text_structure.xml 32.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 10 minut 31)</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Kazimierz Kleina)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#KazimierzKleina">Otwieram posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#KazimierzKleina">Bardzo serdecznie witam wszystkich. Witam panią minister Hannę Majszczyk, pana ministra Arkadiusza Myrchę i wszystkich gości, którzy dotarli do nas w związku z ustawami, które będziemy rozpatrywali na tym posiedzeniu.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#KazimierzKleina">Posiedzenie jest transmitowane przez internet.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#KazimierzKleina">Czy w posiedzeniu uczestniczą osoby prowadzące działalność lobbingową w rozumieniu prawa? Nie.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#KazimierzKleina">Porządek naszego posiedzenia obejmuje, po pierwsze, rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2023. To jest krótka ustawa, jeszcze na bieżący rok. A druga, ta główna ustawa, to jest ustawa o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#KazimierzKleina">Czy są uwagi do porządku posiedzenia? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#KazimierzKleina">W takim razie przystępujemy do rozpatrzenia punktów.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#KazimierzKleina">Ze strony rządu za obie ustawy odpowiedzialny jest minister finansów. Tak?</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#komentarz">(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości Arkadiusz Myrcha: Nie, tym razem nietypowo. Za pierwszą odpowiedzialny jest…)</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#KazimierzKleina">O, to przepraszam w takim razie.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#KazimierzKleina">Proszę pana ministra Arkadiusza Myrchę o krótką prezentację ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#ArkadiuszMyrcha">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#ArkadiuszMyrcha">Panie i Panowie Senatorowie! Państwo Przedstawiciele Rady Ministrów!</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#ArkadiuszMyrcha">Uchwalona przez Sejm nowelizacja dotyczy tzw. ustawy okołobudżetowej za 2023 r. Projekt tej nowelizacji wpłynął na początku grudnia do laski marszałkowskiej. Projekt ten jest konsekwencją wydania wyroku przez Trybunał Konstytucyjny w dniu 8 listopada 2023 r. w sprawie o sygnaturze K 1/23. Sprawa ta dotyczyła niewykonanej czy niezrealizowanej w pełni waloryzacji wynagrodzeń sędziów za rok 2023, waloryzacji ustawowej, waloryzacji, która właśnie w ustawie okołobudżetowej została zaplanowana na poziomie niższym, niż wynika to z ustawy o ustroju sądów powszechnych. Trybunał Konstytucyjny uznał 3 przepisy z tej ustawy okołobudżetowej za niezgodne z konstytucją. W konsekwencji sędziowie otrzymali wyrównanie wynikające z prawidłowego naliczenia waloryzacji ich uposażeń, która jest opisana w ustawie o ustroju sądów powszechnych.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#ArkadiuszMyrcha">Dlaczego o tym mówię? Wynagrodzenia prokuratorów są powiązane z wynagrodzeniami sędziów. Z związku z tym Rada Ministrów, upoważniając ministra sprawiedliwości, skierowała na początku grudnia projekt ustawy, który wychodził naprzeciw roszczeniom środowiska prokuratorskiego, roszczeniom analogicznym do roszczeń środowiska sędziowskiego, gdyż prokuratorzy w ustawie okołobudżetowej mieli naliczoną również nieprawidłową waloryzację wynagrodzeń. Stąd też pojawił się projekt tej nowelizacji, tak aby w ślad za tym orzeczeniem Trybunału Konstytucyjnego ta waloryzacja została naliczona w sposób prawidłowy.