text_structure.xml
31.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#WeronikaSmarduch">Otwieram posiedzenie podkomisji stałej do spraw innowacyjności i konkurencyjności. Witam oczywiście panią poseł oraz zgromadzonych gości – pana Mateusza Gaczyńskiego, zastępcę dyrektora Departamentu Koordynacji Krajowego Planu Odbudowy w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej. Dzień dobry, witamy bardzo serdecznie. Witamy panią Patrycję Zeszutek, zastępcę dyrektora Departamentu Programów Wsparcia Innowacji i Rozwoju oraz panią Agnetę Bukowską, zastępcę dyrektora Departamentu Programów Ponadregionalnych w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej. Witamy również panią Konstancję Piątkowską, dyrektor Departamentu Analiz Gospodarczych oraz pana Piotra Zabadałę, zastępcę dyrektora Departamentu Innowacji i Polityki Przemysłowej w Ministerstwie Rozwoju i Technologii. Witamy panią Joannę Nowakowską, dyrektor Departamentu Koordynacji Wdrażania Programów oraz zastępcę dyrektora, pana Tomasza Modzelewskiego z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Witamy również pana Grzegorza Gontarza, radcę prawnego w Biurze Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców oraz wszystkich pozostałych gości.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#WeronikaSmarduch">Porządek dzienny posiedzenia jest następujący: informacja o wsparciu konkurencyjności polskiej gospodarki ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności oraz z Funduszy Europejskich 2021–2027. Przedstawiać to będą przedstawiciele Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju i Technologii oraz przedstawiciele Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Czy są uwagi do porządku dziennego posiedzenia? Nie słyszę. Stwierdzam, że podkomisja przyjęła porządek dzienny. Przystępujemy do realizacji porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#WeronikaSmarduch">Jeszcze na początku chciałabym bardzo serdecznie podziękować za to, że państwo tak aktywnie uczestniczą w podkomisjach i myślę, że przejdziemy od razu do realizacji planu dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#WeronikaSmarduch">Proszę o zabranie głosu pana dyrektora Mateusza Gaczyńskiego z Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#MateuszGaczyński">Jeżeli można, podzielilibyśmy się z koleżanką prezentacją. Ja opowiem ogólnie o tym, jak wygląda sytuacja w ramach Krajowego Planu Odbudowy i przekazałbym głos dyrektor Zeszutek, jeżeli chodzi o te przedsięwzięcia, które są skierowane bezpośrednio do polskich przedsiębiorców.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#MateuszGaczyński">Jak państwo wiedzą, Krajowy Plan Odbudowy to prawie 260 mld zł, w zależności od kursu, po którym liczymy, 60 mld euro, które dostajemy w ramach KPO – które są przeznaczone na odbudowę odporności i wzmacnianie polskiej gospodarki, w szczególności w kontekście pandemii COVID-19, ale także wydarzeń, które, niestety, miały miejsce za naszą wschodnią granicą.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#MateuszGaczyński">Kwalifikowalność wydatków w ramach programu liczona jest od 1 lutego 2020 r. Od tego dnia, który jest wskazany wprost w rozporządzeniu, możemy wnioskować o to, żeby projekty, które były realizowane od tego dnia, mogły otrzymać finansowanie w ramach KPO. Na 31 sierpnia br. z 57 inwestycji w ramach KPO zostało uruchomione 45 na kwotę ok. 63% całej alokacji Krajowego Planu Odbudowy. W tym 34 inwestycje zostały uruchomione w części grantowej, na ok. 82% alokacji KPO i 11 inwestycji w części pożyczkowej, na ok. 50% alokacji tej części. Dodatkowo w pierwszym tygodniu września zostały ogłoszone informacje o uruchomieniu dwóch naborów. Jeden – na poprawę efektywności energetycznej szkół, nabór wniosków tutaj zacznie się 30 września i to jest działanie, które jest skierowane do jednostek samorządu terytorialnego. I drugie działanie, które jest skierowane na poprawę warunków opieki długoterminowej w szpitalach na poziomie powiatowym, bądź w szpitalach wojewódzkich, które realizują zadania w zakresie opieki zdrowotnej dla poziomu powiatowego – i tutaj nabór rozpocznie się 18 września.