text_structure.xml 51.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 17 minut 00)</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Kazimierz Kleina)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#KazimierzKleina">Otwieram posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#KazimierzKleina">Witam wszystkich bardzo serdecznie. Witam pana ministra i osoby towarzyszące panu ministrowi. Witam wszystkich gości, którzy do nas dotarli w związku z procedowanymi ustawami.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#KazimierzKleina">Porządek naszego dzisiejszego posiedzenia… Nie ma?</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#komentarz">(Głos z sali: Jest, Panie Senatorze.)</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#KazimierzKleina">Przedmiotem naszego posiedzenia jest rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o współpracy rozwojowej oraz niektórych innych ustaw – druk senacki nr 289.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#KazimierzKleina">I drugi punkt: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o Narodowym Instytucie Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#KazimierzKleina">Czy są uwagi do porządku posiedzenia? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#KazimierzKleina">Informuję państwa senatorów, a także gości, że nasze posiedzenie jest transmitowane przez internet.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#KazimierzKleina">I drugie pytanie. Tzn. tamto to była informacja, a teraz jest pytanie. Czy w posiedzeniu uczestniczą osoby prowadzące działalność lobbingową w rozumieniu prawa? Nie ma takich osób.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#KazimierzKleina">Przystępujemy do rozpatrzenia pierwszego punktu.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#KazimierzKleina">Panie Ministrze, bardzo proszę o omówienie ustawy o zmianie ustawy o współpracy rozwojowej oraz niektórych innych ustaw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PawełKarbownik">Dziękuję serdecznie, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PawełKarbownik">Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PawełKarbownik">Mam przyjemność przedstawić zmiany w ustawie o współpracy rozwojowej oraz niektórych innych ustawach, które są konieczne do tego, żebyśmy skutecznie wzięli udział w odbudowie Ukrainy. Obecnie w Polsce nie ma instytucji finansowej, która mogłaby, wykorzystując środki krajowe czy zagraniczne, wspierać działania rządu w zakresie takiej współpracy, oferując odpowiednie instrumenty finansowe. W związku z tym zaproponowaliśmy zmianę systemową funkcjonowania Banku Gospodarstwa Krajowego i wyposażenie tegoż banku w odpowiednie instrumenty finansowe, które, tak jak wspomniałem, pomogą naszym przedsiębiorcom konkurować na równi z przedsiębiorcami z innych dużych krajów unijnych chociażby w odbudowie Ukrainy. Jest to, jak wiemy, jeden z chyba ogólnie podzielanych postulatów w polityce publicznej w Polsce, niezależnie od stron sporu politycznego, ponieważ kwestia odbudowy Ukrainy, której koszt szacuje się na ok. 500 miliardów dolarów, to jest z pewnością wielkie wyzwanie, ale też, nie oszukujmy się, pewna szansa dla naszych firm. I w sytuacji, którą mamy obecnie, kiedy Bank Gospodarstwa Krajowego nie posiada takich funkcji pozwalających na stosowanie instrumentów finansowych, jakie posiadają jego niemieckie, francuskie czy włoskie odpowiedniki, nie możemy działać na równi. Z tego względu przedstawiliśmy ustawę o zmianie ustawy o współpracy rozwojowej oraz niektórych innych ustaw, która była szczególnie wypracowywana wraz z ministrem spraw zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PawełKarbownik">Przedmiotowy projekt ustawy zakłada następujące zmiany.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PawełKarbownik">Po pierwsze, w ustawie o współpracy rozwojowej dodanie BGK do podmiotów uprawnionych do realizacji takiej współpracy oraz utworzenie Finansowego Instrumentu Współpracy Rozwojowej (FIWR), co pozwoli na realizowanie przez BGK działań z zakresu współpracy rozwojowej, m.in. poprzez tworzenie preferencyjnych oraz dedykowanych dla danej potrzeby produktów, wspierając wdrażanie polskiej współpracy rozwojowej. Dotyczy to w szczególności udzielania pożyczek i kredytów, również z preferencyjnym oprocentowaniem, gwarancji portfelowych, pomocy technicznej i grantów. Wprowadzenie w odniesieniu do FIWR obowiązku odpowiedniego stosowania przepisów ustawy o finansach publicznych dotyczących funduszy utworzonych, powierzonych lub przekazanych BGK na podstawie odrębnych ustaw.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PawełKarbownik">Po drugie, w ustawie o Banku Gospodarstwa Krajowego instytucjonalne wzmocnienie BGK w obszarze współpracy rozwojowej poprzez wyraźne wskazanie, że BGK jako polski bank rozwoju jest uprawniony do wykonywania zadań z zakresu współpracy rozwojowej, jak również rozszerzenie celów działania BGK w tym zakresie poza terytorium Polski.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#PawełKarbownik">Po trzecie, w ustawie prawo bankowe zmiany w art. 128b, które dotyczą przede wszystkim możliwości wnioskowania do Komisji Nadzoru Finansowego o powierzenie innemu bankowi lub instytucji finansowej dokonywania oceny zdolności do spłaty zobowiązania i analizy ryzyka wypłaty zobowiązania w przypadku udzielania poręczeń lub gwarancji przez bank państwowy, powierzenia przez bank państwowy, w tym BGK, outsourcingu oceny ryzyka innemu bankowi lub instytucji finansowej, mających siedzibę na terenie państwa członkowskiego UE lub państwa trzeciego, w przypadku wykonywania zadań z zakresu współpracy rozwojowej. Jednocześnie przedmiotowa ustawa wprowadza roczne limity wydatków z budżetu państwa na finansowanie FIWR. Środki te będą pochodzić z części 19, której dysponentem jest minister właściwy do spraw finansów publicznych.