text_structure.xml 40.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JarosławUrbaniak">Witam serdecznie panie i panów posłów, członków Komisji. Witam serdecznie zaproszonych gości. Z Komendy Głównej Policji gościmy dzisiaj radcę Wydziału Prewencji Biura Prewencji panią młodszą inspektor Agnieszkę Romańską oraz radcę Wydziału Opiniodawczo-Analitycznego Biura Ruchu Drogowego panią młodszą inspektor Agatę Krysiak. Z Najwyższej Izby Kontroli gościmy dzisiaj panią Annę Wojcieszkiewicz pełniącą obowiązki dyrektora Departamentu Budżetu i Finansów. Dzień dobry, pani dyrektor.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JarosławUrbaniak">Porządek dzisiejszego posiedzenia obejmuje zaopiniowanie dla marszałka Sejmu – w trybie art. 8 ust. 3 ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora – formalnej poprawności trzech oświadczeń. Po pierwsze jest to oświadczenie posła Dariusza Mateckiego z dnia 13 czerwca 2024 r. o wyrażeniu zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej za wykroczenie w związku z wnioskiem komendanta głównego Policji z dnia 14 marca 2024 r. W punkcie drugim jest to oświadczenie posła Grzegorza Gaży z dnia 27 czerwca 2024 r. o wyrażeniu zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej za wykroczenie w związku z wnioskiem komendanta głównego Policji z dnia  7 września 2022 r. W punkcie trzecim jest to oświadczenie posła Grzegorza Gaży z dnia 27 czerwca 2024 r. o wyrażeniu zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej za wykroczenie w związku z wnioskiem komendanta głównego Policji z dnia  29 grudnia 2023 r. W punkcie czwartym mamy rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej sprawozdania z działalności NIK w 2023 roku w zakresie działania Komisji. To jest druk nr 483. W punkcie piątym mamy rozpatrzenie projektu planu pracy Komisji na okres od 1 lipca do 31 grudnia br.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JarosławUrbaniak">Przechodzimy do realizacji porządku dziennego, czyli zaopiniowania dla marszałka Sejmu formalnej poprawności oświadczenie posła Dariusza Mateckiego o wyrażeniu zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej za wykroczenie w związku z wnioskiem komendanta głównego Policji z dnia 14 marca 2024 r. Pan poseł złożył oświadczenie o wyrażeniu zgody na pociągnięcie go do odpowiedzialności karnej za wykroczenie. W tej sprawie Biuro Ekspertyz i Oceny Skutków Regulacji uznało, że oświadczenie posła spełnia wymogi formalnej poprawności.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#JarosławUrbaniak">Czy ktoś z pań i panów posłów chciałby zabrać w tej sprawie głos? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#JarosławUrbaniak">W takim razie czy jest sprzeciw, wobec tego, aby Komisja uznała, że oświadczenie pana posła Dariusza Mateckiego spełnia wymogi formalnej poprawności? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#JarosławUrbaniak">Stwierdzam, że Komisja uznała, że oświadczenie posła Dariusza Mateckiego spełnia wymogi formalnej poprawności.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#JarosławUrbaniak">Przechodzimy do punktu drugiego. To zaopiniowanie dla marszałka Sejmu formalnej poprawności oświadczenia posła Grzegorza Gaży z dnia 27 czerwca 2024 r. o wyrażeniu zgody na pociągnięcie go do odpowiedzialności karnej za wykroczenie w związku z wnioskiem komendanta głównego Policji z dnia 7 września 2022 r. Pan poseł złożył oświadczenie o wyrażeniu zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej za wykroczenie. W tej sprawie Biuro Ekspertyz i Oceny Skutków Regulacji uznało, że oświadczenie posła spełnia wymogi formalnej poprawności. Przypominam, że to jest… Mam nadzieję, że to nie głos w dyskusji. My tę sprawę rozpatrywaliśmy. Pan poseł złożył oświadczenie o wyrażeniu zgody już po posiedzeniu Komisji i wyrażeniu opinii, więc znamy tę sprawę bardzo dobrze.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#JarosławUrbaniak">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie? Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#ŁukaszOsmalak">Rozumiem, że to jest tak, że jeżeli parlamentarzysta, hipotetycznie będący pod wpływem alkoholu, zostanie zatrzymany i pokaże legitymację, zasłaniając się immunitetem, kolokwialnie mówiąc, to czy wtedy… Podkreślam jeszcze raz, że nie mówię, że w tym przypadku tak było, ale chcę wiedzieć na przyszłość. Czy wtedy on nie może zostać poddany badaniu na obecność alkoholu we krwi? Jeżeli jest tak jak myślę, to uważam, że na przyszłość jako Komisja powinniśmy się pochylić nad tego typu problemem, bo zakładam, że może dochodzić do takich sytuacji, że któryś z parlamentarzystów będzie jechał właśnie pod wpływem alkoholu, zostanie zatrzymany i zasłoni się immunitetem, a wiadomo, że za miesiąc, dwa czy trzy władza, policjant czy ktoś, kto go kontrolował, nie będzie w żaden sposób w stanie udowodnić, że faktycznie wtedy jechał on pod wpływem alkoholu. Podkreślam jeszcze raz, żeby nie było żadnych wątpliwości, bo wiemy, że tutaj jest mowa o wykroczeniu w ruchu drogowym, więc, broń Boże, niczego nie sugeruję, natomiast zadaję to pytanie w tym momencie, dlatego że jeżeli faktycznie tak to jest, to widzę to jako pewną lukę w przepisach i uważam, że w toku dalszych prac w Komisji powinniśmy się takim tematem zająć. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#BarbaraBartuś">Wiem, że w ubiegłej IX kadencji była sprawa z posłami, kiedy zasłaniali się legitymacją. Nie wiem, czy pan poseł – nie chcę przekręcić nazwiska – Franciszek, który tam…</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#JarosławUrbaniak">Stwierdzam, że Komisja uznała, że oświadczenie posła Grzegorza Gaży spełnia wymogi formalnej poprawności.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#JarosławUrbaniak">Przechodzimy do punktu trzeciego. To zaopiniowanie dla marszałka Sejmu formalnej poprawności oświadczenia posła Grzegorza Gaży z dnia 27 czerwca 2024 r. o wyrażeniu zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej za wykroczenie w związku z wnioskiem komendanta głównego Policji z dnia 29 grudnia 2023 r. Pan poseł złożył oświadczenie o wyrażeniu zgody na pociągnięcie go do odpowiedzialności karnej za wykroczenie, w tej sprawie w taki sam sposób, jak w pierwszym przypadku, czyli po tym, jak już ta sprawa stanęła na posiedzeniu Sejmu po naszej opinii. Biuro Ekspertyz i Oceny Skutków Regulacji uznało, że oświadczenie posła Gaży spełnia wymogi formalnej poprawności.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#JarosławUrbaniak">Czy w związku z tym ktoś z pań i panów posłów chciałby w tej sprawie zabrać głos? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#JarosławUrbaniak">Czy jest sprzeciw, wobec tego, aby Komisja uznała, że oświadczenie pana posła Grzegorza Gaży spełnia wymogi formalnej poprawności? Też nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#JarosławUrbaniak">Stwierdzam, że Komisja uznała, że oświadczenie posła Grzegorza Gaży spełnia wymogi formalnej poprawności.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#JarosławUrbaniak">Przechodzimy do punktu czwartego. Przystępujemy do rozpatrzenia i zaopiniowania dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2023 r. (druk nr 483) w zakresie działania naszej Komisji. Bardzo proszę panią dyrektor o przedstawienie sprawozdania w zakresie działania Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#AnnaWojcieszkiewicz">W zakresie działania Komisji w 2023 r. zrealizowaliśmy kontrolę wykonania budżetu państwa zarówno za 2022 r., co obejmuje to sprawozdanie, jak i za 2023 r. już w 2024 r. w częściach Kancelaria Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Kancelaria Sejmu, Kancelaria Senatu oraz Krajowe Biuro Wyborcze. Natomiast zgodnie z przepisami  art. 4 ustawy o NIK izba kontroluje wykonanie budżetu, realizację zadań audytu wewnętrznego, gospodarkę finansową i majątkową tych jednostek, a kontrolę ich działalności przeprowadza na zlecenie Sejmu. Kontrolę działalności KPRP izba przeprowadza również na wniosek prezydenta, a Kancelarii Senatu na wniosek Senatu. Takich wniosków w 2023 r. nie było, więc izba nie przeprowadzała takich kontroli w zakresie działalności. Natomiast w zakresie spraw objętych działami: budżet, finanse publiczne i instytucje finansowe departament przeprowadza również szereg innych kontroli planowych i doraźnych w zakresie podatków, funkcjonowania organów podatkowych, instytucji rynku finansowego. Kontrole obejmują także zagadnienia związane z budżetem i gospodarką finansową kontrolowanych jednostek oraz szeroko pojętym zarządzaniem finansami państwa.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#AnnaWojcieszkiewicz">Powiem tylko króciutko, bo będę to omawiać na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych, która jest właściwa dla oceny działalności departamentu, że w 2023 r. poza informacjami dotyczącymi realizacji budżetu przekazaliśmy do Sejmu łącznie trzy informacje o wynikach kontroli przeprowadzonych w 2022 r. Pierwszą była kontrola w zakresie działań Krajowej Administracji Skarbowej w celu ograniczania szarej strefy w internecie, gdzie oceniliśmy, że działania nie były adekwatne do skali i aktywności przedsiębiorców w tym obszarze. Kolejne kontrole dotyczyły prawidłowości i skuteczności postępowań kontrolnych, podatkowych i egzekucyjnych organów KAS oraz realizacji zadań finansowanych z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19. Te informacje zostały przekazane odpowiednio w czerwcu i we wrześniu 2023 r. Odnosząc się do pierwszej z wymienionych przed chwilą informacji, należy zwrócić uwagę na to, że tutaj izba sformułowała ocenę opisową, że postępowania podatkowe i egzekucyjne były co do zasady prawidłowe, jednak w połowie kontrolowanych jednostek stwierdzono nieprawidłowości. Wysoka była też kwota zaległości podatkowych umarzanych z powodu bezskuteczności egzekucji i utrzymująca się na niskim poziomie ściągalność zaległości podatkowych z ubiegłych lat. Jeśli chodzi o wyniki kontroli dotyczącej Funduszu Przeciwdziałania COVID-19, było to już dosyć szeroko omawiane zarówno na posiedzeniach komisji sejmowych, jak i na konferencji prasowej. Podsumuję tylko krótko, że izba oceniła negatywnie nadzór prezesa Rady Ministrów i przyjęte rozwiązania prawne, które nie zapewniły efektywnego zarządzania środkami tego funduszu.