text_structure.xml
25.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 15 minut 01)</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Praw Człowieka i Praworządności Marcin Karpiński)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MarcinKarpiński">Dzień dobry państwu.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MarcinKarpiński">Myślę, że zaczniemy nasze wspólne posiedzenie Komisji Praw Człowieka i Praworządności oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej poświęcone rozpatrzeniu ustawy o szczególnych rozwiązaniach w związku z przygotowaniem i sprawowaniem przez Rzeczpospolitą Polską przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej w I połowie 2025 r.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#MarcinKarpiński">Obydwie listy podpisała wymagana liczba senatorów, tak że stwierdzam kworum jednej i drugiej komisji.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#MarcinKarpiński">Czy jest na posiedzeniu ktoś, kto pełni dzisiaj funkcję lobbysty? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#MarcinKarpiński">Pozwólcie państwo, że na początek powitam gości, którzy zaszczyli nas swoją obecnością.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#MarcinKarpiński">Witam sekretarza stanu pana Czesława Mroczka. Wraz z nim jest pani Aneta Suda i pan Mariusz Cichomski.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#MarcinKarpiński">Centralne Biuro Antykorupcyjne reprezentują panowie Dariusz Drozdowski i pan Wojciech Sokołowicz. Witamy panów.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#MarcinKarpiński">Kancelarię Prezesa Rady Ministrów reprezentuje pan Marcin Kaczmarek, zastępca dyrektora w Departamencie Przygotowania i Sprawowania Przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#MarcinKarpiński">Są także pan Mirosław Reszczyński, główny legislator, pan Łukasz Makarski i pani Adrianna Skupień z Kancelarii Senatu.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#MarcinKarpiński">Witam wszystkich państwa jeszcze raz gorąco i serdecznie.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#MarcinKarpiński">Poproszę autorów tej ustawy o wprowadzenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#CzesławMroczek">Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#CzesławMroczek">Bardzo krótko zrobię wprowadzenie do dyskusji, a potem będziemy odpowiadać na państwa pytania, uwagi.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#CzesławMroczek">Ustawa, jak jej tytuł wskazuje, wprowadza rozwiązanie, które ma zapewnić sprawną organizację i bezpieczny przebieg polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej w przyszłym roku.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#CzesławMroczek">Polska po raz pierwszy, jak pamiętamy, sprawowała przewodnictwo w Radzie Unii w II połowie 2011 r. Od 2016 r. przyjęto, że duże przedsięwzięcia, takie jak właśnie przewodnictwo Polski w Radzie Unii Europejskiej, organizowane są poprzez uchwalenie specjalnych regulacji dotyczących takich dużych przedsięwzięć. Sejm już kolejny raz uchwalił takie specjalne przepisy.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#CzesławMroczek">Na tę specustawę składają się 2 zakresy tematyczne. Jeden jest związany z regulacjami dotyczącymi zapewnienia bezpieczeństwa podczas prezydencji. W tym kontekście szczególne czy kluczowe znaczenie mają przepisy dotyczące opracowania planów zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego dla centralnych obiektów spotkań. Te plany będą przygotowywane przez wojewodów we współpracy ze wszystkimi służbami, które będą działać w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa. Będziemy starali się, żeby centralnych obiektów spotkań było jak najmniej, żebyśmy mogli sprawnie i skutecznie przeprowadzić wszystkie działania w celu zapewnienia bezpieczeństwa.