text_structure.xml
13.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MichałKrawczyk">Otwieram posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MichałKrawczyk">Na podstawie listy obecności stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#MichałKrawczyk">Witam państwa posłów. Witam zaproszonych gości. Witam przedstawicieli Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji na czele z panem ministrem Tomaszem Szymańskim. Witam przedstawicieli organizacji samorządowych. Witam przedstawicielkę Państwowej Komisji Wyborczej, panią Magdalenę Pietrzak. Witam pana Mirosława Kasprzaka, przedstawiciela Business Centre Club.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#MichałKrawczyk">Szanowni państwo, otrzymaliście państwo porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia. Obejmuje on rozpatrzenie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz ustawy – Kodeks wyborczy (druk nr 75). Proponuję także rozszerzenie porządku dziennego o punkt: rozpatrzenie propozycji tematów kontroli do planu pracy NIK na rok 2025.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#MichałKrawczyk">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, przyjmiemy taki porządek obrad. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#MichałKrawczyk">Przechodzimy więc do realizacji porządku. Sejm na 4. posiedzeniu w dniu 25 listopada 2024 r. skierował projekt ustawy z druku nr 75 do rozpatrzenia w naszej Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#MichałKrawczyk">Czy przedstawiciel wnioskodawców pan poseł Bartosz Romowicz chciałby zabrać głos przed przystąpieniem do szczegółowego rozpatrzenia projektu?</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#BartoszRomowicz">Jestem przekonany, że wspólnie z państwem uda się to wszystko zrealizować. Jesteśmy otwarci na propozycje i poprawki. Prosilibyśmy składać te, które jeszcze nie zostały złożone, i będziemy o poszczególnych poprawkach po prostu dyskutować. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#MichałKrawczyk">Zgłasza się pan poseł Jacek Karnowski. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#JacekKarnowski">Dlatego bardzo dziękuję, tobie Bartku i całej grupie, za to, że jest złożony ten projekt ustawy, bo on jest dla nas bardzo ważny w przyszłości. Mamy, przypominam, zbliżające się wybory europejskie, a potem czas szybko biegnie, będą i prezydenckie, któryś z prezydentów może zostać na przykład prezydentem Rzeczypospolitej Polskiej itd. Wobec tego też w imieniu Związku Miast Polskich – będę prosił lobbystę pana Marka Wójcika o przedstawienie tych propozycji – chcielibyśmy złożyć pewną modyfikację projektu, idącą troszkę dalej, która nie tylko daje możliwość, żeby wójt, burmistrz czy prezydent sprawował mandat do czasu zaprzysiężenia w Sejmie. Na przykład wojewoda może, a my nie możemy, inni mogą, my nie możemy, nie mogliśmy. Już pomijam, że przez miesiąc nie wiedzieliśmy, czy mamy ubezpieczenie zdrowotne, czy nie, ale to już jest najmniej ważne. Natomiast propozycja mówi o pewnym automatyzmie do powołania pierwszego zastępcy, czyli w celu kontynuowania polityki miasta. Jest to także ważne na przykład chociażby w momencie przyjmowania dotacji, subwencji itd. Ponieważ ten zakres proponowanych zmian przez Związek Miast Polski – za co dziękuję panu dyrektorowi Markowi Wójcikowi i ekipie ZMP – jest tak daleko idący, to chyba trzeba będzie powołać podkomisję. Oczywiście jestem za tym, żeby jak najszybciej ona działała i była podkomisją dość sprawną, bo dobrze byłoby, żebyśmy – jak mówiłeś przed chwilą – projekt w zgodzie powołali, żeby jednak był takim ważnym sygnałem przed wyborami samorządowym także dla wszystkich samorządowców.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#JacekKarnowski">Dlatego będę postulował, jeżeli się państwo zgodzicie, o powołanie podkomisji, żebyśmy bardzo szybko wszystkie uwagi zebrali razem i rzeczywiście taki projekt prosamorządowy, polegający na tym właśnie, że sytuacja wójta, burmistrza czy prezydenta nie jest gorsza, jak idzie do parlamentu, od tego, co idzie do więzienia, marszałka, bo tego, co idzie do więzienia, pierwszy zastępca… obejmuje obowiązki, a ten, co idzie do parlamentu, to nie wie, co się z jego gminą stanie… Wobec tego myślę, że powinniśmy jednak jako parlamentarzyści nie być gorzej traktowani niż ci, którzy coś tam rozrabiają. Dlatego będę wnioskował o powołanie podkomisji, panie przewodniczący, o szybką pracę, także z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji, z legislaturą rządu, bo ten zakres zmian jest dość poważny. Z takiej małej propozycji zrobiła się duża naprawdę sprawa i myślę, że warto to jak najszybciej rozpatrzyć.