text_structure.xml
77.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
580
581
582
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Otwieram posiedzenie Komisji Skarbu Państwa. Witam państwa posłów oraz zaproszonych gości z podsekretarzem stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa panem ministrem Gawlikiem. Stwierdzam przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia wobec niewniesienia zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji (druk nr 481), rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz niektórych innych ustaw (druk nr 482), rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz ustawy o zasadach nabywania od Skarbu Państwa akcji w procesie konsolidacji spółek sektora elektroenergetycznego (druk nr 483). Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę zgłoszeń. Stwierdzam przyjęcie porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Szanowni państwo, powołana przez Komisję podkomisja nadzwyczajna zebrała się w dniu 27 maja br. i rozpatrzyła trzy projekty nowelizacji ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji oraz ustawy o zasadach nabywania od Skarbu Państwa akcji w procesie konsolidacji spółek sektora elektroenergetycznego. Czyli, innymi słowy – w trzech projektach były zawarte zmiany dotyczące ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji, w tym w jednym projekcie – zmiany dotyczące ustawy o zasadach nabywania od Skarbu Państwa akcji w procesie konsolidacji spółek sektora elektroenergetycznego. Jako bazowy podkomisja przyjęła druk nr 482. Niniejszym przedkładamy Komisji sprawozdanie, które jest efektem wspomnianego posiedzenia podkomisji.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Proponuję przystąpienie do rozpatrzenia sprawozdania podkomisji.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Czy jest sprzeciw wobec tytułu ustawy?</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Jeżeli nie ma, przystępujemy do rozpatrzenia art. 1.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Czy jest sprzeciw wobec zapisów zawartych w zmianie nr 1? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Czy jest sprzeciw wobec zapisów zawartych w zmianie nr 2? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Proszę bardzo, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselWlodzimierzKarpinski">Po konsultacji z ministrem chciałbym zgłosić poprawkę do art. 3 ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji. Należałoby ją umieścić po zmianie nr 2. Poprawka polega na skreśleniu pkt 11 w art. 3 ust. 3. Przepis ten stanowi, że komercjalizacji przedsiębiorstw państwowych dokonuje minister właściwy do spraw Skarbu Państwa. Następnie wymienione są przedsiębiorstwa, które nie mogą poddane być procesowi komercjalizacji. W pkt 11 wyłączone są przedsiębiorstwa wykonujące w dniu 1 stycznia 2006 r. działalność gospodarczą w zakresie międzynarodowego transportu morskiego. Wnoszę o skreślenie tego punktu, co umożliwi skomercjalizowanie przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą „Polska Żegluga Morska”.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo. Pan poseł Suski w tej sprawie, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselMarekSuski">Prosilibyśmy o przedstawienie poprawki na piśmie. Pan poseł coś powiedział. Ale nie wiem, czy dokładnie zacytował treść poprawki. Zatem nie do końca wiemy, nad czym mamy głosować.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoselMarekSuski">Rozumiem, że jest to autopoprawka rządu zgłoszona przez posła, bo tak pan poseł wyraził się. Dobrze byłoby, żebyśmy mieli ją na piśmie. Bowiem nie wiemy, nad czym mamy głosować. Co prawda, pod koniec wypowiedzi pan poseł uzasadnił, że chodzi też o możliwość prywatyzowania...</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselWlodzimierzKarpinski">Komercjalizowania...</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselMarekSuski">Komercjalizowania, a później prywatyzowania. Bowiem z tej ustawy wynika w dalszym ciągu, że to, co skomercjalizowane, będzie mogło być przekazane samorządowi, a samorząd może sprywatyzować. Zatem prowadzi to do prywatyzacji, czego zresztą nikt nie ukrywał w pracach podkomisji.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PoselMarekSuski">To jest bardzo poważna zmiana. Prosimy o przedstawienie jej na piśmie. Zgodnie z regulaminem Sejmu, poprawki na tym etapie powinny mieć formę pisemną.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Poseł wnioskodawca proponuje, żeby Komisja procedowała dalsze zmiany. Pan poseł przygotuje propozycję na piśmie i wówczas powrócimy do jej rozpatrzenia.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Ustalę tylko, w którym miejscu jesteśmy. Do zmiany nr 2 nie zgłoszono sprzeciwu. Do zmiany nr 3 wrócimy po przedstawieniu na piśmie propozycji pana posła Karpińskiego.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Czy jest sprzeciw wobec zapisów zmiany nr 4?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselMarekSuski">Czy można odczytać zmianę nr 4?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Całą zmianę nr 4?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselMarekSuski">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Można.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselMarekSuski">To poproszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Proszę bardzo. Po art. 4a dodaje się art. 4b i 4c w brzmieniu: „Art. 4b. 1. Minister właściwy do spraw Skarbu Państwa, na wniosek organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego, na obszarze której znajduje się siedziba spółki, w której udział Skarbu Państwa przekracza 50% akcji, lub na wniosek organu wykonawczego związku jednostek samorządu terytorialnego, na obszarze którego mieści się siedziba spółki, może zbyć nieodpłatnie część lub wszystkie posiadane przez Skarb Państwa akcje tej spółki na rzecz tej jednostki samorządu terytorialnego lub związku jednostek samorządu terytorialnego, o ile zostały spełnione łącznie następujące warunki: 1) przedmiot działalności spółki jest związany z realizacją zadań własnych tej jednostki samorządu terytorialnego lub związku jednostek samorządu terytorialnego, 2) spółka wykonuje działalność gospodarczą na obszarze składającej wniosek jednostki samorządu terytorialnego lub związku jednostek samorządu terytorialnego, 3) spółka nie jest wpisana na listę spółek o szczególnym znaczeniu dla gospodarki państwa lub inne listy spółek o znaczeniu państwowym, tworzone na podstawie przepisów odrębnych.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">2. Zbycie akcji, o którym mowa w ust. 1, nie jest zbyciem akcji na zasadach ogólnych. Do zbycia akcji nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.). Zbycie akcji jest jawne i następuje na podstawie umowy cywilnoprawnej.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">3. Uprawnieni pracownicy w spółce powstałej w wyniku komercjalizacji, której akcje zostały nieodpłatnie zbyte w trybie, o którym mowa w ust. 1, zachowują uprawnienia do nieodpłatnego nabycia akcji. Przepisy art. 36-38c stosuje się odpowiednio, przy czym kompetencje ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa w zakresie zbywania akcji zachowuje organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego lub organ wykonawczy związku jednostek samorządu terytorialnego.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">4. Do ustalenia momentu powstania prawa do nieodpłatnego nabywania akcji przez uprawnionych pracowników oraz rolników lub rybaków stosuje się odpowiednio art. 38 ust. 2.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Art. 4c. 1. W przypadku sprzedaży akcji, o których mowa w art. 4b ust. 1, część uzyskanych przychodów jednostka samorządu terytorialnego lub związek jednostek samorządu terytorialnego przekazuje, w terminie 3 miesięcy od dnia uzyskania przychodów z tego tytułu, na wyodrębnione rachunki funduszy celowych, o których mowa w art. 56 ust. 1, w następującej wysokości: 1) 5% przychodów ze sprzedaży akcji – na Fundusz Reprywatyzacji, 2) 15% przychodów ze sprzedaży akcji – na Fundusz Restrukturyzacji Przedsiębiorców, 3) 2% przychodów ze sprzedaży akcji – na Fundusz Skarbu Państwa, 4) 2% przychodów ze sprzedaży akcji – na Fundusz Nauki i Technologii Polskiej.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">2. Jeżeli jednostka samorządu terytorialnego lub związek jednostek samorządu terytorialnego zbędzie akcje, o których mowa w art. 4b ust. 1, w drodze czynności prawnej innej niż sprzedaż, w terminie 3 miesięcy od dnia dokonania takiej czynności, przekazuje na wyodrębnione rachunki funduszy celowych, o których mowa w art. 56 ust. 1, kwotę stanowiącą równowartość: 1) 5% wartości księgowej zbytych akcji – na Fundusz Reprywatyzacji, 2) 15% wartości księgowej zbytych akcji – na Fundusz Restrukturyzacji Przedsiębiorców, 3) 2% wartości księgowej zbytych akcji – na Fundusz Skarbu Państwa, 4) 2% wartości księgowej zbytych akcji – na Fundusz Nauki i Technologii Polskiej – przy czym wartość księgową zbytych akcji ustala się na dzień ich zbycia.”.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Czy jest sprzeciw wobec zapisów zmiany nr 4, które odczytałem?</u>