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#MateuszGaczyński">Do tej pory mamy podpisane prawie 600 tys. umów na kwotę ponad 34 mld zł. Wśród działań, które są uruchomione, są zarówno działania, które są działaniami skierowanymi do przedsiębiorców – o nich za chwilę powie koleżanka, ale też mamy przeważającą większość działań skierowanych do jednostek samorządu terytorialnego. Z 18 działań, które są dla JST, do uruchomienia zostały tylko cztery i one zostaną uruchomione w przeciągu najbliższych tygodni. Tak że całą tę pulę dla JST mamy uruchomioną i sukcesywnie są uruchamiane działania, które są skierowane np. do podmiotów administracji publicznej innych niż jednostki samorządu terytorialnego.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#MateuszGaczyński">Wszystkie szczegóły dotyczące realizacji Krajowego Planu Odbudowy, można znaleźć na naszej nowej stronie internetowej kpo.gov.pl. Tam są rozpisane nabory z podanymi konkretnymi danymi dotyczącymi każdego naboru. Nabory są podzielone według grup docelowych, czyli w ramach strony jest dość prosta nawigacja, czyli ktoś, kto jest przedsiębiorcą, osobą fizyczną, NGO, jednostką samorządu terytorialnego, znajduje swój kafelek, klika w ten kafelek, rozwija mu się cała lista naborów czy inwestycji, które są skierowane dla danej grupy beneficjentów. Można sprawdzić, które spośród tych naborów są aktualnie aktywne, w których naborach zbieranie wniosków się zakończyło lub jaki jest plan uruchomienia tych naborów. Są również bezpośrednie odnośniki do stron instytucji, które pełnią rolę instytucji bądź odpowiedzialnych za realizację inwestycji – w przypadku ministerstw, bądź jednostek wspierających – takich, jak np. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, czy Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#MateuszGaczyński">To tyle ogólnie na temat tego, jak wygląda sytuacja w ramach KPO.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#MateuszGaczyński">Może jeszcze tylko powiem, że w tym tygodniu planujemy złożyć drugi i trzeci wniosek o płatność w ramach KPO. Do tej pory Polska złożyła jeden wniosek o płatność w ramach KPO – w grudniu ub.r. Pieniądze otrzymaliśmy w kwietniu tego roku. Teraz składamy łącznie dwa wnioski o płatność, drugi i trzeci wniosek, łącznie na kwotę ok. 9,4 mld euro i w planach mamy jeszcze złożenie czwartego wniosku o płatność, który chcemy złożyć jeszcze w tym roku – w grudniu. Tam kwota alokacji, o którą będziemy wnioskowali, to jest ponad 7 mld euro. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z tym, jak myślimy, że powinno pójść, czyli zgodnie z naszym planem, pieniądze z tytułu tych drugiego i trzeciego wniosku o płatność powinny trafić do Polski jeszcze w tym roku. Liczymy, że to będzie połowa grudnia.