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#PawełKarbownik">Proponowane zmiany wzorowane są, tak jak wspomniałem, na modelu działań innych instytucji rozwoju z państw członkowskich UE, które skutecznie łączą finansowanie rozwoju gospodarek państw rozwijających się ze wsparciem w szczególności rodzimego biznesu. W kontekście Ukrainy pozwolą stworzyć mechanizmy wyrównujące szanse polskich przedsiębiorców na realizację projektów w tym kraju względem konkurentów z innych państw europejskich bądź spoza Europy. Dziękuję uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#KazimierzKleina">Panie Mecenasie, bardzo proszę o opinię Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MaciejTelec">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#MaciejTelec">Ja mam tylko jedną uwagę ogólną, niepopartą poprawkami. Sprowadza się ona do tego, że w ustawie nie przesądzono wprost, w jakiej formie prawnej działa FIWR, tzn. czy jest to zwykły rachunek bankowy, czy państwowy fundusz celowy. Bo z jednej strony w treści ustawy odsyła się do przepisów o funduszach celowych, a z drugiej strony w uzasadnieniu projektu ustawy wskazano, że będzie to rachunek bankowy. I takie niedopowiedzenie implikuje wątpliwość, w jakim zakresie do FIWR stosuje się przepisy o finansach publicznych. Chodzi zwłaszcza o art. 200 ustawy o finansach publicznych, który stanowi, że w takich sytuacjach, tzn. kiedy otwiera się w Banku Gospodarstwa Krajowego rachunek bankowy, konieczne jest, aby minister finansów zawarł z BGK umowę o otwarciu rachunku bankowego. Tak więc pojawia się pytanie, czy ten przepis stosuje się do FIWR, czy też funkcję umowy o rachunek bankowy przejmuje ta umowa dotycząca obsługi FIWR, o której mowa w przepisach, które są dodawane do ustawy o współpracy rozwojowej. Przesądzenie o tym, jaki charakter prawny ma FIWR, ma również wpływ na przepis dostosowujący, który mówi o tym, że FIWR tworzy się z dniem wejścia w życie ustawy. Bo gdyby to był rachunek bankowy, to należałoby wskazać, że FIWR powstaje z dniem otwarcia rachunku bankowego, czyli zawarcia umowy o rachunek bankowy między bankiem a… no, pytanie, kim, czy ministrem finansów, czy ministrami działającymi w uzgodnieniu, bo taka jest konstrukcja przyjęta w tej noweli. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#KazimierzKleina">Panie Ministrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PawełKarbownik">Pan minister Dominik może tu udzielić szczegółowej odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#KazimierzKleina">Proszę bardzo.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#KazimierzKleina">Czy taki zapis jest celowym zabiegiem? Bo tutaj też pojawiły się… Dyskutowaliśmy tu z panem mecenasem i z innymi osobami, no, pojawiła się wątpliwość, ale liczymy na to, że panowie ją rozwieją.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JacekDominik">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#JacekDominik">Dziękuję bardzo panu mecenasowi za te uwagi. Czy to jest celowy zabieg? On jest… Tak naprawdę on wcale nie jest nowy, bo na takiej zasadzie jest tworzona czy była tworzona w przeszłości większość funduszy, które BGK posiada. Tak więc było po prostu wskazanie, że tworzy się fundusz, niekoniecznie nazwany w ogóle funduszem celowym, czy jakikolwiek inny instrument. My akurat nie używamy państwowego funduszu celowego, dlatego że on nie spełnia wymogów, których spełnienie jest niezbędne do tego, żeby BGK mógł skutecznie kreować instrumenty finansowe nie tylko oparte na środkach budżetowych, lecz także w dużej mierze finansowane ze środków unijnych czy w ogóle zagranicznych. Tam jest pewna specyfika polegająca na tym, że te produkty bardzo często mają już pewną formę narzuconą przez osobę współfinansującą, czyli np. Komisję Europejską czy Europejski Bank Inwestycyjny, czy jakiekolwiek inne tego typu instytucje, które określają wstępnie parametry, określają, jaki ma być rodzaj produktu oferowanego poza granicami Unii Europejskiej. BGK musi mieć odpowiednią elastyczność. A jeśli chodzi o to, czym jest FIWR, to jest to pewien zasób majątkowy, finansowy, z którego BGK korzysta w celu skonstruowania takiego instrumentu, ale to nie jest bezpośrednio źródło, na którym oparty jest w 100% taki instrument. Tam np. pojawiła się tylko dopłata do oprocentowania kredytów, jeżeli będzie taka potrzeba. I w takim przypadku z tego rachunku w BGK są pobierane środki na podstawie planu rzeczowo-finansowego uzgodnionego z MF czy np. jest finansowana pomoc techniczna bądź udzielany grant. Ale wszystko jest zależne od tego, jak przewiduje to plan i jakie są generalnie cele współpracy rozwojowej. Tak więc z tego powodu nie jest to ani fundusz, ani klasyczny rachunek bankowy, to jest coś pośredniego. Dlatego nie ma szczególnego wskazania w ustawie, przesądzenia. Podobnej konstrukcji użyto w przypadku bardzo wielu funduszy, których BGK używa.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#JacekDominik">Jeżeli chodzi o art. 200 ustawy o finansach publicznych, to my nie widzimy tutaj żadnego konfliktu, dlatego, że art. 196 ust. 1 pkt 4 wskazuje, że nawet w przypadku państwowych funduszy celowych, o ile stosuje się ten przepis, o ile ustawa nie wskazuje sposobu czy nie powołuje takiego funduszu i nie wskazuje zasad określających utworzenie rachunków… W tym przypadku mamy właśnie taką sytuację. Ta zmiana ustawowa jest lex specialis w odniesieniu do ustawy o finansach publicznych. Tak więc są tu opisane parametry FIWR i to, że on będzie tworzony… że obsługa tego rachunku będzie oparta na umowie między ministrem finansów a Bankiem Gospodarstwa Krajowego. W związku z tym tu nie ma problemu. Sprawdziliśmy też, że dotychczas wszystkie fundusze nie miały zapisu o powołaniu konkretnego rachunku w dniu iks czy igrek. Zresztą konsultowaliśmy się z kolegami z BGK. To następuje na podstawie ustawy, samo wejście w życie ustawy, w której wskazuje się, że w BGK coś się tworzy, powoduje, że oni automatycznie uruchamiają swoje procedury i mają taki rachunek