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#MichałKrawczyk">Pan poseł Paweł Szefernaker, bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#PawełSzefernaker">Chciałbym ponownie zwrócić uwagę na to, że w naszym przekonaniu kwestią, która jest tutaj niedookreślona i która wymaga tego, aby dopracować ją na poziomie Komisji i chcielibyśmy… Uzależniamy także poparcie tej ustawy – a uważam, że powinna być poparta jednogłośnie – od wyjaśnienia tej kwestii, także w ramach prac Komisji. Czyli podtrzymuję to, że w związku z wyborem na nowy urząd osoby pełniące dotychczasową funkcję wójta, burmistrza, prezydenta w momencie wyboru powinny automatycznie utracić funkcję, którą do tej pory pełnią.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#PawełSzefernaker">Oczywiście zgadzam się z tym, że nie powinno być pustki legislacyjnej, że powinny tracić to na przykład w dniu pierwszego posiedzenia Sejmu po wyborze, ale że to powinno być na tyle jednoznacznie opisane i powinno być to z mocy prawa, a nie powinno być ze względu na wybór danej osoby, czy ona przyjmuje mandat, czy nie. Chciałbym jasno powiedzieć, że z mocy prawa osoba – bez względu na to, czy złoży ślubowanie, czy nie złoży – powinna tracić mandat. Rozumiem, że możemy to doprecyzować podczas prac Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#PawełSzefernaker">Ze zdumieniem przyjmuję wniosek o to, aby powstała podkomisja, bo nasza ustawa ma jedynie dwa artykuły, więc byłem przekonany, że jesteśmy w stanie dzisiaj ją dopracować, a dla dużo obszerniejszych aktów prawnych nie było potrzeby powoływania podkomisji. Aczkolwiek, tak jak powiedziałem, jako Prawo i Sprawiedliwość będziemy tutaj bardzo mocno stawiać tę sprawę, żeby z jednej strony pewną lukę prawną, pewną lukę związaną z wyborem móc tutaj uzupełnić, żeby to było prosamorządowo, a jednocześnie, żeby osoba, która zostanie wybrana nie miała możliwości rezygnacji z mandatu, czy go obejmie, czy nie obejmie, tylko żeby automatycznie mandat dotychczasowy pełnionej funkcji wygasał. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#MichałKrawczyk">Szanowni państwo, padł wniosek o powołanie podkomisji. Ten wniosek teraz przegłosujemy. Moja propozycja jest taka, żeby podkomisja liczyła 7 członków. Jeśli nie będzie sprzeciwu, to przyjmiemy siedmioosobowy skład podkomisji. Bardzo proszę teraz o zgłaszanie kandydatur do podkomisji.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#MichałKrawczyk">Bardzo proszę, panie pośle. Proszę włączyć mikrofon.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#MichałKrawczyk">Bardzo proszę, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#MichałKrawczyk">Czy pan poseł Bartosz Romowicz wyraża zgodę na kandydowanie?</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#MichałKrawczyk">Poddam więc te kandydatury pod głosowanie. Rozstrzygniemy w jednym głosowaniu skład Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#MichałKrawczyk">Bardzo proszę. Kto z państwa jest za powołaniem podkomisji w przedstawionym składzie? Kto z państwa jest za? Kto z państwa jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#MichałKrawczyk">Bardzo proszę o podanie wyników. Głosowało 23 posłów. Za – 21, nikt nie był przeciw, wstrzymały się 2 osoby. Informuję państwa, że powołaliśmy podkomisję w celu rozpatrzenia poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz ustawy – Kodeks wyborczy, druk nr 75.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#MichałKrawczyk">Proponuję, aby pierwsze posiedzenie podkomisji odbyło się jutro o godz. 15.00.