text_structure.xml 33.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MichałJaros">Dzień dobry, witam wszystkich państwa bardzo serdecznie, członków Komisji  oraz zaproszonych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#MichałJaros">Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#MichałJaros">W porządku dziennym posiedzenia mamy rozpatrzenie i zaopiniowanie  dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdania z wykonania budżetu za okres  od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 r. – druk nr 425 wraz z analizą Najwyższej Izby Kontroli – druk nr 464 w zakresie działania Komisji. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam że Komisja przyjmuje zaproponowany porządek dzienny. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#MichałJaros">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Punkt pierwszy: agencja wykonawcza – Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. O zreferowanie tej części budżetowej proszę pana Konrada Wojnarowskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#KonradWojnarowski">Jeśli chodzi o rok 2023, zrealizowane przychody PARP wyniosły 335 000 tys. zł, to jest 75% planu po zmianach. Przychody te pochodziły między innymi z dotacji podmiotowych i celowych z budżetu państwa, w tym na finansowanie projektów Unii Europejskiej – 214 000 tys. zł oraz przychodów pozostałych, w tym z odsetek i zwrotów dotacji z lat ubiegłych 112 000 tys. zł. W 2023 r. PARP poniosła koszty w wysokości 334 000 tys. zł, to jest 72% planu po zmianach. Koszty te m.in. dotyczyły funkcjonowania PARP w kwocie 151 000 tys. zł, w tym 78 000 tys. zł na wynagrodzenia osobowe, realizacji zadań, w ramach których PARP udziela wsparcia innym podmiotom – 102 000 tys. zł oraz pozostałych kosztów – 81 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#KonradWojnarowski">W 2023 r. PARP osiągnęła dodatni wynik netto na poziomie niespełna 1000 tys. zł. Ponadto w 2023 r. PARP przekazała beneficjentom realizującym różnego rodzaju projekty środki w wysokości 2 349 000 tys. zł. W 2023 r. w programach perspektywy  2014-2020 PARP sprawowała nadzór nad realizacją prawie 13 tys. projektów o wartości 14 600 000 tys. zł. Natomiast w programach perspektywy 2021-2027 Agencja zawarła 161 umów na kwotę 1 600 000 tys. zł. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#MichałJaros">Otwieram dyskusję. Ktoś z państwa chciałby zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#MichałJaros">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam że Komisja pozytywnie opiniuje wykonanie budżetu w części agencji wykonawczej – Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Nie widzę głosów sprzeciwu. Dziękuje serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#MichałJaros">W związku z tym przechodzimy do następnej części budżetowej nr 20 – Gospodarka: część 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 8, 44, 49, 55, 56 oraz punkty 3-7 porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#MichałJaros">O zreferowanie wykonania tych części budżetowych bardzo proszę pana ministra Waldemara Sługockiego, sekretarza stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii.  Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#WaldemarSługocki">W roku 2023 zrealizowaliśmy dochody budżetowe w części 20 w wysokości  82 394 tys. zł. Warto zauważyć, że były one wyższe o 37 760 tys. zł od kwoty zaplanowanej w ustawie budżetowej. Wyższe dochody uzyskano przede wszystkim z tytułu wpłat części zysku osiągniętego przez UDT, czyli Urząd Dozoru Technicznego.