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#MateuszGaczyński">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#WeronikaSmarduch">Prosimy panią dyrektor o zabranie…</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#PatrycjaZeszutek">Reprezentuję instytucję koordynującą KPO w zakresie części komponentu A. To jest komponent skierowany do przedsiębiorców, jego tytuł to Odporność i konkurencyjność gospodarki. W ramach tego komponentu uruchomiono już 26 naborów na kwotę ponad 13,6 mld zł. Z tego 11 naborów na kwotę ponda 9,6 mld zł jest skierowane stricte do przedsiębiorców. Konkursy te dotyczą różnych sektorów i różnych przeznaczeń. Jest to również sektor rolny i rolno-spożywczy, przetwórstwa rolno-spożywczego – gdzie przedsiębiorcy mają możliwość sfinansowania centrum przechowalniczych, dystrybucyjnych i dywersyfikacji inwestycji w zakresie skracania łańcuchów dostaw. I głównie, w dużej mierze te konkursy się już zakończyły i kontraktują się umowy. Natomiast jeszcze w ubiegłym roku uruchomiony został przez Ministerstwo Aktywów Państwowych konkurs w zakresie inwestycji wspierających robotyzację i cyfryzację przedsiębiorstw. Mamy nadzieję, że w przyszłym tygodniu, 15 września, zostanie opublikowana lista rankingowa w tym konkursie. Wiemy, że są złożone wnioski na 4 mld zł, dostępna alokacja – 1 mld zł. Zobaczymy, jakie będą losy tej listy rankingowej – ile projektów przejdzie. W tym roku zostały również ogłoszone konkursy dla sektora Horeca. Pierwszy nabór się zakończył, z liczbą dokładnie 1086 rekomendowanych projektów. Z tego podpisanych jest na dzień dzisiejszy 69 umów – proces kontraktacji trwa. Te ponad tysiąc projektów jest na kwotę ok. 450 mln zł. Średnia wartość takiego projektu – 380 tys. zł. Przeważają przedsiębiorstwa z sektora mikro – chyba 680, jeśli dobrze pamiętam, to sektor mikro, następnie małe i najmniej reprezentowane – średnie przedsiębiorstwa. Drugi nabór, który został uruchomiony – już złożonych jest prawie 3 tys. wniosków. Dla tych przedsiębiorców zostały złagodzone kryteria wejścia mówiące o zadeklarowanej wartości spadku przychodów po pandemii. Myślę, że stąd jest większe zainteresowanie w tym naborze. Średnia wartość projektów złożonych w tym trwającym naborze to ponad 450 tys. zł i też przeważają mikroprzedsiębiorstwa. Jeszcze jeden konkurs, który został uruchomiony w ramach komponentu A, to wsparcie inwestycji we wdrażanie technologii innowacji środowiskowych, w tym GOZ. Ten konkurs w Polskiej Agencji Przedsiębiorczości jest otwarty, podobnie jak Horeca i w informacji wiemy, że tam też już jest złożonych 85 wniosków, natomiast jest rozważane wydłużenie tego konkursu – może potem przedstawiciele PARP uzupełnią. Na dzień dzisiejszy podpisanych zostało w sumie 757 umów z przedsiębiorcami w ramach tego komponentu. Planowane są jeszcze do uruchomienia konkursy w sektorze kultury – w tym komponencie również wspierane są przedsiębiorstwa z szeroko pojętego sektora kreatywnego, kultury i ten konkurs w inwestycji A2.5.1 na program wspierania działalności podmiotów z sektora kultury jest zaplanowany na drugą połowę roku.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#PatrycjaZeszutek">Jeśli jeszcze jakieś informacje są potrzebne, proszę o pytania.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#JoannaNowakowska">Jeżeli chodzi o GOZ, tak, jak pani dyrektor powiedziała, jesteśmy też na etapie ogłoszonego konkursu. Tutaj wpłynęły 82 wnioski. Wskaźnik jest 100 i dlatego prognozujemy, żeby wydłużyć tutaj nabór. On w chwili obecnej jest do 12 września, czyli do jutra. Chcielibyśmy i trwają już uzgodnienia w tym zakresie, żeby był wydłużony do 24 września.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#JoannaNowakowska">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#WeronikaSmarduch">Państwo posłowie? Chciałby ktoś doprecyzować do tego punktu?</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#MariaKoc">Jeszcze do pana dyrektora. Chciałam dopytać, bo wspomniał pan, że 18 września będzie nabór dla… Nie wiem, dla szpitali, czy dla jednostek samorządu terytorialnego, na poziomie powiatowym. Chodzi tu o tę opiekę długoterminową. Tak? Czy dobrze…?</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#MariaKoc">Dziękuję, pani przewodnicząca.