text_structure.xml 68 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 15 minut 07)</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej Zygmunt Frankiewicz)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Dzień dobry. Witam państwa bardzo serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Otwieram posiedzenie Komisji Praw Człowieka i Praworządności oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#ZygmuntFrankiewicz">W porządku naszych obrad jest rozpatrzenie ustawy o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Wjazdu/Wyjazdu.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#ZygmuntFrankiewicz">Tradycyjnie zadam pytanie: czy na sali są osoby zajmujące się zawodowo działalnością lobbingową?</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#komentarz">(Lobbysta wykonujący działalność na rzecz Światowego Związku Polaków Jolanta Duda: Dzień dobry. Już się przedstawiam.)</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#ZygmuntFrankiewicz">Aha, czyli jest…</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#komentarz">(Głos z sali: Proszę włączyć mikrofon.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JolantaDuda">Jolanta Duda, Światowy Związek Polaków i Światowa Akademia Prawa. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Rozumiem, że innych osób zajmujących się zawodowo działalnością lobbingową na sali nie ma.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#ZygmuntFrankiewicz">Przypomnę, że posiedzenie jest nagrywane i transmitowane.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#ZygmuntFrankiewicz">Pozwólcie państwo, że przywitam naszych gości. Witam przede wszystkim pana ministra Tomasza Szymańskiego z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji wraz ze współpracownikami; pana Mariusza Kijowskiego, komendanta głównego Straży Granicznej…</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#ZygmuntFrankiewicz">Coś… Aha.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#ZygmuntFrankiewicz">Z Komendy Głównej Policji jest pan inspektor Krzysztof Zynek, zastępca dyrektora Biura Wywiadu i Informacji Kryminalnych; z Ministerstwa Spraw Zagranicznych… A nie. Jest też z nami pani Monika Karasińska. Mam tu jeszcze zapisane osoby, które wpisywały się odręcznie, ale chyba nie odczytam nazwisk, więc przepraszam bardzo. Wszystkich witam bardzo serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#ZygmuntFrankiewicz">Przystępujemy do pracy.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#ZygmuntFrankiewicz">Przedłożenie jest rządowe i spodziewam się, że pan minister Szymański przedstawi ustawę.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#ZygmuntFrankiewicz">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#TomaszSzymański">Szanowny Panie Marszałku! Wysokie Komisje!</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#TomaszSzymański">Mam zaszczyt przedstawić przedłożenie rządowe…</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#komentarz">(Przewodniczący Zygmunt Frankiewicz: Ja tylko siedzę na miejscu marszałka.)</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#TomaszSzymański">A, przepraszam. Tak, Panie Przewodniczący. Przepraszam, to już zwyczajowo, ale również życzę. (Wesołość na sali)</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#komentarz">(Przewodniczący Zygmunt Frankiewicz: Dziękuję.)</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#TomaszSzymański">Mam zaszczyt przedstawić państwu ustawę z dnia 18 października br. o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Wjazdu/Wyjazdu, tzw. Entry/Exit System, jako jednego z kilku systemów wielkoskalowych, do udziału w którym została zobowiązana Rzeczpospolita Polska wraz z przyjęciem rozporządzenia Parlamentu Europejskiego z 2017 r.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#TomaszSzymański">Szanowni Państwo, tak jak wspomniałem, jest to jeden z wielu systemów wielkoskalowych, który jest nowością dla wszystkich państw w strefie Schengen. Jego zadaniem jest ujednolicenie systemu teleinformatycznego we wszystkich krajach będących zewnętrznymi granicami Unii Europejskiej. Jest to system skierowany do obywateli państw trzecich, którzy będą korzystali z prawa do pobytu krótkoterminowego, a więc takiego do 90 dni w ciągu 180 dni. Co ten system zmieni? Przede wszystkim wykluczy stemplowanie paszportów. Rejestrowane będą wszystkie wjazdy i wyjazdy obywateli, czyli przekraczanie każdej granicy. Dodatkowo będzie zachowana pełna biometria, czyli skanowanie odcisków palców, a także wykonywanie zdjęć. Od tego momentu system ten jest w pełni operacyjny oraz w pełni dostępny dla wszystkich krajów, które w tej sieci będą funkcjonowały.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#TomaszSzymański">Termin. To, co jest niezwykle ważne, Szanowni Państwo, to fakt, że od 2017 r. obowiązuje to rozporządzenie Parlamentu Europejskiego, jednak już od 2020 r. trwają wdrożenia tego systemu, czyli techniczne stworzenie norm i możliwości do tego, żeby system został użyty i wkomponowany w istniejącą, w budowaną sieć. Termin graniczny, który obowiązuje dzisiaj i jeszcze nie uległ zmianie, to jest 10 listopada. Dlatego będę państwa senatorów bardzo prosił o to, żebyśmy przepracowali ten projekt ustawy, niezwykle trudny, techniczny, w sposób niebudzący wątpliwości, ale też będę państwa prosił o to, ażebyśmy jakiekolwiek poprawki, które mogłyby być zgłaszane – prosiłbym o przyjęcie takiej zasady, licząc na uprzejmość i zrozumienie Wysokich Komisji – spróbowali rozpatrzyć podczas prac legislacyjnych nad ustawą o cudzoziemcach.</u>
          <u xml:id="u-5.8" who="#TomaszSzymański">Szanowni Państwo, system ten daje pełną wiedzę na temat tego, kto wjeżdża, kto wyjeżdża i jak długo przebywa na terenie Unii Europejskiej, na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Oczywiście ma za zadanie również monitorowanie tych osób. A to, co jest najważniejsze, wykreuje nam na nowo bezpieczeństwo i pełną wiedzę na temat osób, które wkraczają do strefy Schengen.</u>
          <u xml:id="u-5.9" who="#TomaszSzymański">Głównym operatorem tego systemu jest Straż Graniczna. Z tego miejsca po raz kolejny będę dziękował tejże formacji za to, że jej funkcjonariusze od 2020 r. praktycznie przejęli obowiązek technicznego wdrażania tego systemu. Uwierzcie państwo, to była praca na żywym organizmie, czyli dostosowanie infrastruktury, zakup, instalacja sieci teleinformatycznej oraz wdrażanie i testowanie systemu na pracujących przejściach granicznych. Jesteśmy technicznie przygotowani do tego, żeby ten system został przygotowany i uruchomiony.</u>
          <u xml:id="u-5.10" who="#TomaszSzymański">Stało się tak, że od początku tego roku mieliśmy jedno kluczowe zadanie, które zostało postawione przez pana premiera przede mną jako pełnomocnikiem rządu do spraw systemów wielkoskalowych. Chodziło o to, aby ten system postawić na nogi. W momencie, kiedy obejmowałem stery pracy nad tym systemem, byliśmy niestety daleko w tyle, byliśmy w totalnym, permanentnym zagrożeniu, ponieważ system pracował sam sobie, nie było koordynacji działań, wzajemne prace nie miały, można powiedzieć, pełnej opieki, a współpraca pomiędzy poszczególnymi podmiotami, które miały ze sobą pracować, po prostu nie istniała. Teraz możemy powiedzieć, że jesteśmy już w pełni przygotowani, kompatybilni z systemem prawnym, została nam tylko legislacja.</u>
          <u xml:id="u-5.11" who="#TomaszSzymański">Cieszę się, że wszystkie wdrożenia techniczne… Tak naprawdę najważniejsze jest to, żeby zagwarantować to, że ta przestrzeń techniczna, warstwa techniczna, warstwa teleinformatyczna jest sprawna. Oczywiście, jak to bywa w przypadku wdrożeń, zawsze jakieś rzeczy się pojawiają, ale tutaj na bieżąco służby to monitorują.</u>
