text_structure.xml
67.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Wznowienie posiedzenia o godzinie 11 minut 00)</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczą wicemarszałek Maciej Żywno oraz marszałek Małgorzata Kidawa-Błońska)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MaciejŻywno">Wysoka Izbo, witam serdecznie. Wznawiam obrady.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MaciejŻywno">Proszę senator sekretarz Agnieszkę Kołacz-Leszczyńską o zajęcie miejsca przy stole prezydialnym.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#MaciejŻywno">Wysoki Senacie, zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią proponuję uzupełnienie porządku obrad o punkt: ustawa o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych – i rozpatrzenie go jako punktu trzeciego porządku obrad.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#MaciejŻywno">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Wysoka Izba przyjęła przedstawioną propozycję.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#MaciejŻywno">Dziękuję bardzo. Wobec braku głosów sprzeciwu stwierdzam, że Senat przedstawioną propozycję przyjął.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#MaciejŻywno">Przystępujemy do rozpatrzenia punktu trzeciego porządku obrad: ustawa o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#MaciejŻywno">Tekst ustawy zawarty jest w druku nr 181, a sprawozdanie komisji – w druku nr 181 A.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#MaciejŻywno">Proszę o zabranie głosu senatora Janusza Pęcherza i przedstawienie sprawozdania Komisji Budżetu i Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#MaciejŻywno">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JanuszPęcherz">Szanowny Panie Marszałku! Wysoka Izbo!</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#JanuszPęcherz">Mam zaszczyt przedstawić sprawozdanie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych o uchwalonej przez Sejm w dniu 6 listopada 2024 r. ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#JanuszPęcherz">Marszałek Senatu dnia 6 listopada 2024 r. skierowała ustawę do komisji. Po rozpatrzeniu ustawy na posiedzeniu w dniu 7 listopada 2024 r. komisja wnosi: Wysoki Senat uchwalić raczy załączony projekt uchwały.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#JanuszPęcherz">Wprowadzenie do ustawy na dzisiejszym posiedzeniu komisji zrobił pan Jarosław Neneman, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów. Na samym wstępie zaznaczył, że jest to jeden z najbardziej skomplikowanych dokumentów prawnych, z jakim Ministerstwo Finansów musiało się zmierzyć, a z implementacją dyrektywy jesteśmy mocno spóźnieni, bo powinniśmy ją byli wdrożyć do końca ubiegłego roku. W październiku br. Komisja Europejska wszczęła procedurę naruszeniową, kierując do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej skargę w związku z brakiem wdrożenia dyrektywy. Za brak implementacji grożą Polsce bardzo wysokie kary finansowe nakładane przez TSUE na wniosek Komisji Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#JanuszPęcherz">Omawiana dziś ustawa implementuje przepisy dyrektywy nr 2022/2523 z 2022 r. w sprawie zapewnienia globalnego minimalnego poziomu opodatkowania międzynarodowych grup przedsiębiorstw oraz dużych grup krajowych w Unii Europejskiej. Rozwiązanie to ma doprowadzić do sytuacji, w wyniku której największe przedsiębiorstwa międzynarodowe będą podlegały każdego roku sprawdzeniu, czy spełniają wymóg minimalnego opodatkowania dochodu dla danej grupy międzynarodowej w określonej jurysdykcji. W sytuacji, gdy efektywny poziom opodatkowania dochodu dla danej grupy międzynarodowej w określonej jurysdykcji będzie wynosił poniżej 15%, na taką grupę zostanie nałożony odpowiedni podatek wyrównawczy. Jest to globalna inicjatywa dotycząca unikania opodatkowania poprzez wdrożenie w Unii Europejskiej globalnych zasad przeciwdziałania erozji podstawy opodatkowania tzw. podatku GloBE, który został opracowany na forum OECD. Zaobserwowano bowiem występowanie konkurencji podatkowej pomiędzy jurysdykcjami, a więc rywalizację pomiędzy państwami w kwestii jak najniższych stawek podatkowych. Chodzi o tzw. raje podatkowe.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#JanuszPęcherz">Wprowadzany ustawą system opodatkowania wyrównawczego jest oparty na 3 rodzajach podatków wyrównawczych. Pierwszy z nich, czyli globalny podatek wyrównawczy, nakłada obowiązek zapłacenia podatku wyrównawczego co do zasady na jednostkę dominującą najwyższego szczebla w grupie, czyli na spółkę matkę. Jednostka dominująca grupy w jurysdykcji, w której ma siedzibę, powinna zapłacić podatek wyrównawczy od swoich nisko opodatkowanych jednostek zależnych w innych jurysdykcjach. W przypadku Polski podatnikami tego podatku będą polskie spółki matki dużych grup działających w różnych państwach.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#JanuszPęcherz">Drugim podatkiem w tym systemie jest krajowy podatek wyrównawczy. Działa on w podobny sposób jak ten globalny, z tą jednak różnicą, że prawo do poboru podatku zostaje w państwie, w którym znajdują się nisko opodatkowane jednostki składowe grupy, a więc najczęściej będzie on płacony w tej jurysdykcji, w której ulokowany został nisko opodatkowany dochód. W przypadku Polski będą go płaciły spółki córki zagranicznych matek, czyli spółki zagranicznych inwestorów w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#JanuszPęcherz">Trzecim podatkiem jest podatek od niedostatecznie opodatkowanych zysków. Nakłada się bowiem obowiązek zapłacenia podatku wyrównawczego na jednostki z grupy znajdującej się w Polsce w sytuacji, gdy jednostka dominująca działa w innej jurysdykcji, w której nie ma systemu globalnego podatku minimalnego. Ustawa będzie miała jednak zastosowanie tylko do tych grup, których skonsolidowane przychody w 2 latach z 4 ostatnich lat wyniosły co najmniej 750 milionów euro, czyli dzisiaj to jest ponad 3 miliardy zł.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#JanuszPęcherz">Główny legislator senacki, pan Piotr Magda, stwierdził, że z uwagi na obszerność opiniowanej ustawy oraz przekazanie jej Senatowi przez marszałka Sejmu w dniu wczorajszym niniejsza opinia ogranicza się do wybranych i zasadniczych uchybień tego aktu o charakterze konstytucyjnym. Opinia nie obejmuje zatem swym zakresem zarówno pełnego spektrum konstytucyjnych wad opiniowanej ustawy, jak również zastrzeżeń natury unijnej, systemowej, legislacyjnej i redakcyjnej dotyczących jej przepisów. Należy zarekomendować przeanalizowanie przez służby obsługujące ministra właściwego do spraw finansów publicznych uwag konstytucyjnych natury ogólnej zasygnalizowanych w niniejszej opinii oraz konieczność podjęcia próby ich uwzględnienia w toku prac nad najbliższą nowelizacją. Kolejna rekomendacja to przyjęcie 8 poprawek dotyczących wybranych uwag konstytucyjnych natury szczegółowej.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#JanuszPęcherz">Do tych zastrzeżeń ustosunkował się pan Jarosław Szatański, dyrektor Departamentu Podatków Dochodowych w Ministerstwie Finansów, wskazując na fakt, że dyrektywa unijna liczy 40 stron, a nasza ustawa – aż 160 stron, bo ministerstwo starało się jak najdokładniej przygotować rozwiązania ustawowe. Zwrócił uwagę, że dotyczy ona tylko bardzo wielkich firm, które są przygotowane merytorycznie do rozliczeń finansowo-rachunkowych, a więc nie powinno być problemów z zastosowaniem rozwiązań ustawowych. Wskazał, że rozwiązania, które pojawiły się w poprawkach sejmowych, są związane z koniecznością przesunięcia terminu wprowadzenia integracji kas fiskalnych z terminalem płatniczym, bo nie jest możliwe wprowadzenie tego rozwiązania od 1 stycznia 2025 r.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#JanuszPęcherz">W dyskusji głos zabierali senatorowie: Bieńkowski, Pawlak, Czarnobaj, Pęcherz. Senator Krzysztof Bieńkowski podniósł problem konkurencyjności naszej gospodarki w kontekście podnoszenia podatków, twierdząc, że niskie podatki zachęcały do inwestowania w Polsce. Senator Stanisław Pawlak wskazał zaś na pewną praktykę szybkiego uchwalania ustaw, bo z jednej strony jest termin, i to bardzo krótki, którego trzeba byłoby przestrzegać, a z drugiej – zapowiedź ministrów, że wkrótce będzie nowa nowelizacja ustawy, więc te kwestie, które są podnoszone, zostaną uwzględnione w przyszłej, i to w miarę szybkiej, nowelizacji.</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#JanuszPęcherz">Minister Neneman ponownie potwierdził pilność uchwalenia tej ustawy. Wskazał, że ustawa idzie w tym kierunku, aby kraje nie nadużywały obniżki podatków, bo powinny być w miarę równe warunki konkurencyjne. Podkreślił, że nasza przewaga konkurencyjna nie powinna być tylko na zasadzie kupowania firm, bo polska gospodarka staje się coraz silniejsza i jest atrakcyjny rynek fachowej siły roboczej. Zapowiedział pilne prace rządowe nad wprowadzeniem zmodyfikowanego systemu ulg zachęcających nowe firmy do wchodzenia na nasz rynek i pozostawania na nim tych, które już na tym rynku się znajdują.</u>
