text_structure.xml
23.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PatrykJaskulski">Chciałbym oficjalnie otworzyć posiedzenie Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PatrykJaskulski">Witam serdecznie państwa posłów oraz zaproszonych gości – panią Marię Ejchart, podsekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości, Michała Zonia, dyrektora Biura Prawnego Centralnego Zarządu Służby Więziennej, Przemysława Kazimirskiego, naczelnika wydziału w Departamencie Wykonania Orzeczeń i Probacji, Sebastiana Bończaka, naczelnika wydziału w Departamencie Legislacyjnym, oraz panią Annę Łubińską-Bujak, głównego specjalistę do spraw legislacji w Departamencie Legislacyjnym.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PatrykJaskulski">Jednocześnie, zapoznając się z listą obecności, stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PatrykJaskulski">Porządek dzienny posiedzenia Komisji obejmuje rozpatrzenie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o Służbie Więziennej oraz niektórych innych ustaw z druku nr 993.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PatrykJaskulski">W związku z powyższym przystępujemy do realizacji porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PatrykJaskulski">Czy są jakieś wnioski? Jeżeli nie ma… Widzę. Pan przewodniczący Woś, proszę bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#MichałWoś">Już na pierwszym spotkaniu, bodajże 12 stycznia, oświadczono funkcjonariuszom Inspektoratu Wewnętrznego, że mają iść na emerytury, to znaczy, że jest decyzja polityczna o likwidacji Inspektoratu Wewnętrznego z sugestią, żeby ci wszyscy funkcjonariusze po prostu poszli na emeryturę. Niczego innego się po Platformie społeczeństwo nie spodziewało.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#MichałWoś">Z czego wynikała potrzeba utworzenia inspektoratu? Myślę, że to jest niezwykle istotne. Prowadziłem tę ustawę w parlamencie i w rządzie, więc pozwolę sobie dwa zdania zamienić.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#MichałWoś">Otóż w czasie pierwszego czytania na posiedzeniu plenarnym Sejmu słyszeliśmy o jakichś niecnych zamiarach Ziobry, który musi mieć swoją służbę specjalną, żeby podsłuchiwać, niszczyć itd. To jest jakaś fantazja i wynaturzenia posłów koalicji rządzącej, bo fakty są zupełnie inne. Fakty są znane i pani minister, i otoczeniu pani minister, z całym szacunkiem dla wszystkich państwa dyrektorów, naczelników, którzy tę ustawę pisali i którzy ze mną w roku 2022 na tej sali, a przynajmniej w tym budynku, uzasadniali potrzebę utworzenia Inspektoratu Wewnętrznego.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#MichałWoś">Otóż, drodzy państwo, ta potrzeba wynika z faktów, które były zgłaszane przez same służby specjalne zajmujące się chociażby przestępczością narkotykową. Inspektorat Wewnętrzny Służby Więziennej to jest jednostka, która według ustawy ma obowiązki związane ze zwalczaniem przestępczości za murami, ale też przestępczości związanej z wykonywaniem zadań i obowiązków Służby Więziennej. Obejmuje przestępczość narkotykową na dużą skalę, ale też przestępczość gospodarczą. Mamy przecież zakłady pracy, które współpracują ze Służbą Więzienną.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#MichałWoś">Był jasny, konkretny sygnał ze strony innych jednostek, innych instytucji państwa zajmujących się zwalczaniem przestępczości, wskazujący na to, że te instytucje mają skrajnie utrudnioną możliwość działania, rozpracowywania grup przestępczych za murami. Skrajnie utrudnioną z uwagi na – myślę, że dla każdego jest to oczywiste – zamknięte, izolowane środowisko. Jednocześnie Służba Więzienna miała Biuro Kontroli. Tylko że Biuro Kontroli to jest biuro, które nie miało żadnych dodatkowych uprawnień poza standardową kontrolą, poza sprawdzaniem dokumentacji, czasami wizytacją jednostek.