text_structure.xml
22 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#AndrzejKosztowniak">Mamy do zrealizowania dwa punkty w porządku dziennym. Pierwszym z nich jest omówienie informacji na temat szacunkowych danych o wykonaniu budżetu państwa za rok 2023, w punkcie drugim mamy omówienie realizacji budżetu państwa w pierwszym kwartale 2024 r.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#AndrzejKosztowniak">Dziękuję za przybycie na dzisiejsze posiedzenie. Proszę państwa, na początku chciałbym przekazać uwagę techniczną. Chciałbym, żebyśmy spotykali się w naszej podkomisji przynajmniej raz na kwartał, abyśmy na bieżąco śledzili sobie te kwartały. Tym samym proszę o uwzględnienie tego w pracach pani minister, bo zapewne na co dzień będziemy mieć ze sobą do czynienia i możliwość współpracy.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#AndrzejKosztowniak">Pani minister, oddaję głos w punkcie pierwszym. Gorąco proszę o zabranie głosu.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#HannaMajszczyk">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, zacznę oczywiście od informacji w sprawie szacunkowego wykonania budżetu państwa za rok 2023. Może tutaj krótka informacja. Szacunkowe informacje dotyczące wykonania budżetu państwa za rok 2023 zostały opublikowane przez Ministerstwo Finansów na początku lutego bieżącego roku i oczywiście od tego czasu zachodzą pewne zmiany. Naturalnie ostateczne informacje będą przedstawione parlamentowi, konkretnie Sejmowi, w sprawozdaniu z wykonania budżetu za rok 2023.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#HannaMajszczyk">Odnosząc się szczegółowo do wykonania, do szacunków, które posiadamy, to według szacunkowych danych z roku 2023 dochody budżetu państwa zostały zrealizowane w kwocie 574 100 000 tys. zł, co stanowi 95,5% planu, czyli nie zostały one wykonane w całości, o czym powiemy w dalszej części – w jakim konkretnie obszarze i dlaczego. Jeżeli chodzi o wydatki budżetu państwa, zostały one zrealizowane w kwocie 659 700 000 tys. zł, co stanowi 95,1% planu. Deficyt budżetu państwa został zrealizowany w kwocie 85 600 000 tys. zł, co stanowi 93,7% planu. Dochody w ogóle zrealizowane w roku 2023 w stosunku do roku… wprawdzie nie zostały w pełni zrealizowane, o czym powiedziałam przed chwilą, natomiast były tak czy inaczej wyższe od dochodów zrealizowanych w roku 2022 o kwotę 69 300 000 tys. zł. Wykonanie poszczególnych kategorii dochodów w stosunku do planu z ustawy budżetowej na rok 2023 było następujące: dochody z podatku od towarów i usług wyniosły 244 300 000 tys. zł, co stanowi 89,5% planu, dochody z podatku dochodowego od osób prawnych wyniosły 67 900 000 tys. zł, co stanowi 87,5% planu na rok 2023, dochody z podatku dochodowego od osób fizycznych wyniosły 91 700 000 tys. zł – i tutaj było przekroczenie planowanych dochodów, te zrealizowane dochody stanowiły 109,7% planu, dochody z podatku akcyzowego wyniosły 84 800 000 tys. zł i też były wyższe od planowanych – stanowiły 101,2% planu. Dochody niepodatkowe wyniosły 63 800 000 tys. zł i też były wyższe od zaplanowanych – stanowiły 105% planu.