text_structure.xml
14.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PawełKowal">Stwierdzam kworum na podstawie listy obecności.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PawełKowal">Dodatkowo witam panią minister Henrykę Mościcką-Dendys, a także panią Wiesławę Bronisz, p.o. wicedyrektor Delegatury Najwyższej Izby Kontroli w Warszawie. Witam panią Agnieszkę Bernaś-Coşkun, p.o. wicedyrektor Departamentu Administracji Publicznej Najwyższej Izby Kontroli, ze współpracownikami oraz pozostałe osoby biorące udział w naszym posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PawełKowal">Porządek dzienny obrad przewiduje rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 r. wraz z analizą Najwyższej Izby Kontroli (druk nr 464) w zakresie części budżetowej 45 – Sprawy zagraniczne, części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 31, dotacji podmiotowych, a także państwowej osoby prawnej – Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PawełKowal">Proszę panią minister o krótkie przedstawienie tych wszystkich części budżetowych. Później zapytam przedstawicielki i osoby towarzyszące z NIK, czy chciałyby zabrać głos, może niech powiedzą nam coś interesującego – tak w punktach, żeby zaciekawić nas pracą Najwyższej Izby Kontroli właśnie w kontekście spraw zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PawełKowal">Proszę bardzo panią minister Henrykę Mościcką-Dendys.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#HenrykaMościckaDendys">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, faktycznie otrzymaliście państwo w materiałach z Ministerstwa Spraw Zagranicznych taką bardzo szczegółową analizę realizacji budżetu za rok 2023, więc pozwolę sobie zwrócić państwa uwagę tylko na takie wybrane punkty, które wydają mi się szczególnie godne uwagi.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#HenrykaMościckaDendys">Rozpocznijmy od paru cyfr. Pierwotnie przyznany plan wydatków ministerstwa w części 45 budżetu wynosił 2 788 000 tys. zł. Po zwiększeniach wynikających z zasilenia z rezerwy ogólnej i rezerw celowych finalnie zamknął się kwotą 3 001 000 tys. zł. Zwiększenia z rezerw celowych były o tyle istotne, że one służyły dofinansowaniu takich wieloletnich projektów, które realizujemy w MSZ. Istotnym punktem było również przeprowadzenie wyborów parlamentarnych, które również były finansowane z rezerw. Gdy idzie o te zadania długoterminowe, to są to przede wszystkim dwie duże inwestycje budowlane – budowa nowej siedziby ambasady RP w Berlinie oraz budowa nowej siedziby ambasady RP w Mińsku. Dodatkowo w ramach naszego budżetu i tego dofinansowania z rezerw pokrywaliśmy koszty projektów realizowanych w ramach programu krajowego Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego w ramach instrumentu na rzecz wsparcia finansowego granic zewnętrznych i wiz na lata 2014–2020 – to były głównie projekty Departamentu Konsularnego – oraz realizację zadań wynikających z powołania pełnomocnika rządu ds. odszkodowań za szkody wyrządzone agresją i okupacją niemiecką w latach 1939–1945, dodatkowo szereg zadań dotyczących obszaru pomocy rozwojowej i pomocy humanitarnej.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#HenrykaMościckaDendys">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, oczywiście do najważniejszych obszarów Ministerstwa Spraw Zagranicznych w 2023 r., gdy idzie o jego aktywność, należało bezpieczeństwo państwa i wokół tego wzmacniania bezpieczeństwa w różnych jego aspektach oscylowała działalność MSZ. To były przede wszystkim kwestie poprawności narracji zwalczania dezinformacji, gdy idzie o rosyjską agresję na Ukrainę, budowanie współpracy transatlantyckiej jako jeden z kluczowych filarów bezpieczeństwa dla Polski i całej wspólnoty europejskiej, współdziałanie na forum Unii Europejskiej, gdy idzie o wsparcie Ukrainy także w wymiarze akcesji czy rozpoczęcia procesu akcesji do Unii Europejskiej – tutaj nie tylko Ukraina, ale także Gruzja i Republika Mołdawii były tymi kluczowymi celami. Istotnym i rosnącym obszarem aktywności MSZ była też współpraca rozwojowa i humanitarna także w ramach agendy globalnej, nie tylko tradycyjnie zorientowana na wschód. Niezmienne priorytety, które były konsekwentnie realizowane także w 2023 r., to było utrzymanie współpracy z Polonią i Polakami za granicą, rozumiane przede wszystkim jako wsparcie takiej partnerskiej współpracy ze środowiskami polskiej diaspory za granicą w promocji Polski w programach oświatowych i programach o charakterze kulturalnym, a także wsparcie rozwoju infrastruktury polonijnej za granicą. Odrębnym obszarem była dyplomacja publiczna i kulturalna, również realizowana dość konsekwentnie. Takim istotnym filarem w ubiegłym roku było wzmacnianie dialogu międzykulturowego – także wobec rozwoju sytuacji na świecie. Tradycyjnie już kwestie bezpieczeństwa energetycznego, promocji i dyplomacji ekonomicznej były tymi tematami, które absorbowały MSZ. Wreszcie w drugiej połowie roku dużym zadaniem, które absorbowało nie tylko służbę konsularną, było przeprowadzenie wyborów parlamentarnych za granicą w oparciu o te instrumenty, które były dostępne konsulom.