text_structure.xml
41.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PawełKowal">Otwieram posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PawełKowal">Na podstawie wyłożonej listy obecności stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PawełKowal">Witam podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych pana Jakuba Wiśniewskiego wraz ze współpracownikami.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PawełKowal">Plan tego posiedzenia Komisji, bo mamy dziś jeszcze jedno posiedzenie, przewiduje trzy punkty. Punkt pierwszy – zaopiniowanie kandydatury pana Wojciecha Ponikiewskiego na stanowisko ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego Rzeczypospolitej Polskiej w Republice Greckiej. Punkt drugi – zaopiniowanie kandydatury pani Barbary Sośnickiej na stanowisko ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego RP w Republice Kolumbii oraz w krajach dodatkowych akredytacji: Saint Lucia oraz Antigui i Barbudzie. Dobrze to czytam? Jeśli coś nie tak, to proszę poprawić. Trzeci punkt – zaopiniowanie kandydatury pani Julity Baś na stanowisko ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego RP w Republice Senegalu oraz w krajach dodatkowych akredytacji: Republice Gambii, Republice Gwinei, Republice Gwinei Bissau, Republice Zielonego Przylądka, Burkina Faso, Republice Mali i Republice Wybrzeża Kości Słoniowej. Czy tak jest właściwie? Dobrze, dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PawełKowal">Informuję, że Komisja opiniuje kandydatów na ambasadorów na podstawie art. 39 ust. 2a ustawy o służbie zagranicznej. Nasze posiedzenie ma charakter jawny. Koncepcje sprawowania misji szefa placówki oraz życiorysy zawodowe otrzymali państwo na poselskie skrzynki poczty elektronicznej oraz na tablety.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PawełKowal">Czy są uwagi do porządku obrad? Nie słyszę tych uwag. W związku z tym przejdę do realizacji porządku obrad.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PawełKowal">Porządek dzisiejszych obrad będzie przebiegał w następujący sposób. Na porannym posiedzeniu zostanie ogłoszona jeszcze jedna dodatkowa przerwa po to, żebyśmy mogli zagłosować na sali sejmowej. Następnie ogłoszę przerwę, a żeby też zmniejszyć liczbę tych głosowań, zamknę to posiedzenie, zanim otworzę posiedzenie o godzinie 17:00. Wtedy będą głosowania. Ci z państwa, którzy mają inne zajęcia w Sejmie, mogą sobie zblokować wszystkie zaplanowane do końca dnia głosowania mniej więcej na godzinę 17:00. Czy to jest klarowne? Dziękuję bardzo. Czyli proszę tych z państwa, którzy mają inne obowiązki sejmowe, o obecność drugi raz, żebyśmy się wszyscy zebrali o 17:00. Wtedy będzie moment, kiedy przeprowadzę te głosowania oraz poprzez bliskość czasową też ewentualnie inne głosowania, które będą dotyczyły już kolejnego posiedzenia. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PawełKowal">Przechodzimy do punktu pierwszego, obejmującego opiniowanie kandydatury pana Wojciecha Ponikiewskiego. Proszę o zabranie głosu.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#WojciechPonikiewski">Szanowni państwo, panie posłanki i panowie posłowie, może w wielkim skrócie, bo wiem, że mam mało czasu. Więc może najpierw zacznę od bardzo krótkiego podsumowania. Dlaczego? Grecja jest krajem ważnym dla Polski. Oba nasze kraje są partnerami w Unii Europejskiej i w Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego. Grecja jest też kolebką cywilizacji, z której pochodzimy. Co roku 1 mln Polaków wyjeżdża do Grecji na wakacje. U sterów obu państw mamy premierów, którzy należą do tej samej grupy politycznej. Byli też tymi, którzy w ramach Europejskiej Partii Ludowej koordynowali kandydatury na najważniejsze stanowiska w UE. To stwarza też specjalne możliwości. Grecja jest oczywiście ważnym graczem w Europie Południowo-Wschodniej i ważnym oknem na Bliski Wschód, jest także ważnym graczem w kwestiach akcesji Bałkanów Zachodnich do UE. Z naszego punktu widzenia Grecja ma też bardzo ciekawe doświadczenia, jeśli chodzi o zastosowanie unijnej polityki gospodarczej czy może bardziej unijnej polityki monetarnej. Myślę, że jej doświadczenia związane ze strefą euro także są dla nas bardzo interesujące. Wreszcie Grecja jest potencjalnie bardzo atrakcyjnym rynkiem zbytu dla naszych towarów. Co prawda sama liczy pewnie 10 mln obywateli, ale to jest rynek, który zwiększa się sezonowo trzykrotnie – w związku z tym jest to też liczebnie ważny rynek.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#WojciechPonikiewski">Powiedziałbym, że z tych argumentów wynikają priorytety dla mojej działalności jako kierownika placówki. Pierwszym priorytetem jest na pewno wzmocnienie czy też – jak się to ładnie mówi – pogłębianie dialogu politycznego, zarówno w sprawach bilateralnych, jak i w sprawach wielostronnych. Jeśli chodzi o te sprawy wielostronne, mam na myśli przede wszystkim kwestie bezpieczeństwa.