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#WaldemarSługocki">W ustawie budżetowej ubiegłorocznej, czyli z roku 2023, w naszej części, części  20 – Gospodarka, zaplanowane zostały wydatki na poziomie 944 704 tys. zł. Oczywiście w wyniku zmian dokonanych w roku 2023, wielkość planowanych wydatków budżetu państwa uległa zwiększeniu per saldo o 458 918 tys. zł, to jest do kwoty 1 403 622 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#WaldemarSługocki">Jeżeli chodzi o wydatki, to zostały one zrealizowane w kwocie 1 256 785 tys. zł, co stanowiło blisko 90%, precyzyjnie 89,5% planu po zmianach. Przeznaczyliśmy je w szczególności na sześć głównych obszarów, które chciałbym państwu zaprezentować. Po pierwsze, finansowanie konkursów dla polskich przedsiębiorców w ramach programów  Europejskiej Agencji Kosmicznej, czyli POLSy. Po drugie, realizację programu  wieloletniego, który nosił tytuł: „Program wspierania inwestycji o istotnym znaczeniu  dla gospodarki polskiej w latach 2011-2030”. Po trzecie, udzielanie pomocy w celu ratowania i restrukturyzacji przedsiębiorstw. Po czwarte, sfinansowanie składek do organizacji międzynarodowych. Po piąte, sfinansowanie wsparcia udziału organizacji przedsiębiorców w pracach międzynarodowych grup lub organizacji branżowych. Ostatni punkt, który chcę państwu przybliżyć, to udzielanie pomocy publicznej de minimis na promocję eksportu. Szczegółowe informacje dotyczące pozostałych zrealizowanych wydatków zostały państwu bardzo precyzyjnie przedstawione w materiale, który dołączyliśmy i przesłaliśmy Wysokiej Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#WaldemarSługocki">W ustawie budżetowej na rok 2023, w części budżetowej 20 – Gospodarka, zaplanowane zostały również wydatki budżetu środków europejskich. Zaplanowaliśmy je w wysokości 51 304 tys. zł. Przy czym w ciągu ubiegłego roku limit tych wydatków został zmniejszony do wysokości 50 363 tys. zł. Zrealizowane wydatki w kwocie 39 942 tys. zł stanowiły blisko 80% planu po zmianach, dokładnie 79,3%, które zostały poniesione na wdrażanie programów operacyjnych. Przede wszystkim, co pewnie państwa nie dziwi, jest to związane z zakresem funkcjonowania resortu, czyli programu operacyjnego Inteligentny Rozwój i programu operacyjnego Polska Cyfrowa. Oba te programy, co także chyba nie jest dla nikogo zaskoczeniem, były realizowane jeszcze w ramach minionej perspektywy finansowej 2014-2020, dla której Polska miała 82 500 000 tys. euro globalnie.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#WaldemarSługocki">W ustawie budżetowej na rok 2023 zmniejszono plany finansowe państwowych osób prawnych nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw gospodarki, czyli ministra rozwoju i technologii: Urzędu Dozoru Technicznego, Polskiego Centrum Akredytacji, a także agencji wykonawczej podległej ministrowi, czyli Polskiej Agencji Kosmicznej. Należy ponadto zauważyć, że minister właściwy do spraw gospodarki jest także dysponentem funduszu rekompensat pośrednich kosztów emisji.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#WaldemarSługocki">Polska Agencja Kosmiczna jako agencja wykonawcza, realizuje zadania w zakresie badań i rozwoju techniki kosmicznej, w tym – jak państwo wiecie, zwłaszcza członkowie grupy ds. kosmosu, inżynierii satelitarnej oraz ich zastosowania dla celów użytkowych, gospodarczych i obronnych, co zyskuje na znaczeniu w kontekście bezpieczeństwa państwa, ale także naukowych, zwłaszcza w obecnych czasach. Do zadań Agencji, co – myślę – dla nikogo nie będzie zaskoczeniem, należy m.in. inicjowanie, przygotowanie i wdrażanie założeń głównych kierunków badań oraz programów rozwoju w dziedzinie badania i użytkowania przestrzeni kosmicznej, zapewnienie spójności polskiej polityki kosmicznej realizowanej w ramach programów UE, reprezentowanie polskiego interesu gospodarczego i naukowego w dziedzinie badani oraz użytkowania przestrzeni kosmicznej na arenie międzynarodowej, a także prowadzenie rejestru obiektów wypuszczonych w przestrzeń kosmiczną. Oczywiście współpraca Polskiej Agencji Kosmicznej ze środowiskiem europejskim odbywa się głównie w ramach Europejskiej Agencji Kosmicznej.  