text_structure.xml
43.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 10 minut 03)</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Kazimierz Kleina)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#KazimierzKleina">Otwieram posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#KazimierzKleina">Witam wszystkich bardzo serdecznie. Witam panie i panów ministrów. Nasze posiedzenie zaszczycili ministrowie: pan Marek Gzik, sekretarz stanu, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego – witamy; pan Wojciech Konieczny, sekretarz stanu, Ministerstwo Zdrowia… Czytam alfabetycznie, dlatego panie… Pani Hanna Majszczyk, podsekretarz stanu, Ministerstwo Finansów – pani minister jest odpowiedzialna za całą ustawę budżetową i reprezentuje rząd w tych sprawach – pani Joanna Mucha, sekretarz stanu, Ministerstwo Edukacji Narodowej, oraz pan Dariusz Standerski, Ministerstwo Cyfryzacji. Witam wszystkich pracowników ministerstw i dyrektorów.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#KazimierzKleina">Przedmiotem naszego posiedzenia jest rozpatrzenie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#KazimierzKleina">Czy są uwagi do porządku posiedzenia? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#KazimierzKleina">Proszę państwa, informuję, że nasze posiedzenie jest transmitowane przez internet.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#KazimierzKleina">Druga kwestia. Czy w posiedzeniu uczestniczą osoby prowadzące działalność lobbingową w rozumieniu prawa? Nie.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#KazimierzKleina">Trzecia kwestia to terminy. Jak państwo wiecie, ta ustawa została uchwalona 17 stycznia…</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#komentarz">(Głos z sali: Szesnastego.)</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#KazimierzKleina">16 stycznia. Tak, 16 stycznia, czyli wczoraj, została uchwalona, a 17 stycznia skierowana do nas przez pana marszałka. Terminy regulaminowe oczywiście nie mogły być spełnione, ponieważ jesteśmy w sytuacji wyjątkowej. Chcemy w przyszłym tygodniu uchwalić budżet państwa, a ta ustawa okołobudżetowa jest potrzebna po to, aby można było pewne cele na rok bieżący, które będą realizowane poprzez budżet państwa, zrealizować. To musi być uchwalone. Jak państwo się orientujecie, to, że wracamy dzisiaj do ustawy budżetowej, wynika z tego, że prezydent, pan Andrzej Duda, zawetował ustawę, którą przyjęliśmy poprzednio, z należytym wyprzedzeniem, podnosząc w zasadzie jeden punkt, dotyczący środków przeznaczonych na finansowanie mediów publicznych.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#KazimierzKleina">Czy są zastrzeżenia co do sytuacji wynikającej z terminów przedstawienia ustawy okołobudżetowej ze strony członków komisji? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#KazimierzKleina">W takim razie myślę, że ta część proceduralna… Wszystkie sprawy już wyjaśniłem i poinformowałem o nich państwa. Jak powiedziałem, myśmy nad ustawą budżetową dyskutowali poprzednio. Myślę, że ona jest dość dobrze znana.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#komentarz">(Głos z sali: Okołobudżetową.)</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#KazimierzKleina">Okołobudżetową. A jak powiedziałem?</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#komentarz">(Głos z sali: Budżetową.)</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#KazimierzKleina">Okołobudżetową oczywiście. Ona jest dość dobrze znana senatorom, ale podczas prac w Sejmie zostały wprowadzone pewne poprawki i dlatego bardzo proszę panią minister Majszczyk o przedstawienie tych zmian. Proszę o takie przedstawienie, jak pani uzna za stosowne. Najważniejsze i najbardziej potrzebne jest przedstawienie zmian, które nastąpiły podczas zgłoszenia nowej wersji ustawy okołobudżetowej. Później rozpoczniemy dyskusję i ewentualnie będą pytania do ministrów, którzy przybyli na nasze posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#KazimierzKleina">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#HannaMajszczyk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#HannaMajszczyk">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#HannaMajszczyk">Tak jak pan przewodniczący zaznaczył, jest to ustawa okołobudżetowa, która była już… przeszła co do zasady procedurę zarówno w Sejmie, jak i w Senacie. Ona była dyskutowana i uchwalana. Ponieważ została ona zawetowana przez pana prezydenta z powodów, o których pan przewodniczący wspomniał, w projekcie ustawy okołobudżetowej ponownie kierowanym do parlamentu naturalnie nie znalazły się przepisy, które w uznaniu pana prezydenta nie mogły być przyjęte w tej ustawie. Nie ma tutaj rozwiązań, które byłyby związane z możliwością przekazania papierów wartościowych dla publicznego radia i telewizji. W pozostałej konstrukcji, poza jeszcze jednym rozwiązaniem, które również nie znalazło się w przedłożeniu rządowym, w ponownym projekcie ustawy okołobudżetowej… W pozostałej konstrukcji w zasadzie nie było zmian, jeżeli chodzi o projekt przygotowany przez rząd. Tą drugą zmianą było wykreślenie przepisów dotyczących opóźnienia wejścia w życie zapisów o podwyższonej kwocie bazowej dla żołnierzy i funkcjonariuszy.