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#AnnaWojcieszkiewicz">Natomiast w 2023 r., oprócz omawianych już kontroli wykonania budżetu i założeń polityki pieniężnej oraz obowiązkowego badania sprawozdania finansowego Polskiej Agencji Nadzoru Audytowego (PANA), departament zrealizował trzy kontrole planowe oraz trzy kontrole doraźne.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#AnnaWojcieszkiewicz">Pierwsza z kontroli dotyczyła organizacji i polityki kadrowej Służby  Celno-Skarbowej, której wyniki przekazaliśmy państwu w marcu. Wyniki kontroli ujawniły słabe strony organizacji i polityki, a działania szefa KAS nie przyczyniły się w istotny sposób do poprawy wykonywania tych zadań. Stwierdzono też spektakularne nieprawidłowości przy awansach kierownictwa KAS. Ponadto kontrolą objęliśmy obszar reformy Polskiego Ładu, co było dosyć szeroko omawiane tutaj u państwa, jak również w szeroko rozumianej przestrzeni publicznej. Była to kontrola koordynowana. Informacje przekazano w kwietniu br. Również w tym zakresie była przeprowadzana konferencja prasowa.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#AnnaWojcieszkiewicz">Kolejną kontrolą zrealizowaną w 2023 r. była kontrola wsparcia finansowego samorządów przez państwo w okresie reform podatkowych i odbudowy gospodarki po epidemii COVID-19. Jej wyniki zostały zaprezentowane na konferencji prasowej w marcu, a także na posiedzeniu komisji sejmowej też w marcu. Izba zauważyła, że rozwiązania wypracowane w Ministerstwie Finansów cechowały tymczasowość, niespójność i uznaniowość, a de facto uzależniały samorządy od władz centralnych.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#AnnaWojcieszkiewicz">Natomiast w 2023 r. w ramach kontroli doraźnych przyjrzeliśmy się wybranym kosztom działalności Banku Gospodarstwa Krajowego, w tym w zakresie finansowania zadań informacyjno-promocyjnych i kampanii społecznych. Kontrolą w tym zakresie objęliśmy nie tylko działania banku, ale również Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Kontrola zakończyła się w marcu. Nie mamy jeszcze ostatecznych wyników, ponieważ jednostka złożyła zastrzeżenia. Ostateczne wyniki zostały już przedstawione w analizie, jeśli chodzi o KPRM.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#AnnaWojcieszkiewicz">Kolejna kontrola doraźna dotyczyła obszaru finansowania i realizacji zadań związanych z edukacją klientów podmiotów rynku finansowego. Ustalenia kontroli wykazały nieprawidłowości w MF w zakresie niedostosowania struktury organizacyjnej i zasobów kadrowych do podejmowania działań edukacyjnych finansowanych z Funduszu Edukacji Finansowej, który od 1 stycznia został przeniesiony do dysponowania przez ministra finansów i stał się państwowym funduszem celowym. W Narodowym Banku Polskim także stwierdzono przypadki nieprzestrzegania regulacji wewnętrznych, jeśli chodzi o dofinansowanie działań edukacyjnych przez NBP. Ponadto należy też wskazać, że działalność edukacyjna prowadzona przez NBP nie jest zadaniem wynikającym wprost z ustawy o NBP. Jest realizowana w ramach działań promocyjnych rozumianych jako działania informacyjne i edukacyjne. Izba dostrzega tutaj potrzebę jednoznacznego uregulowania tej kwestii.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#AnnaWojcieszkiewicz">Natomiast celem trzeciej kontroli doraźnej było dokonanie oceny prawidłowości wdrożenia przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady z czerwca 2016 r. w zakresie ustalania wskaźników referencyjnych stopy procentowej, co ma istotne znaczenie dla ochrony interesów klientów banków w Polsce, w tym w szczególności dla ochrony konsumentów. Kontrola ta została przeprowadzona w MF i w Urzędzie Komisji Nadzoru Finansowego. Miała zostać również przeprowadzona w spółce Giełdy Papierów Wartościowych Benchmark SA, która jest administratorem wskaźników referencyjnych, m.in. wskaźnika wysokości pożyczek na rynku międzybankowym (WIBOR). Spółka jednak nie wpuściła kontrolerów, uznając, że izba nie ma uprawnienia do kontroli spółki w tym zakresie, uniemożliwiając przeprowadzenie kontroli. Izba złożyła w tym zakresie zawiadomienie do prokuratury, jednak zostało ono umorzone. Sąd również oddalił nasze zażalenie. Jeśli chodzi o wyniki tej kontroli, to nie są one jeszcze ostateczne, więc tyle na ten temat mogę państwu dzisiaj powiedzieć.