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#MichałWoś">Drodzy państwo, sami funkcjonariusze zgłaszali, że oni realizując te zadania, czasami mają wiedzę nawet dzięki instytucji sygnalisty o przykładach wniesienia przedmiotów niedozwolonych na teren zakładów karnych przez funkcjonariuszy, pracowników, osoby z firm współpracujących. Nie mieli jednak możliwości prawnej, żeby sprawnie taką osobę z życia tego więzienia po prostu wyeliminować.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#MichałWoś">Z drugiej strony trzeba też zrozumieć pewną ludzką obawę. Jeżeli ktoś funkcjonuje w konkretnym środowisku, to trochę inaczej to wygląda, niż wtedy, kiedy mamy zewnętrzną, centralną jednostkę, która jest w stanie takie rzeczy zorganizować dużo sprawniej. Nie funkcjonowało to z powodzeniem, drodzy państwo, w Służbie Więziennej, ale z powodzeniem funkcjonowało chociażby w Policji czy w Straży Granicznej. Policja i Straż Graniczna, mając swoje Biuro Spraw Wewnętrznych, mają takie uprawnienia, jakie zostały przewidziane dla Inspektoratu Wewnętrznego z myślą o ochronie funkcjonariuszy, którzy sami nie podejmowaliby działań z czysto ludzkich, zrozumiałych względów. Nie od każdego trzeba wymagać jakiegoś bohaterstwa, biorąc pod uwagę to specyficzne, kryminalne, przestępcze środowisko za murami.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#MichałWoś">Chciałbym powiedzieć, drodzy państwo, że na piśmie zostało wystosowane stanowisko współpracującej teraz z panem Bodnarem wiceprokurator generalnej, akurat legalnej wiceprokurator generalnej, pani Marczak, która nadzoruje pion przestępczości zorganizowanej. To wiceprokurator generalna wskazała na potrzebę utworzenia takiej jednostki, która byłaby wsparciem dla zwalczania przestępczości zorganizowanej za murami, gdzie działania państwa są ograniczone. Było to potwierdzone także przez pismo, wniosek, prośbę jednego z naczelników wydziałów zewnętrznych czy oddziałów, które są bodajże w Centralnym Biurze Śledczym Policji. On także potwierdzał mniejszą skuteczność działania państwa w tym zakresie w związku ze specyficznym środowiskiem za murami.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#MichałWoś">Myślę, że koronnym argumentem na rzecz obalenia fantazji, jakoby Ziobro miał mieć służbę specjalną, żeby podsłuchiwać na prawo i lewo, jak to słyszeliśmy na posiedzeniu plenarnym, jest czas utworzenia tego inspektoratu. Otóż legislacja została przygotowana w roku 2022, formalnie przepisy związane z inspektoratem weszły w życie na jesieni 2023 r. Wtedy był powołany pełnomocnik, który zajął się organizacją tej jednostki. Formalnie działanie inspektoratu rozpoczęło się w połowie grudnia 2022 r. i wtedy dopiero do inspektoratu zostały uruchomione nabory, została uruchomiona organizacja, chociażby zakup sprzętu. Taką gotowość bojową, jak to określiliśmy, inspektorat osiągnął, drodzy państwo, w wakacje roku 2023. To był przełom lipca i sierpnia, czyli de facto działał od tegoż sierpnia do grudnia roku 2023.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#MichałWoś">Zaraz powiem o imponujących wynikach z tych kilku miesięcy. Bardzo dziękuję, bardzo gratuluję wszystkim funkcjonariuszom państwa polskiego. Chcę mocno podkreślić, że to nie są żadni ziobryści, pisowcy itd. Niektórzy próbowali takimi inwektywami ich obrażać. Funkcjonariusze Służby Więziennej przyjęci do Inspektoratu Wewnętrznego to są ludzie, którzy służyli i służą wiernie państwu polskiemu. Rekrutują się w części z samych funkcjonariuszy ze Służby Więziennej, a w części z innych służb. Sporo osób przeszło z ABW, z CBŚP, ale też z innych służb, bo po prostu znali się na zwalczaniu przede wszystkim przestępczości zorganizowanej. Inspektorat był – a póki co jest jeszcze – ostrzem wymierzonym w przestępczość narkotykową.