text_structure.xml 12.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MaciejMałecki">Witam gości biorących udział w dzisiejszym posiedzeniu. Witam pana Adama Bryszewskiego, wiceprezesa GAZ-SYSTEMU SA. Witam panią Katarzynę Flak, zastępcę dyrektora Biura Obsługi Pełnomocnika Rządu do spraw Strategicznej Infrastruktury Energetycznej. Witam pana Olgierda Hurkę, dyrektora Pionu Realizacji FSRU w GAZ-SYSTEMIE SA. Witam pana Michała Homendę, głównego specjalistę w Biurze Obsługi Pełnomocnika Rządu do spraw Strategicznej Infrastruktury Energetycznej. Witam pana Konrada Zawodzińskiego, zastępcę dyrektora Pionu Realizacji FSRU w GAZ-SYSTEMIE SA.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#MaciejMałecki">Tematem dzisiejszych prac jest dyskusja na temat statusu prac i harmonogramu budowy terminalu gazowego FSRU w Zatoce Gdańskiej. Kto z państwa będzie referował? Zacznie pan prezes?</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#OlgierdHurka">Podsumowując sam program składa się z czterech komponentów, które wyróżniamy, z których trzy są pod kontrolą spółki GAZ-SYSTEM. Jeden z komponentów jest pod kontrolą Urzędu Morskiego w Gdyni. Komponent Biznes i Jednostka to komponent związany z budowaniem i dostarczeniem jednostki regazyfikacyjnej. Dostawcą i budowniczym jest stocznia Hyundai Heavy Industries w Korei Południowej. Ownerem jest firma Mitsui O.S.K. Lines. Drugim komponentem jest część offshore, czyli to do czego statek będzie przycumowany i gdzie będzie następowało przyłączenie do sieci gazowej. Będzie to ok. 3 km w głąb Zatoki Gdańskiej w osłonie falochronu, który buduje Urząd Morski w Gdyni. Będzie to sztuczna wyspa, mająca dwa nabrzeża – północne i południowe i przyłącze gazowe. Projekt onshore łączy się z projektem offshore w ten sposób, że częścią projektu offshore, czyli tego morskiego, jest również gazociąg podmorski, ok. 3 km gazociągu, który dochodzi do lądu na Wyspie Stogi i tam łączy się z naszą dużą liniową inwestycją – 250 km gazociągu od Gustorzyna koło Włocławka do Gdańska. To są takie trzy główne komponenty po naszej stronie. Czwarty komponent, bez którego ta instalacja nie będzie mogła działać, to jest falochron budowany przez Urząd Morski w Gdyni. Przedwczoraj – w poniedziałek 17 marca została podpisana umowa z wykonawcą w Gdyni.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#OlgierdHurka">Przechodząc do naszych zagadnień związanych z GAZ-SYSTEM SA. Oczywiście monitorujemy ten program zawierający się w tych trzech komponentach, które są zintegrowane w ramach programu FSRU. Rzut oka na harmonogram. To, co wydarzyło się w 2024 r., to doszliśmy z całością tego programu do momentu, kiedy w części offshore pozyskaliśmy wszystkie niezbędne pozwolenia, czyli decyzje administracyjnie i pozwolenia, włącznie z pozwoleniem na budowę. W części offshorowej mamy komplet pozwoleń. W kwietniu zeszłego roku mamy zawartą umowę z Mitsui O.S.K. Lines, czyli pracujemy już nad przygotowaniem jednostki. Teraz jest faza design. Może wyjaśnię, że ta faza projektowania to nie jest tak, że GAZ-SYSTEM projektuje w całości jednostkę. Zgodnie z zasadami tej branży, musimy uczestniczyć w opiniowaniu projektów poszczególnych urządzeń i całego layoutu – to jest ok. 500 dokumentów projektowych, które musimy zaakceptować. Kiedy mówimy o projektowaniu, to tak naprawdę my, MOL, czyli armator i stocznia wymieniamy dokumenty potwierdzające, że to jest ten design, o który nam chodziło w specyfikacji statku, którą podpisaliśmy.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#OlgierdHurka">Zeszły rok był bardzo intensywny pod względem pozyskiwania ofert i prowadzenia postępowania na wybór wykonawcy tej części morskiej, czyli części offshore ze sztuczną wyspą i gazociągiem podmorskim. W tej chwili jesteśmy w przededniu 2025 r. W każdym razie całe to postępowanie trwało od kwietnia i będzie miało swój finał w najbliższych dniach, być może nawet dzisiaj. W części onshorowej, czyli tej liniowej inwestycji 250 km gazociągu, tam zostały zawarte wszystkie umowy wykonawcze, projektowe i w zeszłym roku zostały zawarte także umowy na dostawy inwestorskie. W tej chwili rozpoczęły się już prace w terenie.