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#HannaMajszczyk">Dochody budżetu państwa w 2023 r. zostały zaplanowane de facto w znowelizowanej… Ta kwota, do której się odnosimy jako zrealizowanej lub niezrealizowanej w poszczególnych segmentach, została określona w znowelizowanej ustawie budżetowej na rok 2023. Została ona określona na 601 400 000 tys. zł, natomiast wykonanie stanowiło, o czym już mówiłam, 574 100 000 tys. zł i było niższe o 27 300 000 tys. zł w stosunku do kwoty planowanej. Oceniając wykonanie dochodu w roku 2023, należy wziąć pod uwagę liczne okoliczności, które miały wpływ na zrealizowanie dochodów w poszczególnych segmentach, szczególnie jeżeli chodzi o podatki dochodowe, ale również podatek od towarów i usług. Tutaj należy uwzględnić, że wpływy z podatku dochodowego od osób prawnych ogółem – to jest łącznie część wpływów trafiająca do budżetu państwa oraz część przekazywana do jednostek samorządu terytorialnego – wzrosły w 2023 r. o 4 400 000 tys. zł w ujęciu rok do roku. W przypadku podatku dochodowego od osób fizycznych dynamika w roku 2023 nie jest łatwa do porównania, ponieważ w roku 2023 z podatku dochodowego zostały przekazane jednorazowo środki do jednostek samorządu terytorialnego w wysokości 13 700 000 tys. zł. Czyli te udziały, które de facto z mocy ustawy przypadałyby dla budżetu państwa, zostały przekierowane do jednostek samorządu terytorialnego. Bez przekazania dodatkowych środków dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2022 dochody w 2023 byłyby wyższe o 12,1% w ujęciu rok do roku.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#HannaMajszczyk">Na wykonanie dochodów z podatku od towarów i usług w 2023 r. miały wpływ różne rozwiązania antyinflacyjne, które obowiązywały w roku 2023, jak również te, które działały w roku 2022 i miały jeszcze jakieś skutki przechodzące. Negatywne dla dochodów z podatku od towarów i usług były efekty tarcz antyinflacyjnych z roku 2022, które miały swoje konsekwencje i przełożenie jeszcze w pierwszych miesiącach roku 2023. Również pewne negatywne efekty dla dochodów z podatku od towarów i usług w roku 2023 wystąpiły w związku z objęciem tarczami wyrobów energetycznych w roku 2022, na przykład rozliczanie zaliczek za prąd, które nastąpiło dopiero w roku 2023. Poziom dochodów z podatku VAT w 2023 r. obniżały również inne rozwiązania osłonowe, które nie były związane z obniżeniem stawek VAT, ale z kontrolowaniem cen niektórych towarów i obniżały one bezpośrednio podstawę do opodatkowania podatkiem od towarów i usług.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#HannaMajszczyk">W roku 2023 zaobserwowano również negatywny efekt przesunięcia w strumieniu dochodów dla wpływów podatku VAT w związku z wprowadzeniem mechanizmu odwrotnego obciążenia w zakresie dostaw niektórych produktów energetycznych. Natomiast w 2023 r. na wykonanie dochodów z akcyzy wpływ miało wycofanie tarczy antyinflacyjnej. Jak wspominałam na początku, wykonanie tych dochodów z akcyzy było nieco wyższe w stosunku do planu i właśnie było to efektem m.in. wycofania tarczy antyinflacyjnej, która w roku 2022 obniżała stawki na niektóre paliwa silnikowe i energię elektryczną oraz wprowadzała zwolnienia dla energii elektrycznej wykorzystywanej przez gospodarstwa domowe. Na wykonanie dochodów z podatku akcyzowego miało również przełożenie podwyższenie od 2023 r. o 5% stawki akcyzy na alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane i wyroby pośrednie oraz podniesienie stawki kwotowej o 10% na papierosy, tytoń do palenia, cygara i cygaretki oraz wyroby nowatorskie i susz tytoniowy.