text_structure.xml 62.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Wznowienie posiedzenia o godzinie 12 minut 00)</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczą wicemarszałek Magdalena Biejat oraz marszałek Małgorzata Kidawa-Błońska)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MagdalenaBiejat">Dzień dobry państwu.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MagdalenaBiejat">Wznawiam obrady.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#MagdalenaBiejat">Proszę państwa o wyciszenie rozmów w ławach.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#MagdalenaBiejat">Proszę senatora sekretarza Macieja Górskiego o zajęcie miejsca przy stole prezydialnym.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#komentarz">(Rozmowy na sali)</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#MagdalenaBiejat">Przepraszam. Nastąpiła zmiana. Pani senator Sekuła zostanie sekretarzem na dzisiejszym posiedzeniu.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#MagdalenaBiejat">Wysoki Senacie, proponuję uzupełnienie porządku obrad o punkt: ustawa o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw – i rozpatrzenie go jako punktu szesnastego porządku obrad.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#MagdalenaBiejat">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Wysoka Izba przyjęła przedstawioną propozycję.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#MagdalenaBiejat">Wobec braku głosów sprzeciwu stwierdzam, że Senat przedstawioną propozycję przyjął.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#MagdalenaBiejat">Przystępujemy do rozpatrzenia punktu szesnastego porządku obrad: ustawa o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#MagdalenaBiejat">Tekst ustawy zawarty jest w druku nr 196, a sprawozdanie komisji – w druku nr 196 A.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#MagdalenaBiejat">Proszę o zabranie głosu senatora Janusza Pęcherza i przedstawienie sprawozdania Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JanuszPęcherz">Szanowna Pani Marszałkini! Wysoka Izbo! Panie Ministrze!</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#JanuszPęcherz">Mam zaszczyt przedstawić sprawozdanie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej w sprawie ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#JanuszPęcherz">Marszałek Senatu dnia 21 listopada skierowała ustawę do komisji. Po rozpatrzeniu ustawy na posiedzeniu w dniu 22 listopada, czyli dzisiaj rano, komisja wnosi: Wysoki Senat raczy uchwalić załączony projekt uchwały.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#JanuszPęcherz">Szanowni Państwo Senatorowie, omawiana ustawa, tak jak powiedziałem, trafiła do Senatu dzisiejszej nocy, więc siłą rzeczy trudno było szczegółowo się z nią zapoznać. Przedstawię państwu jedynie najważniejsze uregulowania. W związku z powodzią, która wystąpiła we wrześniu tego roku na terenach południowej i zachodniej Polski, konieczne stało się uchwalenie nowych przepisów, które znalazły się w ustawie z dnia 1 października 2024 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi, czyli w tzw. ustawie powodziowej 1.0. Praktyka stosowania tych przepisów oraz dodatkowa analiza doprowadziły do wniosku, że niezbędna jest kolejna nowelizacja specustawy powodziowej – teraz będzie to tzw. ustawa powodziowa 2.0 – tak aby udzielanie pomocy poszkodowanym w powodzi było skuteczniejsze i szybsze.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#JanuszPęcherz">Świadczenie interwencyjne, które obecnie było przewidziane jedynie dla przedsiębiorców, rozszerzone jest na krąg podmiotów uprawnionych, tj. rolników oraz organizacje pożytku publicznego, organizacje pozarządowe oraz tzw. podmioty ekonomii społecznej. Wszystkim poszkodowanym gminom, powiatom wskazanym w rozporządzeniu o stanie klęski żywiołowej umożliwiono skorzystanie z dofinansowania w wysokości 100%, do tej pory było to tylko do 80%. Pożyczki udzielane na podstawie ustawy o promocji zatrudnienia będą mogły zostać umorzone w całości lub w części wraz z odsetkami na wniosek pożyczkobiorcy, jeżeli stanowiska pracy utworzone dzięki pożyczce uległy zniszczeniu na skutek powodzi. Na obszarze gmin i miejscowości poszkodowanych w wyniku wystąpienia powodzi podmioty wykonujące działalność leczniczą dotknięte skutkami powodzi będą zwolnione od stosowania wymagań określonych w przepisach ustawy o działalności leczniczej, jeżeli zapewnione będzie bezpieczeństwo zdrowotne pacjentów.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#JanuszPęcherz">Ustawa usprawni także proces remontowania i odbudowy obiektów zniszczonych w wyniku działania żywiołu. Nowa regulacja skutkować będzie ograniczeniem liczby dokumentów wymaganych od inwestorów oraz skróceniem i uproszczeniem procedur administracyjnych. Rozszerzony zostanie katalog obiektów, których remont nie wymaga dokonania zgłoszenia, tym samym realnie skróci się czas potrzebny na rozpoczęcie remontu. Ponadto inwestor, który będzie chciał wyremontować uszkodzony obiekt budowlany, nie będzie musiał przedstawiać w organie administracji architektoniczno-budowlanej szeregu dokumentów wymaganych dotychczas. Skróceniu ulegnie również czas potrzebny na rozpoczęcie rozbiórki obiektu budowlanego uszkodzonego w wyniku działania żywiołu. W przypadku rozbiórki budynków mieszkalnych jednorodzinnych oraz budynków i budowli niebędących obiektami wpisanymi do rejestru zabytków lub nieobjętych ochroną konserwatorską o wysokości poniżej 8 m, jeżeli ich odległość od granicy działki jest mniejsza niż połowa ich wysokości, nie będzie wymagane uzyskanie pozwolenia na budowę ani dokonanie zgłoszenia. Ponadto inwestor będzie mógł dokonać niektórych koniecznych procedur administracyjnych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, np. przez platformę ePUAP, bez konieczności osobistej wizyty w organie administracji państwowej.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#JanuszPęcherz">To te najważniejsze uregulowania. Tych uregulowań jest bardzo dużo, ustawa szczegółowo je opisuje.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#JanuszPęcherz">Sejm uchwalił ustawę na wczorajszym posiedzeniu, chyba o godzinie 19.25. Za jej przyjęciem głosowało 444 posłów, przeciw było 2 posłów, nikt nie wstrzymał się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#JanuszPęcherz">Ustawę na dzisiejszym posiedzeniu komisji zreferowała pani wiceprezes RCL Monika Salamończyk, a pan minister Tomasz Szymański naświetlił główne przesłanki jej wprowadzenia. Dyskusja tym razem nie była zbyt ożywiona i nie skupiała się na samej ustawie, a raczej sprowadzała się do pytań o to, ile zasiłków celowych wypłacono, ile rodzin wnioskowało, dlaczego nie wszyscy uprawnieni do remontów mieszkań uszkodzonych w wyniku powodzi dostają pełną sumę w wysokości 200 tysięcy zł itd. W tych sprawach głos zabierali: pani senator Bogucka, pan senator Durlak, pan senator Górski. Pan senator Maciej Żywno w kontekście informacji medialnych zwrócił uwagę na to, że należałoby, będąc obiektywnym, mówić, ile rząd i wojewodowie przekazali na zasiłki i w jakim terminie, a w jakim terminie uporali się z tym wypłacający. Minister Szymański odniósł się do poruszonych spraw i także wyjaśniał niektóre kwestie, m.in. kwestię małej liczby osób, które te wnioski rozpatrują i wypłacają pieniądze, chociaż w tym zakresie wiele już się zmieniło.