<u xml:id="u-13.7" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Sprzeciw zgłaszają jednocześnie pan poseł Kurski i pan poseł Suski.</u>
<u xml:id="u-13.8" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Przystępujemy do głosowania. Proszę, aby któryś z panów posłów sprecyzował wniosek.</u>
<u xml:id="u-13.9" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Czy pan przewodniczący Kurski?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselJacekKurski">Może kolega Suski sprecyzuje, bo wie, o co chodzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselMarekSuski">Przepraszam, nie było słychać, o co chodzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pan poseł zgłosił sprzeciw. Proszę o sprecyzowanie wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselMarekSuski">Wnoszę o skreślenie w całości zmiany nr 4.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem wniosku przedstawionego przez pana posła Suskiego? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się? Dziękuję bardzo. Proszę o podanie wyników.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#SekretarzKomisjiElzbietaPacholska">7 głosów za, 13 przeciw, 2 wstrzymujące się.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany nr 5. Proszę bardzo, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselRyszardZbrzyzny">Myślę, że jeszcze możemy zgłaszać poprawki. Zatem, analogicznie, jak na posiedzeniu podkomisji, chciałbym przedłożyć Komisji propozycję skreślenia w zmianie nr 4 w dodawanym art. 4b ust. 1 wyrazów „w której udział Skarbu Państwa przekracza 50% akcji”. Uważam, że tutaj trzeba dać możliwość elastycznego dysponowania udziałami we wszystkich spółkach, które spełniają określone w dalszych definicjach warunki nieodpłatnego przekazania samorządom terytorialnym, w których Skarb Państwa jest zaangażowany w jakimkolwiek procencie, kapitału czy udziałów.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo. Kto jest za przyjęciem wniosku przedstawionego przez pana posła Zbrzyznego?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselSlawomirNitras">Może rząd przedstawi swoje stanowisko?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Stanowisko rządu jest negatywne. Było prezentowane na posiedzeniu podkomisji. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaZdzislawGawlik">Propozycja skreślenia zapisu określającego, iż procedurze komunalizacji podlegają spółki, w których udział Skarbu Państwa przenosi 50% akcji, nie zasługuje na uwzględnienie przynajmniej z dwóch powodów. Po pierwsze – prywatyzacja takich spółek została dokonana. Po drugie – jeżeli prywatyzacja została dokonana, to – w naszym przekonaniu – jest nadzieja i szansa, że pozostałe akcje czy udziały takiej spółki zostaną również przez Skarb Państwa zbyte. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo. Ponawiam głosowanie. Być może, wynik głosowania będzie inny po wypowiedzi pana ministra.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki przedstawionej przez pana posła Zbrzyznego? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#SekretarzKomisjiElzbietaPacholska">1 głos za, 16 przeciw, brak wstrzymujących się.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze poprawki do zmiany nr 4? Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Przystępujemy do procedowania zmiany nr 5. Czy jest sprzeciw wobec zapisów zawartych w zmianie nr 5? Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoselJozefRojek">Panie przewodniczący, w ust. 2 dodawanego art. 12a zdanie drugie ma następujące brzmienie: „Organ właściwy do ustalenia regulaminu wynagradzania członków zarządu może w celu jego przygotowania powołać komitet do spraw wynagrodzeń lub skorzystać z pomocy doradców zewnętrznych”. Wnoszę o skreślenie tego zdania.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PoselJozefRojek">Ta sprawa była długo dyskutowana na posiedzeniu podkomisji. Mam nadal wątpliwości, co to ma być za komitet. Przepis nie określa kwalifikacji członków komitetu. Czy to będzie komitet utworzony z pracowników Ministerstwa Skarbu Państwa, czy z kolegów z Platformy Obywatelskiej? Dlatego wnoszę o skreślenie cytowanego wyżej zdania.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pan poseł Zbrzyzny, bardzo proszę. Następnie pan poseł Suski.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PoselRyszardZbrzyzny">Chciałbym zgłosić wniosek o skreślenie w całości zmiany nr 5. Zmiana nr 5 stanowi bowiem obejście tzw. ustawy kominowej. Po wprowadzeniu tej zmiany do ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji ustawa kominowa okaże się zwyczajną wydmuszką obejmującą niewiele instytucji, w których wynagrodzenia kadry kierowniczej będą ograniczone przepisami tej ustawy. Będą to agencje i tego rodzaju instytucje. Natomiast wszystkie spółki Skarbu Państwa będą wyłączone z regulacji ustawy kominowej.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#PoselRyszardZbrzyzny">Jeżeli – mówiłem już o tym na posiedzeniach Komisji i podkomisji – chcemy regulować kwestie uelastycznienia możliwości wyższego wynagradzania, szczególnie w spółkach, które osiągają bardzo dobre wyniki finansowe i ekonomiczne, to proponuję kompleksowe rozwiązanie tej sprawy. Jeśli chcemy kadrze kierowniczej dać szansę dobrego – bardziej elastycznego niż dotychczas – wynagradzania, to także spróbujmy uelastycznić możliwość kreowania środków na wynagrodzenia dla pracowników. Dzisiaj to nie jest tak bardzo oczywiste. Obowiązująca od kilkunastu lat ustawa o negocjacyjnym kształtowaniu płac w przedsiębiorstwach jest – śmiem twierdzić – anachroniczna. Jeżeli chcemy regulować te kwestie, to nie przy okazji nowelizacji ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji, bo to nie jest właściwe miejsce na regulowanie tych spraw.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#PoselRyszardZbrzyzny">Dlatego wnoszę o skreślenie w całości zmiany nr 5. Zwracam uwagę, że w Komisji Europejskiej rozpoczęła się dyskusja na temat wprowadzenia mechanizmów ograniczających wysokość wynagrodzeń kadry menedżerskiej, które dotąd nie podlegają żadnym ograniczeniom. Zatem w Unii Europejskiej zaczyna się dyskusja, w jaki sposób zamknąć rozwierające się nożyce płacowe między szeroko pojętym managementem a pracownikami, a my – nie mówię akurat o sobie – próbujemy działać w zupełnie odwrotnym kierunku. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo. Zgłaszali się posłowie Suski i Karpiński. Proszę bardzo, panie pośle Suski.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PoselMarekSuski">Zmiana nr 5 istotnie zmienia inną ustawę. Poprawność legislacyjna wymaga, aby była zawarta w ustawie kominowej. W ustawie o komercjalizacji i prywatyzacji nie powinno zmieniać się dotychczasowych – krytykowanych i może nie najlepiej określonych – zasad wynagradzania członków zarządów spółek Skarbu Państwa.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#PoselMarekSuski">Zgłosiliśmy do Laski Marszałkowskiej projekt ustawy znoszącej popiwek, uzależniający zarobki menedżerów od wyników spółki, zarobków pracowników i dynamiki wzrostu wyniku finansowego spółki, bo te trzy czynniki rzutują na jakość zarządzania. Dochód prezesów nie może być zupełnie oderwany od dochodu pracowników. Bo może zdarzyć się sytuacja, że pracownicy będą zarabiali po 1 tys. zł, a prezes – 50 tys. zł, co z punktu widzenia jakiejkolwiek sprawiedliwości jest nieuzasadnione.