text_structure.xml 38.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MichałKrawczyk">Otwieram 23. posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#MichałKrawczyk">Witam panie posłanki i panów posłów. Witam zaproszonych gości. Witam przedstawicieli Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej na czele z panem ministrem Konradem Wojnarowskim. Witam przedstawicieli Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji i przedstawicieli Najwyższej Izby Kontroli. Witam przedstawicieli organizacji samorządowych.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#MichałKrawczyk">Szanowni państwo, na podstawie listy obecności stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#MichałKrawczyk">Informuję, że porządek dzienny przewiduje rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 r. (druk nr 425) wraz z analizą Najwyższej Izby Kontroli (druk numer 464) w zakresie: części budżetowej 34 – Rozwój regionalny, części budżetowej 85 – Budżety wojewodów ogółem, części budżetowej 86 – Samorządowe Kolegia Odwoławcze, zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego, programów wieloletnich w układzie zadaniowym, państwowego funduszu celowego – Funduszu Rozwoju Regionalnego, części budżetowej 82, części budżetowej 83.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#MichałKrawczyk">Czy są wnioski do porządku obrad? Nie widzę. Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#MichałKrawczyk">Proponuję więc następującą procedurę, najpierw będę prosił w odpowiednim punkcie przedstawicieli rządu, następnie przedstawicieli Najwyższej Izby Kontroli o opinię. Potem odbędziemy dyskusję i na koniec Komisja przyjmie opinię.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#MichałKrawczyk">Szanowni państwo, przechodzimy w takim razie do realizacji porządku obrad. Proponuję, abyśmy punkty od 1 do 3 rozpatrzyli wspólnie. Jest to część budżetowa 34 –  Rozwój regionalny, plan finansowy, Fundusz Rozwoju Regionalnego oraz część dotycząca środków europejskich na finansowanie programów zarządzanych lub koordynowanych przez ministra właściwego do spraw rozwoju.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#MichałKrawczyk">Bardzo proszę teraz o zabranie głosu pana ministra Konrada Wojnarowskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej i przedstawienie informacji do punktów 1–3 oraz rezerwy celowej nr 8. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#KonradWojnarowski">Jeśli chodzi o wydatki zaplanowane w kwocie 25 288 000 tys. zł w ciągu roku zwiększono do kwoty 35 163 000 tys. zł, to jest o 39,1%. Zwiększenie planu wynikało głównie z uruchomienia rezerw celowych. W 2023 r. poniesiono wydatki w wysokości  33 783 000 tys. zł, to jest 96,1% planu po zmianach. Zrealizowane w 2023 r. wydatki były wyższe o 36,4% od wydatków z 2022 r. Wzrost wydatków był m.in. skutkiem przejęcia w 2022 r. nadzoru nad Krajowym Zasobem Nieruchomości, Fundacją Platforma Przemysłu Przyszłości, Narodowym Centrum Badań i Rozwoju oraz Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości i w konsekwencji przejęcia finansowania zadań i projektów realizowanych przez te jednostki, intensywnego okresu kończenia programów 2014–2020 oraz rozpoczęcia realizacji programów 2021–2027.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#KonradWojnarowski">Wydatki przeznaczono m.in. po pierwsze, na programy regionalne, albo perspektyw finansowych zarządzanych przez samorządy województw w wysokości 20 78 000 tys. zł. Projekty z EFS i EFS+, to 1 669 000 tys. zł, wsparcie rozwoju Polski wschodniej –  1 262 000 tys. zł, projekty wsparcia przedsiębiorców i potencjału naukowo-badawczego – 9 448 000 tys. zł, projekty w programach EFTA – 609 000 tys. zł. Kolejne to dotacje  dla instytucji i beneficjentów w POIR 2014–2020 i PTFE 2021–2027, to jest 85 000 tys. zł. Dotacje poza programami dla jednostek podległych i nadzorowanych przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej – 192 000 tys. zł oraz projekty i koszty funkcjonowania ministerstwa w wysokości 393 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#KonradWojnarowski">Jeśli chodzi o wynagrodzenia, w 2023 r. poniesiono wydatki na wynagrodzenia w kwocie 214 000 tys. zł, to jest 100% planu po zmianach, w tym 177 000 tys. zł w projektach programów Unii Europejskiej i EFTA. Wydatki na wynagrodzenia poniesione w tych projektach podlegają w większości refundacji ze środków Unii Europejskiej oraz EFTA. Przeciętne miesięczne wynagrodzenie osobowe na etat w 2023 r. w części 34 wyniosło 12828 zł.