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#JanuszPęcherz">Senator Waldy Dzikowski zgłosił wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek. W głosowaniu nad tym wnioskiem 8 senatorów było za, 1 – przeciw, a 2 wstrzymało się od głosu. Pani senator Bogucka wraz z senatorem Durlakiem zgłosili wniosek mniejszości.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#JanuszPęcherz">Wysoka Izbo, w imieniu Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej proszę o przyjęcie tej ustawy bez poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MagdalenaBiejat">Dziękuję, Panie Senatorze.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#MagdalenaBiejat">Proszę teraz o zabranie głosu senator Annę Bogucką i przedstawienie sprawozdania mniejszości Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#AnnaBogucka">Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Szanowni Państwo! Panie Ministrze!</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#AnnaBogucka">Minęły już 2 miesiące od powodzi, w wyniku której mieszkańcy stracili domy, stracili dorobek życia. Na początku, tak jak zawsze, było bardzo duże zainteresowanie, interesowały się media, zewsząd płynęła pomoc. A po tym czasie jest pora na ocenę. Niestety, ta ocena wypada niezbyt korzystnie. Nas bardzo zaniepokoiła ostatnia informacja podana w mediach publicznych, w telewizji publicznej, która, jak myślę, nie ma podstaw, by przekazywać niewiarygodną informację o działaniach rządu. Ta informacja była bardzo niekorzystna, taka, że mieszkańcy nie otrzymali pomocy na odbudowę domów, na remonty domów.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#AnnaBogucka">Dzisiejsza nowela jest też taką formą oceny dotychczasowych działań. I to dobrze, my popieramy każdą zmianę, która usprawni przekazywanie pomocy osobom poszkodowanym, a w tej noweli są dobre poprawki, wyciągnięto dobre wnioski. Niemniej jednak chcielibyśmy, żeby ta pomoc była o wiele większa i trafiła do osób, które zostały tak mocno poszkodowane w wyniku tej powodzi. Już wcześniej proponowaliśmy szereg poprawek, ale niestety nie zostały one uwzględnione. Mamy nadzieję, że teraz, ze względu na to, że ta pomoc tak słabo była przekazywana mieszkańcom, te uwagi zostaną uwzględnione.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#AnnaBogucka">Proponujemy m.in. poprawki dotyczące tego, by osobom poszkodowanym przyznawano zasiłek celowy. Zasiłek celowy może być przyznany jako pomoc doraźna bądź pomoc na remont albo odbudowę budynku mieszkalnego. I proponujemy, żeby na pomoc doraźną była to kwota, która nie może przekroczyć 3-krotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia. Jeżeli zaś chodzi o pomoc na odbudowę i remont domów, proponujemy, żeby była to kwota wynosząca 100% wartości odtworzeniowej, bo tylko wtedy mieszkańcy mogą tam na nowo rozpocząć życie, mogą odbudować swoje domy.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#AnnaBogucka">Kolejna uwaga, kolejna poprawka dotyczy tego, by pracownik, który jest poszkodowany, otrzymał zwolnienie od pracy w wymiarze do 20 dni w celu usuwania skutków powodzi. To też jest bardzo ważne.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#AnnaBogucka">Kolejna poprawka dotyczy strażaków ratowników ochotniczych straży pożarnych. Chodzi o to, aby strażakom, którzy uczestniczą w akcjach, z budżetu państwa wyrównywać różnicę między utraconym wynagrodzeniem, jeżeli są zatrudnieni w pracy, a tym zarobkiem, który otrzymają tylko jako ekwiwalent pieniężny. Bo jest to różnica znaczna.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#AnnaBogucka">Kolejna poprawka jest skierowana w stronę przedsiębiorców. Chcielibyśmy, by pomoc dla przedsiębiorców była jednoznaczna: żeby tym, którzy ponieśli szkodę, na okres 12 miesięcy było przyznane świadczenie postojowe, a także żeby były umorzone zaległości podatkowe i przyznana pomoc finansowa proporcjonalna do utraty dochodów.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#AnnaBogucka">Kolejna poprawka odnosi się do jednostek samorządu terytorialnego. Wiemy, że tam znacznym zniszczeniom uległa infrastruktura, dlatego proponujemy, by te jednostki mogły otrzymać z budżetu państwa 100% kosztów realizacji zadań inwestycyjnych związanych z przywróceniem stanu infrastruktury sprzed powodzi.</u>
          <u xml:id="u-5.8" who="#AnnaBogucka">Kolejna poprawka ma na celu włączenie do katalogu podmiotów potrzebujących wsparcia przedsiębiorców, którzy co prawda nie ucierpieli bezpośrednio w wyniku powodzi, ale odczuwają jej skutki związane z nagłym spadkiem przychodów. I tutaj chodzi np. o obiekty działalności turystycznej, hotelowe na terenach bezpośrednio przylegających do terenów zalanych przez powódź, bo wiadomo, że ci przedsiębiorcy na pewno odczuli znaczny ubytek w dochodach, niektórzy pewnie stoją na skraju opłacalności prowadzenia działalności.</u>
          <u xml:id="u-5.9" who="#AnnaBogucka">Proponujemy, aby regionalny dyrektor ochrony środowiska przeprowadził remediację gruntów rolnych, które uległy zanieczyszczeniu, bo przecież takie tereny są i tam nie jest możliwe prowadzenie dalszej działalności rolniczej.</u>
          <u xml:id="u-5.10" who="#AnnaBogucka">Do rolników kierujemy poprawkę, która ma na celu zwolnienie na okres 12 miesięcy z podatku rolnego w zakresie gruntów położonych na obszarze, na którym wprowadzono stan klęski żywiołowej.</u>
          <u xml:id="u-5.11" who="#AnnaBogucka">Zwalnia się przedsiębiorców na okres 12 miesięcy z podatku od nieruchomości, o ile nieruchomości lub obiekty budowlane podlegające temu podatkowi są położone na obszarze, na którym wprowadzono stan klęski żywiołowej.</u>
          <u xml:id="u-5.12" who="#AnnaBogucka">Jest jeszcze pomoc dla rolników. Proponujemy taką pomoc: poszkodowanym na ich wniosek przysługuje dopłata w wysokości 5 tysięcy zł do 1 ha gruntów, które są położone na terenie, na którym wystąpiła klęska żywiołowa.</u>
          <u xml:id="u-5.13" who="#AnnaBogucka">To są główne poprawki, które chcielibyśmy, żeby były uwzględnione, ponieważ poszkodowani mieszkańcy naprawdę tego oczekują. Powinniśmy zrobić wszystko, by mogli oni zacząć normalnie funkcjonować. Jest okres zimowy, okres, kiedy spadają temperatury. Mieszkańcy często nie są w stanie odbudować swoich domów, zaciągają kredyty, przemieszczają się, przebywają w różnych hotelach. Te wszystkie poprawki to są takie poprawki, które pomogą im w tej trudnej sytuacji życiowej. Bardzo proszę o poparcie tych dobrych poprawek. To jest pomoc skierowana do mieszkańców, którzy są dotknięci powodzią. Dziękuję. (Oklaski)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MagdalenaBiejat">Dziękuję, Pani Senator.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#MagdalenaBiejat">Czy ktoś z państwa senatorów chce zadać pytanie senatorom sprawozdawcom?</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#MagdalenaBiejat">Pan senator Bieńkowski zadaje pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#KrzysztofBieńkowski">Szanowni Państwo! Pani Marszałek! Wysoka Izbo!</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#KrzysztofBieńkowski">My tutaj gonimy, uchwalamy kolejne ustawy. To jest już wersja 2.0 pomocy dla powodzian. Ale po co się śpieszyć, skoro rząd nie działa w takim tempie jak my?</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#komentarz">(Wicemarszałek Magdalena Biejat: Panie Senatorze, jesteśmy na etapie zadawania pytań do sprawozdawców. Czy to jest pytanie do któregoś z senatorów sprawozdawców?)</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#KrzysztofBieńkowski">Tak. Właśnie je zadaję w tempie działań rządu. Czy kiedy uchwalimy drugą ustawę, rząd wreszcie przyśpieszy działania? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MagdalenaBiejat">Czy to jest pytanie do senatora sprawozdawcy, Panie Senatorze?</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#komentarz">(Senator Krzysztof Bieńkowski: Tak, do głównego senatora sprawozdawcy.)</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#komentarz">(Senator Stanisław Karczewski: Jest pytanie, trzeba odpowiedzieć.)</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#MagdalenaBiejat">Dobrze. Panie Senatorze… Mówię do pana senatora Pęcherza. Panie Senatorze, czy chce pan odpowiedzieć na to pytanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JanuszPęcherz">Nie było o tym mowy. Nie mogę na tak skonstruowane pytanie – to właściwe nie pytanie, tylko wypowiedź – odpowiedzieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MagdalenaBiejat">Dziękuję, Panie Senatorze.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#komentarz">(Senator Janusz Pęcherz: Dziękuję.)</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#MagdalenaBiejat">Projekt tej ustawy został wniesiony przez rząd. Do prezentowania stanowiska rządu w toku prac parlamentarnych został upoważniony minister spraw wewnętrznych i administracji.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#MagdalenaBiejat">Czy przedstawiciel rządu pragnie zabrać głos w sprawie rozpatrywanej ustawy?</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#MagdalenaBiejat">Bardzo proszę, Panie Ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#TomaszSzymański">Szanowna Pani Marszałek! Wysoki Senacie! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#TomaszSzymański">Ustawa powodziowa 2.0 ma to do siebie, że… Ze względu na optymalizację rozwiązań coś musi ulec przeglądowi, a także analizie funkcjonalności. Mając na uwadze zakres, odpowiedzialność, a także szereg przepisów… Ustawa składa się z 45 artykułów i obejmuje zakres działań 2 czy nawet 3 ministerstw. Materia jest oczywiście trudna, ale nowela ma na celu jedno: ma na celu zintensyfikowanie i zoptymalizowanie pomocy wszystkim podmiotom dotkniętym powodzią. Jest ona nie tylko omówiona z poszczególnymi resortami, ale przede wszystkim uzgodniona z tymi, którzy czekają na pomoc, a więc z pracownikami ośrodków pomocy społecznej, z przedsiębiorcami, z samorządowcami. Mamy za sobą pogłębione analizy, godziny dyskusji, wizyty w terenie. Szanowni Państwo, to nie jest tak, że najlepsze rozwiązania rodzą się wyłącznie w Warszawie. My spędzamy długie dnie na tym, żeby szukać właściwych rozwiązań, które mają ułatwić prowadzenie procesu odszkodowawczego. Zasiłki celowe, pomoc instytucjonalna to jest to, co jest zawarte w tej ustawie. Dlatego, żeby nie przedłużać, Wysoki Senacie, wnoszę o przegłosowanie tej ustawy. Dziękuję serdecznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MagdalenaBiejat">Dziękuję, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#MagdalenaBiejat">Czy są pytania do przedstawiciela rządu?</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#MagdalenaBiejat">Pan senator ma pytanie.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#MagdalenaBiejat">Proszę, pan senator Ambrozik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#RafałAmbrozik">Dziękuję, Pani Marszałek.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#RafałAmbrozik">Pani Marszałek, Panie Ministrze, chciałbym zapytać o to, w jaki sposób rząd odnosi się do poprawek zgłaszanych na posiedzeniu komisji przez kolegów senatorów. Proszę, żeby pan się odniósł do każdej z tych poprawek. No, na razie to wszystko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#MagdalenaBiejat">Proszę, Panie Ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#TomaszSzymański">Pani Marszałek! Wysoki Senacie!</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#TomaszSzymański">To nie poprawki, tylko wnioski mniejszości. Debata była przeprowadzona na posiedzeniu komisji i…</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#komentarz">(Głos z sali: Poprawki!)</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#TomaszSzymański">Szanowni Państwo, padło tam pytanie na temat oceny skutków regulacji i kosztów tych wniesionych poprawek. Ze względu na brak tego podstawowego uzasadnienia, czyli wyliczeń, ile pieniędzy mogą kosztować państwa rozwiązania… Ze względu na brak tego podstawowego elementu jako rząd podchodzimy do tego, ustosunkowujemy się do tego negatywnie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#MagdalenaBiejat">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#MagdalenaBiejat">Pan senator Ambrozik jeszcze raz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#RafałAmbrozik">Dziękuję, Pani Marszałek.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#RafałAmbrozik">Panie Ministrze, to były poprawki zgłoszone na posiedzeniu komisji – ja się w ten sposób wypowiedziałem. To po pierwsze.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#RafałAmbrozik">Chciałbym też zapytać: co z nieodebranymi budynkami? Jeżeli ktoś coś budował, był w trakcie budowy, a nadzór nie odebrał budynku, to czy ten ktoś również może liczyć na pomoc ze strony rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#TomaszSzymański">Szanowni Państwo, wchodzimy teraz w bardzo głęboką materię. Mamy wytyczne, mamy ustawę, która reguluje, na jakim etapie występuje odpowiedzialność, kto… To znaczy to jest na etapie braku uzgodnień, braku odbioru budowlanego? W tym momencie to jest obiekt, który jest nieużytkowany, jest obiektem niezamieszkanym…</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#komentarz">(Senator Rafał Ambrozik: No więc moje pytanie jest takie: czy taka osoba, taka rodzina może liczyć na pomoc, czy nie, jeżeli była na końcowym etapie budowy domu?)</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#TomaszSzymański">No, ale to nie jest obiekt budowlany. Nie ma odbioru, nie ma pozwolenia na użytkowanie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#RafałAmbrozik">Czyli nie może liczyć na pomoc? No, Panie Ministrze, to proszę odpowiedzieć wprost: nie może liczyć na pomoc. I koniec.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#komentarz">(Głos z sali: Ale tak podniesione…)</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#komentarz">(Głos z sali: Tak nie można…)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#MagdalenaBiejat">Dobrze…</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#komentarz">(Rozmowy na sali)</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#MagdalenaBiejat">Ale zaraz, momencik, momencik. Jesteśmy… Przepraszam, chwileczkę, to nie jest… Są naprawdę pewne zasady dyskusji, które tutaj obowiązują. Pan senator zadał pytanie, pan minister odpowiada, proszę więc o niedogadywanie z sali.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#MagdalenaBiejat">Czy są jeszcze jakieś pytania do pana ministra? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#MagdalenaBiejat">Dziękuję bardzo…</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#komentarz">(Głosy z sali: Są, są.)</u>
          <u xml:id="u-20.6" who="#MagdalenaBiejat">Pani senator Bogucka, proszę.</u>
