text_structure.xml
10.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 22 maja 1989 r. Komisja Rynku Wewnętrznego i Usług, obradująca pod przewodnictwem posła Alojzego Bryla (SD), rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- projekt sprawozdania z działalności Komisji w IX kadencji Sejmu.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">W posiedzeniu wzięli udział: podsekretarz stanu w Ministerstwie Rynku Wewnętrznego Andrzej Głowacki, przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli i Urzędu Rady Ministrów.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AlojzyBryl">Projekt sprawozdania składa się z dwóch części: opisowej i tabelarycznej, która przedstawia pracę Komisji w ujęciu statystycznym. Przedstawiony posłom dokument jest tylko projektem, do którego można wnosić poprawki i uzupełnienia. Zachęcam do tego także przedstawicieli resortu i NIK.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#KrystynaZielińskaZarzycka">Kto jest autorem projektu sprawozdania?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AlojzyBryl">Sekretarz Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MieczysławOsika">Proponuję przyjąć sprawozdanie w przedstawionym kształcie. W pierwszej części tego dokumentu zostało ukazane to, co nasza Komisja robiła w ciągu 3,5 roku kończącej się kadencji. Zawarte w tej części wnioski są naszym posłaniem do odpowiedniej komisji Sejmu X kadencji.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#MieczysławOsika">Na str. 26. zauważyłem pewną nieścisłość. Najpierw stwierdza się, iż współpraca Komisji z Radą Społeczno-Gospodarczą oraz Zespołem Doradców Sejmowych była dobra, ale późniejsze stwierdzenia zdają się temu zaprzeczać.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JózefaPalmowska">Komisja w niewielkim tylko stopniu korzystała z opinii przygotowanych przez Radę Społeczno-Gospodarczą i Zespół Doradców Sejmowych. Trafnie zostało to zauważone w sprawozdaniu.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JózefaPalmowska">Sprawozdanie jest zbyt ogólne, a przy tym niepotrzebnie stara się upiększyć rzeczywistość. W rezultacie nie oddaje atmosfery naszych posiedzeń, a podejmowaliśmy bardzo ważne problemy. W sprawozdaniu trzeba podkreślić, nasze niezadowolenie z niskiej skuteczności prac Komisji. Nasze wnioski były słabo realizowane przez organa rządowe. Kończymy więc kadencję z uczuciem niedosytu, gdyż nasz wysiłek nie został w pełni wykorzystany. Rozumiem wszakże, iż w sytuacji gospodarczej w jakiej się znaleźliśmy wielu postulatów nie udało się spełnić. W sprawozdaniu powinniśmy zawrzeć nasz „testament”. Powinniśmy powiedzieć następcom, co próbowaliśmy zmienić i w jakim stopniu nam się to udało.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AlojzyBryl">W sprawozdaniu została wykorzystana nasza krytyczna ocena wykonania dezyderatów i opinii Komisji. Na str. 19 i 20 wymienione zostały wystąpienia Komisji, na które udzielono niezadowalających odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#ZofiaCzaja">Fragment sprawozdania, o którym mówi poseł A. Bryl wymaga uściślenia. Powinniśmy wyraźnie napisać, jakie wnioski Komisji nie zostały wykonane. Takie wyliczenie będzie cenne także dla resortu rynku wewnętrznego.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#KrystynaCzubak">Projekt sprawozdania jest zbyt ogólnikowy, zwłaszcza w części dotyczącej dezyderatów i opinii.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#KrystynaCzubak">Na str. 27 napisano, że poprawiła się jakość informacji prasowych o pracy Komisji. Nie jest to zgodne z prawdą, bo nadal w notatkach prasowych można przeczytać tylko temat posiedzenia i nazwiska posłów zabierających głos, a nic tam nie ma o meritum posiedzeń, na których często dochodziło do ścierania się przeciwstawnych poglądów.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#AlojzyBryl">W porównaniu do VIII kadencji Sejmu niewątpliwie było więcej przekazów prasowych i były one obszerniejsze. Zgadzam się jednak, że wzrosły także oczekiwania co do treści i formy tych przekazów. Chodzi o to, by ukazywały one zróżnicowanie poglądów posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#CzesławaBurcon">Informacje prasowe są lakoniczne, gdyż brakuje dziennikarzy wyspecjalizowanych w danych dziedzinach; Trzeba się zastanowić, jak poprawić pracę dziennikarzy w następnej kadencji. Publikacjom dotyczącym naszej Komisji można sporo zarzucić. Były nawet przypadki przeinaczenia wypowiedzi.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#CzesławaBurcon">To prawda, że nasze dezyderaty nie w pełni były wykonywane, ale nie powinniśmy oceniać tego zbyt krytycznie. Trzeba pamiętać, że niektóre problemy rozwiązano, choć nie zawsze do końca.