          <u xml:id="u-3.12" who="#JanuszPęcherz">Po dyskusji senator Leszek Czarnobaj prowadzący posiedzenie komisji zaproponował przyjęcie ustawy bez poprawek, co zostało przegłosowane, 5 głosów było za, 1 – przeciw.</u>
          <u xml:id="u-3.13" who="#JanuszPęcherz">W imieniu Komisji Budżetu i Finansów Publicznych proszę Wysoką Izbę o przyjęcie ustawy bez poprawek. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MaciejŻywno">Dziękuję, Panie Senatorze.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#MaciejŻywno">Czy są pytania do senatora sprawozdawcy?</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#MaciejŻywno">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#SławomirRybicki">Dziękuję, Panie Marszałku.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#SławomirRybicki">Panie Senatorze, jakiej grupy podmiotów dotyczyć będzie ten globalny podatek wyrównawczy? O jakich liczbach mówimy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JanuszPęcherz">Mówimy o ok. 40 dużych podmiotach polskich, które są na rynku globalnym, o mniej więcej tylu. Tych podmiotów jest dużo, ale ten globalny podatek będzie dotyczył ok. 40 dużych firm matek, które funkcjonują właśnie na rynku globalnym.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#komentarz">(Senator Sławomir Rybicki: Dziękuję.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MaciejŻywno">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#MaciejŻywno">Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#RafałAmbrozik">Dziękuję, Panie Marszałku.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#RafałAmbrozik">Panie Senatorze, chciałbym zapytać, jakie rząd przewiduje dodatkowe wpływy w związku z wprowadzeniem tego podatku. Gdzie są jakieś wyłączenia, które przewiduje ta ustawa, dotyczące firm czy przedsiębiorców działających w określonych obszarach?</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#komentarz">(Rozmowy na sali)</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#RafałAmbrozik">Czy są wyłączenia w tej ustawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JanuszPęcherz">Dziękuję bardzo, Panie Senatorze.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#JanuszPęcherz">Tej drugiej części nie dosłyszałem, ale odpowiadam na pierwszą, czyli na pytanie, o jakich wpływach mówimy. Mówimy o wpływach rzędu 2 miliardów 400 milionów zł.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#komentarz">(Rozmowy na sali)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MaciejŻywno">Bardzo bym poprosił o powtórzenie drugiego pytania, a Wysoką Izbę proszę o ciszę, bo tutaj naprawdę nie słychać pytań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#RafałAmbrozik">Pytałem, czy są jakieś wyłączenia w tej ustawie, dotyczące np. firm, które działają w poszczególnych obszarach. Czy będzie to dotyczyło generalnie wszystkich, którzy osiągną tę granicę? Tam jest granica na poziomie 750 milionów euro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JanuszPęcherz">Dziękuję. Tak, 750 milionów euro.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#JanuszPęcherz">Panie Senatorze, na ten moment nie mówimy o wyłączeniach. Mówimy o wprowadzeniu podatku globalnego i płaceniu podatku wyrównawczego wtedy, kiedy nie dojdziemy do 15%. A sam system ulg z pewnością będzie musiał być i on jest w ustawie niejako przewidziany. Przewidujemy w ustawie określone kwoty, które budżet będzie musiał wydać z tytułu ulg i zwolnień. Jednak dzisiejsze ulgi i zwolnienia… Myślę, że wszyscy się zgodzimy – i ministerstwo to podkreśla – że powinniśmy…</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#komentarz">(Sygnał timera)</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#JanuszPęcherz">…wprowadzić nowe zasady dotyczące ulg i zwolnień. I tutaj mogą być różne rozwiązania, mogą być także rozwiązania grantowe i pewnie w tym kierunku będzie szło ministerstwo. Ale one muszą być, żeby firmy widziały atrakcyjność także w naszym kraju.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MaciejŻywno">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#MaciejŻywno">Jeszcze?</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#MaciejŻywno">Dobrze, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#RafałAmbrozik">Dziękuję, Panie Marszałku.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#RafałAmbrozik">Panie Senatorze, chciałbym zapytać o taką sprawę. Pan mówił o zagrożeniu nałożeniem kary przez Komisję Europejską na Polskę w związku z niezaimplementowaniem tej dyrektywy. Chciałbym zapytać, ile państw członkowskich Unii Europejskiej tej dyrektywy jeszcze nie implementowało i czy są takie państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JanuszPęcherz">To nałożenie kary jest bardzo prawdopodobne, jeżeli nie wprowadzimy tego bardzo szybko. O ile inne ustawy, związane z innymi dyrektywami, które także mieliśmy wprowadzić, wprowadziliśmy, no, w określonym czasie, o tyle ta dyrektywa jest bardzo pilna i według ministra finansów Unia Europejska nam nie odpuści, nałoży karę, jeżeli nie zrobimy tego w miarę szybko, najszybciej jak to możliwe.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#komentarz">(Senator Rafał Ambrozik: Jeszcze…)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#MaciejŻywno">Sekundkę, sekundkę.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#MaciejŻywno">Pytanie? Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#RafałAmbrozik">Jeszcze chciałbym dopytać. Chodzi mi o tę drugą sprawę, o którą pytałem. Czy Polska jest ostatnim krajem, który implementuje tę dyrektywę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#JanuszPęcherz">Tak. Z tego, co pan minister mówił, wynika, że jesteśmy ostatnim krajem, który tego nie zrobił.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#MaciejŻywno">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#MaciejŻywno">Czy są jeszcze pytania? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#MaciejŻywno">Dziękuję, Panie Senatorze.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#komentarz">(Senator Janusz Pęcherz: Dziękuję.)</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#MaciejŻywno">Projekt tej ustawy został wniesiony przez rząd.</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#MaciejŻywno">Witam na naszym posiedzeniu pana ministra finansów Nenemana.</u>
          <u xml:id="u-19.6" who="#MaciejŻywno">Do prezentowania stanowiska rządu w toku prac parlamentarnych został upoważniony minister finansów.</u>
          <u xml:id="u-19.7" who="#MaciejŻywno">Czy pan minister chce zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-19.8" who="#komentarz">(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jarosław Neneman: Nie, dziękuję.)</u>
          <u xml:id="u-19.9" who="#MaciejŻywno">Czy są pytania do pana ministra? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-19.10" who="#MaciejŻywno">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-19.11" who="#MaciejŻywno">Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-19.12" who="#MaciejŻywno">Do dyskusji nikt z pań i panów senatorów się nie zapisał.</u>
          <u xml:id="u-19.13" who="#MaciejŻywno">Informuję dla porządku, że głos w dyskusji do protokołu złożył pan senator Janusz Pęcherz.</u>