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#AnnaWojcieszkiewicz">Na koniec prezentacji tych wyników powiem, że w obecnym 2024 r. poza kontrolą budżetową i polityki pieniężnej oraz badaniem sprawozdania PANA realizowanych jest pięć kontroli planowych. Pierwszy temat dotyczy działań Komisji Nadzoru Finansowego, prokuratora krajowego i ministra finansów oraz jednostek im podległych i nadzorowanych na rzecz zwalczania nadużyć i przestępstw na rynku finansowym. To jest kontynuacja naszej myśli, jeśli chodzi o edukację finansową i przestępstwa na rynku finansowym. Kolejna pozycja to funkcjonowanie systemu przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Następny temat to działania KAS w zakresie weryfikacji zasadności i prawidłowości korzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Jest to kontrola realizowana na zlecenie i wynika ze zobowiązania NIK do przeprowadzenia tej kontroli jako niezależna organizacja audytowa. Wynika to z umowy zawartej przez ministra finansów z Międzynarodowym Bankiem Odbudowy i Rozwoju w ramach programu „Czyste powietrze”. Kolejna jest kontrola opracowania ustawy budżetowej na rok 2024. Ostatnia jest kontrola w zakresie przeciwdziałania uszczuplania dochodów z podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego. Dziękuję państwu bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#ElżbietaWitek">Pozwoli pani, że odniosę się do paru kwestii, które w tym obszernym sprawozdaniu się znalazły. Muszę powiedzieć od razu na początku, że z wielką uwagą, jeśli nic się oczywiście nie zmieni, będę śledziła sprawozdania za 2024 r., bo mamy już nową władzę, dlatego że obszerny wstęp do tego sprawozdania to jest sama krytyka. Wszystko było źle. Niczego dobrego państwo nie zauważyli. Im było lepiej w Polsce, tym dla was było gorzej, łącznie z samorządem, łącznie nawet z rzeką Odrą, a zapomnieli państwo o relacjach Polska–Niemcy w przypadku Odry i nie tylko.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#ElżbietaWitek">Pani dyrektor, chciałam powiedzieć, że współpraca z panem prezesem… Przypomnę tylko początki powołania pana prezesa. Szkoda, że go tutaj nie ma, bo myślałam, że będę mogła do niego się zwracać. Do pani nie mogę mieć pretensji, ale jest pani przedstawicielem NIK, więc do pani to kieruję. Pamiętamy wszyscy, jakie kalumnie się sypały na głowę świeżo wybranego prezesa NIK po jego wyborze, ale trochę czasu upłynęło, a kiedy się okazało, że to może być sprawny instrument w rękach ówczesnej opozycji, to nagle stał się najlepszym prezesem NIK. Ale czy tak było? Nie. Otóż, proszę państwa, zgodnie z konstytucją, ale także zgodnie z regulaminem Sejmu, NIK podlega nadzorowi ze strony Sejmu, tylko że pan prezes rozumiał nadzór Sejmu nad NIK w ten sposób, że Sejm, w tym marszałek Sejmu, który ma kompetencje dotyczące NIK, będzie się bezkrytycznie zgadzał ze wszystkim, co zaproponuje prezes NIK. Mimo próśb i rozmów tu się nic nie zmieniło.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#ElżbietaWitek">Pierwsza rzecz, na którą chciałabym zwrócić uwagę po tym sprawozdaniu. Pan prezes bardzo negatywnie odnosi się do działań poprzedniego marszałka Sejmu, czyli mnie, jeżeli chodzi o Kolegium Najwyższej Izby Kontroli i o dyrektora generalnego. Pan prezes zapomniał jednak, że musi być zgoda marszałka Sejmu na dyrektora generalnego, a takiej zgody nie było, a jeżeli chodzi o kolegium, to pan prezes również nie wykazał najmniejszych chęci do współpracy mimo wcześniejszych uzgodnień i zapewnień ze swojej strony.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#ElżbietaWitek">Proszę państwa, to, na co zwróciłam uwagę, kiedy pani się przedstawiała, to jest główny argument czy zarzut, jaki stawialiśmy, a także jaki stawiała Komisja do Spraw Kontroli Państwowej i jaki stawiali wiceprezesi. Dlaczego państwo są pełniącymi obowiązki? Przecież dyrektorzy NIK powinni pochodzić z konkursów. To był mój podstawowy zarzut wobec pana prezesa NIK, dlaczego tak traktuje doświadczonych pracowników, dlaczego pracownicy z autorytetem i z ogromnym doświadczeniem są pełniącymi obowiązki. Wiedzą państwo, dlaczego? Dlatego że tak jest łatwiej, bo jak już ktoś wygrywa konkurs, to trudniej się jest potem go pozbyć, natomiast jeżeli jest pełniącym obowiązki, to w każdej chwili można to zrobić, ale to jest złamanie statutu. Wiele razy zwracałam panu prezesowi na to uwagę. Kompletnie na to nie reagował. Miałam skargi ze strony pracowników NIK, którzy mówili, jak są traktowani, łącznie z próbami jakiegoś szantażu, jeżeli się na to nie zgodzą. Atmosfera panująca wewnątrz była fatalna. Przy okazji chciałabym panią dopytać. Mówiąc o pełniących obowiązki, jest mi przykro, bo powinna być pani dyrektorem, a nie pełniącym obowiązki. Każdy, kto przychodzi na posiedzenie Komisji, bo sprawdzam to, zapowiadany jest jako pełniący obowiązki. Każdy z nas chce mieć pewną stabilizację zawodową. Myślę, że pani ta stabilizacja w pracy też byłaby potrzebna.