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#CzesławMroczek">Jeżeli chodzi o drugi obszar regulacji, on odnosi się do procesu przygotowania samej prezydencji, w szczególności dotyczy przepisów związanych ze zlecaniem zamówień na dostawy i usługi. Przepisy te wyłączają stosowanie prawa zamówień publicznych przy jednoczesnym zapewnieniu mechanizmów gwarancyjnych zabezpieczających przed próbami podejmowania w tym obszarze działań korupcyjnych lub innych nielegalnych praktyk. Najkrócej mówiąc, przepisy odsyłają do tarczy antykorupcyjnej.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#CzesławMroczek">Proszę państwa, to są 2 główne zakresy tematyczne: bezpieczeństwo i zamówienia publiczne. Jeżeli będą pytania, będziemy próbowali na nie odpowiedzieć. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#MarcinKarpiński">Czy ktoś z zaproszonych gości, z CBA czy z KPRM, chce zabrać głos? Nie.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#MarcinKarpiński">Mamy na piśmie opinię naszego Biura Legislacyjnego w Kancelarii Senatu.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#MarcinKarpiński">Czy państwo w ramach uzupełnienia chcą do tego coś dodać, chcą coś wskazać?</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#komentarz">(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Łukasz Makarski: Króciutko, Panie Przewodniczący.)</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#MarcinKarpiński">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#ŁukaszMakarski">Wysokie Komisje! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#ŁukaszMakarski">Biuro Legislacyjne przedstawiło w swojej opinii 2 rodzaje zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#ŁukaszMakarski">Pierwszy obejmuje uwagi ogólne. Pierwsza uwaga odnosi się do art. 8 i 9, które dotyczą wyłączenia stosowania przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych w odniesieniu do zamówień na roboty budowlane, dostawy lub usługi udzielane w związku z organizacją polskiej prezydencji. Tutaj ze względu na wartość lub przedmiot zamówienia prawna dopuszczalność powoływanego unormowania powinna być rozpatrywana w kontekście zgodności z przepisami Unii Europejskiej, a w szczególności z dyrektywą z 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych. W trakcie senackiego postępowania ustawodawczego należy wskazać argumenty za zgodnością powyższego wyłączenia z prawem Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#ŁukaszMakarski">Kolejna z uwag dotyczy art. 12 i 15. Te przepisy regulują sprawy wykraczające poza wyznaczony przez ustawę zakres przedmiotowy i podmiotowy, a tym samym są niezgodne z §3 ust. 3 zasad techniki prawodawczej. Art. 12 i 15 przesuwają termin wejścia w życie art. 34 ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Tutaj gwoli wyjaśnienia dodam, że art. 34 ma na celu wskazanie, że naczelne i centralne organy administracji państwowej zapewniają, aby udział pojazdów elektrycznych we flocie użytkowanych pojazdów samochodowych wynosił co najmniej 50%. Ten termin na mocy rozpatrywanej ustawy zostaje przesunięty na 1 stycznia 2026 r. Należy zaznaczyć, że w przedłożeniu rządowym, w projekcie wniesionym do Sejmu, te przepisy już były zawarte, tak że tutaj nie zachodzi wątpliwość natury konstytucyjnej.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#ŁukaszMakarski">Dwie pozostałe uwagi mają charakter redakcyjny i skutkują propozycjami poprawek. Zostały one zamieszczone w przedłożonej opinii Biura Legislacyjnego. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#MarcinKarpiński">Czy wnioskodawcy może chcą się do tego ustosunkować?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#CzesławMroczek">Tak, Panie Przewodniczący. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#CzesławMroczek">Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#CzesławMroczek">Pierwsza kwestia dotyczy wyłączenia prawa zamówień publicznych. Ja już wskazywałem na to, że wszystkie specustawy, a od 2016 r. było ich już 4, zawierały podobne regulacje dotyczące wyłączenia prawa. My wprowadzamy w tych przepisach bardzo duży reżim, jeżeli chodzi o kontrolę zamówień publicznych. Tarcza antykorupcyjna sprawowana przez Centralne Biuro Antykorupcyjne będzie polegała na tym, że będzie obowiązek zawiadamiania o podjęciu postępowania z wyłączeniem stosowania przepisów prawa zamówień publicznych. W związku z tym nie ma wątpliwości co do tego, że będzie to prowadzone pod pełnym nadzorem i bezpiecznie z punktu widzenia interesu publicznego, a także z zachowaniem wszystkich zasad wynikających z wydatkowania środków publicznych, legalności, sumienności, rzetelności postępowania.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#CzesławMroczek">Chcę powiedzieć, proszę państwa, że jesteśmy też w takiej sytuacji, że nie wszystkie zamówienia w ramach tego, co się dzieje – może pan dyrektor chciałby tutaj uzupełnić – są realizowane z wyłączeniem prawa zamówień publicznych. Ale jesteśmy trochę zakładnikami sytuacji, w której się znaleźliśmy, dlatego że po prostu w tamtym roku poprzedni rząd zakładał, że te przygotowania będą realizowane tak, jak to było na przestrzeni ostatnich 8 lat, jeśli chodzi o przygotowania do naszej prezydencji, czyli poprzez uchwalenie specustawy zapewniającej zwolnienie z przepisów prawa zamówień publicznych. W związku z tym nie rozpoczęto tych postępowań z jakimś wyprzedzeniem i generalnie mamy mało czasu na to, żeby te wszystkie zamówienia przeprowadzić. Kluczem w tej sprawie jest to, że tarcza antykorupcyjna gwarantuje rzetelne przeprowadzenie tych zamówień publicznych z zachowaniem wszystkich wymienionych przeze mnie zasad.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#CzesławMroczek">Jeżeli chodzi o kwestię związaną z przesunięciem terminu wejścia w życie wymogu dotyczącego osiągnięcia odpowiedniego procenta, najkrócej mówiąc, elektromobilności, czyli chodzi o to, że część floty musi spełnić wymogi dotyczące elektromobilności, to ten przepis wynika w jakiejś mierze z tego, że przedsięwzięć związanych z obsługą spotkań i wszystkich wydarzeń będzie bardzo dużo. I my, jeśli chodzi o administrację rządową, która będzie tutaj najbardziej zaangażowana, po prostu nie jesteśmy w stanie tej floty wymienić. Będziemy dążyć do spełnienia wymogów poprzez uzupełnienie floty, a nie jej gwałtowną wymianę. Potrzeby, jeśli chodzi o samochody, w przyszłym roku będą olbrzymie i nie chcemy doprowadzić do tego, że część posiadanej floty musielibyśmy wyłączyć i pozyskiwać nową. To jest taka praktyczna potrzeba wynikająca z tego, co nas czeka w przyszłym roku.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#CzesławMroczek">Jeżeli chodzi o uwagi czysto legislacyjne, to, jeżeli pan przewodniczący i państwo pozwolicie, poprosiłbym o odniesienie się do nich pana dyrektora Mariusza Cichomskiego z Departamentu Porządku Publicznego w MSWiA. Przy czym pan dyrektor będzie argumentował… My oczywiście bardzo dziękujemy Biuru Legislacyjnemu Senatu za te uwagi i analizę przepisów. Wydaje nam się, że pozostawienie dotychczasowych regulacji jest uzasadnione. Z uwagi na to, że obie propozycje, i ta zawarta w przepisach, i ta biura senackiego, mogą być przyjęte, z punktu widzenia długości procesu legislacyjnego, prosiłbym o to, żebyście państwo zechcieli przyjąć nasze stanowisko w tej sprawie, że te regulacje, które zaproponowaliśmy, są prawidłowe z punktu widzenia zasad techniki legislacyjnej. Ale jeżeli pan przewodniczący pozwoli, jeszcze krótko wypowie się pan dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MarcinKarpiński">Bardzo proszę, Panie Dyrektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MariuszCichomski">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#MariuszCichomski">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#MariuszCichomski">Odniosę się do uwag sformułowanych przez państwa legislatorów.