przygotowany. Tak więc tutaj nie będzie żadnej kolizji prawa ani nie będzie podwójnych norm, nie będzie podwójnych prowizji. Wszystko będzie uregulowane w tej umowie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#KazimierzKleina">Panie Mecenasie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MaciejTelec">Moje wątpliwości są czysto teoretyczne, bo kiedy patrzy się na te obydwie umowy, widać, że niektóre przepisy tych umów się powtarzają, np. umowa o rachunek bankowy i umowa, która została ustanowiona w tych przepisach, przewidują wynagrodzenie dla banku za prowadzenie rachunku, z kolei np. umowa o rachunek bankowy przewiduje wysokość oprocentowania tego rachunku, a w tej umowie tego nie ma, więc te umowy nie są kompatybilne. Jeżeli takie przepisy były, że tak powiem, ćwiczone w praktyce, to być może to zadziała. Ale nie wynika to wprost… Relacja między tymi przepisami nie została wprost określona w tej noweli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#komentarz">(Radca Generalny w Wydziale Międzynarodowych Instytucji Finansowych w Departamencie Współpracy Międzynarodowej w Ministerstwie Finansów Jacek Dominik: Jeżeli mogę, Panie Przewodniczący…)</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#KazimierzKleina">A więc to oznacza, że w zależności od sytuacji, w zależności od rodzaju środków będzie, że tak powiem, uruchomiony taki rachunek czy konto, czy…</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#komentarz">(Radca Generalny w Wydziale Międzynarodowych Instytucji Finansowych w Departamencie Współpracy Międzynarodowej w Ministerstwie Finansów Jacek Dominik: Nie. Ja zaraz wyjaśnię.)</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#KazimierzKleina">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JacekDominik">Jeżeli chodzi o sam rachunek, to jest to dokładnie kopia tego, co mamy w przypadku funduszy gwarancyjnych i innych, czy kolejowego, czy jakiegokolwiek innego, który obsługuje BGK. My mamy… W tej chwili pracujemy już nad umową i mamy dokładnie te same parametry. Wszystko to, o czym powiedział pan mecenas, jest tam uwzględnione, włącznie z wysokością oprocentowania depozytów, z zasadami wpłaty i wypłaty z tych rachunków, z tym, na czyj wniosek i w jakich terminach to będzie robione. Wszystko jest omówione. A sam FIWR jako instrument działa w następujący sposób. W roku poprzedzającym BGK w porozumieniu z ministrem finansów i ministrem spraw zagranicznych przygotowuje plan rzeczowo-finansowy, określa, jakiego typu instrumenty zostaną użyte w następnym roku, na jakie obszary terytorialne to idzie – w tym przypadku w większości idzie to na Ukrainę – jakie to są instrumenty i jakie dofinansowanie z budżetu państwa jest potrzebne, żeby te instrumenty spełniały swoją funkcję. To wszystko jest zatwierdzane, a potem idzie normalnie w ustawie budżetowej. Jest pełna kontrola parlamentarna. Tym, na co należy zwrócić uwagę, jest fakt, że FIWR podlega odpowiednim przepisom ustawy o finansach publicznych, przede wszystkim regule wydatkowej, czyli my mamy nad tym pełną kontrolę. Nie ma możliwości zadłużania FIWR, coś takiego w ogóle nie istnieje. BGK nie może podejmować żadnych zobowiązań na rzecz FIWR. Wszystko jest pod pełną kontrolą ministra finansów. Zmiana jakichkolwiek parametrów, czyli np. zwiększenie środków na dany rok, wymaga normalnego procesu legislacyjnego i pełnego udziału parlamentu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#KazimierzKleina">Ja myślę, że byśmy…</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#KazimierzKleina">Pan minister chciał jeszcze zabrać głos.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#KazimierzKleina">Przy okazji mam też pytanie: jakimi środkami ten fundusz będzie obracał? Ile przewidujecie państwo środków z budżetu państwa?</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#KazimierzKleina">Czy pan minister…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PawełKarbownik">Mamy to przygotowane. Ja tylko chciałbym podziękować za te pytania pana mecenasa, bo to rzeczywiście jest jakby… To był także nasz dylemat, kiedy to tworzyliśmy i bardzo precyzyjnie patrzyliśmy na te przepisy również w kontekście białej księgi finansów publicznych, którą opublikowaliśmy rok temu. Z tego też względu mieliśmy długie rozmowy w MF, również z panią minister Majszczyk, żeby nie tworzyć znowu jakichś wyłomów w finansach publicznych, żeby to nie był jakiś kolejny fundusz celowy, tylko bardzo precyzyjny instrument finansowy służący do wykorzystania tych środków, tych miliardów euro, które są w Komisji Europejskiej, na odbudowę Ukrainy, ponieważ już mamy wnioski złożone przez polskie podmioty właśnie w BGK. I BGK jest jedyną instytucją finansową w Polsce, która posiada akredytację Komisji Europejskiej, tzw. pillar assessment, żeby w ogóle móc korzystać z tych pieniędzy unijnych. I naszą główną bolączką było z jednej strony to, żeby zapewnić przejrzystość, pełną transparencję i kontrolę parlamentu, a z drugiej strony to, żebyśmy mieli te gigantyczne środki unijne pracujące dla naszych przedsiębiorstw, bo one już mają projekty.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PawełKarbownik">Jeżeli chodzi o pytanie pana przewodniczącego, to w art. 5 jest określony maksymalny limit wydatków budżetu państwa na poszczególne lata. Oczywiście to jest maksymalny limit, on zależy od tych wniosków, ale w 2025 r. to są 263 miliony, a w kolejnych latach to jest 166, 306…</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#komentarz">(Przewodniczący Kazimierz Kleina: W złotych to jest, tak?)</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#PawełKarbownik">W złotych, tak, tak.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#komentarz">(Przewodniczący Kazimierz Kleina: 260, limit na pomoc…)</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#PawełKarbownik">263 miliony…</u>