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#WeronikaSmarduch">Przechodzimy w tym momencie dalej.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#WeronikaSmarduch">Proszę o zabranie głosu panią dyrektor Konstancję Piątkowską z Ministerstwa Rozwoju i Technologii.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#iTechnologiiKonstancjaPiątkowska">Na początku pozwolę sobie przedstawić rolę ministerstwa w ogóle w kształtowaniu rozwoju konkurencyjności w Polsce, a następnie jeszcze poproszę, żeby pan dyrektor Piotr Zabadała odniósł się do kwestii zagadnienia, które, myślę, jest bardzo przyszłościowe i bardzo ważne w tym momencie, czyli do przedsięwzięć realizowanych też przy wsparciu środków unijnych w obszarze rozwoju sektora kosmicznego.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#iTechnologiiKonstancjaPiątkowska">Jeśli chodzi o rolę ministerstwa w przedmiocie, czy w obszarze, o którym dzisiaj rozmawiamy, to z jednej strony jest to oczywiście rola kreatora polityki gospodarczej, przemysłowej. Z drugiej strony także, w wybranych elementach – realizatora konkretnych przedsięwzięć, które są finansowane ze środków unijnych. I jeśli chodzi o samo programowanie środków, o których przed chwilą mówili moi przedmówcy, odbywa się ono w oparciu o priorytety strategiczne, przewidziane przede wszystkim w Średniookresowej Strategii Rozwoju Kraju, ale także później w wybranych strategiach, można powiedzieć – sektorowych, a tak naprawdę określonych jako zintegrowane, ze szczególnym uwzględnieniem Strategii Produktywności 2030, której autorem i za której realizację odpowiada Ministerstwo Rozwoju i Technologii.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#iTechnologiiKonstancjaPiątkowska">Priorytety strategiczne Polski dotyczące rozwoju konkurencyjności gospodarki oczywiście są powiązane z szerszym kontekstem polityk europejskich, także z dwiema teraz często podnoszonymi i widocznymi transformacjami, czyli cyfrową i energetyczną i także w odpowiedzi na działania związane z sytuacjami kryzysowymi, których świadkami byliśmy w ostatnich latach – mam tu na myśli najpierw pandemię, a później agresję Rosji na Ukrainę. Gospodarka europejska, o czym teraz jest dość głośno w debacie, zwłaszcza też w kontekście wczorajszego raportu Mario Draghiego, dotyczącego konkurencyjności i przyszłości konkurencyjności Unii Europejskiej – ta gospodarka europejska działa oczywiście w otoczeniu procesów globalnych i to, co robimy w ministerstwie to jest spojrzenie na ten szerszy kontekst, w warunkach zarówno konkurencyjności dotychczasowych liderów, jak i wzrastającej konkurencyjności kolejnych liderów światowych, którzy do tej pory być może bardziej opierali swoje przewagi na imitacjach, mam tu na myśli przede wszystkim Chiny, teraz w coraz większym stopniu koncentrują się też na swojej własnej działalności badawczo-rozwojowej. W związku z tym, że mamy to otoczenie globalne, że mamy pewną nieprzewidywalność rozwoju scenariuszy światowych, że mieliśmy do czynienia i wciąż jeszcze odczuwamy skutki zakłóceń w łańcuchach dostaw, na poziomie unijnym trwa dyskusja, jak wyjść naprzeciw tym wyzwaniom, w taki sposób, żeby gospodarka europejska cały czas utrzymywała się jako ważny gracz w skali światowej i wzmacniała tę swoją pozycję.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#iTechnologiiKonstancjaPiątkowska">Jeśli chodzi już teraz o taki praktyczny wymiar tego przejścia na poziom krajowy, w Strategii Produktywności 2030 – i to jest istotne w kontekście środków unijnych – mamy przewidziane Krajowe Inteligentne Specjalizacje, czyli zdefiniowaną szeroką grupę branż, w których powinny być realizowane przedsięwzięcia dofinansowywane środkami unijnymi i to jest oceniane też na poziomie wyboru projektów, tych, o których mówili przedstawiciele PARP, przedstawiciele Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej. Lista Krajowych Inteligentnych Specjalizacji była tworzona oddolnie, przez dyskusje z różnymi interesariuszami tego procesu, ze środowiskiem przedsiębiorców. Jest ona także cyklicznie aktualizowana, ponieważ, tak, jak wspomniałam, żyjemy w dynamicznym otoczeniu gospodarczym.