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#MichałWoś">Drodzy państwo, w grudniu czy właściwie w styczniu inspektorat zaprzestał działalności. Do grudnia osiągnął poziom ok. 90 osób, które w tym inspektoracie działały razem z jednostkami zewnętrznymi w Tarnowie, Białymstoku, Wrocławiu i z centralą w Warszawie. Chcę powiedzieć, że nie jest prawdą to, co czytamy w uzasadnieniu ustawy, gdzie pani minister odwołuje się do lat działalności od roku 2022 do teraz. Inspektorat od stycznia de facto nie funkcjonuje. W grudniu miał 90 funkcjonariuszy, a w tej chwili, drodzy państwo, tam jest 16 funkcjonariuszy, na czele z szefem tego inspektoratu na etacie zastępcy szefa Służby Więziennej. Oni oddali wszystkie postępowania, które prowadzili.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#MichałWoś">To jest dobre pytanie i proszę panią minister być może w trakcie tej dyskusji o wskazanie, co właściwie tych 16 osób tam robi od roku, bo ta jednostka nie funkcjonuje.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#MichałWoś">Jeśli chodzi o wyniki, drodzy państwo, myślę, że to jest niezwykle ważne, niezwykle imponujące. Jeden taki przykład, który uświadomi państwu, na czym polega różnica pomiędzy funkcjonariuszami na co dzień przebywającymi w jednostce z osadzonymi, z którymi mają do czynienia, i funkcjonariuszami zewnętrznymi, którzy dokonują kontroli. Jeden przykład z Zakładu Karnego w Czarnem, gdzie była przeprowadzona kontrola. Kiedy kontrole przeprowadzali funkcjonariusze z tego zakładu karnego, znaleźli, drodzy państwo, jeden nielegalny telefon. To był cały ich urobek z kontroli w zakładzie karnym na kilkuset osadzonych. Kiedy przyjechała jednostka zewnętrzna i funkcjonariusze inspektoratu sprawdzili dokładnie tę jednostkę, tych telefonów, drodzy państwo, znaleźli kilkadziesiąt, nie mówiąc o narkotykach i o innych sprawach.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#MichałWoś">Myślę, że to jest coś, co może państwu uświadomić skuteczność działania takiej jednostki zewnętrznej i ideowe podejście. Gdyby państwo szczerze w tym uzasadnieniu napisali, że wy ideowo się z tym nie zgadzacie, kropka, ale państwo w uzasadnieniu de facto obrażają funkcjonariuszy, którzy podjęli się służby dla państwa polskiego, żeby wyeliminować patologię za murami, przestępczość za murami. Po prostu trzeba temu uzasadnieniu zadać kłam, bo to zupełnie nie jest prawda, co państwo tam wypisują.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#MichałWoś">Drodzy państwo, przykłady, cóż ten inspektorat od wakacji 2023 r. do 13 grudnia 2023 r. zrobił. Prowadził w tym czasie 28 spraw, z czego 26 wszczęto na podstawie materiałów własnych, a 2 wszczęto na podstawie informacji z innych źródeł, na przykład ze służb. Ci, którzy znają się na służbach, wiedzą, że tyle spraw na taką liczbę osób to jest naprawdę imponujące. Myślę, że to bardziej na Komisji Służb Specjalnych o tym można by dyskutować. W tym czasie, drodzy państwo, zatrzymano 9 osób, w trakcie kontroli za kratami ujawniono kilkaset przedmiotów niedozwolonych.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#MichałWoś">Już nie będę mówił o telefonach, o smartfonach, o kartach SIM, o nośnikach pamięci, o jakiejś nielegalnej elektronice, ale to, co jest niezwykle istotne, drodzy państwo, to na przykład kokaina, kilkaset tabletek haszyszu (kilkaset gram), kilkaset tabletek metamfetaminy, blisko 100 tabletek amfetaminy, 1,5 kg marihuany, nasączone różnorakie kartki – już nie będę wchodził w szczegóły przestępczości narkotykowej – mefedron, różnorakie inne narkotyki. Ale też na przykład 35 kg prekursorów do produkcji narkotyków.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#MichałWoś">Drodzy państwo, to jest urobek półrocza działalności nawet nie Inspektoratu Wewnętrznego, służby, która jest potrzebna. Jeszcze raz powtórzę, jeżeli to miałaby być służba specjalna do zwalczania opozycji, jak słyszeliśmy, to drodzy państwo, taką służbę utworzylibyśmy w roku 2016, kiedy objęliśmy obowiązki w 2015 r. i 2016 r., a nie w ósmym roku naszej działalności w Ministerstwie Sprawiedliwości.