text_structure.xml 38.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JanuszCichoń">Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JanuszCichoń">Informuję, że porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie opinii komisji sejmowych o rządowym projekcie ustawy budżetowej na rok 2024.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JanuszCichoń">Będziemy dzisiaj rozpatrywali, po pierwsze, opinię Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, po drugie, Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, i po trzecie, Komisji Kultury i Środków Przekazu. Czy są uwagi do porządku dziennego?</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#JarosławSachajko">Jeszcze rok temu obecna ekipa rządząca wiedziała, co trzeba zrobić, aby rakiety, ruskie rakiety po polskim niebie nie hasały. Mieliśmy w ubiegłym tygodniu kolejny incydent, kiedy właśnie rakieta na 40 kilometrów wleciała na terytorium Polski. Uważam, że już czas na to, abyśmy zakupili odpowiednie systemy, które pozwolą na to, aby każda rakieta, która wleci na terytorium Polski, była zestrzelona. Notabene, są eksperci, którzy mówią, że w ciągu 3 lat Ruscy będą w stanie zaatakować Polskę, dlatego też zwiększenie wydatków na obronność byłoby celowe. Prawo i Sprawiedliwość zwiększyło te wydatki o 50%, z 2% do 4,2. Wydaje mi się, że powinniśmy zapobiegawczo zwiększyć te wydatki do 5%, co najmniej 5% i tu moja prośba o zaproszenie może nie na to, ale na kolejne posiedzenie Komisji – mamy dzisiaj cztery – ministra finansów, który powiedziałby nam, jakie są możliwości przesunięć w budżecie, aby na obronność wydawać co najmniej 5%. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#JanuszCichoń">Pytanie, kto jest za uzupełnieniem porządku dziennego o punkt dotyczący wydatków na obronność? Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#JanuszCichoń">Przepraszam bardzo, podaję jeszcze raz wyniki: 10 głosów za, 11 głosów przeciw,</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#JanuszCichoń">nikt nie wstrzymał się. Wniosek nie przeszedł.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#JanuszCichoń">Czy są jakieś inne wnioski do porządku obrad? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#JanuszCichoń">Wobec niezgłoszenia innych wniosków do porządku dziennego stwierdzam przyjęcie porządku w proponowanej przeze mnie treści.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#JanuszCichoń">Zanim rozpoczniemy rozpatrywanie poszczególnych opinii, chciałbym powitać panią minister Hannę Majszczyk – podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, pana Czesława Siekierskiego – ministra rolnictwa i rozwoju wsi, panią Beatę Orlik – zastępcę prezesa Państwowego Gospodarstwa Wodnego – Wody Polskie. Witam także pana Michała Kołodziejczaka – sekretarza stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi, pana Ryszarda Zarudzkiego – zastępcę prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Witam także towarzyszące państwu osoby.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#JanuszCichoń">Przechodzimy do realizacji porządku obrad. Informuję tylko, że rozpatrywanie opinii komisji sejmowych o projekcie ustawy budżetowej odbywa się w następującym porządku: po pierwsze, wystąpienie posła referenta komisji branżowej, po drugie, wystąpienie posła koreferenta, wyznaczonego przez Komisję Finansów Publicznych i następnie dyskusja, pytania posłów, odpowiedzi przedstawicieli dysponentów części budżetowych i ewentualna dyskusja.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#JanuszCichoń">Przystępujemy do rozpatrzenia opinii Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Proszę przedstawiciela komisji – pana posła Jerzego Maternę, o zreferowanie opinii komisji i jednocześnie o przedstawienie koreferatu, bowiem pan poseł jest również koreferentem z ramienia Komisji Finansów Publicznych. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#JerzyMaterna">Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej obradowała nad budżetem w częściach 21, 22, 62, 69, 83 i 85 w dniu 28 grudnia 2023 r. W projekcie ustawy budżetowej na rok 2024 w części 21 – Gospodarka morska przewiduje się dochody w wysokości  221 141 tys. zł. co stanowi 79,9% w stosunku do roku 2023. Są to wpływy z tytułu stref ekonomicznych, dywidend z różnych spółek i innych opłat. Wydatki w części 21 – Gospodarka morska, zaplanowano z budżetu państwa oraz z budżetu środków europejskich na kwotę w wysokości 1 665 265 tys. zł, w tym 1 419 562 tys. z budżetu państwa. Wydatki przeznaczone będą na realizację zadań przez urzędy morskie, uczelnie morskie, ratownictwo morskie, Ministerstwo Infrastruktury, Zespół Szkół Morskich w Świnoujściu, izby morskie oraz wydatki obronne, programy wieloletnie