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#ElżbietaWitek">Przeczytałam w tym raporcie, że tylko w 2023 r., o ile się nie mylę, chyba 118 pracowników zostało zwolnionych z NIK, a zatrudnionych 148 nowych, czyli skład zmienia się w tempie naprawdę… W ciągu jednego roku 118 pracowników. W moim przekonaniu to jest bardzo dużo. Wszystko w NIK uległo zmianie.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#ElżbietaWitek">Ale chciałam dopytać, czy syn pana prezesa Banasia nadal pracuje w NIK i tam przebywa. Jak się układa współpraca z białoruską, czyli reżimową, służbą będącą odpowiednikiem NIK, co do której w mediach i nie tylko, bo także w mojej korespondencji bezpośredniej z NIK, stawiane były zarzuty? W momencie rozpoczęcia ze strony  Białorusi wojny hybrydowej pan prezes nie osobiście, ale wysyłając swojego syna… Proszę państwa, prezes NIK, apolitycznej instytucji, która powinna się cieszyć i kiedyś zawsze się cieszyła najwyższym uznaniem, wysyła na czele delegacji swojego syna. Czy państwo są w stanie sobie wyobrazić, co by było, gdybyśmy my to zrobili? To jest coś skandalicznego. Na to zwracałam uwagę. Jest korespondencja i można to sprawdzić. Czytałam o współpracy międzynarodowej w tym raporcie, bo to mnie interesowało, znalazłam tam różne kraje, różne stolice, ale nie odnalazłam tam Białorusi, więc chciałam dopytać, czy współpraca ze służbą reżimową białoruską w dalszym ciągu trwa i się rozwija. Czy są jakieś oficjalne kontakty? Być może są rewizyty. Nie wiem. Pan prezes tłumaczył wtedy, że to była bardzo robocza wizyta dotycząca Puszczy Białowieskiej. Jak pisały wtedy media, podejrzenia były zupełnie inne.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#ElżbietaWitek">Moja ocena raportu, proszę państwa, niestety jest bardzo krytyczna, bo on nie jest rzetelny. Przypomnę też to, co wszyscy wiemy. Ujawniono nagranie, w którym pan prezes już nie ma nad sobą zwierzchnika, jakim są obywatele, bo on ma zupełnie innego szefa i mówi o tym. Dlatego wszelkie kontrole, które są prowadzone przez obecną NIK, traktuje w taki sposób, że przygotowywany dokument jest sporządzany mimo dobrej woli kontrolerów. Nie odmawiam kontrolerom rzetelności czy próby bycia rzetelnym, bo miałam też skargę mówiącą o tym, że mimo zwracania panu prezesowi uwagi, że coś jest robione nie w porządku, on na to nie reagował, ale nie mam tutaj pretensji do samych kontrolerów, bo wiem, jaka jest tam sytuacja. W tej rozmowie mamy jednak informację, że pan prezes przygotowuje niespodzianki i prezenty dla swojego szefa. Jak mamy traktować raporty NIK z kontroli różnych instytucji po czymś takim?</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#ElżbietaWitek">Nie, pani wybaczy, ale jeszcze raz mówię, że nie do pani kieruję te uwagi. Szkoda, że nie ma pana prezesa, bo mówiłabym mu to prosto w oczy, tak jak dwa razy mówiłam, bo spotkaliśmy się chyba dwukrotnie, oczywiście nie sami, tylko w obecności przedstawicieli Komisji albo wiceprezesów. Chciałabym więc, żeby odpowiedziała mi pani na trzy pytania. Czy nadal nie ma konkursów na dyrektorów, tylko są p.o. dyrektorzy? Po drugie z czego wynika taka fluktuacja kadr w 2023 r.? Chyba 118 na 148 nowo zatrudnionych. Po trzecie chodzi o współpracę z białoruskim reżimowym odpowiednikiem NIK. To są trzy zasadnicze pytania. Jeżeli pani potrafi odpowiedzieć, to bardzo byłabym wdzięczna. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#JarosławUrbaniak">Z uwagi na pani uwagę ważne jest też to, że pan prezes Marian Banaś przysłał na moje ręce usprawiedliwienie, że w dniach 8–12 lipca pod jego przewodnictwem odbywa się konferencja wspólna Latynoamerykańskiej i Karaibskiej Organizacji Najwyższych Organów Kontroli oraz Europejskiej Organizacji Najwyższych Organów Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#JarosławUrbaniak">Czy jeszcze ktoś chciałby zabrać głos? Bardzo proszę, pani poseł.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#BarbaraBartuś">Słyszymy o wielkim angażowaniu się pana prezesa w działalność międzynarodową. Chciałabym też zapytać o kilka rzeczy dotyczących odpowiedzialności pana prezesa wobec Sejmu i posłów oraz wrócić do tego wątku dotyczącego wyjazdu na Białoruś. Zakończę to pytaniem. Ponieważ byłam wtedy w Komisji Spraw Zagranicznych, pamiętam, że to był grudzień 2021 r., kiedy sytuacja międzynarodowa była już bardzo napięta. Z dziwną wizytą i za dziwne pieniądze przedstawiciele NIK wyjechali na Białoruś czynić uzgodnienia. Delegacja ta była pod przewodnictwem syna pana Mariana Banasia. Po naszych protestach, po oburzeniu, po interwencjach marszałka Sejmu, bo przecież jednak NIK podlega pod Sejm, pan Banaś przysłał odpowiedź, że wedle jego najlepszej wiedzy, RP nie zerwała stosunków dyplomatycznych z Białorusią. Wtedy była taka odpowiedź. Przypomnę, że była to końcówka roku 2021 i początek roku 2022, a za moment wybuchła wojna z Ukrainą, a tam była kontrola właśnie w pasie granicznym Polski i Białorusi po stronie białoruskiej.