          <u xml:id="u-15.6" who="#komentarz">(Przewodniczący Kazimierz Kleina: …dla Ukrainy na rok… To będzie się składało jeszcze… To może być powiększane o inne środki europejskie. Prawda?)</u>
          <u xml:id="u-15.7" who="#PawełKarbownik">Tak. Ale to jest na pomoc dla przedsiębiorstw.</u>
          <u xml:id="u-15.8" who="#komentarz">(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Dla przedsiębiorstw.)</u>
          <u xml:id="u-15.9" who="#PawełKarbownik">Dla naszych firm.</u>
          <u xml:id="u-15.10" who="#komentarz">(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Tak, dla naszych firm. A więc np. odsetki od kredytów itd…)</u>
          <u xml:id="u-15.11" who="#PawełKarbownik">To jest bardzo ważne.</u>
          <u xml:id="u-15.12" who="#komentarz">(Przewodniczący Kazimierz Kleina: …na różne tego typu kwestie.)</u>
          <u xml:id="u-15.13" who="#PawełKarbownik">Tak, tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#KazimierzKleina">Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#KazimierzKleina">Czy są jeszcze pytania w tej sprawie? Proszę bardzo.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#KazimierzKleina">Skoro nie ma, to stawiam wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#KazimierzKleina">Czy są inne wnioski? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#KazimierzKleina">Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#KazimierzKleina">Kto jest za przyjęciem ustawy bez poprawek? (4)</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#KazimierzKleina">Jednogłośnie za.</u>
          <u xml:id="u-16.7" who="#KazimierzKleina">Czy pozwolicie panowie, żebym był sprawozdawcą?</u>
          <u xml:id="u-16.8" who="#komentarz">(Głos z sali: Oczywiście.)</u>
          <u xml:id="u-16.9" who="#KazimierzKleina">Tak?</u>
          <u xml:id="u-16.10" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-16.11" who="#KazimierzKleina">No to ja będę jutro sprawozdawcą i spotkamy się z panem ministrem jeszcze raz.</u>
          <u xml:id="u-16.12" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo naszym gościom z Ministerstwa Finansów.</u>
          <u xml:id="u-16.13" who="#komentarz">(Głos z sali: Dziękujemy uprzejmie. Do jutra.)</u>
          <u xml:id="u-16.14" who="#KazimierzKleina">Przechodzimy do drugiego punktu.</u>
          <u xml:id="u-16.15" who="#KazimierzKleina">Ale teraz prosiłbym o 2 minuty przerwy. Dobrze?</u>
          <u xml:id="u-16.16" who="#KazimierzKleina">Witam już oczywiście panią minister, która dotarła do nas, a ja jeszcze…</u>
          <u xml:id="u-16.17" who="#komentarz">(Przerwa w obradach)</u>
          <u xml:id="u-16.18" who="#KazimierzKleina" />
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#KazimierzKleina">Wznawiam posiedzenie komisji.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#KazimierzKleina">I jeszcze raz bardzo serdecznie witam panią minister Adrianę Porowską, minister do spraw społeczeństwa obywatelskiego w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Witam panią Adelę Gąsiorowską, zastępcę dyrektora Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, i wszystkie osoby, które paniom towarzyszą.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#KazimierzKleina">Przedmiotem naszego posiedzenia w tym punkcie jest rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o Narodowym Instytucie Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#KazimierzKleina">Bardzo proszę panią minister o przedstawienie tej ustawy wraz z uzasadnieniem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#AdrianaPorowska">Dzień dobry. Witam państwa serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#AdrianaPorowska">Ustawa o zmianie ustawy o Narodowym Instytucie Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego wprowadza tak naprawdę 2 zasadnicze zmiany. Pierwsza to podwyższenie limitów wydatków budżetowych na realizację programów. Są to limity finansowe na kolejne 10 lat, przy czym limit finansowy na rok 2025 jest szczególny, dlatego że mamy tutaj dodatkowy program, który nazywa się „Moc małych społeczności”. To jest program wspierający budowę organizacji pozarządowych spoza dużych ośrodków miejskich. I to jest 70 milionów zł na ten rok.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#AdrianaPorowska">Druga zmiana to jest zmiana, która jest szalenie istotna dla nas, a chodzi o to, że inni ministrowie będą mogli zlecać zadania Narodowemu Instytutowi Wolności. To jest bardzo istotne, bo Narodowy Instytut Wolności w ostatnim czasie jako agenda rządowa do spraw rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, merytorycznego, ale i finansowego wsparcia organizacji pozarządowych, przeszedł bardzo wiele zmian w ciągu tego roku. Powołano nowych ekspertów, którzy zostali przeszkoleni, którzy przechodzą specjalne egzaminy, a ich losowanie przy kolejnych konkursach odbywa się za pośrednictwem specjalnego programu. To jest jedna ze zmian, która ma za zadanie pokazać w sposób jasny, że ani minister, ani dyrektor Narodowego Instytutu Wolności nie ma wpływu na ocenę wyników konkursów dla organizacji pozarządowych.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#AdrianaPorowska">Mamy oczywiście cały szereg programów wspierających w różny sposób organizacje pozarządowe. To są np. program wsparcia organizacji harcerskich i skautowych, rządowy program rozwoju organizacji obywatelskich. Ta ustawa przewiduje również przeznaczenie środków na realizację nowych programów i nowych zadań zleconych przez przewodniczącą Komitetu do spraw Pożytku Publicznego.