text_structure.xml
13 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 9 minut 16)</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Waldemar Pawlak)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#WaldemarPawlak">Witam serdecznie wszystkich państwa, witam panów senatorów, witam zaproszonych gości na dzisiejszym posiedzeniu Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#WaldemarPawlak">Będziemy rozpatrywali ustawę o zmianie ustawy o dochodzeniu roszczeń w postępowaniu grupowym oraz niektórych innych ustaw – druki sejmowe nr 437 i 539.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#WaldemarPawlak">Czy są uwagi do porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#WaldemarPawlak">Gościmy dzisiaj na posiedzeniu przedstawicieli Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Witam pana prezesa Daniela Mańkowskiego, witam też przedstawiciela ministra sprawiedliwości, panią dyrektor Małgorzatę Sieńko.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#WaldemarPawlak">Szanowni Państwo… Pytanie: czy są lobbyści? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#WaldemarPawlak">Informuję, że posiedzenie jest transmitowane w internecie.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#WaldemarPawlak">Na początek poproszę o krótkie wprowadzenie ze strony przedstawiciela UOKiK – bo ustawa dotyczy, jak rozumiem, wprowadzenia dodatkowego modelu wytaczania powództw przeciwko przedsiębiorcom w ramach grupowego postępowania. To jest główny i jedyny obszar dyrektywy.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#WaldemarPawlak">Bardzo proszę przedstawiciela UOKiK, pana prezesa Daniela Mańkowskiego. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#DanielMańkowski">Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#DanielMańkowski">Szanowni Panowie Senatorowie!</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#DanielMańkowski">Przedmiotowy projekt ustawy stanowi implementację dyrektywy 2020/1828 w sprawie powództw przedstawicielskich, tak jak pan przewodniczący był uprzejmy już wskazać. Jest to bardzo istotny, nowy akt z zakresu ochrony interesów konsumentów, ochrony interesów wszystkich Polaków – bo wszyscy jesteśmy konsumentami, wszyscy na co dzień występujemy w obrocie konsumenckim. Dyrektywa daje konsumentom kolejne, nowe narzędzie służące przywracaniu równowagi kontraktowej w sytuacji, w której nieuczciwie działający przedsiębiorcy dopuszczają się naruszeń względem uprawnień konsumentów, tzn. obok już istniejących powództw rozpatrywanych w postępowaniu grupowym na podstawie ustawy o dochodzeniu roszczeń o postępowaniu grupowym wprowadza się szczególną kategorię powództw – powództwa przedstawicielskie. Dzięki temu to konsument będzie obecnie w stanie wybrać, czy swojego potencjalnego roszczenia będzie dochodził indywidualnie przed sądem, czy będzie go dochodził w dotychczasowym postępowaniu z powództwem grupowym, czy wykorzysta ten nowy tryb powództwa przedstawicielskiego, w którym grupa konsumentów będzie reprezentowana przez podmiot upoważniony, a będą nim organizacje społeczne, krajowe lub zagraniczne – co jest bardzo istotne, bo wprowadzamy tutaj element transgraniczności, bardzo istotny w dzisiejszym transgranicznym świecie, na wspólnym rynku. Ten element z jednej strony umożliwi konsumentom dochodzenie swoich praw niezależnie od tego, w którym kraju Unii do tego naruszenia doszło, a z drugiej strony umożliwi też organizacjom z różnych krajów dochodzenie praw konsumentów w kraju, w którym to naruszenie powstało.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#DanielMańkowski">Generalnie katalog naruszeń konsumenckich, w których będzie można dochodzić roszczeń zgodnie z tym nowym przepisem, jest bardzo szeroki, dotyczy to zarówno pewnych zaniechań… czy raczej wymuszenia zaniechania pewnych nieprawidłowo stosowanych praktyk, jak również roszczeń odszkodowczych z tytułu powstałych już z ich powodu szkód.