</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#BarbaraBartuś">Jest to oburzające, bo chodzi o dostęp do wszystkich dokumentów. Kontrole, o których tutaj mówimy, NIK wykonuje na rzecz państwa polskiego. Dostęp do wszystkich, nawet najbardziej ścisłych dokumentów budzi wielkie obawy, panie przewodniczący, może i w szerszym kontekście, ale jesteśmy na posiedzeniu Komisji polskiego Sejmu, więc jako poseł chciałabym zapytać, czy ta współpraca z Białorusią nie jest przypadkiem dalej kontynuowana. Sprawozdanie nie zawiera tych tematów, ale chcę zapytać, czy to sprawozdanie, które rozpatrujemy w części dotyczącej naszej Komisji, jest pełne. Czy została zerwana współpraca z Białorusią? Boję się już pytać, ale zapytam, czy się nie rozszerzyła na Rosję, bo po tamtym posiedzeniu Komisji Spraw Zagranicznych, kiedy przedstawiciele NIK odpowiadali albo, inaczej, byli na tych obradach i w niewielkim zakresie odpowiadano na pytania, budzi to u mnie nie tylko jako posła, ale i obywatela wielkie obawy o bezpieczeństwo państwa. Mają państwo dostęp do najwyższych tajemnic w zakresie działalności naszego państwa. Jak wygląda sprawa współpracy z państwami wschodnimi? Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#JarosławUrbaniak">Pani dyrektor, jeśli pani pozwoli, bardzo interesuje mnie temat WIBOR. Napisałem kilka interpelacji. Zdaje się, że NIK na nie też zwróciła uwagę. Dotyczyły sposobu ustalania wielkości WIBOR. Mam takie wrażenie, że w Polsce panuje przekonanie, że stopy procentowe NBP to jest to, co powinno zwykłego kredytobiorcę w Polsce interesować, a tak naprawdę w umowach kredytowych zarówno osób fizycznych, jak i przedsiębiorców, najczęściej pada WIBOR. W wielu krajach europejskich, gdzie istniały podobne wskaźniki jak WIBOR, zostały one zmienione ze względu na to, że bankowość w Europie miała sporą nadpłynność, szczególnie po wybuchu pandemii COVID-19. Po pierwsze jestem bardzo mocno zdziwiony i oczywiście zbulwersowany tym, że kontrolerów NIK nie wpuszczono do firmy, która jest odpowiedzialna za określanie wielkości WIBOR,  ale też chciałem zadać pytanie, jaka jest obecnie sytuacja po tych faktach, o których pani mówiła. Czy w ogóle coś się w sprawie dzieje? Gołym okiem widać, że wykorzystując przepis, który był przepisem awaryjnym, że w przypadku, kiedy nie istnieją realne transakcje międzybankowe, wyjątkowo można ustalić WIBOR bez tych danych z rynku.  Gdy jednak tak się dzieje nie przez tygodnie czy miesiące, tylko przez lata, to wydaje mi się, patrząc na wyniki polskich banków w czasach kryzysu po roku 2020, kiedy bankowość na całym świecie przeżywała kryzys, banki w Polsce miały rekordowe zyski… Śmiem twierdzić, że ma to duży związek ze sposobem wyznaczania WIBOR  w tym okresie.</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#JarosławUrbaniak">Bardzo proszę, pani poseł.</u>
          <u xml:id="u-1.39" who="#JarosławUrbaniak">Dziękuję bardzo. Czy są jeszcze jakieś pytania? Pani dyrektor, biorąc pod uwagę moje uwagi dotyczące tego, że nie jest stosowne, żeby pani oceniała pracę swoich zwierzchników, proszę odpowiedzieć na pozostałe pytania.</u>
          <u xml:id="u-1.40" who="#KazimierzSmoliński">Jest tutaj też informacja, że dosyć dużo kontrolerów nie jest mianowanych. Chyba około 15%. Na 1163 mianowanych 997, czyli pozostałych, tj. około 15%, nie jest mianowanych. Czy to jest właśnie w ten sposób, że jak pani pełni obowiązki, to kontrolerzy też w jakiejś innej formie są w takim razie zatrudniani? Gdyby pani mogła to wyjaśnić… Tutaj jest znaczny wzrost zatrudnienia, bo zdecydowanie mniej osób się zwolniło w ubiegłym roku, chyba 119 czy 120, a 150 zostało przyjętych. Czy to spowodowało wzrost zatrudnienia, czy też były jakieś nieobsadzone etaty z wcześniejszego okresu i po prostu, dlatego wzrost zatrudnienia jest widoczny w tym sprawozdaniu? Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.41" who="#JarosławUrbaniak">Jeśli chodzi o konkursy i stabilność zatrudnienia, powiem z własnego doświadczenia, ale też zatrudnionych kontrolerów. To będzie się też wiązało z ostatnim pytaniem. Jeśli chodzi o ruchy kadrowe, stabilność zatrudnienia w NIK jest zapewniona, ponieważ kontrolerzy są zatrudniani na podstawie mianowania, z tym że to mianowanie następuje dopiero po odbyciu aplikacji kontrolerskiej i zdaniu egzaminu po zakończeniu tej aplikacji. Na początku więc kontrolerzy są przyjmowani na umowę na czas określony, zazwyczaj na dwa lata, a jeżeli w tym czasie nie dostaną się na aplikację, umowa jest przedłużana na czas określony do zakończenia tej aplikacji. Dlaczego iluś kontrolerów jeszcze nie jest mianowanych? Ano mianowicie dlatego, że na tę aplikację jest jakiś okres oczekiwania, ponieważ grupa aplikacyjna to jest około 40–50 osób. Trochę osób w dalszym ciągu jeszcze oczekuje. Natomiast kwalifikacja na aplikację odbywa się na podstawie stażu pracy na tzw. stanowisku kontrolerskim, czyli przy wykonywaniu czynności kontrolerskich, jak i po pozytywnej opinii bezpośredniego przełożonego, czyli tak jak u mnie dyrektora departamentu. To, jeśli chodzi o stabilność zatrudnienia. Uważam, że jeśli chodzi o stabilność zatrudnienia, to tutaj nie ma większego problemu. To raz.</u>
