text_structure.xml 35.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PawełKowal">Otwieram posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PawełKowal">Witam panie posłanki i panów posłów.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PawełKowal">Chciałbym pogratulować panu Władysławowi Bartoszewskiemu objęcia stanowiska sekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych. Pan poseł jeszcze niedawno był członkiem naszej Komisji. Serdecznie gratuluję i witam.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PawełKowal">Mam całą listę państwa. Witam wszystkich serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PawełKowal">Na podstawie listy obecności stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PawełKowal">Państwo otrzymali porządek dzienny. Wiem, że jest jedno zgłoszenie do porządku dziennego. Tak? Czy nie? Proszę bardzo, pan poseł Kobosko.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#MichałKobosko">Szanowna Komisjo, panie przewodniczący, chciałbym złożyć wniosek o uzupełnienie porządku dziennego o uzupełnienie składu Prezydium Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PawełKowal">To wynika z parytetu i ze zmian w prezydium. Jeśli nie ma zgłoszeń, to sakramentalne nie widzę, nie słyszę, to w takim razie uzupełniam porządek dzienny o ten jeden dodatkowy punkt przed sprawami bieżącymi, czyli to będzie pkt 2.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#PawełKowal">Teraz rozpatrzenie i zaopiniowanie, czyli pkt 1 – rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2024 w zakresie działania Komisji. Chodzi o część budżetową 45, czyli Sprawy zagraniczne – dochody i wydatki w załączniku nr 1 i 2. Chodzi o wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych oraz o dotacje podmiotowe i celowe. Chodzi także o dotacje podmiotowe z załącznika nr 9, a także plan finansowy państwowej osoby prawnej z załącznika nr 14, czyli Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#PawełKowal">Kto referuje, panie Arturze?</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#WładysławBartoszewski">Panie przewodniczący, chciałbym po pierwsze, powiedzieć, że to był dla mnie wielki przywilej i zaszczyt być członkiem Komisji Spraw Zagranicznych Sejmu IX kadencji, gdzie pod koniec byłem również wiceprzewodniczącym i być krótko wiceprzewodniczącym Komisji w X kadencji. Uważam, że była to Komisja wyjątkowo dobrze prowadzona w obu kadencjach i pracowało się tutaj, w tej Komisji i w prezydium tej Komisji doskonale. Chciałbym więc z żalem zakomunikować, że już nie jestem członkiem tej Komisji, ale występuję tutaj w nowej roli.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#WładysławBartoszewski">W tej nowej roli przyszło mi przedstawiać informację na temat budżetu na rok 2024, tej części budżetu, która dotyczy spraw zagranicznych, czyli części 45. Muszę powiedzieć, że i jako członek Komisji Spraw Zagranicznych, i jako wiceminister w Ministerstwie Spraw Zagranicznych, uważam, że ten budżet jest za niski. Powinien być znacząco wyższy, ponieważ rola naszej służby zagranicznej jest wyjątkowo ważna w promowaniu i dbaniu o interesy Rzeczypospolitej Polskiej na świecie i to powinno być właściwie docenione.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#WładysławBartoszewski">To, że nasz budżet na rok 2024 przewiduje po stronie wydatków, że to będzie 3223 tys. zł z kawałkiem, czyli 15,6% więcej niż to było przewidywane w ustawie budżetowej na 2023 r., to brzmi fantastycznie, ale tylko wtedy, kiedy nie zdajemy sobie sprawy, że około połowę tego budżetu stanowią wydatki na składki do organizacji międzynarodowych, których Polska jest członkiem, czyli to nie jest nasz budżet. To jest budżet Rzeczypospolitej Polskiej, po to, żebyśmy mogli funkcjonować w świecie międzynarodowym. To od razu troszkę ogranicza ten entuzjazm.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#WładysławBartoszewski">Część środków, która zostanie zwiększona w budżecie na 2024 r. jest związana ze zwiększeniem kwot bazowych dla wynagrodzeń o mniej więcej 20%, czyli wychodzi to ok. 100 000 tys. zł. Ale proszę pamiętać, że płaca dyplomaty na najniższym szczeblu, takiego, który zaczyna karierę dyplomatyczną, która po podwyżkach 20% będzie wynosiła 4800 zł miesięcznie, jest taka sama, jaka była 13 lat temu de facto. To jest sytuacja, która moim zdaniem jest na dłuższy czas nie do utrzymania dla żadnego rządu. To nie jest kwestia takiej partii czy innej partii. Po prostu Rzeczpospolita musi mieć dyplomatów wykształconych i dobrze płatnych.