text_structure.xml
26.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#JarosławWiesławWieczorek">Witam państwa bardzo serdecznie.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#JarosławWiesławWieczorek">Na dzisiaj został przygotowany punkt dotyczący potrzeby zarządzania zielenią i cmentarzami. Zresztą ten punkt został przedstawiony na wniosek korporacji samorządowych, aby można było podyskutować nad koniecznymi kwestiami dotyczącymi zmian w ustawodawstwie i wątkami, które mogą zostać tutaj podniesione na poziomie podkomisji stałej.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#JarosławWiesławWieczorek">Serdecznie witam pana Cezarego Maliszewskiego, zastępcę dyrektora Departamentu Spraw Obywatelskich Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, dzień dobry. Jest z nami pan Bartosz Wiśniakowski, zastępca dyrektora departamentu również w tym samym ministerstwie, dzień dobry; pani Joanna Głażewska, dyrektor Departamentu Zdrowia Publicznego Ministerstwa Zdrowia, bardzo mi miło; pani Monika Skomorowska, naczelnik Wydziału Medycyny Pracy w Departamencie Zdrowia Publicznego Ministerstwa Zdrowia, dzień dobry; pani Agnieszka Strzemieczna, dobrze przeczytałem mam nadzieję, zastępca dyrektora Departamentu Higieny Środowiska Głównego Inspektoratu Sanitarnego, dzień dobry; pani Joanna Łączyńska, główny specjalista w Departamencie Higieny Środowiska Głównego Inspektoratu Sanitarnego, bardzo miło; pan Paweł Jaworski, dyrektor Departamentu Adaptacji do Zmian Klimatu Ministerstwa Klimatu i Środowiska, dzień dobry; pan Adam Ciszkowski, prezes Związku Samorządów Polskich. Mamy pana Adama? Jest zaznaczony, że jest. Pan Adrian Pokrywczyński, ekspert Związku Powiatów Polskich, dzień dobry i pan Adam Ostrowski, Związek Miast Polskich, dzień dobry.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#JarosławWiesławWieczorek">Zanim, szanowni państwo, przeszlibyśmy przez specjalistów i przedstawicieli poszczególnych ministerstw, to poprosiłbym ewentualnie wnioskodawców tego tematu, czyli Związek Miast Polskich i korporacje samorządowe o takie krótkie zasygnalizowanie i wdrożenie, gdzie potrzeby nowelizacji w przepisach dotyczących właśnie realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego są najistotniejsze tak, abyśmy mogli już rozmawiać na poziomie takiego wprowadzenia z państwa strony. Nie wiem, kto z panów zacząłby?</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#JoannaGłażewska">Natomiast regulacje odnoszące się do samego zakładania, rozszerzania cmentarzy komunalnych jako zadanie własne gminy czy zadania dotyczące założenia, rozszerzenia cmentarza komunalnego, zamknięcia cmentarza komunalnego, to zostało wszystko wskazane w ustawie o cmentarzach i chowaniu zmarłych. Zgodnie z przepisami ustawy wiemy, że cmentarze powinny znajdować się na ogrodzonym terenie odpowiednim pod względem sanitarnym i tu na każdym cmentarzu powinien być dom pogrzebowy lub kostnica, które służą do składania ciał osób zmarłych do czasu ich pochowania, do wykonywania oględzin zwłok ludzkich dla celów sądowo-lekarskich, sanitarnych i policyjnych oraz do wykonywania innych czynności związanych z chowaniem zwłok. To też trochę tutaj mamy perspektywy właśnie sanitarnej.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#JoannaGłażewska">Szczegółowe przepisy są już regulowane rozporządzeniami właściwych ministrów. Natomiast do zadań organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej wynikających z tej ustawy należy… Nie wiem, czy tutaj powinnam czytać po kolei, bo tych zadań jest rzeczywiście bardzo dużo, ale one są jasno określone.