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#HannaMajszczyk">Chyba najważniejszą merytoryczną zmianą, która znajduje się w projekcie ustawy okołobudżetowej, nad którą teraz państwo debatujecie, jest wprowadzenie rozwiązań umożliwiających przekazanie papierów wartościowych na rzecz NFZ z przeznaczeniem przede wszystkim na onkologię dziecięcą oraz na leczenie chorób rzadkich i leczenie zaburzeń psychiatrycznych u dzieci. To są podstawowe kierunki, na które ewentualnie… Znaczy nie ewentualnie. Jest taka możliwość, że te papiery wartościowe zostaną przekazane. Wartość tych papierów nie może przekroczyć kwoty 3 miliardów zł. Czyli w miejsce wcześniejszych rozwiązań, które dotyczyły przekazywania papierów wartościowych na telewizję, pojawiły się przepisy umożliwiające przekazanie tych papierów wartościowych do NFZ na cele, o których wspomniałam.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#HannaMajszczyk">Co do drugiego rozwiązania, dotyczącego funkcjonariuszy i żołnierzy, to tutaj… Oczywiście jest to ściśle związane z czasem procedowania tej ustawy. Weszliśmy z ustawą do parlamentu już w roku 2024, a zatem pozostawienie rozwiązań odnośnie do żołnierzy i funkcjonariuszy nie miało już żadnego uzasadnienia. One tak naprawdę byłyby bezprzedmiotowe w swojej zasadniczej części, wprowadzałyby bałagan i de facto obniżałyby wynagrodzenia w trakcie roku, tak więc tego rozwiązania nie ma.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#HannaMajszczyk">W trakcie prac w parlamencie do projektu przedłożonego przez rząd zostały wprowadzone pewne modyfikacje. Oczywiście wszystkie te rozwiązania są jak najbardziej słuszne i popierane przez rząd. Pierwszym takim rozwiązaniem jest zmiana przepisów dotyczących ograniczenia wzrostu wynagrodzenia dla tzw. kominówki, czyli dla kierujących spółkami Skarbu Państwa, agencjami rządowymi czy też przedsiębiorstwami państwowymi. Żeby ustawa działała dla tych osób do przodu, a nie wstecz, wprowadzona została modyfikacja rozwiązań, które wcześniej znajdowały się w ustawie okołobudżetowej. Rozwiązania te, zgodnie z zapisami, które znajdują się w uchwalonej wersji ustawy okołobudżetowej… Rozwiązania odnośnie do tych osób będą wchodziły od początku miesiąca następującego po miesiącu, w którym ustawa okołobudżetowa zostanie ogłoszona. Chodzi o to, żeby nie działało to wstecz, ale na przyszłość dla osób, które są adresatami tych rozwiązań.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#HannaMajszczyk">Kolejną zmianą jest zmiana o charakterze technicznym. Są właściwie 2 takie zmiany o charakterze bardziej technicznym. Pierwsza dotyczy jednostek samorządu terytorialnego. Wprowadzane są regulacje, które modyfikują wynikający z ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego termin na przekazanie tym jednostkom informacji o ostatecznych wysokościach subwencji, które otrzymają, oraz informacji o udziałach w podatku dochodowym od osób fizycznych i podatku dochodowym od osób prawnych. Wprowadzenie tego rozwiązania jest jak gdyby takim zabezpieczeniem. Chodzi o to, że w zależności… Obie te ustawy mają inny rygor, jeżeli chodzi o terminy umożliwiające panu prezydentowi ich podpisanie. Wiadomo, w przypadku ustawy budżetowej jest to 7 dni. Ustawa okołobudżetowa tego rygoru nie ma. W celu uniknięcia jakichś ewentualnych rozbieżności związanych z terminami wejścia w życie tych ustaw, ich podpisania, stworzono zapis, dzięki któremu nie będzie takiej sytuacji, że nagle terminy wynikające z ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego miną i nie będzie technicznej czy też prawnej możliwości przekazania właściwych informacji. Tak jak zaznaczyłam, jest to rozwiązanie o charakterze czysto technicznym.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#HannaMajszczyk">W trakcie prac wprowadzona była również poprawka dotycząca podziału subwencji oświatowej. Było to związane z pracami nad rozporządzeniem ministra edukacji i umożliwia wypłatę wynagrodzeń, które są przewidziane w ustawie budżetowej, jak również wynikają z zapisów ustawy okołobudżetowej. Cel jest taki, aby zasady, które bez zmiany tych przepisów… aby one nie ograniczały wysokości przekazania dotacji dla szkół według nowych rygorów. Bez zmian, które zostały tutaj zaproponowane – to wynika również z uzasadnienia i wyjaśnień ministra edukacji – nie byłoby możliwe przekazanie dotacji we właściwej wysokości, wyższej niż… Musiałaby być ona obcinana do pewnego pułapu, gdyby nie było wyłączeń, o których tutaj mowa.