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#AlojzyBryl">Część opisowa sprawozdania wymaga skrócenia. Trzeba jednak uwidocznić wszystkie opinie i dezyderaty Komisji oraz scharakteryzować udzielone odpowiedzi. Niezbędne są też syntetyczne końcowe wnioski.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#KrystynaZielińskaZarzycka">Od dłuższego czasu pracujemy w dużym pośpiechu, tak więc i w opracowaniu sprawozdania nie mogli wziąć udziału posłowie. Nie da się teraz zmienić tego projektu w „pełnokrwisty” dokument. Tymczasem w naszej Komisji znalazło się wielu dobrych, pracowitych i fachowych posłów. Nieźle układa się też współpraca z resortem.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#KrystynaZielińskaZarzycka">Zainteresowanie środków przekazu pracą Komisji nie było wystarczające, ale jest w tym i nasza wina. Prasę trzeba przyciągać, tworzyć scenariusz posiedzenia atrakcyjny dla sprawozdawców. Pamiętajmy, że dziennikarze siedzą na posiedzeniu najwyżej 1–1,5 godziny i - w tym czasie musi się wszystko rozegrać.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#KrystynaZielińskaZarzycka">W swoich programach radiowych nadałam bardzo dużo materiału z prac naszej Komisji. Liczne wystąpienia posłów uwieczniłam też w dwóch książkach - zbiorach moich felietonów. Jedna z nich już się ukazała, a druga wkrótce będzie wydana.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JanMieloch">Jakie są relacje z prac komisji, taki jest społeczny odbiór pracy całego Sejmu. Nadal jest on postrzegany przez pryzmat posiedzeń plenarnych. Prasa nie informuje np. jaki jest udział posłów w nadaniu ostatecznego kształtu projektom ustaw. Wyjątkiem są programy radiowe przygotowane przez posłankę K. Zielińską. Skoro jednak może ona ukazywać rzeczywisty przebieg dyskusji, to znaczy, że i inni dziennikarze mogliby.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#JanMieloch">Komisja odrzuciła kilka odpowiedzi na opinie i dezyderaty. Działo się tak dlatego, że adresaci naszych wystąpień wkładali więcej wysiłku w ukazanie braku zasadności poselskich postulatów niż w ich wykonanie. Wyjątkiem był tylko resort rynku wewnętrznego. Trzeba o tym napisać w sprawozdaniu, O tym, jak słaba jest informacja o pracach Komisji przekonaliśmy się również podczas obrad „okrągłego stołu”. Ich przebieg był przez społeczeństwo traktowany jako sensacja polityczna, pomimo, że o większości z poruszanych tam spraw wielokrotnie mówiliśmy na posiedzeniach Komisji i to znacznie ostrzej. Gdyby realizacje prasowe były rzetelniejsze, większe byłoby też społeczne zaufanie do Sejmu. Przekażemy to jako wniosek naszym następcom.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AlojzyBryl">Wszyscy się zgadzamy, że w sprawozdaniu trzeba uwypuklić krytyczną ocenę informacji środków przekazu o pracach Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#AndrzejGłowacki">Ponieważ w sprawozdaniu nie ma krytycznych uwag pod adresem resortu to można by ograniczyć się do stwierdzenia, że współpraca z resortem nie budzi zastrzeżeń. Jednak jest to jedyny dokument ukazujący pracę Komisji, więc muszę zauważyć, że brakuje w nim bardziej zdecydowanych stwierdzeń i wniosków. Komisja doprowadziła do załatwienia wielu trudnych spraw. Przykładem może być uchwała Rady Ministrów w sprawie usług bytowych, podjęta dzięki wysiłkom Komisji. Obecnie te usługi zaczęły się już rozwijać. Innym przykładem może być sprawa paczkowania towarów w hurtowniach. O ile na początku kadencji paczkowano tylko 60% artykułów sypkich, to teraz - po interwencjach Komisji - już ponad 77%. Komisja ma też duże zasługi dla rozwoju sieci handlu i usług. Dzięki jej trzem wystąpieniom doszło do nowelizacji rozporządzenia o kredytowaniu budownictwa mieszkaniowego. W rezultacie zaczęło się rozwijać budownictwo obiektów handlowych i usługowych. W sprawozdaniu ten dorobek Komisji nie został uwypuklony. Do tego dorobku trzeba też zaliczyć stworzenie warunków do rozwoju drobnej wytwórczości, pomimo, że po zmianie zakresu działania ministrów sprawy te przeszły do innego resortu i innej komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#AlojzyBryl">Z dyskusji wynika, że sprawozdanie powinno być wzbogacone. W tym celu możemy sięgnąć do naszych opinii kierowanych do Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów, w których formułowaliśmy ważne wnioski dotyczące systemowych rozwiązań ekonomiczno-finansowych.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#AlojzyBryl">Komisja jednogłośnie przyjęła sprawozdanie ze swojej działalności w IX kadencji Sejmu i upoważniła prezydium do wprowadzenia poprawek i uzupełnień wynikających z dyskusji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>