text_structure.xml
19.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#RyszardPetru">Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki i Rozwoju.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#RyszardPetru">Witam członków Komisji. Witam pana Bartłomieja Wróblewskiego, przedstawiciela wnioskodawców, który rozumiem już jest. Tak? Jest. Witam panią Anetę Sowińską, podsekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, pana Michała Jarosa, sekretarza stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii, panią Olgę Tworek, zastępcę dyrektora Departamentu Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury, pana inspektora Roberta Kumora, dyrektora Biura Prewencji Komendy Głównej Policji, pana Adama Jędryszczaka, naczelnika w Departamencie Porządku Publicznego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz pana Grzegorza Stecia, radcę prawnego w Biurze Rzecznika MŚP, wszystkich współpracowników wyżej wymienionych osób oraz pozostałych gości.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#RyszardPetru">Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#RyszardPetru">Przypominam, że wszystkie głosowania będą się odbywać elektronicznie.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#RyszardPetru">Szanowni państwo, to jest kontynuacja poprzedniego posiedzenia. Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie poselskiego projektu ustawy o ograniczeniu biurokracji i barier prawnych wraz z autopoprawką, to są druki 558 i 558-A. Chcę zwrócić uwagę, że to jest ustawa deregulacyjna, nad którą rozpoczęliśmy debatować na poprzednim posiedzeniu Komisji. Przedstawiał ją pan poseł Wróblewski. Rozpatrzyliśmy, o ile pamiętam, tytuł ustawy i rozpoczęliśmy procedowanie art. 1. Mam nadzieję, że będziemy w stanie przejść przez część ustawy dzisiaj, na pewno nie przez całą. W związku z tym proponuję przejście do realizacji porządku dziennego. Przypominam, że na poprzednim posiedzeniu właśnie rozpatrzyliśmy tytuł ustawy i rozpoczęliśmy rozpatrywanie art. 1. W związku z tym proponuję wrócić do rozpatrywania art. 1.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#RyszardPetru">Czy ktoś z państwa chciałby w tej sprawie zabrać głos? Pan przewodniczący Sługocki.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#WaldemarSługocki">Przypomnę, żebyśmy także mieli świadomość, bo w niektórych przypadkach, z tego co przejrzałem, propozycje rządowe są dalej idące, wychodzące także naprzeciw wielu postulatom polskich przedsiębiorców, bez względu na to czy są oni mali, czy duzi, czy też średni i myślę, że z punktu widzenia procedowania i także propozycji tam zawartych, byłoby to zdecydowanie prościej i łatwiej. Myślę, że byłoby to także logiczniej z punktu widzenia naszego zaangażowania. Każdy z nas, mając do dyspozycji oba druki sejmowe, mógłby takiego résumé, podsumowań, konfrontacji pomiędzy propozycjami dokonać i myślę, że wtedy ten proces procedowania byłby dużo bardziej logiczny i łatwiejszy z punktu widzenia naszej pracy. To taki mój serdeczny postulat pod rozwagę pań i panów posłów. Myślę, że jest dość oczywisty i te przesłanki, o których mówię, są racjonalne. Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#BartłomiejWróblewski">Drugie moje pytanie jest takie i to jest pytanie do Biura Legislacyjnego – w jakim miejscu formalnym jesteśmy, tzn. jeśli chodzi o rozpatrywanie tej ustawy, bo jesteśmy na posiedzeniu Komisji Gospodarki i Rozwoju, w międzyczasie została powołana Komisja do Spraw Deregulacji, w związku z tym przypuszczam, że ten projekt rządowy będzie skierowany do Komisji do Spraw Deregulacji, więc w którym miejscu jesteśmy regulaminowo, czy w ogóle istnieje pole do dyskusji, czy tak naprawdę te drogi się rozeszły i mogą już tylko biec równolegle?