          <u xml:id="u-5.12" who="#TomaszSzymański">Dostęp do tego systemu będą mieli oczywiście nie tylko funkcjonariusze Straży Granicznej, on jest interdyscyplinarny, tak więc mówimy tu również o Policji, także o Urzędzie do Spraw Cudzoziemców. Nad tym projektem i nad założeniami legislacyjnymi pracowały również Ministerstwo Sprawiedliwości, Ministerstwo Spraw Zagranicznych, ponieważ ten system musi nam zagwarantować pełną interdyscyplinarność w poszczególnych obszarach funkcjonowania, ale przede wszystkim bezpieczeństwo granic i integralność strefy Schengen.</u>
          <u xml:id="u-5.13" who="#TomaszSzymański">Szanowni Państwo, to jest jeden z pierwszych systemów. Ja będę miał przyjemność, mam nadzieję, zapoznawania państwa z kolejnymi propozycjami legislacyjnymi w kontekście systemów wielkoskalowych, nowych systemów biometrycznych w systemie ETIAS czy Eurodac. My musimy być po prostu gotowi, przygotowani legislacyjnie, ale również technicznie, żebyśmy w sieci państw granicznych Unii Europejskiej, w sieci w ogóle państw Unii Europejskiej mieli te same narzędzia teleinformatyczne, narzędzia jednolite, jednolicie utrzymane, aby była pełna bieżąca wiedza na temat tego, kto, kiedy i na jakich zasadach przekracza granicę zewnętrzną Unii Europejskiej. Oczywiście mówimy o osobach z państw trzecich, a także o tych, które nie powinny tej granicy przekroczyć. Odstępujemy, tak jak powiedziałem, od stemplowania paszportów. Wszystko to, ten cały cykl w momencie pełnego wdrożenia powinien być zautomatyzowany i nie wymagać większej obsługi. To tyle tytułem krótkiego omówienia ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Bardzo dziękuję panu ministrowi.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Proszę o przedstawienie opinii Biura Legislacyjnego. Ta opinia była dostępna wcześniej, mogliśmy się z nią zapoznać. Jest ona dość obszerna.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#ZygmuntFrankiewicz">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#RenataBronowska">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#RenataBronowska">Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#RenataBronowska">Biuro Legislacyjne ma kilkanaście uwag i propozycji poprawek do tej ustawy. One mają charakter zasadniczo legislacyjny, mają na celu uzupełnienie treści ustawy i jej modyfikację w takim zakresie, aby była ona zgodna z zasadami techniki prawodawczej.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#RenataBronowska">Pierwsze 3 uwagi dotyczą art. 2, to jest słowniczka ustawy. Pierwsza uwaga dotyczy definicji zawartej w art. 2 w pkt 6, gdzie definiuje się pojęcie danych VIS. Definiując to pojęcie, wskazuje się, że są to dane określone w art. 22o ust. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 767/2009. Chodzi tu o rozporządzenie dotyczące Wizowego Systemu Informacyjnego, nie będę już w całości przywoływała jego tytułu. Przywołany przepis, ten art. 22o ust. 5, jednak nie tyle określa dane VIS, ile wskazuje zakres danych możliwych do pozyskania w trybie określonym w tym przepisie. Stąd też bezpośrednie wskazanie go w taki sposób, jaki został tu zastosowany, jest o tyle nieprawidłowe, że nie daje pełnej odpowiedzi na pytanie, jakie dane będą traktowane jako dane VIS. W naszej ocenie albo należałoby odnieść się do innego przepisu tego rozporządzenia, aby wskazać prawidłowo dane VIS, ewentualnie, jeżeli intencją jest wskazanie jako danych VIS danych pozyskiwanych w sposób określony w art. 22o ust. 5, ale też ust. 3 tego przepisu, bo ust. 5 odsyła do ust. 3, to proponowalibyśmy przyjęcie poprawki, która jest sformułowana w punkcie pierwszym opinii.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#RenataBronowska">Druga uwaga dotyczy art. 2 pkt 12, tj. definicji obywatela państwa trzeciego. To jest z kolei definicja, w której odsyła się do art. 2 oraz do art. 3 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia 2017/2226. To jest to główne rozporządzenie, którego stosowaniu służy ta ustawa. Niemniej przepis art. 2, do którego się odsyła – mówię tu o art. 2 rozporządzenia – reguluje zakres stosowania tego rozporządzenia, wskazując w poszczególnych ustępach obywateli państw trzecich, do których to rozporządzenie ma zastosowanie, ale także tych, do których to rozporządzenie nie ma zastosowania. Stąd też pełne odwołanie się do art. 2 może budzić wątpliwości interpretacyjne w takim sensie, iż przez obywatela państwa trzeciego w rozumieniu ustawy będzie traktowany obywatel, co do którego rozporządzenie nie ma zastosowania w świetle art. 2. Należałoby, po pierwsze, tę kwestię wyjaśnić, po drugie, ewentualnie zmodyfikować tę definicję. Być może wystarczy tutaj – i taka jest ewentualna sugestia Biura Legislacyjnego – to pierwsze odesłanie, tzn. odesłanie do art. 3 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia, gdzie definiuje się obywatela państwa trzeciego w samej treści rozporządzenia.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#RenataBronowska">Kolejna uwaga dotyczy definicji pośredniego dostępu, czyli art. 2 pkt 16. Przepis ten wskazuje, że dostęp do systemu EES jest realizowany za pośrednictwem centralnego punktu dostępu, o którym mowa w art. 5 ust. 1, przy czym art. 5 ust. 1 znowu odsyła do art. 29 ust. 3 rozporządzenia. W celu uniknięcia odesłania kaskadowego, które tu jest nieprawidłowe w świetle zasad techniki prawodawczej, proponowalibyśmy wprost odesłanie do rozporządzenia, czyli do art. 29 ust. 3. Propozycja poprawki jest zawarta pod uwagą trzecią.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#RenataBronowska">Uwaga czwarta dotyczy art. 3 ust. 3. Naszym zdaniem ten przepis wymaga przeredagowania w sposób, który będzie umożliwiał precyzyjne wskazanie organów uprawnionych do pobierania danych biometrycznych obywateli państw trzecich poprzez wprost wskazanie tych organów, a nie wskazanie zadań, które realizują te organy. Propozycja poprawki jest tutaj sformułowana.</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#RenataBronowska">Kolejna uwaga dotyczy art. 4 ust. 3. Otóż przepis ten wskazuje, że dane jednostek operacyjnych EES są dodawane, usuwane i aktualizowane na wniosek złożony do centralnego punktu dostępu przez wyznaczony organ. Mamy tu wątpliwości, co należy rozumieć przez „dane jednostek operacyjnych EES”, które podlegają przetworzeniu w tym trybie, w szczególności w kontekście definicji, które są zawarte w ustawie, czyli art. 2 pkt 5, który określa, co to są dane EES, i art. 2 pkt 8, który tworzy definicję jednostki operacyjnej. Ewentualna poprawka uzależniona jest od wyjaśnienia, jakiej normy prawnej ten przepis ma dotyczyć.</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#RenataBronowska">Kolejna uwaga dotyczy art. 4 ust. 4. Jego zdanie pierwsze stanowi, że jednostki operacyjne kierują wniosek o dane EES, do których mają dostęp pośredni, do centralnego punktu dostępu. Tymczasem z definicji jednostek operacyjnych wynika, że mają one tylko pośredni dostęp do danych EES, nie mają bezpośredniego dostępu. Stąd też ten przepis należałoby ograniczyć do treści, która stanowi wyłącznie normę prawną, czyli usunąć z niego wyrazy „do których mają dostęp pośredni”, bo to po prostu wynika z definicji ustawowej.</u>
          <u xml:id="u-7.9" who="#RenataBronowska">Uwaga siódma dotyczy art. 6 ust. 3. Ten przepis posługuje się pojęciem komponentu infrastruktury granicznej w kontekście uprawnienia Centralnego Organu Technicznego Krajowego Systemu Informatycznego do ograniczania lub wyłączenia dostępu do tego komponentu. Ponieważ jest to konkretne uprawnienie, które przyznawane jest Centralnemu Organowi Technicznemu, to warto by było, aby ustawodawca jasno określił, co to jest ten komponent, gdyż ani nie ma wyjaśnienia tego pojęcia na gruncie ustawy, definicji ustawowych, ani też nie wynika ono z treści rozporządzenia. To jest pierwsza kwestia. I druga kwestia: przepis ten posługuje się pojęciem infrastruktury granicznej, a jednocześnie w art. 2 w pkt 9 definiuje pojęcie krajowej infrastruktury granicznej. Jeżeli chodzi dokładnie o krajową infrastrukturę graniczną, to należałoby odpowiednio ten przepis zmodyfikować, tak aby odpowiadał on treści definicji. Jednocześnie wyjaśnienia wymaga, czym jest system centralny EES. On jest definiowany w rozporządzeniu unijnym, ale na gruncie ustawy definicja się nie pojawia. Równocześnie w przepisach jest mowa o komponencie centralnym EES. Tutaj już zupełnie nie wiadomo, co się kryje pod tym pojęciem. To też należałoby doprecyzować.</u>