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#WładysławBartoszewski">Wczoraj jeszcze przed przyjściem tutaj na Komisję składałem wieniec na starych Powązkach na grobie naszego ambasadora pana Ładosia, który jest przykładem, jakim powinien być dyplomata Rzeczypospolitej Polskiej. Człowiek honorowy, wykształcony, prawy, inteligentny, sprytny, przestrzegający reguł MSZ, ale jak trzeba w porozumieniu z ministrem, robiący czyny uważane w kraju jego akredytacji, czyli w Szwajcarii, za nielegalne, dzięki którym uratował kilka tysięcy osób. To byli dyplomaci, ale oni byli porządnie wynagradzani i jest to element, o którym trzeba pamiętać.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#WładysławBartoszewski">Większość, mniej więcej połowa budżetu idzie na składki do organizacji międzynarodowych. Część budżetu, ta zwiększona część od 2023 r., idzie na modernizację, przebudowę i adaptację budynków. Będziemy w końcu oddawali do użytku ambasadę w Berlinie, będziemy oddawali ambasadę w Mińsku, ale sam budynek MSZ jest w stanie cokolwiek żenującym. Tam też potrzebne byłyby inwestycje, na które w tej chwili nie ma przewidzianych środków.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#WładysławBartoszewski">W tej chwili oceniamy, że biorąc pod uwagę nasze potrzeby, brakuje nam ok. 150 000 tys. zł, których nie ma w budżecie, żeby nasze najpilniejsze potrzeby były zaspokojone. W związku z tym zwracam się do Wysokiej Komisji i pana przewodniczącego o dobre słowo na temat naszych potrzeb skierowane do Rady Ministrów, po to, żeby uwzględnili to w swoich rezerwach budżetowych i funduszach specjalnych.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#WładysławBartoszewski">Jeśli chodzi o szczegółowe przedstawienie, jeśli państwo chcą szczegółowego przedstawienia części budżetu, to poproszę moich kolegów z działu finansowego ministerstwa. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#PawełKowal">Proszę bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#MieczysławKarczmarczyk">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, Mieczysław Karczmarczyk, Biuro Finansów MSZ.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#MieczysławKarczmarczyk">Projekt budżetu Ministerstwa Spraw Zagranicznych na 2024 r. został szczegółowo przedstawiony w przesłanych Wysokiej Komisji materiałach. Odniosę się tylko do najważniejszych i wynikających ze specyfiki MSZ spraw związanych z realizacją dochodów i wydatków.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#MieczysławKarczmarczyk">W 2024 r. zaplanowano dochody w wysokości 300 745 tys. zł. Podstawowym źródłem dochodów budżetowych MSZ są wpływy z czynności konsularnych. Natomiast w przypadku wydatków limit na 2024 r. wynosi 3 223 086 tys. zł, jak wspomniał już pan minister, jest to zwiększenie o 15,6% w stosunku do ustawy budżetowej na 2023 r. W limicie wydatków MSZ na 2024 r. uwzględniono, tak jak tu również wspomniał pan minister: wzrost wynagrodzeń w związku ze zwiększeniem kwoty bazowej dla osób objętych i nieobjętych mnożnikowym systemem wynagrodzeń o 20%, z wyłączeniem osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe i jest to kwota ok. 99 000 tys. zł; sfinansowanie decyzji z 2023 r. w zakresie sfinansowania dodatków służby cywilnej urzędników mianowanych w 2022 r. oraz w zakresie utworzenia 21 etatów w sferze świadczenia usług na rzecz obywateli polskich i cudzoziemców oraz informacji konsularnych. To jest kwota ok. 2500 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#MieczysławKarczmarczyk">Zwiększenie wydatków wynika również z przeznaczenia na realizację zadań wynikających z przewodnictwa Polski w Grupie Wyszehradzkiej oraz prezydencji Polski w Grupie Narodów Koordynatorów Strategii Unii Europejskiej dla regionu Morza                           Bałtyckiego, to jest ok. 3000 tys. zł. Zwiększenie wydatków na pokrycie wzrostu kosztów funkcjonowania placówek zagranicznych, w tym zwiększenie wydatków majątkowych w zakresie przebudowy, modernizacji i adaptacji budynków, to jest ok. 40 000 tys. zł oraz na pokrycie kosztów funkcjonowania centrali, to jest wzrost o ok. 8000 tys. zł. Chodzi o wzrost rachunków, cen energii itd, itd. Zwiększenie limitu wydatków na płatność składek do organizacji międzynarodowych to jest kwota 257 000 tys. zł – wzrost w stosunku do roku 2023.