła, gdzie ilość zarażonych zwierząt rośnie, a środków na ten cel ubywa. Grozi to konsekwencjami w obrocie handlowym żywymi zwierzętami.</u>
          <u xml:id="u-21.11" who="#WaldemarWojnicz">Poseł koreferent mówił już o dualizmie w planowaniu finansowym agencji rolniczych. Ja o tym mówiłem przy okazji omawiania wykonania planu finansowego Agencji Nieruchomości Rolnych. Oczywiście problem tego dualizmu dotyczy wszystkich agencji rolniczych i w sprawie tej aktualny pozostaje wniosek Izby, dotyczący zamieszczania w projekcie ustawy budżetowej realnych planów finansowych tychże agencji.</u>
          <u xml:id="u-21.12" who="#WaldemarWojnicz">W agencjach rolniczych nastąpił wzrost kosztów usług medycyny pracy świadczonych przez niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej w formie pakietów ryczałtowych. Cena tych pakietów była zróżnicowana i wynosiła od 55 zł na osobę miesięcznie – np. w Agencji Rynku Rolnego – do 85 zł za taki sam pakiet w Agencji Nieruchomości Rolnych.</u>
          <u xml:id="u-21.13" who="#WaldemarWojnicz">Niepełny i nie w pełni skuteczny był nadzór Ministerstwa Rolnictwa nad Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, co z przykrością po raz kolejny stwierdzamy. Niewystarczająca była współpraca Ministra Rolnictwa z Ministrem Finansów. Przykładem na to jest realizowana z opóźnieniem kosztowna budowa odrębnych, na dzień dzisiejszy niekompatybilnych, systemów informatycznych do obsługi funduszy strukturalnych. W przypadku Ministra Finansów był to system SIMIC, w przypadku projektu finansowanego przez ARiMR system OFSA.</u>
          <u xml:id="u-21.14" who="#WaldemarWojnicz">Nie wyegzekwowano też w analizowanym okresie obowiązku dostarczenia rolnikom materiału graficznego identyfikującego i wskazującego granice działek referencyjnych. Obowiązek ten spoczywał na agencji od 1 stycznia 2005 r., co determinowały przepisy unijne.</u>
          <u xml:id="u-21.15" who="#WaldemarWojnicz">Nie przeprowadzono kwartalnych kontroli centrali ARiMR w zakresie prawidłowości realizowania zadań powierzonych tejże agencji, jako instytucji wdrażającej w ramach sektorowych programów operacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-21.16" who="#WaldemarWojnicz">Nierytmicznie monitorowano funkcjonowanie zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli IACS, systemów informatycznych i ich rozbudowy oraz mało wnikliwie weryfikowano zasadność i koszty zakupu nowych elementów systemów informatycznych.</u>
          <u xml:id="u-21.17" who="#WaldemarWojnicz">Jeszcze kilka słów na temat Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, która jest bardzo rozległą instytucją, zarówno pod względem organizacyjnym, jak i finansowym.</u>
          <u xml:id="u-21.18" who="#WaldemarWojnicz">W 2005 r. w centrali, w 16 oddziałach regionalnych i w 314 biurach powiatowych zatrudniano już około 9 tys. osób. W okresie tym agencja wydała około 12 mld zł na realizacje kilkudziesięciu zadań w ramach programów pomocy przedakcesyjnej, wspólnej polityki rolnej i krajowej polityki rolnej. Nadal powierzane są jej kolejne zadania.</u>
          <u xml:id="u-21.19" who="#WaldemarWojnicz">W grudniu 2005 r., po wieloletnich staraniach i przeprowadzonym audycie, agencja uzyskała bezwarunkową akredytację w zakresie obsługi płatności bezpośrednich do gruntów rolnych, rynków przetworów owocowych i warzywnych, rynku owoców i warzyw, rynku rybnego oraz planów rozwoju obszarów wiejskich.</u>
          <u xml:id="u-21.20" who="#WaldemarWojnicz">Sprawność tejże agencji, jako agencji płatniczej, należy oceniać poprzez funkcjonujące w niej systemy oraz stosowane kryteria i procedury udzielanego wsparcia. Najważniejsza jest komplementarność i kompatybilność budowanego już ósmy rok zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli IACS, który do końca 2005 r. kosztował już blisko 1300 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-21.21" who="#WaldemarWojnicz">W tym aspekcie zwracamy uwagę na realizowaną z opóźnieniem budowę systemu identyfikacji działek rolnych. Otrzymujemy też sygnały, że w dostarczanym rolnikom materiale graficznym dotyczącym identyfikacji działek rolnych są ortofotomapy nieaktualne, ukazujące stan działek nawet sprzed kilku lat.</u>