          <u xml:id="u-7.10" who="#RenataBronowska">Propozycje poprawek, które są sformułowane pod uwagą siódmą, po pierwsze, tworzą definicję pojęcia systemu centralnego EES w oparciu o definicję z rozporządzenia unijnego, po drugie, precyzują, że w art. 6 w ust. 3 chodzi o krajową infrastrukturę graniczną, tak jak chce tego definicja w art. 2 w pkt 9, a po trzecie, rezygnują z wyrazu „komponent”. Chyba że państwo uznacie za stosowne doprecyzowanie tego pojęcia, to wtedy odpowiednie poprawki będzie można tu sformułować, także we współpracy ze stroną rządową.</u>
          <u xml:id="u-7.11" who="#RenataBronowska">Uwaga ósma dotyczy art. 8, 12, 15 oraz 16. Otóż w naszej ocenie są to przepisy, które nakazują dokonanie określonych czynności jednorazowych, więc są to typowe przepisy o charakterze dostosowującym i jako takie powinny znaleźć się w innej części ustawy. Powinny być one odpowiednio oznaczone jako art. 24a–24c. Takie propozycje poprawek są pod tą uwagą zawarte.</u>
          <u xml:id="u-7.12" who="#RenataBronowska">Jednocześnie chcielibyśmy się odnieść do treści ustawy, do strony merytorycznej, chodzi mianowicie o art. 15, o relację w art. 15 pomiędzy ust. 4 a ust. 5. Ust. 4 określa zakres uprawnień prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych podczas przeprowadzania kontroli systemu. Jednocześnie w ust. 5 mamy odesłanie do art. 84 ustawy o ochronie danych osobowych, do całego tego przepisu. Nasze wątpliwości wiążą się z tym, że, po pierwsze, skoro ustawodawca w ust. 4 definiuje pojęcie uprawnień prezesa UODO podczas przeprowadzania kontroli, to tym samym należy uznać, że wyłączył stosowanie przepisu, który określa te uprawnienia w ustawie o ochronie danych osobowych, a zatem odesłanie do art. 84 ust. 1 jest nieprawidłowe. Po drugie, odesłanie do ust. 2–4 w kontekście tego przepisu, czyli uprawnień, też jest nieprawidłowe, ponieważ te przepisy nie dotyczą uprawnień prezesa UODO, ale obowiązków podmiotu kontrolowanego. Stąd też sugerowalibyśmy albo inaczej sformułować ten przepis i wyłączyć to odesłanie, albo doprecyzować go w takim kierunku, w jakim państwo tutaj uznacie za właściwy.</u>
          <u xml:id="u-7.13" who="#RenataBronowska">Aha, przepraszam, jeszcze taka sprawa. Jeżeli chodzi o treść proponowanej poprawki, to na jeszcze jedną rzecz chciałabym zwrócić uwagę. Mianowicie przy przenoszeniu przepisów z części merytorycznej do przepisów przejściowych chciałabym zwrócić uwagę na treść art. 8, czyli w poprawkach jest to art. 24a. Tutaj jest mowa o obowiązku poinformowania ministra właściwego do spraw wewnętrznych o gotowości KSI EES do produkcyjnego uruchomienia. Chciałabym zapytać, co znaczy to „produkcyjne uruchomienie”. Czy chodzi tu o gotowość do prawidłowej eksploatacji, tak jak jest to zapisane w art. 24b, czy też o jakąś inną sprawność tego systemu, którą Centralny Organ Techniczny KSI będzie potwierdzał? To ewentualnie też należałoby poprawić, zmodyfikować, tak aby odpowiadało to intencjom autorów przedłożenia.</u>
          <u xml:id="u-7.14" who="#RenataBronowska">Kolejna uwaga dotyczy art. 13. Otóż przepis ten zawiera upoważnienie dla ministra właściwego do spraw wewnętrznych do określenia w drodze rozporządzenia sposobu wykorzystywania KSI EES jako krajowego interfejsu EES. Żaden inny przepis ustawy nie zawiera regulacji odnoszącej się do krajowego interfejsu EES, ale art. 2 pkt 7 definiuje pojęcie jednolitego interfejsu krajowego. Jeżeli rozporządzenie, które ma być wydane na podstawie art. 13, ma dotyczyć wykorzystywania KSI jako jednolitego interfejsu krajowego, to należałoby przyjąć taką poprawkę, jaka jest tutaj zaproponowana. W przeciwnym wypadku należałoby stworzyć jakieś przepisy merytoryczne, które dotyczą tego krajowego interfejsu EES, dotyczące wyjaśnienia, co to jest za interfejs.</u>
          <u xml:id="u-7.15" who="#RenataBronowska">Kolejna uwaga dotyczy art. 17 ust. 7 pkt 3. Otóż przepis ten zobowiązuje organ występujący z wnioskiem o cofnięcie upoważnienia użytkownikowi indywidualnemu do dostępu do KSI EES do podania we wniosku nazwy organu uprawnionego do bezpośredniego dostępu. Ten przepis wydaje nam się o tyle niewłaściwy, że jako organy uprawnione do wystąpienia z wnioskiem o cofnięcie upoważnienia ustawodawca wskazuje organy uprawnione do przetwarzania danych, a zgodnie z definicją organ uprawniony do przetwarzania danych to zarówno organ uprawniony do bezpośredniego dostępu, jak i do pośredniego dostępu. Stąd też, jeżeli z wnioskiem o cofnięcie upoważnienia może wystąpić organ, któremu przysługuje pośredni dostęp do KSI EES, to w treści wniosku powinna znaleźć się informacja o tym organie, a nie o organie uprawnionym do bezpośredniego dostępu. Z tego powodu sugerowalibyśmy poprawienie tego przepisu.</u>
          <u xml:id="u-7.16" who="#RenataBronowska">Kolejna uwaga dotyczy już ustawy o Straży Granicznej, czyli zmian w art. 20 pkt 2. Tutaj proponujemy doprecyzować odesłanie do ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne poprzez wskazanie, że chodzi tutaj o system teleinformatyczny, o którym mowa w art. 3 pkt 3 tej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-7.17" who="#RenataBronowska">Kolejna uwaga dotyczy przepisu art. 26, czyli przepisu o wejściu ustawy w życie. Jest to przepis dość szczególny, dlatego że zawiera on 4 różne terminy wejścia w życie poszczególnych przepisów ustawy i samej ustawy, a jednocześnie tylko 1 z tych terminów da się ustalić na chwilę obecną w sposób niebudzący wątpliwości. Chodzi tu o te przepisy, które wejdą w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, czyli art. 26 pkt 3. W pozostałych przypadkach przepisy wchodzą w życie w terminach określonych w decyzjach Komisji Europejskiej wydanych na podstawie 3 różnych rozporządzeń unijnych.</u>
          <u xml:id="u-7.18" who="#RenataBronowska">Oczywiście ta technika w świetle §46 zasad techniki prawodawczej jest możliwa, tzn. możliwe jest uzależnienie wejścia w życie przepisu ustawy od wystąpienia zdarzenia przyszłego, jeżeli spełnione są warunki określone w §46 zasad techniki prawodawczej, niemniej w tym kontekście chcielibyśmy zwrócić uwagę na pewną niespójność, którą wprowadza tego rodzaju regulacja, nie tylko ze względu na to, że są różne terminy wejścia w życie przepisów, ale również ze względu na to, że 1 przepis wchodzi w życie w 2 różnych terminach. Chodzi tu mianowicie o art. 20 ust. 1 do ustawy o Policji, gdzie przewiduje się, że zakresowo wejdzie on w życie w terminie wynikającym z decyzji wydanej na podstawie rozporządzenia 2019/816, a w pozostałym zakresie w terminie wynikającym z rozporządzenia 2017/2226, czyli generalnie mamy normę, 1 przepis prawny, który wchodzi w życie w 2 różnych terminach. No, tego rodzaju przepis, tego rodzaju technika jest całkowicie niedopuszczalna w świetle zasad formułowania przepisów o wejściu ustawy w życie. Dlatego też proponowalibyśmy przeredagowanie art. 20 ust. 1ab, tak aby możliwe było odesłanie do konkretnej jednostki redakcyjnej, która wejdzie w życie w terminie innym niż pozostała treść przepisu. To jest pierwsza uwaga.</u>
          <u xml:id="u-7.19" who="#RenataBronowska">Druga uwaga dotyczy art. 26 pkt 3. Otóż niektóre zadania, które zostały przypisane Centralnemu Organowi Technicznemu, mają wejść w życie z dniem następującym po dniu wejścia w życie ustawy. W naszym przekonaniu oznacza to też konieczność wejścia w życie w tym terminie przepisu kompetencyjnego, stanowiącego podstawę powołania tego organu, czyli art. 6 ust. 1, a nie został on wskazany jako ten przepis, który wejdzie w życie wraz z przepisami zobowiązującymi organ do realizacji określonych zadań. Tak więc w tym zakresie należałoby przepis poprawić.</u>