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#AdrianaPorowska">Jeśli są jakieś pytania do nas, to bardzo chętnie uzupełnimy tę informację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#KazimierzKleina">Pani Mecenas, proszę o uwagi legislacyjne do ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#IwonaKozeraRytel">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#IwonaKozeraRytel">Wysoka Komisjo, Szanowni Państwo, Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag do ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#KazimierzKleina">Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#KazimierzKleina">Bardzo proszę, Panie Senatorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#KrzysztofBieńkowski">Panie Przewodniczący, mam pytanie dotyczące proponowanych zmian już w roku bieżącym. Z czego wynikają te zmiany na ten rok? Czemu te wydatki nie zostały uwzględnione w ustawie budżetowej, w planach na trwający już rok? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#KazimierzKleina">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#AdrianaPorowska">Ze względu na szczególną sytuację i konieczność położenia nacisku na bezpieczeństwo we wszystkich wymiarach państwa postanowiliśmy w ten sposób wzmocnić organizacje pozarządowe, a właściwie społeczeństwo obywatelskie, w celu budowania odporności społecznej. To właśnie organizacje pozarządowe ostatnimi laty – zarówno w pandemii, jak i podczas wojny w Ukrainie, jak i teraz w trakcie powodzi – wspierały swoją mocą i swoją sprawczością w kryzysach. Wsparcie, które będzie się odbywało za pomocą projektu „Moc małych społeczności”, będzie się odbywało na terenie, tak jak mówiłam, całej Polski i będzie skierowane do małych organizacji pozarządowych.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#AdrianaPorowska">To wsparcie ma 3 cele. Pierwszy cel: przekazanie środków dla organizacji pozarządowych do 50 tysięcy zł, z czego połowa na wsparcie instytucjonalne. To wsparcie instytucjonalne to jest zarówno wsparcie rzeczowe dla organizacji pozarządowych, jak i wsparcie w postaci przeprowadzania różnego rodzaju kursów czy specjalizacji dla pracowników tych organizacji.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#AdrianaPorowska">Drugi cel: wsparcie w postaci sieciowania. Przewidujemy, że organizacje pozarządowe będą sieciować się w poszczególnych województwach.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#AdrianaPorowska">I trzeci: regranting dla organizacji społeczeństwa obywatelskiego. To są środki do ok. 10 tysięcy zł i to wsparcie mogą otrzymywać np. rady seniorów, rady młodzieżowe czy inne związki osób, które zechciałyby działać na rzecz swojej społeczności lokalnej. Do 10 tysięcy zł – oznacza to, że mogą to być także granty na poziomie 3 tysięcy czy 5 tysięcy zł. W tym działaniu mogą wziąć udział absolutnie wszyscy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#KazimierzKleina">Przewidujecie państwo w tej ustawie także środki dodatkowe na siedzibę instytutu. Tak? Prosilibyśmy o wyjaśnienie tej kwestii. Jaki jest koszt całej tej operacji i kiedy podjęta została decyzja o zbudowaniu czy przebudowaniu budynku na potrzeby Narodowego Instytutu Wolności? Jakie to są kwoty i dlaczego te kwoty nie znalazły się w ustawie o instytucie?</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#komentarz">(Minister do spraw Społeczeństwa Obywatelskiego Adriana Porowska: Pozwolę sobie oddać głos w tej sprawie panu dyrektorowi Łukaszowi Jachimowiczowi.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#ŁukaszJachimowicz">Dzień dobry.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#ŁukaszJachimowicz">Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#ŁukaszJachimowicz">Tak naprawdę zmiana limitów nie wprowadza podwyższenia kosztów, jakie są związane z realizacją tej inwestycji. Jeżeli chodzi o ogólny koszt realizacji tej inwestycji, to jest on zgodny z decyzją ministra finansów, która została wydana na 3 lata. Rok 2025 jest ostatnim rokiem, jaki obejmuje ta decyzja. Ogólna kwota przeznaczona na tę inwestycję wynosi niecałe 33 miliony zł.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#komentarz">(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Cały koszt…)</u>
          <u xml:id="u-26.4" who="#ŁukaszJachimowicz">Tak.</u>
          <u xml:id="u-26.5" who="#komentarz">(Przewodniczący Kazimierz Kleina: …budowy czy przebudowy…)</u>
          <u xml:id="u-26.6" who="#ŁukaszJachimowicz">Zabezpieczenie środków na tę inwestycję w Ministerstwie Finansów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#KazimierzKleina">Od początku do końca, tak? To jest koszt przebudowy… Gdzie tę siedzibę będziecie państwo mieli?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#ŁukaszJachimowicz">To jest siedziba Narodowego Instytutu Wolności, która została zgodnie z umową z Centrum Obsługi Administracji Rządowej, czyli COAR, bo COAR jest właścicielem tego budynku, który jest remontowany… To jest umowa wieloletnia, na 20 lat. Narodowy Instytut Wolności rozpoczął inwestycję w roku 2023. Inwestycja miała się zakończyć w roku 2024, ale instytut napotkał wiele trudności w trakcie jej realizacji. W tej chwili trwają bardzo głębokie, zaawansowane analizy co do tej inwestycji i dalszego jej losu. Zmiany limitów w ustawie nie są absolutnie związane z podwyższeniem jakiegokolwiek finansowania na tę inwestycję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#KazimierzKleina">To jeszcze raz: nie wiadomo, czy będzie tam siedziba Narodowego Instytutu Wolności. Tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#ŁukaszJachimowicz">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#KazimierzKleina">A jaką kwotę do tej pory wydano na ten budynek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#ŁukaszJachimowicz">W chwili obecnej jest to ok. 10 milionów zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#KazimierzKleina">10 milionów. I państwo chcecie wydać jeszcze 20 milionów, tak? No bo tak pan mówi, że 30 milionów łącznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#ŁukaszJachimowicz">Tyle jest zabezpieczone w ramach tej decyzji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#KazimierzKleina">No ale nie, nie… Chyba macie państwo jakiś plan, ile to ma kosztować. Prawda? Przecież to tak nie można mówić, że… Nawet jak ktoś kurnik buduje dla 10 kur, to planuje, ile on będzie kosztował.