</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#RyszardPetru">To krótko ad vocem pan przewodniczący Sługocki, a potem może pan minister Jaros i potem Biuro Legislacyjne, jeżeli chodzi o to, gdzie jest ta ustawa.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#MichałJaros">Natomiast nie ukrywam, że projekt rządowy jest dalej idący, rozszerzający deregulację i to dopiero początek, szanowni państwo, dlatego że pakiety deregulacyjne są przygotowywane w Ministerstwie Rozwoju i Technologii. To jest pierwszy pakiet regulacyjny, będzie następny, ale niezależnie od tego przygotowujemy też deregulację wspólnie ze stroną społeczną, z przedsiębiorcami, z panem Rafałem Brzoską, który wspólnie z przedsiębiorcami, a także wspólnie z poszczególnymi ministrami, pracuje nad deregulacją. W związku z tym, szanowni państwo, bardzo proszę o procedowanie tych dwóch projektów łącznie na tym etapie. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#ŁukaszNykiel">Natomiast ważny w tej dyskusji jest art. 2 uchwały zmieniającej regulamin Sejmu z 7 marca 2025 r. Może go zacytuję: „w sprawach, o których mowa w pkt 3d załącznika do uchwały zmienianej w art. 1 skierowanych do komisji sejmowych przed dniem wejścia w życie niniejszej uchwały właściwe pozostają te komisje”. W naszej ocenie ten przepis należy interpretować w ten sposób, że projekty ustaw, które zostały skierowane do odpowiednich komisji sejmowych przed wejściem w życie uchwały zmieniającej regulamin Sejmu, pozostają w tych komisjach, czyli odpowiadając na to pytanie – w tej chwili nie ma możliwości skierowania czy też przekierowania chociażby projektu z druku nr 558 do innej komisji niż Komisji Gospodarki i Rozwoju. Czyli w sytuacji, gdyby projekt rządowy został skierowany do tej nowej komisji stałej, której skład zostanie powołany przez Sejm, na tym posiedzeniu Sejmu on zostanie ukonstytuowany, gdyby ten projekt tam trafił, to tutaj nie byłoby już możliwości połączenia tych projektów w trybie art. 40 ust. 4 regulaminu Sejmu, gdyż art. 40 ust. 4 mówi o przypadku skierowania do komisji projektów połączonych tematycznie i rozpatrywanych w tym samym postępowaniu.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#ŁukaszNykiel">Natomiast tu pan poseł mówił o równoległym toczeniu postępowania, to oczywiście jest możliwe, natomiast nie byłoby to postępowanie takie, które jest opisane w art. 40 ust. 4, że powstałoby wspólne sprawozdanie o tych dwóch projektach. Wydaje mi się, że to jest odpowiedź na tę wątpliwość. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#JanuszKowalski">My jako klub parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość, potrafimy popierać dobre rozwiązania, m.in. przedstawione przez pana Ryszarda Petru z Polska 2050 – jak były dobre rozwiązania popieraliśmy te ustawy. Mówimy w tej chwili „sprawdzam”. Jeżeli rzeczywiście chcecie deregulować, to ten projekt Bartłomieja Wróblewskiego skierowany do prac sejmowych przez Prawo i Sprawiedliwość powinien być jak najszybciej procedowany. On był przedyskutowany ze środowiskami biznesowymi, jest po prostu obiektywnie dobry, wyjęty jest spod sporu politycznego.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#JanuszKowalski">Oczywiście zachęcamy również do tego, żeby w tej nowej Komisji do Spraw Deregulacji – byłoby to dobrą praktyką – żeby to Bartłomiej Wróblewski został przewodniczącym tej komisji. Wy macie stronę rządową, my mamy stronę opozycyjną i możemy wspólnie razem jako wszyscy parlamentarzyści pracować nad kwestiami deregulacyjnymi, wyłączając je spod sporu politycznego. Zachęcamy do takiego podejścia i zachęcamy szanownego pana ministra, po tej informacji, którą przed chwileczką otrzymaliśmy, do zielonego światła nad pracą dzisiaj nad tym projektem, bo możemy już w piątek de facto go prawie przyjmować. Każdy dzień jest bardzo ważny, te dobre przepisy przygotowane przez ekspertów, skonsultowane z biznesem mogą wejść w życie.