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#KonradWojnarowski">Przechodząc do dotacji podmiotowych i celowych, w planie po zmianach części 34 – Rozwój regionalny ujęto dotacje podmiotowe i celowe z budżetu państwa poza programami w wysokości 223 000,1 tys. zł. Wydatki te zrealizowano w kwocie 193 000 tys. zł, to jest 86,5% planu. Zostały one przeznaczone na dotacje dla jednostek podległych i nadzorowanych, to jest dla Narodowego Centrum Badań i Rozwoju – 73 000,6 tys. zł, Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości – 59 000,8 tys. zł, Krajowego Zasobu Nieruchomości – 41 000,9 tys. zł, Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości – 16 000,3 tys. zł, dotacje celowe na projekty współpracy rozwojowej dotyczące wzrostu konkurencyjności gruzińskich oraz ukraińskich regionów w kwocie 1 000, 4 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#KonradWojnarowski">Jeśli chodzi o pkt 3 porządku dziennego – środki na programy zarządzane i koordynowane przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego, w tym rezerwa celowa i dochody związane z realizacją programów, to na 2023 r. zaplanowano dochody budżetu państwa oraz budżetu środków europejskich z tytułu refundacji wydatków poniesionych w programach na poziomie 84 849 000 tys. zł. Dochody zrealizowano w kwocie  55 511 000 tys. zł, to jest 65% planowanych.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#KonradWojnarowski">Jeśli chodzi o wydatki na programy na 2023 r. zaplanowano wydatki na programy zarządzane lub koordynowane przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego w kwocie 105 904 000 tys. zł, z tego w rezerwach celowych ujęto 60 933 000 tys. zł, w tym 3 399 000 tys. zł w rezerwie celowej budżetu państwa, poz. 8, w części zarządzanej przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. Z rezerwy, poz. 8, w 2023 r. uruchomiono środki w kwocie 1 900 000 tys. zł, a wydatki na programy ujęte w częściach dysponentów wzrosły do kwoty 63 728 000 tys. zł, to jest o 42%.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#KonradWojnarowski">W 2023 r. ostatecznie zrealizowano wydatki w kwocie 61 066 000 tys. zł, to jest 96% planu w częściach dysponentów, z czego większość dotyczyła programów perspektywy 2014–2020. Najwięcej środków wydatkowano z budżetu Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej – 33 500 000 tys. zł oraz Ministerstwa Infrastruktury – 16 000 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#KonradWojnarowski">Rozliczenie dochodów i wydatków na programy przedstawia m.in. załącznik 15 i 16 sprawozdania z wykonania budżetu, które szerzej omówiono w informacji przekazanej Komisji. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#MichałKrawczyk">Proszę przedstawiciela NIK.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#MichałKrawczyk">Szanowni państwo, Wysoka Komisjo, w odniesieniu do części 34 Najwyższa Izba Kontroli, jak tu pan minister wspomniał, oceniła pozytywnie wykonanie budżetu państwa w 2023 r. Ocena została sformułowana na podstawie wyników kontroli przeprowadzonej wyłącznie w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#MichałKrawczyk">W toku kontroli stwierdzono, że wydatki zostały poniesione z zachowaniem zasad gospodarowania środkami publicznymi określonymi w ustawie o finansach publicznych. Nie stwierdzono niecelowego i niegospodarnego wydatkowania środków publicznych. Minister sprawował również właściwy nadzór nad wydatkowaniem środków  Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#MichałKrawczyk">Działania zarządcze i koordynujące ministra zdaniem NIK pozwoliły na zakontraktowanie i wykorzystanie dostępnych środków perspektywy finansowej 2014–2020 na zaplanowanym poziomie. W odniesieniu do perspektywy finansowej 2021–2027 minister podejmował czynności w celu zakończenia przygotowań do absorpcji środków Unii Europejskiej z tej perspektywy, rozpoczął również podpisywanie umów, wydatkowanie i certyfikowanie środków. Najwyższa Izba Kontroli wskazała jednak na niski poziom kontraktacji certyfikacji oraz na zaplanowanie środków w ramach rezerw celowych na wysokim poziomie, który nie został w większości wykorzystany.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#MichałKrawczyk">Minister zgodnie z art. 171 ust. 1 i 2 ustawy o finansach publicznych sprawował skuteczny nadzór i kontrolę nad wykonaniem budżetu w części 34. W ocenie Najwyższej Izby Kontroli minister podejmował również działania mające na celu przygotowanie do absorpcji środków w ramach Krajowego Planu Odbudowy oraz realizacji inwestycji i reform finansowanych z tego instrumentu. Jednakże nie wpłynęły one na ocenę wykonania budżetu państwa w 2023 r. w części 34.