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#ArkadiuszMyrcha">Rozwiązanie to nie budziło kontrowersji na etapie prac sejmowych. Ustawa została przegłosowana w kształcie pierwotnym, z założeniem, że wypłata zostanie dokonana do końca bieżącego roku. Stąd też wnoszę do Wysokiej Komisji, jak i do Senatu, prośbę o przyjęcie tej ustawy bez poprawek. Jeżeli byłoby to możliwe i Wysoka Komisja oraz Wysoki Senat do tej prośby by się przychylili, to na bieżącym posiedzeniu Senatu, tak żeby prezydent mógł tę ustawę podpisać niezwłocznie… W przyszłym tygodniu rezerwa celowa utworzona na ten cel mogłaby zostać uruchomiona i te środki zostałyby wypłacone. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#KazimierzKleina">Biuro Legislacyjne. Panie Mecenasie, czy są uwagi do tej ustawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MaciejTelec">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#MaciejTelec">Dzień dobry. Maciej Telec, Biuro Legislacyjne.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#MaciejTelec">Szanowni Państwo, ustawa nie budzi zastrzeżeń legislacyjnych, z tym zastrzeżeniem, że ma bardzo krótki okres vacatio legis, który nie gwarantuje Senatowi i prezydentowi wykorzystania przysługujących im terminów na rozpatrzenie ustawy i jej podpisanie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#KazimierzKleina">Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#KazimierzKleina">Czy są pytania?</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#KazimierzKleina">Proszę bardzo, pan senator Leszek Czarnobaj.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#LeszekCzarnobaj">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#LeszekCzarnobaj">Panie Ministrze, tylko jedno, króciutkie pytanie. Kwotę znamy. A ilu prokuratorów to dotyczy? Czy taka dana jest w pana posiadaniu? Jeśli nie, to…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#ArkadiuszMyrcha">Ta sytuacja dotyczy… Trudno precyzyjnie wskazać…</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#komentarz">(Senator Leszek Czarnobaj: Tak mniej więcej.)</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#ArkadiuszMyrcha">Tak, tak. Dotyczy to całego środowiska prokuratorskiego, czyli, jak podejrzewam, ponad 5 tysięcy prokuratorów, przy czym możemy zakładać, że część z nich mogła swoich praw dochodzić na drodze…</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#komentarz">(Senator Leszek Czarnobaj: Sądowej.)</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#ArkadiuszMyrcha">…tak, postępowania sądowego, w związku z czym ta waloryzacja w ich przypadku by nie nastąpiła. Ale zakładam, że to są przypadki pojedyncze. Tak że to dotyczy całej grupy prokuratorów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#KazimierzKleina">Ta specjalna rezerwa została utworzona dopiero teraz w wyniku decyzji rządu, czy już wcześniej…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#ArkadiuszMyrcha">Ona została utworzona – pani minister mnie w razie czego poprawi – chyba z końcem listopada…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#HannaMajszczyk">Jeśli mogę… Ona zostanie utworzona. Są zabezpieczone środki i zostanie utworzona natychmiast po wejściu w życie ustawy, bo to ustawa niejako nakazuje utworzenie tej rezerwy. Środki w budżecie na ten cel są zabezpieczone.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#KazimierzKleina">Nie ma więcej głosów w dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#KazimierzKleina">Składam wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#KazimierzKleina">Kto jest za przyjęciem ustawy bez poprawek? (3)</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#KazimierzKleina">Wszyscy są za.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#KazimierzKleina">Proponuję, aby senatorem sprawozdawcą był pan senator Leszek Czarnobaj.</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#KazimierzKleina">Zgoda? Zgoda.</u>