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#BartoszWiśniakowski">Niestety prace zespołu nie zaowocowały projektem ustawy, który skierowany zostałby pod obrady Sejmu, a dziś mamy taki stan prawny, że obowiązuje ustawa z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych. Ogólny nadzór nad sprawami objętymi niniejszą ustawą sprawuje według właściwości minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego, mieszkalnictwa oraz minister właściwy do spraw zdrowia. Jeżeli prace legislacyjne się pojawią, czy to poprzez wznowienie pracy zespołu, czy poprzez skierowanie, czy zadaniowanie jednego z wiodących resortów do poprowadzenia takiej ustawy to oczywiście Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji zaangażuje się w to, żeby samorządowcom stworzyć forum wymiany opinii i dialogu z właściwym resortem tak, żeby te prace mogły jakoś tam być czy kontynuowane, czy rozpocząć się od nowa.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#BartoszWiśniakowski">Natomiast postulaty, jakie miałyby zostać wprowadzone to warto, żebyśmy rzeczywiście usłyszeli od strony samorządowej czy te, które były opracowywane, są znane stronie samorządowej, czy są uwagi do tych już dyskontynuowanych, ale jednak wypracowanych pewnych założeń projektów nowych ustaw, czy są to zupełnie inne jakieś postulaty. Tak że chętnie usłyszymy i jeśli będą, to oczywiście będziemy wspierać stronę samorządową.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PawełJaworski">Drugi, w naszym ministerstwie działa zespół do spraw zapewnienia ochrony drzew i krzewów i to jest temat, który łączy nas m.in. z Generalną Dyrekcją Ochrony Środowiska. To jest zespół legislacyjny, który pracuje nad rozwiązaniami prawnymi, które zwiększą ochronę drzew i krzewów. Temat społecznie oczekiwany, wielokrotnie spotykaliśmy się z monitami, żeby wprowadzić zmiany w ustawie o ochronie przyrody i w szeregu przepisów, które zapewnią większą ochronę drzew i krzewów. W tym zespole pracują przedstawiciele naszego resortu, różnych instytucji centralnych, GDOŚ-u, NID-u, przedstawiciele samorządów, organizacji pozarządowych, organizacji zawodowych, architekci krajobrazu i arboryści, przedstawiciele świata nauki, architekci krajobrazu z SGGW.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#PawełJaworski">Zespół spotkał się 16 czerwca br., mieliśmy pierwsze spotkanie, rozpoczęliśmy prace takie powiedziałbym najpierw organizacyjne i poukładaliśmy plan pracy. Przed nami dwa zadania. Pierwsza rzecz to przygotowanie rozporządzenia z art. 87a ustawy o ochronie przyrody, czyli tego rozporządzenia, które określi metody wykonywania prac w obrębie korzeni pnia lub korony drzewa i w obrębie korzeni lub pędów krzewu.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#PawełJaworski">Druga rzecz – zmiana rozdziału 4 ustawy o ochronie przyrody – drugi punkt, którym tenże zespół się zajmuje.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#PawełJaworski">Trzecia kwestia – jako resort prowadzimy projekt, który się nazywa „Partnerstwo: Środowisko dla Rozwoju”. Już od dłuższego czasu zbieramy tematy związane z gospodarką zielenią, ze sprawami środowiska, klimatu, bo to jest kilka zespołów roboczych i jeden z zespołów, właśnie ten, który zajmuje się adaptacją do zmian klimatu, przygotował różnego rodzaju wytyczne związane z ochroną zieleni na terenach miejskich. Te wątki zostaną zagospodarowane przez zespół legislacyjny, o którym mówiłem wcześniej. W ramach zespołu też będziemy badać w jaki sposób samorządy organizują służby ogrodnicze, na ile to jest efektywne, z jakimi problemami samorządy się spotykają, zarówno takimi instytucjonalnymi, kadrowymi, merytorycznymi czy finansowymi, więc zarówno te działania w ramach projektu „Partnerstwo: Środowisko dla Rozwoju”, jak i zespołu legislacyjnego będą się przez cały przenikały.