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#MagdalenaZaraś">Dzień dobry państwu. Magdalena Zaraś, kancelaria premiera.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#MagdalenaZaraś">Jest dokładnie tak, jak pan przewodniczący mówi. Była podpisana umowa z inwestorem, był stworzony plan inwestycyjny z kosztorysem całej inwestycji i na tej podstawie zostały oszacowane kwoty i przygotowana decyzja ministra finansów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#KazimierzKleina">To dlaczego to zostało wpisane do ustawy teraz? Bo w tej ustawie to jest, wpisujecie państwo w uzasadnieniu tę kwestię…</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#KazimierzKleina">Jeżeli to już było, no to po co o tym pisać teraz? I wszystko jest okej? Rozumiem, że…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#MagdalenaZaraś">Ustawa o Narodowym Instytucie Wolności zakłada politykę finansową instytutu i wszelkie koszty związane z funkcjonowaniem instytutu – czy to koszty związane z poszczególnymi programami, czy też z funkcjonowaniem samej organizacji, a mamy tutaj dotacje podmiotową, koszty inwestycyjne – muszą być ujęte w limitach ustawowych. Dlatego też w uzasadnieniu do ustawy opisaliśmy wszelkie pozycje, które wchodzą w budżet NIW i które muszą być ujęte w limitach ustawowych. W sytuacji, gdy planujemy limity, do czego zobowiązują nas przepisy na kolejne 10 lat, oczywiście musimy też uwzględnić koszty, jakie były planowane i przeznaczone na inwestycję Belwederska – Parkowa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#KazimierzKleina">Ile osób pracuje w tej chwili w instytucie?</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#AdelaGąsiorowska">Ok. 60 osób.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#KazimierzKleina">Państwo zdajecie sobie sprawę, że instytut ma za sobą sporo, że tak powiem, złej przeszłości. Myśmy na to w Senacie wielokrotnie zwracali uwagę. Rozumiem, że to wszystko… Państwo takim, no, trochę niepewnym głosem tłumaczycie, wyjaśniacie te kwestie związane i z budynkiem, i z innymi sprawami itd. Rozumiem, że tam był przeprowadzony jakiś solidny audyt dotyczący sposobu wydatkowania tych pieniędzy. Tak? Czy wszystko było w porządku? Czy w takim razie te wszystkie obawy, jakie były zgłaszane przez lata, nie mają uzasadnienia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#AdrianaPorowska">To może ja odpowiem. Tak jak przy omawianiu poprzedniej ustawy… Narodowy Instytut Wolności, jeśli chce zwiększyć swój budżet… Musi to przejść pełną ścieżkę legislacyjną. I stąd jesteśmy u państwa z tym pierwszym punktem.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#AdrianaPorowska">Druga rzecz. Narodowy Instytut Wolności bardzo się przydaje teraz… Pewnie państwo słyszeli, że rząd amerykański zablokował środki humanitarne na całym świecie, w tym np. w Polsce. Organizacje…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#KazimierzKleina">Pani Minister, ale nie mamy planu, żeby go likwidować, chociaż takie były założenia. Pytanie dotyczy przeszłości, tego, jakie wnioski wynikają z przeszłości i czy te wątpliwości, które były kiedyś artykułowane przez różne osoby, także polityków, miały uzasadnienie czy nie miały.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#AdrianaPorowska">Narodowy Instytut Wolności został poddany kontroli NIK. Jeśli państwo chcą posłuchać o tej kontroli NIK, o jej wynikach i wprowadzonych zmianach, to ja z przyjemnością oddam głos pani dyrektor Narodowego Instytutu Wolności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#AdelaGąsiorowska">Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#AdelaGąsiorowska">Pozwolę sobie krótko powiedzieć o wynikach przeprowadzonych audytów i o zmianach, które zostały już wprowadzone.</u>
          <u xml:id="u-45.2" who="#AdelaGąsiorowska">Ma pan przewodniczący rację, że pewne rzeczy nie działały w ostatnich latach i wymagały poprawy z punktu widzenia, po pierwsze, prawidłowości wydatkowania środków publicznych, po drugie, kwestii zaufania publicznego, społecznego do instytucji, jaką jest narodowy instytut. Tak jak pani ministra powiedziała, była przeprowadzona kontrola NIK, była przeprowadzona kontrola przewodniczącej Komitetu do spraw Pożytku Publicznego. Te kontrole wykazały pewne nieprawidłowości. Wyniki tych kontroli razem z zaleceniami pokontrolnymi są opublikowane na stronach NIW i właściwych instytucji kontrolujących.</u>
          <u xml:id="u-45.3" who="#AdelaGąsiorowska">Można powiedzieć, że te nieprawidłowości dotyczyły kilku obszarów. Tak naprawdę takim głównym obszarem, który był badany, była prawidłowość oceny składanych wniosków. Okazało się, że część organizacji otrzymała dofinansowania, których nie powinna była otrzymać. Wynikało to m.in. z pewnych nieprawidłowości dotyczących wyboru ekspertów oceniających wnioski i sposobu przydzielania tym ekspertom wniosków do oceny, jak również dokonywania zmian w listach konkursowych już na etapie pracy panelu ekspertów i komisji konkursowych, czyli, można powiedzieć, no, po prostu manipulacji tymi listami, tak żeby odpowiednie podmioty otrzymały dofinansowanie.</u>
          <u xml:id="u-45.4" who="#AdelaGąsiorowska">W toku wprowadzania zmian w Narodowym Instytucie Wolności… Wprowadziliśmy kilka zmian. Oczywiście rozpoczęło się to od zmian kadrowych w kierownictwie i w radzie Narodowego Instytutu Wolności. Został ogłoszony zupełnie nowy nabór ekspertów oceniających wnioski. Ci kandydaci zostali poddani certyfikacji, czyli musieli przejść pewne testy wiedzy, i następnie na tej podstawie zostali wybrani. W tym najnowszym rozdaniu środków… Dołożyliśmy wszelkich starań, żeby środki zostały rozdystrybuowane w sposób zgodny z regulacjami. Eksperci byli losowani. Zadbaliśmy o to, ażeby deklaracje bezstronności zostały przez nich podpisane na tych etapach, na których wymagają tego przepisy prawa. Dyrekcja instytutu w żaden sposób nie ingerowała w wyniki konkursu. Protokoły z posiedzeń komisji konkursowych, jak i paneli ekspertów zostały opublikowane na naszych stronach internetowych – to był postulat zarówno organów kontrolnych, jak i przedstawicieli społeczeństwa obywatelskiego.</u>