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#HannaMajszczyk">I ostatnią zmianą, która została wprowadzona w trakcie prac w Sejmie, jest poprawka, która umożliwia dokonanie przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wpłaty do Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg… Chodzi o pierwszą wpłatę, tę, która powinna być przekazana w styczniu. Poprawka umożliwia jej przekazanie dopiero wraz z drugą ratą. Czyli nie jest to zabranie środków z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, tylko przesunięcie terminu wpłaty pierwszej raty, tak aby mogła być ona przekazana wraz z ratą drugą, co umożliwi Narodowemu Funduszowi Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zachowanie płynności w pierwszych miesiącach. To również jest rozwiązanie, które nie było kwestionowane ze strony Ministerstwa Infrastruktury, czyli ministerstwa nadzorującego bezpośrednio Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg. To są w zasadzie wszystkie zmiany. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#KazimierzKleina">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#KazimierzKleina">Bardzo proszę teraz Biuro Legislacyjne, pana mecenasa, o przedstawienie uwag Biura Legislacyjnego. Biuro miało bardzo krótki termin. Pan mecenas miał bardzo mało czasu na przygotowanie opinii, ale ona została przygotowana i jest dostępna na piśmie, za co dziękujemy.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#KazimierzKleina">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MaciejTelec">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#MaciejTelec">Szanowni Państwo, ustawa nie budzi zastrzeżeń legislacyjnych, ponieważ przepis, co do którego mieliśmy zastrzeżenia w przypadku poprzedniej wersji ustawy, został z tej ustawy usunięty, bo się wyczerpał. Ustawa nie budzi zastrzeżeń. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#KazimierzKleina">Jest mowa o przepisie dotyczącym wynagrodzeń. Tak?</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#komentarz">(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec: Funkcjonariuszy i żołnierzy.)</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#KazimierzKleina">Wynagrodzeń funkcjonariuszy. Dobrze. Bardzo dziękuję. Dobrze, że taka jest sytuacja.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#KazimierzKleina">Teraz otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#KazimierzKleina">Może byśmy poprosili o wypowiedź panią minister edukacji, ponieważ tam były pewne zmiany dotyczące kwestii wynagrodzeń. Gdyby pani mogła przedstawić nam trochę bliżej te sprawy…</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JoannaMucha">Z przyjemnością. Dziękuję bardzo za możliwość przedstawienia tych informacji. Rozumiem, że mówimy o informacjach dotyczących podwyżek dla nauczycieli.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#komentarz">(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Dokładnie tak.)</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#JoannaMucha">Jak państwo na pewno wiecie, te podwyżki są planowane w wysokości 33% wynagrodzenia dla nauczycieli początkujących i 30% wynagrodzenia dla innych nauczycieli. Obejmują one również nauczycieli w przedszkolach. Co bardzo ważne, wysokość subwencji została obliczona w taki sposób i na takim poziomie, żeby – inaczej niż to bywało w poprzednich latach – samorządy miały w całości zagwarantowane sfinansowanie tej podwyżki z subwencji. W związku z tym samorządy otrzymają po prostu całość środków na podwyżkę. Wielokrotnie padały pytania o innych pracowników szkół. Tutaj muszę odpowiedzieć, że to jest poza zakresem oddziaływania Ministerstwa Edukacji Narodowej, bo wynagrodzenia pracowników szkół innych niż nauczyciele to odpowiedzialność samorządów lokalnych. Tutaj od razu odpowiadam ewentualnie na takie pytanie. Cóż jeszcze mogę dodać z ważnych rzeczy?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#KazimierzKleina">Chciałbym o coś zapytać. Teraz w praktyce może… Czy mogłaby nam pani powiedzieć, co w praktyce to będzie oznaczało? Czy to oznacza, że… W niektórych gminach wynagrodzenia nauczycieli mogły być wyższe, niż wynika to z przepisów. To mogło wynikać z decyzji samorządu, że daje dodatkowe wynagrodzenie. Takie przypadki były w niektórych samorządach. Czy to będzie 30% kwoty wynagrodzenia rzeczywistego, jakie mają nauczyciele, czy tu jest tylko podniesiona kwota bazowa? Jak w praktyce będzie to wyglądało z perspektywy nauczyciela?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JoannaMucha">Może dodam jeszcze jedno zdanie uzupełnienia, bo ono jest dość istotne. Te podwyżki obejmą też nauczycieli pracujących w szkołach niepublicznych i społecznych. To też się bardzo często pojawiało jako pytanie.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#JoannaMucha">Odpowiadając na pytanie pana przewodniczącego, powiem, że tu nie ma takiego prostego systemu, który pozwoliłby nam nacisnąć jeden przycisk i spowodować, że ta podwyżka będzie wynosiła 30%. System wynagradzania nauczycieli jest niezwykle skomplikowany i składa się z bardzo wielu komponentów. W związku z tym rzeczywiście jest tak, że to jest średnia wysokość podwyżki. Muszę dodać jedną, bardzo ważną kwestię. Bardzo często, rozmawiając o edukacji, mówimy o tzw. średnim wynagrodzeniu nauczyciela. My podczas wprowadzania tej podwyżki posługujemy się tzw. średnią karcianą, czyli tym, co rzeczywiście dostaje nauczyciel. Jak państwo wiecie średnia, którą posługiwało się Ministerstwo Edukacji Narodowej w poprzedniej kadencji i w jeszcze poprzedniej kadencji, to była średnia liczona ze wszystkimi dodatkami, odprawami itd., itd., w związku z czym ona była o ok. 7% wyższa niż tzw. średnia karciana. My mówimy, że ta podwyżka… To będzie 33% dla nauczycieli nauczania początkowego w średniej karcianej, czyli oni realnie dostaną 33% podwyżki. Jeśli chodzi o pozostałych nauczycieli, to będzie 30%. To są bardzo znaczące kwoty.