          <u xml:id="u-12.7" who="#KazimierzKleina">Panie Ministrze, bardzo dziękujemy za obecność. Oczywiście jeżeli ma pan czas, to zapraszamy na ten drugi punkt, bo tam także będą kwestie związane z odpowiedzialnością pana ministra… Ale pani minister Majszczyk na pewno doskonale sobie z tym wszystkim poradzi. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-12.8" who="#KazimierzKleina">Przechodzimy do kolejnego punktu, do rozpatrzenia ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024.</u>
          <u xml:id="u-12.9" who="#KazimierzKleina">Pani Minister, prosimy o krótką prezentację ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#HannaMajszczyk">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#HannaMajszczyk">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#HannaMajszczyk">Ustawa okołobudżetowa na rok 2024 reguluje szereg kwestii związanych z prawidłową realizacją ustawy budżetowej, a co do zasady z zapewnieniem prawidłowego finansowania różnych zadań państwa.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#HannaMajszczyk">Podstawowe regulacje zawarte w tej ustawie, na które należy zwrócić uwagę, to są regulacje związane z wynikającą z ustawy budżetowej, która miała w Sejmie wczoraj pierwsze czytanie, 30-procentową podwyżką dla nauczycieli. W związku z tym w ustawie okołobudżetowej… Co do zasady intencją wprowadzenia tych podwyżek – oczywiście poza podniesieniem kwoty bazowej wynagrodzeń nauczycieli o 30% – było zapewnienie wzrostu wynagrodzeń o co najmniej 1 tysiąc 500 zł. Dlatego też w tej ustawie okołobudżetowej znajduje się przepis, w art. 3, który wskazuje, że tę kwotę bazową w przypadku nauczycieli początkujących zwiększa się o 2,308% – po to, aby zapewnić takie finansowanie dla tej grupy zawodowej. To oznacza, że nauczyciele początkujący będą mieli podwyżki wynagrodzeń o 33%, tak aby spełniona była intencja wprowadzenia tych podwyżek.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#HannaMajszczyk">Wraz z tymi podwyżkami po raz pierwszy w historii w budżecie na 2024 r. zostały zapewnione środki na podwyżki dla nauczycieli przedszkolnych. To jest co do zasady zadanie własne JST i zgodnie z ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego wynagrodzeń tych i wydatków na przedszkola, a tym samym wynagrodzeń dla nauczycieli przedszkolnych, nie przelicza się do subwencji oświatowej. Co roku, zgodnie z ustawami, było to zadanie finansowane w ramach zadań własnych samorządu. Tym razem zdecydowano, z uwzględnieniem m.in. wysokiej skali tych podwyżek, o zabezpieczeniu dla samorządów środków w wysokości 2,3 miliarda zł i przejęciu finansowania tych podwyżek, łącznie oczywiście z podwyżkami związanymi z dotacjami przekazywanymi przez samorząd do przedszkoli niepublicznych w ramach tzw. standardu i wyrównywania tego standardu, co wynika z odpowiednich przepisów. Te zmiany, o których wspomniałam, wymagały odpowiednich zmian w ustawie okołobudżetowej, tak aby można było zmienić m.in. limit wydatków na dotacje dla przedszkoli. Te dotacje dla przedszkoli i tak były, ale w wysokościach, które na pewno nie zapewniłyby finansowania takiej podwyżki. W efekcie wprowadzenia tych zmian rezerwa przeznaczona na dotację dla przedszkoli będzie o ponad 100% większa niż ta, która byłaby przed wprowadzeniem tych rozwiązań.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#HannaMajszczyk">Jeżeli chodzi o kwestie związane z samorządami… Oczywiście w ustawie są też zabezpieczone środki dla nauczycieli pracujących w szkołach nadzorowanych przez administrację rządową, ale to jest kwestia, która może być omawiana przy okazji omawiania budżetu, bo nie wymagała ona wprowadzenia tutaj żadnych regulacji. Oczywiście poza nauczycielami początkującymi, bo ich to dotyczy…</u>