          <u xml:id="u-7.20" who="#RenataBronowska">Ponadto chcielibyśmy zwrócić uwagę, że z treści przepisu końcowego wynika szerszy zakres stosowania opiniowanej ustawy, niż wynika to z treści odnośnika do ustawy. Odnośnik nr 1 wskazuje, że ta ustawa służy jedynie stosowaniu rozporządzenia 2017/2226, zaś zarówno z przepisu końcowego, jak i z przepisów merytorycznych wynika, że służy on także stosowaniu częściowo tych 2 innych rozporządzeń, które zostały wymienione w art. 26. Dlatego poddajemy pod rozwagę uzupełnienie tego odnośnika tak, aby informacja o tym, stosowaniu jakich rozporządzeń ta ustawa służy, była kompletna.</u>
          <u xml:id="u-7.21" who="#RenataBronowska">Jeżeli chodzi o ten przepis o wejściu w życie ustawy, to sugerowalibyśmy tu jeszcze drobne korekty, takie już technicznolegislacyjne. Sugerowalibyśmy mianowicie wskazanie, że ustawa ma wejść w życie bądź jej poszczególne przepisy mają wejść w życie z dniem określonym w decyzji Komisji Europejskiej wydanej na podstawie określonych przepisów, a nie zgodnie z określonymi przepisami. Sugerowalibyśmy też doprecyzowanie podstaw prawnych wydania tej decyzji, tego dotyczy punkt pierwszy, bo naszym zdaniem powinien to być art. 88 ust. 1, a nie art. 88, a w przypadku punktu drugiego ta podstawa prawna wydania decyzji to jest art. 35 ust. 4, a nie ust. 5, zdaje się, jak chce ustawodawca. A także, ponieważ rozporządzenie, o którym mowa w art. 26 w pkt 2, jest tu po raz pierwszy przywoływane, sugerowalibyśmy dodanie jego adresu publikacyjnego w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-7.22" who="#RenataBronowska">Nie wiem, czy jest potrzeba omawiania poprawek redakcyjnych. Jeżeli będzie taka potrzeba, to ja oczywiście służę wyjaśnieniami. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Dziękuję bardzo pani mecenas.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Myślę, że te poprawki redakcyjne są dość ewidentne. Tych legislacyjnych było za to dużo.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#ZygmuntFrankiewicz">Proszę teraz może twórców ustawy o odniesienie się do tych propozycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#TomaszSzymański">Dziękuję serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#TomaszSzymański">Pragnę podziękować państwu legislatorom za pochylenie się nad tak trudną materią, obszerną, nie ma co ukrywać, i bardzo techniczną w kontekście specyfiki wielkoskalowych systemów. Pozwólcie państwo, Panie Przewodniczący, że oddam głos panu płk. Kijowskiemu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Panu dyrektorowi, którego zrobiłem szefem, tak?</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#komentarz">(Wesołość na sali)</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#ZygmuntFrankiewicz">Bardzo proszę, oddaję głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MariuszKijowski">Szanowny Panie Przewodniczący! Wysokie Komisje!</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#MariuszKijowski">W związku z tym, że poprawki mają charakter zarówno prawny, jak i merytoryczny, taki bardziej techniczny, mając na uwadze chronologię, podzieliliśmy się tym obszarem z Zarządem Granicznym. Dlatego poprosiłbym pana płk. Kucharskiego o odniesienie się w kolejności do poszczególnych uwag, a w następnej kolejności ja się zajmę tematami technicznymi. Będziemy odpowiadać chronologicznie, tak będzie chyba wygodniej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#RadosławKucharski">Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#RadosławKucharski">Ppłk Kucharski z Zarządu Granicznego.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#RadosławKucharski">Tak jak pan dyrektor powiedział, odniosę się do uwag w kolejności, zaczynając od uwagi pierwszej.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#RadosławKucharski">Chciałbym wyjaśnić, skąd wzięła się ta definicja. Otóż definicja tutaj zakwestionowana powstała wyłącznie na potrzeby zapisów art. 4 ust. 6, który daje wyznaczonym organom możliwość realizacji zapisów art. 32 ust. 2 rozporządzenia dotyczącego Systemu Wjazdu/Wyjazdu. To jest konkretnie jednoczesne zwrócenie się o dane VIS podczas identyfikacji nieznanej osoby podejrzanej o popełnienie przestępstwa terrorystycznego lub innego poważnego przestępstwa. Ta definicja została przygotowana tylko na potrzeby identyfikacji. W związku z tym zastosowaliśmy ust. 5, ponieważ to właśnie ust. 5 mówi o danych, które możemy z systemu VIS pozyskać. Ust. 3 przedstawia, w jaki sposób można dokonać wyszukiwania w systemie VIS. Wyszukiwanie nie ma tutaj zastosowania, ponieważ, tak jak mówiłem, w przypadku realizacji tego uprawnienia z art. 4 jest mowa tylko o identyfikacji nieznanej osoby podejrzanej o popełnienie przestępstwa, o identyfikacji biometrycznej. Nie ma tam wyszukiwania według danych, które są wymienione w ust. 3, takich jak nazwisko czy numer dokumentu. Ponadto ust. 5 również wskazuje na dane, które są wymienione w ust. 3, ale już na wstępie mówi, iż w przypadku trafienia zapewnia dostęp do danych właśnie w systemie VIS. I właśnie o ten dostęp do danych wnosi wyznaczony organ, rozszerzając swoje zapytanie o dane EES. Tak więc w naszej opinii, żeby zapewnić przejrzystość i nie wprowadzić tutaj zamieszania, że dochodzi do jakiegoś dodatkowego przeszukiwania w systemie VIS, żeby było wiadomo, że jest to tylko wniosek wynikający bezpośrednio z zapisów rozporządzenia unijnego, wniosek o dodatkową identyfikację w systemie VIS i pozyskanie tych danych, zdecydowaliśmy się określić tylko ust. 5.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#RadosławKucharski">Uwaga druga. Tutaj mieliśmy na celu świadome zawężenie kategorii osób. Otóż nie skorzystaliśmy z definicji obywatela państwa trzeciego używanej w ustawie o cudzoziemcach czy też w przepisach unijnych. Naszym celem było świadome zawężenie do osób podlegających pod zakres EES, uwzględniając osoby, które są wyłączone z tego systemu, ujęte w artykule określającym zakres rozporządzenia unijnego. Wielokrotnie w treści ustawy używamy określenia „obywatel państwa trzeciego”. Ażeby uniknąć niepotrzebnego powtarzania „objęty zakresem systemu” lub „nieobjęty zakresem systemu”, próbowaliśmy w definicji ograniczyć ten zakres. Jeśli w dalszej treści ustawy posługujemy się definicją obywatela państwa trzeciego, mamy na myśli tylko obywateli, którzy mieszczą się w zakresie rozporządzenia, tak jak osoby, które podlegają rejestracji w Systemie Wjazdu/Wyjazdu.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#RadosławKucharski">Uwaga trzecia dotyczy odesłania kaskadowego. Celem takiego zapisu było jednoznaczne wskazanie, że dostęp pośrednio realizowany będzie przez komórkę wyznaczoną w strukturze Komendy Głównej Straży Granicznej. Chcieliśmy uniknąć ogólnego odesłania do przepisów rozporządzenia, które nie mówi, w jaki sposób te struktury są zorganizowane w poszczególnych państwach członkowskich. Chcieliśmy wskazać jednoznacznie dla użytkowników, że dostęp, o którym tutaj mówimy, w tym przypadku będzie realizowany przez komórkę wyznaczoną w strukturach Komendy Głównej Straży Granicznej.</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#RadosławKucharski">Uwaga czwarta. W naszej opinii ona nie wpływa na treść normatywną przepisu. Analizowaliśmy to jeszcze wczoraj. W naszej opinii mamy cały czas te same zapisy. Organy, które są zdefiniowane na podstawie konkretnych, poszczególnych przypadków użycia, w zaproponowanym tutaj zapisie są wymieniane dokładnie w taki sposób, również tylko w celu realizacji konkretnych celów, które są wymienione w art. 3. Naszym zdaniem jest to zmiana redakcyjna, która nie ma wpływu na treść tego przepisu.</u>