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#OlgierdHurka">W 2025 r. weszliśmy z kompletem pozwoleń, z rozpędzonym postępowaniem na wykonawcę części offshorowej, z podpisanymi umowami na onshorze, z trwającym jeszcze wtedy na przełomie roku postępowaniem w Gdyni na wybór wykonawcy falochronu. Teraz w marcu, dokładnie na dzisiaj jesteśmy w takiej sytuacji, że trwają już prace na tej inwestycji linowej. Jest tam już dowożony sprzęt na budowę i trwa odhumusowanie, wylesianie. Te 250 km gazociągu jest w tej chwili już budowane, trwają prace.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#OlgierdHurka">Jeśli chodzi o EPC, czyli tego wykonawcę części morskiej wraz z podmorskim gazociągiem, z naszej strony postępowanie zakończyliśmy bodaj trzy tygodnie temu wyborem wykonawcy. Po ogłoszeniu wyboru, dwóch wykonawców z czterech, bo wpłynęły do nas cztery oferty, dwóch wykonawców wniosło odwołanie do Krajowej Izby Gospodarczej, którego skutkiem było postępowanie arbitrażowe, które formalnie jako postępowanie zakończyło się w poniedziałek. W obu postępowaniach dosłownie dzisiaj do końca dnia spodziewamy się wyroków w tym arbitrażu.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#OlgierdHurka">Postępowanie w drugiej turze, postępowanie związane z tym projektem to jest inżynier kontraktu. To postępowanie jest zakończone i został wyłoniony wykonawca. Upłynęły już terminy odwołania i żaden z innych oferentów nie skorzystał ze środków ochrony prawnej. Te dwie umowy są ze sobą sprzęgnięte w tzw. formule fidikowskiej…</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#OlgierdHurka">Jeśli chodzi o pierwszą kwestię, czyli zespół w biurze rozbudowy terminalu, ten zespół został de facto w całości, poza pojedynczymi osobami, przyłączony do zespołu do spraw realizowania FSRU. Sama decyzja o tym, żeby inżyniera kontraktu mieć jako firmę zewnętrzną, a nie obsługiwać z wewnątrz, wynikała przede wszystkim z faktu, że w kompetencjach czy w doświadczeniach GAZ-SYSTEMU nie ma i potem nie będzie tego elementu offshorowego, na który jest tutaj położony bardzo poważny nacisk. My oczywiście mamy specjalistów ze wszystkich możliwych branż, ale z tego, co wiemy, to największy problem w tych inwestycjach jest z hydrotechniką i z gazociągami podmorskimi, z którymi też powiedzmy, że to doświadczenie nie jest wielkie. Chcieliśmy mieć tutaj istotne wsparcie w postaci zewnętrznej firmy inżynieryjnej. Natomiast jest tak, że zespół branżystów, który musi obsługiwać tę umowę na styku tej umowy EPC, inżynieria kontraktów jest w GAZ-SYSTEMIE. Tak że my jako inwestor będziemy prowadzili aktywny nadzór. To nie jest tak, że oddajemy na zewnątrz kompetencję inżynierii kontraktu. My jako GAZ-SYSTEM mamy zawsze ostatni głos w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#OlgierdHurka">Może dopowiem, że mając na uwadze tę presję harmonogramową w naszych wymaganiach postawiliśmy warunek zapewnienia odpowiednio dzielnego morsko-sprzętu. To jest intuicyjne, że niektóre sprzęty, tzw. „check-upy”, które służą do prowadzenia tych prac na morzu, one mogą być mniejsze lub większe, ale chodzi o dzielność morską. Niektóre są w stanie pracować przy fali do trzech metrów, a inne do pięciu metrów. W naszych wymaganiach były te większe, te silniejsze jednostki. Było tak po to, że nawet wchodząc w ryzyko gorszego sezonu pogodowego, żeby poprzez lepszy sprzęt jednak odzyskać ileś tam tych dni.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#OlgierdHurka">2026 r. to będzie rok trwających już prac budowlanych na morzu. Z końcówką 2026 r. planujemy zakończenie projektu w części lądowej. Projekt w części lądowej jest harmonogramowo zaplanowany, że skończy się wcześniej niż pozostałe komponenty.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#OlgierdHurka">2027 r. to już będzie finalizacja prac. Ona od strony tej instalacji offshore i jednostka skończy się tzw. zintegrowanym pozwoleniem.