Jak państwo wiecie, współpraca ta ulega intensyfikacji ze względu na zwiększenie składki państwa polskiego, stąd też aktywność Polski na arenie Europejskiej Agencji Kosmicznej jest zdecydowanie większa niż w latach poprzednich. Jeżeli chodzi o wynik finansowy brutto agencji, na koniec roku 2023 to wyniósł on 559 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#WaldemarSługocki">Kolejnym z podmiotów, o którym chcę krótko powiedzieć, jest Polskie Centrum  Akredytacji. Przedstawię Państwu ogólny obraz i optykę, a szczegółowe informacje znajdują się w przesłanym przez nas materiale. Polskie Centrum Akredytacji jest krajową jednostką akredytującą, upoważnioną do akredytacji jednostek certyfikujących, kontrolujących laboratoriów badawczych i wzorujących oraz innych podmiotów prowadzących oceny zdolności i weryfikacje na podstawie ustawy z dnia 13 kwietnia 2016 r. o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku. Odnosząc się do minionego roku, PCA wypracowało zysk brutto w wysokości 1 613 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#WaldemarSługocki">Kolejnym z podmiotów jest Urząd Dozoru Technicznego, który realizuje zadania ustawowe związane ze sprawowaniem dozoru technicznego w Polsce. Przypomnę tylko, że w 2023 r. UDT wypracował zysk brutto w wysokości 131 606 tys. zł. Urząd Dozoru Technicznego ma wpłacić do budżetu państwa 30% zysku wypracowanego w 2023 r., co stanowi 39 482 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#WaldemarSługocki">Kolejnym elementem, który chcę państwu przedstawić, jest Fundusz Rekompensat Pośrednich Kosztów Emisji. Oczywiście jest to państwowy fundusz celowy. Dysponentem funduszu jest ministerstwo, które mam przyjemność reprezentować, czyli minister właściwy do spraw gospodarki. Fundusz nie posiada osobowości prawnej, nie był dotowany ze środków budżetu państwa i nie generuje kosztów własnych. Funkcjonuje w formie wyodrębnionego konta bankowego, obsługiwanego przez pracowników Ministerstwa Rozwoju i Technologii. Celem przyznawania przedsiębiorcom rekompensat jest poprawa warunków konkurencyjnych dla krajowego przemysłu energochłonnego, narażonego na ryzyko ucieczki emisji z powodu znacznych kosztów pośrednich gazów cieplarnianych zawartych w cenie energii elektrycznej. Jak państwo wiecie, jest to poważne wyzwanie, z którym borykamy się także w roku bieżącym. Wnioski o przyznanie rekompensat składane są do prezesa Urzędu Regulacji Energetyki.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#WaldemarSługocki">W 2023 r. wydano 95 decyzji o przyznaniu rekompensat na łączną kwotę  1 746 026 tys. zł. Różnica pomiędzy planowaną kwotą a rzeczywistymi wydatkami wynika z faktu, że nie ma możliwości precyzyjnego oszacowania kwoty środków,  z których przedsiębiorcy skorzystają. Mechanizm ten jest instrumentem dobrowolnym, każdy z podmiotów gospodarczych w sposób dobrowolny do niego przystępuje, składa odpowiedni wniosek, aby uzyskać odpowiednie rekompensaty. Warto również dodać, że wysokość rekompensat zależy m.in. od zużycia energii na procesy produkcyjne  właśnie w tychże podmiotach gospodarczych. Na koniec roku 2023 stan funduszu wyniósł 5 387 767 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#WaldemarSługocki">Jeśli pan przewodniczący oraz Wysoka Komisja pozwolą, chciałbym podkreślić, dość skromnie, ale jednoznacznie, że Najwyższa Izba Kontroli oceniła pozytywnie wykonanie budżetu przez ministra rozwoju i technologii w części 20 – Gospodarka w roku 2023. Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#MichałJaros">Teraz, skoro mówił pan o Najwyższej Izbie Kontroli, poproszę o zabranie głosu pana Macieja Maciejewskiego, pełniącego obowiązki dyrektora Departamentu Gospodarki, Skarbu Państwa i Prywatyzacji NIK. Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#MaciejMaciejewski">Mogę tutaj szybko, tylko w charakterze dodatkowej informacji, przytoczyć te nieprawidłowości w skrócie. Otóż stwierdzone nieprawidłowości dotyczyły opóźnień w blokowaniu wydatków przeznaczonych na zakupy wyposażenia serwerowni, nierzetelnego procedowania uruchomienia środków z rezerwy celowej na sfinansowanie umowy z Europejską Agencją Kosmiczną, nierzetelnego rozpatrywania aneksu do umowy dotacji podmiotowej zawartej z Polską Agencją Inwestycji i Handlu, a także nierzetelnego przeprowadzenia procesu weryfikacji wniosku prezesa Polskiej Agencji Kosmicznej dotyczącego zwiększenia dotacji celowej, co skutkowało udzieleniem dotacji w wysokości nadmiernej o 5 tys. zł, a także nierzetelności działania polegającej na zbyt późnym wszczęciu postępowania o zamówienie publiczne, co skutkowało naruszeniem prawa zamówień publicznych. NIK zaopiniowała pozytywnie także prawidłowość sporządzenia łącznych sprawozdań za 2023 r. przez dysponenta części 20 – Gospodarka oraz sprawozdań jednostkowych urzędu obsługującego ministra właściwego ds. gospodarki.