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#MichałKrawczyk">Najwyższa Izba Kontroli zauważyła, że kluczową rolą instytucji koordynującej KPO jest monitorowanie realizacji KPO głównie pod kątem osiągania mierników. Zawarte w porozumieniach z resortami postanowienia zobowiązujące instytucje do terminowej realizacji KPO nie wyeliminowały jednak ryzyka braku realizacji mierników, gdyż do końca 2023 r. nadal pozostały niezrealizowane mierniki w ramach drugiego i trzeciego wniosku o płatność, a kilka z nich miało status zagrożonych. Mimo, że minister zapewnił system do gromadzenia wymaganych danych, to nie był on w pełni wykorzystywany do monitorowania realizacji KPO.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#MichałKrawczyk">Ponadto wprowadzane tam dane były niekompletne i nieaktualne, co spowodowało konieczność monitorowania przez instytucję koordynującą realizację KPO za pomocą innych narzędzi. Na koniec 2023 r. brak było możliwości ustalenia m.in. łącznej kwoty wydatków kwalifikowalnych poniesionych w KPO, w tym wydatków kwalifikowalnych poniesionych na poszczególne inwestycje oraz środków zaangażowanych w ramach KPO.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#MichałKrawczyk">Ministerstwo pomimo obowiązku wynikającego z rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości nie sporządzało sprawozdań Rb-28UE KPO za 2023 r. Rozpoczęło sporządzanie takich sprawozdań w trakcie kontroli budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#MichałKrawczyk">Najwyższa Izba Kontroli zauważyła również znaczne opóźnienia w przygotowaniu i w konsekwencji w realizacji KPO. Niski poziom zaangażowania środków  z przyznanej alokacji KPO, jak również nadal trwające prace planistyczne czy koncepcyjne,  w tym planowana kolejna rewizja KPO, sygnalizują ryzyko niewykorzystanie środków w terminie do 31 sierpnia 2026 r.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#MichałKrawczyk">Wracając jednak do samej części 34 – Rozwój regionalny, NIK zaopiniowała pozytywnie prawidłowość i rzetelność sporządzania sprawozdań budżetowych oraz sprawozdań w zakresie operacji finansowych za 2023 r. Sprawozdania łączne dysponenta części zostały sporządzone na podstawie danych wynikających ze sprawozdań jednostkowych podległych dysponentów, a sprawozdanie jednostkowe kontrolowanej jednostki na podstawie danych wynikających z ewidencji księgowej. Sprawozdania zostały sporządzone prawidłowo i terminowo. Pokazują one prawidłowy obraz dochodów, wydatków, a także należności i zobowiązań w danej części. Księgi rachunkowe, stanowiące podstawę do sporządzania sprawozdań dysponenta głównego części 34, prowadzone były również prawidłowo.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#MichałKrawczyk">Tym samym NIK stwierdziła, że przyjęty system kontroli zarządczej zapewniał prawidłowość i rzetelność sporządzania sprawozdań budżetowych. W związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości w zakresie monitorowania i sprawozdawczości KPO, NIK sformułowała dwa wnioski pokontrolne dotyczące podjęcia działań w celu rzetelnego sprawozdawania i monitorowania stanu realizacji KPO z wykorzystaniem systemu informatycznego. Minister poinformowała o realizacji obu wniosków. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#MichałKrawczyk">Czy ktoś z państwa w tym punkcie pragnie zabrać głos? Nie widzę. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu stwierdzę, że Komisja przyjęła pozytywną opinię. Nie widzę sprzeciwu. Stwierdzam więc, że Komisja przyjęła pozytywną opinię.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#MichałKrawczyk">Szanowni państwo, przechodzimy do kolejnego punktu, część budżetowa 82 –  Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego z wyłączeniem części oświatowej.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#MichałKrawczyk">Proszę o zabranie głosu przedstawiciela Ministerstwa Finansów.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#MirosławStańczyk">Panie przewodniczący, szanowni państwo, w ramach części 82 – Subwencje ogólne  dla jednostek samorządu terytorialnego w ustawie budżetowej na 2023 r. była przewidziana kwota prawie 100 000 000 tys. zł, przy czym gros tej kwoty stanowi część oświatowa subwencji ogólnej w wysokości ponad 64 000 000 tys. zł, ale jak rozumiem tę część pomijam, będzie ona referowana na Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#MirosławStańczyk">Chciałbym przejść do omówienia pozostałych części subwencji ogólnej, zaczynając od gmin. Gminy otrzymywały część wyrównawczą subwencji ogólnej, która ma na celu uzupełnienie dochodów gmin, które osiągają dochody podatkowe niższe od progów określonych w ustawie o dochodach. W celu uzupełnienia dochodów gminom została przekazana kwota 10 465 521 tys. zł i ta kwota jest wyższa o 9,4% od wykonania części wyrównawczej subwencji ogólnej dla gmin w 2022 r.