          <u xml:id="u-12.7" who="#RadosławKucharski">Jeśli chodzi o zakres uwagi piątej, nie znaleźliśmy wcześniej potrzeby regulowania tej kwestii na poziomie ustawowym. Otóż dane jednostki operacyjnej, o których mowa, nie są to dane EES – nie można tego mylić – ale nie są to też dane osobowe. Tak naprawdę są to informacje techniczne, takie jak nazwa organu, adres, numer telefonu, numer faksu i adres e-mailowy. Są to dane techniczne, które są niezbędne do tego, aby system prawidłowo funkcjonował, byśmy mogli przekazywać odpowiedzi na wnioski i aby organy mogły składać wnioski do Straży Granicznej czy też pozyskiwać od niej upoważnienia. W takim rozumieniu, tak jak mówiłem, nie są to dane ESS ani nie są to dane osobowe i nie widzieliśmy potrzeby regulowania tego na poziomie ustawowym. One są jasno zdefiniowane w rozporządzeniu. Wzór wniosku o wykonanie czynności, o której tutaj mowa, czyli to uzupełnienie listy jednostek wyznaczonych, stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia w sprawie sposobu i trybu wyznaczania jednostek operacyjnych oraz przyjmowania i rozpatrywania wniosków o dane EES przez centralny punkt dostępu. Będzie to rozporządzenie wydane przez ministra spraw wewnętrznych i administracji na podstawie art. 4 ust. 5. W załączniku do tego rozporządzenia są wymienione konkretnie te dane. Tak więc ten zakres jest ściśle określony i w naszej opinii jest to wystarczające.</u>
          <u xml:id="u-12.8" who="#RadosławKucharski">Jeśli chodzi o uwagę szóstą, zapis „do których mają dostęp pośredni” został dodany na etapie konsultacji. Brak tego dopisku powodował pewną niejasność i na pewnym etapie konsultacji zostało to uwzględnione, aby zapewnić przejrzystość i jednoznaczność tego zapisu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MariuszKijowski">Chciałbym się odnieść do uwagi siódmej. Aby zrozumieć całokształt przedsięwzięć, które Straż Graniczna musiała wykonać w perspektywie ostatnich kilku lat, krajową infrastrukturę graniczną należy rozumieć jako szereg komponentów różnego rodzaju i w różnej liczbie, o różnej też konfiguracji. Tak dla przybliżenia mówimy o kilkuset wyspecjalizowanych stacjonarnych urządzeniach biometrycznych, które są zlokalizowane we wszystkich placówkach Straży Granicznej, aby można było w toku odprawy granicznej pobierać wzorce zdjęć, na podstawie których cudzoziemcy będą później identyfikowani i na podstawie których też będzie tworzony rejestr indywidualny. Musimy też rozumieć, że jest to kilkaset urządzeń mobilnych, które, co może zainteresować Wysoką Komisję, zostały zakupione przede wszystkim po to, aby można było prowadzić odprawę graniczną w pociągach, w autobusach, w miejscach, w których mamy do czynienia z osobami z niepełnosprawnościami, z osobami małoletnimi, tak aby ten element mógł minimalizować te wszystkie niedogodności związane z odprawą graniczną, te wszelkie ryzyka. Mówimy tutaj o kilkuset komponentach sieciowych i komponentach bezpieczeństwa rozlokowanych w całej Straży Granicznej. Mówimy tutaj także o części centralnej. Ta część centralna to jest aplikacja przygotowana dla wszystkich służb bezpieczeństwa i porządku publicznego. Ta część centralna to jest także interfejs programistyczny, na podstawie którego udostępniamy dane wszystkim służbom bezpieczeństwa publicznego, organom wizowym oraz organom migracyjnym. Dlatego też użyto słowa „komponent”. Komponent w języku polskim to jest element czegoś wielkiego.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#MariuszKijowski">Uprawnienie, które chcieliśmy uzyskać w ramach Centralnego Organu Technicznego, dotyczy incydentów bezpieczeństwa, cyberataków na naszą infrastrukturę, które, jak zakładamy, mogą się zdarzać i będą się zdarzać. Wiemy, przetwarzając tak olbrzymie ilości danych sensytywnych, że prawdopodobnie będziemy… że już jesteśmy obiektem ataków. W związku z tym Centralny Organ Techniczny musi mieć uprawnienie umożliwiające wyłączenie poszczególnych elementów, które zostaną zainfekowane. Nie mówimy tutaj o wyłączeniu całości, ale w systemach obrony – a mamy takie doświadczenie od wielu lat – często jest tak, że trzeba któryś z elementów wyłączyć, tak aby nie następowała propagacja na inne komponenty tego wielkiego systemu, jakim jest System Entry/Exit. Proponujemy pozostawienie słowa „komponent”, ponieważ nikt, także nikt na tej sali, nie jest w stanie powiedzieć, który komponent kiedy trzeba będzie wyłączyć. To jest pewna strategia, która wynika z różnych wektorów ataku, a wszystkie te elementy, które wymieniłem, mogą być przedmiotem różnego rodzaju ataków.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#MariuszKijowski">W odniesieniu do kwestii infrastruktury krajowej, jeśli chodzi o komendanta głównego Policji, to słowo „komponent” dotyczyło elementu, z którym komendant główny Policji się łączy. To wynika z połączeń sieciowych. Otóż w związku z tym, że komendant główny Policji jest organizatorem Systemu Informacyjnego Schengen, tam są urządzenia sieciowe, które łączą się z elementem centralnego systemu, tutaj jest też użyte określenie, że to dotyczy tylko i wyłącznie tego jednego elementu. De facto cała transmisja, jeśli chodzi o dane, jest wykonywana przez Straż Graniczną. To nasz interfejs łączy się z interfejsem centralnym Systemu Entry/Exit, a ze względu na to, że mamy tu pewien podział obowiązków, jeśli chodzi o te 2 instytucje, które w tej sprawie uczestniczą, chcemy, żeby ten podział obowiązków był jak najbardziej klarowny.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#MariuszKijowski">Czy jeszcze coś mamy? Tutaj nie. To idźmy dalej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Czy to są odpowiedzi w odniesieniu do wszystkich uwag?</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#komentarz">(Radca Zarządu Granicznego Komendy Głównej Straży Granicznej Radosław Kucharski: Nie, jeszcze nie.)</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#ZygmuntFrankiewicz">To proszę kontynuować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#RadosławKucharski">Uwaga ósma. Szanowni Państwo, ja bym może proponował wrócić do tego przy okazji omawiania uwagi dwunastej, ponieważ to jest takie bardziej legislacyjne zagadnienie, a ja bym wyjaśnił część związaną z ochroną danych osobowych.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#RadosławKucharski">Przepisy, o których tutaj mowa, są jednorazowe i mają na celu zabezpieczenie wdrożenia systemu bez wykonania kontroli, o której mowa w tych przepisach. A oczywiście po wdrożeniu systemu zastosowanie mają ogólne przepisy dotyczące ochrony danych osobowych, typu RODO i DODO. Jak wskazywaliśmy w uzasadnieniu, konsultowaliśmy to także z prezesem Urzędu Ochrony Danych Osobowych, nie widzieliśmy potrzeby dostosowywania czy doprecyzowania tych przepisów ogólnych, jeśli mówimy o funkcjonowaniu systemu po wdrożeniu.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#RadosławKucharski">Teraz uwaga dziewiąta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#MariuszKijowski">Uwaga dziewiąta dotyczy określenia „krajowy interfejs EES”. Jest propozycja zastąpienia go jednolitym interfejsem krajowym. Tu mamy do czynienia z dwoma różnymi pojęciami. Część jednolitego interfejsu krajowego to część infrastruktury dostarczonej przez eu-LISA, zaś krajowy interfejs to jest ta część, za pośrednictwem której Straż Graniczna udostępnia wszystkim instytucjom dane z Systemu Entry/Exit. Rozumiejąc złożoność tematu, trudno oczekiwać, żeby wszelkie elementy były w rozporządzeniu EES zdefiniowane. Proponujemy odrzucić tę poprawkę, bo tutaj nie mamy do czynienia z tożsamymi pojęciami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#RadosławKucharski">W odniesieniu do uwagi dziesiątej chciałbym wyjaśnić, iż ust. 7 mówi o cofaniu upoważnienia oraz uprawnienia użytkownikom indywidualnym. I mamy do czynienia z taką sytuacją, że mamy upoważnienia i uprawnienia dla użytkowników indywidualnych zarówno do dostępu bezpośredniego, jak i pośredniego, przy czym użytkownicy z dostępem pośrednim każdy wniosek o dostęp do danych realizują za pośrednictwem komendanta głównego Straży Granicznej, zaś użytkownicy bezpośredni mają oczywiście bezpośredni dostęp do systemu. Stąd też, konstruując ten przepis, Komenda Główna Straży Granicznej nie widziała potrzeby zamieszczania nazwy organu posiadającego pośredni dostęp, ponieważ my te informacje mamy w centralnym punkcie dostępu, który również podlega komendantowi głównemu Straży Granicznej.