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#MieczysławKarczmarczyk">Również do części 45 zostały przeniesione środki w wysokości 3500 tys. zł w celu utworzenia etatów dyplomatów delegowanych do placówek zagranicznych z innych resortów. Również do części 45 przeniesiono środki, które były wydatkowane z rezerwy celowej z przeznaczeniem na Telewizję Bielsat. W kwocie wydatków MSZ planowanych na 2024 r. ok. 62% stanowią wydatki realizowane w walutach obcych. Dotyczy to  m.in. działalności 170 placówek zagranicznych oraz płatności składek do organizacji międzynarodowych. Istotnym czynnikiem ryzyka w tym zakresie są oczywiście zmiany kursów czy wysokość kursów. Również w projekcie ustawy ujęto rezerwę celową w wysokości 34 188 tys. zł pod nazwą „Wdrożenie planu współpracy rozwojowej w 2024 r.”. To tyle byłoby w skrócie na temat ustawy budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#PawełKowal">Czy jeżeli chodzi o referowanie kwestii budżetowych ktoś jeszcze z państwa chciałby zabrać głos? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#PawełKowal">Otwieram dyskusję. Panie i panowie posłowie, teraz jest czas na dyskusję lub pytania.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#PawełKowal">Proszę bardzo, poseł Przydacz.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#MarcinPrzydacz">Panie przewodniczący, szanowny panie ministrze, na wstępie powiem, że zgadzam się co do zasady z myślą, mówiącą o tym, że wydatki na ten punkt budżetu, jeśli chodzi o politykę zagraniczną powinny być stanowczo wyższe i to jest jasne. Chcąc prowadzić aktywną politykę zagraniczną, potrzebujemy być obecni w wielu miejscach, w których dotychczas albo nas nie ma, albo jesteśmy obecni zbyt wąsko. Po drugie – potrzeba jest oczywiście jak najlepszej bazy infrastrukturalnej, a po trzecie, oczywiście jak najlepiej wykształconych i opłacanych dyplomatów.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#MarcinPrzydacz">Wychodząc z tej konstatacji mam kilka pytań. Pierwsze dotyczy zaplanowanych inwestycji w placówkach zagranicznych, nie kontestując potrzeby inwestycji, np. w Kigali, gdzie otwieramy nową ambasadę czy w Kantonie – w Chińskiej Republice Ludowej warto być obecnym, także widocznie infrastrukturalnie. Moje pytanie dotyczy ewentualnych wydatków na kontynuację budowy ambasady w Mińsku, którą przecież prowadzimy od wielu lat. Nie widzę tutaj w tym punkcie dodatkowych środków.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#MarcinPrzydacz">Pkt 2 to pytanie o ewentualną rewitalizację ambasady w Kijowie, kluczowej chyba placówce, wszyscy się co do tego zgodzimy, z perspektywy naszego interesu bezpieczeństwa. Każdy, kto był w ambasadzie w Kijowie wie, że wymaga ona rewitalizacji, wymaga ona dostosowania do aktualnych wymogów. To są już budynki dość wiekowe, a jednak chociażby z perspektywy bezpieczeństwa, ważne jest, aby były jak najbardziej nowoczesne.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#MarcinPrzydacz">Podobne pytanie dotyczy naszej placówki w Nowym Delhi. To jest duży budynek, nierewitalizowany już przez wiele, wiele lat, zdaje się chyba z lat 70., a jednak w największym państwie ludnościowo świata powinniśmy być też obecni, w sensie prestiżowym widoczni, a ta ambasada w moim przekonaniu wymaga doposażenia. To pkt 1.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#MarcinPrzydacz">Pkt 2 – czy Ministerstwo Spraw Zagranicznych, bo nie zauważyłem tego w przedstawionych dokumentach, planuje otwieranie nowych placówek w tym roku? Poprzedni rząd przez ostatnie 8 lat otworzył zamknięte wcześniej placówki, jeszcze decyzją ministra Radosława Sikorskiego, w wielu państwach Afryki, Ameryki Łacińskiej czy Azji. Czy w tym roku planowane jest otwarcie poszczególnych placówek? Jeśli tak, to jakich?