text_structure.xml 25.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MagdalenaŁośko">Witam wszystkich państwa posłów. Witam panią Urszulę Zielińską sekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, pana Pawła Silberta prezydenta miasta Jaworzna oraz zaproszonych gości i stronę społeczną. Stwierdzam kworum na podstawie listy obecności.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#MagdalenaŁośko">Informuję, że porządek dzienny posiedzenia przewiduje zaopiniowanie wniosku Prezydenta Miasta Jaworzna dotyczącego przeniesienia własności nieruchomości, zgodnie z art. 6 ustaw z dnia 23 lipca 2021 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych ze specjalnym przeznaczeniem gruntów leśnych. Informuję, że zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 23 lipca 2021 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych ze specjalnym przeznaczeniem gruntów leśnych każdorazowe przeniesienie własności nieruchomości wymaga uzyskania pozytywnej opinii komisji sejmowej właściwej ds. leśnictwa i gospodarki leśnej. Komisja powinna wydać opinię w terminie miesiąca od dnia doręczenia wniosku. W razie niewydania opinii w terminie uważa się, że opinia jest pozytywna.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#MagdalenaŁośko">Wniosek Prezydenta Miasta Jaworzna z dnia 18 kwietnia 2024 r. wpłynął do Komisji w dniu 23 kwietnia br. i wszyscy państwo otrzymaliście ten wniosek. Przypominam, że w dniu 23 lutego 2022 r. Komisja zaopiniowała pozytywnie wniosek Ministra Klimatu i Środowiska. Dotyczy on zmiany wszystkich objętych ustawą nieruchomości Skarbu Państwa pozostających w zarządzie Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe na nieruchomości stanowiące własność gminy miasta Jaworzna.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#MagdalenaŁośko">Prosiłabym teraz pana Pawła Silberta prezydenta miasta Jaworzna o przedstawienie niniejszego wniosku.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PawełSilbert">Jak powiedziałem, powierzchnia to 300 hektarów. Mamy tam oczywiście miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, który preferuje funkcje przemysłowo-usługowe, które mieszczą się w portfolio przewidzianych w ustawie możliwości i tylko takie oferujemy jako miejsca do lokalizowania nowych inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PawełSilbert">Populacja w promieniu 80-ciu kilometrów to tak naprawdę duży kawałek aglomeracji śląskiej i kawałek Małopolski. Z punktu widzenia przyszłych zmian wszystkie te obszary będą dotknięte koniecznością przebranżowienia związaną z tym, że energetyka górnictwa to są te miejsca pracy, które generują dodatkowe miejsca pracy. Można powiedzieć, że jedno miejsce w górnictwie i energetyce, to jest około 5-5,5 miejsca pracy w innych obszarach związanych z usługami innej produkcji. One będą musiały wkrótce zniknąć. W związku z tym, nie chcąc przeżywać wstrząsów, jakie przeżywaliśmy na początku wieku, proponujemy rozwiązania, które mają zapobiec takim utratom pracy.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PawełSilbert">W obszarze Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego, podobnie jak w tych największych strefach gospodarczych w województwie śląskim, a Jaworzno będzie miało dzisiaj nową największą strefę ekonomiczną w regionie, mogą być zlokalizowane inwestycje o wartości szacunkowo 10 mld zł – mam nadzieję, że i większych – i przede wszystkim zapewnić miejsca pracy co najmniej kilkunastu tysiącom osobom.