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#RadosławKucharski">Chciałbym podkreślić, że ten ust. 7 nie uniemożliwia złożenia wniosku o cofnięcie upoważnienia użytkownikowi posiadającemu dostęp pośredni, bo o tym mówi cały ust. 7. Zakwestionowany przepis mówi tylko o składnikach tego wniosku, który… Akurat ta część we wniosku w przypadku użytkownika pośredniego nie jest nam niezbędna do wykonania czynności, o której mówi ust. 7, dlatego tego nie uwzględniliśmy. Możemy zapewnić, że czynność, którą wykonujemy na podstawie tego ustępu, zostanie zrealizowana doskonale, gdy użytkownik bezpośredni tutaj tę nazwę zamieści, zaś użytkownik pośredni jej nie zamieści.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#MariuszKijowski">Uwaga jedenasta. Założyliśmy, że w ustawie o informatyzacji i działalności podmiotów realizujących zadania publiczne jest definicja systemu teleinformatycznego i ten zapis jest na tyle jednoznaczny, że nie powinien budzić żadnych wątpliwości co do interpretacji, o jaki system teleinformatyczny chodzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Czy jeszcze coś?</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#ZygmuntFrankiewicz">Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#EwaMisiec">Szanowni Państwo, jeśli chodzi o uwagę dwunastą i przepis o wejściu w życie poszczególnych przepisów, zdajemy sobie sprawę, że jest on dość skomplikowanie rozpisany, ale chyba nie mamy innego wyjścia, ponieważ jesteśmy tutaj uzależnieni od wejścia w życie rozporządzeń unijnych w tym zakresie i nie możemy inaczej kształtować przepisów o wejściu w życie.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#EwaMisiec">Jeszcze w sprawie odnośnika i propozycji dodania w odnośniku do ustawy, że ustawa również służy stosowaniu innych rozporządzeń oprócz rozporządzenia EES, powiem, że w naszej ocenie jednak ta ustawa służy stosowaniu tego rozporządzenia, bo to ono odsyła do tych pozostałych rozporządzeń. Tak więc w naszej ocenie jest to w odnośniku wystarczające.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#EwaMisiec">Jeśli zaś chodzi o przepis o wejściu w życie i jeden z przepisów, który wchodzi zakresowo, dodam, że mamy świadomość tego, że jest to dość skomplikowane, ale wydaje nam się, że każdy jest w stanie odczytać te 2 terminy wejścia w życie. Prosimy o przyjęcie tych wyjaśnień.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#EwaMisiec">Czy jeszcze coś?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#MariuszKijowski">Tak. Zostało tu pominięte wyjaśnienie co do produkcyjnego uruchomienia systemu i obowiązku Centralnego Organu Technicznego poinformowania ministra właściwego do spraw wewnętrznych. Musimy też w tej kwestii wiedzieć, że – tak jak tu wspomniał pan minister – Straż Graniczna od ponad 2 lat prowadzi pilotaż technologii biometrycznych. Wszelkie te działania mają na celu przede wszystkim oswojenie się z tym, nauczenie się przez funkcjonariuszy obsługi tego typu urządzeń, też zrozumienie przez podróżnych, z czym, z jak trudnym wdrożeniem mamy do czynienia, również dostrojenie tych wszystkich elementów, które są na granicy zainstalowane. Jest tu także chęć wypracowania mechanizmów organizacyjnych i technicznych ze szczególnym uwzględnieniem osób z niepełnosprawnościami, dzieci bądź sytuacji, w których znajdziemy się w momencie produkcyjnego uruchomienia, czyli uruchomienia rozumianego jako moment, w którym wszystkie państwa członkowskie przejdą określone testy i zostanie ogłoszony ten dzień, w którym – tak to na dzisiaj wygląda – nastąpi to produkcyjne uruchomienie. Stąd też użyto tego określenia, użyto go w celu odróżnienia od wszelkich ogólnokrajowych testów, które są wykonywane wcześniej i po których wykonaniu mogłoby powstać wrażenie, że już wszystko będzie działało, tymczasem jest jeszcze wiele innych przedsięwzięć, działań, które należy wykonać, aby do tego produkcyjnego uruchomienia doszło. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Wygląda na to, że odnieśli się państwo do wszystkich uwag. No i wygląda na to, że wszystko jest w najlepszym porządku. Przynajmniej tak to zrozumiałem.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#ZygmuntFrankiewicz">Czy pani mecenas to potwierdzi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#RenataBronowska">Panie Przewodniczący, zadał mi pan bardzo trudne pytanie…</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#komentarz">(Przewodniczący Zygmunt Frankiewicz: Wiem.)</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#RenataBronowska">…biorąc pod uwagę, że jestem autorką tej opinii. Ja myślę, że wiele kwestii można by było wyjaśnić i uporządkować, gdyby powstał zespół roboczy, który pewne zagadnienia natury technicznej by wyjaśnił, a jednocześnie można by było przy okazji uporządkować tę ustawę tak, żeby ona była zgodna z zasadami techniki prawodawczej.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#RenataBronowska">W czasie, kiedy pani naczelnik wyjaśniała kwestie dotyczące odnośnika i zakresu tego odnośnika, przyszła mi do głowy jeszcze jedna rzecz. Mianowicie, jeżeli jest tak, że ta ustawa służy stosowaniu wyłącznie jednego rozporządzenia, to pytanie, czy należało w treści ustawy umieszczać normy, które dotyczą innych rozporządzeń. Być może na etapie tworzenia ustaw stosujących tamte rozporządzenia, te dwa wymienione w art. 26, należało znowelizować tę ustawę pod kątem dodatkowych uprawnień. Ale to jest, że tak powiem, również kwestia do wyjaśnienia i do przeanalizowania w kontekście w ogóle tworzenia założeń do ustawy. Bo ja rozumiem, że na razie nie ma innych aktów prawnych, które implementowałyby w takim sensie potocznym treści tamtych 2 rozporządzeń dotyczących systemu ETIAS i tego drugiego systemu…</u>
          <u xml:id="u-23.4" who="#komentarz">(Głos z sali: Eurodac.)</u>
          <u xml:id="u-23.5" who="#RenataBronowska">Właśnie. Jest to kwestia otwarta. Ale na pewno od strony legislacyjnej można by było tę ustawę dopracować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Wiem, że będzie zgłoszony wniosek…</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#komentarz">(Głos z sali: Zgłaszali się senator Dzikowski i senator Pęcherz.)</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#ZygmuntFrankiewicz">Aha, 2 senatorów się zgłosiło. Dobrze. Tylko dokończę zdanie.</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#ZygmuntFrankiewicz">Zostanie zgłoszony wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek. Nie sądzę, żeby państwo senatorowie w tej chwili byli w stanie ocenić, kto…</u>
          <u xml:id="u-24.5" who="#komentarz">(Głos z sali: Tak, tak.)</u>
          <u xml:id="u-24.6" who="#ZygmuntFrankiewicz">…ma rację w przypadku każdej z tych poprawek. No może w niektórych przypadkach możemy sami to jakoś ocenić. W związku z tym ja tylko będę apelował, żeby nie zlekceważyć tych uwag i wziąć je pod uwagę w dalszych pracach. Bo mamy tu bardzo wysoką ocenę… mamy bardzo dobre zdanie o senackich legislatorach, bardzo cenimy sobie ich pracę i dobrze by było, żeby ona była wykorzystywana w trosce o jakość prawa.</u>
          <u xml:id="u-24.7" who="#ZygmuntFrankiewicz">Tu są członkowie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej i praktycznie wszyscy członkowie tej komisji mają doświadczenie samorządowe. I wiedzą, że dopiero wykonywanie tego prawa na poziomie samorządowym pokazuje wszystkie luki, a jakie kłopoty z tego tytułu się rodzą u odbiorców prawa, może nie akurat tej ustawy, to większość z nas wie, dlatego bardzo powinno nam zależeć na jakości.</u>
          <u xml:id="u-24.8" who="#ZygmuntFrankiewicz">Kończąc tę przemowę, oddaję głos, tylko nie wiem, w jakiej kolejności panowie się zgłosili. Pan senator Dzikowski był chyba pierwszy.</u>