a także projekty realizowane z udziałem środków Unii Europejskiej. Programy wieloletnie to między innymi budowa i rozbudowa portu w Świnoujściu w latach 2023-2029, w tym roku przewiduje się  217 mln zł, budowa falochronu osłonowego w porcie Gdańsk – 181 mln zł, budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską – 143 mln zł, wydatki na ochronę brzegów morskich – 40 mln zł, Na szkolnictwo wyższe – Uniwersytet Morski w Gdyni oraz Politechnikę Morską w Szczecinie, przeznacza się 323 723 tys. zł, ratownictwo morskie 169 621 tys. zł, a na Zespół Szkół Morskich w Świnoujściu zaplanowano kwotę  14 573 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#JerzyMaterna">W części 22 – Gospodarka wodna, planuje się uzyskać dochody w wysokości 25 344 tys. zł, a wydatki wyniosą 1 649 864 tys. zł. Na działalność Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie przewidziano na rok 2024 dotację z budżetu państwa na kwotę 1 439 980 tys. zł, Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej Państwowego Instytutu Badawczego zaplanowano kwotę 111 364 tys. zł. Ministerstwo Infrastruktury planuje kwotę 96 026 tys. Na zadania obronne 1806 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#JerzyMaterna">Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie – zał. nr 14, w roku 2024 planuje przychody w kwocie 1 903 172 tys. zł. Wydatki ogółem zaplanowano w kwocie 2 590 111 tys. zł. Ponadto przyjęto środki na wydatki majątkowe w kwocie 870 117 tys. zł, inwestycje finansowane z Unii Europejskiej w kwocie 456 918 tys. zł, inwestycje finansowane z Wód Polskich – 90 138 tys. zł. Inwestycje finansowane ze środków jednostek samorządu terytorialnego  to 11 264 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#JerzyMaterna">Część 69 – Żegluga śródlądowa. Na rok 2024 planuje się uzyskać dochody w wysokości 700 tys. zł, co stanowi 100,6% w stosunku do roku 2023. Wydatki zaplanowano w łącznej kwocie 43 976 tys. zł, w tym urzędy żeglugi śródlądowej 20 076 tys. zł, Ministerstwo Infrastruktury 10 152 tys. zł, szkoły żeglugi śródlądowej w Nakle i Wrocławiu  13 261 tys., wydatki obronne 487 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#JerzyMaterna">Część 62 – Rybołówstwo. Zaplanowano dochody w kwocie 1692 tys. zł, a wydatki w łącznej kwocie 122 163 tys. zł, w tym między innymi finansowanie Programu Operacyjnego „Rybactwo i Morze” 37 906 tys. zł, funkcjonowanie urzędu ministerstwa 33 251 tys. zł, na działalność Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa – 12 870 tys. zł, funkcjonowanie Głównego Inspektoratu Rybołówstwa Morskiego – 16 479 tys. zł, zarybianie polskich obszarów morskich – 9500 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#JerzyMaterna">W części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w części 62 zaplanowano z rezerwy celowej kwotę 100 491 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#JerzyMaterna">Część budżetowa 85 – Budżety wojewodów ogółem. W projekcie ustawy budżetowej na rok 2024 w dziale 050 – Rybołówstwo i rybactwo, dochody nie zostały zaplanowane. Wydatki na 2024 r. zostały zaplanowane w wysokości 45 172 tys. zł, w tym na wydatki bieżące zaplanowało kwotę 41 939 tys. zł, na wydatki majątkowe – 1283 tys. zł oraz na wydatki współfinansowane z projektów z udziałem środków Unii Europejskiej w kwocie 1950 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#JerzyMaterna">Reasumując, Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej pozytywnie zaopiniowała budżet we wszystkich omawianych częściach i rekomenduje ich przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#JerzyMaterna">Jako koreferent w imieniu Komisji Finansów Publicznych również proszę o pozytywne zaopiniowanie. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#AdrianZandberg">To, czego potrzebujemy, to inwestycji w przywróceniu rzek naturze i zadbanie o to, że w Polsce, która ma bardzo poważne, coraz poważniejsze problemy z bilansem wodnym, nie zmieniać polskich rzek w zabetonowane autostrady poprzecinane stopniami wodnymi, lecz zadbać o to, żeby były trwałymi rezerwuarami wody. I myślę, że to jest zadanie, które w tym budżecie ciągle nie jest zrealizowane. Ja zdaję sobie sprawę z dosyć tymczasowego charakteru tego projektu, którym się dziś zajmujemy, ale chciałbym, żebyśmy w przyszłości odeszli od tej filozofii, która w przypadku rzek kończy się po prostu marnowaniem publicznych pieniędzy, które powinniśmy wydać na inne cele w zakresie gospodarki wodnej. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#KrystynaSkowrońska">Mam w tym zakresie pytanie i prośbę o udzielenie odpowiedzi pisemnej, dotyczącej województwa podkarpackiego. Myślę, że zainteresuje ten projekt dotacji również wszystkich państwa posłów na obszarze działania państwa posłów, okręgów wyborczych, z których pochodzicie. Te 76 projektów to jest około 3300 tys. zł średnio na projekt, jeżeli mówimy. Ale my nie wiemy, jak one są zaawansowane i w którym roku mogą być realizowane. Zdaję sobie sprawę, że komisja resortowa zajmowała się tym, niemniej jednak ja uprzejmie poproszę, województwo podkarpackie w zakresie przeznaczonych projektów. Jest ich kilka, tak jeżeli miałabym powiedzieć, to jest co najmniej jedna czwarta projektów, które są tutaj wyspecyfikowane w zakresie przeznaczonych dotacji. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#AdamOrzechowski">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, w kwestii inwestycji w Wodach Polskich, odnosząc się do tej konkretnej, dotyczącej budowy stopnia Siarzewo, w projekcie budżetu znalazło się to zadanie w załączniku nr 10 z uwagi na fakt, przede wszystkim, że zostało ono przyjęte 10 października br. uchwałą Rady Ministrów. Każdy program wieloletni, który jest przyjmowany przez Radę Ministrów, musi mieć swoje odzwierciedlenie w zapisach i w tablicach budżetowych. Co istotne jest, środki te nie zostały bezpośrednio przypisane do budżetu ministra infrastruktury, tylko są umieszczone w rezerwach celowych, więc będzie istniała możliwość, że można je przekierować w inny sposób.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#AdamOrzechowski">Natomiast tak jak było to powiedziane już na Komisji Gospodarki Wodnej, że w tym zakresie resort będzie dokonywał ponownych analiz ich zasadności i merytoryczności. W oparciu o to będą podejmowane dalsze decyzje co do realizacji tej inwestycji jak i innych, i tak jak mówię, szeroko o tym dyskutowaliśmy. Pan minister Marchewka, odpowiedzialny za to w resorcie infrastruktury, zobowiązał się właśnie do przeprowadzenia analiz. W zależności od tego, co one wykażą, to te inwestycje będą kontynuowane bądź nie. W przypadku inwestycji 250 mln, o której wspominała pani przewodnicząca, to powiem tak: co roku mamy, od kiedy Wody Polskie były w resorcie infrastruktury, udało nam się w uzgodnieniu z resortem finansów wyasygnować takie dodatkowe środki, dodatkowe środki właśnie na inwestycje w Wodach Polskich. To jest coroczna kwota dodatkowych 250 mln zł. Przekażemy informację pisemną, jaka kwota dotyczy których inwestycji w województwie podkarpackim. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#BeataOrlik">Jeśli chodzi o rok 2023, chciałabym wskazać, że na ten cel zostały wydatkowane środki z dotacji celowej w wysokości około 72 000 tys. zł, natomiast pozostała część zadań była finansowana ze środków własnych Wód Polskich. W tym roku kwota łączna, która dotyczyła zadań utrzymaniowych, to była kwota powyżej 500 000 tys. zł i obejmowała realizację około 4 tys. zadań. Natomiast jeśli chodzi o rok 2024, w budżecie, w planie finansowym Wód Polskich została przewidziana na ten cel kwota 340 mln, która to kwota pochodzi z dotacji celowych. Ona będzie zapewniała realizację zadań utrzymaniowych. Pozostała część zadań, które są przewidziane na 2024 r., będzie pochodziła ze środków własnych Wód Polskich.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#BeataOrlik">Jeśli chodzi o szczegółowy wykaz zadań, jest on na etapie przygotowania. W związku z tym, że te zadania są finansowane również z dotacji celowej, kwota, w której chcielibyśmy się zamknąć w tym roku, będzie opiewała mniej więcej na kwotę 675 000 tys. zł. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#AdrianZandberg">Prawda jest taka, że ta filozofia, której jest pan reprezentantem, prowadzi do zachwiania równowagi wodnej i równowagi ekologicznej. I z tym się dzisiaj także borykamy i naprawdę nie jest rozwiązaniem na to wylać jeszcze więcej, jeszcze więcej i jeszcze więcej betonu, bo powtarzanie raz jeszcze, i raz jeszcze tego, co nie przynosi efektów i oczekiwanie, że dla odmiany ten efekt będzie inny, spełnia definicję takiego stanu, w którym lepiej, żeby nie znajdowała się władza publiczna. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#JanuszCichoń">Stwierdzam zakończenie omawiania projektu ustawy budżetowej w zakresie Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Przystępujemy do rozpatrzenia opinii Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Proszę przedstawiciela komisji, pana posła Kazimierza Plocke o zreferowanie opinii komisji. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#KazimierzPlocke">Wydatki w kwocie ponad 8 700 000 tys. zł będą finansować koszty związane z funkcjonowaniem jednostek budżetowych i agencji wykonawczych oraz realizację zadań, w tym gównie na: dopłaty do ubezpieczeń upraw rolnych i zwierząt gospodarskich ­kwotę 920 500 tys. zł, postęp biologiczny w produkcji roślinnej zwierzęcej – 94 100 tys. zł, funkcjonowanie szkół rolniczych, internatów i Krajowego Centrum Edukacji Rolniczej oraz zadania edukacyjne na kwotę 749 100 tys. zł, funkcjonowanie i realizację zadań przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa – 5 500 000 tys. zł), w tym na realizację projektów z udziałem środków Unii Europejskiej na poziomie 2 300 000 tys. zł, i na funkcjonowanie Głównego Inspektoratu Rybołówstwa Morskiego w kwocie 16 400 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#KazimierzPlocke">W budżetach wojewodów na 2024 r. zaplanowano dochody w kwocie 358 100 tys. zł oraz wydatki w kwocie 2 800 000 tys. zł na funkcjonowanie jednostek budżetowych oraz na sfinansowanie zadań z zakresu rolnictwa realizowanych przez wojewodów.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#KazimierzPlocke">W rezerwach celowych zaplanowano wydatki na, po pierwsze, zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt gospodarskich oraz badania monitoringowe pozostałości chemicznych w kwocie 548 700 tys. zł, dopłaty do paliwa rolniczego 1663 000 tys. zł, środki na funkcjonowanie spółek wodnych – 40 000 tys. zł, fundusz gwarancji w rolnictwie  2900 000 tys. zł i Fundusz Ochrony Rolnictwa 100 000 tys. zł, a także środki na działalność Kół Gospodyń Wiejskich, orkiestr dętych w gminach o wielkości do 20 tys. mieszkańców w łącznej kwocie 532 000 tys. zł, a także wydatki na realizację programów unijnych w kwocie 2900 000 tys. zł, w tym Wspólna Polityka Rolna z pierwszego filaru – 537 500 tys. zł i współfinansowanie Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014–2020 oraz planu strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027 kwotę 1713 000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#KazimierzPlocke">W ramach budżetu środków europejskich na 2024 r. na rolnictwo i rybołówstwo zaplanowano łącznie 15 600 000 tys. zł, uzupełnione rezerwami celowymi w kwocie 10 400 000 tys. zł, w tym: na płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego – 17 500 000 tys. zł, finansowanie Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 kwotę 5400 000 tys. zł, finansowanie planu strategicznego Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027 kwotę 2300 000 tys. zł, działania interwencyjne oraz wspólna organizacja rynków i warzyw – 543 000 tys. zł oraz Program Operacyjny Rybactwo i Morze na lata 2014–2020 i program Fundusze Operacyjne dla Rybactwa na lata 2021– 2027 kwotę 213 100 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#KazimierzPlocke">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, pragnę stwierdzić, że sejmowa Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi w dniu 30 grudnia 2023 r. pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu na rok 2024 na rolnictwo, rozwój wsi, rynki rolne i rybołówstwo. Dziękuję za uwagę.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#DorotaMarek">W części 33 – Rozwój wsi, wojewódzkie Ośrodki Doradztwa Rolniczego notują wzrost o 21,4%, a Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa – 22,7%. Oczywiście wszystko w stosunku do roku 2023. Wydatki na KRUS to wzrost o 36,2%, wydatki wojewodów na rolnictwo i łowiectwo – 26,7%. Wydatki wojewodów na rybołówstwo wzrosną średnio w stosunku do 2023 r. o 13,15%. Chcę zwrócić uwagę jeszcze na pewien fakt, który... albo na pewne istotne sprawy, które zostały poruszone podczas Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, dotyczące finansowania kredytów inwestycyjnych, kontroli hydrologicznej, doradztwa rolniczego, ekologicznego rolnictwa, zmiana sposobu edukacji w szkołach, na co zwracali uwagę uczestnicy Komisji, natomiast nie zgłosili żadnych poprawek w tym zakresie, więc nie wpływa to w żaden sposób na zmiany w budżecie. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#CzesławSiekierski">Ja zacznę od pewnych ogólnych stwierdzeń, a później do części pytań odniosą się również panie dyrektor. Proszę państwa, sytuacja w rolnictwie jest bardzo zmienna i zależna od wielu uwarunkowań, na które dzisiaj nie możemy odpowiedzieć, których nie możemy przewidzieć i których nie możemy zaplanować. Mówię to po to, że chcę jednocześnie przekazać Komisji, że zapewne nie raz będziemy przychodzić na Komisję z różnymi propozycjami, w zależności od uwarunkowań, bo stan budżetu, który jest zaprezentowany, odpowiada na... uwzględnia normalną sytuację a nie sytuacje, które mogą wyniknąć. Bo tak, jak mówiłem, ta sytuacja zależy od warunków zewnętrznych, a więc problemy związane z Ukrainą w różnych wymiarach czy sprawy wynikające z układów globalizacyjnych, choćby ceny na rynkach światowych, ale także zależy od uwarunkowań wewnętrznych, jeśli chodzi o ceny na środki produkcji, a więc przede wszystkim ceny gazu, bo to się nam przekładana na ceny nawozu i wtedy, w zależności od tego, będziemy musieli reagować, aby nie zachwiać w sposób istotny opłacalności produkcji. Ceny paliw również, bo jeśli będą ceny paliw, słyszy się różne prognozy, to będzie się przekładało na koszty produkcji. A nam zależy na utrzymaniu w pewnych granicach opłacalności. Do tego jeszcze dodam możliwe klęski, które się pojawiają, bo to problemy suszy czy podtopień i powodzi, to znowu jest sytuacja nieprzewidywalna, nie do przewidzenia.