text_structure.xml 10.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#WandaNowicka">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia przewiduje w punkcie pierwszym rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2023 r. (druk nr 483) w zakresie działania Komisji. Punkt drugi to rozpatrzenie projektu planu pracy Komisji na okres od 1 lipca  do 31 grudnia 2024 r. No i trzeci punkt to sprawy bieżące. Czy są jakieś uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę. Porządek dzienny uważam za przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#WandaNowicka">Przystępujemy zatem, proszę państwa, do realizacji przyjętego porządku dziennego. Proszę przedstawiciela NIK o przedstawienie informacji, a tę informację przedstawi pan Dariusz Łubian, który jest wicedyrektorem Departamentu Administracji Publicznej w NIK. Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#DariuszŁubian">Kilka liczb o skali działalności NIK. W ubiegłym roku NIK zrealizowała 191 tematów kontroli planowych i doraźnych, 1873 kontrole zakończone wystąpieniami, 5201 wniosków pokontrolnych, z których prawie 84% jest zrealizowanych albo w trakcie realizacji.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#DariuszŁubian">Przedstawiciele NIK uczestniczyli w 531 posiedzeniach komisji i podkomisji sejmowych, także w posiedzeniach Wysokiej Komisji. Najwyższa Izba Kontroli sformułowała w ubiegłym roku 83 wnioski de lege ferenda. Z tych wniosków de lege ferenda w zeszłym roku zostało zrealizowanych 7.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#DariuszŁubian">W ubiegłym roku wystosowaliśmy 121 zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, 33 zawiadomienia o popełnieniu wykroczenia i 108 zawiadomień o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych. Jeżeli chodzi o zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa, dotyczyły one przede wszystkim przekroczenia uprawnień lub niedopełnienia obowiązków przez funkcjonariuszy publicznych, a także nadużycia uprawnień lub niedopełnienia obowiązków i wyrządzenia przez to znacznej szkody majątkowej. Trzecia, bardziej liczna kategoria tych zawiadomień to nieprowadzenie lub nieprawidłowe prowadzenie ksiąg rachunkowych. Było także 7 spraw, w których skierowaliśmy zawiadomienia w sprawach uchylania się od kontroli lub jej utrudniania.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#DariuszŁubian">Finansowe lub sprawozdawcze skutki nieprawidłowości odnotowane wskutek kontroli NIK wyniosły ponad 52 mld zł. Są to kwoty, które dotyczą nieprawidłowości, jakie mogą lub będą miały wymierny skutek finansowy dla kontrolowanej działalności. Korzyści finansowe, tj. kwoty, które zostały zaoszczędzone lub odzyskane dzięki kontrolom NIK, to 17,3 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#DariuszŁubian">Jeżeli chodzi o zakres działania i właściwości Wysokiej Komisji, to była jedna tylko kontrola. To była kontrola wykonania budżetu państwa w zakresie części 43 –  Wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne. Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie oceniła wykonanie budżetu państwa w części 43. Było kilka drobnych nieprawidłowości, ale one nie spowodowały obniżenia oceny. Nie wydaje mi się, żeby był sens je tutaj omawiać, bo to były sprawy formalne. Powiem jeszcze tak informacyjnie, że w zakresie właściwości państwa Komisji NIK przygotowuje się do realizacji na zlecenie marszałka Sejmu kontroli dotyczącej finansowania kościołów.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#DariuszŁubian">To tyle z mojej strony. Dziękuję i proszę o pozytywne zaopiniowanie sprawozdania.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#WandaNowicka">W związku z tym pozwolę sobie odczytać projekt opinii Komisji, która to opinia – jak mam nadzieję – będzie uchwalona na posiedzeniu dzisiejszym, dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej w sprawie sprawozdania z działalności NIK w 2023 r.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#WandaNowicka">„Komisja Mniejszości Narodowych i Etnicznych na posiedzeniu w dniu  11 lipca 2024 r. rozpatrzyła – w zakresie swojego działania – Sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2023 roku (druk nr 483)”. Ojej, przepraszam bardzo.  Nie było włączonego mikrofonu. Czy muszę to odczytywać? Chyba nie muszę. „Komisja nie zgłasza uwag i pozytywnie opiniuje przedłożone sprawozdanie”.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#WandaNowicka">Czy jest jakiś sprzeciw przeciwko tej uchwale?</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#WandaNowicka">Kto z państwa posłów i posłanek głosuje za opinią, którą przed chwilą przeczytałam? Bardzo proszę policzyć, mnie oczywiście też. Kto z państwa jest przeciw tej opinii?  Dziękuję. Kto z państwa wstrzymał się od głosu?</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#WandaNowicka">Przechodzimy do kolejnego punktu posiedzenia, czyli do naszego planu pracy.  Ten plan pracy dostali wszyscy państwo wcześniej. Nie przyszły do nas żadne uwagi ani wcześniej ze strony prezydium, ani też później ze strony członków Komisji,  ale rozumiem, że państwo się z nim zapoznali. Nie będę czytała tego planu pracy. Wszyscy to mają. W związku z tym zapytam, czy państwo mają jakieś pytania. Bardzo proszę, przewodniczący Zubowski.