</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#MarcinPrzydacz">Pkt 3, moje pytanie dotyczy planowanego wynagradzania dyplomatów, znów zgadzając się z panem ministrem, że dyplomaci powinni być godnie wynagradzani, zarówno ci bardziej doświadczeni, jak i ci zaczynający swoją pracę w dyplomacji. Pytanie, czy planowane jest różnicowanie wynagrodzeń w zależności od miejsca pracy? Słowem, czy na placówkach trudnych, ale kluczowych, jak chociażby placówki wschodnie, mówię tutaj o Ukrainie, ale także o Białorusi czy Rosji, dyplomaci, zwłaszcza ci z najmniejszym stażem, będą mogli liczyć na jakąś gratyfikację z uwagi na poniesione ryzyko i też, nie oszukujmy się, mniejszy komfort życia? Wszyscy doskonale wiemy, że zupełnie inaczej funkcjonuje się w placówkach Europy Zachodniej, a zupełnie inaczej na wschód od naszych granic. Takie trzy moje pytania na początek. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#PawełKowal">Pan poseł Jabłoński, proszę bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#PawełJabłoński">Też chciałbym zacząć od wyrażenia pełnej aprobaty dla tej tezy, że środki na politykę zagraniczną powinny być zwiększane, też się z tym zgadzam. W związku z tym też pierwsze pytanie, czy wobec tej konstatacji, panie ministrze, planowane są ze strony MSZ jakieś działania w zakresie – w ramach projektu ustawy budżetowej oczywiście wiemy, jakie są ograniczenia – natomiast czy są pomysły na nowelizację i jeśli tak, to w jakim zakresie byłyby one przedstawiane, jeśli cokolwiek jest już w tej chwili ukształtowane, ale jak rozumiem ta kwota 150 000 tys. zł wynika z wyliczeń opartych o kryteria zadaniowe. Jeżeli tak, to chętnie bym usłyszał, jakie to są zadania i z czego to wynika. To jest pytanie natury generalnej.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#PawełJabłoński">Doceniam również, panie ministrze, fakt uczczenia Aleksandra Ładosia, uważam, że to jest postać, która powinna być rzeczywiście w znacznie większym stopniu obecna w sferze publicznej. Cieszę się, że pan minister osobiście się w to zaangażował. Jedynie żałuję, że na oficjalnych kanałach informacyjnych ministerstwa wczoraj zabrakło takiej komunikacji. Widziałem takie informacje na kontach ambasady w Bernie, pan ambasador Kumoch, który też oczywiście osobiście był zaangażowany w przeszłości, zdaje się, ambasada w Londynie i jeszcze kilka innych naszych placówek. To bardzo dobrze, natomiast uważam, że to powinno być w większym stopniu i eksponowane, i również włączone do pewnego panteonu naszych postaci, takiego rzeczywistego, z którego mamy prawo i wręcz obowiązek być dumni. Dlatego mam nadzieję, że ta część związana z dyplomacją publiczną kulturalną, bo to jest ten obszar, że też będzie odpowiednio realizowana.</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#PawełJabłoński">Wreszcie związana z tym kwestia, czytając projekt część 45 i zwłaszcza załącznik do niego, cieszę się, że wydatki na działalność radiową i telewizyjną pozostają niezmienione, że jest tutaj przeznaczona kwota 209 000 tys. zł na cztery kanały telewizyjne, czyli na TVP Polonia, TVP Wilno, TVP World, Telewizję Bielsat, a także Polskie Radio dla Zagranicy. Tym niemniej dużym niepokojem napawają mnie informacje, jakie zaczęły pojawiać się wczoraj, a mianowicie takie, że kanał TVP World, który jest w ogromnej swojej części finansowany przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych właśnie w części 45, został zawieszony. Wiemy, że od kilku dni jest wyłączony całkowicie. Dostali wczoraj, jak podają media, dziennikarze, pracownicy tego kanału maile z informacją, że mają nie przychodzić do pracy. Zacytuję mail, który krąży w mediach społecznościowych i tutaj jest wskazana bardzo konkretna data. Jeśli mógłbym prosić pana ministra o potwierdzenie czy są jakieś prace w tym zakresie „Dziś o godz. 1.00 w nocy produkcja redakcji TVP World zostaje tymczasowo wstrzymana. Dotyczy to nie tylko kanału, ale również zespołu social media, redakcji portalu oraz działu oprawy. Taka sytuacja ma trwać do ok. 15 stycznia 2024 r., kiedy to Ministerstwo Spraw Zagranicznych zadecyduje o ewentualnym dalszym finansowaniu naszej działalności”. Chciałbym zapytać, czy rzeczywiście są jakieś plany likwidacji tego kanału, ograniczenia finansowania tego kanału i jak to jest do pogodzenia z projektem ustawy, jeśli to prawda.</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#PawełKowal">Skoro nie ma więcej pytań, panie ministrze, udzielam panu głosu.</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#WładysławBartoszewski">Co do sytuacji w TVP World, nie mam wiedzy na ten temat. Widzę konieczność, żeby Polska miała kanał dostępny w językach obcych, zwłaszcza w języku angielskim na świecie, bo jest to normalny sposób kształtowania opinii publicznej przez ministerstwo spraw zagranicznych każdego państwa, ale myślę, że to jest sprawa bardzo przejściowa.</u>