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#MirosławStańczyk">W przypadku części wyrównawczej mamy pewną różnicę między kwotą planowaną a kwotą wykonaną, mianowicie w ramach kwoty uzupełniającej, która jest przeznaczona dla gmin o niższej średniej gęstości zaludnienia, kwoty uzupełniającej nie otrzymują gminy bogate, które mają dochody powyżej 150% średnich dochodów wszystkich gmin. W związku z tym kwota w wysokości 58 000 tys. zł została przeniesiona z części wyrównawczej do części równoważącej.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#MirosławStańczyk">Ponadto w przypadku kilkunastu gmin nastąpiło zmniejszenie części wyrównawczej subwencji ogólnej w związku z tym, że gminy te złożyły korekty sprawozdań z wykonania dochodów podatkowych i konieczne było wydanie decyzji zmniejszających subwencję na rok 2023.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#MirosławStańczyk">Gminy otrzymują także część równoważącą subwencji ogólnej i ta część subwencji została zaplanowana w ustawie budżetowej w wysokości wpłat wnoszonych  przez najbogatsze gminy, mianowicie w wysokości 994 753 tys. zł. Następnie w ramach wykonania ta kwota została powiększona o 58 000 tys. zł, o których mówiłem wcześniej, przeniesionych części wyrównawczej. Kwota ta została podzielona między gminy na podstawie kryteriów ustawowych w wyniku podziału dokonanego na podstawie przepisów ustawowych. Do gmin została przekazana część równoważąca subwencji ogólnej w wysokości 492 667 tys. zł. Natomiast pozostała z podziału kwota została przeniesiona na rezerwę subwencji ogólnej i również w wyniku podziału tej rezerwy została przekazana jednostkom samorządu terytorialnego.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#MirosławStańczyk">W 2023 r. część równoważąca subwencji ogólnej dla gmin była o 12,8% wyższa od dochodów przekazanych do gmin rok wcześniej, czyli w 2022 r. Gminy jako jedyne otrzymują też część rekompensującą subwencji ogólnej. Jest ona związana z rekompensatą ubytków w specjalnych strefach ekonomicznych, w których część podmiotów gospodarczych jest zwolniona z podatku od nieruchomości. Z tego tytułu w 2023 r. trzy miasta na prawach powiatu i jedna gmina otrzymały kwotę prawie 5 000 tys. zł, a dokładniej 4 599 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#MirosławStańczyk">Teraz chciałbym przejść do omówienia subwencji dla powiatów. W przypadku powiatów również mamy do czynienia z częścią wyrównawczą i częścią równoważącą.  Część wyrównawcza przeznaczona jest dla tych powiatów, które podobnie jak gminy, osiągają niższe dochody podatkowe. W przypadku tej części subwencji do powiatów została przekazana kwota 2 879 366 tys. zł i była to kwota wyższa o 2% od środków przekazanych z tego samego tytułu w 2022 r. Cześć wyrównawczą otrzymało 291 powiatów i 44 miasta na prawach powiatów w części powiatowej.</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#MirosławStańczyk">Część równoważąca subwencji ogólnej dla powiatów pochodzi z wpłat dokonywanych przez najbogatsze powiaty. W ustawie budżetowej została na ten cel zaplanowana kwota 1 508 028 tys. zł i ta kwota w całości została podzielona zgodnie z kryteriami ustawowymi między powiaty. Środki z tego tytułu otrzymały 304 powiaty i 66 miast na prawach powiatów, co stanowi 100% planu. Kwota ta była niższa o 13,9% od wydatków poniesionych w 2022 r., co wiązało się z niższymi niż w roku poprzednim wpłatami. Jest powiązanie – wpłaty przeznaczone są na część równoważącą.</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#MirosławStańczyk">Jeszcze chciałbym omówić subwencje ogólne dla województw. Część wyrównawcza została zaplanowana w ustawie budżetowej na rok 2023 w wysokości 3 171 278 tys. zł i została ona w tej wysokości przekazana na rachunki 14 województw. Kwota ta była o ponad 36% wyższa od kwoty przekazanej województwom w 2022 r.</u>
          <u xml:id="u-1.39" who="#MirosławStańczyk">Ponadto województwa otrzymują część regionalną subwencji ogólnej, która jest odpowiednikiem części równoważącej w przypadku gmin i powiatów, i pochodzi w całości z wpłat dokonywanych przez najbogatsze województwa. W ramach części regionalnej subwencji ogólnej do 14 województw została przekazana kwota 1 169 058 tys. zł i była to kwota wyższa o 32,1% od kwoty przekazanej z tego tytułu w 2022 r.</u>
          <u xml:id="u-1.40" who="#MirosławStańczyk">Województwa otrzymały także przewidziane w ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego środki z rezerwy subwencji ogólnej z przeznaczeniem na dofinansowanie budowy, przebudowy, remontów i utrzymania dróg wojewódzkich i była to kwota 320 000 tys. zł. Kwotę tę zgodnie z kryteriami określonymi w ustawie otrzymało  12 województw.</u>