          <u xml:id="u-20.7" who="#komentarz">(Głos z sali: Bogucka i Rusiecki.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#AnnaBogucka">Panie Ministrze, ja pytałam o to już na posiedzeniu komisji, ale tutaj jeszcze raz chciałabym prosić o doprecyzowanie. Chciałabym wiedzieć, ile wniosków zostało pozytywnie załatwionych i ile było wypłat na odbudowę domów bądź remonty na dzień 15 listopada. Pytam o to, ponieważ, tak jak już mówiłam, w poniedziałek była informacja, że w niektórych rejonach te wyniki były zerowe. Wiem, że była tu dyskusja na ten temat i mówiono, że być może to utknęło gdzieś w samorządach… Dlatego bym prosiła o takie rozbudowanie tej informacji: ile poszło z rządu, ile przekazali wojewodowie i ilu mieszkańców wypłaty otrzymało? Chodzi o stan na dzień 15 listopada. Mówię tu o remontach i o środkach na budowę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#TomaszSzymański">Szanowna Pani Marszałek! Wysoki Senacie!</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#TomaszSzymański">Temat faktycznie poruszyła pani na posiedzeniu komisji, sprecyzowała pani pytanie o dokładne dane, stan na piątek, poprosiła pani o pisemną odpowiedź – i do jej udzielenia się zobowiązuję.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#komentarz">(Senator Anna Bogucka: Dziękuję.)</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#TomaszSzymański">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#MagdalenaBiejat">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#MagdalenaBiejat">Jeszcze pan senator Rusiecki miał pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#JarosławRusiecki">Dziękuję, Pani Marszałek.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#JarosławRusiecki">Panie Ministrze, ja chciałbym doprecyzować pytanie kolegi senatora. Mamy sytuację następującą: chodzi o obiekt budowlany, dom nie został odebrany, ale rodzina poniosła nakłady. Wiadomo, że posiada pozwolenie na budowę, wiadomo, że posiada faktury związane z wykonawstwem domu. I teraz pytanie: na jaką pomoc taki właściciel budowanego domu może liczyć po tej tragedii powodziowej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#TomaszSzymański">Wysoki Senacie!</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#TomaszSzymański">Państwo zobowiązało się do wypłaty zasiłków celowych w kwocie 8 tysięcy, 2 tysięcy, zasiłku w kwocie 1 tysiąca zł dla dzieci chodzących do szkoły, a także do 100 i 200 tysięcy, bo tu mówimy, jak rozumiem, o obiektach budowlanych, o mieszkaniach oraz o domach. Zostały przygotowane specjalne rekomendacje, a także – w bardzo ścisłej współpracy z Głównym Urzędem Nadzoru Budowlanego, jak też z Polską Izbą Inżynierów Budownictwa – pewne zasady i wytyczne, które dotyczyły obiektów budowlanych, ich statusu i funkcjonalności. Dlatego też w momencie, kiedy obiekt jest użytkowany – mówimy o obiekcie budowlanym – był jego odbiór techniczny i jest prawo do użytkowania… I w tym momencie te kryteria dotyczą tych domów, tych mieszkań, tych obiektów, które zostały uszkodzone.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#komentarz">(Rozmowy na sali)</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#TomaszSzymański">Metodologia również jest państwu znana. Odstąpiliśmy ostatecznie od kwestii kosztorysowej na rzecz wyliczania 1% szkód, które zostały w danym obiekcie budowlanym wskazane przez komisję gminną na podstawie określonych protokołów. I oczywiście wszystko jest zgodne z wytycznymi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#MagdalenaBiejat">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#MagdalenaBiejat">Jeszcze raz pan senator Ambrozik z pytaniem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#RafałAmbrozik">Dziękuję, Pani Marszałek.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#RafałAmbrozik">Panie Ministrze, to artykuł z portalu Agropolska z 20 września 2024 r.: wiceszef Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi Michał Kołodziejczak zapewnił w piątek, że nikt nie będzie ponosił strat finansowych…</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#komentarz">(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Tomasz Szymański: Przepraszam, nie rozumiem…)</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#RafałAmbrozik">…że nikt nie będzie ponosił strat finansowych, jeśli chodzi o zalane płody rolne. I dalej: jak podkreślił, państwo musi je od rolników odkupić. Chciałbym zapytać, ile tych płodów rolnych zostało od rolników odkupionych i za jakie kwoty. Proszę o odpowiedź na piśmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#TomaszSzymański">Oczywiste jest, że nie byłbym w stanie z tego miejsca udzielić odpowiedzi. Oczywiście będzie ona odpowiedzią pisemną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#MagdalenaBiejat">Bardzo dziękuję, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#MagdalenaBiejat">Pan senator Komorowski, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#MarekKomorowski">Panie Ministrze, jeszcze raz wrócę do tych pytań, które koledzy tutaj zadawali. Rozumiem, że jest taka metodologia i pan udzielił na to odpowiedzi, ale czy rząd nie zauważa jednak potrzeby zmiany tej metodologii i objęcia jakąś kolejną nowelą, zmianą ustawy czy jakimś innym aktem także tych osób, rodzin pokrzywdzonych w trakcie powodzi, których domy są w trakcie budowy, może i znacznie zaawansowanej? Nie mam szczegółowej wiedzy, jaki to jest problem, ale czy w ogóle się zastanawiacie nad tą kwestią? Bo to jednak jest poważna szkoda dla tych osób i poważne wydatki, uszczerbek w budżetach domowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#TomaszSzymański">Pani Marszałek! Wysoki Senacie!</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#TomaszSzymański">Nad tą ustawą powodziową 2.0 trwały prace międzyresortowe i w ramach prac Ministerstwa Infrastruktury – bo to jest właściwość tego ministerstwa – ta kwestia nie została wprowadzona do tej ustawy, do tej nowelizacji. Zdarzały się sugestie, które z terenu wypływały, żeby należałoby nad tą kwestią się zastanowić. I nie wykluczam na tym etapie, że tego typu rozwiązania tam, gdzie nie mamy uregulowanego stanu technicznego, czyli de facto nie mamy obiektu oddanego do użytkowania, być może weźmiemy pod uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#MagdalenaBiejat">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#komentarz">(Senator Marek Komorowski: Pytanie…)</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#MagdalenaBiejat">Panie Senatorze, ale czy to jest jakieś nowe pytanie, czy pan chce wałkować cały czas ten sam temat?</u>
          <u xml:id="u-32.3" who="#komentarz">(Senator Marek Komorowski: Nowe.)</u>
          <u xml:id="u-32.4" who="#MagdalenaBiejat">Wspaniale.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#MarekKomorowski">Panie Ministrze, to ja jeszcze wrócę do tego pytania początkowego, które pani senator Anna Bogucka zadała…</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#komentarz">(Rozmowy na sali)</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#komentarz">(Głos z sali: Ćśśś!)</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#MarekKomorowski">Rozumiem, że na posiedzeniu komisji… Pan powiedział, że to jest wniosek mniejszości. On występuje jako wniosek mniejszości na posiedzeniu Senatu, natomiast na posiedzeniu komisji był wnioskiem…</u>
          <u xml:id="u-33.4" who="#komentarz">(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Tomasz Szymański: To prawda.)</u>