          <u xml:id="u-1.39" who="#WładysławBartoszewski">Co do funduszy, tych 150 000 tys. zł, oczywiście MSZ będzie prowadził rozmaite negocjacje, po to, żeby te fundusze do nas dotarły po jakiejś korekcie budżetowej, to jest oczywiste. Ale proszę zwróć uwagę, że ustawa budżetowa jeszcze nie powstała i powstaje w wyjątkowo szybkim tempie, które jest panu posłowi doskonale znane.</u>
          <u xml:id="u-1.40" who="#WładysławBartoszewski">Jeśli chodzi o to, na co te 150 000 tys. zł byłoby wydawane, to po pierwsze, potrzebujemy zwiększyć świadczenia dyplomatom, którzy pracują na placówkach zagranicznych, m.in. po to, żeby pomóc pokryć koszty nauki ich dzieci, przygotowania przedszkolnego, dodatków rodzinnych i waloryzacji dodatków zagranicznych. Druga sprawa, która jest wyjątkowo ważna, to jest infrastruktura krytyczna, zwłaszcza infrastruktura IT, którą należy zmodernizować, żeby wypełniała właściwe warunki bezpieczeństwa i nowoczesności. Na ten cel przewidujemy ok. 34 000 tys. zł. Na waloryzację świadczeń przysługujących dyplomatom i ich dzieciom ok. 70 000 tys. zł. Jest rzeczą absolutnie konieczną, żebyśmy właśnie pracowali nad upowszechnianiem wiedzy o polskiej polityce zagranicznej za granicą, w tym w regionalnych ośrodkach debaty międzynarodowej. Środki na oddziaływanie na opinię publiczną zostały ograniczone w czasie pandemii o 30% w 2019 r. i my to musimy po prostu przywrócić, biorąc zwłaszcza pod uwagę, że mamy inny poziom inflacji niż był wtedy. W tym względzie chcielibyśmy wydać ok. 25 000 tys. zł na te działania. Na szkolenia członków korpusu służby zagranicznej chcielibyśmy wydać ok. 5000 tys. zł więcej, jak również zwiększyć fundusz operacyjny, który w czasie pandemii został ograniczony o 50% i dopiero w 2023 r. zaczął odzyskiwać część zmniejszonych środków, ale to jest niewystarczające. Niemniej oceniamy, że potrzeba nam kolejnych 10 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.41" who="#WładysławBartoszewski">Natomiast jest bardzo istotne i to panowie posłowie, jako byli ministrowie doskonale wiedzą, chcemy zwiększyć współpracę z Polonią i Polakami za granicą i przenieść to z KPRM-u do Ministerstwa Spraw Zagranicznych, gdzie to kiedyś było ulokowane i to wymaga środków na poziomie 75 000 tys. zł. Uważamy, że docelowo to jest właściwe miejsce, żeby tam się to znalazło.</u>
          <u xml:id="u-1.42" who="#WładysławBartoszewski">Co do kwestii infrastruktury i inwestycji, ambasada Polska w Indiach w New Delhi jest w tej chwili największą ambasadą jakiegokolwiek państwa na świecie w Indiach. Jugosłowiańska była większa, ale ponieważ Serbowie z Chorwatami się podzielili, to już nie jest. Mamy największą ambasadę i jest rzeczą dość interesującą, że w comiesięcznych spotkaniach ambasadorów państw członkowskich Unii Europejskiej wszystkie te spotkania odbywają się w naszej ambasadzie, bo ma największą salę, w której dyplomaci mogą się spotkać. Faktem jest, jest to ambasada, która wygląda – w przeciwieństwie do rezydencji, która jest piękna – ambasada jest cośkolwiek socjalistyczna w stylu i należy ją zmodernizować. Mam nadzieję, że to wkrótce nastąpi, ale jest to bardzo prężna i duża ambasada.</u>
          <u xml:id="u-1.43" who="#WładysławBartoszewski">Co do innych kwestii inwestycyjnych, to poproszę pana dyrektora z biura inwestycji, bo będzie o tym dużo więcej wiedział niż ja.</u>
          <u xml:id="u-1.44" who="#PiotrChodorek">W odpowiedzi na pytania pana posła Przydacza o Kijów, tak, mamy świadomość, że ten budynek wymaga generalnego remontu. Wiemy, że warunki, w których pracownicy pracują, nie są zadowalające, ale w pierwszej kolejności realizujemy na bieżąco, robimy to zresztą od wybuchu wojny, niezbędne zabezpieczenia, które tutaj są nam rekomendowane, żeby zapewnić bezpieczeństwo naszemu personelowi dyplomatycznemu. Te zadania realizujemy na bieżąco w oparciu o wytyczne Służby Ochrony Państwa i innych instytucji właściwych w tym zakresie. Większe prace możliwe będą dopiero wtedy, kiedy na Ukrainie powróci tak naprawdę pokój, dlatego że taki zakres prac, jaki jest w Kijowie wymagany, wymaga zorganizowania potężnego przetargu, który w realiach wojennych byłby po prostu bardzo trudny. Podmioty, wykonawcy, którzy uczestniczyliby w takich postępowaniach, ze względu na ograniczenia bezpieczeństwa… W tej chwili po prostu nie byłoby to możliwe. Tak że mamy świadomość, jest to jeden z elementów planowanych remontów na kolejne lata, ale dopóki sytuacja w Kijowie czy na Ukrainie nie uspokoi się, będziemy realizowali przede wszystkim prace związane z bezpieczeństwem naszych dyplomatów.</u>