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#PoselMarekSuski">Uznajemy, że możliwość zarabiania przez menedżerów może być zwiększona, ale musi tu być jakiś klarowny mechanizm, a nie widzimisię ministra Skarbu Państwa, który w innych miejscach tej ustawy gwarantuje sobie możliwość zmiany wynagrodzenia menedżerów, mimo innego zdania rad nadzorczych, czyli, tak naprawdę, walne zgromadzenie będzie decydowało ile który kolega ministra Grada w spółce zarabia, zgodnie z tym, co powiedział jeden z wysokich członków funkcyjnych Platformy Obywatelskiej – w trzech ruchach opanowujemy spółki Skarbu Państwa: najpierw rozpoznajemy wroga, i takie listy sporządzano, przesyłano do Ministra Skarbu Państwa, później go stamtąd rugujemy, potem obsadzamy zdobyte przyczółki swoimi załogami. A następnym ruchem jest zniesienie ustawy kominowej. Czyli najpierw obsadziliśmy swoich kolesiów, a teraz damy im dobrze zarabiać. Niezależnie od tego, czy wyniki spółki będą poprawiały się, czy pracownicy będą lepiej zarabiać, czy będzie dynamika wzrostu wyniku finansowego, czy też nie, to minister będzie ręcznie sterował. Dziwię się, że partia, która mówiła o rynku, o gospodarce wolnorynkowej, o konkurencji, zaczyna wracać do starych metod ręcznego sterowania. Dlatego zgłaszam wniosek o skreślenie w całości zmiany nr 5 dotyczącej dodania art. 12a-12e w brzmieniu proponowanym w sprawozdaniu.</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#PoselMarekSuski">Jednocześnie zapowiadamy, że w drugim czytaniu zgłosimy poprawkę, która będzie uzależniać wysokość zarobków od tych trzech czynników. Wszyscy ekonomiści uznają, że te czynniki powinny określać, czy komuś przyznaje się mniejsze, czy większe zarobki. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo. Pan poseł Karpiński, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PoselWlodzimierzKarpinski">Dziękuję, panie przewodniczący. Mam wrażenie, że pan poseł zapomniał argumentów sprzed roku, kiedy jego rząd wnosił podobne regulacje... Pan poseł Kurski mówi, że to był zły rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Też tak uważamy.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PoselWlodzimierzKarpinski">Zawsze dobrze życzyłem rządowi polskiemu.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#PoselWlodzimierzKarpinski">Jeśli chodzi o wprowadzenie w przedłożonym projekcie regulacji dotyczących wynagrodzeń, to wydaje się oczywiste, iż proces skutecznej, efektywnej, podnoszącej wartość spółek – a taka jest koncepcja ministra Grada – prywatyzacji jest związany z wynagradzaniem managementu. Obawy, że ta kwestia będzie sterowana w sposób ręczny są eliminowane poprzez zapisy zakładające, że system wynagradzania będzie transparentny, a wysokość wynagrodzenia będzie ustalana przez odpowiedni komitet. Funkcjonowanie takich komitetów w ramach organów nadzorczych jest normalną praktyką w spółkach kapitałowych – komitet ds. inwestycji, komitet ds. rozwoju, czy komitet ds. wynagrodzeń.</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#PoselWlodzimierzKarpinski">Jeśli chodzi o kwestie poruszane przez pana posła Zbrzyznego, to wydaje mi się, że dobrym adresatem jest Komisja Trójstronna. Uważam, że z Komisji Trójstronnej powinien wyjść impuls w sprawie anachronicznego przepisu o kształtowaniu wynagrodzeń. Przypomnę, że obecnie wynagrodzenia pracowników w spółkach Skarbu Państwa i wzrost tych wynagrodzeń nie są ograniczane, bo, tak naprawdę, nic się nie dzieje, jeśli wskaźnik zostanie przekroczony. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pan poseł Suski, następnie pan poseł Zbrzyzny. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PoselMarekSuski">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Przyznam, że pan Karpiński wykazał się dobrą, acz niepełną pamięcią. Jak sobie przypominam, w poprzedniej kadencji Sejmu proponowaliśmy pewne rozwiązania dotyczące poluźnienia rygorów ustawy kominowej. Wówczas było to jednym z powodów wniosku o votum nieufności dla ministra Jasińskiego. To pan minister Grad grzmiał z trybuny, że najpierw obsadziliście stanowiska swoimi, teraz chcecie im dać dobrze zarobić. Platforma Obywatelska głosowała przeciwko proponowanym wtedy rozwiązaniom.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#PoselMarekSuski">Co się stało, że teraz mówicie, iż to poprzedni rząd chciał poluźnić, a my chcemy całkowicie rozwiązać problem, ale wtedy byliśmy w opozycji. A teraz światły minister, ponieważ już obsadził swoimi, to cytuję ministra Grada, żeby nie było sprawy w Komisji Etyki Poselskiej – „obsadziliście swoimi, to teraz dacie im dobrze zarobić”. Otóż, szanowna Platformo Obywatelska, pamięć nasza sięga choćby rok wstecz, kiedy wypowiadaliście takie zdania i odrzucaliście tę ustawę jako antyspołeczną, antypracowniczą. Możemy sięgnąć do biuletynów z posiedzeń Komisji i przekonać się, jak grzmieliście przeciwko tej ustawie, dzisiaj obsadziliście swoimi i chcecie im dać zarobić.</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#PoselMarekSuski">Panie pośle, poprzedni rząd mówił o pewnych rzeczach, chciał je robić, wprowadzał je w czyn. Wy mu przeszkadzaliście. Nauczyliście nas co jest antyspołeczne. Teraz już wiemy i przypominamy wam. Nie głosujcie za tą ustawą, skoro przed niecałym rokiem występowaliście przeciw niej, a wasz minister z mównicy przedstawiał to jako jeden z najpoważniejszych argumentów przeciwko ministrowi Jasińskiemu. Zatem albo ma amnezję, albo zamierza podać się do dymisji po przyjęciu tej ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo. Pan poseł Zbrzyzny, później pan poseł Kłopotek, następnie poprosimy o stanowisko przedstawiciela rządu. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PoselRyszardZbrzyzny">Chciałoby się powiedzieć: Platformo Obywatelska, nie idźcie tą drogą. Bowiem tak się stało, że SLD nie manipulował przy ustawie kominowej, która obowiązuje już 8 lat. PiS, kiedy zdobył władzę, to wymiótł wszystko, co mógł wymieść, może w lepszym tempie niż Platforma Obywatelska, a następnie zabrał się za ustawę kominową. Ale, oczywiście, w tym momencie Platforma wykazała się ogromnym refleksem. Poprosiła o przerwę w posiedzeniu Komisji Skarbu Państwa. Po przerwie zagłosowała razem z nami, bo my stawialiśmy wniosek o nie manipulowanie przy ustawie kominowej.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#PoselRyszardZbrzyzny">Obecnie, po wymieceniu poprzedników, Platforma Obywatelska idzie tą samą drogą, tylko w sposób może bardziej zawoalowany. Nie chce manipulować przy ustawie kominowej, tylko w ustawie o komercjalizacji i prywatyzacji chce zmieniać ustawę kominową.</u>
<u xml:id="u-42.2" who="#PoselRyszardZbrzyzny">Dobrze, że pan poseł Karpiński wspomniał o Komisji Trójstronnej. Komisja Trójstronna miała wypowiedzieć się w terminie późniejszym niż w Sejmie pojawił się projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji. Na posiedzeniu podkomisji, czy posiedzeniu Komisji pytałem pana ministra, czy jest opinia związków zawodowych na temat proponowanych zmian w ustawie o komercjalizacji i prywatyzacji. Pan minister powiedział – co nie jest prawdą i przykro mi o tym mówić – że związki zawodowe miały 30 dni na wydanie opinii i nie skorzystały z tego prawa. Otóż, jest to nieprawda. Mam dokument, w którym Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych wyraziło negatywną opinię w sprawie regulacji, które są przedmiotem debaty na posiedzeniu Komisji Skarbu Państwa. Ta opinia została wyrażona w przewidzianym terminie. Komisja Trójstronna na posiedzeniu, które zostało zwołane ad hoc chyba dzień po naszym posiedzeniu przez pana wicepremiera Pawlaka, również odniosła się do tego problemu. Czyli Komisja Trójstronna miała najpierw wypracować swoje stanowisko do projektu rządowego. Nie dano szansy Komisji Trójstronnej na wypracowanie stanowiska, a projekt ustawy pojawił się w Sejmie i jest procedowany.</u>
<u xml:id="u-42.3" who="#PoselRyszardZbrzyzny">Jest to droga na skróty. Śmiem twierdzić, że jeżeli ustawa zostanie przyjęta w tym kształcie, to zrobimy wszystko, żeby ją utrącić. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, pan poseł Kłopotek.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PoselEugeniuszKlopotek">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Nie będę wypowiadał się w tonacji kolegów z Prawa i Sprawiedliwości, bo tu jest zbyt dużo polityki, ale merytorycznie. Niewątpliwie nie jest dobrze, jeśli coś, co jest uregulowane w innej ustawie, zostaje poprzez dodanie dodatkowych artykułów zmienione w kolejnej ustawie. Lepiej byłoby, gdyby zostały przedstawione propozycje zmian w ustawie kominowej.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#PoselEugeniuszKlopotek">Natomiast, chciałbym nie zgodzić się z pojawiającymi się bardzo często argumentami, że trzeba znieść ograniczenia zawarte w ustawie kominowej, bo one uniemożliwiają dostęp najlepszych fachowców do spółek Skarbu Państwa. Niejednokrotnie przekonujemy się, że ci wielcy, znakomici fachowcy chcą – przepraszam, powiem brzydko – nawet załapać się na 3 czy 4 miesiące, bo później mają takie obwarowania kontraktowe, że znikają i ktoś za to płaci. Zatem odrzucam taki argument.</u>