          <u xml:id="u-13.6" who="#HannaMajszczyk">Kwestie dotyczące samorządów, istotne w tej ustawie, to również wprowadzenie po raz pierwszy odmrożenia… Może tutaj dwa zdania wyjaśnienia. Ustawa okołobudżetowa została przekazana do Sejmu jeszcze przez poprzedni rząd, natomiast kształt obecny jest wynikiem autopoprawek, zgłoszonych przez nowy rząd, w kwestiach dotyczących wynagrodzeń, a także odmrożenia, po raz pierwszy, tzw. subwencji rozwojowej dla samorządów. Środki na ten cel to jest 3,2 miliarda zł. To odmrożenie, jeśli mogę tak powiedzieć, funkcjonowania tej subwencji rozwojowej wiąże się ze wskazaniem w ustawie okołobudżetowej nowych zasad podziału tej subwencji. Ta subwencja rozwojowa co do zasady, mówiąc w uproszczeniu, zgodnie z przepisami ustawy o dochodach JST, ma 2 komponenty. 60% kwoty wyliczanej zgodnie z zasadami opisanymi w ustawie o dochodach JST dzielone jest na mieszkańca, przy uwzględnieniu podziału per capita i pewnych parametrów wewnętrznych, które mówią o tym, że nie może być niższa niż i wyższa niż. To jest taki dolny i górny limit. I ta część komponentu subwencji rozwojowej pozostaje bez zmian. Drugi komponent tej subwencji rozwojowej, czyli 40% kwoty wyliczonej zgodnie z regułami określonymi w ustawie, nie będzie określone, mówiąc w uproszczeniu, w odniesieniu do wydatków inwestycyjnych jednostek samorządu terytorialnego. Analiza wskazała, że ostatnie lata rozdysponowywania środków z różnych funduszy do samorządów… Zachwiany został pewien układ przepływu finansowego i co do zasady wiele wskazywało na to, że ci, którzy dostawali więcej, dostaliby jeszcze więcej, a ci, którzy dostawali mało, nadal by prawie nic nie dostali. Dodatkowo nie było dobrych informacji… To znaczy nie było w tym okresie właściwej klasyfikacji uwzględniającej wydatki inwestycyjne w samorządach. Stąd też ten komponent, 40% subwencji rozwojowej… Jest propozycja, aby ta część została podzielona z uwzględnieniem wpływów z PIT w oparciu o rok 2021, czyli jeszcze sprzed reformy podatkowej dotyczącej podatków dochodowych, ponieważ po wprowadzeniu tych przepisów nastąpiło mocne obniżenie dochodów z tego tytułu. Ten komponent ma też wyrównać zaburzenia w dochodach w jednostkach samorządu terytorialnego. To są rozwiązania związane z samorządami, które zostały wprowadzone autopoprawkami już przez nowy rząd.</u>
          <u xml:id="u-13.7" who="#HannaMajszczyk">Dodatkowo w ustawie okołobudżetowej znajdują się rozwiązania, które umożliwiają – i to chciałabym podkreślić – ale nie nakazują, czyli dają możliwość przekazania papierów wartościowych różnym podmiotom. Dotyczy to m.in. Funduszu Reprywatyzacji, dotyczy to uczelni. Dotyczy to również PKP. Poza tym jest przewidziana możliwość przekazania takich papierów wartościowych przedsiębiorstwom górniczym, zgodnie z ustawą o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego. Jest również przewidziana możliwość przekazania papierów wartościowych telewizji, z tym że to ma charakter fakultatywny, tak jak te inne, o których wspominałam. Uruchomienie tych papierów będzie zależało od wielu czynników.</u>
          <u xml:id="u-13.8" who="#HannaMajszczyk">Jest też wprowadzony zapis umożliwiający przekazywanie papierów wartościowych na polecenie premiera w zależności od rozwoju sytuacji zagrażających funkcjonowaniu bezpieczeństwa państwa czy realizacji innych ważnych celów. Nie jest to nowość w rozwiązaniach budżetowych czy też w ramach wykorzystywania instrumentów finansowych. W roku 2023 takie rozwiązanie również funkcjonuje, ale w oparciu o przepis samej ustawy budżetowej. Rząd zdecydował się przenieść te rozwiązania do ustawy okołobudżetowej, bo w każdym z poprzednich lat, w którym te przepisy się pojawiały, były zastrzeżenia legislacyjne co do miejsca, w którym te przepisy, te regulacje się znajdują. Dlatego też zostały one po prostu przeniesione do ustawy okołobudżetowej. Kwota, która jest przewidziana, jeżeli chodzi o możliwość wydania takiego polecenia przez premiera, jest niższa niż w roku bieżącym. W roku 2023 są to papiery wartościowe o wartości do 15 miliardów, a w przyszłym rok ta ewentualna możliwość dotyczy przekazania papierów o wartości do 12 miliardów zł.</u>