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#HannaMajszczyk">Z kolei na wykonanie dochodów z podatku dochodowego od osób prawnych, czyli w zasadzie czynniki, które przełożyły się na niewykonanie w pełni tych dochodów w stosunku do planu, wpływ miało m.in. rozliczenie podatku od osób prawnych za 2022 r., które następowało w roku 2023. Pomimo znacznie wyższych wpłat z tytułu rozliczenia rocznego odnotowano wysokie zwroty dokonane dla podatników, zwłaszcza w trzecim kwartale roku 2023. W 2023 r. najwyższe tempo wzrostu wpływu z CIT odnotowano w sekcji: „Działalność finansowa i ubezpieczeniowa”, „Transport i gospodarka magazynowa” oraz „Wytwarzanie energii”. Spadek wpływów z podatku dochodowego od osób prawnych w porównaniu do roku 2022 odnotowano w sekcjach: „Działalność profesjonalna, naukowa i techniczna”, w sekcji „Informatyzacja i komunikacja” oraz w sekcji „Budownictwo”. Z kolei dane dotyczące sytuacji przedsiębiorstw niefinansowych w roku 2023 wskazują, że wyniki finansowe badanych przedsiębiorstw były niższe od uzyskanych przed rokiem, czyli w roku 2022. Pogorszeniu uległy również wskaźniki ekonomiczno-finansowe. Podstawowe relacje ekonomiczno-finansowe były słabsze niż w roku 2022. Według Głównego Urzędu Statystycznego w 2023 r. zysk brutto był wyższy niż w roku 2022 jedynie o 0,6%.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#HannaMajszczyk">Niewykonanie dochodów z podatku dochodowego od osób fizycznych w 2023 r. wynikało m.in. z wysokiej dynamiki wynagrodzeń. To znaczy to jest wykonanie wyższe w stosunku do planu, bo akurat w podatku dochodowym od osób fizycznych mamy przekroczenie planu, o czym wspominałam na wstępie, i wynika to m.in. właśnie z wysokiej dynamiki wynagrodzeń. Wzrost przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw był o 11,9%. Wpływ na to miała również wysoka waloryzacja emerytur i rent od marca 2023 r., gdzie wskaźnik ten wynosił 14,8% przy wzroście minimalnej emerytury o 18,7%. Lepsze wykonanie dochodów z podatku PIT było również efektem lepszej, niż zakładano, sytuacji przedsiębiorstw w drugiej połowie 2023 r., co przełożyło się na wyższe od planowanych dochody budżetu państwa z zaliczek na ten podatek z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na zasadach ogólnych, czyli rozliczanych według skali podatkowej, oraz zaliczek odprowadzanych przez podatników, którzy rozliczają się według podatku liniowego, czyli podatku 19%. Wyższe były również dochody z podatku dochodowego od osób fizycznych, od dywidend, a także wysokie dochody z tytułu tzw. podatku Belki. Dodatkowo w roku 2023 tzw. czternasta emerytura została wypłacona w wysokości wyższej, niż pierwotnie zakładano, czyli w wysokości 2650 zł brutto, zamiast kwoty 1588 zł brutto, co również przełożyło się na zwiększone dochody z tytułu zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. Wyższe były również, o czym mówiłam na wstępie, wpływy niepodatkowe w roku 2023 w stosunku do roku 2022. Wynika to głównie z płac, tu aukcji, uprawnień do emisji gazów cieplarnianych. W roku 2023 nie uzyskano zysku od dochodów Narodowego Banku Polskiego, co również ma odzwierciedlenie w wysokości osiągniętych dochodów.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#HannaMajszczyk">Jeżeli chodzi o wydatki budżetu państwa, to, jak wskazałam, zostały one zrealizowane w wysokości 659 700 000 tys. zł. W roku 2023 najwyższe wydatki odnotowano oczywiście w takich częściach budżetu jak Zakład Ubezpieczeń Społecznych – gdzie mamy tutaj olbrzymie dotacje dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych – były to wydatki w wysokości 105 400 000 tys. zł, co stanowiło 96,4% planu. Kolejną grupą wydatków, jedną z najwyższych, są oczywiście subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego, które zostały zrealizowane prawie w pełnej wysokości, zostały zrealizowane w wysokości 99 700 000 tys., to jest prawie w wysokości 100% planu zakładanego na rok 2023. Kolejną grupą wydatków, bardzo znaczącą dla ogólnej puli wydatków w roku 2023, są oczywiście wydatki w zakresie obrony narodowej, które zostały zrealizowane w wysokości 97 100 000 tys., a także wydatki na obsługę długu Skarbu Państwa, które zrealizowano w wysokości 61 700 000 tys. zł, czyli również prawie w 100% – 99,5%, i oczywiście budżety wojewodów, które zostały zrealizowane w wysokości 43 400 000 tys. zł, co stanowi 97,5% planu.