<u xml:id="u-44.2" who="#PoselEugeniuszKlopotek">Prosiłbym jednak rozważyć pewną kwestię. Słyszę o kolejnym komitecie. Oznacza to najczęściej wynagrodzenie. Nie opowiadajmy, że praca w takim komitecie jest bezpłatna czy społeczna. Dlatego proponowałbym w zmianie nr 5, w dodawanym art. 12a ust. 2, po wyrazie „przygotowania” skreślić wyrazy „powołać komitet do spraw wynagrodzeń lub”. Natomiast zgodziłbym się na pozostawienie sformułowania „skorzystać z pomocy doradców zewnętrznych”. Otóż, w organach, które są zobowiązane czy uprawnione do ustalania wynagrodzeń, powinny zasiadać osoby chociaż trochę kompetentne również w sprawach wynagrodzeń. Dlatego proponowałbym sformułowanie: „...członków zarządu może w celu jego przygotowania skorzystać z pomocy doradców zewnętrznych”. Natomiast skreślić komitety. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PoselMarekSuski">Zgodziłbym się z wypowiedzią pana posła Kłopotka, gdyby to nie wyglądało tak, że później przyjedzie przedstawiciel Ministerstwa Skarbu Państwa i powie radzie nadzorczej, jaką firmę doradczą ma zatrudnić i w ten sposób sprawa będzie załatwiona. Tak się dzieje.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#PoselMarekSuski">Czytałem w prasie, jak w przypadku jednej ze spółek wojewoda wskazał firmę, która ma zajmować się audytami. Po co stwarzać fikcję. Jest do tego powołane odpowiednie ciało – rada nadzorcza, która zna swoje przepisy i uwarunkowania. To jest zupełnie niepotrzebne. Pod kątem czystości legislacyjnej zaproponowane tutaj rozwiązanie jest bezsensowne. Jak rozumiem, była próba, żeby to odbywało się w nocy, gdzieś kuchennymi drzwiami. To jest bardzo niedobra metoda psucia prawa. Będziemy liczyć na rozsądek nawet kolegów z PSL, bo, jak sądzę, tutaj możemy liczyć na poparcie naszego wniosku o skreślenie zmiany nr 5.</u>
<u xml:id="u-45.2" who="#PoselMarekSuski">Możemy powrócić do sprawy ustawy kominowej, ale pod warunkiem, że zmiana zarobków będzie uzależniona od trzech czynników: czy poprawia się w spółce, czy pracownikom się poprawia, czy jest jakiś wzrost dynamiki. Jeżeli chce się komuś dobrze płacić, to za efekty, a nie za to, że ma się kolegę ministra.</u>
<u xml:id="u-45.3" who="#PoselMarekSuski">Od czasu do czasu czytamy, że różne osoby wchodzą do tych spółek, bo są asystentami posła z Platformy Obywatelskiej, czy znają kogoś z kierownictwa partii. Ale to nie oznacza, że te osoby mają więcej zarabiać. Nawet jeśli są znajomymi kolegów posłów z Platformy Obywatelskiej i wchodzą do rad nadzorczych czy zarządów spółek, to niech wykażą się osiągnięciami. Dopiero wtedy mogliby więcej zarabiać, a nie od razu tylko za to, że są w odpowiednich władzach Platformy. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo. Pan poseł Konwiński.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PoselZbigniewKonwinski">Panie przewodniczący, mam prośbę, żeby pan uporządkował dyskusję. Mieliśmy zgłaszać ewentualne poprawki. Natomiast w tej chwili prezentowany jest rys historyczny z poprzedniej kadencji. Powiem szczerze, iż średnio mnie interesuje, co państwo robiliście w poprzedniej kadencji. Jestem posłem po raz pierwszy. Chciałbym procedować nad proponowanymi zmianami do tej ustawy.</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#PoselZbigniewKonwinski">Prosiłbym, aby pan przewodniczący pilnował, aby były zgłaszane poprawki i poddawał je pod głosowanie. Bo w ten sposób to nie skończymy do jutra. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo. Panie pośle Suski, mam wrażenie, że pan już wyczerpał wszystkie wątki związane z tą częścią. Ale proszę o krótką wypowiedź. Potem poproszę pana ministra Gawlika.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PoselMarekSuski">Sądzę, że nie. Pan poseł wspomniał o rysie historycznym. W takim razie może przypomnę panu posłowi nie rys historyczny, tylko obecną sytuację.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PoselWlodzimierzKarpinski">Do rzeczy, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PoselMarekSuski">Odwołuję się do rzeczy. Do rady nadzorczej PGNiG została powołana Joanna Stuglik kandydatka z listy Platformy Obywatelskiej do samorządu w Oświęcimiu. Nie mówimy o tym, co było w poprzedniej kadencji, lecz obecnie. Właśnie tym osobom chcecie dać większe uprawnienia. Konkursy to fikcja. W PERN członek zarządu – Marek Litka działacz PO z Gdańska.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PoselRenataZaremba">To nie jest na temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PoselMarekSuski">To jest właśnie na temat, bo chcemy znieść ograniczenia wobec tych ludzi, chcemy im odblokować ustawę kominową.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Rozpatrujemy poprawki do ustawy. Pan poseł chyba już po raz czwarty zabiera głos w tym punkcie. Bardzo proszę, do rzeczy. Bardzo proszę konkretnie wypowiadać się na temat poprawek. Członkowie Komisji zasadnie niecierpliwią się.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PoselMarekSuski">Nie słyszałem, żeby było ograniczenie. Rozmawiamy o bardzo ważnej sprawie, o uposażeniach.</u>
<u xml:id="u-55.1" who="#PoselMarekSuski">Następnie, Zagłębie Lubin – prezes zarządu Paweł Jeż, w wyborach samorządowych startował z listy Platformy Obywatelskiej. Mówimy właśnie o takich ludziach. Arkadiusz Gierałt – wiceprezes KGHM LETIA, członek Rady Nadzorczej Polkomtelu, przewodniczący zarządu powiatowego Platformy Obywatelskiej. To nie jest rys historyczny, panie pośle. To jest rzeczywistość. To jest dzień dzisiejszy.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Panie pośle, proszę do rzeczy.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PoselMarekSuski">To jest do rzeczy. Rozmawiamy o zarobkach tych osób.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Rozmawiamy o zapisach ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PoselMarekSuski">Nie mówię o osobach mianowanych kiedyś przez SLD czy PiS. Otóż, jest to tzw. odpolitycznienie, jak to nazywa Platforma. Teraz debatujemy, żeby tym ludziom odblokować zarobki. Jak nie chcecie państwo wiedzieć, a może wiecie, jakich to waszych kolegów mianujecie do tych różnych spółek, to nie będę czytał. Ale jeśli pan poseł twierdzi, że mówię o historii, to właśnie chcę udowodnić, że nie mówię o historii tylko o teraźniejszości. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pan poseł Nitras, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PoselSlawomirNitras">Jestem daleki od ograniczania komukolwiek możliwości wypowiedzi, ale chciałbym, żebyśmy przyjęli obowiązujący tryb pracy, to znaczy zostaje zgłoszony wniosek, który następnie jest poddany pod głosowanie.</u>
<u xml:id="u-61.1" who="#PoselSlawomirNitras">Przypomnę, że pan poseł Suski odnosi się do zmiany, której odrzucenie wcześniej zaproponował, a Komisja nie zaakceptowała tej propozycji. Zatem prosiłbym pana przewodniczącego, aby obligował wypowiadających się posłów do zgłaszania konkretnych poprawek, aby przedstawiali ich uzasadnienie, po czym poprawki byłyby głosowanie. Nie wyczytujmy kto, gdzie pracuje, bo w Polsce maleje bezrobocie i możemy tak mówić do rana.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#PoselMarekSuski">Uderz w stół, a nożyce się odezwą.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Nie udzieliłem głosu panu posłowi. Pan poseł Norbert Wojnarowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#PoselNorbertWojnarowski">Chciałbym, aby pan poseł Suski był uczciwy intelektualnie. Dlatego będę czytał dalej: członek PiS, kandydat do Rady Miasta Wrocławia wiceprezes KGHM ZANAM Bartłomiej Wiązowski, powołany dwa tygodnie temu, następnie – członek PiS Mariusz Bober prezes KGHM ECOREN w Lubinie, prezes Janusz Cendrowski członek PiS, kandydat do jednej z rad miasta. To są prezesi powołani w ostatnim miesiącu, również są radnymi PiS. Co z tego wynika, panie pośle? Proszę mi powiedzieć.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo, panie pośle. Proszę o przedstawienie opinii rządu. Następnie przystąpimy do głosowania. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzislawGawlik">Panie przewodniczący, szanowni państwo, jeżeli chodzi o uwagi podnoszone przez pana posła Zbrzyznego, to chciałbym wyjaśnić, że zgadzamy się, iż ustawa, o której wspomniał pan poseł, jest anachroniczna. Myślę, że z anachronizmami należy walczyć. Jest to pierwszy krok w walce z tym anachronizmem. Jeżeli nie uczynimy pierwszego kroku, to nie będzie kolejnych.</u>