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#JanuszKowalski">Tak jak powiedziałem – każdy projekt, bez względu na to czy to będzie projekt Platformy, Lewicy, Konfederacji, Polski 2050 czy PSL, który będzie dobrym projektem deregulacyjnym, będziemy popierać, wyłączając go spod sporu politycznego, ale mówimy „sprawdzam” i zobaczymy, jak szanowny pan, panie ministrze, który tak właśnie w tej chwili szuka punktu zaczepienia swoim wzrokiem, odpowie na to pytanie. Mówimy „sprawdzam”. Zachęcamy do poparcia i tego projektu, i Bartłomieja Wróblewskiego na szefa Komisji do Spraw Deregulacji.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#RyszardPetru">Pan poseł, pan przewodniczący Sługocki, potem pan poseł Zubowski prosił o głos.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#WaldemarSługocki">Jeszcze jedno pytanie do pana mecenasa czy do państwa mecenasów, pani mecenas i pana mecenasa, żeby być precyzyjnym, przepraszam: czy jednak nie istnieje taka możliwość, żebyśmy w obu przypadkach oba projekty – bo rozumiem, że bezapelacyjnie możemy oba projekty procedować na Komisji Gospodarki i Rozwoju, tu nie ma żadnej co do tego wątpliwości prawnej, gdyby marszałek Sejmu tak skierował i to rozumiem, nie budzi żadnych wątpliwości – ale zastanawiam się, czy nie ma żadnej formuły prawnej, żeby też ten projekt przedstawiony i argumentowany przez pana posła Wróblewskiego procedować w komisji deregulacji.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#WaldemarSługocki">Panie pośle Januszu Kowalski, jeżeli mamy dobre intencje, to myślę, że każda ze stron powinna nieco pójść na kompromis, cofnąć się o jeden krok, żebyśmy mogli zadbać o sprawy polskich przedsiębiorców w takim celu, żebyśmy te projekty rozpatrywali łącznie. Przecież pamięta pan – pracowaliśmy i pracujemy w komisji nadzwyczajnej, gdzie o obu projektach mówimy, dyskutujemy, przedstawiamy różne zapisy, jeżeli są dalej idące, czy gdzie są kwestie sporne i potrafimy to robić. Podczas pierwszego posiedzenia było nieco emocji, być może zupełnie niepotrzebnych, a być może musiały one osiągnąć punkt kulminacyjny, po to, żebyśmy mogli przejść do rzetelnej pracy. Chciałbym zaapelować o to, żeby tego pejoratywnego punktu kulminacyjnego w tej debacie o polskich przedsiębiorcach nie było, tylko żebyśmy od razu podeszli do prac merytorycznych.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#WaldemarSługocki">To, o czym mówił pan minister Michał Jaros, jest faktem, panie pośle, bo to można zweryfikować, sprawdzić. Zresztą pan mecenas mówił także o tym, na jakim etapie i gdzie znajduje się ten druk projektu rządowego, więc gdybyśmy mogli… Proszę zwrócić uwagę, my tu bardzo spokojnie też rozmawiamy i za to bardzo dziękuję, że nie towarzyszą temu emocje, bo one są bardzo pożądane wtedy, kiedy na przykład kibicujemy naszej ukochanej drużynie piłkarskiej czy też innej, ale tu, wtedy, kiedy mamy debatować merytorycznie, to myślę, że są one zbędne. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#WojciechMichałZubowski">Natomiast, panie przewodniczący, szanowni państwo, to, że projekt wpłynął do Sejmu, to że nadano mu numer druku, to o niczym nie świadczy i pan, panie przewodniczący, jako członek danego ugrupowania doskonale wie, że to wcale nie znaczy, że on nie trafi już nie do zamrażalki, ale do tej strefy relaksu, jak powiedział pan Szymon Hołownia i nie wiadomo, jak długo tam będzie po prostu też siedział, a nie sądzę, abyśmy mogli sobie pozwolić na kolejną zwłokę. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#RyszardPetru">Chciałbym poprosić pana posła Kowalskiego, którego kojarzę wyłącznie ze spokojnych wypowiedzi, o wypowiedź, a potem pan poseł Wróblewski.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#JanuszKowalski">Uprzejma prośba o to, aby państwo w tej chwili zadeklarowali, czy pan Bartłomiej Wróblewski – i to jest deklaracja oczywiście polityczna, bo nie jesteście członkami, nie ma tutaj członków komisji, która jeszcze się nie ukonstytuowała – zostanie przewodniczącym po to, żeby nadać tę dynamikę tym wszystkim projektom deregulacyjnym. Z naszej strony jesteśmy w stanie pracować 7 dni, przepraszam – 6 dni w tygodniu po to, żeby te projekty deregulacyjne szły.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#JanuszKowalski">Panie przewodniczący Sługocki, odpowiedź jest po pana stronie.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#RyszardPetru">Uważam też, że rząd powinien przyspieszyć tak, aby nie było obawy co do tego, że opóźniamy projekt PiS, a jednocześnie nie pracujemy nad projektem rządowym. Tu jest apel do pana ministra Jarosa o przekazanie nie tylko w rządzie, ale w ministerstwie, informacji, że Komisja domaga się szybkiej ścieżki, bo to jest najwyższy czas.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#RyszardPetru">Widziałem, że pan poseł Wróblewski się zgłaszał i oddam mu głos, a potem pan poseł Sługocki jeszcze raz.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#BartłomiejWróblewski">Teraz przechodzę do meritum, proszę państwa, otwarło się okno pogodowe dla deregulacji, ale jak każde okno pogodowe trwa ono tylko pewien czas i z tego punktu widzenia uważam, że służy sprawom i nawet temu projektowi rządowemu, niezależnie od tego, do jakiej komisji miałby trafić, gdyby te prace rozpocząć i jak najszybciej je prowadzić, bo to wzmacnia szanse wielopoziomowi, i merytorycznie, i politycznie, żeby także projekt rządowy był szybko procedowany.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#BartłomiejWróblewski">Co więcej, moim zdaniem takie działania zwiększą szansę, że inne dobre projekty, które są przygotowywane, na przykład w zespole pana prezesa Brzoski, żeby one także szybko trafiły do parlamentu i szybko zostały przyjęte. Jeśli my tego dobrego momentu i atmosfery nie wykorzystamy, to wiele wskazuje na to, mamy takie doświadczenia z wielu państw na świecie, bo wyzwanie związane z nadregulacją jest wyzwaniem globalnym, że po prostu w pewnym momencie te prace grzęzną i niewiele z tego wychodzi.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#BartłomiejWróblewski">Dlatego, po pierwsze, chciałbym zaproponować, żebyśmy procedowali ten nasz projekt z druku 558, żebyśmy możliwie daleko tutaj przeszli go dzisiaj i w najbliższych dniach nawet go zakończyli, co daje gwarancję, że przyspieszy to prace nad projektem rządowym i całej sprawie deregulacji pomoże, bo pamiętamy, że te dwa projekty – nasz i rządowy, który w znacznym stopniu też przypomina te propozycje, które my tutaj już rok temu złożyliśmy, że te dwa projekty, nasz i rządowy, to jest dopiero początek deregulacji. To ma być taki impuls, więc dobrze byłoby, żeby ten impuls jak najszybciej został przez nas w parlamencie skonsumowany, żeby też było takie w kraju powszechne przekonanie, że te działania są podejmowane szczerze i że chcemy coś w tej sprawie zrobić dla dobra polskiej gospodarki i polskiego społeczeństwa.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#BartłomiejWróblewski">Tutaj muszę uzupełnić słowa pana przewodniczącego Sługockiego – nie chodzi tylko o przedsiębiorców, chociaż bardzo chodzi o przedsiębiorców, ale też o polskich obywateli, bo wiele propozycji dotyczy całego społeczeństwa. Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#RyszardPetru">Pan poseł Meysztowicz i potem pan poseł Sługocki.