          <u xml:id="u-21.22" who="#WaldemarWojnicz">Nadal niepełny i niefunkcjonalny jest system identyfikacji i rejestracji zwierząt, co uniemożliwia przeprowadzenie inwentaryzacji zwierząt gospodarskich w skali kraju. Niepewny okazał się również, wprowadzony w 2005 r., makroregionalny system kontroli na miejscu, co było wynikiem nierzetelnej realizacji zadań przez jedną z firm, której takie kontrole zlecono.</u>
          <u xml:id="u-21.23" who="#WaldemarWojnicz">Niepełne i niestabilny były systemy informatyczne, które powinny wspomagać i usprawniać pracę ludzi. Stwierdzano utrudnienia w dostępności do wybranych aplikacji, a administracyjna kontrola krzyżowa nie zawsze wykazywała zdublowane wnioski beneficjentów.</u>
          <u xml:id="u-21.24" who="#WaldemarWojnicz">Zasygnalizowane sprawy, jeśli nie zostaną rozwiązane i wyjaśnione, już powodują wzrost kosztów obsługi realizowanych przez agencję zadań, a mając na uwadze pięcioletni okres na przeprowadzenie kontroli w każdym nawet jednostkowym przypadku przez organy kontrolne zarówno Polski, jak i Unii Europejskiej – w tym Europejski Trybunał Obrachunkowy – zwiększa się prawdopodobieństwo zwrotu środków do Unii Europejskiej z powodu ich niewłaściwego wykorzystania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Otwieram dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#RenataRochnowska">Pierwsza sprawa dotyczy niewykorzystania środków przez głównego lekarza weterynarii. Ze sprawozdania wynika, że zrealizowano środki tylko w 48,4 proc. Czym to jest spowodowane?</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#RenataRochnowska">Inna sprawa, to niewykorzystanie środków na zwalczanie chorób zakaźnych przy niezrealizowanym programie zwalczania białaczki u zwierząt – o czym mówił przedstawiciel NIK. Rolnicy mają z tym wiele problemów. Nie ma terminowego wykupu zwierząt chorych, są duże kłopoty z pozyskaniem kredytów na zasiedlenie nowymi stadami po likwidacji stad chorych.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#RenataRochnowska">Kolejna uwaga dotyczy zatrudnienia i wynagrodzeń pracowników Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Już w poprzedniej kadencji zwracałam uwagę na ten problem.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#RenataRochnowska">Dzisiaj dobiegamy do końca omawiania realizacji budżetu państwa w poszczególnych częściach, więc mamy pewien ogląd sytuacji, jeśli chodzi o inne ministerstwa. Przed chwilą np. omawialiśmy Ministerstwo Środowiska i okazuje się, że tam średnie wynagrodzenie pracowników jest prawie dwukrotnie wyższe niż w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
          <u xml:id="u-23.4" who="#RenataRochnowska">Przypominam, że w części 32 zatrudnienie jest niższe od planu o 21,8 proc., a średnie wynagrodzenie wynosi 3058 zł. Podobnie jest w części 33, gdzie przeciętne wynagrodzenie wynosi 3590 zł, a zatrudnienie mniejsze 9,8 proc. w stosunku do 2004 r. W części 35 wynagrodzenie wynosi 3380 zł, a zatrudnienie jest mniejsze o 26,7 proc. w stosunku do planu.</u>
          <u xml:id="u-23.5" who="#RenataRochnowska">Chciałabym dowiedzieć się, z czego wynika tak niskie wynagrodzenie pracowników oraz spadek zatrudnienia w resorcie rolnictwa. Biorąc pod uwagę ogrom pracy, obowiązków, które stale spadają na ten resort, jest to co najmniej dziwne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Nie słyszę. Zatem proszę o odniesienie się do zgłaszanych uwag i pytań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#MarekZagórski">Przede wszystkim chciałbym podziękować posłowi Stanisławowi Stecowi za opinie na temat pracy pracowników administracji rolnej – szeroko rozumianej. Rzeczywiście tej pracy jest bardzo dużo i mimo tych zastrzeżeń, jakie zgłaszała Najwyższa Izba Kontroli, myślę że taka opinia jest w pełni zasłużona. Ten transfer środków, co do którego były obawy czy Polska będzie w stanie go przeprowadzić, rzeczywiście odbył się bez większych zakłóceń. Natomiast skala problemów i skala zadań, które są z tym związane, powoduje, że szereg tych wątpliwości czy uwag, które zgłasza chociażby NIK, musiało się pojawić. Nie wydaje się, by było możliwe, aby tak wielki proces mógł przebiec bez zakłóceń.