<u xml:id="u-66.1" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzislawGawlik">Pan poseł zarzucił mi nieprawdę w sprawie stanowiska związków zawodowych. Chciałbym wyjaśnić, że Komisja Trójstronna została poinformowana i nie zajęła stanowiska. OPZZ przedstawił negatywne stanowisko. Chciałbym jednocześnie podkreślić, że – wbrew informacji pana – opinia OPZZ wpłynęła 3 dni po upłynięciu terminu. Uwzględniamy tę opinię i nawiązujemy do niej w swoim stanowisku.</u>
<u xml:id="u-66.2" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzislawGawlik">Podobnie w przypadku drugiego związku zawodowego. Opinia wpłynęła już po przesłaniu naszego projektu z uwzględnieniem niektórych uwag do rządu.</u>
<u xml:id="u-66.3" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzislawGawlik">Pan poseł Suski podniósł wątpliwość, że wynagrodzenie managementu nie będzie uzależnione od wyników finansowych spółki. Chcę zwrócić uwagę na art. 12c, który – jak się wydaje – oddaje to, o czym mówimy, tylko, być może, używamy innych słów. Wynagrodzenie managementu jest uzależnione od wyników finansowych spółki i podnoszenia ich wartości.</u>
<u xml:id="u-66.4" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzislawGawlik">Jeżeli chodzi o uwagi pana posła Kłopotka w sprawie sensu utrzymywania czy powoływania jakiś komitetów, to chciałabym wyjaśnić, że jest to pewien mechanizm stosowany w spółkach, mimo, że brak stosownych postanowień w przepisach. Tego typu organy również funkcjonują, aczkolwiek ich powołanie nie ma charakteru obligatoryjnego. Ma to być jedynie narzędzie pomocnicze organu, który ma ustalać wynagrodzenie w tego typu podmiotach.</u>
<u xml:id="u-66.5" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzislawGawlik">Nawet jeżeli sformułowanie o powołaniu komitetu do spraw wynagrodzeń zostanie skreślone, to nikt nie zabroni radzie nadzorczej korzystać z tego rodzaju instytucji pomocniczych. Zawsze będzie mogła to robić. Jest to tylko wskazówka pewnego postępowania, żeby przedstawić uzasadnienie wysokości wynagrodzenia. Rada nadzorcza zapewne może mieć wątpliwości czy ustalenie wynagrodzenia na danym poziomie jest zasadne, czy nie. Dlatego liczymy, że będzie to poparte analizami, które uzasadniałyby taką, a nie inną wysokość wynagrodzenia.</u>
<u xml:id="u-66.6" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzislawGawlik">Myślę, że odniosłem się do wszystkich kwestii merytorycznych. Jeżeli nie, to jestem do dyspozycji. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo. Przystępujemy do głosowania. Jako pierwszy głosujemy wniosek pana posła Zbrzyznego o skreślenie w całości zapisów zmiany nr 5. Kto z państwa jest za przyjęciem wniosku przedstawionego przez pana posła Zbrzyznego? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się?</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#SekretarzKomisjiWieslawKoziol">8 głosów za, 10 przeciw, 1 wstrzymujący się.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Teraz będziemy głosowali wniosek – jak rozumiem wspólny – pana posła Rojka i pana posła Kłopotka, bo istota jest ta sama. Proszę pana posła Rojka o sprecyzowanie wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#PoselJozefRojek">Wnosiłem o skreślenie w całości drugiego zdania w dodawanym art. 12a ust. 2. Czyli zarówno powołanie komitetu ds. wynagrodzeń, jak i korzystanie z pomocy doradców zewnętrznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Bardzo proszę, pan poseł Zbrzyzny.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#PoselRyszardZbrzyzny">Zgłosiliśmy wniosek mniejszości dotyczący skreślenia zmiany nr 5.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#LegislatorIdaReykowska">Wniosek mniejszości musi być zgłoszony na piśmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Czyli teraz głosujemy wniosek pana posła Rojka. W przypadku odrzucenia tego wniosku będziemy głosować wniosek pana posła Kłopotka, który ma węższy zakres.</u>
<u xml:id="u-74.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pan poseł Rojek przedstawił swój wniosek. Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za przyjęciem wniosku przedstawionego przez pana posła Rojka? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się?</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#SekretarzKomisjiWieslawKoziol">6 głosów za, 12 przeciw, 1 wstrzymujący się.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję. Obecnie głosujemy wniosek pana posła Kłopotka. Bardzo proszę, panie pośle, o sprecyzowanie wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#PoselEugeniuszKlopotek">Proponuję skreślenie w dodawanym art. 12a ust. 2 w zdaniu drugim wyrazów „powołać komitet do spraw wynagrodzeń lub”. Wówczas to zdanie otrzymałoby brzmienie: „Organ właściwy do ustalenia regulaminu wynagradzania członków zarządu może w celu jego przygotowania skorzystać z pomocy doradców zewnętrznych”.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo, panie pośle. Kto z państwa jest za przyjęciem wniosku przedstawionego przez pana posła Kłopotka? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się? Proszę o przedstawienie wyników.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#SekretarzKomisjiWieslawKoziol">8 głosów za, 10 przeciw, 1 wstrzymujący się.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo. Przystępujemy do procedowania zapisów zawartych w zmianie nr 6. Czy jest sprzeciw wobec zapisów zmiany nr 6? Nie widzę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-80.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Przystępujemy do procedowania zapisów zawartych w zmianie nr 7. Czy jest sprzeciw wobec zapisów zmiany nr 7? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-80.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Zmiana nr 8. Czy jest sprzeciw? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-80.3" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Zmiana nr 9. Czy jest sprzeciw? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-80.4" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Zmiana nr 10. Czy jest sprzeciw? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-80.5" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Zmiana nr 11. Czy jest sprzeciw? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-80.6" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Zmiana nr 12. Czy jest sprzeciw? Jest.</u>
<u xml:id="u-80.7" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Bardzo proszę, pan poseł Suski.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#PoselMarekSuski">Chciałbym, żebyśmy najpierw odczytali i przeanalizowali tę zmianę.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Bardzo proszę, pan poseł Karpiński zaproponował, że przeczyta nam zapisy zawarte w zmianie nr 12.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#PoselWlodzimierzKarpinski">Art. 38b otrzymuje brzmienie: „Ust. 1. W przypadku połączenia spółki powstałej w wyniku komercjalizacji z inną spółką, podziału tej spółki, jej przekształcenia lub wniesienia przez Skarb Państwa jej akcji do innej spółki, do nieodpłatnego nabywania akcji przez uprawnionych pracowników oraz rolników lub rybaków stosuje się odpowiednio przepisy art. 36-38, 38c i 38d.</u>
<u xml:id="u-83.1" who="#PoselWlodzimierzKarpinski">Ust. 2. W przypadku podziału spółki powstałej w wyniku komercjalizacji do nieodpłatnego nabywania akcji przez uprawnionych pracowników oraz rolników lub rybaków nie stosuje się ograniczeń określonych w art. 37 ust. 4 i art. 69b ust. 2.</u>
<u xml:id="u-83.2" who="#PoselWlodzimierzKarpinski">Ust. 3. W przypadku wniesienia 100% akcji należących do Skarbu Państwa w jednoosobowej spółce Skarbu Państwa powstałej w wyniku komercjalizacji do innej jednoosobowej spółki Skarbu Państwa uprawnionym pracownikom oraz rolnikom lub rybakom przysługuje ekwiwalent prawa do nieodpłatnego nabycia akcji w postaci wynagrodzenia należnego z tytułu umorzenia akcji wypłaconego przez spółkę. Wypłata tego wynagrodzenia może być dokonana przez spółkę w ratach, oprocentowanych w wysokości nie niższej niż wskaźnik, o którym mowa w art. 35 ust. 2”.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo. Czy jest sprzeciw wobec zapisów odczytanych przez pana posła Karpińskiego? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-84.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Zmiana nr 13. Czy jest sprzeciw? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-84.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Zmiana nr 14. Czy jest sprzeciw? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-84.3" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Zmiana nr 15. Czy jest sprzeciw? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-84.4" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Zmiana nr 16. Czy jest sprzeciw? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-84.5" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Zmiana nr 17. Czy jest sprzeciw?</u>