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#JoannaMucha">Jeśli chodzi o nauczycieli nauczania początkowego, to z naszych szacunków wynika, że prawie wszyscy – prawie wszyscy oznacza ok. 96% nauczycieli nauczania początkowego – otrzymają przynajmniej 1 tysiąc 500 zł podwyżki. To jest naprawdę znacząca podwyżka. Myślę, że nigdy nie było takich podwyżek dla nauczycieli w Polsce. Nigdy się nie zdarzyło, żeby tak wysokie podwyżki się zdarzyły. Powiem państwu tylko tyle, że przez 8 lat poprzedniej władzy skumulowane podwyżki dla nauczycieli wynosiły 47% przy 46-procentowej skumulowanej inflacji, w związku z tym nauczyciele de facto… Patrząc na to, że średnie wynagrodzenie znacznie wzrosło, trzeba powiedzieć w sposób jednoznaczny, że ich pozycja bardzo się osłabiła. Teraz dostają z roku na rok 33% i 30% realnej, prawdziwej podwyżki, liczonej właśnie od średniej karcianej, czyli od tego, co realnie dostają. Myślę, że to jest naprawdę spektakularna podwyżka.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#KazimierzKleina">Bardzo proszę, Senatorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#LeszekCzarnobaj">Pani Minister, jeszcze w temacie edukacji. Myślę, że zakończymy. Ja mam takie pytanie techniczne jako osoba, która 20 lat pracowała w samorządach. Średnia to jest zawsze średnia. Proszę powiedzieć, czy istnieje możliwość rozmów, negocjacji… Może nie negocjacji. Załóżmy taką oto sytuację. W danej gminie 90% nauczycieli ma powyżej średniej karcianej liczonej dla Polski, dla regionu czy dla powiatu. I wtedy ten słuszny postulat Rzeczypospolitej, że podwyżka, o której decyduje rząd i parlament, finansowana jest z budżetu państwa… Ona nie będzie zrealizowana. Rozumiemy się? Czy istnieje możliwość swego rodzaju negocjacji dotyczących tego czynnika makro w zakresie tej średniej karcianej? To jest jedno pytanie.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#LeszekCzarnobaj">I drugie. Tak jak pani minister powiedziała, składowe pensji nauczyciela są różne. Od wynagrodzeń za wycieczki, sprawdzanie zeszytów, rozkłady… To jest bardzo skomplikowane. Ja nie jestem nauczycielem, nie mogę zrozumieć tego systemu, ale on jest. I teraz: czy ta średnia karciana odnosi się tylko do tego, co jest w tabeli, czy do tego, co jest z dodatkami wynikającymi z wychowawstwa, z wycieczek, ze sprawdzania zeszytów itd.? Czy to w ogóle jest uwzględniane?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#KazimierzKleina">Bardzo proszę, Pani Minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JoannaMucha">Ta średnia karciana to są pieniądze, które nauczyciele de facto dostają, czyli już z dodatkami, w związku z tym ta podwyżka jest naprawdę znacząca.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#JoannaMucha">Jeśli chodzi o pierwsze pytanie pana przewodniczącego, powiem tak: ta podwyżka idzie według pewnego algorytmu, który odnosi się do subwencji, więc nie mamy możliwości sterować tym ręcznie dla poszczególnych gmin i decydować, w jaki sposób ta dodatkowa kwota pieniędzy, która zostanie przekazana samorządowi… Nie można nią ręcznie sterować. To jest trochę taka filozoficzna dyskusja, czy nauczyciele, którzy zarabiali znacznie lepiej niż inni nauczyciele, też powinni dostać 30%, czy nie. Rzeczywiście musielibyśmy pewnie długo na ten temat rozmawiać i dyskutować, ale myślę, że naprawdę każdy nauczyciel w Polsce bardzo wyraźnie odczuje ulgę w swoim portfelu po podwyżkach, które proponujemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#KazimierzKleina">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#LeszekCzarnobaj">Pani Minister, jeszcze jedno zdanie. Oczywistą rzeczą jest to, że w skali makro trzeba działać w sposób makro, czyli w ramach pewnego systemu, który dotyczy wszystkich. Zawsze jest tak, że jeżeli gdzieś to makro jest, że tak powiem, lekko odstające, to mówimy „okej, zawsze się znajdzie jakiś procent”. Ale gdyby się zdarzyło… Ja nie mówię, żeby tym ręcznie sterować. Ale gdyby się zdarzyło… Nie należy otwierać tej puszki, bo za chwilę każdy znajdzie jakąś rzecz. Ale jakby się siedziało po stronie burmistrza, wójta czy prezydenta i miałoby się taką sytuację, to troszeczkę inaczej by się na to patrzyło. I ja mówię o takiej sytuacji. Gdyby były drastyczne sytuacje tego typu, to chciałbym usłyszeć od państwa, że jesteście państwo otwarci na rozmowę, ale nie wchodziłbym w rozważania, że ta podwyżka dotyczy tylko tych, którzy zarabiali najmniej. Skoro mówimy o średniej dotyczącej wszystkich, to… Jeżeli tak nie jest, to powiedzmy „my chcemy przede wszystkim podnieść tym najniżej zarabiającym, a tym, którzy lepiej zarabiali, nie podnosimy”. Trochę tak to zabrzmiało w pani wypowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JoannaMucha">Ja bym powiedziała, że dotyczy wszystkich.