text_structure.xml 17.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JanuszCichoń">Informuję, że porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje, po pierwsze, zaopiniowanie wniosków ministra finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerw celowych,  poz. 44 i poz. 5, zaplanowanych w ustawie budżetowej na rok 2024 oraz w pkt 2 rozpatrzenie rządowego projektu ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, zawartego w druku nr 341.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JanuszCichoń">Witam na posiedzeniu panią minister Hannę Majszczyk, podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów. Witam także pana ministra Zbigniewa Ziejewskiego, sekretarza stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych. Czekamy, ale dopiero w pkt 2 powinien pojawić się pan minister Jarosław Neneman, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów. Witam także towarzyszące państwu osoby.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JanuszCichoń">Przystępujemy do realizacji pkt 1 porządku dziennego, chociaż powinienem zapytać o to, czy są uwagi do porządku. Nie widzę. Uznaję, że porządek został zaakceptowany. Przystępujemy do realizacji pkt 1. Proszę o przedstawienie wniosku ministra finansów w sprawie zmian przeznaczenia rezerwy celowej w poz. 44 zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2024. Bardzo proszę, pani minister.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#HannaMajszczyk">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Zwracamy się z wnioskiem o przekwalifikowanie tej rezerwy, czyli rezerwy 44, na dofinansowanie realizacji niektórych zadań kontynuowanych. Zmiana dotyczyłaby kwoty 156 142 852,02 zł przeznaczonej do wypłaty Poczcie Polskiej jako operatorowi wyznaczonemu, wstępnej płatności na poczet finansowania kosztu netto z tytułu obowiązku świadczenia usług powszechnych za część 2021 r. Możliwość niejako zaliczkowego finansowania działalności Poczty Polskiej wynika z przepisów ustawy, która weszła w życie w roku bieżącym, stąd środki, które normalnie są w rezerwie przeznaczone dla Poczty Polskiej, dedykowane dla Poczty Polskiej na realizację tych zadań, nie są wystarczające, aby sfinansować wszystkie potrzeby,  m. in. wynikające z przepisów, które weszły w roku bieżącym. Stąd potrzeba przekwalifikowania środków w wysokości, o której wspomniałam, z przeznaczeniem na zadania realizowane przez Pocztę Polską, jako operatora wyznaczonego do realizacji świadczeń usług powszechnych.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#HannaMajszczyk">W rezerwie 44 zostało zaplanowanych prawie 1 500 000 tys. zł na zmianę przeznaczenia. Środki te były ujęte. Spodziewaliśmy się, że może być taka potrzeba sfinansowania dodatkowych potrzeb Poczty Polskiej. Środki w tej rezerwie były zaplanowane dla Poczty Polskiej, z tym że w związku z tym, że są to zadania nowe, wynikające z nowej ustawy, o której wspomniałam, nie mogą one być przeznaczone wprost z tej rezerwy, bo to jest rezerwa na zadania kontynuowane. Stąd wymóg zmiany przeznaczenia. Zgodnie z literą prawa, aby środki szły faktycznie z rezerwy przeznaczonej na te cele, były dedykowane na te cele, niezbędne jest dokonanie zmiany przeznaczenia kwoty, o której mówiłam. Prosimy o pozytywne zaopiniowanie. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#JanuszCichoń">Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#JanuszCichoń">Poproszę panią dyrektor. Rzeczywiście bardzo istotne pytanie jak wygląda sytuacja w tle Poczty Polskiej w kontekście finansowania.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#MagdalenaPiłat">Jak najbardziej chciałabym potwierdzić to, co powiedziała pani minister. Uzupełniająco dodam tylko, że te środki, to są środki, które przysługują Poczcie Polskiej z tytułu świadczenia usługi powszechnej w latach 2021–2022. Poczta Polska już dawno temu zrealizowała zlecone zadania państwa, natomiast do dnia dzisiejszego nie dostała z tego tytułu żadnego finansowania.