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#MichałWoś">Naprawdę apeluję dzisiaj o szacunek dla funkcjonariuszy Służby Więziennej i odpuszczenie tego rodzaju argumentacji, która opluwa tych, którzy noszą mundur państwa polskiego i chcą zwalczać, wypalać patologie. Dlatego, drodzy państwo, składam ten wniosek o odrzucenie tego projektu w całości.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#MichałWoś">Jeszcze chciałbym się króciutko odnieść do kosztów, bo tak mocno pani minister je akcentowała, zdaje się, podkreślając 10 mln zł czy tam więcej kosztów funkcjonowania. Proszę powiedzieć, jakie są koszty odpraw czy emerytur ludzi, których wypchnęliście na emerytury, a którzy mogliby służyć państwu polskiemu. Proszę je porównać chociażby do Instytutu Witosa, z szacunkiem oczywiście dla tej postaci, tworzonego teraz przez PSL – na utworzenie tego instytutu przewiduje się też 10 mln zł. Czy razi państwa to, że taka tworzona instytucja ponosi koszty? A co więcej, to nie budżet państwa dokładał te 10 mln zł, tylko to były pieniądze wygospodarowane w ramach największego historycznego budżetu Służby Więziennej, który w naszych czasach był realizowany przez… Przy tej skali inwestycji te 10 mln zł można było sprawnie wygospodarować.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#MichałWoś">Szanowni państwo, uważam, że trzeba być uczciwym i apeluję o to, żeby państwo po prostu wprost powiedzieli, że ideologicznie się nie zgadzają, że pani minister nawet nie dała szansy temu inspektoratowi, żeby poznać jego działania i skuteczność. Chcę podkreślić, że uważam, że to jest bardzo duży błąd, znając funkcjonowanie Służby Więziennej, rozmawiając z fachowcami, specjalistami, którzy tą tematyką zajmują się od lat, którzy zarządzają także Służbą Więzienną, którzy od środka wszystkie te mechanizmy doskonale znają. To oni podkreślali, jak potrzebna jest taka jednostka, która nie obciążałaby funkcjonariuszy będących na pierwszej linii w aresztach śledczych i zakładach karnych, która te same obowiązki mogłaby realizować przez instytucję, jednostkę zewnętrzną.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#MichałWoś">Drodzy państwo, etatów funkcjonariuszy mamy w tej chwili 27 tys., nie wiem, jakie tam jest obsadzenie, podchodzi pod 28 tys. Porównanie działań czy kontroli wykonywanych przez 28 tys. funkcjonariuszy, z czego między 10 a 15 tys. w ochronie, która na co dzień dokonuje kontroli i sprawdza tych ludzi i wyników, do jednostki, która z zewnątrz przyjeżdża i dokonuje takich ustaleń, wypada naprawdę imponująco dla inspektoratu. Deprecjonowanie tych wyników porównaniem, że w 100 zakładach karnych, aresztach śledczych dziennie przeprowadza się setki tysięcy kontroli, a w ramach tych kontroli grupa 15 tys. funkcjonariuszy jest w stanie coś wykryć… Owszem, wykryją i bardzo dobrze.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#MichałWoś">Jeszcze raz podkreślę – założenie, idea i potrzeba utworzenia inspektoratu wynikała z potrzeby istnienia jednostki zewnętrznej na wzór Biura Spraw Wewnętrznych Policji czy na wzór Biura Spraw Wewnętrznych Straży Granicznej. Rodzi się też pytanie, czy będziecie likwidować Biuro Spraw Wewnętrznych Policji czy Biuro Spraw Wewnętrznych Straży Granicznej, bo wam się nie podoba, że mają takie czy inne uprawnienia, bo wam się nie podoba to, że jednostka zewnętrzna jest w stanie kontrolować taką służbę?</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#MichałWoś">Na koniec, drodzy państwo, wielki szacunek dla tych wszystkich, którzy noszą mundur państwa polskiego nawet teraz, w czasach, kiedy ten rząd nie ma żadnego szacunku dla prawa, działa poza prawem. Wielki szacunek dla tych wszystkich ludzi za pilnowanie porządku, za pilnowanie obywateli, za ten wkład w bezpieczeństwo i w izolowanie sprawców przestępstw, zwłaszcza dla funkcjonariuszy Służby Więziennej. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#PatrykJaskulski">Czy są jakieś wnioski przeciwne?</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#MaciejTomczykiewicz">Służba Więzienna nie jest powołana do ścigania przestępstw. Służba Więzienna ma służyć przetrzymywaniu osadzonych i tymczasowo aresztowanych, zapewnieniu im bezpieczeństwa i zapewnieniu im właściwego pobytu, braku kontaktu ze światem zewnętrznym w przypadku tymczasowo aresztowanych. To jest ich cel, a nie szukanie przestępstw. Dlatego porównanie pana posła Służby Więziennej do Policji w tym zakresie jest absolutnie bez sensu. W Policji taka służba jest potrzebna, bo Policja jest powołana do ścigania przestępstw.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#MaciejTomczykiewicz">Panie pośle, pan na przykład wskazywał, że to Inspektorat Wewnętrzny znalazł więcej telefonów niż Służba Więzienna. To proszę powiedzieć, co się stało z pracownikami Służby Więziennej. Czy sprawdzono, dlaczego nie znaleźli tych telefonów, skoro one tam były? Skoro ich kontrola nie wykazała tych telefonów, a kontrola Inspektoratu Wewnętrznego wykazała, to w jaki sposób… To są pytania retoryczne, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#PatrykJaskulski">Zarządzam głosowanie nad pana wnioskiem.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#PatrykJaskulski">Szanowni państwo, kto z państwa jest za przyjęciem wniosku pana przewodniczącego Wosia? (13) Kto jest przeciw? (14) Kto się wstrzymuje od głosu? (0)</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#PatrykJaskulski">Jeżeli wszyscy oddali głos, bardzo proszę o przedstawienie wyników. Wniosek pana przewodniczącego Wosia został odrzucony.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#PatrykJaskulski">W związku z czym przystępujemy do realizacji porządku dziennego i rozpatrywania projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#PatrykJaskulski">Najpierw mamy tytuł – ustawa o zmianie ustawy o Służbie Więziennej oraz niektórych innych ustaw. Czy są uwagi do tytułu projektu ustawy? Pan minister Woś, proszę bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#MichałWoś">Mam uwagę taką, że tytuł powinien brzmieć – ustawa o likwidacji Inspektoratu Wewnętrznego. Natomiast w ramach tego chcę uzasadnić moje twierdzenie, a mianowicie słyszeliśmy…</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#PatrykJaskulski">Panie przewodniczący Woś, czy ma pan już tę poprawkę przygotowaną, żeby mi przedłożyć?</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#MichałWoś">Panie przewodniczący, za chwilę za pana pozwoleniem zapytam Biuro Legislacyjne o to, czy to będzie zgodne z zasadami techniki legislacyjnej. Natomiast, jeżeli państwo pytają, dlaczego służby specjalne zgłaszały ten problem, a my nie rozwiązaliśmy tego problemu, otóż, drodzy państwo, właśnie powołanie Inspektoratu Wewnętrznego…</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#MichałWoś">Otóż, owszem, do 2022 r. nie była i dlatego służby specjalne miały kłopot ze znalezieniem partnera do realizowania swoich zadań, bo dyrektor zakładu karnego czy aresztu śledczego, a tym bardziej Biuro Kontroli z Centralnego Zarządu SW miało ograniczone kompetencje, ograniczoną wiedzę i ograniczone nawet w tym zakresie umiejętności. Z całym szacunkiem dla wielu funkcjonariuszy, którzy te umiejętności prezentowali. Właśnie po to był postulat, żeby była jednostka, która jest w stanie być partnerem dla instytucji państwa powołanych do ścigania przestępstw. Będąc partnerem dla tych instytucji państwa, mogła i może skutecznie te zadania realizować, tylko wy z tego nie skorzystaliście, bo woleliście zaorać.</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#MichałWoś">Dlatego chciałbym zapytać. Nie sformułowałem na piśmie, bo uważam, że być może ta poprawka nie spełni kryteriów zasad techniki legislacyjnej, ale tytuł ustawy o likwidacji Inspektoratu Wewnętrznego byłby najbardziej właściwy. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#PatrykJaskulski">Bardzo proszę o zarządzenie głosowania w tej sprawie. Kto jest… Bardzo proszę, czy sekretariat jest gotowy? Uprzejmie dziękuję. A można było tak od początku? Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#PatrykJaskulski">Szanowni państwo, kto z państwa jest za przyjęciem poprawki zgłoszonej przez pana posła Wosia? (13) Kto jest przeciw? (14) Kto się wstrzymał? (0)</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#PatrykJaskulski">Jeżeli państwo posłowie skończyli głosować i panie posłanki także, to prosiłbym o przedstawienie wyników głosowania. Poprawka została odrzucona. W związku z tym tytuł projektu został rozpatrzony.</u>
<u xml:id="u-1.45" who="#PatrykJaskulski">Przechodzimy do pracy nad art. 1. Czy Biuro Legislacyjne zgłasza uwagi? Proszę bardzo, Biuro Legislacyjne.</u>
<u xml:id="u-1.46" who="#PatrykJaskulski">Pan poseł Tomczykiewicz się zgłasza, proszę bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.47" who="#PatrykJaskulski">Zgłosił się pan przewodniczący Woś. Proszę bardzo, pan przewodniczący Woś.</u>
<u xml:id="u-1.48" who="#PatrykJaskulski">Panie przewodniczący, czy chce pan złożyć wniosek? Jeżeli nie, to w takim razie oddaję głos panu Boguckiemu, ale pan nie będzie miał możliwości później zabrania głosu.</u>
<u xml:id="u-1.49" who="#ZbigniewBogucki">Wysoka Komisjo, cóż, to jest kwintesencja waszego rządzenia, to znaczy najmniej ustaw, najmniej projektów rządowych, najmniej przeprocedowanych ustaw. A dzisiaj, kiedy nie macie większości, wyznaczacie jedną Komisję w ciągu dwudniowego posiedzenia Sejmu i nie jesteście w stanie zdyscyplinować się na tyle, żeby przyjść na Komisję i pracować za ciężko zarobione pieniądze podatników.</u>
<u xml:id="u-1.50" who="#ZbigniewBogucki">Najpierw składacie wniosek o odroczenie do godz. 10:30, a kiedy pan się orientuje, panie przewodniczący, że o godz. 10:30 niestety też nie będziecie w stanie przyjść na tę Komisję, wtedy chce pan w ogóle to ściągnąć, czyli odroczyć to posiedzenie. Dlaczego my nie możemy normalnie pracować? Jedno posiedzenie Komisji. Jedno!</u>
<u xml:id="u-1.51" who="#ZbigniewBogucki">Mamy do czynienia z sytuacją w prokuraturze, w której polityczni prokuratorzy prowadzą postępowania. Mamy do czynienia z nielegalnym…</u>
<u xml:id="u-1.52" who="#PatrykJaskulski">Zarządzam głosowanie wniosku o odroczenie dzisiejszego posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-1.53" who="#PatrykJaskulski">Chciałbym wytłumaczyć, że nie chodzi o to, że dzisiaj nie mamy kworum, bo dobrze wiemy, że arytmetyka… Państwo doskonale wiedzą, jaka jest arytmetyka, państwo doskonale wiecie o tym, że większość w tej Komisji jest, bo taka jest arytmetyka sejmowa. Z przyczyn obiektywnych, które są związane z brakiem dostępności sali, odraczam dzisiejsze posiedzenie. Składam taki wniosek.</u>
<u xml:id="u-1.54" who="#PatrykJaskulski">Proszę o przygotowanie i zarządzenie głosowania.</u>
<u xml:id="u-1.55" who="#PatrykJaskulski">Kto z państwa… Wiem o tym, że ja nie zagłosowałem, bo nie zdążyłem jeszcze przytoczyć…</u>
<u xml:id="u-1.56" who="#PatrykJaskulski">Czy wszyscy posłowie w tym momencie oddali swój głos? Jeżeli tak, bardzo proszę o przedłożenie wyników głosowania. W związku z remisem decydujący głos ma przewodniczący. Mogą państwo się zapoznać z regulaminem Sejmu. Odraczamy posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-1.57" who="#PatrykJaskulski">Bardzo państwu dziękuję za cierpliwość, bardzo państwu dziękuję za bardzo duże emocje i za wszystkie inwektywy, które państwo do mnie skierowaliście.</u>
<u xml:id="u-1.58" who="#PatrykJaskulski">Zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję uprzejmie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>