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#HannaMajszczyk">Oczywiście ponieważ, jak zaznaczyłam na wstępie, dochody nie zostały zrealizowane w całości, a mimo to planowany deficyt budżetu państwa również nie został w całości osiągnięty, to oczywistym jest, że pojawiły się pewne oszczędności po stronie wydatkowej. Najwyższe oszczędności w stosunku do planu na rok 2023… Oszczędności w łącznej kwocie wynosiły 33 700 000 tys. zł i zostały one zrealizowane głównie w rezerwach celowych – na kwotę prawie 19 000 000 tys. zł, konkretnie 18 700 000 tys. zł. I były to oszczędności w rezerwie z poz. 8, czyli w rezerwie na realizację projektów współfinansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, w rezerwie z poz. 36 – środki na realizację programów poręczeniowo-gwarancyjnych innych programów rządowych wspieranych gwarancjami Skarbu Państwa oraz w poz. 72 – wydatki związane ze zwalczaniem skutków, w tym społeczno-gospodarczych, kryzysu wywołanego konfliktem zbrojnym w Ukrainie, na kwotę 2 100 000 tys. zł w tej rezerwie 72. Odnotowano również oszczędności w budżecie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych na kwotę 4 000 000 tys. zł, co było wynikiem lepszej realizacji składek zaplanowanych w roku 2023. Oszczędności również odnotowano w zaplanowanych na rok 2023 środkach własnych Unii Europejskiej – na kwotę 2 800 000 tys. zł, również w zakresie rolnictwa i rozwoju wsi – 1 600 000 tys., w budżetach wojewodów – 1 100 000 tys. zł oraz w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów – na kwotę 1 000 000 tys. zł. Oczywiście jeżeli tutaj będziecie państwo mieli jakieś szczegółowe pytania dotyczące tego, gdzie te największe różnice występowały w wykonaniach wydatków, to naturalnie służymy taką informacją, będziemy jej udzielać.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#HannaMajszczyk">Chciałabym może jeszcze ogólnie powiedzieć o wydatkach na obsługę długu Skarbu Państwa, czyli to, o czym powiedziałam, że te kwoty zaplanowane na obsługę tych wydatków prawie w całości zostały zrealizowane. W ustawie budżetowej na 2023 r. zaplanowano kwotę 66 000 000 tys. zł, z tego na obsługę zadłużenia należności i innych operacji finansowych Skarbu Państwa na rynku krajowym – 60 200 000 tys. zł, na rynkach zagranicznych – 5 800 000 tys. zł. W ciągu roku 2023 nowelizacją ustawy budżetowej został obniżony limit wydatków do wysokości 62 000 000 tys. zł. Ostateczna realizacja wydatków z tytułu obsługi długu Skarbu Państwa w 2023 r. wynosiła 61 700 000 tys. zł, czyli prawie 100% w stosunku do kwoty obniżonej poprzez dokonanie nowelizacji ustawy budżetowej. Z tej kwoty prawie 62 000 000 tys. zł wydanych na obsługę długu Skarbu Państwa – 54 860 000 tys. zł przeznaczono na obsługę zadłużenia krajowego, 6 850 000 tys. zł na obsługę zadłużenia zagranicznego.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#HannaMajszczyk">Jeżeli chodzi o finansowanie potrzeb pożyczkowych budżetu państwa w 2023 r., to tutaj potrzeby pożyczkowe ukształtowały się na poziomie 137 600 000 tys. zł wobec przyjętej w znowelizowanej ustawie budżetowej kwoty 150 600 000 tys. zł, czyli potrzeby te ukształtowały się na poziomie niższym o 13 000 000 tys. zł. Było to efektem niższych potrzeb z tytułu deficytu budżetu państwa, który nie został w pełni zrealizowany i był o 6 400 000 tys. zł… Było to również efektem wyniku budżetu środków europejskich, również poziomu udzielanych kredytów i pożyczek oraz innych pozycji finansowanych z budżetu państwa, które były również niższe.