          <u xml:id="u-1.41" who="#MirosławStańczyk">W 2023 r. mieliśmy do czynienia ze znacznym zwiększeniem subwencji ogólnej w trakcie roku. To zwiększenie wynikało z nowelizacji ustawy budżetowej, jak również z nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego i w wyniku uzupełnienia subwencji ogólnej w trakcie roku jednostki samorządu terytorialnego otrzymały ponad 15 000 000 tys. zł. Te środki zostały podzielone zgodnie z kryteriami określonymi w znowelizowanej ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.</u>
          <u xml:id="u-1.42" who="#MirosławStańczyk">Jeszcze chciałbym wspomnieć o rezerwach, które są przewidziane w ramach części 82. Jest to tzw. rezerwa drogowa, która jest przeznaczona dla powiatów, miast na prawach powiatów i województw. Została ona zaplanowana na rok 2023 w wysokości 35 990 tys. zł. Środki z tej rezerwy otrzymało 95 jednostek samorządu terytorialnego, w tym 46 powiatów, 34 miasta na prawach powiatu i 15 województw. Środki nie zostały wykorzystane w pełni, bowiem jednym z kryteriów jest przekazanie na rzecz jednostek, w których funkcjonują przeprawy promowe o średnim natężeniu ruchu powyżej  2000 pojazdów w skali roku. Z tego tytułu środki otrzymuje miasto Świnoujście. Natomiast w trakcie roku została oddana przeprawa promowa pod Świną i nastąpiło w związku z tym zmniejszenie środków dla Świnoujścia o 12 500 tys. zł.  Środki te zostały skierowane na rezerwę subwencji ogólnej i w następnej kolejności przekazane innym jednostkom samorządu terytorialnego zgodnie z kryteriami ustalonymi wspólnie ze stroną samorządową. W ramach tej rezerwy, o której mówię, rezerwy subwencji ogólnej, do jednostek samorządu terytorialnego trafiła kwota 603 722 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.43" who="#MirosławStańczyk">Na koniec chciałbym również poinformować o dochodach w ramach części 82.  Tymi dochodami są wpłaty najbogatszych gmin, powiatów i województw. Wysokość wpłat jest ustalana znowu na podstawie kryteriów określonych w ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Z tego tytułu gminy wpłaciły prawie 1 000 000 tys. zł, powiaty – 1 508 000 tys. zł, natomiast województwa 1 169 000 tys. zł. Wśród dochodów, które pojawiły się w części 82, występują również zwrócone przez jednostki samorządu terytorialnego nienależnie otrzymane w latach poprzednich subwencje oświatowe i wyrównawcze.</u>
          <u xml:id="u-1.44" who="#MirosławStańczyk">Chciałbym dodać, że NIK pozytywnie oceniła przebieg procesu wyliczania poszczególnych kwot subwencji i ich przekazywania do jednostek samorządu terytorialnego. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.45" who="#MichałKrawczyk">Jeżeli chodzi o dochody budżetowe, stwierdzono m.in., że kwoty wpłat jednostek samorządu terytorialnego zostały obliczone z uwzględnieniem zasad określonych w ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, a zaplanowane w ustawie budżetowej kwoty dochodów zostały zrealizowane w 101%.</u>
          <u xml:id="u-1.46" who="#MichałKrawczyk">Wydatki w części 82 w 2023 r. zostały rozdysponowane zgodnie z przepisami. Wszystkie raty poszczególnych części subwencji były przekazywane terminowo, a w badanej próbie wydatków ponad 18 000 000 tys. zł, stanowiącej prawie 19% wydatków zrealizowanych w części 82, nie stwierdzono niecelowego i niegospodarnego wydatkowania środków publicznych. Zatem minister sprawował skuteczny nadzór i kontrolę nad wykonywaniem budżetu w części 82.</u>
          <u xml:id="u-1.47" who="#MichałKrawczyk">Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie zaopiniowała również prawidłowość i rzetelność sporządzania sprawozdań budżetowych w tej części. Sprawozdania budżetowe oraz wybrane sprawozdania w zakresie operacji finansowych zostały sporządzone rzetelnie, prawidłowo i terminowo. Przekazują one prawdziwy obraz dochodów i wydatków, także badanie ksiąg rachunkowych nie wykazało nieprawidłowości. Tym samym NIK stwierdziła, że przyjęty system kontroli zarządczej zapewniał prawidłowość i rzetelność prowadzenia ksiąg rachunkowych i sporządzania sprawozdań budżetowych. W związku z niestwierdzeniem nieprawidłowości NIK nie formułowała żadnych wniosków pokontrolnych. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.48" who="#MichałKrawczyk">Bardzo proszę, Związek Miast Polskich, pan Marek Wójcik.</u>
          <u xml:id="u-1.49" who="#MichałKrawczyk">Przechodzimy do realizacji pkt 5, część 83 – Rezerwy celowe, rezerwa nr 8.</u>