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#MariuszCichomski">Pierwsza dotyczy kwestii zwrotu użytego w samej ustawie, czyli zamiany sformułowania dotyczącego ochrony informacji niejawnych na wprost wskazanie ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych. Szanowni Państwo, w tym wypadku nie ma zagrożenia z punktu widzenia zasad określoności prawa. Przepis jest jasny i stosowany już wielokrotnie w polskim prawodawstwie. Przykładowo w art. 16 analogicznej ustawy, tj. ustawy o szczególnych rozwiązaniach w kontekście organizacji Światowego Forum Miejskiego, czy w art. 16 specustawy w sprawie organizacji szczytu klimatycznego COP24 w Polsce, ale nie tylko w przepisach epizodycznych, również w przepisach chociażby ustaw pragmatycznych dotyczących służb bezpieczeństwa i porządku publicznego tego typu uogólnione sformułowanie, a nie wprost odsyłające do ustawy o ochronie informacji niejawnych, się pojawia, np. w art. 4 ustawy o Służbie Ochrony Państwa. W związku z tym bez względu na to, czy przepis sformułujemy w sposób ogólny, odsyłając do kategorii określonych przepisów, czy odeślemy wprost do ustawy, z punktu widzenia merytorycznego nie spowoduje to żadnych rozbieżności.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#MariuszCichomski">Druga uwaga dotyczy sformułowania. Chodzi o wprowadzenie do wyliczenia reguły wydatkowej, o zamianę wyrazu „będący” na wyraz „będących”. Jak najbardziej można byłoby przyjąć to rozwiązanie, ale to zaproponowane w ustawie też znajduje swoje odzwierciedlenie w innych aktach prawnych. Tego typu zwrot jest użyty chociażby w ustawie z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, w ustawie z 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej czy w ustawie z 15 grudnia 2016 r. o ustanowieniu „Programu modernizacji Służby Więziennej”. Tak że to sformułowanie też pojawia się w prawie, a z punktu widzenia czytelności przepisów nie ma to istotnego znaczenia. Stąd prośba, ze względu na czas, na szybkość procedowania, o nieuwzględnienie tych poprawek o charakterze technicznym. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję, Panie Dyrektorze.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#MarcinKarpiński">Proszę państwa, otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#MarcinKarpiński">Kto z pań i panów senatorów chciałby zabrać głos, zadać pytanie?</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#MarcinKarpiński">Pan senator Pęcherz.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JanuszPęcherz">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#JanuszPęcherz">Wrócę do kwestii zamówień publicznych, bo to zawsze rodzi dużo pytań. Tutaj pan minister powiedział, że poprzedni rząd liczył na to, że będzie to specustawa i w związku z tym nie przygotował rozwiązań, które dotyczą zamówień w trybie bezprzetargowym. Zgadzam się w pełni z tym, że jest tak mało czasu, że musimy skorzystać z tego, powiedzmy, dobrodziejstwa, że można ustawowo przyjąć, że w odniesieniu do niektórych zamówień nie będzie stosowana ustawa – Prawo zamówień publicznych. Z tego, co wiem, w Sejmie, ponieważ czytałem sejmowe stenogramy, toczyła się bardzo duża dyskusja na temat tego, że nie powinno się wyłączać ustawy o zamówieniach publicznych, gdy tymczasem przez 8 lat w każdej specustawie było to zapisane. Mało tego. Nie było to rozliczane. Bo ja cały czas zadaję sobie takie pytanie… 1 miliard 500 tysięcy zł na mur. Nikt w zasadzie tak naprawdę nie chciał się odzywać na temat muru, bo jak się odezwał, to od razu padały słowa: „bezpieczeństwo jest najważniejsze”. Oczywiście, że jest najważniejsze. Ale czy pan minister jest w stanie mi powiedzieć, czy tak naprawdę rozliczono 1 miliard 500 tysięcy zł za ten mur graniczny, który będziemy budować na nowo?</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#JanuszPęcherz">Wracając do tej ustawy, chciałbym powiedzieć, że jestem za rozwiązaniami, które tu proponujecie państwo. Nie wiem tylko, na ile dyrektywa unijna tutaj może przeszkadzać… Mówię o tym też pod tym kątem, żeby nie stało się tak, że wykorzystujemy możliwość i nie korzystamy z ustawy dotyczącej zamówień publicznych, żeby to było na tyle transparentne działanie, żeby później, na koniec, nie było wątpliwości, gdy dojdzie do rozliczeń. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#MarcinKarpiński">To może odpowiecie państwo na bieżąco.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#CzesławMroczek">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#CzesławMroczek">Dziękuję za przytoczone przez pana senatora argumenty. Tak, wskazywaliśmy, że każda z poprzednich regulacji, specustaw, zawierała dokładnie takie przepisy. Ale chcę jeszcze raz podkreślić, że to nie jest tak, że poprzez te zapisy wszystkie zamówienia publiczne, które dotyczą organizacji polskiej prezydencji, będą wyłączone, będą zwolnione ze stosowania przepisów ustawy – Prawo zamówień publicznych. Zaraz poproszę pana dyrektora, żeby powiedział, ile postępowań prowadzimy w trybie przetargowym. Prawdą jest też to, że poprzedni rząd nie rozpoczął postępowań. Po prostu zakładano, że przyjęto już taką regulację. I w tym bardzo trudnym świecie, coraz bardziej niebezpiecznym, ja podzielam pogląd co do tego, że organizacja takich dużych przedsięwzięć powinna opierać się na szczególnych przepisach i że jest rzeczywiście uzasadnienie do tego, żeby takie szczególne przepisy w zakresie organizacji takich wydarzeń były. Na posiedzeniu senackiej komisji do spraw europejskich pojawił się nawet pomysł, że to powinna być już pewna ustawa ramowa, która by była na stałe w porządku prawnym, regulująca sprawy dotyczące dużych przedsięwzięć takich jak polska prezydencja w Unii Europejskiej. I my się do tego przychylamy. Nawet tutaj pan dyrektor Cichomski ze współpracownikami w ministerstwie już takie działania rozpoczął.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#CzesławMroczek">W związku z tym, jeśli chodzi o specustawę, ja nie krytykuję tej metody, którą zaczęto stosować kilka lat temu. Tak jak powiadam, jest uzasadnienie do uchwalania takiej nawet ustawy ramowej, a samo zwolnienie ze stosowania przepisów ustawy – Prawo zamówień publicznych ma swoje uzasadnienie. Jest ważne to, żebyśmy dopilnowali, żeby te zamówienia publiczne zostały zrealizowane zgodnie z zasadami wydatkowania środków publicznych. I to gwarantujemy poprzez ustanowienie specjalnej tarczy antykorupcyjnej. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#MarcinKarpiński">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#MarcinKarpiński">Proszę państwa, chciałem poinformować, że tą ustawą zajmowała się także Komisja Spraw Unii Europejskiej, która zarekomendowała Wysokiemu Senatowi przyjęcie ustawy bez poprawek.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#MarcinKarpiński">Tu ze strony państwa…</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#komentarz">(Senator Joanna Sekuła: Czy mogę?)</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#MarcinKarpiński">Tak, proszę bardzo.</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#MarcinKarpiński">Pani senator Sekuła.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#JoannaSekuła">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#JoannaSekuła">Panie Ministrze, ja bym chciała zapytać, czy w przypadku naszej poprzedniej prezydencji przyjęto dokumenty, które miały charakter podobny do tych, które przyjmujemy teraz. Czy przyjęto jakieś szczególne tryby postępowania w związku z poprzednią prezydencją? Czytałam, że przygotowania do tej prezydencji trwały 2 lata.