          <u xml:id="u-33.5" who="#MarekKomorowski">…do zmiany… Pan powiedział, że rząd – bo pan reprezentuje tutaj rząd – wydał negatywne opinie odnośnie do tych wniosków z uwagi na to, że nieznane są skutki finansowe, jakie by za sobą pociągały. Czy w związku z tym mam rozumieć, czy my możemy rozumieć… Zobaczymy jeszcze, jak to wyjdzie w głosowaniu w Senacie, ale jeżeli te wnioski nie uzyskałyby akceptacji, to czy rząd się nad nimi pochyli, przeanalizuje, po pierwsze, celowość tych wniosków, po drugie, skutki finansowe i do tej kwestii wróci? Jakie jest stanowisko w tym zakresie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#TomaszSzymański">Szanowni Państwo, zakres poprawek, który był wniesiony podczas prac komisji, odpowiadał dokładnie tym samym poprawkom, które były rozpatrywane wczoraj w Sejmie. Trwała tam debata na temat tych zapisów, bo to są te same poprawki.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#komentarz">(Senator Marek Komorowski: To nie przeszkadza.)</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#TomaszSzymański">Oczywiście, że nie przeszkadza. Ja nie wskazuję tutaj, że… Oczywiście macie państwo prawo rozpatrywać i zgłaszać te same poprawki. Jeżeli chodzi o to, co chce pan senator usłyszeć – czy my je odrzucamy kategorycznie, czy weźmiemy je pod uwagę na dalszym etapie – to moja odpowiedź jest tożsama, tj. będziemy się przyglądać rozwojowi sytuacji, bo być może któreś z tych elementów ewentualnie będą brane przez rząd, aczkolwiek nie na tym etapie, pod rozwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#MagdalenaBiejat">Dziękuję, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#MagdalenaBiejat">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#MagdalenaBiejat">Informuję, że przedstawiciel rządu zobowiązał się do udzielenia pisemnej odpowiedzi na pytania zadane przez senator Bogucką i senatora Ambrozika.</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#MagdalenaBiejat">Dziękuję, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-35.4" who="#komentarz">(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Tomasz Szymański: Dziękuję.)</u>
          <u xml:id="u-35.5" who="#MagdalenaBiejat">Czy zaproszeni goście pragną zabrać głos w sprawie rozpatrywanej ustawy?</u>
          <u xml:id="u-35.6" who="#MagdalenaBiejat">Nie widzę zgłoszeń. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-35.7" who="#MagdalenaBiejat">Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-35.8" who="#MagdalenaBiejat">Informuję, że nikt z państwa senatorów nie zapisał się do głosu…</u>
          <u xml:id="u-35.9" who="#MagdalenaBiejat">Senator Bieńkowski się zgłasza. Zapraszam.</u>
          <u xml:id="u-35.10" who="#MagdalenaBiejat">Ażeby usprawnić proces, zachęcam państwa senatorów do zgłaszania się do pani senator sekretarz. Wtedy będzie pewność, że zauważyłam, że ktoś się zgłosił do zabrania głosu w dyskusji. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-35.11" who="#MagdalenaBiejat">Panie Senatorze, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#KrzysztofBieńkowski">Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#KrzysztofBieńkowski">Chciałbym podziękować Wysokiej Izbie za to, że sprawnie pracujemy zarówno nad ustawą przeciwpowodziową 1.0, jak i teraz nad 2.0. Od razu przystępujemy do działań.</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#KrzysztofBieńkowski">Jednocześnie chciałbym zauważyć to, o czym mówiłem w swoim pytaniu, że my się spieszymy, my robimy wszystko, my zgłaszamy też wnioski mniejszości i mówimy, aby załatwić je przy kolejnej nowelizacji, jednak działania w zakresie usuwania skutków powodzi prowadzone przez rząd i administrację są naprawdę powolne, niezadawalające, nie są prowadzone w takim tempie, w jakim my tu niby w izbie zadumy… My działamy szybciej niż prowadzone są działania w terenie, gdzie ludzie autentycznie potrzebują wyciągniętej dłoni. To my robiliśmy zrzutki na pomoc dla powodzian, to my szybko robiliśmy ustawy. A co się dzieje teraz? No, to jest tragedia, tragedia dla tych ludzi, nie dla nas, którzy siedzimy sobie w tej Izbie i rozmawiamy o tym, jak usprawnić, przyspieszyć i dać rządowi narzędzia. Te narzędzia, jak widać, nie są szybko wykorzystywane przez rządzących – i to jest ten ból, o którym trzeba powiedzieć przy okazji pracy nad tą ustawą.</u>
          <u xml:id="u-36.3" who="#KrzysztofBieńkowski">My jako Senat robimy wszystko, żeby to jak najszybciej przeprowadzić. Dziękuję wszystkim senatorom, od lewa do prawa, za to, że kolejny raz pochylamy się nad tą ustawą, ale chciałbym zmobilizować rząd – zwracam się tu do pana ministra, który reprezentuje dzisiaj rząd – bo to nie jest zadowalające tempo, nie jest takie jak w parlamencie. To nie jest zadowalające tempo. My jesteśmy głosem mieszkańców. Ja nie mieszkam na terenach powodziowych. Gdyby tak było, to pewnie bym tu przed panem płakał, ryczał, za te matki, za te dzieci, które nie mogą wrócić do swoich domów. Dziękuję bardzo. (Oklaski)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#MagdalenaBiejat">Informuję, że lista mówców została wyczerpana.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#MagdalenaBiejat">Dla porządku informuję, że do protokołu swoje przemówienie w dyskusji złożył senator Aleksander Szwed.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#MagdalenaBiejat">Zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#MagdalenaBiejat">Czy przedstawiciel rządu lub przybyli goście chcieliby jeszcze zabrać głos? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-37.4" who="#MagdalenaBiejat">Informuję, że głosowanie w sprawie rozpatrywanej ustawy zostanie przeprowadzone pod koniec posiedzenia Senatu.</u>
          <u xml:id="u-37.5" who="#MagdalenaBiejat">Ogłaszam teraz 3 minuty przerwy, po której przejdziemy do głosowań.</u>
          <u xml:id="u-37.6" who="#komentarz">(Przerwa w obradach od godziny 12 minut 33 do godziny 12 minut 35)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Wznawiam obrady.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Szanowni Państwo Senatorowie, dzisiaj po zasięgnięciu opinii Konwentu Seniorów podjęłam decyzję o wyznaczeniu dodatkowego dnia najbliższego, dwudziestego czwartego posiedzenia Senatu. Posiedzenie to zaplanowane jest na dni 4, 5 oraz 6 grudnia 2024 r. Projekt porządku tego posiedzenia zostanie państwu dostarczony drogą elektroniczną.</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Powracamy do rozpatrywania punktu szesnastego porządku obrad: ustawa o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw.</u>
          <u xml:id="u-38.3" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej przedstawiła projekt uchwały, w którym wnosi o przyjęcie tej ustawy bez poprawek; druk senacki nr 196 A.</u>
          <u xml:id="u-38.4" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Mniejszość komisji przedstawiła wnioski o wprowadzenie poprawek do ustawy.</u>
          <u xml:id="u-38.5" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-38.6" who="#MałgorzataKidawaBłońska">W pierwszej kolejności zostanie przeprowadzone głosowanie nad wnioskiem o przyjęcie ustawy bez poprawek, a następnie, w przypadku odrzucenia tego wniosku, nad przedstawionymi poprawkami.</u>
          <u xml:id="u-38.7" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Przystępujemy do głosowania nad przedstawionym przez komisję…</u>
          <u xml:id="u-38.8" who="#komentarz">(Senator Stanisław Karczewski: A dlaczego nie było…)</u>
          <u xml:id="u-38.9" who="#komentarz">(Senator Anna Bogucka: Chciałabym zabrać głos.)</u>
          <u xml:id="u-38.10" who="#komentarz">(Senator Stanisław Karczewski: Wnioskodawcy zawsze mogą się wypowiedzieć.)</u>