          <u xml:id="u-13.9" who="#HannaMajszczyk">Inne istotne zmiany, na które chciałabym zwrócić uwagę, to np. rozwiązania dotyczące mrożenia wynagrodzeń tzw. erki, czyli osób zajmujących kierownicze stanowiska w państwie. Chodzi o mrożenie tych wynagrodzeń, czyli pozostawienie kwoty bazowej w analogicznej wysokości jak w roku 2023. To oczywiście w konsekwencji wiąże się z mrożeniem wynagrodzeń również innych osób, których wynagrodzenia są powiązane z wynagrodzeniami tzw. erki.</u>
          <u xml:id="u-13.10" who="#HannaMajszczyk">Jest tutaj również mrożenie wynagrodzeń… Mówię „mrożenie” w uproszczeniu. Chodzi o osłabienie tempa wzrostu, możliwości podwyższania wynagrodzeń tzw. kominówek w spółkach Skarbu Państwa, w przedsiębiorstwach państwowych. Ponadto powiela się rozwiązanie, które było, funkcjonowało w roku 2023, dotyczące stosowania wyższych kwot bazowych dla funkcjonariuszy – zarówno żołnierzy, jak i innych funkcjonariuszy. W roku 2024 ta wyższa kwota bazowa stosowana byłaby dopiero od marca, a między styczniem a początkiem marca obowiązywałaby stara kwota bazowa. Przy czym nie wiąże się to z utratą dochodów przez te grupy zawodowe, ponieważ analogicznie jak w roku 2023 zakłada się, że w każdym kolejnym miesiącu, począwszy od marca, te uposażenia, te wynagrodzenia będą zwiększane o 1/5 różnicy między kwotą bazową z roku 2023 a tą, która będzie obowiązywała od stycznia 2024 r. Dodam, że jest też przewidziane podwyższenie kwoty bazowej o 20% dla całej sfery budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-13.11" who="#HannaMajszczyk">W trakcie prac w parlamencie dokonano pewnych zmian w projekcie rządowym ustawy okołobudżetowej. Dotyczyło to m.in. wskaźnika podwyższenia wynagrodzeń dla nauczycieli początkujących. Ale to była zmiana doprecyzowująca, chodziło po prostu o taki sposób zapisu dotyczącego podwyższenia tego wynagrodzenia, aby nie budziło wątpliwości, jak należy tę wysokość określać. Dodatkowo wprowadzone zostało rozwiązanie, decyzją Sejmu, dotyczące podwyższenia wartości… Chodzi o tę możliwość wydawania poleceń przez premiera dotyczących przekazania papierów wartościowych – o wartości do 12 miliardów zł. W przedłożeniu rządowym było to 5 miliardów zł, ale decyzją Wysokiej Izby ta wartość została podniesiona. Trzecia zmiana, która została wprowadzona, również o charakterze merytorycznym… Chodzi o wprowadzenie zmian umożliwiających przeprowadzanie w sposób centralny szkoleń. Chodzi o takie centralne szkolenia związane z prezydencją.</u>
          <u xml:id="u-13.12" who="#HannaMajszczyk">To są najważniejsze zmiany związane z ustawą okołobudżetową. Jeżeli będą pytania, to oczywiście służymy wyjaśnieniami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#KazimierzKleina">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#KazimierzKleina">Panie Mecenasie, jakie zdanie o tej ustawie ma Biuro Legislacyjne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#MaciejTelec">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#MaciejTelec">Przede wszystkim chciałbym przeprosić za brak opinii do tej ustawy, ale to wynika z ekstraordynaryjnego trybu pracy nad nią. Było kilka autopoprawek i nie zdążyliśmy przygotować tej opinii na piśmie.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#MaciejTelec">Chciałbym zwrócić uwagę na 2 kwestie. Pierwsza uwaga, podobnie jak w przypadku poprzedniej ustawy, dotyczy krótkiego okresu vacatio legis, który abstrahuje od terminów, jakie przyznaje konstytucja na rozpatrzenie ustawy Senatowi i podpisanie jej przez prezydenta.