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo. To znaczy podwyżka będzie dotyczyła wszystkich. Prawda? Ale w takim razie mam pytanie uzupełniające. Czy państwo analizowaliście wynagrodzenia? No, na pewno tak. W ministerstwie te analizy były przeprowadzone. Czy są gminy, a jeżeli tak, to czy jest ich dużo, gdzie pensje nauczycieli są wyższe, niż wynikałoby to z przeliczeń karcianych, jak tutaj mówimy? Czy to występuje szerzej?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JoannaMucha">Panie Przewodniczący, są zróżnicowania między wynagrodzeniami w poszczególnych gminach. Oczywiście, że inna sytuacja jest w Warszawie, a inna sytuacja jest np. w moim województwie, lubelskim, w małej miejscowości. Wynika to oczywiście z tego, że są takie miejsca, gdzie konkurencja o nauczyciela jest wyższa niż w innych miejscach. Oczywiście są tego typu różnice. Ale ponieważ ta podwyżka idzie, że tak powiem, subwencją, idzie pewnym algorytmem zwiększającym… Ta podwyżka jest przekazywana samorządom w ten sposób, że kwota naliczana na jednego ucznia jest wyższa. Robi się to w odpowiedni sposób, aby zapewnić, żeby to było 30%. Naprawdę trudno mi sobie wyobrazić, żebyśmy byli w stanie na tyle rozmontować ten system, żeby jeszcze wprowadzić tutaj jakieś różnice. Ale ponieważ zdecydowana większość polskich nauczycieli zarabiała bardzo źle, to myślę, że naprawdę wszyscy – podkreślam: naprawdę wszyscy – wyraźnie odczują w swoich portfelach tę podwyżkę. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#KazimierzKleina">Pan senator…</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#komentarz">(Senator Leszek Czarnobaj: Ale mam jeszcze dwie sprawy do pani minister.)</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#KazimierzKleina">No to proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#LeszekCzarnobaj">Pani Minister, jeszcze kwestia pracowników administracji i obsługi, tak ogólnie rzecz biorąc, niepedagogicznych.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#komentarz">(Przewodniczący Kazimierz Kleina: To mówiła pani minister.)</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#LeszekCzarnobaj">Pan chce mi udzielić odpowiedzi, Panie Przewodniczący?</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#komentarz">(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Nie. Proszę bardzo.)</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#LeszekCzarnobaj">Rozumiem, że w ramach tej subwencji nie ma takiego wsparcia i ewentualne podwyżki należy sfinansować z budżetów poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego. Tak? Czy państwo rozważycie taką rzecz? Otóż wszyscy pracownicy sfery budżetowej dostają 20%, nauczyciele dostają 30%, a pracownicy administracji pracujący w polskich szkołach nie dostają nic. Rozumiem, że tak to może wyglądać. Tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#KazimierzKleina">Może pani minister Majszczyk by o tej sprawie powiedziała?</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#KazimierzKleina">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#HannaMajszczyk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#HannaMajszczyk">Częściowo pani minister Mucha już odpowiedziała na to pytanie. Ja, Panie Senatorze, zaznaczę, że, tak jak już pani minister powiedziała, to są zadania jednostek samorządu terytorialnego. To po pierwsze. Rozwiązaniami w ustawie budżetowej, ale przede wszystkim okołobudżetowej przejmowane są… Z ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego wyraźnie wynika, że subwencja oświatowa nie dotyczy zadań w zakresie przedszkoli i tym samym nauczycieli tam pracujących, a mimo to cała ta podwyżka jest finansowana z budżetu, czyli wchodzi się z finansowaniem budżetowym w zadania własne samorządu. Tym samym uwalnia się samorządowi 2 miliardy 300 milionów. Samorząd może to wykorzystać, bo te środki się uwalniają. Inaczej samorządy musiałyby nauczycielom przedszkolnym, jak również nauczycielom pracującym w innych jednostkach, sfinansować podwyżki z własnego budżetu, bo kwota bazowa rośnie. Tutaj kwota 2 miliardów 300 milionów idzie do samorządów, więc te 2 miliardy, które musieliby wydać ze swoich budżetów, mogą przeznaczyć na takie cele, na jakie chcą, również na tę obsługę. Nie można…</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#komentarz">(Senator Leszek Czarnobaj: Mówimy o subwencji dla samorządów…)</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#HannaMajszczyk">Mówimy o subwencji… To już nie jest subwencja, to jest dotacja, która finansuje wynagrodzenia nauczycieli.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#komentarz">(Senator Leszek Czarnobaj: Podwyżki.)