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#MarekZagórski">Chciałbym odnieść się do najważniejszej uwagi, jaką zgłosiła Najwyższa Izba Kontroli, dotyczącej środków niewygasających i dużego udziału tych środków przeniesionych na ten rok i potwierdzić, iż jest to efekt niespójności pomiędzy sposobami rozliczeń, między budżetowaniem polskim a budżetowaniem w Komisji Europejskiej. Tego problemu nie da się rozwiązać, gdyż przesunięcia w płatnościach bezpośrednich na przełomie roku mogą następować z bardzo różnych powodów. Wystarczy drobna awaria, przestój w systemie na 3 dni, a już powoduje to przesunięcie założonych płatności bezpośrednich w roku bieżącym na rok następny i na to praktycznie nic nie będzie można poradzić bez zmiany zasad budżetowania. To jednak jest zadanie wyrastające poza możliwości Ministerstwa Rolnictwa. Wymagałoby to generalnej zmiany systemu.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#MarekZagórski">Jeśli chodzi o te drobniejsze, choć pewnie ważne uwagi, które zgłaszała Najwyższa Izba Kontroli, to odnośnie kontraktu zwartego z biurem Holiday Travel mogę tylko powiedzieć tyle, iż umowa jest zawarta. Można się zastanawiać nad jej sensownością, ale została zawarta zgodnie z zasadami sztuki i nie można jej wypowiedzieć. Dlatego do czasu jej zakończenia musimy ją realizować, czyli jeszcze przez półtora roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Co to za umowa, której nie można wypowiedzieć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#MarekZagórski">Na razie nie ma podstaw do jej wypowiedzenia. Można się zastanawiać nad sensownością jej kontynuowania i taka też jest uwaga Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#MarekZagórski">Jeśli chodzi o świadczenia medyczne dla pracowników ARiMR – będziemy to jeszcze analizować. To jest pytanie o generalne, kompleksowe rozwiązanie – czy ma to polegać na zatrudnieniu w agencji lekarzy, czy też na korzystaniu z usług zewnętrznych. Odrębną kwestią jest zawartość tych pakietów i ich cena. To jest w tej chwili przedmiotem analizy i myślę, że w przyszłym roku – jeśli agencje będą korzystały z usług zewnętrznych – będą już one niższe, bowiem takie zalecenia wystosujemy do agencji.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#MarekZagórski">Odnosząc się do uwag posłanki Renaty Rochnowskiej dotyczących kwestii zatrudnienia i wynagrodzeń, to ministerstwo ma ograniczony wpływ na wynagrodzenia. Takie są ustalenia rządu. My oczywiście aplikujemy o większe środki, aby dojść do pewnego poziomu.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#MarekZagórski">Niskie stawki wynagrodzenia przekładają się na niewykorzystanie pełnego zatrudnienia. Gdybyśmy wykorzystali pełną liczbę etatów, to przeciętne wynagrodzenie byłoby jeszcze niższe.</u>
          <u xml:id="u-27.4" who="#MarekZagórski">Dodam, że obniżenie poziomu wynagrodzeń jest związane z zatrudnieniem nowych pracowników, którzy na starcie otrzymują niższe wynagrodzenia – wynika to z kategorii zaszeregowania.</u>
          <u xml:id="u-27.5" who="#MarekZagórski">Jeśli chodzi o zwalczanie białaczki enzootycznej i niewykorzystanie środków wyjaśniam, iż takie niewykorzystanie nastąpiło w jednym województwie. Oczywiście jest to sytuacja, która nie powinna mieć miejsca.</u>
          <u xml:id="u-27.6" who="#MarekZagórski">Rada Ministrów przyjęła w tym roku 8 programów zwalczania chorób zakaźnych u zwierząt na przyszły rok. Ogólny budżet tych programów finansowanych do 50 proc. ze środków Unii Europejskiej może się zamknąć kwotą ponad 250 mln zł i gdyby udało się takie środki w budżecie wygospodarować, to w dużej mierze problem byłby rozwiązany.</u>
          <u xml:id="u-27.7" who="#MarekZagórski">Jeśli chodzi o niewykorzystanie środków przez głównego lekarza weterynarii w kwocie 15,5 mln zł, jest to związane z brakiem możliwości zawarcia i zrealizowania umowy na testy BSE. Ministerstwo ani Główny Lekarz Weterynarii nie mieli na to większego wpływu, gdyż ten kontrakt był zawierany przez Fundusz Współpracy. Cały czas są z tym problemy i sprawa cały czas nie jest porządnie załatwiona. W każdym bądź razie w tej chwili jesteśmy na takim etapie, że raczej już nie ma zagrożenia, iż w tym roku te środki nie zostaną wykorzystane. Kontrakt jest realizowany, aczkolwiek wokół tej sprawy są róże zastrzeżenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Dziwię się, bo w większości umowy handlowe, poza klauzulami dotyczącymi wypowiedzenia umowy w momencie nie spełnienia jakiś warunków, zawierają zazwyczaj też klauzulę umożliwiającą zerwanie umowy z jakimś tam terminem wypowiedzenia. Zawieranie wieloletnich umów niezawierających takich klauzul jest dosyć dziwne i ryzykowne. Nie rozumiem, dlaczego ministerstwo nie korzysta z takich możliwości, bo przecież dla strony zamawiającej stwarza to warunki elementarnego bezpieczeństwa, że w razie zajścia jakiś okoliczności innych niż w momencie zawierania umowy, można taką umowę rozwiązać bez konieczności udowadniania wykonawcy niewłaściwego wykonania umowy. Jest to standardowe postępowania i dziwię się, że w tym przypadku tak się nie stało.