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#PawełJaworski">Czwarta rzecz – pracujemy też nad zmianą przepisów wyłączających odpowiedzialność za szkody wywołane przez oberwanie się gałęzi czy wykrot drzewa na terenach leśnych objętych formami ochrony przyrody i na cmentarzach. Tak, to są działania różnych departamentów w naszym resorcie, które są powiązane z tematyką zieleni i z tematyką zieleni na terenach cmentarnych. Zespół legislacyjny, o którym wspominałem, też terenami zieleni na cmentarzach będzie się oczywiście zajmował, bo to jest też wyzwanie, do którego chcemy się odnieść. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#MarekWójcik">Ustawa, która reguluje zasady na jakich funkcjonują cmentarze ma już ponad 70 lat, to są lata pięćdziesiąte, ona w latach pięćdziesiątych trzy razy była korygowana, w związku z tym mówię – lata pięćdziesiąte. Mogę z pewnością, jako pokorny człowiek, który rzadko zamyka zbiory, powiedzieć, że ona jest archaiczna. Zupełnie nie przystaje do tego z czym dzisiaj mamy do czynienia, a my w miastach czy szerzej w samorządach mamy z tego powodu ogromne trudności.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#MarekWójcik">Sprawa pierwsza to jest kwestia dotycząca budowy kolumbariów. Naprawdę nie wiemy, dlaczego w przypadku kolumbariów musimy stosować dokładnie takie same przepisy sanitarne, jak w przypadku tradycyjnego pochówku i kwestia odległości od źródeł wody, od sieci wodociągowych przesądza, że nasze możliwości, jeżeli chodzi o korzystanie z istniejących cmentarzy, są coraz mniejsze.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#MarekWójcik">Generalnie można powiedzieć, że… spróbujcie państwo i przepraszam, to nie będzie żart, bo cmentarz to nie jest miejsce na żarty, ale spróbujcie państwo zagwarantować sobie miejsce w dużych miastach na cmentarzu, spróbujcie to zrobić i jeżeli chcecie myśleć o przyszłości, bo akurat tam chcecie pochować swoją rodzinę, to albo musicie sprzedać samochód, żeby kupić takie miejsce, bo to tak mniej więcej tyle kosztuje w dużych miastach, albo z góry założyć, że być może jest jakiś cmentarz, niekoniecznie w waszej dzielnicy czy w waszym otoczeniu, tylko gdzieś bardzo daleko, gdzie jeszcze można znaleźć jakieś miejsce.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#MarekWójcik">Mamy gigantyczny problem ze znalezieniem terenów na nowe cmentarze, dlatego kwestia kolumbariów – coraz częściej pochówki są właśnie tego typu, że mamy do czynienia ze spaleniem zwłok – jest dla nas tak istotna. Bo moglibyśmy rozbudować nasze cmentarze, ale przepisy sanitarne nam na to nie pozwalają.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#MarekWójcik">Druga kwestia to jest przepis, który mówi o tym, że mogę mieć mój cmentarz na terenie mojej gminy. Nawiasem mówiąc, część szczególnie dużych miast wychodzi poza ten przepis, przyznaję otwarcie, znam takie miasta, które dogadały się z sąsiednimi gminami i cmentarze swoje komunalne prowadzą na ich terenie. Generalnie w różny sposób czasem udaje się dogadać i miasta mają swoistą kolonię poza obszarem swojego terytorium, albo wykupują, albo w różny sposób korzystają z tych nieruchomości. Natomiast generalnie to nie powinniśmy szukać jakichś kruczków prawnych po to, żeby można było cmentarze budować.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#MarekWójcik">Wiąże się z tym też to, że bardzo często… Trzeci temat to jest kwestia cmentarzy z okresów powojennych. Tu, jeśli chodzi o pierwszą wojnę światową to rzecz jasna głównie południowa Polska, a jeżeli chodzi na przykład z drugiej wojny światowej to wszystko co się na szlaku armii czerwonej głównie znalazło. Mamy duży problem, że w tej kwestii jest taka swoista akcyjność, jeżeli chodzi o wsparcie utrzymania tych cmentarzy, szczególnie tych z pierwszej wojny światowej. Często są to obiekty objęte również opieką konserwatorską. Natomiast generalnie są pewne problemy z uzyskaniem środków na to, żeby je utrzymywać w odpowiednim stanie. Tutaj wydaje się, że warto byłoby znaleźć taki mechanizm, który pozwoli nam wspólnie, żeby ta część miasta nie straszyła swoim wyglądem.