</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#HannaMajszczyk">Podwyżki, podwyżki. Oczywiście, że podwyżki. Ona będzie rozwiązaniem systemowym. To jest krok w przejęciu finansowania zadań własnych j.s.t. Finansowanie wynagrodzeń pracowników, jak również ich podwyżek nie jest zadaniem z zakresu administracji rządowej. Ja bym chciała zwrócić uwagę na jedną rzecz. Były takie lata i było ich wiele, kiedy wynagrodzenia w sferze budżetowej były mrożone. W całym tym okresie wielokrotnie były podwyżki w samorządach, zarówno w administracji, w obsłudze… Nie można tutaj stawiać znaku równości. Są zadania przypisane samorządom, są… Rozumiem też, że w latach dziewięćdziesiątych podział zadań na zadania rządowe i samorządowe przełożył się również na udziały samorządów w podatkach. Nie można tutaj tego oczekiwać.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo, Pani Minister.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#KazimierzKleina">Proszę bardzo. Zgłaszał się pan. Tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#KrzysztofKukucki">Panie Przewodniczący, jeżeli pan pozwoli wypowiem się w kwestiach nie do końca związanych z podwyżkami. Muszę powiedzieć jako były samorządowiec, że bardzo się cieszę, że w końcu jest taka sytuacja, że deklaracja rządu ma przełożenie 1:1 na faktyczne podwyżki dla nauczycieli i że idzie to z subwencji oświatowej. A to, co zauważył pan senator… Myślę, że warto o tym mówić, bo sytuacja samorządów, również przez niewystarczającą wysokość subwencji oświatowej, jest bardzo ciężka. I pozwolę sobie nie zgodzić się z panią minister w zakresie zmian podatkowych. Owszem, być może były podwyżki dla pracowników samorządowych, ale bardzo duża część pracowników samorządowych pracuje dzisiaj za najniższą krajową. Tak naprawdę samorządy nie mają pieniędzy na to, żeby podnieść im wynagrodzenia, dlatego że zmiany w podatkach dochodowych w ostatnich latach de facto uszczupliły dochody samorządów. Udział samorządów, ten 50-procentowy w przypadku miast na prawach powiatu… Połowa z 17 to jest więcej niż połowa z 12. To jest bardzo logiczne. Pani minister powiedziała też o tym, że w części dla nauczycieli przedszkolnych nastąpiło odciążenie, i to też jest bardzo dobre, ale my musimy zdać sobie sprawę z faktu, że to nie jest jakiś superekstraprezent. Gdyby nie było tych dodatkowych pieniędzy dla nauczycieli przedszkolnych, to oni by po prostu tych podwyżek nie dostali, bo samorządów na te podwyżki dzisiaj nie stać.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#KrzysztofKukucki">Przy okazji: jako członek komisji budżetu chciałbym, żebyśmy w niedalekiej przyszłości wywołali dyskusję na temat systemowego finansowania samorządów, bo, jak widać, problemów, o których powiedział również pan senator przed chwilą, jest bardzo dużo. Wykorzystałem okazję, żeby jak gdyby rozciągnąć dyskusję. Co do propozycji dotyczącej ustawy okołobudżetowej to można jej tylko przyklasnąć. Na pewno samorządowcy będą bardzo wdzięczni za to, że w końcu zapowiedzi rządu są 1:1 przełożone na wysokość subwencji oświatowej. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo. To ważny głos. My w prezydium komisji już podjęliśmy taką decyzję, że przygotowujemy specjalne posiedzenie komisji poświęcone dochodom samorządów i nowym spojrzeniom. Myślę, że to będzie się wpisywało w działania rządu, który wspólnie z samorządami chce przygotować nowy system finansów samorządowych. Myślę, że to wszystko w najbliższym czasie ujrzy światło dzienne. My przy okazji prac nad ustawą okołobudżetową oczywiście nie jesteśmy w stanie wszystkich tych problemów rozwiązać i pokazać ich w szczegółach, ale myślę, że dobrze, że pan senator zwrócił na ten temat uwagę.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#KazimierzKleina">Jeszcze pani minister, a potem pan senator. Wtedy będziemy już wiedzieli, w którym kierunku zmierzamy na tym posiedzeniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#HannaMajszczyk">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#HannaMajszczyk">Ja jeszcze może dla uzupełnienia powiem, że znając sytuację, która wystąpiła w samorządach w związku ze zmianami w podatkach dochodowych… No między innymi właśnie dlatego jest tutaj ten ruch związany z nauczycielami w przedszkolach. Dla wyjaśnienia dodam, że to nie jest jedyne zasilenie. To może nie jest właściwe słowo. Ale proszę zwrócić uwagę, że to nie są jedyne środki. Odmrożono również, jeśli mogę się tak wyrazić, subwencję rozwojową, część subwencji ogólnej. To jest kwota ponad 3 miliardów zł. Ta subwencja miała być zawieszona na rok 2024, więc ze względu na tę sytuację zostało to… Dodatkowe 3 miliardy pójdą do samorządu. To też jest, myślę, dość istotna kwota. A takie jakby ukoronowanie dobrych informacji, jeżeli chodzi o dochody samorządu w roku 2024… Udział samorządów w PIT rośnie w roku 2024 o 40%, a w CIT – o 21%. To jest skok, który, miejmy nadzieję, powinien wpłynąć w roku 2024 na ustabilizowanie sytuacji i poradzenie sobie z wyzwaniami. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#KazimierzKleina">Senator Pęcherz.