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#iTechnologiiKonstancjaPiątkowska">Jeśli chodzi teraz o przedsięwzięcia realizowane przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii, w przypadku KPO minister rozwoju i technologii odpowiada za inwestycje o wartości ok. 600 mln euro w części dotacyjnej i ok. 600 mln euro w części pożyczkowej, z tym, że wśród tych inwestycji także znajdują się przedsięwzięcia pośrednio związane z konkurencyjnością polskiej gospodarki, ale też związane z procesem inwestycyjnym, czyli m.in. inwestycja dotycząca reformy planowania przestrzennego oraz inwestycje, można powiedzieć, w energooszczędne budownictwo. Jeśli chodzi o przedsięwzięcia już stricte związane z konkurencyjnością gospodarki, jest to inwestycja związana z gospodarką obiegu zamkniętego, która jest wdrażana przez jeden z instrumentów NCBiR, kierowany do dużych przedsiębiorstw i przez instrument kierowany do małych i średnich przedsiębiorstw, wdrażany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. W przypadku obydwu tych inwestycji konkursy zostały już ogłoszone. W przypadku jednego z nich, w NCBiR nabór jeszcze w tej chwili trwa. Ogólna wartość tego przedsięwzięcia w przeliczeniu na polską walutę to ponad 700 mln zł. Oprócz tego Ministerstwo Rozwoju i Technologii realizuje konkretne przedsięwzięcia w ramach programu FENG, czyli Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki i takim projektem, o którym chciałam powiedzieć jest projekt właśnie w ramach programu FENG, Umiędzynarodowienie MŚP – Brand HUB, który przewiduje 15 sektorowych programów promocji w obszarach, które mają wysoki potencjał eksportowy i innowacyjny. Ten projekt, który jest przewidziany do 2029 roku, jest realizowany wspólnie z Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa, z PARP i z Polską Agencją Inwestycji i Handlu.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#iTechnologiiKonstancjaPiątkowska">Jeżeli byłyby z państwa strony dodatkowe pytania, oczywiście możemy tutaj przedstawić też te informacje. W tym momencie pozwolę sobie oddać głos panu dyrektorowi, bo jeszcze mamy jedną inwestycję, dotyczącą w swoim portfolio sektora kosmicznego.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#iTechnologiiKonstancjaPiątkowska">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#WeronikaSmarduch">Proszę pana dyrektora o zabranie głosu.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#PiotrZabadała">Bardzo króciutko powiem o inwestycji, którą realizujemy, dotyczącej sektora kosmicznego, ponieważ Ministerstwo Rozwoju i Technologii postrzega ten sektor jako wysoce technologiczny i bardzo innowacyjny przemysł, który bezpośrednio wpływa na inne sektory, takie jak motoryzacja, medycyna, czy w końcu przemysł obronny.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#PiotrZabadała">Ministerstwo Rozwoju i Technologii realizuje reformę dotyczącą krajowego systemu serwisów monitoringowych, produktów, narzędzi analitycznych i towarzyszącej infrastruktury wykorzystującej dane satelitarne oraz towarzyszącą tej reformie inwestycję dotyczącą rozbudowy krajowego systemu serwisów monitoringowych, które są oparte na danych satelitarnych, zobrazowań Ziemi – ponieważ są to serwisy, które bezpośrednio wpływają na nasze codzienne życie. Tutaj nie muszę państwu chyba mówić, że właściwie codziennie