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#MagdalenaPiłat">Natomiast jeżeli chodzi o pytanie pani wiceprzewodniczącej odnośnie do planu spółki, to na dzisiaj mogę powiedzieć tylko tyle, że w lutym zarząd spółki przyjął plan naprawczy, natomiast to jest plan kierunkowy. W tej chwili nowy zarząd jest na etapie operacjonalizacji zawartych w tym planie rekomendacji w formie kompleksowego planu transformacji spółki. Planowane zaprezentowanie tego nowego planu i wstępne założenia planu będą zaprezentowane na początku czerwca. Jest nowy zarząd w spółce, który pracuje nad szczegółowymi założeniami. Ministerstwo Aktywów Państwowych to monitoruje, tak że myślę, że jeżeli Komisja będzie zainteresowana tym na dalszym etapie, to będzie możliwość poinformowania w szczegółach. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#JanuszCichoń">Proponuję przyjęcie opinii w następującym brzmieniu: „Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 8 maja 2024 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Finansów z dnia 8 maja 2024 r. dotyczący zmiany przeznaczenia kwoty w wysokości 156 142 852 zł z rezerwy celowej w pozycji 44 „Dofinansowanie realizacji niektórych zadań kontynuowanych” zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2024. Komisja Finansów Publicznych zgodnie z art. 154 ust. 9 ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje propozycję przeznaczenia ww. kwoty na wypłatę Poczcie Polskiej, jako operatorowi wyznaczonemu, wstępnej płatności na poczet finansowania kosztu netto z tytułu obowiązku świadczenia usług powszechnych za część 2021 r.”</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#JanuszCichoń">Nie widzę sprzeciwu do tak brzmiącej opinii, zatem stwierdzam, że Komisja przyjęła opinię w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2024.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#JanuszCichoń">Druga część pkt 1 to jest wniosek ministra finansów w sprawie zmian przeznaczenia rezerwy celowej poz. 5 zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2024. Bardzo proszę panią minister o przedstawienie wniosku.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#JanuszCichoń">Otwieram dyskusję. Nie widzę zgłoszeń do dyskusji, zatem proponuję przyjęcie opinii o następującym brzmieniu: „Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu  8 maja 2024 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Finansów z dnia 8 maja 2024 r. dotyczący zmiany przeznaczenia kwoty w wysokości 376 039 tys. zł z rezerwy celowej w poz. 5 „Uzupełnienie środków dla Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg i Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2024”. Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 154 ust. 9 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycję przeznaczenia  ww. kwoty na realizację programu wieloletniego pod nazwą „Rządowy program wsparcia zadań zarządców infrastruktury kolejowej, w tym w zakresie utrzymania i remontów do 2028 r.” Nie widzę sprzeciwu do tak brzmiącej opinii, zatem stwierdzam, że Komisja przyjęła opinię w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2024. Dziękuję bardzo. Dziękuję pani minister Majszczyk.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#JanuszCichoń">Przechodzimy do pkt 2 porządku dziennego. Informuję państwa, że Sejm skierował dzisiaj rządowy projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (druk nr 341) do Komisji Finansów Publicznych w celu rozpatrzenia oraz wyznaczył termin przedstawienia sprawozdania umożliwiający jego rozpatrzenie na bieżącym posiedzeniu Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#JanuszCichoń">Proponuję przystąpienie do rozpatrzenia projektu ustawy. Pierwsze czytanie odbyło się na sali plenarnej. Jesteśmy po pierwszym czytaniu na sali plenarnej. Nie przewiduję dyskusji w tym punkcie, ewentualnie pytania, uwagi do poszczególnych zapisów.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#JanuszCichoń">Tytuł. Od niego zaczynamy. Czy są uwagi do tytułu ustawy? Nie widzę. Stwierdzam, że tytuł został rozpatrzony przez Komisję.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#JanuszCichoń">Przystępujemy zatem do rozpatrzenia art. 1. Możemy całość artykułu. Chyba nie ma potrzeby rozpatrywania poszczególnych zmian, ale zapytam. Biuro Legislacyjne. Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#JanuszCichoń">Zatem zmiana nr 1. Tu mamy już zgłoszenie Biura Legislacyjnego. Panie mecenasie, bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#JacekPędzisz">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Tutaj drobna uwaga redakcyjna w lit. a, pod drugim tiret są dodawane dwa potrójne tiret. Taka jednostka nie istnieje, więc w dodatkowym sprawozdaniu zaproponujemy właściwe brzmienie redakcyjne ust. 1, nadając nowe brzmienie ust. 1. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#JanuszCichoń">Bardzo proszę, pan poseł Janusz Kowalski.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#JanuszCichoń">Zanim udzielę głosu panu ministrowi, i ewentualnie osobom wskazanym przez pana ministra, jeszcze pani poseł Krystyna Skowrońska. Bardzo proszę, pani przewodnicząca.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#KrystynaSkowrońska">Drugie, to mam pytanie do pana ministra, tak jak pytałam na sali o możliwość w zakresie… Skoro przedłożony został taki projekt rządowy, to mam pytanie: jaka jest możliwość, aby małe podmioty, mikroprzedsiębiorcy przy tym przesunięciu terminu wprowadzenia KSeF-u mogli mieć jakiekolwiek odstępstwa od założeń, które będą na rynku, tak aby dostali swego rodzaju pomoc, wsparcie? Mówię o małych podmiotach prowadzących działalność jednoosobową typu szewcy, drobni krawcy z poprawkami, osoby, które… zegarmistrzowie, bo tego typu działalność jeszcze jest. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#JanuszCichoń">Jeszcze jedno zgłoszenie pana Kosztowniaka. Proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#JanuszCichoń">Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#AndrzejKosztowniak">Panie ministrze, szanowni państwo, ja mam taką prośbę o wyjaśnienie następującej kwestii, bo z jednej strony pani przewodnicząca mówi o tym, że system nie został przygotowany, ale z drugiej strony w żaden sposób życie nie potwierdza tego, bo życie  od 2 lat wprowadziło ten system i od 2 lat, jak pamiętam, rzeczywiście jest on dostępny, więc prosiłbym, panie ministrze, o ustosunkowanie się do tego. Moje pytanie jest takie: czy to, że odkładamy to do lutego 2026 r. powoduje to, że zmieniamy całkowicie koncepcję formuły systemu? Będziemy próbowali udoskonalić system, który już został zbudowany czy budujemy go całkowicie od nowa? Ale nieprawdą jest powiedzenie, że systemu nie ma, w momencie, kiedy on już od pewnego czasu działa. To jest przekłamanie. Panie ministrze, bardzo proszę o odpowiedź.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#PrzemysławWipler">Wysoka Komisjo, mam otwarty dokument, który nazywa się „Kamienie milowe. Cele, wskaźniki i harmonogram monitorowania realizacji na potrzeby bezzwrotnego wsparcia finansowego”. Tam, jako kamień C8G w sekcji C2.1 „Zwiększenie skali zastosowań rozwiązań cyfrowych w sferze publicznej, gospodarce i społeczeństwie” jest wprowadzenie do obrotu gospodarczego ustrukturyzowanych faktur elektronicznych oraz obowiązku ich wystawiania, otrzymywania za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur. Wejście tych przepisów w tym roku. To jest jako kamień milowy. Ja rozumiem… Prosiłbym o wyjaśnienie, czy zostaliśmy zwolnieni z tego kamienia milowego, czy coś zostało przenegocjowane, zmienione, że nie ma już obowiązku wprowadzenia i realizacji tego kamienia milowego, że nie będzie żadnych zagrożeń, żadnych problemów na poziomie Unii Europejskiej w związku z przesunięciem terminu, o którym mówimy w tym punkcie. To jest moje pierwsze pytanie.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#PrzemysławWipler">Drugie pytanie dotyczy tego co się ma dziać w trakcie tych kilkunastu miesięcy na poziomie harmonogramu prac i działań, w wyniku których… – to jest 1 lutego 2026 r. Rozumiem, że problemy są na tyle duże, że pewnie zawsze jest lepiej liczyć z zapasem takie terminy, zwłaszcza przy tak ambitnym i trudnym projekcie, ale co dokładnie ma się dziać po drodze, żeby ten termin nie był, jak kolejny termin budowy elektrowni atomowej, przychodzi kolejny rząd i kolejne lata przesuwa termin jej wejścia w życie, albo przy innych dużych tego rodzaju projektach. Ja po prostu nie rozumiem skąd się wzięła, oprócz tego, co mówiłem podczas wystąpienia na sali plenarnej, że jest bezpieczna, bo nie ma przez 2 lata żadnych innych wyborów, a są wybory prezydenckie, przed którymi chaos i dotknięcie przedsiębiorców byłoby bolesne. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#JanuszCichoń">Pan Janusz Kowalski kończy tę część dyskusji…</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#JanuszKowalski">Po pierwsze, bardzo serdecznie chcę panu ministrowi podziękować za przedłożony harmonogram. Szanowni państwo, chciałbym, żeby ten harmonogram trafił do wszystkich z państwa, do wszystkich posłów Komisji Finansów Publicznych, ponieważ…</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#JanuszCichoń">Bardzo proszę, panie ministrze, o odniesienie się, ewentualnie o wskazanie osób, które szczegółowo odniosą się do zadawanych pytań.