          <u xml:id="u-1.45" who="#PiotrChodorek">Jeżeli chodzi o kwestię Mińska, tutaj również mamy dobrą wiadomość, umowa, którą placówka zawarła na budowę ambasady, idzie zgodnie z harmonogramem. Zakładamy zakończenie inwestycji z końcem drugiego kwartału 2025 r. Środki na sfinansowanie wydatków związanych z tą budową w przyszłym roku będą pokryte z rezerwy. Mamy informację z Ministerstwa Finansów, że takie środki zostały zabezpieczone.</u>
          <u xml:id="u-1.46" who="#PiotrChodorek">W kwestii New Delhi, tak jak pan minister powiedział, jest to gigantyczna placówka, faktycznie wymagająca dużych nakładów. Ministerstwo Spraw Zagranicznych próbowało kilka lat temu podejść tak całościowo do poprawy warunków pracy w obiekcie, napotkało wtedy na pewne trudności, dlatego postanowiliśmy, już zresztą od dwóch lat to robimy, wdrażać zadania remontowe tak naprawdę małymi krokami. W przyszłym roku placówka wraz z biurem inwestycji planuje wymianę klimatyzacji w obiekcie, po prostu będziemy stopniowo, w ramach dostępnych środków, zasobów ludzkich i także możliwości czasowych, poprawiać standardy pracy pracowników ambasady.</u>
          <u xml:id="u-1.47" who="#PiotrChodorek">Teraz nie wiem czy jeszcze jakieś dodatkowe informacje? Wydaje mi się, że nie.            Dziękuję serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-1.48" who="#WładysławBartoszewski">Były pytania na temat wynagrodzeń, to teraz może Biuro Spraw Osobowych.</u>
          <u xml:id="u-1.49" who="#IwonaRynkowska">Tak jak pan minister wspomniał, w ramach tych 150 000 tys. zł przewidziane są również kwoty na świadczenia wspierające polskich dyplomatów za granicą, również w tych placówkach wojennych. Obecnie, jak panowie wiedzą, mamy też wypracowane takie rozwiązania, w których staramy się po prostu wynagradzać pracowników na placówkach wojennych lepiej w ramach przepisów, które obecnie obowiązują, czyli dodatków zadaniowych, które gwarantuje ustawa o służbie cywilnej.</u>
          <u xml:id="u-1.50" who="#PawełKowal">Czy jeszcze ktoś chciałby zabrać głos? Proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.51" who="#PawełKowal">Rozumiem, że w tej części nie ma już zgłoszeń. Moim obowiązkiem jest jeszcze…</u>
          <u xml:id="u-1.52" who="#PawełKowal">Część budżetowa?</u>
          <u xml:id="u-1.53" who="#PawełKowal">Jeszcze poseł Bosacki.</u>
          <u xml:id="u-1.54" who="#PawełKowal">Czy są jeszcze jakieś pytania? Gdyby państwo posłowie je przygotowali, wrzucilibyśmy je jakimiś pakietami, dlatego że mam poczucie, że ponieważ szybko idzie, to pytania zaczynają się mnożyć, jak na za krótkim spotkaniu.</u>
          <u xml:id="u-1.55" who="#PawełKowal">Jest jeszcze poseł Bosacki, minister Rau, później zamknę sesję pytań i poproszę o odpowiedzi.</u>
          <u xml:id="u-1.56" who="#PawełKowal">Proszę bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.57" who="#MarcinBosacki">Natomiast bardzo jestem wzruszony z tego, że wreszcie popieracie państwo zwiększenie budżetu MSZ. Przypomnę, że przez ostatnie lata, kiedy państwo kierowaliście MSZ, to ten budżet rósł znacząco poniżej inflacji. W zeszłym roku np. o 9%, co było prawie dwa razy mniej niż inflacja w 2022 r.</u>
          <u xml:id="u-1.58" who="#MarcinBosacki">Natomiast mam do pana… Też mnie bardzo cieszy państwa poparcie dla dokończenia inwestycji, które jeszcze my zaczynaliśmy przed 2015 r., zwłaszcza ambasad w Mińsku i w Berlinie. Tutaj bez żadnej uszczypliwości cieszę się, że drugi trzeci minister w rządach PiS-u odwrócili w sprawie Berlina kompletnie aberracyjną politykę pierwszego ministra w rządach PiS-u, który chciał nie tylko wstrzymać budowę w Berlinie, ale wręcz sądzić tych, którzy o niej zdecydowali.</u>