          <u xml:id="u-19.14" who="#MaciejŻywno">Zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-19.15" who="#MaciejŻywno">Informuję, że głosowanie w sprawie rozpatrywanej ustawy zostanie przeprowadzone pod koniec posiedzenia Senatu.</u>
          <u xml:id="u-19.16" who="#MaciejŻywno">Ale dla porządku: czy pan minister w uzupełnieniu chce jeszcze zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-19.17" who="#komentarz">(Głos z urządzenia elektronicznego: Pod nami są…)</u>
          <u xml:id="u-19.18" who="#komentarz">(Wesołość na sali)</u>
          <u xml:id="u-19.19" who="#komentarz">(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów Jarosław Neneman: Bardzo dziękuję państwu za sprawne procedowanie. Dziękuję.)</u>
          <u xml:id="u-19.20" who="#MaciejŻywno">Rozumiem, że z nagrania minister Domański jeszcze coś powiedział.</u>
          <u xml:id="u-19.21" who="#komentarz">(Wesołość na sali)</u>
          <u xml:id="u-19.22" who="#MaciejŻywno">Dobrze. Szanowni Państwo, ogłaszam przerwę do godziny 12.45. Po przerwie, o godzinie 12.45, będą głosowania.</u>
          <u xml:id="u-19.23" who="#MaciejŻywno">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-19.24" who="#komentarz">(Przerwa w obradach od godziny 11 minut 16 do godziny 12 minut 46)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Proszę o zajmowanie miejsc.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#komentarz">(Rozmowy na sali)</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#komentarz">(Głos z sali: Jakieś zdjęcie robi komisja rolnictwa… Pół minuty.)</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Czekam, czekam.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#MałgorzataKidawaBłońska">W międzyczasie serdecznie pozdrawiam i witam grupę seniorów i młodzieży z Bielska-Białej, Czechowic-Dziedzic, Szczyrku i całego powiatu bielskiego, którzy przybyli do nas na zaproszenie pani senator Agnieszki Gorgoń-Komor. Witamy serdecznie. (Oklaski)</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Wznawiam obrady.</u>
          <u xml:id="u-20.6" who="#komentarz">(Rozmowy na sali)</u>
          <u xml:id="u-20.7" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Wznawiam obrady i bardzo proszę o ciszę.</u>
          <u xml:id="u-20.8" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Kolejne, dwudzieste trzecie posiedzenie Senatu planowane jest na 20 i 21 listopada 2024 r. Informacja o porządku tego posiedzenia zostanie państwu dostarczona drogą elektroniczną.</u>
          <u xml:id="u-20.9" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Powracamy do rozpatrywania punktu pierwszego porządku obrad: ustawa o zmianie ustawy o działaniach antyterrorystycznych i ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu.</u>
          <u xml:id="u-20.10" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Komisja Praw Człowieka i Praworządności oraz Komisja Infrastruktury przedstawiły projekt uchwały, w którym wnoszą o przyjęcie tej ustawy bez poprawek – druk senacki nr 178 A.</u>
          <u xml:id="u-20.11" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Przystępujemy do głosowania nad przedstawionym przez komisje projektem uchwały.</u>
          <u xml:id="u-20.12" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Kto z pań i panów senatorów jest za przyjęciem projektu?</u>
          <u xml:id="u-20.13" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-20.14" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-20.15" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Proszę o podanie wyników głosowania.</u>
          <u xml:id="u-20.16" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Głosowało 80 senatorów, 53 było za, 26 – przeciw, 1 senator wstrzymał się w głosowaniu. (Głosowanie nr 1)</u>
          <u xml:id="u-20.17" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o działaniach antyterrorystycznych i ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu.</u>
          <u xml:id="u-20.18" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Powracamy do rozpatrywania punktu drugiego porządku obrad: ustawa o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Wjazdu/Wyjazdu.</u>
          <u xml:id="u-20.19" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Praw Człowieka i Praworządności przedstawiły projekt uchwały, w którym wnoszą o przyjęcie tej ustawy bez poprawek – druk senacki nr 180 A.</u>
          <u xml:id="u-20.20" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Przystępujemy do głosowania nad przedstawionym przez komisje projektem uchwały.</u>
          <u xml:id="u-20.21" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Kto z pań i panów senatorów jest za?</u>
          <u xml:id="u-20.22" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-20.23" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-20.24" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Proszę o podanie wyników głosowania.</u>
          <u xml:id="u-20.25" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Głosowało 82 senatorów, 82 było za, nikt nie był przeciw, nikt się nie wstrzymał. (Głosowanie nr 2)</u>
          <u xml:id="u-20.26" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Wjazdu/Wyjazdu.</u>
          <u xml:id="u-20.27" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Powracamy do rozpatrywania punktu trzeciego porządku obrad: ustawa o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych.</u>
          <u xml:id="u-20.28" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Komisja Budżetu i Finansów Publicznych przedstawiła projekt uchwały, w którym wnosi o przyjęcie tej ustawy bez poprawek – druk senacki nr 181 A.</u>
          <u xml:id="u-20.29" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Przystępujemy do głosowania nad przedstawionym przez komisję projektem uchwały.</u>
          <u xml:id="u-20.30" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Kto z pań i panów senatorów jest za?</u>
          <u xml:id="u-20.31" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-20.32" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-20.33" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Proszę o podanie wyników głosowania.</u>
          <u xml:id="u-20.34" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Głosowało 82 senatorów, 55 było za, 26 – przeciw, 1 senator się wstrzymał. (Głosowanie nr 3)</u>
          <u xml:id="u-20.35" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych.</u>
          <u xml:id="u-20.36" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Porządek obrad dwudziestego drugiego posiedzenia Senatu został wyczerpany.</u>
          <u xml:id="u-20.37" who="#MałgorzataKidawaBłońska">Przed przystąpieniem do oświadczeń ogłaszam 3-minutową przerwę w obradach.</u>
          <u xml:id="u-20.38" who="#komentarz">(Przerwa w obradach od godziny 12 minut 49 do godziny 12 minut 50)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#MaciejŻywno">Wznawiam obrady.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#MaciejŻywno">Przystępujemy do oświadczeń senatorów poza porządkiem obrad.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#MaciejŻywno">Oświadczenia nie mogą trwać dłużej niż 5 minut i nie mogą dotyczyć spraw będących przedmiotem porządku obrad bieżącego posiedzenia Senatu.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#MaciejŻywno">Bardzo proszę, pan senator Stanisław Karczewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#StanisławKarczewski">Dziękuję, Panie Marszałku.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#StanisławKarczewski">Panie Marszałku! Wysoka Izbo!</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#StanisławKarczewski">Oświadczenie senatorów klubu Prawa i Sprawiedliwości złożone na dwudziestym drugim posiedzeniu Senatu w dniu 7 listopada 2024 r.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#StanisławKarczewski">Oświadczenie nasze kierujemy do prezesa Rady Ministrów, pana Donalda Tuska, oraz ministra spraw zagranicznych, pana Radosława Sikorskiego.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#StanisławKarczewski">W dniu wczorajszym zakończyło się głosowanie w wyborach prezydenckich w Stanach Zjednoczonych. Tradycyjnie przywódcy Stanów Zjednoczonych Ameryki kreują politykę światową, która rezonuje nie tylko w Polsce, ale także w całej Europie.</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#StanisławKarczewski">Przewaga głosów obywateli oraz głosów elektorskich wskazuje na zdecydowaną wygraną kandydata Partii Republikańskiej – Donalda Trumpa, polityka charyzmatycznego, doświadczonego zarówno politycznie…</u>