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#DanielMańkowski">Ustawa zawiera również szereg mechanizmów i bezpieczników. Jest to ustawa bardzo proceduralna, opisująca procedurę tego powództwa, ale i gwarantująca, że ten tryb nie będzie nadużywany czy wykorzystywany z jednej strony przeciwko konsumentom, a z drugiej strony przeciwko przedsiębiorcom, którzy mogą stać się adresatami pozwów. Ustawa wprowadza też prowadzony przez prezesa urzędu rejestr podmiotów upoważnionych, które będą musiały spełnić określone wymagania związane z obszarami działalności, doświadczeniem i gwarancjami, że w sposób rzetelny te powództwa będą wytaczać i je prowadzić. Wprowadza się mechanizmy umożliwiające prezesowi również czy to przystąpienie do powództwa, jeżeli będzie taka potrzeba, czy wyrażenie swojej opinii, istotnego poglądu, a także, z trzeciej strony, gwarancje dotyczące mechanizmu finansowania tych organizacji, tak żeby uniknąć pewnych znanych z historii w innych krajach patologii związanych z nieprawidłowym finansowaniem takich organizacji, gdy miano na celu walkę antykonkurencyjną pomiędzy przedsiębiorcami, a nie ochronę konsumentów.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#DanielMańkowski">I to tyle tak naprawdę, Panie Przewodniczący, jeśli chodzi o takie krótkie wprowadzenie. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WaldemarPawlak">Gdyby pan był jeszcze uprzejmy parę zdań powiedzieć o tych podmiotach… Bo rozumiem, że jest też definiowane to, jaki charakter… w jaki sposób mają one być upoważnione do postępowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#DanielMańkowski">Panie Przewodniczący, żeby podmiot mógł stać się podmiotem upoważnionym, to, tak jak powiedziałem, musi być to… To znaczy celowo będą to organizacje pozarządowe, NGO, muszą być to podmioty o charakterze osoby prawnej, muszą mieć co najmniej 12 miesięcy doświadczenia w obszarze ochrony praw konsumentów i muszą dawać rękojmię tego, że w sposób rzetelny i niezależny będą te powództwa wytaczać. No i oczywiście muszą przejść przed prezesem urzędu procedurę wpisu na listę. Mamy 2 kategorie podmiotów: kategorię krajową, w tym przypadku rejestr będzie prowadził prezes urzędu, oraz tą drugą, o której wspomniałem, kategorię transgraniczną, w którym to przypadku rejestr i dopuszczanie tych organizacji będzie prowadziła Komisja Europejska.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#WaldemarPawlak">Dobrze, dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#WaldemarPawlak">Poproszę teraz pana mecenasa Jakuba Zabielskiego, legislatora z Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu, o odniesienie się do tego projektu.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#WaldemarPawlak">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JakubZabielski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#JakubZabielski">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#JakubZabielski">Przepraszam, że nie przygotowałem opinii na piśmie, ale tryb pracy jest ekstraordynaryjny i niestety nie było to możliwe. Zapoznałem się jednak z ustawą na tyle dogłębnie, na ile to było w tym czasie możliwe, i stwierdzam, że ustawa nie budzi zasadniczych wątpliwości legislacyjnych, systemowych, konstytucyjnych. Przed posiedzeniem komisji odbyłem z przedstawicielami prezesa urzędu… a, przepraszam, i z panią przedstawicielką Ministerstwa Sprawiedliwości rozmowę na temat tej ustawy i ewentualnych wniosków de lege ferenda, tj. tego, co w przyszłości można by było lepiej w przepisach zapisać, żeby one były bardziej zgodne ze sztuką. Ale wydaje mi się, że na tę chwilę ustawa nie wymaga ingerencji legislacyjnej.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#JakubZabielski">Ja jeszcze tylko uzupełnię to, co pan prezes powiedział przed chwilą. Ciekawą sprawą jest to, że upoważnionym przedstawicielem będzie mógł być również rzecznik finansowy, on będzie tym przedstawicielem z urzędu. A mówię to dlatego, że nie wiem, czy państwo pamiętacie, iż w poprzedniej kadencji Senat zainicjował pracę nad takim rozwiązaniem, by rzecznika finansowego uczynić przedstawicielem grupy w postępowaniach grupowych. I udało nam się – może nie tak bezpośrednio z inicjatywy Senatu, ale dzięki inicjatywie Senatu i temu, co przygotowaliśmy w Senacie – wprowadzić to do ustawy o postępowaniu grupowym. Instytucja rzecznika finansowego również w tej ustawie jest dostrzeżona, czyli rzecznik finansowy będzie mógł być przedstawicielem grupy, tak jak to było na gruncie obowiązujących przepisów, ale będzie też mógł być przedstawicielem upoważnionym, tak jak to w tej rozpatrywanej ustawie przewidziano. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#WaldemarPawlak">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#WaldemarPawlak">Jeszcze tylko jedno pytanie. Poprosiłbym pana prezesa o odniesienie się też do takiej sprawy: czy tu jesteśmy, że tak powiem, w czasie, czy jesteśmy po czasie na wdrożenie? Jeśli tak, to ile?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#DanielMańkowski">Panie Przewodniczący, mamy tutaj zwłokę. Niemniej jednak, jak to sygnalizowałem na etapie wcześniejszych prac, jesteśmy w stałym kontakcie z Komisją Europejską, która śledzi nasze prace, zna bieżący harmonogram, informujemy ją o postępach, tak że Komisja z tego tytułu ma w pełni świadomość tempa prac i tego, kiedy będą…</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#DanielMańkowski">Proszę?</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#komentarz">(Przewodniczący Waldemar Pawlak: Chodzi o tę zwłokę…)</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#DanielMańkowski">Przepisy… Nie, mamy około roku opóźnienia, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#komentarz">(Przewodniczący Waldemar Pawlak: Dobrze, dziękuję bardzo. Rozumiem, że do uwag legislatora…)</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#DanielMańkowski">Nie, nie, nie… W pełni zgadzam się ze stanowiskiem zaprezentowanym przez pana mecenasa.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#WaldemarPawlak">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#WaldemarPawlak">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#WaldemarPawlak">Bardzo proszę panią i panów senatorów o ewentualne zgłaszanie się do głosu. Czy są jakieś pytania, uwagi? Pytam, bo to jest wdrożenie takie bardziej techniczne. No, to znaczy, że nie ma tutaj wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#WaldemarPawlak">Skoro nie ma zgłoszeń do dyskusji ze strony senatorów, a także zaproszonych gości, to proponuję, żebyśmy przyjęli projekt ustawy bez poprawek.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#WaldemarPawlak">Czy są jakieś inne propozycje? Nie słyszę takowych.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#WaldemarPawlak">Proszę bardzo o formalne przegłosowanie tego.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#WaldemarPawlak">Kto jest za przyjęciem proponowanej ustawy bez poprawek? (3)</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#komentarz">(Głos z sali: Wszyscy.)</u>
<u xml:id="u-10.8" who="#WaldemarPawlak">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-10.9" who="#WaldemarPawlak">Proponowałbym po rozmowie, aby sprawozdawcą był pan senator Mieczysław Golba.</u>
<u xml:id="u-10.10" who="#WaldemarPawlak">Czy pan senator wyraża zgodę? Tak. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-10.11" who="#WaldemarPawlak">Czy są jakieś inne propozycje?</u>
<u xml:id="u-10.12" who="#WaldemarPawlak">Skoro nie ma, to przegłosujmy formalnie też kwestię sprawozdawcy, pana senatora Golby.</u>
<u xml:id="u-10.13" who="#WaldemarPawlak">Za? (3)</u>
<u xml:id="u-10.14" who="#WaldemarPawlak">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-10.15" who="#WaldemarPawlak">Czy ktoś jest przeciw? (0)</u>
<u xml:id="u-10.16" who="#komentarz">(Głos z sali: Nie, nie.)</u>
<u xml:id="u-10.17" who="#WaldemarPawlak">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-10.18" who="#WaldemarPawlak">I na tym kończymy posiedzenie komisji senackiej. Dziękujemy bardzo.</u>
<u xml:id="u-10.19" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 9 minut 26)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>