wszyscy używamy tych danych w telefonach komórkowych. Dzisiaj dane są agregowane przez administrację publiczną, natomiast są rozproszone w administracji i większość instytucji agreguje te dane indywidualnie. Reforma, którą realizujemy i przez to również inwestycja, ma na celu zagregowanie w jednym miejscu danych satelitarnych i oferowanie w jednym miejscu opartych na tych danych usług, które w pierwszym rzędzie będą służyły zarządzaniu kryzysowemu, będą służyły monitoringowi środowiska – takim dwóm najważniejszym kwestiom, które dzisiaj są najbardziej wrażliwe z punktu widzenia społecznego.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#PiotrZabadała">Reforma, jaką realizuje Ministerstwo Rozwoju i Technologii jest to podstawa prawna, która ma umożliwić stosowanie takich danych i będzie to ustawa o działalności kosmicznej. Mam nadzieję, że w najbliższych tygodniach ona już będzie mogła trafić do Sejmu. Będzie ona regulowała zasady i warunki wykonywania działalności kosmicznej, przede wszystkim odpowiedzialność za szkody, które taka działalność może powodować przez obiekty kosmiczne, a także, tak, jak już powiedziałem, będzie dotyczyła kwestii związanych z zobrazowaniami satelitarnymi. Przyczyni się ona przede wszystkim do transformacji cyfrowej zarówno przedsiębiorstw, jak i administracji, zwiększenia efektywności wydatków publicznych, np. przez agregację zakupu danych satelitarnych, czy w końcu transformację ekologiczną.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#PiotrZabadała">Celem inwestycji, która będzie towarzyszyła tej reformie, jest przede wszystkim wzrost wykorzystania danych satelitarnych na potrzeby państwa i administracji, i gospodarki. Powstaną nowe miejsca pracy dla wysoko wykwalifikowanej kadry, przez zintegrowany system w dziedzinie zasobów IT unikniemy chociażby budowania kilku data house’ów, co pozytywnie wpłynie na implementację w podejściu ekologicznym. Wykorzystanie danych satelitarnych pozwoli także na lepsze monitorowanie, a przez to i lepszą ochronę środowiska i klimatu. Beneficjentem tego projektu jest Polska Agencja Kosmiczna, która będzie realizować inwestycję. W tym roku zostały podpisane trzy umowy z Polską Agencją Kosmiczną – umowa ramowa o objęcie przedsięwzięcia Narodowego Systemu Informacji Satelitarnej, a także już umowa dotycząca dotacji celowej i umowa dotycząca VAT. Wartość tego projektu to blisko 16 mln euro.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#PiotrZabadała">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#WeronikaSmarduch">Czy są jakieś pytania do…?</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#WeronikaSmarduch">Bardzo chętnie zapoznalibyśmy się z tym raportem o konkurencyjności w UE, o którym pani dyrektor wspominała. Jakby można było nam przesłać odnośnik do tego raportu i ewentualnie, jeżeli mają państwo jakieś opracowanie, bylibyśmy wdzięczni.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#WeronikaSmarduch">Zatem przechodzimy do następnej agencji.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#WeronikaSmarduch">Proszę o zabranie głosu panią Joannę Nowakowską z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#JoannaNowakowska">Jeżeli chodzi o Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, współuczestniczymy w realizacji trzech programów europejskich, to jest – Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej, Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki oraz Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego. W ramach wyżej wymienionych programów na realizację programów konkurencyjnych PARP ma do dyspozycji alokację w wysokości ok. 19 mld zł, w tym w ramach programu FENG – ok. 12 mld zł, FERS – 1,1 mld zł, w ramach FEPW – ok. 6 mld zł.