          <u xml:id="u-22.6" who="#komentarz">(Senator Wadim Tyszkiewicz: Przestępcy.)</u>
          <u xml:id="u-22.7" who="#komentarz">(Wicemarszałek Maciej Żywno: Przepraszam…)</u>
          <u xml:id="u-22.8" who="#StanisławKarczewski">Panie Senatorze, bardzo proszę, żeby pan nie wypowiadał głupich, idiotycznych i ruskich interpretacji…</u>
          <u xml:id="u-22.9" who="#komentarz">(Senator Wadim Tyszkiewicz: Jest skazany wyrokiem.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#MaciejŻywno">Oświadczenia nie są objęte dyskusją. Nie przeszkadzamy w czasie wygłaszania oświadczenia.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#komentarz">(Senator Stanisław Karczewski: Ale przede wszystkim, Panie Senatorze, Panie Marszałku, nasza Izba zawsze była izbą kultury politycznej…)</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#komentarz">(Senator Wojciech Skurkiewicz: Nie wymagajmy zbyt wiele.)</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#komentarz">(Senator Stanisław Karczewski: …i nigdy nie miały miejsca takie chamskie zachowania. Tak że bardzo proszę senatorów, żeby się po chamsku nie zachowywali.)</u>
          <u xml:id="u-23.4" who="#komentarz">(Senator Wadim Tyszkiewicz: I vice versa.)</u>
          <u xml:id="u-23.5" who="#MaciejŻywno">Bardzo proszę… Jeszcze raz przypominam, że w czasie oświadczeń nie ma dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-23.6" who="#MaciejŻywno">Panie Senatorze, bardzo proszę kontynuować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#StanisławKarczewski">Wyjątkowo pan jest, proszę pana, bezwzględny w swojej nienawiści.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#StanisławKarczewski">Ja zacznę od początku, Panie Marszałku, bo mi przerwano.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#komentarz">(Senator Alicja Zając: Tak, prosimy.)</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#komentarz">(Senator Wojciech Skurkiewicz: Tak.)</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#komentarz">(Wicemarszałek Maciej Żywno: Proszę kontynuować.)</u>
          <u xml:id="u-24.5" who="#StanisławKarczewski">Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-24.6" who="#StanisławKarczewski">W dniu wczorajszym zakończyło się głosowanie w wyborach prezydenckich w Stanach Zjednoczonych. Tradycyjnie przywódcy Stanów Zjednoczonych Ameryki kreują politykę światową, która rezonuje nie tylko w Polsce, ale także w całej Europie.</u>
          <u xml:id="u-24.7" who="#StanisławKarczewski">Przewaga głosów obywateli oraz głosów elektorskich wskazuje na zdecydowaną wygraną kandydata Partii Republikańskiej – Donalda Trumpa, polityka charyzmatycznego, doświadczonego zarówno politycznie, jak i biznesowo, wielkiego przyjaciela Polski i Polaków.</u>
          <u xml:id="u-24.8" who="#StanisławKarczewski">W marcu br. z Ambasady Rzeczypospolitej Polskiej w Waszyngtonie został odwołany niewątpliwie jeden z najlepszych polskich dyplomatów, ambasador Marek Magierowski, kompetentny, profesjonalny, człowiek o niezwykle wysokiej kulturze politycznej i dyplomatycznej. W jego miejsce na kierownika placówki ma zostać powołany, niezgodnie z prawem, bez podpisu i aprobaty prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, pan senator Bogdan Klich. To on wyrażał się w sposób skandaliczny, niedopuszczalny, obraźliwy o Donaldzie Trumpie. Publicznie określił go jako polityka niezrównoważonego i nieszanującego demokracji. Wypowiedź taka jest wysoce niedyplomatyczna i pozwala podejrzewać, że Bogdan Klich jako kierownik placówki będzie nadal krytykował działania prezydenta Stanów Zjednoczonych, a tym samym źle wpływał na stosunki polsko-amerykańskie.</u>
          <u xml:id="u-24.9" who="#StanisławKarczewski">Nominacja pana Bogdana Klicha fatalnie rokuje, jeśli chodzi o skuteczność polskiej polityki zagranicznej. Stany Zjednoczone, jako gwarant bezpieczeństwa NATO, powinny być kluczowym sojusznikiem Polski. Dlatego też ambasadorem, jak również pełniącym obowiązki kierownikiem placówki powinien być nie tylko doświadczony dyplomata, ale także osoba cechująca się nieskazitelną opinią i charakterem.</u>
          <u xml:id="u-24.10" who="#StanisławKarczewski">Dziś, w trudnym czasie, gdy za naszą wschodnią granicą toczy się wojna, interes Polski, bezpieczeństwo regionu i dobra współpraca z sojusznikami wymagają odpowiedzialnego zachowania. Mając to na uwadze, zwracamy się z apelem o odwołanie pana Bogdana Klicha z placówki w USA.</u>
          <u xml:id="u-24.11" who="#StanisławKarczewski">Oświadczenie podpisali obecni na dwudziestym drugim posiedzeniu Senatu senatorowie Prawa i Sprawiedliwości.</u>
          <u xml:id="u-24.12" who="#StanisławKarczewski">Dziękuję bardzo. (Oklaski)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#MaciejŻywno">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#MaciejŻywno">Bardzo proszę, oświadczenie wygłosi pan senator Ryszard Majer.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#RyszardMajer">Panie Marszałku! Wysoka Izbo!</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#RyszardMajer">Pragnę złożyć oświadczenie w imieniu senatorów Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#RyszardMajer">Oświadczenie jest skierowane do Adama Bodnara, ministra sprawiedliwości, prokuratora generalnego.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#RyszardMajer">W państwie prawa, a do takich państw pragniemy zaliczać Rzeczpospolitą Polską, oskarżonego uważa się za niewinnego, dopóki jego wina nie zostanie udowodniona i stwierdzona prawomocnym wyrokiem sądu. Jest to zasada konstytucyjna określona w art. 42 ust. 3 Konstytucji RP, a jej rozwinięciem jest art. 5 §1 kodeksu postępowania karnego. Zasada przestaje obowiązywać dopiero wtedy, gdy dana osoba zostanie uznana za winną przez bezstronny, niezawisły i niezależny sąd. Dopiero od tego czasu sądy lub funkcjonariusze publiczni mogą powoływać się na fakt stwierdzenia winy. Tyle stanowi norma prawna.</u>
          <u xml:id="u-26.4" who="#RyszardMajer">Tymczasem w Polsce, odkąd prokuraturą kieruje „koalicja 13 grudnia”, mamy do czynienia ze standardami odmiennymi od tych obowiązujących w cywilizowanych państwach demokracji zachodniej. Oto w świetle medialnych reflektorów zostaje zatrzymany duchowny Kościoła rzymskokatolickiego, wraz z dwiema urzędniczkami Ministerstwa Sprawiedliwości, osadzony w areszcie na ponad 200 dni bez wyroku, z zarzutami, które wydają się zarzutami z poduszczenia politycznego. Zatrzymanie duchownego w Wielki Czwartek, jeden z najważniejszych dni w roku dla katolików, wydaje się krańcowym brakiem szacunku dla uczuć religijnych i tożsamości kręgu kulturowego, w którym żyjemy.</u>
          <u xml:id="u-26.5" who="#RyszardMajer">Samo zatrzymanie odbyło się w trybie pozbawionym jakichkolwiek zasad: „Konwój wjechał na sygnale na Orlen. Mnie w kajdankach zaprowadzono do WC na stacji, a po opuszczeniu WC funkcjonariusze ABW zamawiali sobie hot dogi, a ja stałem skuty na środku sklepu na stacji. Ludzie robili mi oraz funkcjonariuszom w kominiarkach zdjęcia. Prosiłem też, by kupiono mi coś do jedzenia, było już po 12.00, ale dowiedziałem się, że oni «nie karmią». Pierwszy posiłek zjadłem po 60 godzinach, gdy do sądu mecenas przyniósł mi paczkę od brata! Pierwszy zaś kontakt z nim miałem po 20 godzinach”.</u>
          <u xml:id="u-26.6" who="#RyszardMajer">Pobyt aresztanta dość szczegółowo regulują przepisy kodeksu karnego wykonawczego biorące pod uwagę m.in. art. 40 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, który mówi, że nikt nie może być poddany torturom ani okrutnemu, nieludzkiemu lub poniżającemu traktowaniu i karaniu. Pobyt duchownego w areszcie odbiegał od standardu i tego, co wyraża norma prawna: „Od 6.00 rano przez cały dzień (nawet przy czynnościach fizjologicznych) byłem skuty. Ani na chwilę nie zdjęto mi kajdanek. Usłyszałem, że o tej porze nie ma ani kolacji, ani wody. Ubłagałem pół butelki wody z kranu, przyniesionej w butelce, która stała w celi. Rano, kiedy prosiłem, by zaprowadzono mnie do WC, usłyszałem: «Lej do niej»”. To był dopiero początek pobytu. W jego trakcie nie było lepiej: „Gdy wróciłem do celi, posprzątałem ją po poprzednim lokatorze i padłem jak nieżywy. Po krótkiej chwili nagle zapaliło się światło. Okazało się, że jestem pod «specjalnym nadzorem». Stąd kamera, kajdanki, nawet przy przejściu na spacerniak odizolowanie od innych, przejścia pod specjalnym nadzorem i budzenie światłem przez całą noc, co godzinę”.</u>