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#MarekWójcik">Kolejna rzecz dotyczy własności cmentarzy. Jakbyście państwo spojrzeli na to jaka jest struktura właścicielska podmiotów, które prowadzą cmentarze, to zobaczycie państwo Polskę porozbiorową w takim w pełni bardzo jaskrawym wymiarze. Tu rzecz polega na tym, że nasze relacje z zarządcą cmentarzy też wymagają przeglądu, szczególnie wtedy, kiedy cmentarze są parafialne, z różnych powodów, że zarządcy tych cmentarzy niekoniecznie współpracują z władzami samorządowymi. Oczywiście mówię o tym ogólnie, jak trzeba to to przytoczę szczegóły, ale wydaje mi się, że powinniśmy w tej sprawie jednak, skoro jako samorządy odpowiadamy za to zadanie, powinno się znaleźć sposób na to, aby można było, jeżeli nawet tej współpracy nie ma, to formalne czynności, które powinny być wykonane na tych cmentarzach, powinny się odbywać.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#MarekWójcik">Pewnym novum, które tego dotyczy, jest kwestia gospodarki odpadami. Generalnie jest tak, że są ogromne oczekiwania, że w tym zakresie samorządy terytorialne przejmą na siebie pewne obowiązki. Natomiast zarządcy się od tego często uchylają. Nie mówię, że zawsze, ale niestety często.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#MarekWójcik">Jest jeszcze jedna rzecz dotycząca też przestrzeni miejskiej, dlatego że w tej chwili są przepisy, które przesądzają o tym co w okolicy cmentarza być może, a co nie może. Widzę na przykład przedsiębiorstwo pogrzebowe, cmentarz, szpital, przedsiębiorstwo pogrzebowe, cmentarz, tutaj są cały czas przepisy sprzed lat i też uważamy, że należałoby się temu przyjrzeć jeszcze raz. Mamy z przestrzenią cmentarzy też takie problemy, że wprowadzane są nowe regulacje, chociażby ostatnia dotycząca terenów aktywnie zielonych, tych czynnych przyrodniczo, jeżeli dobrze tę nazwę teraz wymieniam. Jest pytanie, czy cmentarze powinniśmy traktować jako teren zielony, czy nie, a ponieważ z reguły one zajmują dużą powierzchnię i dla spełnienia tych wymogów mogłyby być znaczącym elementem, w związku z tym tu mamy pewną wątpliwość jak to traktować.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#MarekWójcik">Przypominam sobie chyba największy cmentarz w Europie, Cmentarz Ku Słońcu w Szczecinie, który jest absolutnie zupełnym fenomenem. Myślę, że też, nie pogniewacie się państwo, ale zachęcam, żeby go odwiedzić. Muszę powiedzieć, że to jest niesamowita rzecz.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#MarekWójcik">Teraz jeszcze na koniec tylko powiem o legislacji, dlatego że o zmiany upominamy się od lat. Przyznam szczerze, że w ostatnim czasie dwa razy rządzący zrywali się do nowelizacji tej ustawy. Co ciekawe, ostatnio ten projekt prowadziła Kancelaria Prezesa Rady Ministrów i wydawać by się mogło, że już się prawie dogadaliśmy. Prawda? Już tu widzę osoby, które przy tej ustawie pracowały i cieszę się bardzo, że państwo jesteście z nami, bo wydawać by się mogło, że w tych kluczowych kwestiach osiągnęliśmy kompromis. Tam była kwestia może przy kolumbariach czy to będzie 15 m, czy 20 m czy 25 m, ale to był już taki element, w którym moglibyśmy gdzieś po drodze się spotkać i potem nagle ten projekt ustawy zapadł się pod ziemię.