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PawełSilbert">W ostatnim okresie otrzymaliśmy dofinansowanie w wysokości 100 mln zł związane z infrastrukturą wodną, kanalizacyjną i zagospodarowaniem wód deszczowych. Jak państwo wiedzą, jest to problem konieczny do rozwiązywania nie tylko na poziomie takich miejsc w gospodarce, ale tak naprawdę w ogóle w miastach i przydałyby się tu jakieś rozwiązania systemowe. Na mapce nie wygląda to być może imponująco, ale w takim sprytnym rozwiązaniu oprócz tego, że dostarczymy na teren Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego właściwe zasoby wody, odprowadzimy wody deszczowe i zbudujemy kanalizację, to również pozyskamy wodę, która dzisiaj stanowi wodę odpadową konieczną do odpompowania z byłej kopalni „Jan Kanty”. Przy okazji wybudujemy stację uzdatniania wody, która zapewni dostawę wody bardzo wysokiej jakości. Pamiętamy o tym, że zasoby wody w Polsce nie są nadzwyczajnie bogate i w takim synergicznym układzie mamy szansę na pozyskanie takiej ilości wody, która wystarczyłaby nie tylko na potrzeby tej strefy, ale tak naprawdę całego naszego miasta i być może jeszcze sąsiadujących z nami gmin. Wody bezpiecznej, bardziej odpornej na ryzyko zakażenia, zanieczyszczenia niż np. zbiorniki otwarte.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#PawełSilbert">Na slajdzie widać wizualizację, która tak jak powiedziałem, zapewni tę wodę na potrzeby na razie JOG, a w przyszłości na potrzeby miasta.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#PawełSilbert">Uzyskaliśmy również dofinansowanie na obudowę obszaru gospodarczego drogami. W tej chwili pracujemy nad tym, żeby te drogi zaprojektować i firma, która wygrała przetarg na szczęście zmieściła się w widełkach, które były możliwe do uzyskania dofinansowania. Pracujemy nad tym, żeby ten obszar gospodarczy był właściwie, sensownie i bardzo dobrze skomunikowany. Na slajdzie mamy wizualizację tego, jakby to mogło wyglądać w przyszłości. To co widać w najbardziej oddalonym w górnej części ekranu obszarze, to jest około 80 hektarów terenów, które mogą być obok Izery zagospodarowane na inne aktywności niż fabryka samochodów elektrycznych. Natomiast bliżej dolnej części ekranu pokazujemy państwu te obszary, które są przeznaczone na mniejsze aktywności gospodarcze, ale wcale nie mniej ważne, bowiem zgodnie z ustawą one mają mieć ten charakter bardzo innowacyjny, bardzo do przodu, bardzo nowoczesny, wyznaczający nowe trendy – można powiedzieć takie perfekcyjny, jeżeli chodzi o rozwiązania technologiczne.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#PawełSilbert">Nowym inwestorem, o którym dzisiaj rozmawiamy jest firma HELUKABEL. Obok mnie jest pan prezes firmy. Można powiedzieć, że w portfolio firm w Jaworznie, ale nie tylko, to bardzo znaczący gracz, który ma unikalne rozwiązanie, jeżeli chodzi o wszelkie możliwe rozwiązania w technice związanej z produkcją kabli, przewodów o bardzo wysokich parametrach wyspecjalizowanych, takich które mogą zasilić potrzeby najbardziej zaawansowanych firm i najbardziej wyśrubowanych norm. Firma HELUKABEL ma zamiar inwestować nie tylko na terenie JOG, ale również w strefie, która przylega – oczywiście łącznie je traktujemy. Tylko jedna z tych działek, które HELUKABEL kupił od naszego miasta, będzie obostrzona państwa decyzją. Pozostałe są wyłączone z tych restrykcji. Firma chce zainwestować tam duże pieniądze. Mam nadzieję, że opowie o tym sam pan prezes i o tym, jaką wartość da nam ta firma, nie tylko w zakresie dostarczania miastu środków do budżetu, jak również zatrudnienia wysoko specjalizowanych fachowców, ale również co może pokazać, jako gracz na tym polskim rynku, w takiej potrzebie odbudowy nowoczesnego dobrego przemysłu, który naszemu krajowi, mam nadzieję, będzie ciągle potrzebny i przydatny.