          <u xml:id="u-26.7" who="#RyszardMajer">W liście duchowny wskazał także na ograniczenie kontaktów ze swoim mecenasem, ograniczenia w diecie, nadzór kamery nawet przy czynnościach fizjologicznych, pobyty w izolatce, choć oficjalnie nie było to pomieszczenie izolatką nazywane.</u>
          <u xml:id="u-26.8" who="#RyszardMajer">Podobny los spotkał 2 urzędniczki z Ministerstwa Sprawiedliwości, które przebywały w areszcie na warszawskim Grochowie. Zostały objęte „szczególną ochroną” pod pretekstem „poważnego zagrożenia życia” i były pilnowane w areszcie jak najgorsi przestępcy. Zaostrzenie, jakie stosuje się wobec osadzonych objętych tzw. szczególną ochroną, to m.in. izolatka, stały monitoring, wielokrotne kontrole i zapalanie co godzinę światła w nocy.</u>
          <u xml:id="u-26.9" who="#RyszardMajer">Sposób traktowania duchownego i urzędniczek z Ministerstwa Sprawiedliwości wzbudził zainteresowanie rzecznika praw obywatelskich. Zastępca rzecznika praw obywatelskich Stanisław Trociuk w wystąpieniu do prokuratora krajowego prosił o odniesienie się do podnoszonych w mediach zarzutów dotyczących naruszenia prawa do obrony, w tym kontaktu z obrońcą. Kwestia kontaktu zatrzymanego z adwokatem i – szerzej – zapewnienia prawa do obrony w postępowaniu karnym jest w aspekcie formalnym jednym z fundamentów naszego państwa prawa…</u>
          <u xml:id="u-26.10" who="#komentarz">(Sygnał timera)</u>
          <u xml:id="u-26.11" who="#komentarz">(Wicemarszałek Maciej Żywno: Panie Senatorze, czas. Tak że proszę resztę do protokołu…)</u>
          <u xml:id="u-26.12" who="#RyszardMajer">Już kończę, przypomnę tylko… Ja całe oświadczenie złożę na piśmie.</u>
          <u xml:id="u-26.13" who="#RyszardMajer">Zaś ostatnio pojawiły się również zarzuty wobec prokuratury, dotyczące ostrzeżenia Krzysztofa Wąsowskiego – mecenasa, pełnomocnika ks. M.O. – zakazującego duchownemu kontaktu z innymi świadkami w sprawie.</u>
          <u xml:id="u-26.14" who="#RyszardMajer">W tej sprawie kierujemy do pana ministra szereg szczegółowych pytań, których już nie będę czytał. Załączam całe wystąpienie.</u>
          <u xml:id="u-26.15" who="#RyszardMajer">Bardzo dziękuję. (Oklaski)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#MaciejŻywno">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#MaciejŻywno">Bardzo proszę pana senatora Stanisława Pawlaka.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#komentarz">(Senator Stanisław Gawłowski: Panie Senatorze, znam to z autopsji. To znaczy mogę panu powiedzieć, jak to było za czasów PiS.)</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#MaciejŻywno">Bardzo proszę, Panie Senatorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#StanisławPawlak">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#StanisławPawlak">Szanowny Panie Marszałku! Wysoka Izbo!</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#StanisławPawlak">Swoje oświadczenie senatorskie kieruję do pani Pauliny Hennig-Kloski, minister klimatu i środowiska, a dotyczy ono składowiska nielegalnych, porzuconych odpadów niebezpiecznych.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#StanisławPawlak">Nielegalne składowiska odpadów wiążą się z ryzykiem skażenia gleby, wód gruntowych i powierzchniowych oraz powietrza, stanowią zagrożenie dla ludzi i zwierząt, dlatego bywają nazywane bombami ekologicznymi. Pozostawione w miejscach do tego nieprzeznaczonych przyczyniają się do degradacji środowiska naturalnego.</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#StanisławPawlak">Zgodnie z ustawą o odpadach posiadacz odpadów jest obowiązany do ich niezwłocznego usunięcia z miejsca nieprzeznaczonego do składowania lub magazynowania. Opisany przeze mnie przykład świadczy o kompletnym niestosowaniu tego przepisu od ponad 12 lat.</u>
          <u xml:id="u-28.5" who="#StanisławPawlak">W 2011 r. na terenie województwa kujawsko-pomorskiego pojawiła się firma – jej nazwa jest w aktach sprawy – która wynajęła magazyny do gromadzenia odpadów w 4 powiatach: radziejowskim, bydgoskim, nakielskim i żnińskim. W powiecie radziejowskim w miejscowości Czołówek w gminie Radziejów firma w 2011 r. rozpoczęła działalność na podstawie decyzji wydanej przez ówczesnego starostę. Ponieważ jednak spółka ta nie dotrzymała warunków określonych w udzielonym zezwoleniu, to po przeprowadzeniu stosownych kontroli organ wydający zezwolenie zmuszony był je cofnąć. Po cofnięciu zezwolenia podejmowane były próby egzekucji wobec spółki w zakresie obowiązku usunięcia porzuconych odpadów, ale okazały się one nieskuteczne. Organy egzekucyjne wyczerpały możliwości prawne dotyczące przymuszenia spółki do usunięcia zgromadzonych i porzuconych odpadów. Pokrzywdzone samorządy zgłosiły ten fakt organom ścigania, a postępowanie w Prokuraturze Okręgowej we Włocławku zakończyło się postawieniem zarzutów oraz wyrokami skazującymi za czyny przestępcze. W trakcie prowadzonych spraw prokuratura zleciła biegłemu sądowemu wykonanie ekspertyzy, w której czytamy: „Pozostawienie odpadów niebezpiecznych, ich sposób magazynowania sprowadziło bezpośrednie niebezpieczeństwo dla zdrowia i życia ludzi, a odcieki pochodzące z odpadów niebezpiecznych mają wpływ na wody gruntowe, które przedostają się do pokładów wody pitnej. Taka woda podawana ludziom i zwierzętom ma właściwości rakotwórcze, mutagenne i ekotoksyczne. Wycieki substancji z coraz bardziej rozszczelnionych pojemników powodują ulatnianie się gazowych substancji toksycznych i pogorszenie jakości powietrza”. W dniu 25 marca 2014 r. uzyskano opinię biegłego sądowego w dziedzinie pożarnictwa, bezpieczeństwa i higieny pracy, inżynierii i ochrony środowiska. Z treści uzyskanej opinii wynika, że odpady przechowywane w budynkach magazynowych oraz na placu w miejscowości Czołówek to odpady niebezpieczne. Warunki i sposób przechowywania substancji niebezpiecznych nie są prawidłowe i są niezgodne z obowiązującymi przepisami dotyczącymi składowania niebezpiecznych odpadów. Sprowadziły one bezpośrednie niebezpieczeństwo powstania pożaru oraz wpływu substancji trujących na otoczenie budynków mieszkalnych.</u>
          <u xml:id="u-28.6" who="#StanisławPawlak">Po 13 latach nieskutecznych działań administracyjno-prawnych między lokalnymi samorządami oraz służbami państwowymi porzucone niebezpieczne odpady nadal znajdują się w magazynach. Aktualnie stan budynków uległ znacznemu pogorszeniu: dachy magazynów uległy zawaleniu, ściany nośne się przewróciły, składowane beczki pękają. Magazyn z niebezpiecznymi odpadami nie jest zabezpieczony, każda osoba postronna może się do niego dostać przez uszkodzone ogrodzenie. W otoczeniu magazynu, w odległości ok. 50 m znajdują się zamieszkały przez wiele rodzin pałac oraz domy rolników wraz z gospodarstwami rolnymi. Mieszkańcy zgłaszają coraz więcej przypadków zachorowań na nowotwory i choroby górnych dróg oddechowych. W odległości ok. 700 m od magazynów, w mieście Radziejów zlokalizowany jest szpital powiatowy. Zarząd szpitala nie posiada informacji o skali zagrożenia dla ludzi. Do tej pory bowiem nie przeprowadzono rzetelnego audytu aktualnego stanu składowiska. Wszystkie kontrole WIOŚ odbywają się „zza ogrodzenia”. Coraz częściej słychać o samoczynnych wystrzałach beczek, a niepokój mieszkańców o własne życie i strach przed pożarem wzrastają.</u>
          <u xml:id="u-28.7" who="#StanisławPawlak">Wobec opisanych faktów zwracam się do pani minister z prośbą o podjęcie stosownych działań, przez podległe służby, w celu likwidacji nielegalnego składowiska odpadów niebezpiecznych w miejscowości Czołówek w gminie Radziejów, a także udzielenie odpowiedzi na następujące pytania.</u>