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#MaciejMaciejewski">Kontrolowaliśmy również Fundusz Rekompensat Pośrednich Kosztów Emisji,  o którym pan minister również wspominał. Oceniliśmy pozytywnie wykonanie planu finansowego funduszu. W sposób prawidłowy gromadzono przychody i deponowano wolne środki pieniężne. Wydatki zbadane na próbie 41,9%, dokonano w sposób legalny i celowy na wypłatę rekompensat pieniężnych przedsiębiorcom sektorów i podsektorów energochłonnych. NIK opiniuje również pozytywnie prawidłowość sporządzenia rocznych sprawozdań budżetowych oraz kwartalnych sprawozdań z wykonania planu finansowego funduszu. Kwoty wykazane w sprawozdaniach były zgodne z tymi, które wynikają z ewidencji księgowej. System stosowany w kontroli zarządczej  zapewniał w sposób racjonalny prawidłowość sporządzania sprawozdań. To tyle, jeśli chodzi  o część 20 i fundusz.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#MaciejMaciejewski">Teraz, jeżeli chodzi o również wspomniane POLSA, UDT, PCA, chciałbym tylko informacyjnie przypomnieć dla tych państwa, którzy nie wiedzą, że za rok 2023 NIK nie przeprowadzała w tych jednostkach kontroli, co jest zgodne z przyjętą już od kilku lat metodologią postępowania. Wynika to m.in. z analiz ryzyka, które są prowadzone na bieżąco, z analiz informacji medialnych oraz z opinii i zapytań parlamentarzystów, jeśli te na to pozwalają. Natomiast jeśli wydatki były niższe niż założone według przyjętego algorytmu, wówczas kontrola cykliczna odbywa się tylko co kilka lat. Tak że w tych jednostkach, które wymieniłem kontroli za 2023 r. nie było. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#MichałJaros">Otwieram dyskusję. Czy są głosy w dyskusji? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#MichałJaros">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam że Komisja pozytywnie opiniuje wykonanie budżetu w zakresie części 20 – Gospodarka: części 83 rezerwy celowe w zakresie pozycji 8, 44, 49, 55 i 56 oraz punktów 3-7 porządku dziennego. Sprzeciwu nie słyszę. Dziękuję serdecznie panu ministrowi i jego zespołowi.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#MichałJaros">A teraz część następna, część budżetowa 49 – Urząd Zamówień Publicznych.  O zreferowanie tej części budżetowej proszę pana Huberta Nowaka. Bardzo proszę, panie prezesie.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#HubertNowak">Głównymi źródłami uzyskanych dochodów w roku 2023 były, po pierwsze, opłaty z tytułu wpisów od odwołań wnoszonych w postępowaniach odwoławczych do Krajowej Izby Odwoławczej w łącznej kwocie 27 762 tys. zł, to jest 108,9% ustawy budżetowej i 118,9% wykonania za rok 2022. Drugim źródłem uzyskanych w 2023 r. dochodów były środki uzyskane z tytułu wpłaconych kar pieniężnych w kwocie 187 tys. zł. Tutaj również nastąpił wzrost, stanowiący 208,1% ustawy budżetowej i 35,3% wykonania za 2022 r. Inne dochody nieplanowane stanowiły łącznie kwotę 39 tys. zł i zostało to wykonane w 163% w stosunku do założeń.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#HubertNowak">Jeżeli chodzi o wydatki budżetu państwa, Urząd w 2023 r. zrealizował wydatki na ogólną kwotę 44 583 tys. zł, to jest w wysokości 86,1% kwoty wydatków określonych w znowelizowanej ustawie budżetowej na rok 2023 i w wysokości 83,3% budżetu po zmianach na 2023 r. Wydatki, które nie wygasły z końcem 2023 r., nie wystąpiły. W porównaniu do wydatków zrealizowanych w 2022 r. wydatki zrealizowane w 2023 r. stanowiły 110%.