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#PawełSilbert">Jeżeli mają państwo jakieś pytania, chętnie odpowiem. Mam nadzieję, że kwestia dotycząca zgody państwa powinna być tylko formalnością, bowiem w naszym przekonaniu, firma spełnia wszystkie warunki zapisane w ustawie. Nie powinna być też ta sprawa nawet w najmniejszym stopniu kontrowersyjna a czysto ekonomiczna, gospodarcza i techniczna. Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#UrszulaZielińska">Czysto ustawowo, według tej specustawy, Ministerstwo Klimatu i Środowiska nie ma kompetencji opiniodawczych jako takich. Natomiast chcemy wskazać po analizie wniosku, że zdaniem Minister Klimatu i Środowiska ten przedłożony przez pana prezydenta miasta Jaworzna wniosek, nie został naszym zdaniem należycie uzasadniony. W szczególności wnioskodawca nie wyjaśnił, jaki jest cel przeniesienia własności nieruchomości, w tym czy planowane przeniesienie własności nieruchomości przyczyni się do realizacji celów, dla jakich dokonano zamiany w trybie ustawy, czyli „realizacji uzasadnionych potrzeb i celów polityki państwa związanych ze wspieraniem rozwoju i wdrażaniem projektów dotyczących energii, elektromobilności lub transportu służących upowszechnieniu nowych technologii oraz poprawie jakości powietrza albo strategicznej produkcji dla obronności państwa, wysokich technologii elektronicznych i procesorów elektromobilności, innowacyjnej technologii wodorowej, lotnictwa, motoryzacji oraz przemysłu tworzyw sztucznych”.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#UrszulaZielińska">Te przesłanki są niezwykle szerokie. Tam można zmieścić bardzo dużo, ale mimo wszystko wydaje się, że wnioskodawca tego nie uczynił w stopniu, który by wydawał się spełniać przesłanki ustawy. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#GabrielaLenartowicz">Czy taka warunkowa umowa sprzedaży została zawarta? Jaki ona ma charakter? O ile mi wiadomo, to przeniesienie własności jest umową z zakresu prawa rzeczowego i nie może być opatrzone warunkami, a jeśli jest jakaś wstępna warunkowa umowa, to ma charakter zobowiązaniowy i nie wiąże się z przeniesieniem własności. Będzie ewentualnie umową przedwstępną, która wymaga już umowy ostatecznej. To po pierwsze.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#GabrielaLenartowicz">Po drugie. Jakie będzie miał skutki prawne brak zgody czy opinii Komisji? Czy ona w jakiś sposób powstrzyma od zawarcia umowy? Przecież nasza opinia nie ma żadnej mocy prawnej, przede wszystkim – nawet, gdybyśmy ją wyrazili. To po drugie.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#GabrielaLenartowicz">Po trzecie. Tak samo nie ma żadnej de facto mocy prawnej wyegzekwowanie zwrotu nieruchomości, czy wyegzekwowanie celu przeznaczenia tej nieruchomości, bo zapis w akcie notarialnym w księgach wieczystych, że jest roszczenie o zwrot nieruchomości, jeśli ten cel nie zostanie spełniony, jest tylko zapisem o możliwości roszczenia, a nie wyegzekwowanie zwrotu, bo to roszczenie może być zaspokojone w różny sposób, jak to prawnicy pewnie potwierdzą.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#GabrielaLenartowicz">Ja będę apelowała ponownie o niewzięcie udziału w tym głosowaniu, bo głosowanie ma wadliwą podstawę prawną, tak naprawdę nie ma jej wcale, bo te zapisy w tej ustawie uznać należy za nieistniejące, bez mocy prawnej. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#IreneuszZyska">Chcę powiedzieć jedną rzecz. Miasto Jaworzno, o czym mówił pan prezydent Silbert, że podjęło przed wielu laty działania, które mają służyć utrzymaniu nie tylko rozwojowi miasta, ale utrzymaniu miejsc pracy, stworzenia szansy rozwoju. To jest jasne. Tylko dlaczego państwo teraz deprecjonują i chcą zmarnować ten wysiłek, który miasto podjęło przed wielu laty tworząc Jaworzyński Okręg Gospodarczy. Myślę, że najlepiej tę informację szczegółowo przedstawi pan prezydent Jaworzna, ale ja miałem ten wielki zaszczyt pracować dla Rzeczpospolitej w ubiegłej kadencji jako wiceminister klimatu i środowiska i wiem, bo ten temat był mi również bliski z racji obowiązków, że obszar, o którym mowa, to teren poddany rekultywacji. To teren, gdzie składowane były odpady z przemysłu, z wyrobisk górniczych, gdzie te rzekome straty dla środowiska i wycięte samosiejki to są po prostu rośliny, które przez ostatni czas tam wzrastały jako roślinność będąca przedmiotem projektu rekultywacji tego terenu. Zatem nie możemy mówić o jakichś obszarach chronionych czy cennych krajobrazowo, przyrodniczo etc. Przedstawianie w ten sposób, przy tej ustawie i w tym konkretnie wniosku Prezydenta Miasta Jaworzna, takiego opisu, że tam są jakieś cenne zasoby przyrodnicze i że ponieśliśmy szkody, czy przyroda poniosła straty, jest absolutnie niewspółmierne i nie przystaje do rzeczywistości.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#IreneuszZyska">Zatem apeluję do Wysokiej Komisji, potraktujcie szanowni państwo parlamentarzyści, panie posłanki, panowie posłowie, ten wniosek samorządu jako wniosek ściśle techniczne gospodarczy, mający na celu rozwój Jaworzna. Nie doszukujcie się tutaj wad prawnych, bo ich nie ma, nie doszukujcie się szkód dla przyrody, dla środowiska, bo ich nie ma. Nadrzędnym interesem w tej chwili, który pan prezydent przedstawia, jest interes rozwoju gospodarczego. Mamy unikalną szansę, żeby firma technologiczna, która jest jednym z liderów rynku w Europie, mogła rozwinąć produkcję na większą skalę dla specjalistycznych produktów, na które jest zapotrzebowania na rynkach międzynarodowych i oczywiście również w kraju.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#IreneuszZyska">Proszę nie przedstawiać tej sprawy w inny sposób niż taki, który przedstawia lokalny samorząd, a samorząd wie najlepiej, na co pieniądze powinien wydać i jak zagospodarować te tereny. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#GabrielaLenartowicz">W drugiej sprawie. My po prostu mówimy tylko tyle, że zgodnie z prawem miasto Jaworzno, które stało się właścicielem tych działek i je sprzedaje, niech to robi na własną odpowiedzialność i do tego nie jest potrzebna żadna zgoda Komisji z punktu widzenia cywilnoprawnego.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#GabrielaLenartowicz">Po trzecie. Ci, którzy tak, jak poseł Zyska, głosowali za tym rozwiązaniem, niech teraz też zagłosują za tym przeniesieniem własności, też na własną odpowiedzialność, także co do zgodności z prawem tego głosowania i konstytucyjności tych rozwiązań. Taki nasz apel.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#PawełSilbert">Rozmawiamy o obszarze, który nie stanowił lasu pierwotnego, tylko jest obszarem byłego wyrobiska popiaskowego służącego pozyskiwaniu piasku dla kopalni jako materiału podsadzkowego wypełnionego później wieloma metrami nadkładu pochodzącego z wydobycia węgla, z tzw. skały płonnej, czyli z czegoś co jest biologicznie nieczynne i co było później objęte koniecznością rekultywacji w kierunku leśnym, która to rekultywacja pochłaniała miliony złotych pochodzących ze Skarbu Państwa, i niestety nie była skuteczna. W części była, w części nie była.