          <u xml:id="u-28.8" who="#StanisławPawlak">Po pierwsze, kto jest aktualnym posiadaczem nielegalnych porzuconych odpadów niebezpiecznych w miejscowości Czołówek, w gminie Radziejów, a więc kto powinien zlikwidować to składowisko i w jakim terminie?</u>
          <u xml:id="u-28.9" who="#komentarz">(Sygnał timera)</u>
          <u xml:id="u-28.10" who="#StanisławPawlak">Przepraszam, jeszcze tylko dwa…</u>
          <u xml:id="u-28.11" who="#StanisławPawlak">Kto ponosi odpowiedzialność za skutki pozostawienia odpadów niebezpiecznych i sposób ich magazynowania, a kto powinien pokryć koszty audytu składowanych odpadów w celu określenia ich aktualnego działania przyczyniającego się do degradacji środowiska naturalnego i powodującego zagrożenie dla zdrowia i życia okolicznych mieszkańców?</u>
          <u xml:id="u-28.12" who="#StanisławPawlak">Kto poniesie koszty utylizacji nielegalnie składowanych odpadów niebezpiecznych w miejscowości Czołówek w gminie Radziejów?</u>
          <u xml:id="u-28.13" who="#StanisławPawlak">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#MaciejŻywno">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#MaciejŻywno">Bardzo proszę, pan senator Piotr Masłowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PiotrMasłowski">Oświadczenie swoje kieruję do prezesa Rady Ministrów Donalda Tuska.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PiotrMasłowski">Zacznę może zaskakująco.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#PiotrMasłowski">Dzisiaj na klapie marynarki poza znaczkiem senackim mam taki znaczek „Ziemianie atakują”. Dzisiaj rano prezentowany był raport dotyczący konieczności przyspieszenia działań związanych ze zmianami klimatu. Jestem jednym ze współautorów… Jestem autorem jednego z artykułów, które w tej publikacji się znajdują. A mówię o tym dlatego, że to, co powiem dalej, może wydawać się zaskakujące w tym kontekście, ale kieruje mną właśnie troska o klimat i fakt, że widzę potrzebę dekarbonizacji.</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#PiotrMasłowski">Wczoraj media obiegła informacja o sytuacji na polskim rynku energii. PSE wezwało operatorów rynku mocy do wzmożenia działań, co w praktyce oznacza tyle, że… Na chwilę obecną większość energii w Polsce jest produkowana z węgla. Mamy taką sytuację, że ani nie świeci słońce, ani nie wieje wiatr, dlatego węgiel znowu staje się naszym głównym paliwem, w takiej sytuacji jak ta. Niedawno cieszyliśmy się z bardzo fajnych wskaźników świadczących o tym, że produkcja energii z węgla spadła poniżej połowy całej produkcji, ale obecna sytuacja pokazuje, że to nie jest sytuacja stała i ona w zależności od pogody będzie się zmieniała. Co więcej, decyzja Polskich Sieci Elektroenergetycznych dotyczy także ograniczenia poboru prądu przez największych odbiorców, czyli przez polski przemysł.</u>
          <u xml:id="u-30.4" who="#PiotrMasłowski">I tu dochodzę do sedna, do kwestii związanej z elektrownią „Rybnik”. To jest elektrownia, która w ostatnich miesiącach, tygodniach pracuje w zasadzie cały czas, a jako jedyna, według informacji na chwilę obecną, które podają spółki Skarbu Państwa, ma być zamknięta w przyszłym roku, wraz z końcem roku 2025. Jest to o tyle zdumiewające, że z danych, które posiadam, wynika, że w ubiegłym kwartale nie dość, że spośród zasobów PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna produkowała chyba najczęściej, to jeszcze produkowała najtaniej. Ja mam świadomość, że cały ten zasób przynosi straty i że przynosi go także elektrownia „Rybnik”, ale skoro w danej chwili przynosi ona straty najmniejsze, a pracuje najczęściej, to zaskakująca jest decyzja o tym, żeby ją zamknąć z końcem roku 2025. Ta decyzja jest tym bardziej zaskakująca, że do tego czasu nie będzie żadnego nowego źródła. Nie rozumiem, dlaczego jest to robione akurat tu i teraz.</u>
          <u xml:id="u-30.5" who="#PiotrMasłowski">Poseł Krząkała, mój kolega z Rybnika, poseł Platformy Obywatelskiej, niedawno pokazał dokument, z którego wynika, że to poprzednie władze zdecydowały o tym zamknięciu. Dokument jest datowany na 2020 r. Jeżeli tak jest i jeżeli hasło sprawiedliwej transformacji traktujemy poważnie, to zmieńmy odważnie tę decyzję, dajmy tym ludziom i tej elektrowni czas na przeprowadzenie tego procesu w sposób sprawiedliwy.</u>
          <u xml:id="u-30.6" who="#PiotrMasłowski">Mówię o tym ze względu na troskę o klimat, bo mam ogromne obawy, że przed przyszłorocznymi wyborami prezydenckimi wzbudzimy gniew nie tylko środowisk górniczych. Środowiska naukowe związane z Politechniką Śląską wystosowały apel do premiera Donalda Tuska w tej sprawie. Ja się obawiam, że narazimy się także na gniew przedsiębiorców, polskich firm, które na chwilę obecną w sytuacjach, kiedy są ograniczenia na rynku energii, muszą ograniczać swoją działalność. Patrząc na to, co się wydarzyło w Stanach Zjednoczonych, na wynik wyborów, mam nadzieję, że będziemy się uczyli na cudzych błędach, a nie na własnych. Mówię o tym w kontekście tego, że Donald Trump zapowiedział działania, które mają dotyczyć powrotu do kopalin. Jeżeli my damy paliwo tym wszystkim środowiskom… Mówię o paliwie w sensie paliwa politycznego. Jeżeli my damy paliwo tym wszystkim środowiskom, które są przeciwne zmianom, to możemy mieć zupełnie inny wynik wyborów i możemy wrócić w tym procesie do punktu wyjścia. Dlatego liczę, że zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami ta elektrownia będzie miała szansę działania przynajmniej do momentu otwarcia nowej elektrowni gazowej „Rybnik 2050”.</u>
          <u xml:id="u-30.7" who="#PiotrMasłowski">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#MaciejŻywno">Dziękuję, Panie Senatorze.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#MaciejŻywno">Bardzo proszę, pani senator Ewa Kaliszuk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#EwaMonikaKaliszuk">Panie Marszałku! Wysoka Izbo!</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#EwaMonikaKaliszuk">Oba oświadczenia kieruję do ministry rodziny, pracy i polityki społecznej, pani Agnieszki Dziemianowicz-Bąk.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#EwaMonikaKaliszuk">Pierwsze dotyczy sytuacji pieczy zastępczej w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-32.3" who="#EwaMonikaKaliszuk">Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-32.4" who="#EwaMonikaKaliszuk">Coraz częściej docierają do nas informacje, że w Polsce brakuje rodzin zastępczych, że sytuacja pieczy zastępczej w Polsce to już nie kryzys, a agonia. Po rządach Zjednoczonej Prawicy dostaliśmy w spadku absolutną zapaść w obszarze wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, przy czym piecza zastępcza to nie hasło, a szansa na drugi dom i szczęśliwe dzieciństwo dla tych młodych ludzi, których bezpieczeństwo zostało zagrożone.</u>
          <u xml:id="u-32.5" who="#EwaMonikaKaliszuk">Według danych GUS na koniec 2023 r. w pieczy zastępczej przebywało ponad 75 tysięcy dzieci – 58 tysięcy w pieczy rodzinnej, ponad 17 tysięcy w pieczy instytucjonalnej. W porównaniu z danymi z roku 2022 liczba dzieci przebywających w pieczy zwiększyła się o 3,5%. Rodziny spokrewnione stanowiły tu ponad 63%, rodziny niezawodowe – 30%, a rodziny zawodowe tylko 5,8%. Jak wskazuje raport NIK z 2022 r. – cytuję – „dominującym problemem w rozwoju rodzinnych form pieczy zastępczej był i nadal jest brak kandydatów do pełnienia tej funkcji”. W ocenie izby taki stan rzeczy wynika przede wszystkim z niedostatecznego wsparcia państwa dla istniejących rodzin zastępczych.</u>