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#MarekWójcik">W związku z tym prośba o to – i tu podziękowanie dla pana przewodniczącego raz jeszcze – żeby nasze spotkania zainspirowały do tego, by wrócić do tego projektu i spróbować jak najszybciej uchwalić, po to, żebyśmy mogli mówić o chowaniu zmarłych z uwzględnieniem realiów dzisiejszego świata. To tak w największym skrócie. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#JarosławWiesławWieczorek">Pomimo tego, że była już runda z państwa strony, ale może warto pokrótce z państwa strony jeszcze jedno, dwa zdania dopowiedzieć czy tymi wątkami zajmujecie się teraz. Rozumiem, że pewnie nie będzie deklaracji kierunkowej z uwagi na brak obecności któregoś z sekretarzy bądź podsekretarzy stanu, ale liczę na to, że coś dodadzą państwo do tego wątku. Bardzo proszę, pani dyrektor.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#BartoszWiśniakowski">Natomiast, jeżeli chodzi o sprawy związane z planowaniem, zagospodarowaniem przestrzennym, odległości też wynikające ewentualnie z Prawa budowlanego, to właśnie będzie minister właściwy do spraw infrastruktury. Tak że budujemy sobie, jak rozumiem, bogactwo zagadnień, które powinny być uregulowane ewentualnym nowym aktem prawnym.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#PawełJaworski">Druga rzecz, która jest w obszarze naszego zainteresowania, ale to w kontekście innej procedury, czyli zmiany ustawy o ochronie przyrody w ramach zespołu legislacyjnego to ewentualnie dyskusja o przepisach technicznych właśnie dla cmentarzy, rozporządzenie, które już było tutaj kilkukrotnie wspominane. Jest tam zapis dotyczący zakładania czy obecności terenów zieleni na cmentarzach i na pewno do dyskusji jest to, jak ten przepis powinien być ukształtowany i czy on jest wystarczający dla ochrony terenów zieleni na cmentarzach lub ewentualnie kształtowania nowych terenów zieleni w obrębie cmentarzy.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#PawełJaworski">Jeden tylko kontekst, z panem dyrektorem Otawskim właśnie wracamy z połączonej komisji, na której dyskutowaliśmy o rozporządzeniu w sprawie odbudowy zasobów przyrody. Chciałbym ten wątek też tutaj umieścić w tle. Zaczniemy za chwilę mieć obowiązki dotyczące zachowania terenów zieleni w miastach i zachowania pokrycia koronami drzew terenów zurbanizowanych i będziemy musieli wartość tego wskaźnika w skali kraju do 2030 r. utrzymać, po 2030 r. zapewnić wzrost. Też więc chcę zasygnalizować, że nas interesuje problem ochrony zieleni na cmentarzach, ochrony drzew na cmentarzach, ponieważ wszystkie drzewa są w naszej orbicie ze względu na konieczność utrzymania tych wskaźników, ale też cele istnienia resortu, czyli zapewnienia właściwej ochrony zieleni na terenach miejskich czy nie na terenach miejskich, zieleni w ogóle, więc te dwie rzeczy tutaj umieszczam. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#MarekWójcik">W związku z tym, jeżeli mówimy o tym, że będziemy chronili tego typu zieleń, to dobrze, tylko ktoś nam musi za to zapłacić, bo z jakiej racji mamy ponosić jakieś koszty pielęgnacji, otrzymania potencjalnych odszkodowań, musimy mieć na to pieniądze.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#MarekWójcik">Druga związana z tym kwestia to jest taka – jeżeli na cmentarzu nie ma ani jednego drzewa, przecież są takowe, ani jednego, to jest to dalej teren zielony, czy nie? Jest takie pytanie, bo rzeczywiście w ustawie mówi się „cmentarz”. Ani słowa na temat tego, czy tam jest chociażby jedno drzewo, czy jest ich dużo i jakiego rodzaju to jest zieleń. Mówię państwu o tym, bo tu kolejny element odkrywamy, który wymaga takiego interdyscyplinarnego podejścia. Stawiam to pytanie, jak państwo uważacie, kto się powinien tym zająć teraz, na pewno będziemy się dopominali, żeby ktoś się zajął. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#WiesławRóżyński">Myślę, żeby te przepisy nie były zbyt szczegółowe, zbyt opisane, bo to będzie rodziło wiele problemów, gdzie sobie naznaczymy odgórnie, a nie w każdym terenie czy nie w każdym samorządzie; czy inaczej występują te problemy w dużych aglomeracjach, inaczej w mniejszych gminach, czy w mniejszych miastach. Tereny zielone uważam, że nawet mimo drzew jest to uzupełnienie. Raz – już możemy podjąć w planie decyzję, gdzie możemy mieć tereny zielone i w tym miejscu może być cmentarz, bo to niejednokrotnie jest wykup gruntów od prywatnych właścicieli. Rzadko samorządy, jeśli posiadają tereny, to niekoniecznie one pozwalają na badania geologiczne i inne rzeczy, żeby postawić w tym miejscu, gdzie mamy własność terenu. Jeśli więc już tworzymy, krzywdzimy mieszkańców wyłączając im z planu te tereny, wykupujemy, to wtedy już działamy, że na pewno zieleń, na pewno ten pas, który jest tak zwaną strefą okołocmentarną. Powinna być tym bardziej różnorodność zieleni, drzewa uzupełniane, jedne mogą być, dać warunek na jakiś tam okres tych drzew i gatunki tych drzew, żeby jak najmniej spowodowały szkód, bo niejednokrotnie te starsze cmentarze, brzozy i inne formy przy tych anomaliach pogodowych, które teraz występują, jest dużo zniszczeń. To jest to.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#WiesławRóżyński">Druga rzecz, co chciałbym powiedzieć, że też dać troszeczkę wolność samorządom, żeby mogły podpisywać porozumienia, przy małych gminach czy jakichś innych narobimy tych miejsc, a można zrobić to jedno dobre miejsce, gdzie trend taki już jest, właśnie kremacji zwłok, zauważymy to na pewno bardziej w dużych aglomeracjach i jest to tam tworzone, niż w mniejszych.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#WiesławRóżyński">Na koniec – uważam, że na pewno musi być koordynator czy tutaj z KPRM-u, żeby to nadzorował, bo wiadomo, jak tutaj Sanepid czy Ministerstwo Zdrowia, ale Sanepid wiadomo, musi ochrona środowiska, badania geologiczne i inne formy oddziaływania tego przedsięwzięcia na środowisko i szeregu innych zadań, gdzie już kolejne ministerstwo wchodzi i myślę, że powinien właśnie być tutaj taki koordynator wyznaczony przez premiera, że te czynności zleci ministerstwu i później to w jakimś dokumencie przedstawi.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#AdrianPokrywczyński">Druga kwestia – czy cmentarz jest terenem zielonym. Nie mam wątpliwości, patrząc na ustawę o ochronie przyrody – tak, jest, bo jest wprost wymieniony w definicji terenu zielonego. Jest to bardzo problematyczne, bo tak jak pan Marek Wójcik faktycznie zauważył, są cmentarze, gdzie tej zieleni po prostu nie ma i pytanie czy musimy to odczytywać, że tam zawsze musi być jakaś zieleń, czy na przykład już jakiś trawnik, który okala cmentarz, a jest na jego terenie, to powoduje, że to jest teren zielony? Chyba tak, a może nie powinno tak być.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#AdrianPokrywczyński">Odnosząc się do planowanych zmian w Prawie ochrony środowiska i procentu terenu powierzchni biologicznie czynnej, samorządy nadal uważają, że tam nie powinno być żadnego wskaźnika liczbowego. Ale i tak faktycznie muszę potwierdzić, że ten przepis, który proponuje Ministerstwo Klimatu i Środowiska, został na tyle przekształcony, że jest bardziej instrukcyjny jednak dla samorządów. Nie wiem, jak się skończy opiniowanie przez komisję wspólną, bo nadal są wątpliwości i zaraz będziemy pewnie o tym rozmawiać. Natomiast faktycznie ministerstwo zaproponowało takie rozwiązanie, że powinno się dążyć, żeby powierzchnia biologicznie czynna zajmowała co najmniej 90% powierzchni. Nam się wydaje, że jest to jednak zawyżone, bo czasami się tego nie da osiągnąć, patrząc na niektóre typy terenów zielonych. Ale tak jak mówię, zmieniono to na szczęście na bardziej instrukcyjne. Pytanie, czy przepisy ustaw powinny być instrukcyjne? To na razie tyle ode mnie.