<u xml:id="u-84.6" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Bardzo proszę, panie pośle. Czy zgłasza pan wniosek o odczytanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#PoselMarekSuski">Prosiłbym najpierw o odczytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Bardzo proszę, panie pośle Karpiński.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#PoselWlodzimierzKarpinski">Zmiana nr 17 – w art. 62 ust. 2 otrzymuje brzmienie: „Ochronie, o której mowa w ust. 1, podlegają również informacje uzyskane w związku z prowadzonym procesem prywatyzacji, z zastrzeżeniem informacji ujawnionych na podstawie ustawy”.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo. Czy jest sprzeciw? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-88.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Zmiana nr 18. Czy jest sprzeciw? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-88.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 2. Czy jest sprzeciw wobec zapisów zawartych w art. 2? Bardzo proszę, panie pośle Suski.</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#PoselMarekSuski">Zgłaszam sprzeciw. Art. 2 dotyczy kwestii, o której mówiliśmy, czyli, tak naprawdę, zniesienia ustawy kominowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Proszę o sformułowanie wniosku.</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#PoselMarekSuski">Wnoszę o skreślenie w całości art. 2.</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję. Kto z państwa jest za przyjęciem wniosku zgłoszonego przez pana posła Suskiego? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się?</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#SekretarzKomisjiElzbietaPacholska">8 głosów za, 11 przeciw, brak wstrzymujących się.</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję. Wniosek nie został przyjęty.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#PoselMarekSuski">Jaki był wynik głosowania?</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Bardzo proszę o powtórzenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#SekretarzKomisjiElzbietaPacholska">8 głosów za, 11 przeciw, brak wstrzymujących się.</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#PoselRyszardZbrzyzny">Zgłosiłem wniosek mniejszości do zmiany nr 5, zakładając, że Sejm wykaże się większą trzeźwością umysłu niż my, tutaj zebrani, i przyjmie ten wniosek. Jeśli tak, to czy konsekwencją przyjęcia wniosku nie będzie również skreślenie art. 2?</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Bardzo proszę Biuro Legislacyjne o przedstawienie opinii.</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#LegislatorIdaReykowska">Nie wiem, czy Komisja powinna była głosować wniosek o skreślenie art. 2. Dlatego, że przyjęcie zmiany nr 5 przesądza już o sposobie określenia wynagrodzeń. Może jeszcze art. 2 można było głosować. Ale przepisy zawarte w art. 3 zostały wcześniej przesądzone.</u>
<u xml:id="u-101.1" who="#LegislatorIdaReykowska">Chciałabym również przypomnieć, że wniosek mniejszości powinien być kompletny, czyli powinien zawierać również konsekwencje. Do wnioskodawcy należy zapisanie konsekwencji zawartych w art. 2, 3 i 4. Chyba to będzie komplet. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że te artykuły powinny być głosowane jako jeden wniosek mniejszości i tak powinny być zapisane przez wnioskodawcę.</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo, pan poseł Zbrzyzny, następnie pan poseł Kłopotek.</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#PoselRyszardZbrzyzny">Nie zgodziłbym się z tą opinią. Kiedy zgłaszałem wniosek mniejszości, rozpatrywaliśmy zmianę nr 5. W tej chwili dochodzimy do artykułów, które dotyczą tej problematyki, ale może nie do końca. Art. 3 – tak, ale art. 2 – nie do końca, bowiem dotyczy on innych spółek – spółek komunalnych. Oczywiście, gdyby wniosek mniejszości został przyjęty, to art. 2 staje się bezprzedmiotowy, analogicznie art. 3. Jeżeli wniosek mniejszości nie zostałby przyjęty, to będziemy podejmować rozstrzygnięcia w sprawie art. 2, który dotyczy innych spółek. Natomiast art. 3 zostaje przyjęty jako konsekwencja przyjęcia zmiany nr 5.</u>
<u xml:id="u-103.1" who="#PoselRyszardZbrzyzny">Zatem uważam, że zgłaszając wniosek mniejszości na piśmie nie powinienem formułować konsekwencji. Konsekwencje będą dopiero na końcu, po rozpatrzeniu całego projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Bardzo proszę Biuro Legislacyjne o wyjaśnienie wątpliwości zgłoszonych przez pana posła.</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#LegislatorIdaReykowska">Załóżmy, że wniosek mniejszości zostanie przyjęty. Wówczas z ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji zostałyby skreślone art. 12a-12e, a te artykuły są cytowane w art. 2 ustawy. Zatem powstałaby niespójność.</u>
<u xml:id="u-105.1" who="#LegislatorIdaReykowska">Chciałabym też zwrócić uwagę, że art. 43 ust. 3 regulaminu Sejmu przewiduje, że wniosek mniejszości dotyczący konkretnego przepisu powinien zawierać wynikające z tego wniosku konsekwencje.</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo. Pan poseł Kłopotek, następnie pan poseł Suski, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-107">
<u xml:id="u-107.0" who="#PoselEugeniuszKlopotek">Odnosząc się do wypowiedzi pani legislator, chciałbym zaznaczyć, że jeśli chodzi o głosowanie, to jednak ad hoc, z góry nie łączyłbym zmiany nr 5 z art. 2. Należy jeszcze raz przyjrzeć się tej kwestii. Wniosek mniejszości powinien być uzupełniony o konsekwencje zmiany. Ale art. 2 wyłączyłbym do odrębnego głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-108">
<u xml:id="u-108.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pan poseł Suski, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-109">
<u xml:id="u-109.0" who="#PoselMarekSuski">Sytuacja jest tego rodzaju, że pewne przepisy zostały skonstruowane do dwóch rodzajów spółek, które są jednak innymi podmiotami.</u>
<u xml:id="u-109.1" who="#PoselMarekSuski">Jeżeli istnieje orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego, które mówi, że pewne przepisy odnoszące się do firm państwowych nie odnoszą się do firm samorządowych oraz, że samorząd podlega nieco innym prawom, to można przypuścić, że ustawodawca zechce, żeby był inny sposób wynagradzania w spółkach komunalnych, a inny w spółkach Skarbu Państwa.</u>
<u xml:id="u-109.2" who="#PoselMarekSuski">W tej chwili to też zresztą nie jest ujednolicone. Można byłoby dyskutować, czy należałoby to ujednolicić, czy też nie. Natomiast faktem jest, że skreślenie zmiany nr 5 spowodowałby, iż art. 2 nie miałby pełnego oprzyrządowania w ustawie. Ale to nie jest problem posła zgłaszającego wniosek mniejszości. Jest to ewentualnie problem wykonania ustawy bądź napisania poprawek, które umożliwiałyby, gdyby jeden z tych artykułów został odrzucony, stosowanie w innym artykule tamtych przepisów.</u>
<u xml:id="u-109.3" who="#PoselMarekSuski">To się wiąże ze sobą w sposób logiczny – można powiedzieć, że należałoby tak samo traktować prezesów spółek Skarbu Państwa, jak i spółek samorządowych, bo jedne i drugie działają w sektorze publicznym. W sektorze prywatnym prezes może zarabiać tyle, ile uchwali rada nadzorcza czy właściciel. Natomiast w sektorze publicznym w spółkach Skarbu Państwa i w spółkach samorządowych tym organem jest, odpowiednio, Skarb Państwa czy samorząd. I te organy będą ustalać kwestie wynagrodzeń. Ale mogą obowiązywać odrębne zasady wynagradzania w każdym z tych sektorów – prywatnym, samorządowym i rządowym. Wtedy to byłby problem twórców ustawy.</u>
<u xml:id="u-109.4" who="#PoselMarekSuski">Natomiast – jak sądzę – będziemy popierać jedno i drugie odrzucenie łącznie. Inną sprawą jest, czy ten wniosek uzyska większość. Jeśli przepisy byłyby niekompletne, to wtedy należałoby ewentualnie albo wrócić i przeprowadzić drugie czytanie – powiedzmy – „b”, albo Senat mógłby doprecyzować te przepisy. Zatem nie sądzę, żeby tutaj występował tak silny związek, że jednego bez drugiego nie można przyjąć bądź jednego bez drugiego nie można odrzucić. Można. To jest tylko kwestia woli, a ewentualnie później wniesienia racjonalnych poprawek. Do wnioskodawcy wniosku mniejszości nie należy pisanie ustawy za rząd, bo to jest chyba przedłożenie rządowe. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-110">