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#HenrykaMościckaDendys">Tym samym, podsumowując, mogę powiedzieć, że wykonanie budżetu wydaje się, że wyglądało bardzo dobrze. Zrealizowaliśmy go na poziomie 96%, uwzględniając zmianę planu, więc pozostaje mi prosić państwa o zatwierdzenie tego dokumentu. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#PawełKowal">Pani dyrektor Bronisz…</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#AgnieszkaBernaśCoşkun">Szanowni państwo, wyniki kontroli części 45 – Sprawy zagraniczne zostały przedstawione w sprawozdaniu pokontrolnym skierowanym do ministra spraw zagranicznych. Może pokrótce omówię główne ustalenia. Najwyższa Izba Kontroli oceniła w formie opisowej wykonanie budżetu…</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#AgnieszkaBernaśCoşkun">Jak wspomniałam – ocena wykonania budżetu państwa w 2023 r. była w formie opisowej. Została sformułowana na podstawie kontroli przeprowadzonej wyłącznie w Ministerstwie Spraw Zagranicznych. Wykazała ona, że wydatki zostały poniesione z zachowaniem zasad gospodarowania środkami publicznymi określonymi w ustawie o finansach publicznych. Stwierdzono jednakże nieprawidłowości dotyczące m.in.: wyboru ofert do dofinansowania ze środków dotacji celowej w kwocie ponad 7000 tys. zł w ramach konkursu „Pomoc humanitarna 2023” z naruszeniem zasad określonych w art. 5 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie i wewnętrznych procedur MSZ; niecelowym zleceniu sporządzenia dodatku do gazet „Dziennik Łódzki” i „Express Ilustrowany” i dokonaniu zapłaty za dodatek w wysokości ponad 49 tys. zł, co było działaniem niegospodarnym; sporządzenia sprawozdań z podróży służbowych niezgodnie z przepisami wewnętrznymi MSZ; nierzetelnym zlecaniu przez MSZ organizacji lunchu w cenie wyższej, niż wynikało to z cennika stanowiącego załącznik do umowy, co było wydatkiem niegospodarnym; nierzetelnym przygotowaniu dwóch załączników do protokołu uzgodnień dotyczącego TVP Polonia, co skutkowało brakiem możliwości rzetelnego rozliczenia niektórych poniesionych kosztów czy nierzetelnym zweryfikowaniem sprawozdań przedłożonych przez TVP SA za pierwsze półrocze trzeci i czwarty kwartał 2023 r. Ponadto stwierdzono nieprawidłowość polegającą na nieopublikowaniu w biuletynie informacji publicznej MSZ wyników kontroli przeprowadzonych w MSZ przez podmioty zewnętrzne oraz wyników kontroli przeprowadzonych przez MSZ u beneficjentów, co było niezgodne z art. 8 ust. 3 ustawy o dostępie do informacji publicznej. Świadczy to również o niezrealizowaniu wniosku pokontrolnego NIK sformułowanego w zeszłorocznej kontroli wykonania budżetu państwa.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#AgnieszkaBernaśCoşkun">W ocenie NIK powyższe nieprawidłowości wskazują na nie w pełni skuteczny nadzór i kontrolę dysponenta części 45 nad wykonaniem budżetu państwa sprawowanym na podstawie art. 175 ust. 1 i 2 ustawy o finansach publicznych.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#AgnieszkaBernaśCoşkun">Poza tym Najwyższa Izba Kontroli zaopiniowała pozytywnie prawidłowość sporządzania łącznych sprawozdań budżetowych za 2023 r. przez dysponenta części. Sprawozdania budżetowe i wybrane sprawozdania w zakresie operacji finansowych zostały sporządzone prawidłowo. Na podstawie sprawozdań dysponentów podległych kwoty wykazane w sprawozdaniach jednostkowych były zgodne z ewidencją księgową, a przyjęty system kontroli zarządczej zapewniał prawidłowość sporządzania sprawozdań budżetowych oraz w zakresie operacji finansowych.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#AgnieszkaBernaśCoşkun">W efekcie kontroli Najwyższa Izba Kontroli sformułowała siedem wniosków pokontrolnych. Minister spraw zagranicznych poinformował izbę, że są one obecnie w trakcie realizacji. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#PawełKowal">Otwieram dyskusję. Czy ktoś z pań i panów posłów chciałby zabrać głos? Proszę bardzo, poseł Bosacki.