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#WojciechPonikiewski">Myślę, że stosunek Grecji do Ukrainy jest bardzo ciekawy. Pewnie stosunek rządu greckiego do wojny na Ukrainie jest bardziej pozytywny niż to, czego moglibyśmy się spodziewać po Grecji – w takim sensie, że w Grecji są społecznie silne nastroje prorosyjskie, które wynikają z pewnej tradycji i utożsamiania Rosji z rolą tej, która pomogła Grecji zdobyć niepodległość na początku XIX w. Później tradycje prorosyjskie były też kontynuowane w różnych partiach politycznych. W związku z tym musimy docenić to stanowisko, które reprezentuje obecny rząd.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#WojciechPonikiewski">Jeśli chodzi o sprawy Bliskiego Wschodu czy Bałkanów, to tutaj też stanowisko Grecji jest na pewno bardzo interesujące. W sprawach Izraela i konfliktu w Izraelu pewnie jest troszeczkę bardziej filopalestyńskie niż nasze, ale Grecja ma też relacje uprzywilejowane z Izraelem i potencjalne projekty energetyczne. Stwarza to wrażenie, że Grecja jest naprawdę bardzo ciekawym dla nas interlokutorem.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#WojciechPonikiewski">Myślę, że w kwestiach bilateralnych mielibyśmy sprawy związane z infrastrukturą drogową i energetyczną, jak i z potencjalną sprzedażą polskiej broni na rynku greckim. To są więc podstawy do tego, żeby ten dialog zintensyfikować i prowadzić na najwyższym szczeblu.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#WojciechPonikiewski">Drugi priorytet to są kwestie unijne. Tutaj powiem generalnie, że uważam, iż rolą każdego szefa placówki w kraju unijnym jest to, żeby bardzo dobrze zrozumieć kontekst stanowisk, jakie reprezentuje kraj akredytacji w różnych radach unijnych, bo bez zrozumienia tego kontekstu jest bardzo trudno później wypracować jakieś rozwiązania konsensualne czy coś, co może nam naprawdę pomóc w tym, żeby z danym krajem dojść do porozumienia na forum unijnym.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#WojciechPonikiewski">Trzecim priorytetem są szeroko pojęte kwestie promocji. Tutaj już wspomniałem wcześniej o promocji gospodarczej. Grecja jest dopiero 32. rynkiem dla naszego eksportu, więc nie jest to specjalnie dobry wynik. Myślę, że tutaj też istnieje możliwość polepszenia tej sytuacji. Oczywiście nie przeceniam roli kierownika placówki w tym zakresie, ale pewne działania są możliwe, zwłaszcza że, jak mówią mi pracownicy zagranicznego biura handlowego Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, które jest bardzo dobre w Atenach, rynek grecki jest rynkiem relacyjnym. Stąd właśnie rola placówki czy jej szefa może być istotna, żeby po prostu pomagać w wejściu na ten rynek kolejnych eksporterów czy jakichś polskich inwestycji.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#WojciechPonikiewski">Jest też oczywiście kwestia promocji naukowo-technicznej czy kulturalnej. Niedawno został otworzony polski ośrodek archeologiczny w Atenach. To jest też dobry punkt zaczepienia do pewnych działań. Kultura polska, jak rozumiem, ma swoją markę, ale nie jest specjalnie może dobrze znana, więc tutaj na pewno byłyby możliwości rozszerzenia tej działalności. Oczywiście wszelkie związki wzajemne i odniesienia kulturowe są bardzo ciekawe, a tych odnoszących się do Grecji na przykład w polskiej literaturze jest mnóstwo. Myślę, że tu jest całe pole potencjalnych działań, które mogłyby być i przyjemne, i skuteczne.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#WojciechPonikiewski">Ostatni punkt, o którym chciałem wspomnieć, to jest kwestia Polonii. Trudno sobie wyobrazić moją rolę bez zajęcia się kwestiami Polaków w Grecji. W ostatnich latach Polonia wielokrotnie się zmniejszyła, co było pewnie związane z kryzysem w Grecji. W tej chwili mówimy o kilkunastu tysiącach Polaków. Nie jest to Polonia, która zajmuje jakieś ważniejsze stanowiska w establishmencie greckim. Natomiast pojawił się nowy fenomen. Powiedzmy, że to Polacy kosmopolici, którzy pracują gdzie indziej, ale mieszkają w Grecji. Myślę, że to jest bardzo ciekawy punkt do tego, żeby eksplorować, czy oni są podatni na to, żeby z Polską współpracować w jakikolwiek zorganizowany sposób, jak i czy chcieliby się włączyć do tego, żeby Polskę w Grecji promować. Na tym bym skończył. W wielkim skrócie taki byłby mój plan działań. Dziękuję uprzejmie.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#PawełKowal">Przypominam, że to jest skrócony plan działań. Szersza dokumentacja znajduje się w państwa skrzynkach.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#PawełKowal">Otwieram dyskusję. Panowie posłowie Jabłoński, Fritz i Sellin. Proszę bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#PawełJabłoński">Panie przewodniczący, panie ministrze, do pana ministra przede wszystkim mam pytanie proceduralne, bo od tego trzeba zacząć. Czy w przypadku zmiany kierownika placówki w Atenach jest zgoda prezydenta? Czy w tym zakresie była rozmowa, choćby nieformalna, co do gotowości prezydenta do dokonania zmiany na tym stanowisku?