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#PawełSilbert">Pani minister, to nie jest grunt rodzimy i pierwotny, tylko była hałda pogórnicza. Teraz uwaga, proszę państwa. W związku z tym, że ta rekultywacja była naniesiona, czy nakazana przepisami prawa, to Lasy Państwowe robiły to metodami i w możliwych technologiach, które miały przybliżyć nas do efektów w postaci zalesienia tego obszaru i możliwe było zalesienie go tymi gatunkami, które chciały tam w ogóle rosnąć. Dzisiaj te gatunki drzew są na czarnej liście drzew w gospodarce leśnej tego państwa, czyli inwazyjnych gatunków w postaci czeremchy, dębu amerykańskiego, sosny czarnej. Takich, których po prostu się nie sadzi. One tam chciały rosnąć, ale one dzisiaj wypierają rodzime gatunki. Jeżeli mówimy o wpływie na środowisko to akurat te gatunki drzew dobrego wpływu na środowisko nie mają, bo niszczą po prostu środki przyrodnicze występujące naturalnie w tej części świata. To jest pierwsza sprawa.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#PawełSilbert">Po drugie. Po tej zamianie Lasy Państwowe zobligowane do dokonania wycinki drzew, której i tak, prędzej czy później, by dokonały a potem prowadziłyby kolejne nasadzenia, tylko już bez możliwości sadzenia gatunków inwazyjnych. Tak naprawdę ta rekultywacja nadal byłaby utrudniona i być może nadal nieskuteczna. Był taki moment szanowni państwo, kiedy dostałem kolejną propozycję przedłużenia terminu na rekultywację i wyciągnięcia ze Skarbu Państwa przez Lasy Państwowe – brzydko powiem, ale to nie ma być pejoratywne tylko konieczne – kolejnych milionów złotych na rekultywację, która się po prostu nie udawała.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#PawełSilbert">W związku z tym, że przewidywaliśmy sytuację taką, z którą mamy dzisiaj do czynienia, zaproponowaliśmy utworzenie w tym miejscu, na terenie pogórniczym objętym eksploatacją górniczą, objętym rekultywacją słabo udaną, usytuowania tam obszaru gospodarczego. Takie mamy uwarunkowania, że tam możemy a gdzie indziej nie bardzo. Natomiast inne obszary miasta, na których są wzgórza porośnięte lasami, na których nie ma możliwości inwestowania, na pewno nie ma takie możliwości, bo są nieskomunikowane, niezelektryfikowane, bez infrastruktury, żeby przeznaczyć je na ten kierunek leśny. Stąd propozycja zamiany z Lasami Państwowymi zaakceptowana przez Lasy nie tylko z tego powodu, że wymagał tego interes gospodarczy miasta, ale również interes Lasów Państwowych, bo otrzymały lasy, za swój wątpliwej jakości las, dobrej jakości.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#PawełSilbert">Proszę państwa, większość z tego drzewostanu wycięta w postaci drewna, albo duża część, musiała być zrębkowana, bowiem do dalszej działalności gospodarczej to drewno się po prostu nie nadawało. To były cienkie rachityczne czarne sosny, a te pnie drzew, które stanowiły wartościowy materiał, nie stanowiły większości tego pozyskanego drzewostanu. To jest pierwsza sprawa.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#PawełSilbert">Druga. W odpowiedzi na pytania pani poseł Lenartowicz. Szanowni państwo, nie ma takiego notariusza w Polsce, który podpisałby umowę na zbycie terenu w obszarze Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego bez uzyskania zgody Komisji właściwej, czyli państwa, bowiem jest jasno napisane w art. 6 – odczytam to państwu: „Każdorazowe przeniesienie własności nieruchomości, o których mowa w art. 1 ust.1 i 3, wymaga uzyskania pozytywnej opinii Komisji sejmowej właściwej do spraw leśnictwa i gospodarki leśnej”. Tak więc, ani notariusz, ani księgi wieczyste nie sporządzą aktu notarialnego na zbycie nieruchomości bez państwa zgody. Zgadzam się, że wątpliwości bardzo poważne stanowi uprawnienie władcze Komisji, którego ona nigdy nie powinna mieć, ale to nie ja ustalam prawo w tym kraju, tylko państwo, a ja je muszę stosować.