</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#JoannaNowakowska">Jeżeli chodzi o realizację programów, na jakim jest etapie, to przedstawia się w następujący sposób. Jeżeli chodzi o nabory, w ramach programów PARP ogłosiła 36 naborów na kwotę alokacji ok. 15 mld zł. W ramach programu FENG – 14 naborów na kwotę ok. 8,8 mld zł, w ramach programu FERS – 8 naborów na kwotę alokacji 627 mln zł, FEPW – 14 naborów na kwotę alokacji ok. 5,5 mld zł. W ramach naborów zostało złożonych ok. 6890 wniosków na kwotę ok. 47 mld zł. W ramach programu FENG złożono 4987 wniosków na kwotę ok. 41 mld zł, w ramach programu FERS – 192 wnioski na kwotę 1,8 mld zł, natomiast jeżeli chodzi o program FEPW – 1713 wniosków na kwotę 5,3 mld zł.</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#JoannaNowakowska">Jeżeli spojrzymy na działania, które cieszą się największym zainteresowaniem w obecnej perspektywie, to jest wyrażone liczbą wniosków składanych do PARP, to na pierwszym miejscu mamy działanie dotyczące ścieżki SMART w programie FENG. W naborach dotychczas zakończonych przez PARP MŚP złożyły ok. 4400 wniosków o dofinansowanie, w których dofinansowanie wyniosło ok. 39 mld zł. Ścieżka SMART jest nowym typem instrumentu w ramach programu FENG, w ramach którego przedsiębiorcy wybierają moduły, które są dostosowane do realnych potrzeb i wyzwań przedsiębiorcy. Projekt może składać się z sześciu modułów, to jest – modułu wdrożenia prac B+R, z infrastruktury B+R, zazielenienia, z cyfryzacji, internacjonalizacji i z kompetencji. Ideą instrumentu jest zapewnienie wsparcia w jednym okienku bez konieczności składania wniosków przez tego samego przedsiębiorcę w różnych naborach. Należy też wspomnieć o dużym zainteresowaniu przedsiębiorców wsparciem w zakresie gospodarki obiegu zamkniętego i wzornictwa. PARP organizuje nabory w tych dwóch obszarach w ramach programu FEPW. W zakończonych naborach dotyczących GOZ złożono 613 wniosków o dofinansowanie, w naborach dotyczących wzornictwa – ok. 590 wniosków o dofinansowanie. Łączna suma złożonych wniosków wynosi ponad 1 mld zł. W zakresie wsparcia GOZ przedsiębiorcy otrzymują wsparcie w schemacie dwuetapowym. W pierwszym etapie jest tworzony model GOZ, transformacji przedsiębiorstwa – jest to wsparcie doradcze. W drugim etapie działania przedsiębiorca może otrzymać wsparcie finansowe na realizację inwestycji, które będą wdrażały założenia przygotowanego planu. W przypadku wzornictwa dla MŚP wsparcie zakłada kompleksową realizację projektów wzorniczych, których efektem będzie wdrożenie nowych produktów i usług, które powstaną przy zaangażowaniu projektantów i zwiększą konkurencyjność firm. Wsparcie obejmuje niezbędne doradztwo i wsparcie procesu inwestycyjnego, które jest niezbędne do wprowadzenia do oferty nowych produktów.</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#JoannaNowakowska">Oprócz wyżej wymienionych działań, w ofercie PARP są instrumenty, które wspierają MŚP w obszarach internacjonalizacji, automatyzacji, robotyzacji. PARP rozwija też aktywnie ekosystem start-upowy. W ramach programu FEPW uruchomiono kolejną edycję programu Platformy Startowe, które już od kilku miesięcy aktywnie inkubują nowe pomysły zgłaszane przez zespoły start-upowe z terenu Polski Wschodniej, w tej edycji uzupełnianego również przez teren Mazowsza. W programie FENG uruchomiliśmy program działań w ramach Startup Booster Poland – Smart UP, gdzie operatorzy pracują z dojrzalszymi start-upami – pomagają im w akceleracji realizowanych pomysłów. Wspieramy także projekty realizowane przez EDIH – to są Europejskie Centra Innowacji Cyfrowych oraz przez klastry.