          <u xml:id="u-1.59" who="#MarcinBosacki">Natomiast do pana ministra Bartoszewskiego mam pytanie, jesteśmy w trzecim roku po nowelizacji ustawy o służbie zagranicznej, która jak wszyscy wiemy, przyniosła skutki finansowe dla służby zagranicznej. Jak już mówiłem, w poprzednich latach niewystarczająco zwiększono budżety MSZ, także uwzględniając też te skutki. Czy uważa pan, że wreszcie w tym budżecie już te skutki są uwzględnione i czy ten wzrost środków, zwłaszcza na płace i inne dodatki, jest wystarczający? Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.60" who="#PawełKowal">Poseł Rau, proszę bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.61" who="#ZbigniewRau">Pan był uprzejmy spytać kto z nas przyszedł ze swoim pytaniem. Ja nie przyszedłem z żadnym, ale pewna rzecz z wypowiedzi pana ministra Bartoszewskiego mnie rzeczywiście zaciekawiła i chciałbym poprosić o rozwinięcie tej myśli. Panie ministrze, powiedział pan o intencji czy planach, czy projekcie sprowadzenia z KPRM-u relacji z Polonią. Czy jest to, przepraszam, że tak sprawę postawię, pana osobiste odczucie, że należy to zrobić, kiedy pan rozpoczyna pełnić tę funkcję, czy jest to – jeśli pan może to ujawnić – fragment jakiegoś strukturalnego projektu resortu. Czy niezależnie od tego, co to jest, czy pana osobiste odczucie, czy przedmiot projektu resortowego, czy należy nawet spekulować, że na takim ruchu to by się nie zakończyło i obecne władze resortu myślałyby także o np. sprowadzeniu dyplomacji ekonomicznej do resortu, nie mówiąc jeszcze o innych opcjach?</u>
          <u xml:id="u-1.62" who="#ZbigniewRau">Dyplomację ekonomiczną, panie przewodniczący, wspominam tutaj w kontekście naszej poprzedniej dyskusji, kiedy mówiliśmy o planach pracy Komisji i pamiętam, że jeden z posłów z wielką pasją podnosił tę kwestię. Stąd ja też do tego pozwolę sobie nawiązać. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.63" who="#PawełKowal">Proszę bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.64" who="#WładysławBartoszewski">Jeśli chodzi o pytanie pana ministra Raua, tak, to są porozumienia pomiędzy KPRM a MSZ. W związku z tym wygląda na to, że to nastąpi.</u>
          <u xml:id="u-1.65" who="#WładysławBartoszewski">Jeśli chodzi o dyplomację ekonomiczną nie chcę otwierać tego tematu, jest to temat długi i drażliwy, bo losy dyplomacji ekonomicznej w MSZ bywały delikatnie mówiąc różne i były z różnym sukcesem. Nie mamy niestety w Polsce takiej dyplomacji ekonomicznej, jaką np. prowadzi Quai d’Orsay czy Foreign and Commonwealth Office, bo tam to jest rzecz podstawowa dla wszystkich dyplomatów. Przyjeżdżają do nas ambasadorowie i pierwszą rzeczą, którą mówią, to „a gdzie jest kontrakt na to czy tamto z rządu polskiego?”. My tego nie mamy, mamy inną kulturę w MSZ, ale to jest temat na osobną dyskusję, jeżeli pan przewodniczący będzie chciał, to będzie.</u>
          <u xml:id="u-1.66" who="#PawełKowal">Proszę państwa, skoro nie ma już więcej głosów, są wyjaśnienia.</u>
          <u xml:id="u-1.67" who="#PawełKowal">Przepraszam, Panie Arturze, że tak się zwracam po imieniu, proszę pana Artura Kucharskiego, my to głosujemy czy nie? Głosujemy opinię, tak?</u>
          <u xml:id="u-1.68" who="#PawełKowal">Proszę państwa, proszę przygotować karty do…</u>
          <u xml:id="u-1.69" who="#TadeuszSamborski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie ministrze, przyszedłem trochę spóźniony, przepraszam, nie wiem, na jakim etapie była rozmowa o budżecie.</u>
          <u xml:id="u-1.70" who="#DariuszWiśniewski">Tak, ze środków Ministerstwa Spraw Zagranicznych finansowana jest fundacja,               która do niedawna nazywała się Fundacja Pomoc Polakom na Wschodzie, a teraz nazywa się Fundacja Pomoc Polakom za Granicą. Również inne podmioty zarejestrowane w Polsce poprzez tzw. konkursy dotacyjne mogą ubiegać się o środki na realizację projektów za granicą. Mogą to być zarówno projekty infrastrukturalne, jak i projekty edukacyjne, jak i projekty np. skierowane do organizacji polonijnych zarejestrowanych na podstawie prawa miejscowego tam, gdzie Polacy mieszkają. Tak że w dalszym ciągu częścią  budżetu MSZ są środki, których ostatecznie odbiorcami są Polacy mieszkający za granicą. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.71" who="#PawełKowal">Pani poseł Wiśniewska, pan poseł Samborski.</u>
          <u xml:id="u-1.72" who="#PawełKowal">Proszę państwa, nie chcę zamykać listy mówców, ale po prostu są te materiały, jest prezentacja, można kolejne pytania w dużej części…</u>
          <u xml:id="u-1.73" who="#PawełKowal">Proszę bardzo, pani poseł Wiśniewska i pan poseł Samborski.</u>