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#MaciejTelec">Druga uwaga dotyczy art. 19 ustawy. Jest to przepis, który przewiduje dla żołnierzy zawodowych, funkcjonariuszy i funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej sposób ustalania wynagrodzenia im należnego w 2024 r. odbiegający od sposobu ustalania wysokości wynagrodzenia zasadniczego pozostałych grup pracowników, którzy należą do państwowej sfery budżetowej. Analogiczny przepis był zawarty w art. 41 ustawy z dnia 1 grudnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2023. Wówczas Biuro Legislacyjne podnosiło wątpliwości co do zgodności takiego rozwiązania z art. 2 i art. 32 konstytucji, czyli zasadami sprawiedliwości społecznej i równości wobec prawa. Ponieważ rozwiązania z tamtej ustawy i to, które jest zawarte w art. 19, są identyczne, muszę powtórzyć te zastrzeżenia, które Biuro Legislacyjne podnosiło wówczas. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#KazimierzKleina">Pani Minister?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#HannaMajszczyk">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#HannaMajszczyk">Odnośnie do pierwszej uwagi pana mecenasa chciałabym powiedzieć, jakby nie kwestionując tej uwagi, że wcześniejsze przedłożenie ustawy okołobudżetowej na rok 2024 nie było możliwe, ponieważ ona wpłynęła do parlamentu dopiero w tym tygodniu. Wcześniej nie została złożona przez poprzedni rząd, więc nie można było procedować ustawy okołobudżetowej, która bezpośrednio, nawet jeżeli chodzi o te procenty, przeliczanie wynagrodzeń dla nauczycieli początkujących, odnosi się do 30% podwyżki kwoty bazowej… Tak więc rozpatrywanie tej ustawy w tym i w innych miejscach w oderwaniu od zasadniczej ustawy budżetowej byłoby omawianiem przepisów, które nie odnosiłyby się do niczego. Przykładem obrazującym tę kwestię jest właśnie to przeliczenie wynagrodzeń dla nauczycieli początkujących oraz m.in. podwyższenie dotacji dla przedszkoli. Ta kwota wynika przede wszystkim z rozwiązania wprowadzonego w samej ustawie budżetowej. Stąd nie było możliwe przekazanie Wysokiej Izbie… w ogóle procedowanie przez parlament tej ustawy bez ustawy budżetowej, która, tak jak mówię, została przekazana dopiero w tym tygodniu. Wcześniej nie była przekazana.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#HannaMajszczyk">Druga uwaga. Tak jak zaznaczyłam, prezentując tę ustawę, to jest rozwiązanie, które było stosowane w tym roku, o czym pan mecenas również powiedział. I chciałabym tylko dodać, o czym również już mówiłam, że nie odbiera ona wyższych wynagrodzeń tym funkcjonariuszom, ponieważ one są wypłacane przez cały rok, tyle że te różnice, które związane są z nieco niższym uposażeniem za styczeń i luty… O ile mnie pamięć nie myli, to wiele lat temu podobne rozwiązanie było stosowane – nie pamiętam teraz w którym roku – w przypadku określenia kwot bazowych dla nauczycieli. To również było wprowadzane dwuetapowo. Było kiedyś, dawno temu… Nie potrafię powiedzieć, kiedy dokładnie, ale pamiętam, że takie rozwiązanie miało miejsce. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#KazimierzKleina">Naszymi gośćmi są także pani minister Joanna Mucha, sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji i Nauki – witam panią minister – oraz pan minister Dariusz Standerski. Witamy pana ministra.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#KazimierzKleina">Jeżeli państwo chcielibyście coś powiedzieć w tym momencie, to oczywiście można. Jeżeli będą pytania, no to wtedy ewentualnie… Nie ma na razie takiej chęci. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#KazimierzKleina">Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#KazimierzKleina">Pan senator Janusz Pęcherz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JanuszPęcherz">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#JanuszPęcherz">Pani Minister, ja mam pytanie. Przysłuchiwałem się temu, co się działo w Sejmie w odniesieniu do kwestii subwencji rozwojowej czy tej części rozwojowej subwencji. Tam chyba pan minister, były już, Buda wskazywał, że co to jest za kwota, skoro oni wydali na rozwój, czyli na inwestycje, 15 miliardów w ubiegłym roku, a my tutaj mówimy o jakichś 3 miliardach 200 milionach. Wskazywali na to, że to jest bardzo mało. Ja to rozumiem, bo byłem samorządowcem i wiem, co to jest subwencja i co to jest ta część rozwojowa. Jak w tym kontekście pani minister się zapatruje na rozdawanie samorządowcom tych takich – nie wiem, jak to nazwać – biletów? Niektórzy samorządowcy już popodpisywali umowy, niektórzy jeszcze nie. Niektóre bilety bez pokrycia – w cudzysłowie oczywiście mówię – były rozdane jeszcze w listopadzie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#KazimierzKleina">Proszę bardzo, Pani Minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#HannaMajszczyk">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#HannaMajszczyk">Na wstępie chciałabym zaznaczyć – o tym również pan senator wspominał – że ta subwencja rozwojowa w ogóle nie może być porównywana z wydatkami na inwestycje. Oczywiście to, jak zostanie wykorzystana przez poszczególne samorządy kwota, którą otrzymają po podziale tej subwencji… Być może również na inwestycje. Ale są to kwoty nie do porównywania. Odnosząc się do wypowiedzi pana posła Budy, chciałabym zwrócić uwagę, że rozpatrując zmiany w ustawie okołobudżetowej i przeznaczenie na tę subwencję rozwojową 3,2 miliarda zł… To jest porównanie 3,2 miliarda zł do zera, które wynikało z przedłożenia poprzedniego rządu. Oczywiście… Może uzupełnię. Pozostaje przepis pochodzący z tamtego przedłożenia, z ustawy okołobudżetowej przedłożonej przez poprzedni rząd, na podstawie którego nie będzie wyrównywany CIT dla samorządów za rok 2022 dla pewnej grupy – to dotyczyło chyba dosłownie 8 jednostek samorządu terytorialnego – na kwotę 1,4 miliarda zł, ale podjęto decyzję, że dotyczyć to będzie bardzo ograniczonej liczby jednostek. Dlatego też zdecydowano się na wykorzystanie m.in. kwoty powstającej z tych oszczędności, tj. 1,4 miliarda, na utworzenie dużo większej rezerwy na przedszkola. Jeżeli chodzi o subwencję rozwojową, to nie można jej porównywać do 13 czy iluś tam miliardów złotych wydanych na inwestycje. To można porównywać do zera złotych subwencji rozwojowej, które chciano przeznaczyć… No, nie chciano żadnej kwoty przeznaczyć, jej nie było. Tak więc to jest takie zestawienie.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#HannaMajszczyk">Co do zobowiązań to oczywiście wszelkie zobowiązania wynikające z umów, które zostały zawarte, będą realizowane i muszą być wykonywane. Tak? A co do tych tekturowych zapewnień… Dla mnie jest to, no, abstrakcyjna kwestia. Ale to nie znaczy, że te samorządy nie będą mogły startować w ramach różnych umów i brać w nich udziału. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#KazimierzKleina">Czy goście chcieliby zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#KazimierzKleina">Dobrze, za chwileczkę. Goście także będą mogli zabrać głos, jeżeli będą chcieli.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#KazimierzKleina">Pan senator Leszek Czarnobaj.