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#WojciechMichałZubowski">Numer jeden to jest informacja na temat antysemityzmu w Polsce w świetle aktualnych badań społecznych. Pani przewodnicząca, rozumiem, że pani to będzie argumentowała w ten sposób, że jesteśmy Komisją Mniejszości Narodowych i Etnicznych, a to jest w zakresie naszego działania. Tylko mam pytanie. Czy w takim razie, skoro już ściągamy te dane z Centrum Badań nad Uprzedzeniami Uniwersytetu Warszawskiego, nie poszerzyć tego na wszystkie mniejszości narodowe i etniczne, które są – że tak powiem – w zakresie działania Komisji, bo dlaczego jedna grupa ma być badana, a przykładowo – nie wiem, strzelam w tym momencie – Romowie czy inni to już niekoniecznie?</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#WojciechMichałZubowski">Tam jest taki drugi punkt jak informacja o przeciwdziałaniu ksenofobii, rasizmowi i antysemityzmowi.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#WojciechMichałZubowski">Ten jeden punkt. Dlaczego tylko antysemityzm, a nie dać tego na wszystkie mniejszości narodowe i etniczne, skoro – i tak, i tak – ściągamy dane, jak rozumiem, z jednostki Uniwersytetu Warszawskiego? To nie widzę, pani przewodnicząca, powodu, dla którego nie mielibyśmy zrobić już po prostu całości? To jest jedna taka uwaga, żeby to po prostu poszerzyć i tyle. Będę miał jeszcze kolejne, ale najpierw może do tego punktu.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#WandaNowicka">Tak że, biorąc powyższe pod uwagę, osobiście uważam, że nie powinniśmy – że tak powiem – utopić tej kwestii w różnych innych sprawach, bo po prostu nie omówimy w sposób precyzyjny tego problemu. Tak jak mówię, czyli taka jest odpowiedź, dlaczego to właśnie dotyczy antysemityzmu, a nie antywszystkiego, prawda? Wbrew pozorom rozszerzenie… Tak, widzę, panie pośle Rzepa. Za chwilę panu udzielę głosu. Rozszerzanie zakresu tematycznego tak naprawdę nie posuwa spraw do przodu, tylko wręcz przeciwnie, jak można powiedzieć. Pan poseł Rzepa, bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#WojciechMichałZubowski">I druga rzecz. Proszę państwa, pani przewodnicząca, jeżeli mamy tam iść, to my jesteśmy delegacją oficjalną. Przepraszam, ale na lotnisku mnie tak dokładnie nie sprawdzają jak na wejściu do Muzeum Polin. To czy my jesteśmy polskimi parlamentarzystami, którzy wchodzą do budynku, który jest współfinansowany przez polski rząd, czy tam jesteśmy po prostu grupą potencjalnych – że tak powiem – turystów niebezpiecznych? Jeżeli mamy tam pójść oficjalnie, to prosiłbym, żeby to było po prostu na odpowiednim szczeblu załatwione.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#SzymonGiżyński">Wydaje mi się, że zupełnie przeceniamy – albo i nie, prawda? – ten występek pana posła Brauna w zakresie naszej reakcji, bo reakcja Sejmu była tutaj absolutnie wzorowa i jednorodna. Na tym powinniśmy poprzestać. Państwo szukają zawsze takiej szansy, żeby oskarżać w gruncie rzeczy Bogu ducha winnych Polaków – w swej masie, w swej jedności, w swej i zdroworozsądkowej, i bardzo solidarnej wizji historii – w stosunku do narodu żydowskiego. Albo to jest wybrany antysemityzm, jak w tym przypadku, albo to są, jeżeli potrzeba – powiedzmy – antynarodowe fobie czy fobie etniczne. W zależności od kontekstu zawsze jest to ten sam cel, którego nadużywaniu jestem jak najbardziej przeciwny, dlatego taka skromna uwaga na koniec tej dywagacji.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#WandaNowicka">Natomiast jeszcze raz przypominam panu, wbrew temu, co panu się wydaje i co pan sądzi, że sprawa wygląda tak, że to mniejszości czują się tutaj dyskryminowane i źle traktowane. Chcą o tym powiedzieć i zwrócić uwagę na ten problem. Myślę, że to jest właśnie rolą Komisji, żeby ich wysłuchać. Nie musimy się ze wszystkim zgadzać. Rozumiem, że pan może być i zabrać głos na tym posiedzeniu, ale my tu jesteśmy dla mniejszości. Chciałabym, żebyśmy o tym pamiętali. Dlatego też ani nie przyjmuję tej uwagi, ani – jak rozumiem – postulatu, a zwłaszcza tej uwagi. Tak już nie wiem, co jeszcze miało to… Nie wiem, co pan poseł jeszcze chciał powiedzieć.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#WandaNowicka">W związku z tym chciałam się zapytać. Słucham? Właśnie po pierwsze najpierw zapytam. Czy ten plan pracy ze strony państwa wymaga głosowania, czy po tych uwagach dotyczących zmiany terminu można bez sprzeciwu go zaakceptować?</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#WandaNowicka">W związku z tym mogę tylko powiedzieć, że bardzo dziękuję, że nam to dzisiaj sprawnie poszło, zwłaszcza w czasie tego kataklizmu, który nas tutaj zewsząd otacza. Znowu, jak mówię, czeka nas pracowite półrocze, tak jak zwykle, tak że będzie co robić.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#WandaNowicka">Dziękuję państwu za udział w posiedzeniu Komisji. Dziękuję i do zobaczenia.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>