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#JerzyMeysztowicz">W związku z tym uważam, że należałoby się wstrzymać do ostatecznej decyzji prezydium Sejmu, gdzie trafi propozycja rządu, do której komisji. Nie wykluczam też, że członkowie Komisji Gospodarki i Rozwoju będą również członkami Komisji do Spraw Deregulacji. W związku z tym ta wymiana informacji będzie na bieżąco i nic nie stoi na przeszkodzie, żeby pierwsza taka ustawa, która zajmuje się deregulacją, była owocem pracy naszej Komisji, a komisja deregulacyjna będzie się zajmować innymi projektami. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#MałgorzataWassermann">W związku z powyższym mam taką propozycję – przejdźmy do procedowania. Jeżeli jest wniosek przeciwny to go przegłosujmy. Albo państwo macie wyraźne stanowisko, że po prostu chcecie zablokować posła Wróblewskiego z jego propozycją, wtedy wyraźcie to w głosowaniu, że jesteście przeciwko, albo przystąpmy do procedowania, bo ustawa nie jest krótka. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#WaldemarSługocki">Po drugie, bardzo odpowiada mi to, o czym powiedział pan poseł Zubowski, któremu też leży na sercu los Polek i Polaków, w tym polskich przedsiębiorców. Też chciałbym, panie pośle, wyjść naprzeciw pańskiemu postulatowi i też chciałbym, żeby projekt przedłożony przez pana posła Wróblewskiego był w tym głównym nurcie. Myślę jednak, panie mecenasie, że znajdziemy rozwiązanie, poprosimy pana marszałka – rozumiem, że pan przewodniczący, poproszę go o to, żeby wziął na siebie pana marszałka Hołownię – żebyśmy jednak te projekty mogli razem procedować tak, żeby oba były w głównym nurcie. Panie pośle, to jest szalenie ważne dla mnie, żebyśmy o obu projektach mówili w głównym nurcie i żebyśmy oba traktowali bardzo serio i równoważnie, co jest szalenie ważne z punktu widzenia dalszych prac. To po drugie.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#WaldemarSługocki">Wreszcie, po trzecie, nie mamy wyjścia oczywiście i proszę nam wybaczyć, mamy przewagę w tej Komisji, wiecie to państwo i pewnie jak będzie głosowanie to je wygramy, ale nie chciałbym, żebyśmy głosowali. Proszę państwa bardzo serdecznie o to, żebyśmy w drodze konsensusu umówili się, że za 2 tygodnie procedujemy oba projekty. Oba projekty za 2 tygodnie – mówię to publicznie. Zróbmy wszystko razem, bez głosowania, to będzie wyraz dobrej woli wszystkich środowisk, które będą nad tym projektem pracować, procedować tę ustawę, żebyśmy bez głosowania potrafili osiągnąć konsensus z tymi wątkami i zobowiązaniami, które wziąłem, panie pośle Januszu, na siebie. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#IzabelaBodnar">Mówię to dlatego, że ta ustawa jest niezwykle obszerna. Nie wiem, czy wszyscy mamy świadomość, co się w tej ustawie mieści. Ta ustawa zawiera w sobie obniżenie VAT na buciki i dziecięce ubranka, schrony, leasing, dotyka kół gospodyń wiejskich, ta ustawa w zasadzie ma tak ogromny zakres, który również może mieć duże konsekwencje budżetowe, więc jeżeli mówimy o deregulacji, o kwestiach znoszenia barier biurokratycznych dla przedsiębiorców głównie, to uważam, że powinniśmy się mimo wszystko jednak na tym skupić, a nie wrzucać do jednego wora tak ogromnych zmian. Z tego co pamiętam, ta ustawa miała kilkaset stron, więc nie chciałabym, żeby przy dobrej woli oczywiście i atmosferze wokół procedowania tego wszystkiego, żebyśmy nie utknęli na zbyt dużej ilości po prostu kwestii i zbyt drogich dla budżetu przy obecnej procedurze deficytu, przekroczenia deficytu. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#RyszardPetru">Proszę bardzo, pan mecenas, Biuro Legislacyjne.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#RyszardPetru">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>