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#JanuszPęcherz">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#JanuszPęcherz">Na kanwie tej dyskusji zapytam jeszcze o nauczycieli akademickich, Panie Ministrze, dlatego że oni też nas słuchają i chcą wiedzieć, czy na pewno dostaną. W szkołach wyższych… Tu nie ma jak gdyby szkół prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego. Pytam także o pracowników administracji i obsługi zatrudnionych w tych szkołach. Czy oni dostaną te 20%?</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#MarekGzik">Oczywiście przedmiotowa ustawa, nad którą dyskutujemy, nie dotyczy tej kwestii, ale w ustawie budżetowej mamy zagwarantowane środki. Tak jak zostało powiedziane w trakcie exposé premiera, będą 30-procentowe podwyżki dla nauczycieli akademickich, a 20-procentowe dla administracji.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#KazimierzKleina">Proszę bardzo, Senatorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#JacekWłosowicz">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#JacekWłosowicz">Do pani minister finansów mam następujące pytanie. Ta ustawa wprowadza niektóre ograniczenia, wprowadza niektóre nowe finansowania. Jakby pani minister powiedziała, jaki jest ogólny wolumen zmian… Bo ona dopiero wczoraj została uchwalona.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#KazimierzKleina">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#HannaMajszczyk">Panie Senatorze, nie mówiłam o nich dlatego, że zgodnie z oczekiwaniami mówiłam przede wszystkim o zmianach, odwołując się do tego, że nie ma tak naprawdę różnic w stosunku do rozpatrywanej dopiero co przez Izbę poprzedniej wersji ustawy okołobudżetowej. Co do zasady dzięki tej ustawie jest możliwość przekazania do samorządów ponad 5 miliardów 700 milionów zł poprzez odmrożenie części rozwojowej subwencji ogólnej i finansowanie wzrostu wynagrodzeń dla nauczycieli przedszkolnych. Będzie możliwość sfinansowania 33-procentowej podwyżki dla nauczycieli początkujących. I tak naprawdę, jeżeli chodzi o skutki finansowe, stricte pieniężne, przekładające się na ustawę budżetową, to są to jedyne skutki. Jest też możliwość przekazania dotacji przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów do IGB, która jest nadzorowana przez kancelarię, w związku z dodatkowymi pracami wykonywanymi przez tę instytucję. Ta ustawa będzie to umożliwiała. Jest wiele rozwiązań umożliwiających przekazanie skarbowych papierów wartościowych m.in. dla uczelni wyższych, dla PKP i oczywiście na te cele, o których wspomniałam na początku, czyli dla NFZ, na cele związane przede wszystkim z onkologią dziecięcą, ale też inne, o których mówiłam. Jest również możliwość przekazania papierów wartościowych dla firmy, z którą podpisano umowę na realizację strategicznych inwestycji półprzewodnikowych na kwotę 3,5 miliarda zł. Jest przewidziana możliwość przekazania papierów wartościowych w związku z realizacją umowy dotyczącej górnictwa węgla kamiennego na kwotę 7 miliardów zł. Jest również upoważnienie dla premiera do przekazania papierów wartościowych do wysokości 12 miliardów zł w sytuacji, gdyby była taka potrzeba spowodowana jakimiś szczególnymi zdarzeniami. To ostatnie rozwiązanie, o którym wspominam, było zawsze zawierane w ustawie budżetowej, w samej ustawie budżetowej, w części tekstowej tej ustawy, ale wielokrotnie było ono krytykowane przez zespół legislacyjny Sejmu. Zdecydowano się na przeniesienie tych rozwiązań do ustawy okołobudżetowej, żeby dochować wymogów legislacyjnych. Jeżeli chodzi o skutki, to myślę, że to chyba wszystkie.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#KazimierzKleina">Jeszcze senator Włosowicz. Tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#JacekWłosowicz">Tak, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#JacekWłosowicz">Mam jeszcze jedno pytanie. W ostatnich dniach sporo emocji wywołała dyskusja prawna – do której jako nieprawnikowi trudno jest mi się odnieść – na poziomie izby niższej parlamentu. Czy parlament działający w niepełnym składzie, podejmując swoje decyzje… Czy to jest prawne, czy nie? Ponieważ pierwszy raz mamy do czynienia z ustawą, która przychodzi z izby niższej i była w ten sposób procedowana, mam pytanie do pana mecenasa. Czy pan mecenas widzi ewentualnie jakiekolwiek zagrożenie dla skuteczności naszego obradowania nad przekazanymi nam dokumentami, uchwalonymi przez Sejm w takiej formie?</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#KazimierzKleina">Panie Mecenasie?</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#MaciejTelec">Moim zdaniem nie ma tu żadnych wad głosowania. Kworum w Sejmie było zachowane, w związku z tym ustawa została przegłosowana zgodnie z regulaminem i konstytucją.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#KazimierzKleina">Czy są…</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#KazimierzKleina">Aha, jeszcze senator Leszek Czarnobaj.