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#JarosławNeneman">Co się tyczy harmonogramu, jeszcze jedna uwaga, jak pan poseł przeczyta dokładnie, to nad harmonogramem jest takie zdanie, że w trakcie przygotowania harmonogramu wykonawca założył, że prace będą realizowane przez zespół posiadający odpowiednie kompetencje itd., czyli ten harmonogram powstał przy założeniu, że będzie sprawna ekipa po stronie aplikacji krytycznych. Pewne ruchy kadrowe zostały już wykonane. Rozumiem, że aplikacje krytyczne potwierdzają, że w tym terminie zdołają to zrobić.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#JarosławNeneman">I jeszcze jedna uwaga, jak będzie wyglądał ten system od strony użytkowników. Dzisiaj państwu przedstawiamy bardzo krótką ustawę, gdyż trzeba zmienić termin, bo w innym przypadku powstanie chaos prawny, mianowicie zmusimy podatników do korzystania z systemu, który nie będzie działał. Natomiast…</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#JarosławNeneman">Co do technicznych spraw, o odpowiedź poproszę panów dyrektorów.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#PrzemysławKrawczyk">Druga kwestia, jeżeli chodzi o pytania dotyczące KPO, to tutaj trzeba odpowiedzieć, że termin KPO dla projektu KSeF został odpowiednio dostosowany, został wskazany termin na 2026 r. Jednocześnie Ministerstwo Finansów uzyskało możliwość zapewnienia finansowania tego rozwiązania, bo KSeF był wpisany w projekt KPO jako projekt, oczywiście jako kamień milowy, natomiast bez finansowania. W tej chwili będzie zapewnione też finansowanie dla tego projektu z KPO, więc tutaj też zostały podjęte odpowiednie kroki, żeby zapewnić realizację projektu w harmonogramach przewidzianych w KPO. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#JanuszCichoń">Wracamy do szczegółowego rozpatrywania. Przypomnę, tak naprawdę ustawa sprowadza się do przesunięcia terminu, bo dzisiaj KSeF nie działa i nie jest w stanie działać od 1 lipca, jak to zakładano.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 2. Czy są jakieś uwagi do tej zmiany? Nie widzę. Rozpatrzyliśmy zmianę nr 2.</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 3. Czy są do niej jakieś uwagi? Nie widzę. Uznaję, że rozpatrzyliśmy zmianę nr 3.</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 4 w art. 1. Nie widzę uwag. Nie widzę zgłoszeń. Rozpatrzyliśmy zmianę nr 4.</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#JanuszCichoń">Zmiana nr 5? Nie widzę zgłoszeń, uwag. Zmiana nr 5 rozpatrzona.</u>
          <u xml:id="u-1.39" who="#JanuszCichoń">Przechodzimy do zmiany nr 6. Nie widzę uwag, nie widzę zgłoszeń. Zmiana nr 6 została rozpatrzona.</u>
          <u xml:id="u-1.40" who="#JanuszCichoń">Został nam art. 2, termin wejścia w życie ustawy. Nie widzę uwag. Rozpatrzyliśmy.</u>
          <u xml:id="u-1.41" who="#JanuszCichoń">Pozostała nam całość ustawy. Przy tym zwrócę jeszcze uwagę na to, i poproszę państwa o upoważnienie Biura Legislacyjnego do dokonania zmian o charakterze redakcyjnym, legislacyjnym, językowym, stanowiących konsekwencję wcześniejszych zmian. Czy jest sprzeciw wobec tej propozycji? Nie widzę. Wobec tego stwierdzam, że upoważniliśmy Biuro Legislacyjne do naniesienia tychże zmian.</u>
          <u xml:id="u-1.42" who="#JanuszCichoń">Co do całości projektu, czy jest głos przeciw?</u>
          <u xml:id="u-1.43" who="#JanuszCichoń">Musimy jeszcze wybrać posła sprawozdawcę, który przedstawi sprawozdanie Komisji na posiedzeniu plenarnym Sejmu. Proponuję, żeby była to pani poseł Zofia Czernow.</u>
          <u xml:id="u-1.44" who="#JanuszCichoń">Czy pani poseł zgadza się?</u>
          <u xml:id="u-1.45" who="#JanuszCichoń">Wobec niezgłoszenia sprzeciwu, stwierdzam, że Komisja wybrała panią Krystynę Sibińską na sprawozdawcę Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.46" who="#JanuszCichoń">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji. Zamykam posiedzenie Komisji. Informuję jednocześnie, że protokół z posiedzenia z załączonym pełnym zapisem jego przebiegu będzie wyłożony do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>