          <u xml:id="u-32.6" who="#EwaMonikaKaliszuk">Cieszę się ze zmian, jakie nastąpiły z chwilą wejścia w życie ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej oraz ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Zastrzyk wsparcia z Funduszu Pracy, dzięki któremu osoby pełniące funkcję rodzin zastępczych zawodowych i prowadzące rodzinne domy dziecka otrzymały dodatki do wynagrodzeń, jest ogromnie ważny i na pewno stanowi krok naprzód. Musimy jednak zbudować solidny fundament, dać istniejącym rodzinom zastępczym wsparcie, poczucie zrozumienia, stworzyć sprzyjające warunki ku temu, aby rodzicielstwo zastępcze nie było domeną tylko najbardziej zdeterminowanych. Funkcjonujące obecnie rodziny zastępcze potrzebują wsparcia systemowego w zakresie dostępu do specjalistycznej opieki medycznej, w tym psychiatrii dziecięcej, dostępu do diagnostyki specjalistycznej, organizacji warsztatów integrujących dla małoletnich i wyjazdów wypoczynkowych, funduszu stypendialnego dla podopiecznych pieczy, opieki wytchnieniowej dla rodziców. Potrzebują także wsparcia dla usamodzielniającej się młodzieży w chwili opuszczenia pieczy i wsparcia wielu innych elementów ich działania, które często traktowane są różnie – w zależności od możliwości czy też woli danego samorządu. Prowadzenie rodzinnych domów dziecka, zapewnianie opieki jako rodzina zastępcza to prawdziwa misja wymagająca poświęcenia i wielkich pokładów empatii, ale bez wsparcia państwa i organizatorów pieczy nie osiągniemy oczekiwanych efektów.</u>
          <u xml:id="u-32.7" who="#EwaMonikaKaliszuk">Zwracam się z prośbą do pani ministry o przekazanie informacji na temat stopnia zaawansowania prac związanych z zapowiadaną reformą systemu wspierania rodziny i pieczy zastępczej, wskazania elementów czy też zakresów tematycznych, nad którymi pracuje zespół roboczy w tym zakresie, oraz planowanego terminu wprowadzenia zmian prawnych. Będę również wdzięczna za informację, czy w zespole roboczym znaleźli się, z głosem doradczym, przedstawiciele rodziców zastępczych.</u>
          <u xml:id="u-32.8" who="#EwaMonikaKaliszuk">Oświadczenie drugie dotyczy sytuacji domów pomocy społecznej.</u>
          <u xml:id="u-32.9" who="#EwaMonikaKaliszuk">W ostatnim czasie pojawiły się w przestrzeni medialnej informacje dotyczące bardzo złej sytuacji finansowej domów pomocy społecznej, w których przebywają osoby umieszczone w nich na tzw. starych zasadach, tj. obowiązujących przed 1 stycznia 2004 r. Pojawiły się apele o pomoc z uwagi na realne zagrożenie zamknięcia tych placówek.</u>
          <u xml:id="u-32.10" who="#EwaMonikaKaliszuk">Problem ten skłonił mnie do analizy sytuacji DPS-ów w województwie warmińsko-mazurskim, na terenie którego osoby na starych zasadach przebywają w 37 z łącznie 40 domów pomocy społecznej, co stanowi 26% mieszkańców tych placówek. Osób takich jest 886. Wyniki przeprowadzonej interwencji wskazują, że w przypadku województwa warmińsko-mazurskiego w roku 2024 środki na dofinansowanie DPS-ów zostały zapisane w ustawie budżetowej na poziomie 39 milionów zł, przy czym nie zabezpiecza to dotacji na poziomie różnicy między kosztem utrzymania mieszkańca a dochodami z tytułu odpłatności za pobyt w DPS. Zgodnie z art. 87 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego różnicę tę winien pokrywać wojewoda. Województwo warmińsko-mazurskie najprawdopodobniej zdoła zabezpieczyć funkcjonowanie DPS-ów, udzielając dotacji, niemniej jednak środki zapisane w projekcie budżetu na rok 2025 na poziomie ustawy budżetowej z roku 2024 ponownie będą niewystarczające dla zapewnienia dofinansowania DPS-ów na wymaganym przepisami poziomie.</u>
          <u xml:id="u-32.11" who="#EwaMonikaKaliszuk">Biorąc pod uwagę powyższe, jak również informacje, z których…</u>
          <u xml:id="u-32.12" who="#komentarz">(Sygnał timera)</u>
          <u xml:id="u-32.13" who="#EwaMonikaKaliszuk">…wynika, że w przypadku części województw, które nie były w stanie samodzielnie zabezpieczyć pełnego finansowania dla DPS-ów, ministerstwo przyznało środki z rezerwy celowej budżetu państwa, za co dziękuję, zwracam się z prośbą o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania.</u>
          <u xml:id="u-32.14" who="#EwaMonikaKaliszuk">W jaki sposób naliczane są kwoty dofinansowania DPS-ów, które zapisane zostają w ustawie budżetowej, skoro ich poziom jest niewystarczający dla zapewnienia bezpiecznego funkcjonowania tych placówek?</u>
          <u xml:id="u-32.15" who="#EwaMonikaKaliszuk">Czy ministerstwo planuje zwiększenie kwot dofinansowania DPS-ów na rok 2025?</u>
          <u xml:id="u-32.16" who="#EwaMonikaKaliszuk">I ostatnie pytanie: czy możliwe jest uruchomienie już od I kwartału danego roku kalendarzowego rezerw celowych uzupełniających na bieżąco budżety j.s.t. na realizację zadania, tak aby nie doprowadzać do tak drastycznych sytuacji jak te, z którymi mamy dziś do czynienia?</u>
          <u xml:id="u-32.17" who="#EwaMonikaKaliszuk">Dodać należy, że ewentualne oszczędności generowane w ramach budżetu wojewodów przekazywane dopiero w III kwartale roku nie pomogą rozwiązać problemów z pokrywaniem przez placówki bieżących zobowiązań, które występują już w pierwszym półroczu. Dziękuję jednocześnie za bieżące monitorowanie sytuacji związanej z poruszonym zagadnieniem w poszczególnych województwach.</u>
          <u xml:id="u-32.18" who="#EwaMonikaKaliszuk">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#MaciejŻywno">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#MaciejŻywno">Bardzo proszę, pan senator Stanisław Gawłowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#StanisławGawłowski">Panie Marszałku! Wysoka Izbo!</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#StanisławGawłowski">Ja mam w sumie 3 oświadczenia i wszystkie są skierowane do ministra infrastruktury.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#StanisławGawłowski">Pierwsze związane jest z rozpoczętą wiele lat temu inwestycją dotyczącą budowy nowego dworca kolejowego w Koszalinie.</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#StanisławGawłowski">W czasach rządów PiS ten dworzec został rozebrany, a potem okazało się, że z powodu warunków technicznych, gruntowych… Trzeba było wykonać nową dokumentację. Ta dokumentacja została wykonana. No ale okazuje się, że Grupa PKP odpowiedzialna za realizację tej inwestycji z jakichś powodów – nieznanych przynajmniej mi – nie realizuje tego przedsięwzięcia. Wnoszę do pana ministra infrastruktury o podjęcie pilnych, natychmiastowych działań zobowiązujących Grupę Polskie Koleje Państwowe, odpowiedzialną za realizację tej inwestycji, do realizacji inwestycji. Mieszkańcy Koszalina i regionu, turyści przyjeżdżający nad morze powinni być obsługiwani w XXI w. we właściwych warunkach.</u>
          <u xml:id="u-34.4" who="#StanisławGawłowski">To pierwsze oświadczenie.</u>
          <u xml:id="u-34.5" who="#StanisławGawłowski">Drugie oświadczenie, również skierowane do ministra infrastruktury, który nadzoruje przedsiębiorstwo państwowe „Wody Polskie”. Dotyczy ono obwodów rybackich.</u>
          <u xml:id="u-34.6" who="#StanisławGawłowski">Od długiego czasu jest szereg wolnych, niewydzierżawionych obwodów rybackich na terenie zarządzanym przez przedsiębiorstwo „Wody Polskie”. Nie znam uzasadnienia tego, nie wiem, dlaczego przedsiębiorstwo w taki sposób się zachowuje. To jest nie tylko utrata dochodów publicznych, ale też brak właściwej gospodarki rybackiej prowadzonej w tych obwodach, w których nie ma dzierżawcy. W związku z tym pytam, dlaczego te przetargi nie są organizowane. Czy jest to związane z powołanym w „Wodach Polskich” departamentem mającym zajmować się gospodarką rybacką? Czy „Wody Polskie” same zamierzają prowadzić obwody rybackie i same utrzymywać je w należytym stanie, zapewniać we właściwy sposób choćby zarybianie? Czy tego typu prace są wykonywane? Jakie są koszty związane z procesem dotyczącym zarybiania? Jakie są koszty związane z utworzonym departamentem w „Wodach Polskich”?</u>
          <u xml:id="u-34.7" who="#StanisławGawłowski">I trzecie oświadczenie, również kierowane do ministra infrastruktury i również związane z „Wodami Polskimi”.</u>
          <u xml:id="u-34.8" who="#StanisławGawłowski">Otóż niedawno doszło do zatrucia na zbiorniku Dzierżno Duże, zatrucia złotą algą. Mam przed sobą pismo skierowane przez RZGW Gliwice, działające w ramach Państwowego Gospodarstwa Wodnego „Wody Polskie”, do marszałka województwa śląskiego. Okazuje się, że w opinii „Wód Polskich” odpowiedzialny za to jest karp i łowisko prowadzone na zasadach no kill, jak wynika z tego pisma. Do tej pory byłem przekonany, że za tego typu stan wód odpowiedzialne są zrzuty zanieczyszczeń, ale skoro pojawia się taka opinia, to uprzejmie proszę – pana ministra proszę, już nie „Wody Polskie” – o przedstawienie właściwych analiz, ekspertyz, które potwierdzają tezę przedstawioną przez „Wody Polskie” w piśmie nr C.RUH.4410.17.2024 z 22 października 2024 r. skierowanym do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego.</u>