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#LeszekCzarnobaj">Uznając, że oprócz twardych inwestycji to właśnie inwestycje w edukację i zdrowie są filarami polskiego rozwoju, chciałbym zapytać o coś pana ministra zdrowia. Panie Ministrze, wreszcie są pieniądze nie na propagandę, a na sprawy dotyczące ochrony zdrowia. Czy mógłby pan minister powiedzieć, czy jest już przedyskutowana kwestia ich zagospodarowania? Jak to miałoby przebiegać? Dwa słowa, bo nie jesteśmy członkami Komisji Zdrowia. To jest tak jakby nowe przedsięwzięcie, ważne i chcielibyśmy usłyszeć od pana ministra kilka słów na ten temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#KazimierzKleina">Pewnie główną dyskusję na ten temat odbędziemy podczas dyskusji nad budżetem, ale myślę, że takie krótkie wprowadzenie w ten temat oczywiście byłoby dla nas ważne.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#WojciechKonieczny">Tak. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#WojciechKonieczny">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#WojciechKonieczny">Rzeczywiście dzięki zmianom, nad którymi dzisiaj debatujemy, pojawiają się dodatkowe środki w wysokości 3 miliardów zł, oczywiście w formie obligacji, które będą w odpowiednim czasie i w odpowiedniej formie spieniężone i zasilą budżet NFZ we wskazanych obszarach. Obszary, co do których jest plan przekierowania tych pieniędzy, to oczywiście onkologia dziecięca i w ogóle onkologia, psychiatria dzieci i młodzieży oraz leczenie i diagnostyka chorób rzadkich. Są to obszary, które były szczególnie niedofinansowane i oczekiwały na wzrost nakładów. Co do szczegółowego podzielania tych pieniędzy, to możemy oprzeć się na tym, w jakich proporcjach są wydawane środki na te zakresy. Gdybyśmy utrzymywali taki poziom nakładów, proporcjonalny do tego, ile dany obszar kosztuje, to wówczas najwięcej pieniędzy będzie przeznaczonych na onkologię i na onkologię dziecięcą. Nakłady na psychiatrię dla dzieci i młodzieży z tych pieniędzy, z tych 3 miliardów to będzie prawdopodobnie kilka procent. Co do chorób rzadkich, to jeszcze nie mamy przyjętego przez Radę Ministrów programu, planu diagnostyki i leczenia chorób rzadkich. Taka koncepcja musi zostać przyjęta i wówczas te środki będą… Uwzględniając ten plan, zakres, o jakim Rada Ministrów zadecyduje, będziemy te środki przeznaczać na leczenie chorób rzadkich. Choroby rzadkie to… Powiem tylko tyle, że to jest oczywiście nazwa nieco myląca, ponieważ kilka milionów Polek i Polaków choruje na choroby rzadkie, a są one rzadkie dlatego, że częstotliwość ich występowania w populacji jest niewielka. Jednak z racji tego, że tych chorób jest kilka tysięcy, to i liczba chorych jest spora. Tutaj to dofinansowanie było potrzebne, ale, tak jak mówię, szczegółowy podział pieniędzy będzie możliwy po uchwaleniu przez Radę Ministrów planu dotyczącego chorób rzadkich. Wtedy te wszystkie zakresy zostaną odpowiednio zasilone. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#KazimierzKleina">Czy są jeszcze pytania do innych ministrów lub głosy w dyskusji? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-42.2" who="#KazimierzKleina">W takim razie składam wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.</u>
<u xml:id="u-42.3" who="#KazimierzKleina">Czy są inne wnioski? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-42.4" who="#KazimierzKleina">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-42.5" who="#KazimierzKleina">Kto jest za przyjęciem ustawy bez poprawek? (5)</u>
<u xml:id="u-42.6" who="#KazimierzKleina">Kto jest przeciw? (0)</u>
<u xml:id="u-42.7" who="#KazimierzKleina">Kto się wstrzymał od głosu? (0)</u>
<u xml:id="u-42.8" who="#KazimierzKleina">Wszyscy senatorowie zagłosowali za ustawą.</u>
<u xml:id="u-42.9" who="#KazimierzKleina">Proponuję na senatora sprawozdawcę kolegę, który już sprawozdawał tę ustawę na poprzednim posiedzeniu. Pan senator Pęcherz. Bardzo proszę. Czy jest zgoda senatora?</u>
<u xml:id="u-42.10" who="#komentarz">(Senator Janusz Pęcherz: Tak.)</u>
<u xml:id="u-42.11" who="#KazimierzKleina">Czy są inne propozycje? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-42.12" who="#KazimierzKleina">W ten sposób wypełniliśmy ten punkt.</u>
<u xml:id="u-42.13" who="#KazimierzKleina">Przypominam, że w przyszłym tygodniu, już w poniedziałek o godzinie 15.00 rozpoczynamy pracę nad poszczególnymi częściami budżetu. Będziemy to czynili także we wtorek. Przypominam i zapraszam, także panią minister oraz wszystkich innych gości, na nasze spotkania komisyjne w przyszłym tygodniu. Może jeszcze dzisiaj się spotkamy, jeżeli będą poprawki do tej ustawy, a może ich nie będzie i sprawnie pójdzie nam procedowanie na posiedzeniu plenarnym. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-42.14" who="#KazimierzKleina">Zamykam posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-42.15" who="#KazimierzKleina">Dziękuję wszystkim gościom i członkom komisji.</u>
<u xml:id="u-42.16" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 10 minut 45)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>