          <u xml:id="u-38.11" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Bardzo proszę, Pani Senator.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#AnnaBogucka">Pani Marszałek! Wysoka Izbo!</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#AnnaBogucka">Ponieważ znamy arytmetykę i te niezbyt dobre schematy, które tutaj panują, przypuszczamy, że ten pierwszy wniosek, jako najdalej idący, przejdzie, a nasze poprawki nie zostaną uwzględnione. Bardzo ubolewamy, że te dobre poprawki, które były skierowane do mieszkańców, nie znajdą poparcia, nie wejdą w życie, niemniej jednak jesteśmy gotowi każde usprawnienie poprzeć. No, dlatego też my tę ustawę poprzemy. Ale mamy nadzieję, że do tych poprawek, tak jak tutaj mówił pan minister, wrócimy przy kolejnej nowelizacji. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Dziękuję bardzo, Pani Senator.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#komentarz">(Senator Ryszard Brejza: Przepraszam, ja nie mogę głosować.)</u>
          <u xml:id="u-40.3" who="#komentarz">(Głos z sali: Przenieś się na inne miejsce.)</u>
          <u xml:id="u-40.4" who="#komentarz">(Senator Wojciech Skurkiewicz: Może włożyć kartę ząbkami do góry…)</u>
          <u xml:id="u-40.5" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Bardzo proszę sprawdzić, czy pan senator może już głosować.</u>
          <u xml:id="u-40.6" who="#komentarz">(Senator Wojciech Skurkiewicz: Ząbkami do góry.)</u>
          <u xml:id="u-40.7" who="#komentarz">(Głos z sali: Drugie gniazdo…)</u>
          <u xml:id="u-40.8" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Czy już jest w początku? Bo może miejsce trzeba zmienić.</u>
          <u xml:id="u-40.9" who="#komentarz">(Senator Marek Komorowski: Na naszą stronę zapraszamy.)</u>
          <u xml:id="u-40.10" who="#komentarz">(Senator Wojciech Skurkiewicz: No gdzie! Bardziej na lewo.)</u>
          <u xml:id="u-40.11" who="#komentarz">(Głos z sali: Do centrum.)</u>
          <u xml:id="u-40.12" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Czy karta pana senatora już działa? Tak? Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-40.13" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Przystępujemy do głosowania nad przedstawionym przez komisję projektem uchwały.</u>
          <u xml:id="u-40.14" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Komisja wnosi o przyjęcie ustawy bez poprawek.</u>
          <u xml:id="u-40.15" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Kto z pań i panów senatorów jest za przyjęciem projektu?</u>
          <u xml:id="u-40.16" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-40.17" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-40.18" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Proszę o podanie wyników głosowania.</u>
          <u xml:id="u-40.19" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Głosowało 73 senatorów, 73 – za, nikt nie był przeciw, nikt się nie wstrzymał. (Głosowanie nr 45)</u>
          <u xml:id="u-40.20" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw.</u>
          <u xml:id="u-40.21" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Porządek dwudziestego trzeciego posiedzenia Senatu został wyczerpany.</u>
          <u xml:id="u-40.22" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Przed przystąpieniem do oświadczeń ogłaszam 3-minutową przerwę.</u>
          <u xml:id="u-40.23" who="#komentarz">(Przerwa w obradach od godziny 12 minut 38 do godziny 12 minut 43)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#MagdalenaBiejat">Szanowni Państwo, wznawiamy obrady.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#MagdalenaBiejat">Przystępujemy do oświadczeń senatorów poza porządkiem obrad.</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#MagdalenaBiejat">Przypominam, że oświadczenia nie mogą trwać dłużej niż 5 minut i nie mogą dotyczyć spraw będących przedmiotem porządku obrad bieżącego posiedzenia Senatu.</u>
          <u xml:id="u-41.3" who="#MagdalenaBiejat">Do wygłoszenia oświadczeń zapisało się 6 senatorów.</u>
          <u xml:id="u-41.4" who="#MagdalenaBiejat">W pierwszej kolejności proszę o zabranie głosu senatora Stanisława Pawlaka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#StanisławPawlak">Szanowna Pani Marszałek! Wysoki Senacie!</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#StanisławPawlak">Swoje oświadczenie senatorskie chciałbym skierować do pana Pawła Woźniaka, generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad. Jest to oświadczenie w sprawie rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic na lata 2020–2030 w odniesieniu do terenu województwa kujawsko-pomorskiego.</u>
          <u xml:id="u-42.2" who="#StanisławPawlak">Rada Ministrów przyjęła 13 kwietnia 2021 r. uchwałę w sprawie ustanowienia Programu Budowy 100 Obwodnic na lata 2020–2030. Program obejmuje inwestycje we wszystkich województwach. Moje oświadczenie dotyczy postępu prac w ramach 6 inwestycji zlokalizowanych w województwie kujawsko-pomorskim, ze szczególnym uwzględnieniem obwodnicy Brześcia Kujawskiego w ciągu drogi krajowej nr 62, obwodnicy Lipna w ciągu drogi krajowej nr 67 i obwodnicy Kruszwicy w ciągu drogi krajowej nr 62.</u>
          <u xml:id="u-42.3" who="#StanisławPawlak">Wszystkie te obwodnice są od wielu lat bardzo oczekiwane przez mieszkańców miast położonych przy drogach krajowych. Na ich budowę z niecierpliwością czekają także władze samorządowe. Głównym zadaniem planowanych obwodnic będzie zwiększenie bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego, wyprowadzenie ruchu drogowego z zatłoczonych miast oraz zmniejszenie uciążliwości, jaką powodują pojazdy przejeżdżające przez ich centra. Niestety kolejne lata nie przynoszą oczekiwanego postępu prac w zakresie budowy planowanych obwodnic. Na przykładzie obwodnicy Brześcia Kujawskiego widać, że powstało duże opóźnienie, które wyklucza zakończenie jej budowy zgodnie z planem, tj. w roku 2028. Dlatego zwracam się z uprzejmą prośbą o przekazanie aktualnych danych dotyczących wymienionych przeze mnie inwestycji i udzielenie odpowiedzi na następujące pytania.</u>
          <u xml:id="u-42.4" who="#StanisławPawlak">Na jakim etapie znajdują się przygotowania w zakresie dokumentacji wymienionych obwodnic? Czy są ustalone przebiegi planowanych inwestycji, czy wypracowano rozwiązania akceptowane społecznie? Jaką klasę drogową będą posiadały wybudowane obwodnice? Czy będą to drogi o przekroju jednojezdniowym czy dwujezdniowym? Jaka będzie ich długość? Jaki jest powód powstałych opóźnień w realizacji programu budowy obwodnic? Jaki jest przewidywany aktualny harmonogram realizacji obwodnic i w jakim terminie będą one oddane do eksploatacji? Jaki będzie koszt budowy poszczególnych obwodnic i jakie będzie źródło ich finansowania?</u>
          <u xml:id="u-42.5" who="#StanisławPawlak">Uprzejmie proszę o odpowiedzi w przedstawionych sprawach.</u>
          <u xml:id="u-42.6" who="#StanisławPawlak">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#MagdalenaBiejat">Dziękuję, Panie Senatorze.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#MagdalenaBiejat">Zapraszam do zabrania głosu senatora Karczewskiego.</u>
          <u xml:id="u-43.2" who="#MagdalenaBiejat">Panie Marszałku?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#StanisławKarczewski">Pani Marszałek! Wysoka Izbo!</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#StanisławKarczewski">Swoje oświadczenie kieruję do pani minister zdrowia, Izabeli Leszczyny.</u>
          <u xml:id="u-44.2" who="#StanisławKarczewski">Szanowna Pani Minister!</u>