</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#PawełJabłoński">Przede wszystkim jednak pytam, jakie są merytoryczne powody tej zmiany, bo ambasador Lompart, jeśli dobrze pamiętam, rozpoczął kadencję i jeszcze się ona nie zakończyła. Co stoi za decyzją o tym, żeby zmienić ambasadora w Atenach?</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#PawełKowal">Poseł Fritz.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#RomanFritz">Teraz mam dwa pytania. Pierwsze pytanie. Proszę powiedzieć, czy nie będzie przeszkadzało to, że znajomość języka greckiego nie figuruje w pana kompetencjach. Druga sprawa. Jak pan się zapatruje na takie – powiedzmy – brzegowe stanowisko społeczeństwa greckiego w postaci uniosceptycyzmu? Czy tam jest mowa o grexicie? Uniosceptycyzm i grexit. Jaki ma pan pogląd na ten kontekst? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#PawełKowal">Poseł Sellin.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#PawełKowal">Proszę bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#WojciechPonikiewski">Co do uniosceptycyzmu, myślę, że on nie jest, wbrew pozorom, aż tak wielki, jak mogłoby się wydawać. To znaczy na pewno te tendencje były o wiele bardziej widoczne podczas kryzysu finansowego. Ten kryzys rzeczywiście położył Grecję w sposób potworny. Grecja wtedy przechodziła przez czas – nie wiem – spadku produktu krajowego brutto o 25%, jak też wieloprocentowego spadku stopy życia. Kryzys był też często utożsamiany przez Greków właśnie z ich bytnością w strefie euro. Oczywiście mówię o percepcji. Nie mówię o tym, jakie są rzeczywiste powody, bo to jest oczywiście bardziej skomplikowane. Natomiast Grecja wyszła z tego kryzysu czy wychodzi z niego i już w referendach dotyczących przyjęcia pakietu finansowego… Może nie tyle w referendach, ale w głosowaniach jednak nawet partie, które można byłoby określać jako eurosceptyczne, jak na przykład Syriza, głosowały za przyjęciem pakietu finansowego oferowanego przez UE. Myślę więc, że ten eurosceptycyzm jednak zanika i wraz z wychodzeniem z kryzysu będzie słabnął. Grecja jest chyba takim właśnie dowodem na kraj, który wstrząśnięty przez kryzys uzmysłowił sobie, że tylko dzięki pomocy z UE był w stanie przez ten kryzys jednak przejść i z niego wychodzić. Myślę, że trudno sobie wyobrazić, jak by się zakończył kryzys w momencie, kiedy Grecja nie byłaby w UE, wyszłaby z niej, ogłosiła bankructwo, bo to był realny scenariusz, a reperkusje dla Grecji i dla życia przeciętnego Greka mogły być poważniejsze. Grecy sobie chyba z tego zdają sprawę.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#PawełKowal">Jeszcze poseł Sellin chciał dopytać.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#JarosławSellin">Chciałem zapytać, bo nie wiem, co w ciągu roku w tej sprawie się potem wydarzyło poza tymi uroczystościami w Bukareszcie i w Gdańsku, czy pan będzie się tym interesował, jeżeli pan zostanie tam ambasadorem. Czy pan będzie promował tę inicjatywę, żeby Grecja w Trójmorzu była aktywna? Czy będzie się pan interesował tym, żeby rozwinąć inicjatywę Via Carpatia, łączącą Polskę z Grecją poprzez nasze dwa wielkie porty?</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#JarosławSellin">Drugie pytanie mam jako członek Polsko-Greckiej Grupy Parlamentarnej. W tej kadencji Sejmu mieliśmy już spotkanie z przedstawicielami MSZ specjalizującymi się w sprawach greckich. Zaskoczony byłem informacją, że do Grecji przybywa 30 mln turystów rocznie. To oznacza, że jest trzy razy więcej turystów niż mieszkańców. Rzeczywiście to jest absolutny fenomen w skali Europy, bo gdyby Włochy albo Francja, też chętnie odwiedzane przez turystów, chciały taki wynik osiągnąć, to musiałyby mieć po 180 mln turystów rocznie, a mają ok. 80–90 mln. W proporcji do liczby mieszkańców Grecja jest więc liderem w Europie, jeśli chodzi o liczbę turystów.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#JarosławSellin">Z informacji, które pan przedstawił na piśmie, wiemy, że wśród tych 30 mln turystów jest 1 mln Polaków. Relatywnie dużo, ale w stosunku do tej sumy 30 mln wcale nie tak dużo. Jest ich jednak 1 mln, natomiast do Polski przybywa rocznie ok. 20 tys. Greków. Zasugerował pan w informacji pisemnej, że będzie się starał… Choć tej dysproporcji się całkowicie nie wyrówna, bo wiadomo, dlaczego się jeździ do Grecji. Czy jednak będzie pan próbował zachęcać Greków, aby odwiedzali Polskę, żeby to nie było 20 tys., tylko nieco więcej?</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#PawełKowal">Pan marszałek Bosak.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#KrzysztofBosak">Dziękuję za prezentację. Podobnie jak w przypadku poprzednich kandydatów na ambasadorów chciałbym poprosić o podkreślenie jakichś dwóch czy trzech swoich osiągnięć czy sukcesów na placówkach, na których pan był, czy w tych biurach międzynarodowych, w których pan pracował. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#PawełKowal">Proszę o zabranie głosu, jak też o syntetyczną odpowiedź, dlatego że chciałbym jeszcze przed godziną 10:00 przeprowadzić jedno wysłuchanie. Proszę bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#WojciechPonikiewski">Jeśli chodzi o Trójmorze i Via Carpatia, panie pośle, oczywiście myślę, że to są bardzo cenne inicjatywy. Zainteresowanie Greków tym, żeby Via Carpatia kończyła się w Salonikach, z naszego punktu widzenia jest bardzo ważne i pozytywne. Na pewno będę robił wszystko, co w mojej mocy, żeby ten projekt był kontynuowany i żeby zachować greckie zainteresowanie uczestnictwem w tym projekcie. Zresztą myślę, że tutaj możemy mówić nie tylko o infrastrukturze drogowej, ale też na przykład o infrastrukturze energetycznej, która może być poniekąd równoległa. Ważny port skroplonego gazu ziemnego jest w Aleksandropolis na północy Grecji. Jest też interkonektor łączący Grecję z Bułgarią. To jest także bardzo ważny element powstawania infrastruktury transeuropejskiej w zakresie gazu. Myślę, że to są takie elementy, na które warto zwracać uwagę, a i z naszego punktu widzenia bardzo ważne.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#WojciechPonikiewski">Jeśli chodzi o liczbę turystów greckich w Polsce, rzeczywiście jest ich tylko 20 tys., a 30 mln turystów zagranicznych w Grecji. Notabene wiem ze swojego doświadczenia, że Malta przyjmuje jeszcze większą proporcję turystów niż liczba mieszkańców, ale…</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#WojciechPonikiewski">Jeśli chodzi o pytanie pana posła Bosaka w sprawie moich osiągnięć – specjalnie się nad tym nie zastanawiałem. Ale OK. Myślę, że we Włoszech jedną z ważniejszych rzeczy, które udało mi się zrobić razem ze Związkiem Polaków we Włoszech, było powstanie Muzeum Pamięci 2. Korpusu Polskiego na Monte Cassino. W jakiś sposób moim sukcesem było też to, że swego czasu byłem negocjatorem protokołu z Kioto. Już dzisiaj przeszły instrument, ale kiedyś bardzo ważny. Myślę, że w jakiś tam sposób był to na pewno mój sukces. Gdy państwo spojrzą na to, co jest zapisane w protokole z Kioto, to na przykład jeszcze wtedy nie UE…</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#PawełKowal">Teraz ogłoszę przerwę.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#PawełKowal">[Po przerwie]</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#PawełKowal">Przechodzimy do punktu drugiego. To zaopiniowanie kandydatury pani Barbary…</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#PawełKowal">Zanim udzielę pani głosu, jeszcze pan minister, jeżeli chciałby coś dodać do wypowiedzi pana posła Jabłońskiego. Proszę bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#JakubWiśniewski">Co do Grecji i ambasadora, który kończy swoją misję, po pierwsze, przyznam szczerze, że nie mam mandatu od swoich zwierzchników, żeby omawiać ocenę pracy byłych ambasadorów czy osób zjeżdżających ze swoich placówek. Przez szacunek dla samych osób jest to element dyskusji między ich pracodawcą a nimi samymi. Wydaje mi się, że ocena pracy ambasadora Lomparta wymaga właśnie takiej intymniejszej atmosfery. Zwracam też uwagę, że ambasador Lompart pełnił swoją funkcję przez cztery lata. Zwyczajowo dyplomaci wysyłani są właśnie na taki okres do pełnienia swojej misji. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#PawełKowal">A teraz udzielam głosu pani Barbarze Sośnickiej. Proszę bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#BarbaraSośnicka">Szanowny panie przewodniczący, szanowna Komisjo, szanowne panie posłanki i szanowni panowie posłowie, postaram się krótko, jako że koncepcja pracy została przedstawiona na piśmie. Z uwagi na ograniczony czas postaram się przedstawić najszybciej, jak się da, pewne wybrane elementy.</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#BarbaraSośnicka">Nasze relacje z Kolumbią są wolne od kwestii spornych. Kolumbia jest jednym z kluczowych partnerów Polski w regionie Ameryki Łacińskiej. Przejawia się to dosyć wysokim poziomem dialogu politycznego i dobrą współpracą państw na forach międzynarodowych, zwłaszcza w systemie narodów zjednoczonych. Będę zabiegała o utrzymanie tej dynamiki pracy i dialogu politycznego na wszystkich możliwych i wysokich szczeblach.</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#BarbaraSośnicka">Jednocześnie drugim ważnym dla mnie priorytetem będzie kontynuacja działań mojego poprzednika na rzecz wzmocnienia oddziaływania polskiego stanowiska w sprawie zagrożeń ze strony Rosji i przekonania rządu Gustava Petro do zajęcia bardziej zdecydowanego stanowiska w sprawie wojny w Ukrainie.</u>
<u xml:id="u-1.45" who="#BarbaraSośnicka">Szanowni państwo, Kolumbia to jedna z trzech – po Brazylii i Meksyku – najbardziej prężnych gospodarek Ameryki Łacińskiej i szósty odbiorca naszego eksportu. Siła i stabilność ekonomiczna tego kraju zostały docenione w 2020 r. przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju, gdy Kolumbia została przyjęta jako jej członek. Kolumbia jest bardzo zainteresowana współpracą z UE, a jednocześnie również dąży do współpracy z NATO. Po przejściu szeregu formalnych wymogów od 2018 r. Kolumbia jako jedyny kraj w regionie Ameryki Łacińskiej jest partnerem globalnym Sojuszu Północnoatlantyckiego.</u>