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MarcinKarpiński">Proszę, Panie Ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#CzesławMroczek">Proszę państwa, ja przywoływałem datę naszej poprzedniej prezydencji, żebyśmy wszyscy mieli świadomość tego, jak wiele czasu upłynęło i jak bardzo zmieniły się warunki, w szczególności sytuacja dotycząca bezpieczeństwa wielkich przedsięwzięć. Ja, tak jak powiadam, uznaję, że jeśli chodzi o praktykę, którą rozpoczęła prezydencja w 2011 r., od 2016, od szczytu NATO, który był organizowany w Warszawie, mamy już do czynienia z praktyką stanowienia specjalnych regulacji dotyczących przeprowadzania tych wszystkich przedsięwzięć i zapewnienia bezpieczeństwa dużych wydarzeń. Ja jeszcze raz chcę powtórzyć, że uznaję, że to jest jak najbardziej uzasadnione, tzn. to, żeby uchwalać specjalne przepisy dotyczące organizacji, a w szczególności zapewnienia bezpieczeństwa tych przedsięwzięć. My będziemy stali przed wielkim wyzwaniem związanym z realizacją zadań przez Policję, Służbę Ochrony Państwa i szereg innych instytucji oraz służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo. Plany bezpieczeństwa są tutaj główną osią tego rozstrzygnięcia, o którym dyskutujemy, ale jest także szereg kwestii związanych z samą pracą, z wykonaniem zadań przez służby, są kwestie nadgodzin, rekompensat, które tutaj zapewniamy. I bez tych regulacji nie bylibyśmy w stanie wykonać zadań, które ciążą na służbach. W związku z tym trudno porównywać jest przedsięwzięcia realizowane w 2011 r. z tymi, które nas czekają teraz, kilkanaście lat później, w o wiele bardziej trudnym, niebezpiecznym świecie. A poza tym, jak słusznie wskazała pani senator, przeprowadzenie tego procesu w takim normalnym trybie, bez specjalnych regulacji, wymagałoby czasu, którego już w tej chwili nie mamy.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#MarcinKarpiński">Pan senator. Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#WaldyDzikowski">Panie Przewodniczący! Panie Ministrze!</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#WaldyDzikowski">Po wysłuchaniu uzasadnienia do ustawy przedstawionego przez pana ministra Mroczka, opinii Biura Legislacyjnego oraz wyjaśnień pana ministra w ramach odpowiedzi na zadawane pytania chciałbym złożyć wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#MarcinKarpiński">Czy są inne propozycje? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#MarcinKarpiński">Zamykam dyskusję.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#MarcinKarpiński">Chciałem zaproponować, zgodnie z wnioskiem pana senatora, zarekomendowanie Senatowi przyjęcie ustawy bez poprawek.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#MarcinKarpiński">Kto z pań i panów senatorów jest za? (13)</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#MarcinKarpiński">Czy ktoś jest przeciw? (0)</u>
<u xml:id="u-20.6" who="#MarcinKarpiński">Czy ktoś się wstrzymał z państwa? (1)</u>
<u xml:id="u-20.7" who="#MarcinKarpiński">Proszę.</u>
<u xml:id="u-20.8" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-20.9" who="#MarcinKarpiński">Ostatnia powinność, która nam pozostaje w ramach rozpatrywania tej ustawy i przyjęcia projektu uchwały, to wybór senatora sprawozdawcy.</u>
<u xml:id="u-20.10" who="#MarcinKarpiński">Czy ktoś z pań i panów senatorów byłby chętny?</u>
<u xml:id="u-20.11" who="#komentarz">(Głos z sali: Zgłaszamy pana senatora Pęcherza.)</u>
<u xml:id="u-20.12" who="#komentarz">(Głos z sali: Tak.)</u>
<u xml:id="u-20.13" who="#MarcinKarpiński">Pan senator przyjmuje?</u>
<u xml:id="u-20.14" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-20.15" who="#MarcinKarpiński">Nie wiem, czy nad tym się głosuje, czy nie, ale przyjmujemy to chyba przez aklamację. Gratulujemy.</u>
<u xml:id="u-20.16" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-20.17" who="#komentarz">(Wesołość na sali)</u>
<u xml:id="u-20.18" who="#MarcinKarpiński">To się nagrywa.</u>
<u xml:id="u-20.19" who="#MarcinKarpiński">Proszę państwa, wyczerpaliśmy porządek dzisiejszego posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-20.20" who="#MarcinKarpiński">Zamykam szesnaste posiedzenie Komisji Praw Człowieka i Praworządności i osiemnaste posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.</u>
<u xml:id="u-20.21" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 15 minut 28)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>