</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#CzesławSiekierski">Jeśli chodzi o sytuacji obecną, to, jak państwo wiecie, jesteśmy po rozmowach z rolnikami na granicy. Mamy przewidziane w rezerwie celowej dopłaty – to jest ciągłość poprzedniego rządu – do kukurydzy. Tu, w zależności, jest ujęcie płynne. Mamy również przewidziane dopłaty do kredytów na razie na poziomie 150 mln zł. Wywołałoby to akcje kredytową 2,5 mld zł i ten kierunek będziemy chcieli wzmacniać dlatego, że niskooprocentowane kredyty to najlepszy sposób wspierania rolnictwa, bo nie narusza ich w sposób istotny stabilizacji, bo rolnicy się kierują często rynkiem, a tutaj mają stabilne warunki kredytowe, niezależne od poziomu inflacji. Również ten kierunek wsparcia instrumentami finansowymi będziemy lansować także w ramach różnych rozwiązań Wspólnej Polityki Rolnej.</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#CzesławSiekierski">Trzeci obszar spraw, który był uzgadniany z rolnikami, to oczywiście jak ja na rozmowy z rolnikami pojechałem po rozmowie z panem ministrem finansów, zresztą także rozmawiałem z panią minister Majszczyk, to było w obecności także pana premiera, bo ja przekazywałem w sposób istotny protestującym rolnikom, że te zapewnienia od nas wynikają czy są możliwe do realizacji poprzez określoną procedurę budżetową, bo nie możemy mówić, że coś, bo nawet sam pan premier nie może mówić, jeśli nie ma uchwalenia budżetu jeszcze ostatecznego, a nie mówiąc już o mojej osobie, ale to robiliśmy przy otwartości wobec Ministerstwa Finansów, że tak powiem przy wiadomości i rozeznaniu również pana premiera. Te dwie pozycje są zapisane, możliwe i sądzę, że czekamy też na nostryfikację z Komisji Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#CzesławSiekierski">Natomiast jest trzecia pozycja, to jest problem zwiększenia podatku rolnego, który wynika z innej formy przeliczenia. To nie jest duża kwota w skali kraju, jest to 355 mln zł, ale umówiliśmy się z rolnikami, że my wystąpimy, wspólnie tu i przy akceptacji – czy właściwie to jest sprawa kompetencji ministra finansów – o to, żeby... bo samorządy już zaplanowały tę podwyżkę, wpisały sobie do budżetów, w związku z tym, że samorządy mogą zwolnić rolników z tej podwyżki i w tym projekcie ustawy jest zapisane, że samorządy miałyby to rekompensowane w roku 2025, dopiero w 2025, bo to wynika z procedury budżetowej i żeby to też nie było, nie powodowałoby obniżki subwencji budżetowej dla samorządów.</u>
          <u xml:id="u-1.39" who="#CzesławSiekierski">A więc tutaj sądzę, że podtrzymany tę jedność działania z Ministrem Finansów. To nie jest duża kwota, a jest to dla rolników istotne i dla nas, aby nie podwyższać podatku rolnego w tym trudnym okresie. I tam będziemy proponować rozwiązania wariantowe co do spraw naliczenia podatku.</u>
          <u xml:id="u-1.40" who="#CzesławSiekierski">Jeśli chodzi o... Jeszcze jest problem także suszy z roku 2023. Mamy niejasne problemy z cukrem, bo nie wiemy, jaki będzie napływ cukru na rynek polski. Ten proces monitorujemy bardzo wyraźnie na granicy. Jeśli chodzi o sprawę podwyżki 20 i 30%, to tu mamy problem z instytutami resortowymi, bo instytuty resortowe nie są ani w obszarze nauki, żeby miały 30% jako instytuty dydaktyczne, ani nie są też w budżecie 20%, w związku z tym mamy problem z finansowaniem instytutów. W Instytucie Weterynarii jest wręcz protest, bo są tak niskie płace. W innych instytutach jest podobnie. Będziemy w tej sprawie – rozmawiałem wstępnie z ministrem nauki – działać podobnie i szukać pewnych możliwości, żeby jednak utrzymać podwyżkę na poziomie porównywalnym do... jak jest budżet. To dotyczy również inspekcji i niskich płac w doradztwie. A więc reasumując tę ogólną moją wypowiedź, potwierdzam, że ten budżet jest na sytuację taką normalną, w sytuacjach trudnych, nieprzewidywalnych będziemy musieli na to reagować. Jeśli chodzi o to, o co pytał pan minister... pan poseł Sachajko, jeśli chodzi o relacje do PKB, to łącznie z KRUS-em to jest 1,27. Jest istotny wzrost dotacji do KRUS-u, bo on wynika z innych uwarunkowań. Jeśli chodzi o udział, wzrost w budżecie, budżetu na rolnictwo w stosunku do znowelizowanego budżetu to jest 7,1%. Jeśli jeszcze są jakieś pytania, to panie się w tych sprawach wypowiedzą. Bardzo proszę, najpierw pani dyrektor, a później druga pani dyrektor. Bardzo proszę, jeśli pan przewodniczący pozwoli.</u>