          <u xml:id="u-1.42" who="#JarosławUrbaniak">Po drugie każdy z kontrolerów w swojej działalności kontrolerskiej jest niezależny i dokonuje kontroli w oparciu o kryteria zawarte w ustawie, czyli legalność, celowość, gospodarność i rzetelność. Poza tym izba działa kolegialnie, czyli kierownik jednostki w celu zapewnienia kontradyktoryjności ma dostęp do akt kontroli, jak i ma możliwość złożenia zastrzeżeń, które są rozpatrywane przez niezależny organ, jakim jest Kolegium Najwyższej Izby Kontroli albo komisje rozstrzygające. Jeśli o to chodzi, nie uważam, żeby tutaj była jakaś destabilizacja. Gdy idzie już natomiast o organizację wewnętrzną izby, to jest wyłączna kompetencja prezesa NIK.</u>
          <u xml:id="u-1.43" who="#JarosławUrbaniak">Odnosząc się do fluktuacji kadr, następuje ona przede wszystkim dlatego,  że wynagrodzenia w NIK nie są konkurencyjne w stosunku do wynagrodzeń na rynku, ale nie tylko, bo na dobrą sprawę teraz te kontrole są coraz trudniejsze i obejmują coraz większe obszary, w tym dużo obszarów absolutnie nowoczesnych. Wszystko się teraz informatyzuje, wchodzi sztuczna inteligencja, wchodzą różne narzędzia, również na rynku finansowym, które wymagają specjalistycznej wiedzy. Niestety z przykrością muszę stwierdzić, że NIK nie jest tutaj konkurencyjna, żeby tym specjalistom, którzy chcieliby być może nawet do nas przyjść, zapewnić wynagrodzenie, które by ich satysfakcjonowało. Tutaj więc upatruję większego problemu, że są to właśnie płace, tak?  Przechodząc do pytania… Mam nadzieję, że odpowiedź satysfakcjonuje.</u>
          <u xml:id="u-1.44" who="#JarosławUrbaniak">Kto z pań i panów posłów jest za pozytywną opinią o przedstawionym sprawozdaniu z działalności NIK w 2023 r. (druk nr 483) w zakresie działania Komisji? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu? Dziękuję. Zamykam głosowanie. Proszę podać wyniki.</u>
          <u xml:id="u-1.45" who="#JarosławUrbaniak">Głosowało 14 posłów. Za – 8, przeciw – 5, wstrzymała się 1 osoba.</u>
          <u xml:id="u-1.46" who="#JarosławUrbaniak">Stwierdzam, że Komisja przyjęła pozytywną opinię o przedstawionym sprawozdaniu z działalności NIK w 2023 r. w zakresie działania naszej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.47" who="#JarosławUrbaniak">Przechodzimy do punktu piątego porządku dziennego. To rozpatrzenie projektu planu pracy Komisji na okres od lipca do końca grudnia 2024 r. Plan pracy Komisji został paniom i panom posłom dostarczony zarówno drogą mailową, jak i na system w iPadach. Czy istnieje konieczność czytania tego planu pracy, czy państwo się zapoznali?</u>
          <u xml:id="u-1.48" who="#JarosławUrbaniak">Otwieram w takim razie dyskusję. Czy ktoś chciał zabrać głos? Pan przewodniczący Smoliński, bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.49" who="#KazimierzSmoliński">Natomiast może też przy okazji jeszcze coś, co jest kwestią budowy Domu Poselskiego, bo ta sprawa została rozpoczęta, gdzieś tam się toczy, ale nie wiemy, co się dzieje. Problem był z kwestią planu zagospodarowania miasta Warszawy, który nie przewiduje… Kiedyś zostało to zmienione, chyba trzy kadencje temu, z 10-piętrowych  na 6-piętrowe, a dookoła są 13-piętrowe budynki, podczas gdy plan przewiduje tylko 6-piętrową zabudowę na terenie Kancelarii Sejmu. Pan przewodniczący zna tę sprawę. Wobec tego myślę, że warto do tego byłoby wrócić.</u>
          <u xml:id="u-1.50" who="#JarosławUrbaniak">Pan przewodniczący Smoliński zaproponował punkt obejmujący rozpatrzenie informacji szefa Kancelarii Sejmu i komendanta Straży Marszałkowskiej na temat funkcjonowania Straży Marszałkowskiej i bezpieczeństwa w Domu Poselskim jako punkt na październik.</u>
          <u xml:id="u-1.51" who="#JarosławUrbaniak">Czy ktoś z pań i panów posłów chciałby zgłosić sprzeciw wobec tej propozycji?</u>
          <u xml:id="u-1.52" who="#JarosławUrbaniak">Czy jest sprzeciw? Chciałbym usłyszeć odpowiedź na to pytanie, a nie, że ktoś ma kolejne. Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.53" who="#JarosławUrbaniak">W związku z tym uznaję, że poprawka do planu pracy została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-1.54" who="#JarosławUrbaniak">Czy są inne propozycje do planu pracy? Bardzo proszę, pani poseł.</u>
          <u xml:id="u-1.55" who="#BarbaraBartuś">Prosiłabym, żeby wtedy jednak już nam przedstawiono informację na temat warunków, która będzie tym punktem, na którym się spotkamy. To jest mój wniosek. Nie w imieniu kogoś, tylko mój. Zróbmy taki punkt jak informacja szefa kancelarii,  gdzie przedstawi to na piśmie i to będzie poddane dyskusji. Bardzo proszę o jeszcze jedno uzupełnienie.</u>
          <u xml:id="u-1.56" who="#ElżbietaWitek">Pani poseł pyta, czy to będą dwa osobne posiedzenia, czy na jednym można to zrobić.</u>