          <u xml:id="u-34.9" who="#StanisławGawłowski">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#MaciejŻywno">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#MaciejŻywno">Bardzo proszę, pani senator, senatorka Anna Górska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#AnnaGórska">Szanowny Panie Marszałku! Wysoka Izbo!</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#AnnaGórska">Ja swoje oświadczenie kieruję do minister zdrowia, pani Izabeli Leszczyny, a dotyczy ono planowanych zmian w rozporządzeniu dotyczącym dostępu do rehabilitacji, zarówno domowej, jak i ambulatoryjnej, ale także w warunkach szpitalnych, i bardzo niepokojących sygnałów o tym, że w planowanej wersji rozporządzenia miałoby pozostać bardzo niewiele rodzajów chorób, które mogłyby być rehabilitowane w szpitalach. Z tego katalogu miałyby zostać usunięte m.in. skoliozy u dzieci. Pragnę zwrócić uwagę, że Polska jest liderem europejskim w leczeniu skolioz poprzez rehabilitację, metody nieoperacyjne, mamy naprawdę bardzo duże osiągnięcia w tym zakresie, i warto posłuchać lekarzy, doktorów, ordynatorów oddziałów rehabilitacji dziecięcej, ich wypowiedzi o tym, jak wiele dzieci udaje się uchronić przed operacjami kręgosłupa i doprowadzić do sprawności.</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#AnnaGórska">Z informacji, które do nas docierały, wynikało, że głównie względy ekonomiczne, rachunek ekonomiczny przedstawiany przez NFZ stał za propozycjami zmiany tego rozporządzenia. Chciałabym jednak zwrócić uwagę na to, że podstawowym rachunkiem ekonomicznym całego systemu ochrony zdrowia powinno być doprowadzanie do sprawności i pełnego uczestnictwa w społeczeństwie wszystkich osób, które tego wymagają. To powinno polegać na rehabilitowaniu osób, które tego potrzebują, i przywracaniu ich na rynek pracy, bo te osoby są potem pracownikami, te osoby płacą podatki i składki, które zasilają m.in. budżet ochrony zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-36.3" who="#AnnaGórska">Z informacji, które uzyskałam m.in. od osób pracujących na oddziale rehabilitacji dziecięcej w Sopocie, wynika, że po wprowadzeniu tych zmian, które były proponowane, 90% pacjentów tego oddziału rehabilitacji dziecięcej nie mogłoby być leczonych szpitalnie, co doprowadziłoby po prostu do zamknięcia oddziału, a tym samym do prywatyzacji tych usług. Wszyscy lekarze specjaliści, którzy zajmują się w tej chwili leczeniem tych dzieci w szpitalu, musieliby szukać pracy poza publicznym systemem ochrony zdrowia, a to wywołałoby kolejne konsekwencje, czyli brak dostępu rodziców tych dzieci do publicznej ochrony zdrowia w zakresie rehabilitacji swoich dzieci, m.in. pod kątem leczenia skolioz.</u>
          <u xml:id="u-36.4" who="#AnnaGórska">Wiemy też z doniesień medialnych, że odbyły się spotkania, po których odłożono w czasie wprowadzenie zmian w ramach tego rozporządzenia. Nie zmienia to faktu, że bardzo proszę panią ministrę o odpowiedź na następujące pytania.</u>
          <u xml:id="u-36.5" who="#AnnaGórska">Jaki jest kalendarz dalszych prac nad potencjalnymi zmianami w tym rozporządzeniu? Z jakimi grupami zamierza się pani konsultować? Jak usłyszeliśmy, konsultacje będą trwały. Czy będą w nich uwzględnieni lekarze specjalizujący się w leczeniu skolioz dziecięcych oraz ordynatorzy oddziałów rehabilitacji dziecięcej, którzy zajmują się przyjmowaniem pacjentów i wykonywaniem tych świadczeń na co dzień? Czy pani ministra i szefostwo MZ podtrzymują wolę wprowadzenia tak głębokich zmian w systemie rehabilitacji domowej, ambulatoryjnej i szpitalnej? O odpowiedź proszę oczywiście na piśmie.</u>
          <u xml:id="u-36.6" who="#AnnaGórska">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#MaciejŻywno">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#MaciejŻywno">Bardzo proszę, pani marszałek Magdalena Biejat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#MagdalenaBiejat">Panie Marszałku! Wysoka Izbo!</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#MagdalenaBiejat">To oświadczenie składam w imieniu swoim oraz senatorki Anny Górskiej, a kieruję je do ministra infrastruktury.</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#MagdalenaBiejat">Oświadczenie dotyczy sytuacji PKP Cargo. Jest to spółka, w której Skarb Państwa posiada ponad 33% udziałów, a która w 2023 r. zrealizowała 33% wszystkich przewozów towarowych na polskich torach. Grupa PKP Cargo obejmuje ok. 20 spółek zależnych, a w I kwartale 2024 r. zatrudniała 19,5 tysiąca osób. Jest to spółka o strategicznym znaczeniu zarówno dla gospodarki, jak i obronności kraju, realizująca kluczowe zadania w zakresie kolejowych przewozów towarowych.</u>
          <u xml:id="u-38.3" who="#MagdalenaBiejat">W związku z tym z dużym niepokojem obserwujemy działania nowego zarządu oraz pełniącego obowiązki prezesa. Nowy zarząd wprowadził postępowanie sanacyjne mające na celu oddłużenie spółki, jednakże równocześnie zwalania tysiące pracowników i planuje oddanie w dzierżawę lub sprzedaż odnowionych punktów utrzymania taboru obecnym konkurentom PKP Cargo. Wiele z tych obiektów już teraz świeci pustkami, mimo że mogłyby one obsługiwać uszkodzone składy. Tak stało się z lokomotywowniami w Opolu, Jaworznie-Szczakowej, Jaśle, Tarnowie czy Nowym Sączu.</u>
          <u xml:id="u-38.4" who="#MagdalenaBiejat">Mimo cięć i zwolnień pracowników, motywowanych koniecznością oszczędności, zarząd zwiększył swoją liczebność. Rozpoczął też proces zatrudniania doradców, jednocześnie utrzymując zwolnienia grupowe kolejarzy. Te informacje budzą uzasadnione zastrzeżenia i obawy ze strony pracowników, ze strony związków zawodowych. Pracownicy nie rozumieją, dlaczego kolejne pieniądze są przeznaczane na pensje dla członków zarządu, podczas gdy oni sami tracą pracę. Dlatego w pełni rozumiem ich działania mające na celu podjęcie rozmów w ramach komisji trójstronnej do spraw kolejnictwa przy Ministerstwie Infrastruktury.</u>
          <u xml:id="u-38.5" who="#MagdalenaBiejat">W związku z tym zwracamy się do pana ministra z następującymi pytaniami.</u>
          <u xml:id="u-38.6" who="#MagdalenaBiejat">Które zakłady PKP Cargo oraz jej spółek zależnych mają zostać oddane w dzierżawę lub wystawione na sprzedaż? Czy przewidywana jest sprzedaż terminalu w Małaszewiczach? Czy zostanie sprywatyzowana spółka PKP Cargotor? Czy obecny zarząd stworzył plan restrukturyzacji? Jeśli tak, jaki to plan? Jaki był powód zwiększenia liczby członków zarządu PKP Cargo? Na jakiej podstawie statutowej zatrudniani są doradcy w PKP Cargo? Ile listów intencyjnych zostało podpisanych w sprawie umożliwienia przejścia pracowników PKP Cargo do innych spółek? Ile osób rzeczywiście skorzystało z tej możliwości w ramach porozumień? Ile osób zostało zatrudnionych przez poszczególne spółki?</u>
          <u xml:id="u-38.7" who="#MagdalenaBiejat">W nawiązaniu do odpowiedzi na nasze oświadczenie z 3 października br. zwracam się z pytaniem: ile zwolnień zostało cofniętych wobec osób dotkniętych skutkami powodzi?</u>
          <u xml:id="u-38.8" who="#MagdalenaBiejat">I wreszcie: czy planowane jest zwołanie posiedzenia komisji trójstronnej do spraw kolejnictwa, które jest tak bardzo potrzebne?</u>
          <u xml:id="u-38.9" who="#MagdalenaBiejat">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#MaciejŻywno">Dziękuję uprzejmie.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#MaciejŻywno">Informuję, że protokół dwudziestego drugiego posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej XI kadencji zostanie udostępniony senatorom w terminie 30 dni po posiedzeniu Senatu w Biurze Prac Senackich, pokój nr 255.</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#MaciejŻywno">Zamykam dwudzieste drugie posiedzenie Senatu Rzeczypospolitej Polskiej XI kadencji.</u>
          <u xml:id="u-39.3" who="#komentarz">(Wicemarszałek trzykrotnie uderza laską marszałkowską)</u>
          <u xml:id="u-39.4" who="#MaciejŻywno">Dziękuję bardzo. (Oklaski)</u>
          <u xml:id="u-39.5" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 13 minut 31)</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>