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#HannaMajszczyk">Dług Skarbu Państwa w roku 2023, na koniec roku 2023, ukształtował się na poziomie 1 346 000 200 tys., co oznacza, że wzrósł on w stosunku do końca roku 2022 o 107 700 000 tys. zł, tj. o 8,7%.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#HannaMajszczyk">Jeżeli chodzi o budżet środków europejskich, deficyt budżetu środków europejskich został zaplanowany w ustawie na rok 2023 w wysokości 16 200 000 tys. zł. Wstępne dane szacunkowe wskazują, że na koniec 2023 r. osiągnięto nadwyżkę w tym budżecie w wysokości 1 000 000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#HannaMajszczyk">Panie przewodniczący, myślę że tak ogólnie to w tym momencie już wszystkie informacje z mojej strony. Jeśli będą pytania, będziemy odpowiadać. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#AndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, czy są pytania do pani minister po przedstawieniu informacji? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#AndrzejKosztowniak">Tym samym pozwolę sobie przejść do punktu drugiego. Pani minister, bardzo proszę, rozpoczynamy omówienie pierwszego kwartału 2024 r. Gorąco proszę o zabranie głosu.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#HannaMajszczyk">Jeżeli chodzi o poszczególne kategorie dochodów, to dochody z podatku VAT wyniosły 54 300 000 tys. zł, tj. 17,2% planu, dochody z podatku CIT wyniosły 8 800 000 tys. zł, tj. 12,6% planu, dochody z podatku PIT wyniosły 14 200 000 tys. zł, tj. 13% planu, dochody z podatku akcyzowego – 13 200 000 tys. zł, tj. 14,8% planu. W okresie tych dwóch miesięcy, o których mówimy, warto tutaj zwrócić uwagę, że jeżeli chodzi o wykonanie podatku VAT, wyniosło ono, tak jak powiedziałam, 54 300 000 tys. zł i było wyższe o prawie 11 000 000 tys. zł w stosunku do analogicznego okresu z roku 2023. Podatek akcyzowy również był wyższy niż w analogicznym okresie roku 2023 – i ta różnica wynosi 500 000 tys. zł. Na dochody budżetu państwa z podatku akcyzowego w roku 2024, jeżeli chodzi o akcyzę, oddziałuje m.in. wprowadzenie w roku 2022 tzw. mapy drogowej na opodatkowanie niektórych wyrobów akcyzowych, które mają przewidzianą mapę drogową do roku 2027. Jeszcze jeżeli chodzi o podatek od towarów i usług, o którym wspomniałam, zanim zaczęłam mówić o podatku akcyzowym, to warto tutaj zwrócić również uwagę, że na poziom dochodów w pierwszych miesiącach roku 2024 miało wpływ również obniżenie stawki podatku od towarów i usług na artykuły spożywcze do 0% w pierwszym kwartale, a więc to również przekłada się na osiągnięte dochody z tytułu tego podatku.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#HannaMajszczyk">W okresie styczeń–luty 2024 r. wykonanie dochodów z podatku dochodowego od osób fizycznych wyniosło prawie 14 200 000 tys. zł i było ono niższe o 100 000 tys. zł w stosunku do wykonania w okresie styczeń–luty 2023 r. Na osiągnięte niższe dochody z tytułu tego podatku złożyły się głównie dwa czynniki. Po pierwsze, zwroty podatku na skali podatkowej, wynikające z rozliczenia rocznego, które oczywiście dokonywane są sukcesywnie, nie tylko na koniec kwietnia – i zwroty te były znacznie wyższe niż w analogicznym okresie roku 2023. Większe zwroty zaobserwowano w ostatnich dniach lutego i wynikają one z szybszej wypłaty zwrotów w roku 2024, niż były one dokonywane w roku poprzednim.