          <u xml:id="u-44.3" who="#StanisławKarczewski">Zgłosili się do mnie lekarze pracujący w hospicjach stacjonarnych i domowych w związku z rozporządzeniem ministra zdrowia z dnia 20 lutego 2024 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu postępowania ze środkami odurzającymi, substancjami psychotropowymi i prekursorami kategorii 1, ich mieszaninami lub odpadami oraz produktami leczniczymi, zepsutymi, sfałszowanymi lub którym upłynął termin ważności, zawierającymi w swoim składzie środki odurzające, substancje psychotropowe lub prekursory kategorii 1.</u>
          <u xml:id="u-44.4" who="#StanisławKarczewski">Nowe przepisy, mimo iż mają na celu zwiększenie kontroli i bezpieczeństwa, budzą obawy, szczególnie wśród lekarzy pracujących w hospicjach. Ich przedstawiciele alarmują, że zapisy zawarte w rozporządzeniu w znaczący sposób utrudniają dostęp pacjentów znajdujących się w ekstremalnie ciężkim stanie, którzy bardzo często wymagają stałego podawania leków narkotycznych… Wprowadzenie dodatkowych wymogów formalnych może prowadzić do opóźnień w zaopatrzeniu pacjentów w te leki, co znacząco zagraża jakości opieki paliatywnej. Pacjenci przebywający w hospicjach, którzy zmagają się z bólem, cierpieniem, nie mogą być ofiarami procedur biurokratycznych. Bezpieczeństwo stosowania środków odurzających jest priorytetem, jednakże przepisy nie mogą stać w sprzeczności z celem najważniejszym, czyli zapewnieniem godnego życia i łagodzenia cierpienia pacjentów.</u>
          <u xml:id="u-44.5" who="#StanisławKarczewski">W związku z tym apeluję do pani minister o przeanalizowanie zapisów rozporządzenia i ich wpływu na opiekę paliatywną, o konsultacje z przedstawicielami lekarzy oraz pracowników hospicjów, a także o wprowadzenie zmian, które usprawnią dostęp do leków dla pacjentów w stanach krańcowych.</u>
          <u xml:id="u-44.6" who="#StanisławKarczewski">Dziękuję bardzo. (Oklaski)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#MagdalenaBiejat">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#MagdalenaBiejat">Mam na liście senatora Golbę teraz, ale nie widzę go na sali, w związku z czym proszę o zabranie głosu panią senator Małgorzatę Sekułę-Szmajdzińską.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#MałgorzataSekułaSzmajdzińska">Pani Marszałek! Wysoka Izbo!</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#MałgorzataSekułaSzmajdzińska">Ja występuję dziś w imieniu siedmiorga senatorów z województwa dolnośląskiego. To jest nasze wspólne pismo skierowane do pani Hanny Wróblewskiej, minister kultury i dziedzictwa narodowego.</u>
          <u xml:id="u-46.2" who="#MałgorzataSekułaSzmajdzińska">Szanowna Pani Minister!</u>
          <u xml:id="u-46.3" who="#MałgorzataSekułaSzmajdzińska">Marszałek województwa dolnośląskiego zwrócił się do pani pismem z dnia 17 października 2024 r. z prośbą o wydzielenie, w ramach programów ministerialnych, specjalnej puli środków przeznaczonych na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy dolnośląskich zabytkach oraz o zwiększenie budżetu Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, przeznaczonego na udzielanie dotacji na tego rodzaju prace w roku 2025 i w latach kolejnych.</u>
          <u xml:id="u-46.4" who="#MałgorzataSekułaSzmajdzińska">Sprawa wsparcia dla dolnośląskich zabytków oraz wieloletnich dysproporcji w przydziale środków m.in. dla Dolnego Śląska była jednym z tematów specjalnego posiedzenia senackiej Komisji Kultury i Środków Przekazu, które odbyło się 19 listopada 2024 r., poświęconego skutkom powodzi na Dolnym Śląsku. W związku z powodzią, która dotknęła nasz region, uznajemy sprawę za niezwykle ważną i pilną. I apelujemy do pani minister o pozytywną reakcję na przedstawione powyżej postulaty.</u>
          <u xml:id="u-46.5" who="#MałgorzataSekułaSzmajdzińska">Z wyrazami szacunku, Barbara Zdrojewska, Agnieszka Kołacz-Leszczyńska, Małgorzata Sekuła-Szmajdzińska, Grzegorz Schetyna, Kazimierz Michał Ujazdowski, Waldemar Witkowski, Marcin Zawiła.</u>
          <u xml:id="u-46.6" who="#MałgorzataSekułaSzmajdzińska">Składam to pismo, Pani Marszałek.</u>
          <u xml:id="u-46.7" who="#MałgorzataSekułaSzmajdzińska">I jeszcze jedno zdanie. Chciałabym przypomnieć wszystkim, że 25% zabytków naszego kraju znajduje się na Dolnym Śląsku. To jest najważniejsze miejsce, dlatego tak ważna jest ta pomoc związana nie tylko z tymi koszmarnymi zdarzeniami, które miały miejsce, ale… Chodzi o to, żebyśmy mogli się cieszyć przez całe życie nasze i kolejnych pokoleń z tego, jakie mamy fantastyczne skarby na Dolnym Śląsku. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#MagdalenaBiejat">Dziękuję, Pani Senator.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#MagdalenaBiejat">Proszę o zabranie głosu panią senator Magdalenę Kochan.</u>
          <u xml:id="u-47.2" who="#komentarz">(Głos z sali: Wszyscy jesteśmy za…)</u>
          <u xml:id="u-47.3" who="#komentarz">(Głos z sali: Zabytki łączą.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#MagdalenaKochan">Pani Marszałek! Wysoki Senacie!</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#MagdalenaKochan">Mam 4 interpelacje zwane w Senacie oświadczeniami. Jedno z nich dotyczy…</u>
          <u xml:id="u-48.2" who="#komentarz">(Rozmowy na sali)</u>
          <u xml:id="u-48.3" who="#MagdalenaKochan">Ja rzadko przeszkadzam państwu, a tu…</u>
          <u xml:id="u-48.4" who="#komentarz">(Głos z sali: Już…)</u>
          <u xml:id="u-48.5" who="#MagdalenaKochan">No, mam nadzieję.</u>
          <u xml:id="u-48.6" who="#MagdalenaKochan">Pierwsze oświadczenie.</u>
          <u xml:id="u-48.7" who="#MagdalenaKochan">Chciałabym zapytać o etap, na którym znajduje się haniebna, moim zdaniem, sprawa związana z panem Wojciechem Kwaśniakiem, któremu zawdzięczamy wiedzę na temat nieprawidłowości w SKOK-ach, który został pobity – cudem uniknął śmierci – który zamiast medali, odznaczeń i podziękowań, że występując w imieniu obywateli, którzy w SKOK-ach umieszczali swoje pieniądze i mogli ich nigdy nie odzyskać, naraził swoje życie… Zamiast tych medali spotkało go aresztowanie i bardzo upokarzające traktowanie, przewożenie z Warszawy do Szczecina na przesłuchanie itd. Na jakim etapie jest ta sprawa? Czy prokuratura wycofała się z tych horrendalnych zarzutów wobec tego człowieka? Czy w imieniu państwa polskiego przeproszono za niechlubne, haniebne działania prokuratury?</u>
          <u xml:id="u-48.8" who="#MagdalenaKochan">Drugie oświadczenie dotyczy sprawy 2 żołnierek z Żandarmerii Wojskowej, które już w roku 2017 informowały swoich bezpośrednich przełożonych o stosowanym wobec nich molestowaniu, no, nadużywaniu… o molestowaniu, także molestowaniu seksualnym. Ta sprawa ciągnie się bardzo długo. Obie panie są już dzisiaj nie emerytkami, a rencistkami z orzeczoną grupą inwalidzką. Ich przełożeni wcale się tą sprawą nie interesowali, a jeśli się interesowali, to w ten sposób, że wobec tych kobiet stosowano metody operacyjne – jedna miała kryptonim „Kapral”, a druga „Amor” – były one inwigilowane Pegasusem. Nic w ich sprawie nie zrobiono, tzn. prokuratorzy odmawiali wszczęcia śledztwa. Zmieniły się czasy, zmienili się dowódcy. Panie są już dzisiaj, powiadam, rencistkami, ale zadośćuczynienie za te haniebne działania powinno mieć miejsce. Pytam pana wicepremiera Kosiniaka-Kamysza o to, na jakim etapie jest ta sprawa. Czy przeproszono panie, czy zadośćuczyniono za krzywdy, które im wyrządzono?</u>
          <u xml:id="u-48.9" who="#MagdalenaKochan">I 2 pytania do pani minister klimatu i środowiska.</u>