<u xml:id="u-1.46" who="#BarbaraSośnicka">Dbając o polskie interesy i nasze stosunki, będę skupiała się na rozwoju gospodarki i wymianie handlowej. Uczynię wszystko, aby polskie przedsiębiorstwa, które będą brały udział w wymianie handlowej, nie były poddane specjalnemu, dyskryminacyjnemu traktowaniu. Ubiegłotygodniowe forum biznesu, które było organizowane przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu, pokazało, że po stronie polskiej jest bardzo wielu przedsiębiorców, którzy chcieliby prowadzić swoje interesy i inwestować w Kolumbii. Będę starała się ich wzmacniać i im w tym pomagać. Rozumiem, że biuro handlowe, które PAIH tam posiada, jest jednym z lepiej działających biur w Ameryce Południowej, więc będę mogła razem z nim ich wspomagać.</u>
<u xml:id="u-1.47" who="#BarbaraSośnicka">Dużą szansę na wyeksponowanie naszego kraju w Kolumbii, ale myślę, że nie tylko, daje to, że z dniem 1 stycznia przejmujemy przewodnictwo w Radzie Unii Europejskiej, a Kolumbia przejmuje przewodnictwo w radzie Wspólnoty Państw Ameryki Łacińskiej i Karaibów, tzw. CELAC. W Bogocie planowany jest szczyt obu instytucji, więc będzie to doskonała okazja i arena do tego, żeby zaprezentować Polskę jako kraj unijny, który jest silnym i ważnym członkiem UE.</u>
<u xml:id="u-1.48" who="#BarbaraSośnicka">Chciałabym tutaj również, bo myślę, że to jest dobre forum, wspomnieć i poinformować państwa, że w sierpniu ubiegłego roku w Izbie Reprezentantów kolumbijskiego Kongresu została powołana Grupa Przyjaźni Kolumbijsko-Polskiej. Chcę podkreślić, że jest to możliwość i stworzenie szansy na ciekawy obszar współpracy międzyparlamentarnej, który mógłby się przyczynić do rozwoju wzajemnych stosunków i umocnienia współpracy między obu krajami.</u>
<u xml:id="u-1.49" who="#BarbaraSośnicka">Ważnym priorytetem, o którym chciałabym tutaj wspomnieć, będzie bliska mi tematyka współpracy ze środowiskami polonijnymi. Polonia w Kolumbii jest nieliczna. Całościowo wraz ze starą Polonią, czyli emigracją sprzed wojny, w zależności od tego, jak ją liczyć, to jest kwestia ok. 2 tys. osób. Według naszych konsulów w chwili obecnej obliczamy Polonię na jakieś 50 rodzin. Chciałabym postarać się o to, aby utrzymać ich polską tożsamość i znajomość języka polskiego. Będę również utrzymywała kontakt z polskimi misjonarzami, którzy tam pracują. To są księża pallotyni.</u>
<u xml:id="u-1.50" who="#BarbaraSośnicka">Promując polską pomoc rozwojową, będę dbała o to, aby kontynuowano rozpoczętą w 2015 r. współpracę ministerstw spraw zagranicznych Polski i Kolumbii. Jest to dwustronny program dyplomacji sportowej Polska–Kolumbia, jedyny tego typu projekt nie tylko w Ameryce Południowej, ale w ogóle wyjątkowy w skali światowej. Kolumbia jest jedynym krajem, z którym prowadzimy taką współpracę. Jednocześnie w dziedzinie dyplomacji publiczno-kulturalnej będę dbała o markę Polska. Będę przedstawiała nasz jako kraj przyjazny, nieposiadający przeszłości kolonialnej, zaangażowany w pogłębianie dialogu międzykulturowego i religijnego, jak też jako promotora wszelkich przemian demokratycznych. Wśród moich głównych priorytetów będzie właśnie wzmacnianie wizerunku Polski jako kraju zaangażowanego na rzecz bezpieczeństwa w Europie i na świecie, promowanie naszego genu solidarności i staranie się o lepsze przybliżenie stanowiska w sprawie Ukrainy. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.51" who="#PawełKowal">Teraz otworzę dyskusję. Spróbuję zmieścić się z przerwą przed głosowaniami, jeżeli się uda, a jak będą jeszcze jakieś dodatkowe pytania państwa posłów do pana ministra, to rzeczywiście poproszę na końcu o odpowiedź. Chodzi mi tylko po prostu o to, żeby forma dyskusji tutaj przypominała formę w parlamencie. Nie jest formą wywiadu indywidualnego, więc pan minister mówi tyle, ile chce. Tak to już jest w Sejmie.</u>
<u xml:id="u-1.52" who="#PawełKowal">Proszę bardzo. Czy są pytania do tej prezentacji? Pan poseł Jabłoński i pan marszałek Bosak.</u>
<u xml:id="u-1.53" who="#PawełJabłoński">Staramy się dbać o tę formę. Rozumiem, że czasami treść niektórych pytań jest trudna, ale taka jest też nasza rola. Mam przede wszystkim właśnie te formalne pytania, bo mamy potężny problem formalny od wielu miesięcy. Do tego zmierzam za każdym razem, żeby to jednak zostało odnotowane w protokole posiedzenia Komisji, choćby na przyszłość. Poprzednie dwa tygodnie nam pokazały, że różnego rodzaju precedensy, choćby w głosowaniach, mają znaczenie.</u>