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Prosiłabym jeszcze o odniesienie się do uwag NIK w odniesieniu do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w zakresie budowy systemów informatycznych i kosztów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#MarekZagórski">W ostatniej sprawie – jeśli można – będę prosił o wyjaśnienie tej kwestii wiceprezesa ARiMR. Natomiast w tej pierwszej sprawie – jeśli pani przewodnicząca będzie sobie życzyła – udzielę odpowiedzi pisemnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#MarekJaniec">Pytanie o koszty systemu informatycznego należałoby poprzedzić pytaniem o zadania, jakie zostały postawione przed agencją, a przede wszystkim o zakres obsługi rolników. Przede wszystkim należy zauważyć, iż nasza agencja płatnicza, czyli Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, to największa agencja płatnicza w Europie. Nie tylko największa z tego powodu, że realizuje działania na rzecz największej liczby beneficjentów, ale przede wszystkim dlatego, że warunki w jakich to prowadzi stawiają nas w roli liderów, jeśli chodzi o ogrom zadań.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#MarekJaniec">Zwracam uwagę tylko na jeden szczegół, jedna statystykę, dotyczącą systemu identyfikacji działek rolnych. Otóż systemem informatycznym agencji przetwarzamy informacje o ponad 30 mln działek rolnych. Takiej sytuacji nie ma w żadnym innym kraju Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#MarekJaniec">System informatyczny agencji zawiera w sobie całą infrastrukturę, która polega na tym, że wszystkie biura powiatowe, oddziały regionalne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Bardzo przepraszam panie prezesie, ale mnie chodziło tylko o odniesienie się do podnoszonej przez NIK kwestii opóźnień związanych z realizacją systemów informatycznych, a nie o szczegółową prezentację systemu. Dlatego proszę tylko o kilka słów wyjaśnienia na temat owych opóźnień.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#MarekJaniec">Opóźnienia dotyczyły jedynie kwestii nadążania za pełnym zakresem ustaleń analitycznych, a te z kolei są ściśle uzależnione od sytuacji legislacyjnej i pełnego kształtu rozwiązań proceduralnych decyzyjnych, dotyczących kształtu obsługi działań.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#MarekJaniec">Chodzi po prostu o to, że system informatyczny musi być budowany w warunkach, w których znane są wszystkie podstawowe parametry obsługi działań. Niestety w ostatnich latach agencja jest ciągle w sytuacji, w której prace informatyczne – na ryzyko agencji – wyprzedzają komplet uzgodnień merytorycznych. I to jest ta podstawowa przyczyna.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#MarekJaniec">Natomiast wracając do wyników kontroli NIK – te opóźnienia dotyczą umowy obsługi sektorowych programów operacyjnych. Rzeczywiście takie opóźnienia wystąpiły, szczególnie w piątym etapie realizacji umowy i agencja, zgodnie z umową, naliczyła wykonawcy kary umowne. To jest sprawa oczywista, jasna i zamknięta. Natomiast w toku dalszej realizacji umowy takich opóźnień nie było, a w związku z tym nie było powodu, by takie kary naliczać.</u>
          <u xml:id="u-32.3" who="#MarekJaniec">Agencja podjęła, w ramach działań zmierzających do realizacji wniosków z tej kontroli, bardzo konkretne działania, żeby wszystkie umowy związane z działaniami informatycznymi miały jasne, czytelne przepisy dotyczące sposobu i warunków naliczenia kar. Dlatego, iż faktem również jest – ujawnionym jakby w toku kontroli – że w niektórych z tych umów te przepisy nie były konkretne. I to jest jakby druga ścieżka wdrażania rekomendacji NIK.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Nie słyszę. Zatem stwierdzam zakończenie omawiania wykonania budżetu w zakresie części budżetowych opiniowanych przez Komisję Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#AleksandraNatalliŚwiat">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia – zamykam posiedzenie Komisji Finansów Publicznych.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>