          <u xml:id="u-1.50" who="#MichałKrawczyk">Bardzo proszę, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-1.51" who="#GrzegorzTomaszewski">Panie przewodniczący, szanowni państwo, w ustawie budżetowej na rok 2023 w rezerwie celowej ujęto kwotę 2 327 929 tys. zł, z tego 1 327 929 tys. zł przewidziano na projekty przeciwpowodziowe oraz 1 000 000 tys. zł na zadania dotyczące przeciwdziałania i usuwania skutków klęsk żywiołowych oraz ochrony ludności. W trakcie roku budżetowego nastąpiła zmiana przeznaczenia rezerwy celowej po uzyskaniu pozytywnych opinii sejmowej Komisji Finansów Publicznych z 13 kwietnia 2023 r. i 28 lipca 2023 r. w łącznej kwocie 800 000 tys. zł na uzupełnienie wydatków budżetowych Policji.</u>
          <u xml:id="u-1.52" who="#GrzegorzTomaszewski">W pozostałym zakresie decyzjami ministra finansów uruchomiono środki w łącznej kwocie 1 222 613 tys. zł, z tego 1 088 208 tys. zł na projekt ochrony przeciwpowodziowej w dorzeczu rzeki Odry i Wisły oraz 134 444 tys. zł na następujące przedsięwzięcia:  odbudowę infrastruktury komunalnej samorządów przekazano 75 023 tys. zł,  nie wykorzystano z tej kwoty 2 365 tys. zł; pomoc bezpośrednią dla osób poszkodowanych  na skutek zdarzeń o charakterze klęski żywiołowej, które miały miejsce w 2023 r.,  przekazano prawie 1000 008 tys. zł, nie wykorzystano 60 tys. zł; przeciwdziałanie i usuwanie skutków ruchów osuwiskowych ziemi przekazano 54 814 tys. zł, nie wykorzystano 2 564 tys. zł; na zadania dotyczące ochrony wąwozów lessowych przekazano kwotę 2 440, 2 tys. zł, nie wykorzystano 159 tys. zł; doposażenie techniczne oraz wymianę zużytego sprzętu lub wyeksploatowanego sprzętu wykorzystywanego podczas działań ratowniczych przekazano kwotę 350 tys. zł; pełne wykorzystanie i koszty zakupu urządzeń do natlenienia wody w starorzeczach Odry przekazano 766 tys. zł, niestety  nie wykorzystano tej kwoty.</u>
          <u xml:id="u-1.53" who="#GrzegorzTomaszewski">Może jeszcze – w tych materiałach przekazanych państwu są informacje szersze.  Tylko mogę tutaj przytoczyć efekty, jakie zostały zrealizowane w ramach pomocy dla jednostek samorządu terytorialnego. W 58 jednostkach w ramach kwoty prawie 73 000 tys. zł odbudowano lub wyremontowano 7 obiektów, 5 przepustów i 2 mosty, 108 km dróg i inne obiekty komunalne, jak dom kultury czy amfiteatr. W 2023 r. w ramach kwoty 947 tys. zł przeznaczonych na budowę, remont budynków lokali mieszkalnych, gospodarczych w ramach zniszczonych, uszkodzonych budynków, 126 budynków mieszkalnych, przeznaczono dla 23 rodzin na pomoc doraźną i dla 117 rodzin na remont i odbudowę  126 budynków mieszkalnych. Odbudowano w sumie 115 budynków mieszkalnych, w tym 2 budynki w trakcie realizacji w roku bieżącym. Uszkodzonych zostało 5 budynków gospodarczych. Wykorzystano kwotę 40 tys. zł dla 4 rodzin. Odbudowano 5 budynków gospodarczych.</u>
          <u xml:id="u-1.54" who="#GrzegorzTomaszewski">W ramach tutaj działań związanych z zabezpieczeniem, przeciwdziałaniem ruchom osuwiskowych ziemi wykorzystano kwotę 52 249 tys. zł. W ramach tej kwoty, tej pomocy ustabilizowano 17 osuwisk, odbudowano, wyremontowano prawie 2,7 km dróg, wykonano 12 dokumentacji geologiczno-inżynierskich i 12 dokumentacji projektowo-budowlanych. W ramach zadań ochrony wąwozów lessowych wykorzystano prawie 2 283 tys. zł na zabezpieczenie prawie 2,7 km wąwozów w 4 gminach w województwie świętokrzyskim.</u>
          <u xml:id="u-1.55" who="#GrzegorzTomaszewski">Tutaj jeszcze była mowa o projekcie ochrony przeciwpowodziowej. Zgodnie z programem realizowano działania, które są opisane również w materiale przekazanym państwu do Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.56" who="#TomaszIwański">Część 83, pozycja 51 – fundusz sołecki. Z funduszu sołeckiego w 2023 r. przekazano na rzecz 1493 gmin łączną kwotę 139 814 tys. zł. Fundusz sołecki to są środki finansowe, które są wyodrębnione w ramach budżetu gmin, które są zagwarantowane dla sołectw na wykonywanie konkretnych przedsięwzięć służących poprawie warunków życia mieszkańców. Wydatki w 2023 r. były przede wszystkim realizowane na transport i łączność, kulturę i ochronę środowiska, gospodarkę komunalną, kulturę fizyczną, bezpieczeństwo publiczne i ochronę przeciwpożarową. Zasady funkcjonowania funduszu i wydawania środków z tego funduszu reguluje szczegółowo ustawa o funduszu sołeckim. Mianowicie jest to w zależności od zamożności danej gminy 20, 30 lub 40%. To tyle, jeśli chodzi o fundusz sołecki.</u>