          <u xml:id="u-1.74" who="#PawełKowal">Poseł Samborski, proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.75" who="#PawełKowal">Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-1.76" who="#WładysławBartoszewski">Co do centrum wizowego w Łodzi, nie mam wiedzy na ten temat, jak to będzie dalej przebiegało. Ewidentnie centrum jest zamknięte, a więc nie funkcjonuje.</u>
          <u xml:id="u-1.77" who="#JakubWawrzyniak">Centrum Decyzji Wizowych oddział łódzki funkcjonuje. Jest zresztą tablica, są pracownicy, którzy te decyzje wydają. Natomiast, tak jak państwo w doskonale wiedzą, obszar tego Centrum Decyzji Wizowych, czyli decyzji podejmowanych jest też w tej chwili obszarem kontroli NIK-u, która przebiega, wewnętrznego audytu. Naturalnie te wyniki oceny i zalecenia będą też wpływały na dalsze decyzje, które należą już do kierownictwa naszego resortu.</u>
          <u xml:id="u-1.78" who="#PawełKowal">Proszę państwa, w tym punkcie przedstawiłem państwu na początku posiedzenia, że przedmiotem naszego zainteresowania i pracy było rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2024, przedłożonego państwu w druku nr 125 w zakresie działania Komisji, dalej były szczegółowe paragrafy. Przypominam to. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam że Komisja zarekomendowała Komisji Finansów Publicznych przyjęcie przedłożonego projektu ustawy budżetowej na rok 2024 w zakresie właściwości Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.79" who="#PawełKowal">Ponieważ nie słyszę sprzeciwu, uznaję, że państwo to przyjęli.</u>
          <u xml:id="u-1.80" who="#PawełKowal">Następnie, zgodnie z tradycją proponuję, aby na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych nasze stanowisko zaprezentowała pani poseł Joanna Kluzik-Rostkowska. Proszę także o zaprezentowanie go z tymi zastrzeżeniami dotyczącymi finansowania służby zagranicznej, zadań z zakresu służby zagranicznej, o których mówił zarówno pan minister, jak i przedstawiciele opozycji.</u>
          <u xml:id="u-1.81" who="#PawełKowal">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam że Komisja taką propozycję przyjęła.</u>
          <u xml:id="u-1.82" who="#PawełKowal">W związku z tym moja ulubiona historyczna formuła – nie widzę, nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.83" who="#PawełKowal">Przechodzimy do pkt 2 naszych obrad. W ramach parytetu, przypominam, żeby nie było co do tego wątpliwości, nie mamy już wiceprzewodniczącego z Trzeciej Drogi, ponieważ spotkał go awans. W związku z tym w ramach tego parytetu jest chyba zgłoszenie na wiceprzewodniczącą, o ile wiem.</u>
          <u xml:id="u-1.84" who="#PawełKowal">Proszę o zaprezentowanie krótkiej kandydatury przez pana posła Kobosko.</u>
          <u xml:id="u-1.85" who="#PawełKowal">Proszę także państwa gości, żebyście zaczekali. To u nas krótko trwa, tak że już jak jesteście, to zostańcie z nami, zobaczcie ten historyczny moment głosowania, żeby nie było zamieszania.</u>
          <u xml:id="u-1.86" who="#PawełKowal">Proszę bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.87" who="#MichałKobosko">Dołączam się do gratulacji dla pana ministra Bartoszewskiego, także gratulacje dla pana ministra Pawła Zalewskiego, który dołączył do kierownictwa Ministerstwa Obrony Narodowej. W związku z tym, tak jak powiedział pan przewodniczący, mamy wakat, jeżeli chodzi o prezydium Komisji. Chciałbym w imieniu klubu Polska 2050 – Trzecia Droga zgłosić kandydaturę pani posłanki Ewy Schädler, naszej posłanki z Wielkopolski, z Poznania, do wejścia do prezydium naszej Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.88" who="#PawełKowal">Pani poseł, czy wyraża pani zgodę na kandydowanie?</u>
          <u xml:id="u-1.89" who="#PawełKowal">Ponieważ nie widzę i nie słyszę, uznaję że wybraliśmy wspólnie panią poseł Ewę Schädler, której serdecznie gratuluję, na wiceprzewodniczącą Komisji Spraw Zagranicznych Sejmu X kadencji.</u>
          <u xml:id="u-1.90" who="#PawełKowal">Jeszcze, proszę państwa, jest punkt… Nie, już nic nie ma. Jeśli nie ma spraw bieżących, to znaczy, że być może z pomocą opatrzności mogę państwu życzyć szczęśliwego Nowego Roku i godnie spędzonego Sylwestra.</u>
          <u xml:id="u-1.91" who="#PawełKowal">Zamykam posiedzenie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>