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#HannaMajszczyk">Jeżeli chodzi o wykonanie dochodów z podatku dochodowego od osób prawnych, to, tak jak wspomniałam, wyniosły one 8 800 000 tys. zł i były niższe o 1 300 000 tys. zł w stosunku do wykonania w okresie styczeń–luty 2023 r. W okresie pierwszych dwóch miesięcy bieżącego roku wykonanie dochodów z podatku od niektórych instytucji finansowych wyniosło ok. 1 000 000 tys. zł i było z kolei wyższe o ok. 20 000 tys. zł w stosunku do wykonania w okresie styczeń–luty roku poprzedniego.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#HannaMajszczyk">Jeżeli chodzi o wydatki budżetu państwa, wykonanie tych wydatków wyniosło, jak wspomniałam, 111 900 000 tys. zł. Najwyższe wydatki w okresie dwóch pierwszych miesięcy bieżącego roku odnotowano w zakresie subwencji dla jednostek samorządu terytorialnego, które zostały wykonane na poziomie 31 700 000 tys. zł, wydatki dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, które zostały zrealizowane w wysokości 20 400 000 tys. zł, co stanowi 11,3% planu, oczywiście dla obrony narodowej, gdzie zostały zrealizowane w wysokości 11 900 000 tys. zł, dla budżetu wojewodów – 7 300 000 tys. zł, w zakresie spraw wewnętrznych w wysokości 6 400 000 tys. zł, obsługi długu Skarbu Państwa w wysokości 5 600 000 tys. zł oraz wydatki w zakresie środków własnych Unii Europejskiej w wysokości 4 400 000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#HannaMajszczyk">Panie przewodniczący, tak jak powiedziałam na wstępie, trudno wyciągać jakieś konkretne wnioski z pierwszych dwóch miesięcy, to nie jest okres, który byłby porównywalny. Tak naprawdę dopiero zakończenie tego kwartału da nam jakiś obraz, ale myślę, że jeszcze bardziej konkretne i wartościowsze informacje z punktu widzenia analizy przebiegu realizacji budżetu państwa będą dopiero po drugim kwartale, kiedy będziemy już po okresie zwrotów, również rozliczeń podatku dochodowego od osób fizycznych.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#HannaMajszczyk">Oczywiście jeżeli interesują państwa jakieś szczegółowe informacje w zakresie wykonania, jakieś bardziej szczegółowe informacje co do tych dwóch miesięcy roku 2024 – to oczywiście jesteśmy przygotowani i możemy udzielić takich informacji. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#AndrzejKosztowniak">Czy są pytania ze strony pań, panów posłów? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#AndrzejKosztowniak">W takim razie pozwolę sobie zadać pytanie. Pani minister, rzeczywiście po dwóch miesiącach trudno cokolwiek wnioskować na temat budżetu na ren rok. Rzeczywiście są też przed nami zwroty, więc na razie tak naprawdę to niczego nie wiemy. Ja chciałem zapytać: czy jednak w ministerstwie trwają prace nad jakąś formą wprowadzenia tarcz, związanych przede wszystkim z energetyką? Bo wiemy bardzo dobrze, że żywność to duże pieniądze, a energetyka to jeszcze większe pieniądze – myślę tutaj o tarczach. Czy państwo współpracujecie z którymś z ministerstw w odniesieniu do przygotowania w ogóle takiego instrumentu? Jeżeli mówimy o takim instrumencie, czy możemy poznać skalę mniej więcej wielkości tego instrumentu? Proszę bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#AndrzejKosztowniak">Ponawiam pytanie do kolegów i koleżanek. Nie ma pytań. Tym samym bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#AndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, zamykam w dniu dzisiejszym posiedzenie podkomisji. Jeszcze raz dziękuję.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>