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#MichałKrawczyk">Przechodzimy, proszę państwa, do pkt 2. Jest to rozpatrzenie propozycji tematów kontroli do planu pracy NIK na rok 2025. Informuję państwa, że wpłynęły dwie propozycje tematów kontroli. Pismem z dnia 24 stycznia marszałek Sejmu zwrócił się do Komisji o przekazanie propozycji tematów kontroli w terminie do 9 lutego do Komisji do Spraw Kontroli Państwowej, która wraz z opinią przedłoży je Prezydium Sejmu. Wpłynęły dwie propozycje tematów kontroli. Zgłosiła je pani posłanka Józefa Szczurek-Żelazko. Pierwszy temat to kontrola realizacji przez jednostki samorządu terytorialnego zadań w zakresie nadzoru właścicielskiego nad podmiotami leczniczymi, dla których są organami założycielskimi, zadań wynikających z art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie powiatowym oraz art. 121 ust. 4 ustawy o działalności leczniczej, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarowania celowości wydatków i gospodarności.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#MichałKrawczyk">Druga propozycja kontroli – kontrola realizacji przez jednostki samorządu terytorialnego zadań z zakresu profilaktyki uzależnień.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#MichałKrawczyk">Czy w tym punkcie ktoś z państwa jeszcze chce zabrać głos bądź zgłosić… Bardzo proszę, pan poseł Jacek Karnowski.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#MichałKrawczyk">Czy ktoś z państwa jeszcze chce zabrać głos w tej sprawie?</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#MichałKrawczyk">Mamy w takim razie, proszę państwa, trzy propozycje. Szanowni państwo, poddam teraz pod głosowanie trzy propozycje. Pierwsza propozycja kontroli zgłoszona przez panią posłankę Józefę Szczurek-Żelazko – w skrócie przypomnę – kontrola realizacji przez jednostki samorządu terytorialnego zadań w zakresie nadzoru właścicielskiego nad podmiotami leczniczymi, dla których są organami założycielskimi. Druga propozycja – kontrola realizacji przez jednostki samorządu terytorialnego zadań z zakresu profilaktyki uzależnień. Trzecia propozycja – kontrola ubytków finansów samorządowych z powodu Polskiego Ładu.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#MichałKrawczyk">Głosowało 23 posłów. Za – 15, przeciw – 5, wstrzymały się 3 osoby.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#MichałKrawczyk">Drugi wniosek – kontrola realizacji przez jednostki samorządu terytorialnego zadań z zakresu profilaktyki uzależnień. Bardzo proszę. Kto z państwa jest za? Kto z państwa jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#MichałKrawczyk">Głosowało 23 posłów. Za – 16, przeciw – 7, nikt się nie wstrzymał.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#MichałKrawczyk">Trzecia propozycja – kontrola ubytków finansów samorządowych z powodu Polskiego Ładu. Bardzo proszę. Kto z państwa jest za? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#MichałKrawczyk">Głosowało 23 posłów. Za – 15, przeciw – 2, wstrzymało się 6 osób.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#MichałKrawczyk">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, stwierdzę, że Komisja postanowiła zgłosić wyżej wymienione propozycje tematów do planu pracy NIK na rok 2025. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam przyjęcie propozycji tematów kontroli NIK.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#MichałKrawczyk">Szanowni państwo, na tym wyczerpaliśmy… Jeszcze poinformuję państwa, że Prezydium Sejmu wyraziło zgodę na powołanie trzech podkomisji stałych: finansów i ustroju samorządu terytorialnego; polityki regionalnej i wydatkowania środków Unii Europejskiej oraz gospodarki i infrastruktury komunalnej.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#MichałKrawczyk">Przynależność do podkomisji nie jest obowiązkowa. Informuję również, że powołanie podkomisji nastąpi na jednym z najbliższych posiedzeń. Deklaracje do składu poszczególnych podkomisji proszę zgłaszać do sekretariatu Komisji mailowo… niekoniecznie mailowo, może być też telefonicznie.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#MichałKrawczyk">Stwierdzam, że na tym wyczerpaliśmy…</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#MichałKrawczyk">Bardzo proszę, pan poseł Paweł Szefernaker.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#MichałKrawczyk">W związku z tym, że wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia, zamykam posiedzenie Komisji. Bardzo państwu dziękuję. Informuję, że protokół z posiedzenia z załączonym pełnym zapisem jego przebiegu będzie do wglądu w sekretariacie Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>