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#MarcinBosacki">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, pani minister, szczerze mówiąc, jest mi bardzo trudno ocenić dobrze realizację w zeszłym roku budżetu państwa w tym dziale, o którym mówimy – zagranicznym, ponieważ jest moją wiedzą fakt przeznaczania, oprócz tego, na co wskazała Najwyższa Izba Kontroli, też na inne przynajmniej bardzo dziwne – żeby nie powiedzieć: niegospodarne – wydatki… Wszedłem nie tak dawno temu do rady Fundacji Solidarności Międzynarodowej i tam na przykład z pieniędzy MSZ finansowano w roku ubiegłym kwotą 4000 tys. zł, co stanowiło 12–13% budżetu tej fundacji, PiS-owskie Radio Wnet. W związku z czym jako żywo nie będę mógł głosować pozytywnie za przedstawioną prezentacją. Nie chcę wspominać o innych wydatkach, na przedsięwzięcia pana Rydzyka, również z funduszy MSZ itd. W związku z czym będę głosował przeciwko tej informacji. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#PawełKowal">Prosiłbym panią minister i panią dyrektor o odpowiedź na pytanie, czy te kwestie były przedmiotem badania i jak zdaniem pań należy to ocenić. Faktycznie moje pytanie miało być do pani dyrektor z NIK, bo zawsze podziwiam – i mówię to z pełną referencją – jeżeli chodzi o Najwyższą Izbę Kontroli, zdolność do przejrzenia tych wszystkich rachunków i stwierdzenia, że lunch był za drogi. Na ile ma to systemowe znaczenie i na ile nie przykrywa nam to jakichś innych systemowych problemów w wydatkowaniu środków finansowych?</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#PawełKowal">Zaczyna pani minister, proszę bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#PawełKowal">Przed wypowiedzią pani dyrektor dodam jeszcze pytanie w świetle wypowiedzi posła Bosackiego – czy instytucje korzystające ze środków MSZ i mu podległe też były objęte badaniem, czy tylko, tak jak usłyszałem chyba z pani wypowiedzi, ściśle sam urząd? Proszę bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#PawełKowal">Nie wiem, czy jest ktoś z prawników. Myślę, że w świetle tej dyskusji potrzebujemy, a przynajmniej ja potrzebowałbym do podjęcia decyzji precyzyjnego wyjaśnienia, co to znaczy, że „pozytywnie zaopiniujemy sprawozdanie”. To znaczy, że pozytywnie opiniujemy działania Najwyższej Izby Kontroli, w sensie na przykład zakresu, czy głosując, przyjmujemy do wiadomości fakt, że… Pani mówi o 7000 tys. zł strat zgłoszonych przez Najwyższą Izbę Kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#AgnieszkaBernaśCoşkun">Czy to są zakończone ustalenia? Jeżeli chodzi o kontrolę wykonania budżetu państwa, to tak, bo ta kontrola zakończyła się. Natomiast, tak jak wspomniałam, jest obecnie realizowana, m.in. w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, kontrola realizacji i rozliczenia dotacji m.in. z pomocy humanitarnej i m.in. też z tego konkursu. Nie mogę tutaj powiedzieć, czy będą ustalenia i jakiego rodzaju to będą ustalenia.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#PawełKowal">Ale ja chciałbym, żeby wszyscy posłowie mieli pewność, głosując, co się dzieje aktem głosowania. Jeżeli głosujemy za, to aktem głosowania przyjmujemy do wiadomości na przykład te nieprawidłowości? Czy jeżeli są tak istotne nieprawidłowości, to jest to przesłanka do głosowania przeciw? Czego dotyczy głosowanie?</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#PawełKowal">Proszę bardzo, poseł Bosacki.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#PawełKowal">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Pani minister Mościcka, proszę.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#PawełKowal">Nie ma więcej zgłoszeń… Proszę bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#PawełKowal">Skoro nie ma więcej zgłoszeń do dyskusji, to zamykam dyskusję i poddaję pod głosowanie. Proszę się przygotować do głosowania.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#PawełKowal">Kto z państwa jest za pozytywnym zaopiniowaniem sprawozdania w zakresie omawianych części budżetowych? Dziękuję bardzo. Jeszcze raz zadam pytanie. Kto z państwa jest za pozytywnym zaopiniowaniem sprawozdania w zakresie omawianych części budżetowych? Głosowanie jest otwarte. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#PawełKowal">Proszę o podanie wyników. Za – 10, przeciw – 12. Komisja nie zaopiniowała pozytywnie sprawozdania w zakresie omawianych części budżetowych.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#PawełKowal">Jest jeszcze kwestia wyboru posła referenta. Proponuję, żeby był to poseł Bosacki. Nie słyszę sprzeciwu. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#PawełKowal">Informuję, że porządek obrad został wyczerpany. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>