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#PawełSilbert">Teraz odnosząc się również do wątpliwości dotyczących, czy ta zamiana jest właściwa z uwagi na zapisy art. 1 ust.1pkt 1 – portfolio firmy, która chce nabyć ten teren, uzyskać państwa zgodę i rozpocząć wkrótce budowę zakładu, wyjątkowo pasuje pod zapisy tej ustawy. Teraz wyobraźcie sobie państwo taką sytuację. Jeżeli ktoś z państwa był kiedyś badany tomografem albo rezonansem magnetycznym, albo korzysta z zabezpieczeń prądowych w swoim domu, to z dużą dozą prawdopodobieństwa wynoszącą 99,9% jest niezwykle prawdopodobne, że korzysta właśnie z rozwiązań technologicznych, które firma HELUKABEL oferuje i rozwija kolejne. Wobec tego wyjątkowo idealnie działalność wpisuje się w zapisy ustawy, nie mam najmniejszych wątpliwości. Siedzi obok mnie pan prezes, jeżeli mają państwo taką potrzebę i ochotę, to opowie czym firma się zajmuje i nie będziecie państwo mieli wątpliwości, że w dziedzinie nowoczesnych technologii w branży związanej z transportem, elektromobilnością, a nawet obronnością i codziennym życiem wszystkich Polaków, budowa takiej firmy ma sens i ogromne znaczenie.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#PawełSilbert">Proszę państwa. Ja bardzo chętnie do Warszawy bym nie przyjeżdżał. Wycofajcie państwo po prostu taką konieczność z ustawy, a skoro ta zamiana już się dokonała, to oczywiście gmina powinna mieć tytuł do tego, żeby ponosić odpowiedzialność i robić to na własny rachunek. Natomiast dotąd, dopóki my z tego obowiązku zwolnieni nie będziemy, to będziemy się do państwa z takim prośbami zwracać, a państwo będą mieli, mam nadzieję, obowiązek podjęcia decyzji. Mam nadzieję, że zawsze pozytywnej. Nie proponujemy czegokolwiek, co pozostawałoby w niezgodzie z zapisami tej ustawy. Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#MagdalenaŁośko">Teraz do dyskusji zgłaszała się również pani minister klimatu, Urszula Zielińska.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#UrszulaZielińska">Natomiast jeszcze dla dopełnienia obrazu, bo pan prezydent mówi, że to jest hałda, teren poprzemysłowy, ja chcę zacytować, co na ten temat sądzą mieszkańcy, czy przynajmniej część mieszkańców Jaworzna, którzy na ten głos pana prezydenta o tym, że to jest jakoby już teren kompletnie zdegradowany, pomijając fakt, że teren zdegradowany właśnie szczególnie wymaga rekultywacji i szczególnie miasto otoczone terenami zdegradowanymi, szczególnie potrzebuje terenów zielonych. Państwo im ten teren zielony wycięliście pod inwestycje przemysłowe, pod tereny przemysłowe. Tam, gdzie mieszkańcy państwa miasta szczególnie potrzebują terenów zielonych. W momencie uchwalania tej ustawy mieszkańcy i przedstawiciele tego regionu sami pokazywali wam i zgłaszali wiele alternatywnych obszarów, gdzie można by było to zlokalizować, żeby nie trzeba było wyciąć 250 hektarów lasu. Natomiast mieszkańcy miasta, między innymi przyrodnik członek Polskiego Towarzystwa Botanicznego dokumentalista, dziennikarz Piotr Grzegorzek, tak odniósł się do słów pana prezydenta o tym, że jest tam tylko hałda i tereny poprzemysłowe brownfield, powiedział: „Przyjdźcie i zobaczcie. Nóż