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#HubertNowak">W 2023 r. w Urzędzie największe wydatki poniesiono na wynagrodzenia i pochodne, to jest w kwocie 29 500 tys. zł, to jest 66% wydatków ogółem oraz grupę wydatków bieżących w kwocie 13 000 tys. zł, to jest 29% wykonanych wydatków ogółem. Jeżeli chodzi o wynagrodzenia, to w planie po zmianach w wydatkach budżetu państwa i w wydatkach budżetu środków europejskich w urzędzie na 2023 r. przewidziano środki na wynagrodzenia w kwocie 25 011 tys. zł. W 2023 r. wypłaty wynagrodzeń wyniosły łącznie 24 751 tys. zł, co stanowiło 99% wydatków przewidzianych na ten cel w budżecie urzędu po zmianach. W przeliczeniu na pełne etaty przeciętne średnioroczne zatrudnienie w Urzędzie w 2023 r. zmniejszyło się o jeden etat, z 195 etatów do 194. W 2023 r. w Urzędzie ogółem nastąpił wzrost przeciętnego wynagrodzenia o 3,4% w stosunku do poprzedniego roku. Wzrost kwoty ogółem wypłaconych wynagrodzeń w 2023 r. w stosunku do 2022 r. wynikał z zwiększonego funduszu wynagrodzeń o 681 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#HubertNowak">Jeżeli chodzi o wydatki budżetu środków europejskich, w ustawie budżetowej na rok 2023 zaplanowane zostały wydatki w wysokości 601 tys. zł przeznaczone na realizację programu operacyjnego „Wiedza, edukacja i rozwój”. W ramach wyżej wymienionego programu w 2023 r. roku Urząd poniósł wydatki kwalifikowane w kwocie 59 tys. zł, co stanowiło 98% planu po zmianach.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#HubertNowak">Szczegółowe informacje zostały przekazane Komisji w materiałach. Jeżeli jest potrzeba szczegółowych wyjaśnień, to jestem do dyspozycji. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#MichałJaros">Otwieram dyskusję. Czy są jakieś głosy w dyskusji? Nie widzę. Zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#MichałJaros">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja pozytywnie opiniuje wykonanie budżetu w części 49 – Urząd Zamówień Publicznych. Nie słyszę. Dziękuję serdecznie, panie prezesie.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#MichałJaros">W związku z tym przechodzimy do punktu następnego. Część budżetowa 53 – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. O zreferowanie tej części budżetowej proszę pana Daniela Mańkowskiego, wiceprezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.  Bardzo proszę, panie prezesie.</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#DanielMańkowski">Dochody budżetowe na rok 2023, zgodnie z ustawą budżetową po nowelizacji, zaplanowano w wysokości 112 717 tys. zł. Dochody zostały wykonane w wysokości 189 297 tys. zł, co stanowi 168% planu. Uzyskane zostały przede wszystkim z wpływu z tytułu kar pieniężnych nakładanych przez prezesa urzędu na podmioty gospodarcze, za łamanie przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Ponadto na rzecz Funduszu Edukacji Finansowej zostały przekazane środki w wysokości 11 940 tys. zł, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów, środki te nie stanowiły dochodów urzędu.</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#DanielMańkowski">Wydatki budżetowe w części 53 zostały zrealizowane w kwocie 136 232 tys. zł, co stanowiło 99% planu po zmianach na 2023 r. Wyższe wykonanie budżetu UOKiK w 2023 r. w stosunku do 2022 r. wynikało przede wszystkim z otrzymania środków z rezerwy celowej, przeznaczonych m.in. na sfinansowanie dodatków służby cywilnej oraz dodatkowego wynagrodzenia rocznego wraz z pochodnymi dla urzędników służby cywilnej mianowanych i zatrudnionych w Urzędzie. Ponadto na wzrost poniesionych wydatków wpłynął przede wszystkim wzrost wynagrodzeń w sferze budżetowej, minimalnych wynagrodzenia oraz cen usług i produktów.</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#DanielMańkowski">W strukturze wydatków według grup ekonomicznych największą pozycję stanowiły wydatki bieżące, to jest 91% łącznych wydatków. Następnie wydatki na współfinansowanie projektów z udziałem Unii Europejskiej – 4%, wydatki majątkowe – 3%, dotacje – 1% oraz świadczenia na rzecz osób fizycznych również 1%. W zakresie wydatków majątkowych wydatkowano kwotę 4349 tys. zł, w ramach tej kwoty Urząd zrealizował wydatki inwestycyjne na wykonanie aktualizacji dokumentacji projektowo-kosztorysowej termomodernizacji budynku UOKiK. Jest to stary budynek z lat 50. wymagający inwestycji w tym zakresie, a także modernizacji sieci LAN i scalenia układu zasilania elektroenergetycznego budynku w celu utrzymania dalszych efektów korzyści związanych z oszczędnościami wynikających z tych remontów, sieciowania centrali pożarowej w budynku. Łącznie stanowiło to 42% wydatków majątkowych. Pozostałe 58% zostało poniesione na zakup sprzętu laboratoryjnego, zakres Urzędu to również trzy laboratoria badające bezpieczeństwo produktów, z których wszyscy państwo na co dzień korzystają, sprzętu informatycznego i oprogramowania.</u>