          <u xml:id="u-24.9" who="#ZygmuntFrankiewicz">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#WaldyDzikowski">Panie Ministrze, biorąc pod uwagę kilka rzeczy, mianowicie uwagi Biura Legislacyjnego oraz duży wkład pracy osobiście pani legislator co do zakresu poprawek o charakterze legislacyjnym, redakcyjnym, a także merytorycznym, biorąc także pod uwagę koncyliacyjny ton w pierwszym, głównym wystąpieniu pana ministra Szymańskiego, który deklarował, że weźmie te propozycje pod uwagę, przyjmując jednocześnie wyjaśnienia – zresztą sami państwo zauważyliście, że ta ustawa w swoich rozwiązaniach legislacyjno-redakcyjnych jest dość trudna, to jest trudna materia – zgadzam się z panem przewodniczącym, że trudno nam będzie ocenić, kto w tej chwili i w jakim zakresie ma rację… W tej sytuacji jeszcze raz podkreślam, że pan minister też deklarował, że… Ten pomysł z zespołem roboczym jest chyba słuszny. Panie Ministrze, wydaje mi się, że tak można by było zrobić, mianowicie tak, że te poprawki, które rzeczywiście mają sens i uzgodnicie państwo, że one w tym zakresie spełniają swoją rolę… Pan minister deklarował w swoim wystąpieniu i w rozmowie z nami, że te niezbędne poprawki znalazłyby się w najbliższym czasie w ustawie o cudzoziemcach. Taka deklaracja jest. W związku z tym myślę, że te oczekiwania i pani legislator, i pana ministra mogą być spełnione, ten kompromis byłby wskazany. Jednocześnie też jest niejako deklaracja pana ministra, że nawet niewprowadzenie części tych poprawek nie zmienia charakteru tej ustawy, ani zasadności jej wdrożenia, ani skuteczności jej wdrożenia. No i ten termin 10 listopada jest terminem kluczowym, niekoniecznie z winy obecnych władz Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#WaldyDzikowski">Biorąc pod uwagę te wszystkie okoliczności, a także bardzo koncyliacyjną przemowę pana przewodniczącego, który mnie jeszcze bardziej uspokoił co do tego, że nasza komisja czy połączone komisje mogą wypracować dobry kompromis, zwracam się, tak jak pan przewodniczący powiedział, o to, aby przyjąć tę ustawę bez poprawek. Już nie będę powtarzał całego tego uzasadnienia, które wcześniej przedstawiłem. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Oddaję głos panu senatorowi Pęcherzowi. Pan senator się zgłaszał?</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#komentarz">(Senator Janusz Pęcherz: Nie zgłaszałem się.)</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#ZygmuntFrankiewicz">A to przepraszam bardzo.</u>
          <u xml:id="u-26.4" who="#ZygmuntFrankiewicz">Pan senator Górski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#MaciejGórski">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#MaciejGórski">Ja przedstawię głos przeciwny. Szanowni Państwo, jutro zbiera się Sejm. Czy my nie jesteśmy w stanie, przynajmniej z tej pierwszej części, przejąć propozycji poprawek pani mecenas i jutro na posiedzeniu Senatu tego przegłosować? Trafi to do Sejmu, potem do Kancelarii Prezydenta. I tak, i tak jest już po tym terminie ustawowym 20 dni. Nie wiem, czy 1 dzień zwłoki coś opóźni, a jakość prawa byłaby lepsza. Nie wiem, jakie były rozmowy z kancelarią pana prezydenta, na jaki termin jesteście umówieni, kiedy tę ustawę przekażecie, czy w ogóle były o tym jakieś rozmowy, ale mając na uwadze to, że jutro zaczyna się posiedzenie Sejmu… Przecież w pierwszym dniu mogłaby być poddana głosowaniu ustawa, która by od nas wyszła. Myślę, że przy odrobinie dobrej woli dałoby się to zrobić. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Czy są dalsze zgłoszenia?</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#ZygmuntFrankiewicz">Bardzo proszę, teraz pani.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#MonikaKrasińska">Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowna Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#MonikaKrasińska">Monika Krasińska, Urząd Ochrony Danych Osobowych.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#MonikaKrasińska">W toku prac nad rzeczonym projektem niewątpliwie bardzo dużo uwag zgłoszonych przez prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych zostało uwzględnionych przez resort, za co bardzo dziękujemy. Jednak jedną, zasadniczą uwagę muszę zgłosić i na aspekt ten ponownie zwrócić także oczy szanownej komisji. Jest to temat braku środków na realizację zadań przez prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Tu w projekcie takich środków wbrew art. 55 ust. 3 rozporządzenia z 2017 r. nie przewidziano. Jeżeli mówimy o sprawowaniu nadzoru faktycznym, a nie formalnym, takie środki powinny być przewidziane. Brak takich środków może mimo wszystko w sposób bardzo istotny wpłynąć na faktyczną kontrolę sposobu realizacji, stosowania przepisów rozporządzenia ogólnego o ochronie danych osobowych i DODO, czyli dyrektywy policyjnej. Dlatego pozwalam sobie w imieniu prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych zwrócić uwagę szanownej komisji na ten aspekt. Nie jest to jedyny akt, w którym Urząd Ochrony Danych Osobowych przejmuje kolejne obowiązki, za którymi to działaniami nie idą żadne dodatkowe środki finansowe, o czym prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych wielokrotnie mówił. Dziękuję pięknie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Pan senator Wadim Tyszkiewicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#WadimTyszkiewicz">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#WadimTyszkiewicz">Ta ustawa jest dosyć złożona. Próbowałem się w nią wczytać i nie ukrywam, że materia jest dosyć skomplikowana. Tym bardziej wielkie ukłony dla pani legislator za ogromną pracę włożoną w tę ustawę. Żal by było, żeby ta praca poszła na marne. Mam nadzieję, że tak nie będzie.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#WadimTyszkiewicz">Mam pytanie, może bezsensowne, ale spróbuję je zadać. Chodzi o ten prezentowany system EES. Czy w jakikolwiek sposób on jest zintegrowany z systemem ewidencji ludności, czy to nie ma ze sobą kompletnie nic wspólnego? Chodzi mi o to, że np. obywatele Ukrainy, którzy też przecież w urzędach stanu cywilnego zostawiają dane biometryczne, ten ruch jest jak gdyby gdzieś tam odnotowany… Jak rozumiem, są to zupełnie rozbieżne systemy, ze sobą niespójne. Tak?</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#komentarz">(Dyrektor Biura Łączności i Informatyki w Komendzie Głównej Straży Granicznej Mariusz Kijowski: Tak, Panie Senatorze…)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Rozłączne?</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#komentarz">(Głos z sali: Rozłączne…)</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#komentarz">(Senator Wadim Tyszkiewicz: Dziękuję.)</u>
          <u xml:id="u-32.3" who="#ZygmuntFrankiewicz">Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#MariuszKijowski">Tak, te systemy są rozłączne. Straż Graniczna też ma swoją rolę, jeśli chodzi o systemy ukraińskie. W związku z ustawą o konflikcie zbrojnym jest zbudowany rejestr wjazdów i zezwoleń, który jest niejako zintegrowany z systemem rejestrów państwowych. A ta materia dotyczy wjazdów, tzw. europejskiego archiwum odpraw i legitymowania. Te systemy rzeczywiście są…</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#komentarz">(Głos z sali: Rozbieżne.)</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#MariuszKijowski">…rozbieżne, może nie rozbieżne, ale one dotyczą troszkę innych spraw…</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-33.4" who="#MariuszKijowski">…obsługi innych procesów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Nie widzę dalszych zgłoszeń w dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Zostały złożone wnioski, tylko 1 wniosek został formalnie złożony, 2 inne niezupełnie. Ażeby można było głosować nad poprawkami, to np. pan senator Górski musiałby je przejąć. Ale może zanim zapytam, czy pan przejmuje te poprawki, zapytam pana ministra o zdanie na temat trybu postępowania, który został zaproponowany.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#ZygmuntFrankiewicz">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#TomaszSzymański">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#TomaszSzymański">Panie Przewodniczący! Wysokie Połączone Komisje!