          <u xml:id="u-1.57" who="#BarbaraBartuś">Szanowni państwo, moje kochane koleżanki, choć może nie chcecie, żeby tak was nazywać, panie i panowie posłowie z koalicji dzisiaj rządzącej, nie mówię politycznie, nie mówię przeciwko wam, tylko ja też pracowałam w tej Komisji i wiem, że tutaj, jeżeli chodzi o takie tematy, zawsze się zgadzaliśmy. Rozmawialiśmy, jak to zrobić najlepiej, bo po to jesteśmy w Komisji. Ta Komisja ma się zajmować też prawami posłów, którzy tu są, a posłowie są wybrani przez wyborców, aby im służyli, a żeby jak najlepiej mogli służyć, zawsze była tutaj zgoda, żebyśmy o tym rozmawiali.</u>
          <u xml:id="u-1.58" who="#BarbaraBartuś">Dlatego proszę o taki punkt w planie naszej pracy, żebyśmy mogli o tym porozmawiać, ale jeżeli miałaby to być praca w takiej atmosferze jak teraz, to może faktycznie niepotrzebnie proponuję, żeby o tym rozmawiać, bo państwo nie chcą rozmawiać,  więc już dziękuję za głos.</u>
          <u xml:id="u-1.59" who="#WandaNowicka">Natomiast co do samego wniosku, powiem szczerze, że mam duże wątpliwości, żebyśmy mieli już podczas jednego półrocza dwukrotnie zajmować się tymi kwestiami, tym bardziej że nie podzielam tych niepokojów, które pani tu wyraziła, dotyczących hotelu. A z drugiej strony mamy też sobie pomyśleć, że co? My jesteśmy jakąś taką elitą, świętymi, którym ludzie przeszkadzają? Że ktoś tutaj kogoś…</u>
          <u xml:id="u-1.60" who="#HenrykaKrzywonosStrycharska">Po drugie mamy możliwość mieszkania poza hotelem. Może trzeba z tego skorzystać? Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.61" who="#JarosławUrbaniak">We wrześniu mamy także zaplanowaną informację szefa Kancelarii Sejmu na temat funkcjonowania Biura Komunikacji Społecznej, czyli tego działu kancelarii, który jest odpowiedzialny za naszych gości. To otwarcie Sejmu, o którym panie mówią, ma związek z tym, że rzeczywiście chętnych, wycieczek w szczególności, jest dużo więcej. Na ostatnim spotkaniu prezydium, na którym był obecny pan minister Deskur, usłyszeliśmy, że jest ponad 30-procentowy wzrost liczby wydawanych obiadów w barze za salą główną, czyli tam, gdzie zwyczajowo karmimy wycieczki. Chociażby samych obiadów wydajemy ponad 30% więcej, czyli ten wzrost jest realny, jest rzeczywisty.</u>
          <u xml:id="u-1.62" who="#JarosławUrbaniak">Zastanawiam się, czy jakby wystrzelamy wszystkie naboje. Chyba tutaj pani poseł Nowicka w tym zakresie ma rację. Czy nie zrobić, jeśli oddzielnego posiedzenia, to np. w następnym planie pracy, czyli w styczniu, bo tak naprawdę do dyspozycji mamy tylko cztery miesiące? We wrześniu mamy Biuro Komunikacji Społecznej. W październiku mamy Straż Marszałkowską. W listopadzie będziemy już na twardo pracować nad budżetami, bo nie tylko Kancelarii Sejmu, ale także Kancelarii Senatu, KPRP i KBW. Wydaje mi się więc, że otwartość, jaką będę proponował w tych dyskusjach z szefem Kancelarii Sejmu i we wrześniu, i w październiku, czyli rozmowę na temat Biura Komunikacji Społecznej i otwartości… Tu można poruszyć temat otwartości Sejmu, a nawet powinno się ten temat poruszyć, jeśli budzi kontrowersje, bo dla mnie budzi, jak i w październiku, gdy będziemy mówili o bezpieczeństwie, bo to będzie się zazębiać. Jeśli pytania dalsze pozostaną, to wtedy proponuję, że możemy to wpisać do planu pracy na styczeń następnego roku.</u>
          <u xml:id="u-1.63" who="#JarosławUrbaniak">To tak mocno ciasno wygląda, bo chciałem państwu zwrócić uwagę, że planu pracy właśnie w zakresie tych nieobowiązkowych punktów na półrocze, które się skończyło, nie zrealizowaliśmy. Z Biurem Komunikacji Społecznej mieliśmy rozmawiać w tym półroczu, które minęło, a trzeba to przerzucić. Należy zwrócić uwagę także na to,  że tak pracowitej Komisji jak w tej kadencji jeszcze nie było, ale to nie w związku z tym biurem czy pracą nad budżetem, ale były zmiany w regulaminie Sejmu i dość liczne wnioski immunitetowe.</u>
          <u xml:id="u-1.64" who="#JarosławUrbaniak">Taka jest więc moja propozycja. Pani poseł nie uważa. Zawsze jest taka propozycja, że w trybie interwencyjnym prezydium Komisji może zebrać się i spotkać z szefem albo z zastępcą szefa Kancelarii Sejmu w sprawach pilnych. Pani poseł, czy jest wniosek, czy nie?</u>
          <u xml:id="u-1.65" who="#JarosławUrbaniak">Czyli teraz powinniśmy przyjąć ten plan pracy. To zapytam w ten sam sposób. Czy jest sprzeciw co do zaprezentowanego planu pracy Komisji na okres od 1 lipca  do 31 grudnia br. wraz z przyjętą już przez Komisję propozycją pana przewodniczącego Smolińskiego? Czy jest sprzeciw? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.66" who="#JarosławUrbaniak">Stwierdzam, że Komisja przyjęła plan pracy na okres od 1 lipca do 31 grudnia 2024 r.</u>
          <u xml:id="u-1.67" who="#JarosławUrbaniak">Dziękuję bardzo. Wyczerpaliśmy porządek dzienny. Na dzisiaj to już wystarczy. Przypominam, że jutro spotykamy się dwukrotnie. Dziękuję bardzo. Zamykam  posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>