<u xml:id="u-1.54" who="#PawełJabłoński">Może ktoś uważa, że to jest rytuał. Uważam, że przestrzeganie przepisów, począwszy od konstytucji przez ustawy, a także pewnego zwyczaju, który mamy, to nie jest rytuał. Nie jest to źródło prawa powszechnie obowiązującego, ale jednak dobrym zwyczajem Komisji było to, że rozmawialiśmy merytorycznie i że kandydatury były wcześniej uzgadniane, przynajmniej nieformalnie, także przez szacunek dla kandydatów, co do których ktoś może mieć zastrzeżenia lub nie, natomiast niezależnie od tego, jeśli mamy wadliwą procedurę, a naszym zdaniem ta procedura jest wadliwa, z uwagi na przyczyny polityczne, to po prostu szkodzi to polskiej polityce zagranicznej. Państwo obwiniają za to prezydenta. Moim zdaniem niesłusznie. My uważamy, że rząd powinien tutaj po prostu współdziałać i rozmawiać z prezydentem, a nie próbować mu narzucać kandydatów, żeby prezydent jak notariusz wszystko podpisywał, bo nigdy tak nie było – stąd pytanie właśnie o konkretne… Nie, drodzy państwo, ale nie było tak nawet za czasów, kiedy prezydent i premier pochodzili z jednego obozu, bo za naszych rządów też dochodziło do sytuacji, gdzie prezydent się na pewne nominacje nie zgadzał – i te kandydatury nie były procedowane, także przez szacunek do kandydatów, żeby nie poddawać ich procedurze, w wyniku której ostatecznie mogą nie zostać powołani na ambasadorów. Chodzi o to, żebyśmy jednak się dogadywali najpierw wewnątrz, a potem wychodzili z tym na forum publiczne.</u>
<u xml:id="u-1.55" who="#PawełJabłoński">Pytanie takie samo do pana ministra – o zgodę. Rozumiem, że były rozmowy i że było głosowanie w konwencie, którego pan minister nawet nie powinien nam tu ujawniać, bo ono było klauzulowane. Szczerze jednak mówiąc, a nawiązując też do pana wcześniejszej wypowiedzi, trochę tego nie rozumiem, jak pan mówi, że pewne kwestie są relacją pomiędzy ambasadorem a jego pracodawcą. Na litość boską, panie ministrze, pan reprezentuje tego pracodawcę, a my reprezentujemy tutaj polski parlament. Jesteśmy Komisją Spraw Zagranicznych, powołaną m.in. właśnie do oceny tego, jak wygląda nasza polityka zagraniczna, stąd pytania o przyczyny merytoryczne. Wiem, że kadencja się zbliżała do końca, tak samo jak w przypadku pana ambasadora Woźnego, tym niemniej te kwestie są istotne. Tutaj ograniczam się do pytania o to, czy była zgoda prezydenta. Nie przedstawiciela KPRP w konwencie, tylko prezydenta. Czy była taka zgoda, choćby nieformalna? Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.56" who="#PawełKowal">Pan poseł Bosak.</u>
<u xml:id="u-1.57" who="#PawełKowal">Pan przewodniczący Konieczny.</u>
<u xml:id="u-1.58" who="#MaciejKonieczny">Chciałem zapytać o rozwijający się proceder wykorzystywania pracowników z Kolumbii, którzy trafiają do Polski i są tutaj wyzyskiwani. Niektórzy mają już nawet status ofiar handlu ludźmi. Czy pani jako kandydatka jest świadoma tego procederu? Czy ma pani jakiś pomysł czy intencję, żeby już na placówce przeciwdziałać takim sytuacjom, czy to poprzez politykę informacyjną, czy to za pomocą jakichś innych narzędzi? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.59" who="#PawełKowal">Ze swej strony mam pytanie o jeden punkt. Krótko. Jeden strzał. Co pani chciałaby zrobić w relacjach ze Świętą Łucją? Proszę bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.60" who="#BarbaraSośnicka">Odpowiadając panu marszałkowi na pytanie o porozumienie z 2010 r. – jeśli mogę, to może w przerwie… Wolałabym, jeśli pan pozwoli, dobrze? Natomiast jeśli chodzi o poprawę naszego bilansu handlowego, mam nadzieję, że kolumbijskie zainteresowanie rynkiem farmaceutycznym, zielonym wodorem i energią odnawialną z naszej strony, naszymi możliwościami i naszą ofertą, którą tam kierujemy, to będzie – że tak powiem – dobre rozwiązanie. Natomiast to ujemne saldo, które mamy, wynika z tego, że po wybuchu wojny w Ukrainie po prostu sprowadziliśmy więcej węgla z Kolumbii. To nam naruszyło taką równowagę w dosyć nieprzyjemny dla nas sposób.</u>
<u xml:id="u-1.61" who="#BarbaraSośnicka">Jeśli natomiast chodzi o proceder dotyczący pracowników, chciałam powiedzieć, że jesteśmy tego świadomi. Tak, też jestem świadoma sytuacji. Chciałabym powiedzieć, że w sierpniu wystąpiliśmy do Komisji Europejskiej i wprowadziliśmy ograniczenia wizowe, co przekłada się na to, że Kolumbijczycy już nie będą mogli przyjeżdżać do Polski bez wizy, w ramach ruchu bezwizowego, i pracować. To nam ograniczy w znaczny sposób przyjazd i zapobiegnie dalszemu rozwojowi procederu. Tutaj mamy też świadomość roli tzw. nieuczciwych pośredników i biur, które wystawiały pozwolenia na pracę. Urzędy wojewódzkie tego nie sprawdzały, a też wydawały. Mamy to więc pod kontrolą. Mamy nadzieję, że to zostanie zażegnane w znacznym stopniu. Tak do końca nigdy nie możemy tego przewidzieć, że co do ostatniej osoby nam się to uda, bo to się żadnemu krajowi nie udało, natomiast działania zostały podjęte, więc mam nadzieję, że rezultaty będą.</u>
<u xml:id="u-1.62" who="#PawełKowal">Teraz jest taka sytuacja, że mamy godzinę 9:54. To znaczy, że ogłoszę teraz przerwę, pójdziemy na salę i wznowię obrady równo pięć minut po zakończeniu głosowań. Czyli proszę sobie doliczyć pięć minut. Przyjdziemy tutaj i wtedy wznowię obrady.</u>
<u xml:id="u-1.63" who="#PawełKowal">Ogłaszam przerwę.</u>
<u xml:id="u-1.64" who="#PawełKowal">[Po przerwie]</u>