          <u xml:id="u-1.39" who="#DanielMańkowski">Dotacje na łączną kwotę 1600 tys. zł zostały zrealizowane w 100%. W ramach  tej dotacji sfinansowano zadanie: „Poradnictwo konsumenckie – ABC młodego konsumenta” oraz „Młodzież z prawem na czasie”. Były to zajęcia edukacyjne dla najmłodszych z zakresu ochrony praw konsumentów. Wydatki na współfinansowanie projektu z udziałem środków europejskich zostały zrealizowane w łącznej wysokości 6077 tys. zł, to jest 96% planu po zmianach. W ramach tej kwoty zostały zrealizowane m.in. takie przedsięwzięcia jak Europejskie Centrum Konsumenckie, czy współfinansowanie  polskiej prezydencji w Międzynarodowej Sieci Ochrony Konsumentów ICPEN.</u>
          <u xml:id="u-1.40" who="#DanielMańkowski">Wydatki na wynagrodzenia wraz z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym wyniosły 82 489 tys. zł. W stosunku do roku 2022 ich wykonanie wzrosło o 6148 tys. zł, to jest o 8%. Wynika to przede wszystkim z otrzymania środków z rezerwy celowej, podwyżek wynagrodzeń oraz wypłaty w 2023 r. dodatków motywacyjnych przyznanych nowelizacją ustawy budżetowej oraz rezerwą celową. Przeciętne zatrudnienie w przeliczeniu na pełnozatrudnionych wynosi 580 osób i w porównaniu do przeciętnego zatrudnienia w 2022 r. wzrosło o 3%, to jest o 17 osób.</u>
          <u xml:id="u-1.41" who="#DanielMańkowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, dziękując za uwagę, proszę o przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu części 53 – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów za poprzedni rok. Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.42" who="#MichałJaros">Otwieram dyskusję. Czy są jakieś głosy w dyskusji? Jeśli nie ma głosu w dyskusji, to przechodzę dalej.</u>
          <u xml:id="u-1.43" who="#MichałJaros">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam że Komisja pozytywnie opiniuje wykonanie budżetu w części 53 – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Sprzeciwu  nie słyszę. Dziękuję serdecznie, panie prezesie.</u>
          <u xml:id="u-1.44" who="#MichałJaros">Teraz kolejna część budżetowa, to jest część budżetowa 65 – Polski Komitet Normalizacyjny. O zreferowanie tej części budżetowej proszę panią Teresę Sosnowską, zastępcę prezesa Polskiego Komitetu Normalizacyjnego. Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.45" who="#TeresaSosnowska">Przechodząc do meritum, dochody budżetowe w 2023 r. W 2023 r. PKN przekazał do budżetu państwa dochody z tytułu sprzedaży produktów i usług PKN w wysokości 13 373 tys. zł, co stanowi 107% planu oraz 106% dochodów wykonanych w roku 2022. Ponadto PKN przekazał do budżetu 655 tys. zł z tytułu podatku VAT oraz 421 tys. zł z Komisji Europejskiej, stanowiących dofinansowanie do tłumaczenia zharmonizowanych norm europejskich. Jeśli chodzi o wydatki budżetowe, wydatki budżetowe w PKN w roku 2023 wyniosły 39 415 tys. zł i zostały wykonane w 96% w stosunku do planu wydatków oraz w 103% w stosunku do wykonania w roku 2022. Wydatki bieżące wyniosły 39 158 tys. zł, a wydatki majątkowe wyniosły 258 tys. zł. Ponad 63% wydatków bieżących, to jest 24 693 tys. zł, stanowiły wynagrodzenia osobowe, w tym dodatkowe nagrody roczne, pochodne od wynagrodzeń, odpis na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych oraz wypłaty na Pracownicze Plany Kapitałowe.</u>
          <u xml:id="u-1.46" who="#TeresaSosnowska">Średnie zatrudnienie w 2023 r. wynosiło 225 pełnozatrudnionych, w tym dwóch członków kierownictwa. W samym pionie normalizacji, który odpowiada za organizowanie i koordynowanie prac normalizacyjnych, a także nadzorowanie poprawności procesu normalizacji, to były 133 osoby. Te 133 osoby koordynują pracę 3824 osób reprezentujących 1327 różnych podmiotów zorganizowanych w 304 organach technicznych działających przy PKN. Średnie wynagrodzenie miesięczne bez kierownictwa i bez dodatkowego wynagrodzenia rocznego wyniosło 7047 zł 64 gr.</u>