<u xml:id="u-110.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo, panie pośle za interesujący wywód. Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-111">
<u xml:id="u-111.0" who="#LegislatorIdaReykowska">Jeszcze raz przypominam, że wniosek mniejszości musi być kompletny. Natomiast jeśli chodzi o wyłączenie art. 2 z tego bloku, to zwracam uwagę, że różne sytuacje po głosowaniu mogą doprowadzić do niespójności ustaw. Wówczas Senat zwróci uwagę, że Sejm nie wie, co głosuje. Chciałabym przestrzec przed taką sytuacją.</u>
</div>
<div xml:id="div-112">
<u xml:id="u-112.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo. Zgłosił się jeszcze pan poseł Kochanowski, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-113">
<u xml:id="u-113.0" who="#PoselJanKochanowski">Chciałem zwrócić uwagę, że w art. 2 w dodawanym art. 10c mówi się, że w imieniu spółki przewodniczący zarządu jednostki samorządu terytorialnego, a w przypadku gminy – wójt (burmistrz, prezydent miasta) ... Przepraszam, dobrze jest.</u>
</div>
<div xml:id="div-114">
<u xml:id="u-114.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję. Jeżeli jest dobrze, to miło nam tym bardziej.</u>
<u xml:id="u-114.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Czy pan minister zechce jeszcze zabrać głos w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-115">
<u xml:id="u-115.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzislawGawlik">Uważamy, że propozycje zawarte w art. 2 bronią się, są konsekwencją zaproponowanych poprzednio zmian do ustawy. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-116">
<u xml:id="u-116.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-116.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Przystępujemy do procedowania art. 3. Czy jest sprzeciw wobec zapisów zawartych w art. 3?</u>
<u xml:id="u-116.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Pan poseł Suski, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-117">
<u xml:id="u-117.0" who="#PoselMarekSuski">Konsekwentnie zgłaszam sprzeciw do art. 3 w całości, ponieważ jest to dalsza kontynuacja rozszerzania katalogu osób, które nie będą objęte ustawą kominową, bez szczegółowych zasad uzależnienia zarobków od wyniku finansowego, dynamiki. Jesteśmy przeciwni.</u>
<u xml:id="u-117.1" who="#PoselMarekSuski">To, o czym mówił pan minister, to tylko uzależnienie od przyjęcia i wprowadzenia programu, który ma zmierzać do poprawy. A wprowadzenie programu zmierzającego do poprawy jest zupełnie czymś innym niż poprawa wyniku finansowego. Piękny program można napisać tylko po to, żeby mieć większe zarobki, a efekt może być mizerny albo opłakany. Ta ustawa daje możliwość zwiększenia zarobków niezależnie od tego czy nastąpi poprawa wyniku finansowego spółki, czy nie. Jest to nielogiczne. Jest to niegospodarskie podejście do spółek Skarbu Państwa i ewentualnie do spółek samorządu terytorialnego. Dlatego jesteśmy przeciwni. Zgłaszam wniosek o skreślenie w całości art. 3.</u>
</div>
<div xml:id="div-118">
<u xml:id="u-118.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Proszę Biuro Legislacyjne o opinię.</u>
</div>
<div xml:id="div-119">
<u xml:id="u-119.0" who="#LegislatorIdaReykowska">Mam wątpliwości, czy ten wniosek powinien być poddany pod głosowanie. Dlatego, że przyjęcie zmiany nr 5 w art. 1 przesądziło, że taka zmiana musi się znaleźć w ustawie o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi. Konsekwencją przyjęcia zmiany nr 5 w art. 1 jest wprowadzenie tej zmiany do ustawy opisanej w art. 3. Ta kwestia została przesądzona. Musi znaleźć się w rozpatrywanym projekcie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-120">
<u xml:id="u-120.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo. Pan minister Gawlik, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-121">
<u xml:id="u-121.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzislawGawlik">Panie przewodniczący, państwo posłowie, odpowiadając na kolejny zarzut pana posła Suskiego jakoby od czyjegoś widzimisię zależało ustalenie wynagrodzenia managementu w spółkach z udziałem Skarbu Państwa, chciałbym wyjaśnić, że, być może, posługujemy się terminami, które nie zadowalają posła do końca, ale, proszę zauważyć, że mówimy o wynikach ekonomiczno-finansowych, o stopniu realizacji przyjętych programów restrukturyzacyjnych, prywatyzacyjnych i rozwojowych, ale także uzależniamy wzrost wynagrodzenia od wzrostu wartości spółki. Wydaje się, że te elementy w sposób najbardziej dobitny oddają te parametry, którymi powinien kierować się organ wyznaczający wielkość wynagrodzenia.</u>
<u xml:id="u-121.1" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzislawGawlik">Nie wiem, skąd zarzuty, że kryteria zawieszone są w próżni, że nie wiadomo od czego zależy wysokość wynagrodzenia. Nie wiem, jakich słów można użyć. Oczywiście, można zastępować je nieco innymi i modyfikować, ale i tak efekt tych słów jest taki sam. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-122">
<u xml:id="u-122.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo. Jest prośba do pana posła o wycofanie wniosku. Myślę, że to będzie najroztropniejszy kompromis. Czy możemy uznać, że nie ma sprzeciwu wobec art. 3?</u>
</div>
<div xml:id="div-123">
<u xml:id="u-123.0" who="#PoselMarekSuski">Nie wycofałem sprzeciwu. Pan przewodniczący ocenił, że są to argumenty przekonywujące.</u>
</div>
<div xml:id="div-124">
<u xml:id="u-124.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Ale pana posła nie przekonały.</u>
</div>
<div xml:id="div-125">
<u xml:id="u-125.0" who="#PoselMarekSuski">Nie jest sztuką przekonanie przekonanych. Pan poseł od początku jest przekonany. Dla pana posła ten argument jest przekonywujący. Ja jestem nie przekonany i ten argument mnie nie przekona.</u>
<u xml:id="u-125.1" who="#PoselMarekSuski">Mam też swoje doświadczenia i wiem, że można bardzo ładnie argumentować. Ale czytając wprost te zapisy, uważam, że pozwalają jednak na znacznie większy zakres dowolności oceny sytuacji, która pozwala na podniesienie wynagrodzeń, niż to, o czym ja mówiłem. Oczywiście, jest pewnego rodzaju ograniczenie. Trzeba będzie wykonać jakiś wysiłek, stworzyć jakiś program, udowodnić, że jest wdrażany. Natomiast nie ma tutaj najważniejszej cechy – czy przynosi on rezultaty. Ocena, że program jest w 100% wprowadzony, zatem podnosimy wynagrodzenia, jeszcze nie jest tym, o czym mówiłem.</u>
<u xml:id="u-125.2" who="#PoselMarekSuski">Myślę, że wszyscy rozumiemy o co chodzi. Nie ma się co czarować. Macie państwo większość, przegłosujecie i już. A my pozostaniemy przy swoim – będziemy zgłaszać poprawkę. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-126">
<u xml:id="u-126.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Panie pośle, niezależnie od poglądów bardzo zależy nam na jakości aktów prawnych, które uchwalamy. Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-127">
<u xml:id="u-127.0" who="#LegislatorIdaReykowska">Załóżmy, że poprawka pana posła Suskiego dotycząca skreślenia art. 3 zostanie przyjęta. Konsekwencją przyjęcia poprawki będzie konkurencja dwóch ustaw, które będą miały sprzeczne postanowienia. Uważam za niedopuszczalne głosowanie poprawki dotyczącej skreślenia art. 3 ze względu na możliwość wystąpienia sytuacji, że dwie ustawy będą ze sobą sprzeczne.</u>
</div>
<div xml:id="div-128">
<u xml:id="u-128.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, uważam, że opinia Biura Legislacyjnego jest opinią bardzo poważną i jednoznaczną merytorycznie. Dlatego nie poddaję wniosku pana posła Suskiego pod głosowanie.</u>
<u xml:id="u-128.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Czy są poprawki do zapisów art. 3? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-128.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 4. Czy jest sprzeciw wobec zapisów art. 4?</u>
<u xml:id="u-128.3" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Bardzo proszę, pan poseł Zbrzyzny.</u>
</div>
<div xml:id="div-129">
<u xml:id="u-129.0" who="#PoselRyszardZbrzyzny">Zgłaszam sprzeciw jako konsekwencję zmiany nr 5. We wniosku mniejszości dotyczącym odrzucenia zmiany nr 5 w art. 1 zapisałem jako konsekwencję odrzucenie w całości art. 4.</u>
</div>
<div xml:id="div-130">
<u xml:id="u-130.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Rozumiem, że jest to konsekwencja. Nie głosujemy w tej chwili. Będzie to zawarte we wniosku mniejszości.</u>
</div>
<div xml:id="div-131">