          <u xml:id="u-45.5" who="#AdelaGąsiorowska">Mogę też powiedzieć, że cały czas trwają postępowania dążące do tego, żeby środki, które zostały rozdystrybuowane nieprawidłowo, zostały zwrócone do budżetu państwa. Prowadzone są kontrole i w przypadku, gdy stwierdzone jest, że środki zostały przyznane lub wydatkowane niezgodnie z przeznaczeniem, te środki będą zwracane, tzn. wydawane są decyzje o konieczności ich zwrotu. Trwają postępowania egzekucyjne w tym zakresie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#KazimierzKleina">Senator Pęcherz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#JanuszPęcherz">Krótko bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#JanuszPęcherz">Pani Ministro, może gdybyśmy od tego zaczęli to dzisiejsze spotkanie, to nie byłoby tych pytań pana przewodniczącego. No, trochę oczekiwaliśmy, że ten narodowy instytut, na który szło… No, już nie będę mówił, co szło. Chcielibyśmy wiedzieć, jak przychodzicie państwo do nas z tym… To jest praktycznie podniesienie limitów… Informacja o tym, że wszystko w tej chwili zmierza do jak najbardziej uporządkowanej działalności, byłaby wystarczająca. No i pewnie w ogóle byśmy o tym nie dyskutowali. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#KazimierzKleina">Proszę bardzo, Senatorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#KrzysztofBieńkowski">Panie Przewodniczący, nie dostałem odpowiedzi na pytanie, czemu teraz zmieniamy ten plan i zwiększamy limit wydatków o 70 milionów, a nie wcześniej, w ramach planowania ustawy budżetowej na rok 2025 r. Czemu wtedy tego nie zmieniono?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#KazimierzKleina">My tu nie zmieniamy ustawy budżetowej, tylko plan finansowy instytucji.</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#KazimierzKleina">Proszę bardzo, w takim razie jeszcze pani minister. Proszę bardzo.</u>
          <u xml:id="u-50.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#ŁukaszJachimowicz">Szanowny Panie Przewodniczący, te środki są w tej chwili zabezpieczone w rezerwie ministra finansów w poz. 83. Jest to opisane, te 70 milionów, celowo… One będą decyzją ministra finansów i decyzją komisji finansów przekazane, ale warunkiem technicznym jest właśnie zmiana tych limitów. To nie jest tak, że w tej chwili nie ma tych środków w ustawie budżetowej. One są, tylko w innym miejscu. One muszą z rezerwy ministra finansów przejść, kolokwialnie rzecz ujmując, do KPRM. Potem KPRM podpisuje umowę z Narodowym Instytutem Wolności i Narodowy Instytut Wolności otrzymuje te środki. Ale warunkiem jest to, że limit jest podwyższony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#KazimierzKleina">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#KrzysztofBieńkowski">Chciałbym dopytać o te limity. Czemu przed rozpoczęciem roku nie były zaplanowane takie limity, tylko dopiero teraz?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#KazimierzKleina">Proszę bardzo, Pani Minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#AdrianaPorowska">Świat się zmienia. Minister do spraw społeczeństwa obywatelskiego bierze udział w pracach nad ustawą o obronie cywilnej, razem z ministrem obrony narodowej i razem z ministrem spraw wewnętrznych i administracji. Zdajemy sobie sprawę z tego, że oprócz wzmocnienia polskich granic, oprócz wzmocnienia polskiej armii, potrzebujemy też wzmocnić społeczeństwo. Jesteśmy bardzo zapóźnieni w edukacji społecznej. Uważamy, że to właśnie małe organizacje pozarządowe, które mają bardzo duże…</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-55.2" who="#AdrianaPorowska">…zaufanie społeczne, pomogą nam w tym, aby wyedukować społeczeństwo. Zmienił się świat. Jesteśmy w takim momencie, w którym już wiemy doskonale o tym, że o zakończeniu wojny w Ukrainie raczej nie ma mowy – raczej możemy mówić o tym, że zostanie zawieszona, że będzie jakiś rodzaj rozejmu. Wiemy doskonale o tym, że musimy działać w celu edukacji i wsparcia społeczeństwa. Pierwsza linia tego wsparcia społeczeństwa to jest wzmocnienie organizacji pozarządowych.</u>
          <u xml:id="u-55.3" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#KazimierzKleina">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#KrzysztofBieńkowski">Panie Przewodniczący, nadal nie uzyskałem odpowiedzi. Czemu pół roku temu nie wiedzieliśmy, że mamy wspierać to obywatelskie społeczeństwo? I czy państwo naprawdę zakładali, że wojna w Ukrainie się zakończy pół roku temu, a teraz państwo tego nie zakładają? Ja proszę o odpowiedź, co się zmieniło –konkretnie. Bo to się nie zmieniło akurat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#KazimierzKleina">Ja myślę, że… No, pani minister ma prawo odpowiedzieć tak, jak uważa za stosowne. Ale rzeczywiście jeszcze raz…</u>
          <u xml:id="u-58.1" who="#KazimierzKleina">Ja też chciałbym o coś dopytać. Limit na rok bieżący wynosi 213 milionów, a teraz państwo proponujecie zmianę, zwiększenie do 309 milionów zł, czyli prawie o 100 milionów zł, a nie o 70 milionów. Te 70 milionów zł to było zwiększenie środków przy okazji prac nad ustawą budżetową. Tak więc pozostałe środki, te, o które została zwiększona kwota tego limitu na rok bieżący, pochodzi… No właśnie, z jakiego źródła w takim razie?</u>
          <u xml:id="u-58.2" who="#KazimierzKleina">Pani Minister, bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-58.3" who="#komentarz">(Zastępca Dyrektora Departamentu Społeczeństwa Obywatelskiego w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Magdalena Zaraś: Odnosząc się do…)</u>
          <u xml:id="u-58.4" who="#KazimierzKleina">Pani dyrektor, tak?</u>