          <u xml:id="u-1.47" who="#TeresaSosnowska">Pozostałe istotne wydatki to 5083 tys. zł na relacje zewnętrzne, z czego 4651 tys. zł to wydatki na składki do normalizacyjnych organizacji międzynarodowych i europejskich. Członkostwo w tych organizacjach umożliwia aktywny udział zainteresowanych stron z Polski w opracowaniu norm międzynarodowych i europejskich. Poza tym, członkostwo PKN w europejskich organizacjach normalizacyjnych umożliwia harmonizację polskiego prawa technicznego z europejskim, co jest podstawą jednolitego rynku europejskiego. Pozostałe wydatki to podróże zagraniczne związane z reprezentowaniem  Polski w międzynarodowych i europejskich organizacjach normalizacyjnych, popularyzacja i promocja normalizacji oraz edukacja normalizacyjna. Na informatykę,  bez inwestycji, wydano 4520 tys. zł – były to wydatki związane z zapewnieniem wsparcia,  utrzymaniem i rozwojem systemów IT oraz infrastruktury IT, a także zakupem wsparcia dla oprogramowania licencjonowanego. Na prace normalizacyjne przeznaczono 753 tys. zł, w głównej mierze na pokrycie kosztów opracowania polskich wersji językowych norm europejskich i międzynarodowych, zgodnie z priorytetami ustalonymi przez Radę Normalizacyjną działającą przy PKN W ubiegłym roku opublikowano  1374 polskie normy i polskie dokumenty normalizacyjne. Pozostałe wydatki w kwocie około 4069 tys. zł to koszty utrzymania oraz inne wydatki administracyjno-gospodarcze, szkolenia dla pracowników, szkolenia dla klientów, a także wydatki związane z organizacją sprzedaży i udzielaniem informacji normalizacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-1.48" who="#TeresaSosnowska">Wydatki majątkowe w wysokości 258 tys. zł przeznaczono na zakup systemu wspierającego prowadzenie prac normalizacyjnych w żądanym formacie, na to wydano 123 tys. zł; zakup urządzeń wielofunkcyjnych, na to wydano 80 tys. zł oraz zakup i montaż klimatyzatora w budynku PKN, na to wydano 55 tys. zł. Dziękuję bardzo.  Proszę o przyjęcie wykonania budżetu PKN.</u>
          <u xml:id="u-1.49" who="#MichałJaros">Teraz poproszę kolejny raz o zabranie głosu pana Macieja Maciejewskiego, pełniącego obowiązki dyrektora Departamentu Gospodarki Skarbu Państwa i Prywatyzacji w NIK. Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
          <u xml:id="u-1.50" who="#MichałJaros">Otwieram dyskusję. Czy są jakieś głosy w dyskusji? Nie widzę. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.51" who="#MichałJaros">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam że Komisja pozytywnie opiniuje wykonanie budżetu w części 65 – Polski Komitet Normalizacyjny. Nie słyszę, w związku  z tym zostało przyjęte. Bardzo dziękuję, pani prezes.</u>
          <u xml:id="u-1.52" who="#MichałJaros">Przechodzimy do następnego punktu, to jest część budżetowa 85 – budżety wojewodów ogółem w zakresie działów 150 – przetwórstwo przemysłowe oraz 500 – handel. O zreferowanie tego punktu poproszę panią Aleksandrę Szwemberg, dyrektora Departamentu Finansowania Sfery Gospodarczej w Ministerstwie Finansów. Bardzo proszę, pani dyrektor.</u>
          <u xml:id="u-1.53" who="#AleksandraSzwemberg">Jeśli chodzi o dział 150, w ustawie budżetowej na 2023 r. ani dochody, ani wydatki nie były planowane. Zrealizowane dochody wyniosły 11 tys. zł i były to nieplanowane wpływy ze zwrotów dotacji wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem wraz z odsetkami oraz wpływy z rozliczeń zwrotów z lat ubiegłych. Dochody te zostały zrealizowane w województwach dolnośląskim i opolskim. Jeśli chodzi o wydatki w dziale 150, to w wyniku uruchomienia środków z rezerwy ogólnej na podstawie zarządzenia prezesa Rady Ministrów środki w wysokości 2200 tys. zł zostały przeznaczone na dotację celową dla miasta Chełm na dofinansowanie zadania własnego pod nazwą „Zakup nieruchomości położonej w Chełmie przy ulicy generała Gustawa Orlicz-Deresza 3 z przeznaczeniem na utworzenie hubu technologicznego Centrum Rozwoju Regionalnego”.</u>