<u xml:id="u-1.65" who="#PawełKowal">Przechodzimy do punktu trzeciego. To zaopiniowanie kandydatury pani Julity Baś na stanowisko ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego RP w Republice Senegalu oraz w krajach dodatkowych akredytacji, które wymieniłem, czytając porządek obrad na początku. Oddaję pani głos. Proszę bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.66" who="#JulitaBaś">W tym pejzażu mamy jednak w sumie trzy stabilne demokracje. Są to przede wszystkim Senegal, Republika Wybrzeża Kości Słoniowej oraz Republika Zielonego Przylądka. Ambasada jest w Dakarze, w związku z czym oczywiście skupimy się na Senegalu. W Senegalu również były niedawno wybory. Mamy nowego prezydenta i nowego premiera, a 17 listopada odbędą się przedterminowe wybory do Zgromadzenia Narodowego. W związku z tym liczymy tutaj na intensyfikację kontaktów, a przede wszystkim na konkretyzację tego, co już jest, ponieważ baza prawno-traktatowa jest dość bogata. Z Senegalem mamy podpisane porozumienie o konsultacjach politycznych z 2016 r. Do tej pory nie odbyła się żadna sesja. Było sporo wizyt oficjalnych, w tym na najwyższym szczeblu, ponieważ prezydent RP pan Andrzej Duda odwiedził Senegal i Wybrzeże Kości Słoniowej we wrześniu 2022 r., więc również będziemy dążyć do realizacji ustaleń z tej wizyty. Naprawdę będę się starała nadać tyle konkretów, ile się da, bo dla nas same wizyty nie są celem samym w sobie. Wizyta jest jak gdyby narzędziem do osiągnięcia celu. Wizytom politycznym chcemy nadać również wymiar gospodarczy. Jak mówiłam, utworzyła się dosyć duża próżnia, zwłaszcza po podziękowaniu Francji za współpracę w Sahelu. Senegal pełni tak naprawdę rolę koordynatora i mediatora pomiędzy Wschodem a Zachodem, jak również Azją. Ta rola jest dosyć nowa i ciekawa, więc będziemy bacznie to obserwować, ale również starać się wykorzystać właśnie to miejsce, które tam jest, żeby jednak promować polski biznes.</u>
<u xml:id="u-1.67" who="#JulitaBaś">Przejdę tutaj od razu do biznesu. Są kontrakty, które chcemy pchnąć na bazie pomocy wiązanej, głównie w sektorze wodnym, które zostały rozpoczęte wcześniej i które chcemy sfinalizować. Mamy również firmy w sektorze cyfryzacji i technologii, w tym technologii zielonych. Nawiążę tutaj także do strategii Global Gateway. Połowa wszystkich środków Global Gateway jest przeznaczona na Afrykę. Mamy również firmy, które już się do nas zgłosiły, że są praktycznie gotowe do tego, żeby się zaangażować w Senegalu i w regionie. Mam też na myśli Wybrzeże Kości Słoniowej. Chcemy więc im to ułatwić.</u>
<u xml:id="u-1.68" who="#JulitaBaś">Kolejnym programem będzie właśnie program pomocy wiązanej z Senegalem. Oprócz tego pozostałymi dziedzinami są bezpieczeństwo żywnościowe i oczywiście rolnictwo, głównie mechanizacja rolnictwa, co nie dotyczy tylko i wyłącznie Senegalu, ale również Wybrzeża Kości Słoniowej. Niedawno mieliśmy wizytę studyjną dwóch dziennikarzy, którzy słyszeli sporo o Polsce. Jeden dziennikarz był z Senegalu, drugi z Wybrzeża Kości Słoniowej. Wiedzą, że w Polsce mamy świetne technologie i dobrych inżynierów. Rzeczywiście chcieliby z nami współpracować, więc tę współpracę będziemy rozwijać. Oprócz tego są oczywiście programy i projekty offsetowe w ramach ogólnego sektora okołowydobywczego. To także edukacja morska i infrastruktura.</u>
<u xml:id="u-1.69" who="#JulitaBaś">Oczywiście będziemy chcieli aktywnie współpracować z Polską Agencją Inwestycji i Handlu oraz z Krajową Izbą Gospodarczą. Zaktywizujemy senegalskich absolwentów polskich uczelni do organizacji wydarzeń gospodarczych.</u>
<u xml:id="u-1.70" who="#JulitaBaś">Senegal jest również jednym z czterech beneficjentów polskiej pomocy rozwojowej dla Afryki Subsaharyjskiej. Ta pomoc jest kontynuowana w sumie przez te same podmioty, które ją wdrażały. Jeden projekt, który dotyczy jakości edukacji oraz świadomości w zakresie higieny i zdrowego trybu życia, będzie wdrażany przez Towarzystwo Salezjańskie. Drugi to jest projekt Polskiej Misji Medycznej, jeśli chodzi o kwestie zdrowia kobiet, noworodków i małych dzieci.</u>
<u xml:id="u-1.71" who="#JulitaBaś">Wracając jeszcze do spraw politycznych – liczymy również na współpracę parlamentarną, zwłaszcza z Senegalem, także z uwagi na osobiste kontakty pana marszałka Hołowni. Zobaczymy, jak się będzie rozwijała sytuacja po wyborach.</u>
<u xml:id="u-1.72" who="#JulitaBaś">Króciutko, jeśli chodzi o prezydencję. W planach mamy bardzo szeroki projekt dotyczący przeciwdziałania obcej ingerencji i manipulacji w środowisku informacyjnym, nie tylko w Senegalu, ale również w innych krajach regionu. A Wybrzeże Kości Słoniowej… Już muszę kończyć, tak? Dobrze. Jeżeli chodzi o resztę krajów, zwłaszcza Mali i Burkina Faso, będziemy obserwować sytuację dotyczącą bezpieczeństwa. Będziemy mieć kontakty pragmatyczne, bo będzie nam bardzo zależało przede wszystkim na bezpieczeństwie obywateli polskich w regionie. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.73" who="#PawełKowal">Otwieram dyskusję. Kto się zgłasza? Pan poseł Jabłoński, proszę bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.74" who="#PawełJabłoński">Panie ministrze, pytanie trochę ponawia te kwestie, o których rozmawialiśmy wcześniej, w pierwszej części posiedzenia. Mianowicie chodzi znów o zgodę prezydenta. Tutaj mamy o tyle szczególną sytuację, że ambasadorem pozostaje pan Bartłomiej Zdaniuk – powołany stosunkowo niedawno. Jeśli dobrze pamiętam, to nawet chyba dwóch lat jeszcze nie pełni swojej funkcji. Miałem okazję z nim współpracować, kiedy stosunkowo krótko był na placówce w Senegalu, ale już i wcześniej, kiedy był ambasadorem w Mołdawii. Według mojej wiedzy, popartej także rozmowami z politykami z innych ugrupowań, on był bardzo wysoko oceniany za swoją aktywność jako ambasador, jako bardzo dobry kierownik placówki. Stąd pytanie do ministerstwa o przyczyny merytoryczne tej zmiany, bo w tym przypadku kadencja się jeszcze nie zakończyła. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.75" who="#PawełKowal">Witam pana posła Lubońskiego w naszej Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.76" who="#PawełKowal">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Proszę bardzo, jeżeli pan minister zechce.</u>
<u xml:id="u-1.77" who="#JakubWiśniewski">Jeśli chodzi o samą osobę pana ambasadora Zdaniuka – znowu nie jestem władny, żeby komentować, czy dobrze, czy źle sprawował swoją funkcję. Ta analogia, której teraz użyję, być może jest nie do końca fortunna i pełna, natomiast wyobraźmy sobie armię. Generał tej armii decyduje, na jakim odcinku frontu będzie walczył żołnierz. Ministerstwo Spraw Zagranicznych trochę w ten sposób funkcjonuje. Fakt, że wraca do kraju dobry ekspert i dyplomata, wcale niekoniecznie oznacza, że ocena jego pracy była krytyczna. Być może po prostu jest bardziej potrzebny w Warszawie. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.78" who="#PawełKowal">Czy są jeszcze jakieś pytania? Skoro nie ma pytań, poproszę już o ogłoszenie przerwy. To znaczy ogłaszam przerwę. Poproszę o ogarnięcie techniczne tej przerwy.</u>
<u xml:id="u-1.79" who="#PawełKowal">[Po przerwie]</u>
<u xml:id="u-1.80" who="#PawełKowal">Tylko jedno ogłoszenie. Tak jak było zaplanowane, ogłaszam kolejną przerwę, a o godzinie 17:00 w sali 13 wznowimy rozpoczęte rano posiedzenie. Po głosowaniach, które zakończą to posiedzenie, bezpośrednio przystąpimy do otwarcia posiedzenia zaplanowanego na godzinę 17:00, co nastąpi siłą rzeczy kilka minut później.</u>
<u xml:id="u-1.81" who="#PawełKowal">Dziękuję. Przerwa.</u>
<u xml:id="u-1.82" who="#PawełKowal">[Po przerwie]</u>
<u xml:id="u-1.83" who="#PawełKowal">Proszę państwa, poddaję kandydatury pod głosowanie. Proszę państwa kandydatów, których dotyczy głosowanie, żeby zechcieli opuścić salę.</u>
<u xml:id="u-1.84" who="#PawełKowal">Poddam pod głosowanie kandydaturę pana Wojciecha Ponikiewskiego na stanowisko ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego RP w Republice Greckiej. Czy wszystkim działają karty itd.?</u>
<u xml:id="u-1.85" who="#PawełKowal">Kto z pań i panów posłów jest za wyrażeniem pozytywnej opinii o kandydaturze Wojciecha Ponikiewskiego na ambasadora w Grecji? Proszę o głosowanie. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-1.86" who="#PawełKowal">Proszę o ogłoszenie wyników. Głosowało 26 posłów. Za – 17, przeciw – 9, nikt się nie wstrzymał. Kandydatura została zaopiniowana pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-1.87" who="#PawełKowal">Przechodzę do głosowania nad kandydaturą pani Barbary Sośnickiej na stanowisko ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego RP w Republice Kolumbii oraz w krajach dodatkowych akredytacji: Świętej Łucji oraz Antigui i Barbudzie.</u>
<u xml:id="u-1.88" who="#PawełKowal">Kto z pań i panów posłów jest za pozytywnym zaopiniowaniem tej kandydatury? Proszę o głosowanie. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Zamykam głosowanie.</u>
<u xml:id="u-1.89" who="#PawełKowal">Proszę o ogłoszenie wyników. Dziękuję bardzo. W głosowaniu brało udział 26 osób. Za – 17, przeciw – 8, wstrzymał się 1 poseł. Wynik jest pozytywny.</u>
<u xml:id="u-1.90" who="#PawełKowal">Przejdę do głosowania nad kandydaturą pani Julity Baś na stanowisko ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego RP w Republice Senegalu oraz w krajach dodatkowych akredytacji: Republice Gambii, Republice Gwinei, Republice Gwinei Bissau, Republice Zielonego Przylądka, Burkina Faso, Republice Mali oraz Republice Wybrzeża Kości Słoniowej.</u>
<u xml:id="u-1.91" who="#PawełKowal">Kto z pań i panów posłów jest za tą kandydaturą? Proszę głosować. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-1.92" who="#PawełKowal">Proszę o ogłoszenie wyników. Dziękuję bardzo. Głosowało 26 posłów. Za – 17, przeciw – 8, wstrzymał się 1 poseł. Pozytywnie rozstrzygnięte głosowanie. Pozytywna opinia.</u>
<u xml:id="u-1.93" who="#PawełKowal">Dziękuję bardzo. Proszę o zaproszenie kandydatek. Dziękuję bardzo paniom. Gratuluję. Jest pozytywny wynik.</u>
<u xml:id="u-1.94" who="#PawełKowal">Zamykam posiedzenie. Proszę, żeby państwo jeszcze dwie minuty zostali do następnego posiedzenia.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>