się w kieszeni otwiera, kiedy mieszkańcy zgodnie z apelem poszli i zobaczyli, bo na terenie odkryli gatunki pod częściową ochroną i naturę, która zasługuje na szacunek i ochronę. Powstało kilka filmów, powstały albumy fotograficzne. Mieszkańcy wypowiadają się, że wbrew temu, co twierdzi prezydent Jaworzna, że obszar nie był zdegradowanym terenem poprzemysłowym, był na dobrej drodze do stania się nawet rezerwatem przyrody. Potwierdzają to liczne filmy, które powstały. Widać na nich i są wymieniane różne gatunki przyrody, z których część jest pod ochroną”. Nie będę ich wymieniać, choć może powinnam jako przedstawicielka Ministerstwa Klimatu i Środowiska. W każdym razie wydaje się, że przynajmniej część mieszkańców pana miasta absolutnie się z panem prezydentem w tym zakresie nie zgadza. Chciałam dla pełnego obrazu szacownej Komisji ten głos zacytować i przytoczyć. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#HenrykKowalczyk">Poza tym jeszcze taka uwaga dotycząca ustawy. Wasza większość może tę ustawę zmienić. Nikt nikomu tego nie broni, ale na razie proszę nie podważać porządku prawnego, dopóki Trybunał Konstytucyjny tego nie uchyli. Oczekiwanie od samorządów, że będą działać wbrew ustawie uchwalonej przez Sejm jest namawianiem do jakiejś anarchii. Wobec tego proponuję, żeby jednak zakończyć dyskusję – i to jest wniosek formalny – i przejść do głosowania. Jeśli państwo nie chcecie głosować, chcecie zaszkodzić rozwojowi tej inwestycji, proszę to wyrazić w głosowaniu. Nie ma co dalej przytaczać argumentów. Tym bardziej, że to są argumenty fałszywe. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#MagdalenaŁośko">Kto z państwa jest za zakończeniem dyskusji? Bardzo proszę o oddanie głosu. Z uwagi na sprawy techniczne, bo posłowie nie mają kart, które zostały na sali obrad, proszę o chwilę cierpliwości. Głosowanie zostaje wycofane i ponownie złożone do systemu.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#MagdalenaŁośko">Jak długi okres musimy czekać? Otrzymałam informację, że około 1 minuty. Są dwie osoby, które nie mają kart do głosowania. Każdy poseł ma prawo oddać głos. Proszę o minutę cierpliwości. Przechodzimy do głosowania, żebyśmy sprawnie przeprocedowali.</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#MagdalenaŁośko">Kto z państwa jest za zamknięciem dyskusji? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Kończymy głosowanie. Proszę o wyniki.</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#MagdalenaŁośko">Głosowało 28 posłów. Za – 24, przeciw – 3, wstrzymał się – 1, czyli zamykamy dyskusję. Niestety osoby, które zapisały się do dyskusji, nie będą już mogły wziąć udziału.</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#MagdalenaŁośko">Przechodzimy w takim razie, szanowni państwo, do głosowania. Poddam pod głosowanie wniosek o pozytywne zaopiniowanie wniosku Prezydenta Miasta Jaworzna z dnia 18 kwietnia 2024 r. o przeniesienie własności nieruchomości. Jeśli wniosek nie uzyska większości, będzie to równoznaczne z negatywną opinią Komisji. Bardzo proszę. Bardzo proszę o głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-1.39" who="#MagdalenaŁośko">Kto jest za pozytywną opinią? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Bardzo proszę o wyniki.</u>
          <u xml:id="u-1.40" who="#MagdalenaŁośko">Głosowało 13 posłów. Za – 11, nikt nie był przeciw, 2 posłów się wstrzymało. Opinia została zaopiniowana pozytywnie. Na tym wyczerpaliśmy porządek obrad i dziękuję wszystkim za udział w posiedzeniu Komisji. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>