          <u xml:id="u-1.54" who="#AleksandraSzwemberg">W przypadku działu 500 – Handel w ustawie budżetowej na 2023 r., dochody zostały zaplanowane w kwocie 2980 tys. zł, a wykonane w wysokości 4261 tys. zł. Dochody  te pochodziły przede wszystkim z wpływów z grzywien, mandatów i innych kar pieniężnych oraz usług świadczonych przez Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej. Dochody te były realizowane we wszystkich województwach.</u>
          <u xml:id="u-1.55" who="#AleksandraSzwemberg">Jeśli chodzi o wydatki w dziale 500, zostały zaplanowane w kwocie 105 135 tys. zł, a zrealizowane w wysokości 126 073 tys. zł, to jest około 99,5% planu po zmianach. Wydatki te zostały przeznaczone na działalność WIIH we wszystkich województwach i wyniosły 120 219 tys. zł. Z tej kwoty finansowane były świadczenia na rzecz osób fizycznych w wysokości 289 tys. zł oraz Wydatki bieżące – 119 550 tys. zł. na wynagrodzenia wraz z pochodnymi oraz pozostałe wydatki bieżące związane z funkcjonowaniem inspektoratów, a także na wydatki majątkowe na sfinansowanie zakupów inwestycyjnych w inspektoratach – 380 tys. zł. Pozostałe wydatki w wysokości 5853 tys. zł zostały wydatkowane na wypłatę rekompensat, o których mowa w ustawie o ochronie granicy państwowej, w związku z zawieszeniem ruchu na przejściach granicznych w województwie podlaskim, w łącznej wysokości 2653 tys. zł. Ponadto, z rezerwy ogólnej na zarządzenie prezesa Rady Ministrów przekazano dotację celową dla gminy Łapy na dofinansowanie realizacji zadania własnego pod nazwą „Pierwszy etap inwestycji w zakresie budowy terenów targowo-rekreacyjnych w gminie Łapy” w wysokości 3200 tys. zł.  Bardzo dziękuję za uwagę. Proszę o pozytywne zaopiniowanie budżetu w tej części i działach.</u>
          <u xml:id="u-1.56" who="#MichałJaros">Otwieram dyskusję. Czy są jakieś głosy w dyskusji? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.57" who="#MichałJaros">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam że Komisja pozytywnie opiniuje  wykonanie budżetu w części 85 – budżety wojewodów ogółem w zakresie działów  150 – przetwórstwo przemysłowe i 500 – handel. Nie słyszę sprzeciwu. Dziękuję serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-1.58" who="#MichałJaros">Komisja musi przyjąć opinię dla Komisji Finansów Publicznych oraz wyznaczyć posła upoważnionego do reprezentowania opinii na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.59" who="#MichałJaros">Proponuję, aby reprezentantką stanowiska Komisji w Komisji Finansów Publicznych była pani posłanka Weronika Smarduch. Czy pani posłanka się zgadza?</u>
          <u xml:id="u-1.60" who="#MichałJaros">Proponuję by w konkluzji opinii dla Komisji Finansów Publicznych napisać: „Po zapoznaniu się z przedłożonymi dokumentami, wysłuchaniu szczegółowych informacji dysponentów poszczególnych części budżetowych i stanowiska przedstawiciela Najwyższej Izby Kontroli, Komisja pozytywnie opiniuje sprawozdanie z wykonania budżetu państwa w 2023 roku w powyższym zakresie. Wobec braku uwag i zastrzeżeń oraz wobec pozytywnych opinii Najwyższej Izby Kontroli o wykonaniu poszczególnych części budżetowych.</u>
          <u xml:id="u-1.61" who="#MichałJaros">Komisja upoważniła posłankę Weronikę Smarduch do przedstawienia niniejszej  opinii na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych”.</u>
          <u xml:id="u-1.62" who="#MichałJaros">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam że Komisja przyjmuje opinię dla Komisji Finansów Publicznych. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.63" who="#MichałJaros">Szanowni państwo, drodzy goście, panie posłanki, panowie posłowie, na tym wyczerpaliśmy porządek posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-1.64" who="#MichałJaros">Protokół dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-1.65" who="#MichałJaros">Zamykam posiedzenie Komisji Gospodarki i Rozwoju. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>