          <u xml:id="u-1.41" who="#AgnieszkaKłódkowskaCieślakiewicz">Ja tutaj, jeśli chodzi o KRUS, bo było to pytanie, tak? Jaki to jest procent? Jest to 7,4% przychodów funduszu emerytalno-rentowego. Taki jest zaplanowany na 2024 r., a jeżeli chodzi o wypłatę dla rolników, jeśli chodzi o wypłatę dotyczącą emerytur i rent, to jest kwota około 22 000 000 tys. zł. Tak to wygląda. Ponadto, tutaj pan minister już mówił, tak o tym wzroście 7,1, tak jak tu pan minister powiedział. To jest kwota oczywiście do ustawy po nowelizacji, bo jeżeli mówimy do samej ustawy budżetowej na rok 2023, to jest ponad 16%. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.42" who="#KrystynaSkowrońska">I chodzi mi jeszcze o jedną rzecz, o szkoły branżowe, gdzie mamy podwyżki wynagrodzeń dla nauczycieli, co jest zagwarantowane. Jak w tym zakresie będzie wyglądało zwiększenie wynagrodzeń pracowników administracyjnych dlatego, że po stronie samorządów mówimy, że po części jest to obowiązek samorządów, w tym zakresie w szkołach branżowych, gdzie to są szkoły podporządkowane poszczególnym ministrom. Jak będzie wyglądała sprawa wynagrodzeń pracowników administracyjnych i pracowników obsługi? Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.43" who="#CzesławSiekierski">Jeśli chodzi o sprawę granicy, jak państwo wiecie, dwa tygodnie temu czy dwa i pół w Kijowie był minister Sikorski. Był z nim minister Krajewski i przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury, Gancarz. Wcześniej minister Sikorski był w ministerstwie rolnictwa, myśmy go w sposób... chcieliśmy przekazać jak najwięcej informacji o problemach. Ja również miałem rozmowę on-line z ministrem Ukrainy i podjęliśmy decyzję o utworzeniu takich zespołów technicznych, trochę na wzór europejskich zespołów technicznych, 4, 5 zespołów do poszczególnych rynków, które analizowałyby sytuację i proponowały rozwiązania. To będzie i w ujęciu dwustronnym, ale również chcemy maksymalnie włączyć w to Komisję Europejską, bo za sprawy handlu odpowiada Komisja Europejska. I także chcemy przeanalizować tę formułę licencjonowania, która jest wprowadzona przez Ukrainę w stosunku do Rumunii i Bułgarii, bo w obecnej sytuacji jest tak, że ten eksport z Ukrainy idzie tym korytarzem humanitarnym głównie wzdłuż wybrzeża Ukrainy, wzdłuż wybrzeża Rumunii, Bułgarii, trochę przez porty Dunaju, trochę przez wybrzeże tureckie i w zależności od tego, bo jest blokada, która jest wprowadzona przez Polskę, zobaczymy, jak sytuacja będzie się rozwijała. Bo jeśli będą funkcjonowały tamte korytarze, to transport drogą lądową jest droższy. W związku z tym musimy być przygotowani na ten monitoring i dużo sobie obiecujemy po tym licencjonowaniu eksportu przez stronę ukraińską. Ile, jaka wielkość, gdzie.</u>
          <u xml:id="u-1.44" who="#CzesławSiekierski">Stawiamy również warunki Komisji Europejskiej powrotu do kontyngentów, co będzie procesem niedługim, bo to jest element już w trakcie negocjacji wstępnych do negocjacji akcesyjnych, bo właściwie – można powiedzieć – w ujęciu gospodarczym to Ukraina jest w Unii, bo ma otwarty, wolny rynek, napływ towarów, może eksportować, a jeżeli chodzi o problemy standardów jakości, to one będą w tych warunkach regulacyjnych, w okresach, które postawi Komisja Europejska w procesie negocjacji stronie ukraińskiej.</u>
          <u xml:id="u-1.45" who="#CzesławSiekierski">Jeszcze do sprawy, jeśli pan przewodniczący pozwoli, krótko odniósłby się minister Krajewski, który był z ministrem Sikorskim w Kijowie. Proszę mnie zwolnić, bo muszę o godz. 12.30 mieć rozmowę z przedstawicielami Komisji Europejskiej odnośnie do spraw właśnie ukraińskich. Na resztę pytań zostawiam kompetentne grono. Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.46" who="#WojciechKról">Natomiast Komisja negatywnie opiniuje projekt ustawy budżetowej na rok 2024 w zakresie części budżetowej – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, dotacji podmiotowych, programów wieloletnich w układzie zadaniowym, planów finansowych państwowych funduszy celowych, planów finansowych państwowych osób prawnych. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.47" who="#MarekSowa">Jakie są powody tak drastycznego wzrostu budżetu? Zdaję sobie sprawę, że to w głównej mierze chodzi o Krajowy Instytut Mediów. I tego dotyczy moje drugie pytanie. Czy pan prezes mógłby nam tutaj szczegółową informację w tym zakresie przedstawić co do działalności tego instytutu? Przypomnę, że ten instytut funkcjonuje od zaledwie dwóch lat, ale już dzięki... pomimo tak krótkiego czasu jego działalność została negatywnie oceniona przez Najwyższą Izbę Kontroli. W ubiegłym roku w protokole w lutym 2023 r. NIK poinformowała, że negatywnie ocenia działalność Krajowego Instytutu Mediów. Zwróciła uwagę na szereg nieprawidłowości, w tym przy zatrudnianiu pracowników. Jest mowa również o złożeniu zawiadomienia do prokuratury o podejrzeniu popełnienia przestępstwa w sprawie jednego z zamówień publicznych. Jak rozumiem, to dotyczy byłego dyrektora, który kierował pracami Krajowego Instytutu Mediów. Chciałbym, aby tutaj ta kwestia została precyzyjnie wyjaśniona. Więc z jednej strony blisko sześćdziesięciomilionowy wzrost budżetu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, z drugiej strony działalność Krajowego Instytutu Mediów z tymi elementami, o których tutaj wspomniałem. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.48" who="#KrystynaSkowrońska">Średnia płaca, wyliczyliśmy, ile to wynosi. Przy 5 etatach członków Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji to jest około 240 tys. zł rocznie. Ale rzecz interesująca, której państwo tutaj nie wskazujecie, w ubiegłym roku, na rok 2023 w budżecie państwo wskazywali potrzeby wsparcia mediów. I wyliczona przez Krajową Radę Radiofonii kwota wynosiła 1900 000 tys. zł. Brakowało mi reakcji państwa w ubiegłym roku na to, że jeden z posłów złożył poprawkę o zwiększenie środków w wysokości 700 000 tys. zł. 750 albo 800 000 tys. zł. Odpowiedzi… Kierując to pytanie do państwa, takiego szacunku i takich potrzeb państwo nie wskazali. Odpowiedź była raczej wykrętna, że państwo wskazali, ile potrzeba, a to była inicjatywa. Zatem 750 000 tys. zł jako inicjatywa posła dla wsparcia mediów to była kwota duża. Chciałam zatem, jeżeli państwo zajmowali się w poprzednim roku budżetowym wskazaniem kwoty potrzebnej na wsparcie mediów, jakie państwo na rok 2024 wskazywali potrzeby wsparcia mediów publicznych, co zostało zawetowane... co było powodem zawetowania ustawy okołobudżetowej przez pana prezydenta? Czy państwo... i całej krytyki związanej z tym, że jeżeli media... i całej krytyki po stronie dzisiejszej opozycji działań związanych z sytuacją w mediach i sprawą innego zarządzania, zarządzenia upadłości mediów. Państwo możecie pokazać, jakie państwo wyliczyli na rok 2024 potrzeby, bo wtedy będziemy wiedzieli, jak wygląda rzeczywista sytuacja. To, o czym... Uprzejmie poprosiłabym, żebyście państwo nam dzisiaj to powiedzieli. Państwo zatrudniacie w swoim resorcie, znaczy w krajowej radzie 5 etatów członków krajowej rady i 161 osób na koniec tego roku. I oczywiście wyjaśnienia wymagają ogromne środki dla utworzonego Krajowego Instytutu Mediów ustawą w 20 r. i przeznaczenie ogromnych pieniędzy na te zadania. Raz jeszcze poprosiłabym o bardzo precyzyjną odpowiedź na Komisji, bo jeżeli my poprosimy o udzielenie odpowiedzi pisemnej, to przykro mi, moje doświadczenie ze współpracą z krajową radą w ostatnim okresie niestety nie jest zadowalające. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.49" who="#DyrektorDepartamentuBudzetuWBiurzeKrajowejRadyRadiofoniiITelewizjiUrszulaKochanSobiecka">Odnosząc się do wzrostu budżetu na rok 2024, w ramach Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji wzrost jest o 14 884 tys. zł, z tego przede wszystkim jest to wzrost wynagrodzeń wraz z pochodnymi od wynagrodzeń. Ten wzrost wynosi 4701 tys. zł. Wzrost przede wszystkim jest spowodowany podwyższeniem wynagrodzeń pracowników o 20%, które zostało zapisane w projekcie ustawy budżetowej na rok 2024.</u>
          <u xml:id="u-1.50" who="#DyrektorDepartamentuBudzetuWBiurzeKrajowejRadyRadiofoniiITelewizjiUrszulaKochanSobiecka">Kolejny wzrost… kolejna kwota, która składa się na ten wzrost, to jest wzrost wydatków majątkowych. Tutaj jest podwyższenie wydatków majątkowych o 3791 tys. zł. Głównym takim zadaniem jest stworzenie nowego systemu obiegu elektronicznego dokumentów. Poza tym jest planowany również zakup nowego sprzętu informatycznego, w tym między innymi serwerów. To związane jest między innymi z koniecznością wymiany sprzętu ze względu na brak wsparcia producenta. Kolejna kwota to jest wzrost planowanych opłat na czynsz.</u>
          <u xml:id="u-1.51" who="#DyrektorDepartamentuBudzetuWBiurzeKrajowejRadyRadiofoniiITelewizjiUrszulaKochanSobiecka">Natomiast jeżeli chodzi o wzrost etatów, to faktycznie w tym roku... na przyszły... znaczy w tym roku, bo już mamy rok 2024, wzrost jest o 4 etaty, natomiast, proszę państwa, ostatni wzrost etatów w Biurze Krajowej Rady Radiofonii nastąpił w roku 2022 i to były 2 etaty, natomiast poprzednio było w roku 2017 i to było 6 etatów.</u>
          <u xml:id="u-1.52" who="#MarekSowa">A czy ktoś jest w ogóle... reprezentuje Krajowy Instytut Mediów?</u>