          <u xml:id="u-58.5" who="#komentarz">(Zastępca Dyrektora Departamentu Społeczeństwa Obywatelskiego w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Magdalena Zaraś: Tak, tak.)</u>
          <u xml:id="u-58.6" who="#KazimierzKleina">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#MagdalenaZaraś">Odnosząc się do pytania pana senatora, powiem tak. Rzeczywiście dobrze by było, gdybyśmy już mieli te środki w limitach, żeby móc rozpocząć konkurs. Decyzja o tym, że 70 milionów zł zostanie przeznaczone, że tak powiem, dla pani minister i dla NIW, zapadła dość późno. W ostatnim kwartale roku 2024 zaczęliśmy procedować ustawę, tę nowelizację. Sami państwo najlepiej wiedzą, jak ten proces wygląda: uzgodnienia itd. W tej chwili jesteśmy zmobilizowani i chcemy, żeby to było jak najszybciej… No, boimy się tego harmonogramu działań, jakie przed nami, bo my te środki musimy wydatkować, a właściwie Narodowy Instytut Wolności, do końca bieżącego roku.</u>
          <u xml:id="u-59.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#KazimierzKleina">Skąd te kwoty 213 milionów i 309 milionów?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#MagdalenaZaraś">Kwoty, jeśli chodzi o bieżący limit… Jak tu już zostało powiedziane, to jest te 70 milionów. Ale tak jak zapisano w uzasadnieniu, wnioskowaliśmy o dodatkowe środki na fundusz… 5 milionów na PROO, czyli ten program rozwoju organizacji obywatelskich, a także o zwiększenie finansowania programu skautowego…</u>
          <u xml:id="u-61.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#KazimierzKleina">To, na jakie cele, to już… Z jakich źródeł pochodzą te pieniądze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#MagdalenaZaraś">To jest budżet państwa.</u>
          <u xml:id="u-63.1" who="#komentarz">(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Słucham?)</u>
          <u xml:id="u-63.2" who="#MagdalenaZaraś">To jest budżet państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#KazimierzKleina">No, to wiadomo. Przecież wszystko z budżetu państwa idzie. Prawda? Te 70 milionów… Ta zmiana została dokonana podczas pracy nad ustawą budżetową w styczniu br. Prawda?</u>
          <u xml:id="u-64.1" who="#komentarz">(Głos z sali: Tak.)</u>
          <u xml:id="u-64.2" who="#KazimierzKleina">A teraz jest zmiana z 213 milionów do 309 milionów, czyli wzrost o 96 milionów zł. Propozycja kwoty w budżecie państwa to było 70 milionów. Z jakiego źródła pochodzą pozostałe środki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#MagdalenaZaraś">W toku prac nad dostawą budżetową dokonaliśmy analizy i okazało się, że potrzebne jest zwiększenie limitów w danych programach. Tak? Dostaliśmy taką prośbę, nie wiem, od ministra kultury czy od innych instytucji, że potrzebne będzie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#KazimierzKleina">Pani Dyrektor, to my rozumiemy doskonale. Nam chodzi o te dodatkowe środki. Z jakiegoś źródła one pochodzą? O to nam chodzi. Czy z jakiejś rezerwy budżetu państwa, czy… No, tak się czasami dzieje, że przesunięcia…</u>
          <u xml:id="u-66.1" who="#KazimierzKleina">Proszę bardzo, Pani Minister.</u>
          <u xml:id="u-66.2" who="#komentarz">(Głos z sali: Pani dyrektor.)</u>
          <u xml:id="u-66.3" who="#KazimierzKleina">Proszę bardzo, Pani Dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#AdelaGąsiorowska">To ja odpowiem. Te 70 milionów jest z budżetu państwa, stricte z rezerwy. Pozostałe środki również są z budżetu państwa – ze środków, które są przewidziane na rzecz Narodowego Instytutu Wolności. Tak że budżet Narodowego Instytutu Wolności generalnie został podniesiony, ale oprócz przewidzenia określonych środków w ustawie budżetowej, które możemy wydatkować, które są nam przyznawane… Dodatkowo potrzebujemy podnieść ten formalny limit, tak żebyśmy faktycznie mogli te środki otrzymać i wydatkować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#KazimierzKleina">Dobra, nie będziemy dalej pytali, bo to po prostu w kółko, że tak powiem… Na to pytanie jest pewnie prosta odpowiedź, tylko że jej nie znamy i dlatego dopytujemy. No, środki zawsze pochodzą z jakiegoś źródła, prawda? Ale zostawmy tę kwestię.</u>
          <u xml:id="u-68.1" who="#KazimierzKleina">Czy są jakieś jeszcze pytania do pani minister, ewentualnie do gości? Proszę bardzo.</u>
          <u xml:id="u-68.2" who="#KazimierzKleina">A są wnioski legislacyjne?</u>
          <u xml:id="u-68.3" who="#KazimierzKleina">Składam wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.</u>
          <u xml:id="u-68.4" who="#KazimierzKleina">Czy są inne wnioski?</u>
          <u xml:id="u-68.5" who="#KazimierzKleina">Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-68.6" who="#KazimierzKleina">Kto jest za przyjęciem ustawy? (3)</u>
          <u xml:id="u-68.7" who="#KazimierzKleina">Kto jest przeciw? (1)</u>
          <u xml:id="u-68.8" who="#KazimierzKleina">Ustawa została zaakceptowana…</u>
          <u xml:id="u-68.9" who="#KazimierzKleina">Wstrzymał się ktoś? (0)</u>
          <u xml:id="u-68.10" who="#KazimierzKleina">Nie wstrzymał, bo wszyscy głosowali.</u>
          <u xml:id="u-68.11" who="#KazimierzKleina">Ustawa została zaakceptowana.</u>
          <u xml:id="u-68.12" who="#KazimierzKleina">Na senatora sprawozdawcę proponuję pana senatora Pęcherza.</u>
          <u xml:id="u-68.13" who="#KazimierzKleina">Czy jest zgoda?</u>
          <u xml:id="u-68.14" who="#komentarz">(Senator Janusz Pęcherz: Tak.)</u>
          <u xml:id="u-68.15" who="#KazimierzKleina">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-68.16" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo pani minister i osobom pani towarzyszącym.</u>
          <u xml:id="u-68.17" who="#KazimierzKleina">Zamykam posiedzenie. To wszystko na dzisiaj.</u>
          <u xml:id="u-68.18" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-68.19" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 17 minut 49)</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>