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#LeszekCzarnobaj">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#LeszekCzarnobaj">Pani Minister, słowo do tego wątku tekturowego, jeśli można. Te samorządy, które mają podpisaną umowę… Tak jak pani minister mówiła, tu będzie kwestia rozliczeń i ustalenia wzajemnych relacji. Ale są i takie samorządy, które otrzymały tekturkę i nic poza tym. Chciałbym usłyszeć jednoznaczne stanowisko pani minister w tym zakresie. Czy te samorządy poza tekturką, którą mogą sobie oprawić, mogą coś uzyskać, mogą się ubiegać, mogą występować o… Jakie jest stanowisko pani minister w tym zakresie? Chodzi o to, żeby samorządy jednoznacznie wiedziały, co znaczyło rozdawanie tych tekturek…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#KazimierzKleina">Myślę, że takich spraw jest zdecydowanie więcej…</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#komentarz">(Senator Leszek Czarnobaj: Tak, tak.)</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#KazimierzKleina">I tak np. Bank Gospodarstwa Krajowego nie podpisuje w tej chwili niektórych umów. Myślę, że w wielu obszarach mogą występować różne problemy. Nie wiem, czy na wszystkie te kwestie byśmy chcieli od razu odpowiedź uzyskać…</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#KazimierzKleina">Tak, ponieważ… Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-24.5" who="#KazimierzKleina">W takim razie proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#HannaMajszczyk">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#HannaMajszczyk">Ja przede wszystkim chciałabym zaznaczyć, że te zapewnienia czy te tekturki, jak państwo senatorowie je tutaj nazwali, związane są z funkcjonowaniem funduszu COVID. Jest to fundusz bezpośrednio podległy kancelarii premiera, stąd też ja nie chciałabym się wypowiadać co do tego, jak one funkcjonują i czy mają jakieś umocowania w umowach wstępnych i zawartych jakichś przyrzeczeniach przez byłą kancelarię. Oczywiście ciągłość władzy zapewnia kontynuację pewnych rzeczy, jeżeli one wynikają z podjętych zobowiązań, podpisanych umów itd. Z całą pewnością mogę powiedzieć to, że minister finansów podpisał taką informację o zmianach dokonanych w zakresie tych rozwiązań, o których państwu przed chwilą mówiłam, dla strony samorządowej, wskazując również, że w najbliższym czasie odbędzie się z nimi spotkanie, na którym te wszystkie kwestie będą wyjaśniane. Dzisiaj nie chciałabym, bo nie zdobyłam w ciągu kilku tych dni dostatecznej wiedzy, jak te zapewnienia, o których państwo mówią, wyglądają… Oczywiście musimy tu być w ścisłej współpracy z kancelarią premiera, która bezpośrednio nadzoruje fundusz. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#KazimierzKleina">Czy goście chcieliby zabrać głos? Nie.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#KazimierzKleina">W takim razie zamykamy dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#KazimierzKleina">Wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.</u>
          <u xml:id="u-26.4" who="#KazimierzKleina">Czy są inne wnioski? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-26.5" who="#KazimierzKleina">Kto jest za przyjęciem ustawy bez poprawek? (3)</u>
          <u xml:id="u-26.6" who="#KazimierzKleina">Kto jest przeciw? (0)</u>
          <u xml:id="u-26.7" who="#KazimierzKleina">Kto się wstrzymał? (0)</u>
          <u xml:id="u-26.8" who="#KazimierzKleina">Proponuję, aby senatorem sprawozdawcą był senator Janusz Pęcherz.</u>
          <u xml:id="u-26.9" who="#KazimierzKleina">Zgoda?</u>
          <u xml:id="u-26.10" who="#komentarz">(Senator Janusz Pęcherz: Zgoda.)</u>
          <u xml:id="u-26.11" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-26.12" who="#KazimierzKleina">Dziękuję wszystkim gościom, paniom i panom ministrom, a także pracownikom poszczególnych departamentów i wszystkim przybyłym na nasze spotkanie.</u>
          <u xml:id="u-26.13" who="#KazimierzKleina">Zamykam posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-26.14" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 11 minut 02)</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>