</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#TomaszSzymański">Dziękuję ponownie pani legislator za ogromny trud, bo jeszcze raz podkreślę, Szanowni Państwo, dla tych, którzy poświęciliby czas na przeczytanie tej ustawy, jej interdyscyplinarność, bardzo duża fachowość i terminologia, zwroty, skróty to jakby wejście w żywy organizm funkcjonowania Straży Granicznej i to sprawia, że jest to niezwykle trudna materia.</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#TomaszSzymański">Szanowni Państwo, ja bym chciał tylko zauważyć, że mam tu takie kalendarium prac nad tą ustawą i to, co się dzieje teraz, w trakcie tego posiedzenia komisji, powinno się zadziać w 2019 r. W 2018 r. podjęto decyzję kierunkową, powierzającą wdrożenie systemu i opracowanie projektu ustawy Straży Granicznej. Zajmujemy się tym 5 listopada 2024 r., więc czasu było wystarczająco dużo, żeby przygotować odpowiednie mechanizmy prawne, a także procedurę legislacyjną, tak aby cały tryb legislacyjny uzgodnień i pewne mechanizmy dobrego działania prawa, dobrej techniki legislacyjnej przyjąć. Jesteśmy – i pragnę po raz kolejny zaapelować do państwa – pod pręgierzem terminu, który być może się zmieni, ale jeszcze jest on dla nas wiążący, to jest 10 listopada. Ale już teraz wiemy, że propozycje poprawek, o których pani legislator wspomniała, tu w ramach tego zespołu państwa legislatorów zarówno ze Straży Granicznej, jak i pani naczelnik z Departamentu Prawnego, weźmiemy pod uwagę, bo kilka rzeczy jest bardzo cennych na dalszym etapie procedowania, przy założeniu, że są również ustawy, które będą za chwilkę procedowane w trybie rządowym. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Dziękuję za to wyjaśnienie.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Jeszcze poproszę o odniesienie się do problemu poruszonego przez panią – przepraszam, muszę znaleźć – Monikę Krasińską z Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Ten problem akurat komisje znają, dlatego że w samorządach ciągle odbywa się dyskusja na temat zadań bez pieniędzy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#TomaszSzymański">Oczywiście, choć wyjdę poza materię ustawy, mówiąc na temat zadań bez pieniędzy, czyli zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, realizowanych przez j.s.t. Wczoraj miało miejsce posiedzenie zespołu zadaniowego, o czym niektórzy z państwa wiecie. Ustaliliśmy szczegóły – wychodzę poza zakres, ale komisja jest właściwa – ustaliliśmy zakres, kalendarium działań w celu pełnej inwentaryzacji zadań w poszczególnych ministerstwach na zasadzie ustawy o działach, przypisanie komponentów zadań i właściwe ich wycenianie. Tak że to tak gwoli informacji dla państwa, tak roboczo, bo być może to też będzie dla państwa interesujące.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Tak, tak, bardzo dziękujemy.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#komentarz">(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Tomasz Szymański: Okej. I przekazuję głos pani naczelnik.)</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#ZygmuntFrankiewicz">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#MagdalenaSomla">Magdalena Somla, naczelnik Wydziału Wielkoskalowych Systemów Informatycznych UE w MSWiA.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#MagdalenaSomla">Pamiętam tę uwagę UODO dotyczącą finansów, jednak na tamtym etapie prezes UODO nie podał szczegółów dotyczących potrzebnych kwot. W tej chwili będziemy procedować wniosek prezesa UODO o nowelizację ustawy o udziale w Systemie Informacyjnym Schengen i systemie VIS, w którym możemy wziąć pod uwagę również ten wniosek. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Przynajmniej jest nadzieja.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#komentarz">(Głos z sali: Tak.)</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#ZygmuntFrankiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-40.3" who="#ZygmuntFrankiewicz">Czy pan senator Górski przejmuje poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#MaciejGórski">Widzę, że to jest bezcelowe, bo za chwilę przegram głosowanie. Jednak nadal nie rozumiem, dlaczego nie można by było zgrać tego z Sejmem, zwłaszcza że ten tydzień tak się ułożył. A jeżeli pan minister już ma wiedzę, że nie wszystkie kraje się wyrobią i termin zostanie przesunięty, to tym bardziej powinniśmy podjąć takie działania. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Poddaję pod głosowanie…</u>
          <u xml:id="u-42.2" who="#komentarz">(Senator Marek Komorowski: Jeszcze mam pytanie.)</u>
          <u xml:id="u-42.3" who="#ZygmuntFrankiewicz">Pytanie? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#MarekKomorowski">Ja jeszcze chciałbym zapytać, tylko nie wiem, czy pana ministra, czy pani legislator: czy to będzie duży problem prawny i funkcjonalny dla realizacji zadań wynikających z tej ustawy, jeżeli my ją przyjmiemy w tym momencie bez poprawek? Co ewentualnie by się stało, gdyby zapowiadane poprawki jednak nie znalazły się w ustawie zmieniającej ustawę o cudzoziemcach?</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#komentarz">(Przewodniczący Zygmunt Frankiewicz: Nie wiem, do kogo, ale myślę…)</u>
          <u xml:id="u-43.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-43.3" who="#MarekKomorowski">Pytam o to, bo to jest zapewnienie ministra, ale tego nie wiemy, bo nie ma jeszcze druku dotyczącego ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach. Tak więc to są tylko zapewnienia, że one się tam znajdą. A co się stanie, jeśli się nie znajdą, a my przyjmiemy tę ustawę bez poprawek? Czy to jest duży problem prawny i funkcjonalny?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Pan minister się zgłosił. Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#TomaszSzymański">Tak, Panie Przewodniczący, jeżeli państwo pozwolicie, to odpowiem. Faktycznie przyjęliśmy takie rozwiązanie – za chwilkę oddam głos pani naczelnik – i deklaruję jeszcze raz, że w pełni przeanalizujemy sugestie i uwagi legislatorów, pani legislator z Kancelarii Senatu, zostanie to wzięte pod uwagę. I te, które w drodze kompromisu zostaną uzgodnione, będą procedowane w ramach ustawy, o której teraz powie pani naczelnik.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#EwaMisiec">Szanowny Panie Senatorze, wydaje się, że Straż Graniczna potwierdziła, że wszystko zadziała przy takim brzmieniu ustawy, jakie teraz jest. Jednocześnie na etapie wpisu do wykazu prac legislacyjnych mamy zmianę ustawy o cudzoziemcach i pracując nad nią, pochylimy się nad tymi najważniejszymi kwestiami, co do których musimy zdecydować, czy wymagana będzie zmiana ustawy. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Czy są jeszcze głosy w dyskusji? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Nie wiem, czy to uspokaja, ale rozumiem, że…</u>
          <u xml:id="u-47.2" who="#komentarz">(Głos z sali: Mamy nadzieję…)</u>
          <u xml:id="u-47.3" who="#komentarz">(Senator Marek Komorowski: Powiem, że tak nie do końca. Rozumiem intencję, ale do końca mnie to nie uspokaja.)</u>
          <u xml:id="u-47.4" who="#ZygmuntFrankiewicz">Kto z państwa jest za przyjęciem wniosku o przyjęcie ustawy bez poprawek? (11)</u>
          <u xml:id="u-47.5" who="#ZygmuntFrankiewicz">Kto jest przeciw? (0)</u>
          <u xml:id="u-47.6" who="#ZygmuntFrankiewicz">Kto się wstrzymał? (5)</u>
          <u xml:id="u-47.7" who="#ZygmuntFrankiewicz">Stosunkiem głosów 11 – za, 0 – przeciw, 5 się wstrzymało ustawa została przyjęta bez poprawek.</u>
          <u xml:id="u-47.8" who="#ZygmuntFrankiewicz">Proponuję, aby sprawozdawcą połączonych komisji był pan Waldy Dzikowski.</u>
          <u xml:id="u-47.9" who="#komentarz">(Senator Waldy Dzikowski: Zgadzam się. Dziękuję.)</u>
          <u xml:id="u-47.10" who="#ZygmuntFrankiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-47.11" who="#ZygmuntFrankiewicz">I na tym kończymy. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-47.12" who="#ZygmuntFrankiewicz">Zamykam posiedzenie komisji.</u>
          <u xml:id="u-47.13" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 16 minut 16)</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>