          <u xml:id="u-1.57" who="#TomaszIwański">Jeszcze część 83, pozycja 23 – Oświęcimski strategiczny program rządowy, etap szósty realizowany w latach 2021–2025. Na realizację programu wydatkowano w 2023 r. środki budżetu państwa w wysokości 16 202 tys. zł, to jest 100% planu. Całkowite nakłady na realizację edycji rocznej programu, obejmujące także wkład beneficjentów w kwocie 12 758 tys. zł, wyniosły łącznie 28 960 tys. zł. Oświęcimski strategiczny program rządowy ma na celu wsparcie wspólnot samorządowych w realizacji ich zadań własnych zmierzających do uporządkowania i podniesienia estetyki strefy wokół byłego niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz Birkenau. W zakończonym roku budżetowym zrealizowano w ramach instrumentu rządowego 10 zadań programowych. Były to przede wszystkim zadania polegające na budowie nowych dróg lub remoncie już istniejących, budowie parkingów, polepszeniu utrzymania nieruchomości należących do Skarbu Państwa. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.58" who="#MichałKrawczyk">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu stwierdzę, że Komisja przyjęła opinię pozytywną. Sprzeciwu nie słyszę i nie widzę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła pozytywną opinię.</u>
          <u xml:id="u-1.59" who="#MichałKrawczyk">Przechodzimy do pkt 6, część 85 – Budżety wojewodów, działy 400 i 900.</u>
          <u xml:id="u-1.60" who="#ElżbietaMilewska">Jeżeli chodzi o dział 400 – dochody nie były planowane ani realizowane, natomiast wydatki nie były planowane, ale zrealizowane zostały według planu po zmianach na kwotę 1 856 tys. zł. W toku realizacji budżetu wydatki w tym dziale zostały wykonane w budżecie wojewody podkarpackiego w wysokości 1 356 tys. zł. Środki zostały wykorzystane na wydatki majątkowe na zadanie – dostarczenie wody z przeznaczeniem  dla gminy Lubaczów, na dofinansowanie realizacji zadania – wykonanie zastępczych otworów studziennych, budowa zbiornika wody uzdatnionej na ujęciu wody w miejscowości Mokrzyca, wymiana węzłów, hydrantów przeciwpowodziowych i zasuw kierunkowych na terenie całej zlewni Mokrzyca gminy Lubaczów.</u>
          <u xml:id="u-1.61" who="#ElżbietaMilewska">Jeżeli chodzi o dział 900, dochody w tym dziale planowane na kwotę 5 442 tys. zł zostały wykonane w wysokości 11 124 tys. zł. Wykonanie wyższych od planowanych wpływów nastąpiło z tytułu kar i grzywien za nieprzestrzeganie przepisów ochrony środowiska. Wydatki na 2023 r. w dziale – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska zostały określone ogółem na poziomie 215 967 tys. zł. Natomiast wykonane zostały w wysokości 256 226 tys. zł, to jest 97,8% planu po zmianach.</u>
          <u xml:id="u-1.62" who="#ElżbietaMilewska">Wydatki bieżące zrealizowane w wysokości 222 115 tys. zł przeznaczone zostały w szczególności w głównej mierze na działalność Inspekcji Ochrony Środowiska w kwocie 211 049 tys. zł. Natomiast wydatki majątkowe zostały zrealizowane w wysokości 34 111 tys. zł, głównie na gospodarkę ściekową i ochronę wód zostało przeznaczone 20 662 tys. zł. Natomiast na wydatki wojewódzkich inspekcji ochrony środowiska przeznaczono kwotę 6 003 tys. zł, głównie na zakupy inwestycyjne środków transportu, sprzętu informatycznego, a także na modernizację budynków inspektoratów.</u>
          <u xml:id="u-1.63" who="#ElżbietaMilewska">W tym dziale planowane są dotacje celowe na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej. Zostały zaplanowane w wysokości 5 373 tys. zł, natomiast wykonane zostały w wysokość 11 882 tys. zł. Zrealizowano te wydatki na działania związane  z zarządzaniem jakością powietrza, to kwota 4 695 tys. zł. Druga co do wielkości kwota zrealizowanych wydatków to zadania związane z ochroną środowiska przed hałasem w województwach. Wydatkowano środki w wysokości 2 459 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.64" who="#ElżbietaMilewska">W tym dziale planowane są środki na wynagrodzenia dla Inspekcji Ochrony Środowiska. Zaplanowano kwotę 157 225 tys. zł, natomiast zrealizowano wydatki w kwocie 154 288 tys. zł. Dla członków korpusu służby cywilnej na wynagrodzenia przeznaczono kwotę 142 095 tys. zł. Natomiast osoby nieobjęte mnożnikowymi systemami wynagrodzeń to kwota 12 192 tys. zł. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.65" who="#MichałKrawczyk">Pan Marek Wójcik, proszę bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.66" who="#MichałKrawczyk">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu stwierdzę, że Komisja przyjęła opinię pozytywną  dotyczącą części 85. Sprzeciwu nie słyszę i nie widzę. Przyjęliśmy opinię pozytywną.</u>
          <u xml:id="u-1.67" who="#MichałKrawczyk">Przechodzimy do pkt 7, cześć 86 – Samorządowe Kolegia Odwoławcze. Bardzo proszę o zabranie głosu przez przedstawiciela Ministerstwa Finansów.</u>