<u xml:id="u-131.0" who="#PoselRyszardZbrzyzny">Tylko informuję o tym.</u>
</div>
<div xml:id="div-132">
<u xml:id="u-132.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo, panie pośle, za informację. Zatem nie widzę sprzeciwu wobec art. 4.</u>
</div>
<div xml:id="div-133">
<u xml:id="u-133.0" who="#PoselMarekSuski">Sprzeciw jest. Ale – jak rozumiem – Biuro Legislacyjne stwierdzi, że byłoby to wyłączenie art. 4 z bloku. Pan przewodniczący nie podda tego pod głosowanie. Sprzeciw jest, ale – jak sadzę – nie domagamy się głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-134">
<u xml:id="u-134.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Bardzo proszę Biuro Legislacyjne o wypowiedź w sprawie ewentualnego sprzeciwu pana posła Suskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-135">
<u xml:id="u-135.0" who="#PoselMarekSuski">Nie trzeba. Sprzeciw jest zgłoszony, ale – jak rozumiem – nie będzie głosowany.</u>
</div>
<div xml:id="div-136">
<u xml:id="u-136.0" who="#LegislatorIdaReykowska">Można tutaj powtarzać argumentację, jak w przypadku jednostek komunalnych. Ale wydaje się, że jeśli chodzi o Bank Gospodarstwa Krajowego, to występuje jeszcze większa spójność z jednoosobową spółką Skarbu Państwa, czyli występuje silniejszy związek niż z ustawą opisaną w art. 2. Należy to do grupy zmian, które trzeba głosować łącznie. O ile zostały zawarte we wniosku mniejszości jako wszystkie konsekwencje, to będą głosowane łącznie na plenarnym posiedzeniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-137">
<u xml:id="u-137.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Jest to roztropny kompromis.</u>
<u xml:id="u-137.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 5. Czy jest sprzeciw wobec zapisów art. 5? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-137.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Art. 6. Czy jest sprzeciw? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-137.3" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Art. 7. Czy jest sprzeciw? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-137.4" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Art. 8. Czy jest sprzeciw? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-137.5" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Art. 9. Czy jest sprzeciw? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-137.6" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Art. 10. Czy jest sprzeciw? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-137.7" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Art. 11. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-138">
<u xml:id="u-138.0" who="#LegislatorIdaReykowska">Nie chodzi o art. 11. W art. 1 była proponowana zmiana. Zanim przejdziemy do ostatniego artykułu ustawy, należy przesądzić wszelkie wcześniejsze zmiany.</u>
</div>
<div xml:id="div-139">
<u xml:id="u-139.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Czyli wniosek pana posła Karpińskiego powinien być teraz rozpatrzony.</u>
</div>
<div xml:id="div-140">
<u xml:id="u-140.0" who="#LegislatorIdaReykowska">Chciałam jeszcze uzupełnić, że pan poseł wnioskodawca mówił o dodaniu zmiany nr 3, natomiast chodziło o dodanie nowej zmiany nr 3. Dlatego trzeba jeszcze rozpatrzyć starą zmianę nr 3, żeby były rozpatrzone wszystkie zmiany w art. 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-141">
<u xml:id="u-141.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo. Czy pan poseł podtrzymuje wniosek?</u>
</div>
<div xml:id="div-142">
<u xml:id="u-142.0" who="#PoselWlodzimierzKarpinski">Nie powieliliśmy tej poprawki. Wycofuję ją. Będzie zgłoszona w drugim czytaniu na sali plenarnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-143">
<u xml:id="u-143.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Zgodnie z sugestią pani legislator, powinniśmy teraz rozpatrzyć zmianę nr 3.</u>
</div>
<div xml:id="div-144">
<u xml:id="u-144.0" who="#LegislatorIdaReykowska">Zmianę nr 3, która zwarta jest w sprawozdaniu podkomisji. Nie było jasne, czy propozycja poprawki zastępuje zmianę nr 3, czy jest nową zmianą. Zatem zmiana nr 3 w art. 1 nie była rozpatrywana.</u>
</div>
<div xml:id="div-145">
<u xml:id="u-145.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Czy jest sprzeciw wobec zapisów zmiany nr 3 w art. 1? Czy jest potrzeba odczytania? Nie widzę. Nie widzę też sprzeciwu. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-145.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Powracamy do rozpatrzenia art. 11. Czy jest sprzeciw wobec art. 11?</u>
<u xml:id="u-145.2" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-146">
<u xml:id="u-146.0" who="#PoselMarekSuski">Przepisy uzależniają możliwość wzrostu wynagrodzeń od wprowadzenia zmian dotyczących szeregu programów naprawczych. Zatem wejście w życie ustawy po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia nie ma sensu. Wiadomo, że w ciągu 14 dni nikt nie napisze, nie wdroży i nie przeprowadzi programu, który pozwoli zwiększyć wydajność spółki. Stąd uzasadnione byłoby, żeby ta ustawa weszła w życie z dniem 1 stycznia 2009 r. Wcześniejszy termin nie ma sensu, tym bardziej, że wyniki finansowe spółek są obliczane rok do roku. Powinno być jakieś porównanie.</u>
<u xml:id="u-146.1" who="#PoselMarekSuski">Wnoszę, żeby art. 11 otrzymał brzmienie: „Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2009 r.”.</u>
</div>
<div xml:id="div-147">
<u xml:id="u-147.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Bardzo proszę o stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-148">
<u xml:id="u-148.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzislawGawlik">Jesteśmy za utrzymaniem terminu wejścia w życie ustawy po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.</u>
<u xml:id="u-148.1" who="#PodsekretarzstanuwMSPZdzislawGawlik">Jeśli chodzi o uwagi pana posła, że rok obrachunkowy obejmuje okres rok do roku, to istotnie nie chodzi tylko o rok kalendarzowy, ponieważ można wskazać mnóstwo spółek, gdzie jest inaczej. Nie przypominam sobie, żeby w przedłożonym projekcie ustawy była jakakolwiek propozycja, która odnosiłaby się do opracowania programu naprawczego. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-149">
<u xml:id="u-149.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo. Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za przyjęciem wniosku zgłoszonego przez pana posła Suskiego? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się? Dziękuję. Proszę o przedstawienie wyników.</u>
</div>
<div xml:id="div-150">
<u xml:id="u-150.0" who="#SekretarzKomisjiWieslawKoziol">6 głosów za, 12 przeciw, 2 wstrzymujące się.</u>
</div>
<div xml:id="div-151">
<u xml:id="u-151.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo. Wniosek pana posła nie został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-151.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Przystępujemy do głosowania nad całością projektu ustawy. Kto z państwa jest za przyjęciem projektu w brzmieniu przyjętym na dzisiejszym posiedzeniu Komisji? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się? Dziękuję bardzo. Proszę o przedstawienie wyników.</u>
</div>
<div xml:id="div-152">
<u xml:id="u-152.0" who="#SekretarzKomisjiWieslawKoziol">14 głosów za, 8 przeciw, brak wstrzymujących się.</u>
</div>
<div xml:id="div-153">
<u xml:id="u-153.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo. Proszę o opinię Komitetu Integracji Europejskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-154">
<u xml:id="u-154.0" who="#PrzedstawicielUrzeduKomitetuIntegracjiEuropejskiejPawelRyglewicz">Komitet Integracji Europejskiej nie zgłasza żadnych uwag. Przedłożony projekt ustawy jest zgodny z prawem europejskim.</u>
</div>
<div xml:id="div-155">
<u xml:id="u-155.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo. Pozostaje nam jeszcze wybór posła sprawozdawcy.</u>
</div>
<div xml:id="div-156">
<u xml:id="u-156.0" who="#PoselWlodzimierzKarpinski">Zgłaszam na posła sprawozdawcę pana przewodniczącego Tadeusza Aziewicza.</u>
</div>
<div xml:id="div-157">
<u xml:id="u-157.0" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo. Zgadzam się. Czy są inne kandydatury? Nie widzę. Czy jest sprzeciw wobec mojej kandydatury? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-157.1" who="#PrzewodniczacyposelTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo. Zapraszam na kolejne posiedzenie Komisji. Protokół z dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony w sekretariacie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>