          <u xml:id="u-1.53" who="#GrzegorzKukier">Instytut w 2024 roku będzie kontynuował badania dotyczące w dużej mierze konsumpcji mediów i zachowań osób badanych, będzie to kilka badań, które były robione w roku 2023, będą kontynuowane w roku 2024, one niekiedy mają cykl dwuletni, kiedy kończą się umowy, które wymagają troszkę większych nakładów i to jest specyfika niektórych badań. Dodatkowo będą... planowane są projekty badawcze i analizy mediów, które będą uwzględniały zmiany technologiczne i użycie… stworzenie silnika sztucznej inteligencji i na tej bazie stworzenie 5 projektów, które będą się zajmowały: pierwszy – w ogóle analizą mediów z rejestrowaniem i transkodowaniem, drugi projekt będzie dotyczył analizy danych dźwiękowych z systemem transkrypcji, trzeci projekt będzie analizował obrazy z systemem przetwarzania monitoringu, kolejny to będzie monitoring reklam, kolejny to będzie analiza mediów z podsystemem wykrywaniu treści nieodpowiednich, fake-newsów, wulgaryzmów i innych. Więc założona jest cała część nowa, która będzie rozwijana w instytucie.</u>
          <u xml:id="u-1.54" who="#GrzegorzKukier">Odniosę się teraz do wzrostu etatów. Zaplanowano 41 etatów, nie osób. Składają się  z 10 osób, które będą specjalistami w zakresie sztucznej inteligencji, również w dziale, w pionie teleinformatycznym (to są pozycje ekspertów) oraz 31 etatów na około 65–67 osób (stworzenie i powiększenie sieci ankieterskiej). W tej chwili badania takie, jak badanie założycielskie oraz badanie Audiotrack, są realizowane formułą: połowa wywiadów realizowana przez sieć własną, połowa zlecana dostawcom zewnętrznym. Jest to robione po to, aby porównywać jakość i utrzymywać jakość. Plan jest taki, aby powiększyć sieć dwukrotnie i nie zlecać badania założycielskiego dostawcy zewnętrznemu, tylko mieć ankieterów. Ankieterzy są zatrudniani na etat, na części etatów, na jedną czwartą etatu. W momencie, w którym nie pracują albo są na urlopie, po prostu są ponoszone niskie koszty.</u>
          <u xml:id="u-1.55" who="#GrzegorzKukier">W czerwcu zeszłego roku uruchomiliśmy własne studio CATI. Badanie wystartowało, zwiększało swoją pulę, osiągnęło miesięczną ilość 11 900 wywiadów. 6 tys. jest robione we własnym zakresie. Plan jest taki, aby do końca roku to dociągnąć dostawcami zewnętrznymi plus połowę robioną własnym studiem, a następnie wzrost będzie w końcówce roku i przygotowywanie w następnym roku do całkowitej realizacji własnymi zasobami.</u>
          <u xml:id="u-1.56" who="#GrzegorzKukier">Jeśli chodzi o cały ostatni rok, był prowadzony program naprawczy, zainicjowany przez pana przewodniczącego. Wszystkie punkty, które były poruszane przez NIK, zostały wyjaśnione, zostały zaadresowane, czyli w tych dziedzinach nastąpiła naprawa. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.57" who="#KrystynaSkowrońska">Nas to zaskakuje. Poszliście państwo vabank, bez ograniczania się w swoich wydatkach. Bo chciałabym powiedzieć, przedstawiciel Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, pan dyrektor nie odpowiedział na pytanie dotyczące wyceny braku środków tych, które są dochodami własnymi takich instytucji, jak telewizja i radio, i potrzeb w zakresie planu finansowego tych instytucji. Nie odpowiedział pan dyrektor, dlaczego w ubiegłym roku zwiększono o dodatkowe 750 mln zł, z 1900 mln do 2700 mln zł. My dzisiaj wiemy, że to są te kolosalne wynagrodzenia niektórych pracowników mediów, przede wszystkim telewizji publicznej. Pewnie takich odkryć może być jeszcze więcej. Chciałam zapytać Krajową Radę Radiofonii i Telewizji, bo państwo wskazywali, że między innymi treści nieodpowiednie. Ile działań, kiedy i jakie decyzje były podjęte w ubiegłym roku, dotyczące nieodpowiednich treści? Jak państwo reagowali na między innymi wydania „Wiadomości”, w których było przekłamań w każdej minucie przynajmniej połowę? Jak państwo reagowali? I jakie były zwrotne odpowiedzi na rzeczy, które państwo otrzymywali. Ja referując część 24 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego… zupełnie inną częścią jest Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji i to, o czym mówimy. Państwo poszli, raz jeszcze powtórzę, vabank i na pewno nie będzie naszej zgody na takie funkcjonowanie krajowej rady i do tego Rady Mediów Narodowych. W tej dziedzinie nie było jakości, nie było ochrony treści, nie było rzetelności. Była kasa.</u>
          <u xml:id="u-1.58" who="#JanuszCichoń">Wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji. Zamykam posiedzenie Komisji. Informuję, że protokół posiedzenia z załączonym pełnym zapisem jego przebiegu będzie wyłożony do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-1.59" who="#JanuszCichoń">Przypominam o tym, że deadline, jeśli chodzi o składanie poprawek, jutro godzina 12.00. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>