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#AgnieszkaStrzemieczna">Druga kwestia – kwestia rozsypywania zwłok też… Zwłok, prochów, przepraszam, bo już teraz… Kwestia rozsypywania prochów to jest też kwestia bardziej światopoglądowa, nie kwestia sanitarna i nie kwestia ministra zdrowia, więc ten aspekt wykracza poza zakres zagadnień, które pozostają w gestii ministra zdrowia. To tylko w tym kontekście chciałam się odnieść. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#MarekWójcik">Natomiast, jak powiedziałem o tym, że mam jeszcze następną kwestię dotyczącą cmentarzy, to państwu powiem jaką, bo to będzie kwestia cmentarzy dla zwierząt, ponieważ pojawiają się teraz tego typu propozycje i do nas, jako do zarządzających miastami, zwracają się osoby, które oczekują, że samorząd taki cmentarz będzie prowadził. Głównie dotyczy to psów i kotów, ale chcę państwu powiedzieć, że nie tylko. To jest taki temat, który moim zdaniem będzie żył i chyba się będzie rozwijał. To znaczy coraz więcej osób będzie oczekiwało w tej kwestii jakiegoś innego stosunku do zwierząt, które jak różni znawcy języka mówią – umierają czy zdychają, w każdym razie na ten temat się nie wypowiadam, ale generalnie widzę, że ten stosunek do zwierząt się zmienia. Tak więc w momencie, kiedy takie zwierzę przechodzi na drugą stronę, to jest problem w jaki sposób je pochować. Też jak rozmawiam z prezydentami miast, to oni mówią o tym, że coraz częściej się to pojawia.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#MarekWójcik">Oczywiście przepisy nie pozwalają znowu na łączenie, to jest następna sprawa, że nie mogę dzisiaj chować na cmentarzu, na którym chowam zwłoki ludzkie, równocześnie zwierząt. Ta kwestia w ogóle nie jest uregulowana. W związku z tym dzisiaj nawet trudno powiedzieć, że cmentarz dla zwierząt w takiej wersji, którą spotykamy w innych krajach Europy czy świata, że on w polskiej przestrzeni prawnej nie istnieje, więc też warto byłoby się być może tym zająć.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#MarekWójcik">Natomiast staram się być pragmatyczny, gdybyśmy mogli usłyszeć od przedstawiciela KPRM-u jako gospodarza tego projektu, co myślą dalej, to byłby duży krok do przodu. Jak KPRM powie, że wycofuje się i nie chce tego prowadzić, to wtedy będziemy musieli wrócić do działów i z tych działów chyba wiem, co wynika, kto musiałby się tym projektem zająć, chociaż nie chcę.</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#AdrianPokrywczyński">Tak nawiązując tutaj do słów pana przewodniczącego, pozwolę sobie jako prawnik przytoczyć słowa jednego z administratywistów krakowskich, który stwierdził, nie do końca prawdziwie, ale jednak troszeczkę w tym ciut prawdy jednak jest, że życie człowieka zaczyna się i kończy aktem administracyjnym, więc trzeba to niestety uregulować, a obecna ustawa o cmentarzach, tak jak pan Marek powiedział, nie przystoi do dzisiejszych czasów, więc czekamy na podjęcie tych prac. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#JarosławWiesławWieczorek">Jeszcze tylko jeden krótki wątek dotyczący nowych tematów na kolejne posiedzenie. Tu chcę też zainspirować korporacje samorządowe do tego, aby mogły również zaproponować dwa, trzy tematy na ten okres ostatniego kwartału przyszłego roku. Pozostały nam jeszcze dwa tematy, które…</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#JarosławWiesławWieczorek">Bardzo państwu serdecznie dziękuję i miłego popołudnia życzę. Bardzo dziękuję również obsłudze Komisji za współpracę.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>