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#OlgierdHurka">Pierwszy kwartał 2028 r. to będzie czas… Dopiero z tym pozwoleniem możemy wystąpić o taryfę i koncesję. Pierwsze miesiące 2028 r. to rozpoczęcie świadczenia usług według naszego planu.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#OlgierdHurka">Jeśli chodzi o opóźnienie z naszej strony, to wszystko jest w naszych rękach, oprócz pogody, ale ona jest w pewnej mierze uwzględniona. Cała reszta będzie związana z zarządzaniem kontraktem i realizacją tego kontraktu. Zacznijmy od tego, że nie mogę powiedzieć, nie powiem i nigdy bym nie powiedział, że zakładamy jakiekolwiek opóźnienia. Jednakowoż harmonogram jest bardzo spięty back to back wszystkie działania. Zadaniem całego naszego zespołu jest teraz, żeby to nastąpiło w terminie. Nie mamy żadnych założeń odnośnie do opóźnień. Jak w każdym tego typu infrastrukturalnym projekcie, istnieją ryzyka, ale w tej chwili nie jestem w stanie podzielić się żadnym konkretem. Nie mogę powiedzieć, że wiemy o ryzyku, które, jeśli się zmaterializuje, to mamy opóźnienie.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#OlgierdHurka">Jeśli chodzi o offshore, to też już o tym wspomniałem. Mamy załatwione wszystkie kwestie formalne, włącznie z pozwoleniem na budowę. Zakończyliśmy też całość działań związanych z wydobywaniem niewybuchów i obiektów dziedzictwa narodowego. Wydobyto niewybuchy i zajęła się nimi marynarka wojenna. Wiemy, że część jest już zneutralizowana, a część jest zrzucana na, nie wiem, gdzie dokładnie jest to miejsce. Przewidziane są jeszcze detonacje. To są nie tylko nasze rzeczy, ale to było robione też pod inwestycję Urzędu Morskiego. Teren został podobnie wyczyszczony na lądzie.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#OlgierdHurka">Mówiłem o tym, że kończymy EPC. I to chyba tyle. W momencie, kiedy podpiszemy umowy z EPC, wykonawca musi przystąpić do szczegółowego projektowania i rozpoczęcia prac czerpalnych, tak jak wspominałem – jeszcze w tym sezonie.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#OlgierdHurka">Odnośnie do rzeczy lokalizacyjnych, to nic nam się tutaj nie zmieniło. Warto może powiedzieć, że my jako inwestor – GAZ-SYSTEM, jesteśmy w ciągłym kontakcie z tamtejszą lokalną społecznością w dzielnicy. Od kolegów z komunikacji wiem, że przez te dwa czy trzy lata komunikowania, że ta jakość się bardzo podniosła. Mieszkańcy Górek Zachodnich powoli oswajają się z tą inwestycją. Ona nie będzie aż tak uciążliwa, jak można to sobie wyobrażać, bo jednak liniowy gazociąg to nie są bardzo głośne prace. To, co będzie głośne czy najgłośniejsze w tej całej inwestycji, czyli palowanie, to jest dosyć skompresowane w czasie. Te same problemy z hałasem ma rozbudowa terminala kontenerowego Baltic Hub, więc trochę nakładamy się na ich hałas. To jest taka największa uciążliwość.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#OlgierdHurka">Tutaj nawet mamy konkretne zdjęcia z lądu, jak ta inwestycja już idzie. Tak jak powiedział pan przewodniczący – w takich inwestycjach czujemy się mocni. Najtrudniejszy odcinek to jest ten odcinek gdański, pomorski, dlatego że tam przechodzimy przez Żuławy i wszędzie tam, gdzie przy gazociągach jest woda, więc występuje konieczność budowania tzw. ścianek, to są to trudniejsze odcinki. To jest trochę więcej niż wykopanie dziury, położenie rury i zasypanie. Przechodzimy też przez teren miejski, więc będzie trochę wyzwań na tym ostatnim odcinku pomorskim, który łączy się z naszą stacją, która prowadzi już do FSRU.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#OlgierdHurka">To tyle przygotowaliśmy na dzisiaj.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#MaciejMałecki">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzisiejszego posiedzenia podkomisji. Dziękuję państwu za przedstawienie informacji. Zamykam posiedzenie podkomisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>