          <u xml:id="u-48.10" who="#MagdalenaKochan">Jedna sprawa dotyczy sprzedaży i sposobu sprzedawania leśniczówek. Ta sprawa budziła bardzo wiele kontrowersji wtedy, kiedy dowiadywaliśmy się, że obiekty należące do nadleśnictw były sprzedawane za bezcen osobom z pierwszych stron gazet. I w ślad za tym oburzeniem, że tak się wyrażę, wahadło poszło w drugą, moim zdaniem, niedobrą stronę. Mianowicie po stwierdzeniu przez określone regionalne dyrekcje Lasów Państwowych, że dana nieruchomość jest zbędna nadleśnictwu i podlegającej temu nadleśnictwu administracji, można ją wykazać do sprzedaży, ale, po pierwsze, uwaga, nie może jej kupić leśniczy lub nadleśniczy, który najczęściej całe życie przebywał z rodziną w tym pomieszczeniu, w tym budynku, w tych zabudowaniach. A po drugie, wyznaczony termin sprzedaży oscyluje w latach trzydziestych i czterdziestych. To nie żart, to są przykłady z mojego Pomorza Zachodniego. I sytuacja jest taka: zbędna już nadleśnictwu nieruchomość nie będzie przez nie konserwowana i utrzymywana, a brak możliwości kupienia czegoś albo brak pewności, że w roku 2030, 2035 czy 2042 ktoś będzie mógł ją kupić… Nikt inny także nie będzie w tę nieruchomość inwestował, no, bo ta nieruchomość, po pierwsze, nie jest jego, po drugie, nie wiadomo, czy on ją kupi.</u>
          <u xml:id="u-48.11" who="#MagdalenaKochan">Tak więc, jak myślę, sprawa sprzedaży tych zbędnych – podkreślam, zgodnie z orzeczeniem Lasów i dyrekcji Lasów Państwowych zbędnych – nieruchomości musi być w jakiś sensowny i gospodarny sposób rozwiązana. Sprzedaż jest rzeczą dobrą. Uważam, że uniemożliwienie leśniczym i nadleśniczym zakupu miejsca, w którym spędzili często 20, 30 czy 40 lat…</u>
          <u xml:id="u-48.12" who="#komentarz">(Sygnał timera)</u>
          <u xml:id="u-48.13" who="#MagdalenaKochan">…jest rzeczą niesprawiedliwą.</u>
          <u xml:id="u-48.14" who="#MagdalenaKochan">Pani Marszałek, albo zapiszę się jeszcze raz, żeby jeszcze tylko jedno…</u>
          <u xml:id="u-48.15" who="#komentarz">(Senator Stanisław Karczewski: Nie można dwa razy.)</u>
          <u xml:id="u-48.16" who="#komentarz">(Wicemarszałek Magdalena Biejat: Nie…)</u>
          <u xml:id="u-48.17" who="#MagdalenaKochan">Nie mogę dwa razy?</u>
          <u xml:id="u-48.18" who="#komentarz">(Wicemarszałek Magdalena Biejat: Nie.)</u>
          <u xml:id="u-48.19" who="#MagdalenaKochan">Jak to?</u>
          <u xml:id="u-48.20" who="#komentarz">(Senator Wojciech Skurkiewicz: Nic dwa razy się nie zdarza.)</u>
          <u xml:id="u-48.21" who="#MagdalenaKochan">Zdarza się, zdarza. Ja mam cztery…</u>
          <u xml:id="u-48.22" who="#komentarz">(Wicemarszałek Magdalena Biejat: Pani Senator, myślę, że możemy dać jeszcze pół minuty, żeby mogła pani skończyć, jak rozumiem…)</u>
          <u xml:id="u-48.23" who="#MagdalenaKochan">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-48.24" who="#MagdalenaKochan">To także jest oświadczenie do pani minister klimatu i środowiska, a dotyczy ono elektromobilności, ale takiego powiązania elektromobilności… Ona wiąże się także z wytwarzaniem najnowocześniejszych elektromobilnych autobusów. Chodzi mi o korelację działań. W ministerstwie środowiska pani minister jest odpowiedzialna za wszystkie działania powstrzymujące zmiany klimatyczne, w tym za elektromobilność, którą chcemy… Chcemy wspierać samorządy środkami unijnymi w zakupie elektromobilnych i zeroemisyjnych autobusów transportu miejskiego. Mamy w Polsce firmy, w tym firmy, które mają status spółek Skarbu Państwa, o które powinniśmy… No, przepraszam, ale naprawdę powinniśmy o nie dbać. Tymczasem Agencja Rozwoju Przemysłu nie zawsze pomaga tym firmom rozwijać skrzydła.</u>
          <u xml:id="u-48.25" who="#MagdalenaKochan">Pytanie: czy pani minister zechce przyjrzeć się bliżej tym działaniom i koordynacji między działaniami powstrzymującymi zmiany klimatyczne a docenianiem polskich firm, które mogą działać we wspomnianej branży, i wsparciem samorządów, które mogą liczyć na elektromobilność i zeroemisyjny transport? Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#MagdalenaBiejat">Dziękuję, Pani Senator.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#MagdalenaBiejat">Zapraszam pana senatora Skurkiewicza. Doczekał się pan.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#WojciechSkurkiewicz">Pani Marszałek! Wysoka Izbo!</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#WojciechSkurkiewicz">2 oświadczenia senatorskie.</u>
          <u xml:id="u-50.2" who="#WojciechSkurkiewicz">Pierwsze kieruję, podobnie jak moja przedmówczyni, do pani minister klimatu i środowiska, Pauliny Hennig-Kloski.</u>
          <u xml:id="u-50.3" who="#WojciechSkurkiewicz">Proszę o przedstawienie szczegółowych danych odnośnie do mienia zbędnego w Lasach Państwowych, które może być sprzedawane z bonifikatą do 95% wartości pracownikom Lasów Państwowych. Ile tych nieruchomości sprzedano pracownikom Lasów Państwowych w latach 2007–2015 i ile takich nieruchomości sprzedano w latach 2016–2023? Proszę o szczegółowe zestawienie informacji na ten temat.</u>
          <u xml:id="u-50.4" who="#WojciechSkurkiewicz">A drugie oświadczenie kieruję do prezesa Rady Ministrów, pana premiera Donalda Tuska.</u>
          <u xml:id="u-50.5" who="#WojciechSkurkiewicz">Przez ostatnie lata bardzo często w mediach pojawiały się informacje, jakoby rząd Zjednoczonej Prawicy, rząd Prawa i Sprawiedliwości był najliczniejszym rządem w historii III Rzeczypospolitej i że to jest niedopuszczalne, aby taka liczba ministrów i wiceministrów funkcjonowała w rządzie.</u>
          <u xml:id="u-50.6" who="#WojciechSkurkiewicz">W związku z interesującymi doniesieniami medialnymi, które pojawiają się w ostatnich miesiącach, chciałbym przekazać szczegółowe zapytanie do pana premiera: ilu ministrów, sekretarzy stanu i podsekretarzy stanu jest obecnie zatrudnionych, według stanu na dzień 22 listopada 2024 r.?</u>
          <u xml:id="u-50.7" who="#WojciechSkurkiewicz">Ponadto proszę o udzielenie szczegółowej informacji, ilu pracowników było zatrudnionych, jaki był stan zatrudnienia w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów na dzień 13 grudnia 2023 r., dzień, kiedy został zaprzysiężony koalicyjny rząd, i jakie jest obecne zatrudnienie w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, na dzień 22 listopada 2024 r. Proszę o szczegółowe informacje w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-50.8" who="#WojciechSkurkiewicz">Ponadto proszę również o przekazanie szczegółowych informacji dotyczących wszystkich ministerstw odnośnie do zatrudnienia pracowników, urzędników, jaki był stan na dzień 13 grudnia 2023 r., dzień, kiedy został zaprzysiężony rząd, i jaki jest obecny stan zatrudnienia, na dzień 22 listopada 2024 r. Zbliżamy się do pierwszej rocznicy sformowania rządu „koalicji 13 grudnia” i warto, aby te dane opinia publiczna poznała. Dziękuję bardzo. (Oklaski)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#MagdalenaBiejat">Dziękuję, Panie Senatorze.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#MagdalenaBiejat">Na tym kończymy dzisiejsze posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-51.2" who="#MagdalenaBiejat">Informuję, że protokół dwudziestego trzeciego posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej XI kadencji zostanie udostępniony senatorom w Biurze Prac Senackich, pokój nr 255.</u>
          <u xml:id="u-51.3" who="#MagdalenaBiejat">Zamykam dwudzieste trzecie posiedzenie Senatu Rzeczypospolitej Polskiej XI kadencji.</u>
          <u xml:id="u-51.4" who="#komentarz">(Wicemarszałek trzykrotnie uderza laską marszałkowską)</u>
          <u xml:id="u-51.5" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 13 minut 02)</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>