          <u xml:id="u-1.68" who="#AnetaCieloch">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, nadzór nad działalnością administracyjną Samorządowych Kolegiów Odwoławczych, w tym w szczególności polegający na kontroli organizacji i warunków pracy oraz analizie rocznych informacji o działalności kolegiów sprawuje minister właściwy do spraw administracji publicznej. Na rok 2023 dochody Samorządowych Kolegiów Odwoławczych nie były planowane. W trakcie roku budżetowego jednostki te uzyskały dochody w kwocie 269 tys. zł, które pochodziły głównie z nadpłaconych wpisów od skarg kasacyjnych oraz od kosztów postępowania sądowego.</u>
          <u xml:id="u-1.69" who="#AnetaCieloch">Wydatki na funkcjonowanie 49 Samorządowych Kolegiów Odwoławczych w znowelizowanej ustawie budżetowej na rok 2023 zostały zaplanowane w wysokości 160 823 tys. zł. Z tego wydatki bieżące w kwocie 158 245 tys. zł oraz wydatki majątkowe w kwocie  2 578 tys. zł. W trakcie wykonywania budżetu wydatki zostały zwiększone do kwoty 171 520 tys. zł. Zwiększenie to było wynikiem przeniesienia środków z rezerw celowych na sfinansowanie głównie kosztów postępowania oraz wpisów od sporządzonych skarg kasacyjnych w kwocie 3 032 tys. zł, wydatków bieżących w kwocie 7 085 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.70" who="#AnetaCieloch">Ponadto zwiększone zostały środki na wypłaty odpraw emerytalnych, nagród jubileuszowych oraz ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy w kwocie 504 tys. zł. Łącznie wydatki zostały zrealizowane w wysokości 169 130 tys. zł. Wydatki bieżące w kwocie 167 792 tys. zł zostały przeznaczone głównie na wynagrodzenia wraz z pochodnymi dla etatowych członków kolegiów i pracowników biur oraz na wynagrodzenia bezosobowe, w ramach których finansowane są przede wszystkim wynagrodzenia dla pozaetatowych członków kolegiów, jak również na sfinansowanie kosztów działalności 49 jednostek.</u>
          <u xml:id="u-1.71" who="#AnetaCieloch">Wykonanie wydatków majątkowych wyniosło 1 338 tys. zł, w tym głównie na zakup sprzętu informatycznego z oprogramowaniem, licencji, sprzętu i urządzeń biurowych oraz samochodów.</u>
          <u xml:id="u-1.72" who="#AnetaCieloch">W ramach realizacji części budżetowej 86 przypisana była też rezerwa celowa  42 – Środki dla Samorządowych Kolegiów Odwoławczych i rezerwę tę zaplanowano w wysokości 4 000 tys. zł. Z inicjatywy ministra finansów w wyniku nowelizacji ustawy budżetowej kwota rezerwy została zwiększona do 7 000 tys. zł zgodnie z zapotrzebowaniem Samorządowych Kolegiów Odwoławczych. Środki rezerwy rozdysponowano w wysokości 100% i przekazano do 47 Samorządowych Kolegiów Odwoławczych z przeznaczeniem na zakup materiałów biurowych, usługi pocztowe, telekomunikacyjne i internetowe, usługi remontowe, aktualizacje programów komputerowych, zakup sprzętu komputerowego w kwocie 3 691 tys. zł, wynagrodzenia bezosobowe, głównie  dla pozaetatowych członków kolegium uczestniczących w składach orzekających w kwocie 2 983 tys. zł i na wynagrodzenia bezosobowe pracowników wraz z pochodnymi w związku ze wzrostem wynagrodzenia minimalnego za pracę w kwocie 325 tys. zł.  Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.73" who="#MichałKrawczyk">Szanowni państwo, przechodzimy do realizacji pkt 8 i 9. Czy w sprawie zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami, to jest część 85 – Budżety wojewodów oraz w sprawie programów wieloletnich z zakresu działania Komisji, ktoś z przedstawicieli Ministerstwa Finansów chciałby zabrać głos? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.74" who="#MichałKrawczyk">Informuję państwa, że rozpatrzyliśmy wszystkie punkty porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-1.75" who="#MichałKrawczyk">Pozostaje przyjęcie opinii dla Komisji Finansów Publicznych o rozpatrzonych częściach budżetowych. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu stwierdzę, że Komisja przyjęła opinię pozytywną. Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam, że Komisja przyjęła pozytywną opinię.</u>
          <u xml:id="u-1.76" who="#MichałKrawczyk">Do przedstawienia opinii na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych proponuję upoważnić pana posła Artura Łąckiego. Nie widzę sprzeciwu. Szanowni państwo, więc upoważniliśmy pana posła.</u>
          <u xml:id="u-1.77" who="#MichałKrawczyk">Informuję państwa również, że przystępujemy do zaplanowania pracy na drugie półrocze tego roku. W związku z tym bardzo państwa proszę o przesyłanie propozycji do planu pracy Komisji na maila Komisji do 8 lipca.</u>
          <u xml:id="u-1.78" who="#MichałKrawczyk">Bardzo państwu dziękuję. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>