</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#JoannaNowakowska">W ramach działań szkoleniowo-doradczych realizowanych dla polskich przedsiębiorców i ich pracowników w ramach FERS największą popularnością wśród przedsiębiorców cieszyły się dotychczas instrumenty z Akademii HR i z gospodarki obiegu zamkniętego, ukierunkowane na wsparcie personelu firm w zakresie wprowadzania i zarządzania zmianą w firmie, a także w zakresie planowania i wdrażania rozwiązań w zakresie gospodarki niskoemisyjnej. Już niedługo przedsiębiorcy będą mieli możliwość podniesienia wiedzy w ramach instrumentów szkoleniowo-doradczych w obszarze dostępności, zarówno w obszarze uniwersalnego projektowania, jak i implementacji dyrektywy w ramach Europejskiego Aktu o Dostępności. Ponadto PARP wspiera również przedsiębiorców z sektora usług rozwojowych przez dostosowanie ich oferty szkoleniowej do wymagań rynku przez zastosowanie nowoczesnych form ich świadczenia. Wsparcie jest również oferowane przedsiębiorcom w trudnościach, aby pomóc im w rozwiązaniu problemów i w dalszym funkcjonowaniu i rozwoju.</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#JoannaNowakowska">Ponadto PARP realizuje obecnie w ramach FERS 4 projekty niekonkurencyjne na łączną wartość dofinansowania ok. 106 mln zł. Projekty mają zasięg ogólnopolski i ukierunkowane są na podniesienie poziomu adaptacyjności polskich przedsiębiorstw i dostosowania ich do zmian zachodzących na rynku. Jeżeli chodzi o pierwszy program, to jest projekt Baza Usług Rozwojowych – ona ma służyć upowszechnianiu jako narzędzie wspierające proces uczenia się osób dorosłych. PARP wspiera podnoszenie kompetencji pracowników przedsiębiorstw oraz osób, które z własnej inicjatywy chcą podnieść swoje kwalifikacje, przez ciągły rozwój funkcjonalności Bazy Usług Rozwojowych stanowiącej centralny internetowy rejestr usług rozwojowych, prowadzony w formie systemu teleinformatycznego. Jeżeli chodzi o pozostałe projekty, jest to projekt Mentoring dla firm w trudnościach – jako metoda podnoszenia kompetencji przedsiębiorstw, dodatkowo – działania realizowane przez PARP w ramach projektu badawczego Bilans Kapitału Ludzkiego oraz rozwój i doskonalenie systemu sektorowych rad do spraw kompetencji, mające na celu cykliczne monitorowanie zasobów kapitału ludzkiego istniejących na polskim rynku oraz czynników odpowiadających za ich rozwój i w konsekwencji dopasowanie oferty usług rozwojowych do wymagań przedsiębiorców. Podsumowując, jeżeli chodzi o umowy, w ramach programów PARP zawarła 787 umów, na kwotę ponad 5 mld zł. W ramach programu FENG – 344 umowy o wartości ponad 2 mld zł, jeżeli chodzi o program FERS – 26 umów o wartości 268 mln zł, w ramach programu FEPW – 417 umów o wartości 2,8 mld zł.</u>
<u xml:id="u-1.45" who="#JoannaNowakowska">Jeżeli chodzi o rozliczenie wniosków o płatność, w ramach programów PARP przedłuża do certyfikacji wnioski o płatność na kwotę ponad 200 mln zł wykazane w wydatkach kwalifikowanych. Jeżeli chodzi o wskaźniki, w ramach programu FENG PARP obejmie wsparciem ponad 10 tys. przedsiębiorstw, w ramach programu FEPW – ponad 1,5 tys. firm i w ramach programu FERS prawie 50 tys. osób uzyska kwalifikacje po zakończeniu udziału w programie.</u>
<u xml:id="u-1.46" who="#JoannaNowakowska">To tak w bardzo dużym skrócie przygotowana dla państwa informacja. Oczywiście w przypadku pytań jesteśmy do dyspozycji. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.47" who="#WeronikaSmarduch">Myślę, że zakończyliśmy już taki dość długi maraton w zakresie informacji o wsparciu zarówno z programów rządowych, jak i z programów unijnych. Tak że dziękuję bardzo państwu. Te informacje i ten tryb jeszcze kończymy po naszej przewodniczącej, pani Mirosławie Nykiel i bardzo dobrze, bo wprowadziło nas to właśnie w to, na ile polskie państwo czy Unia Europejska, już pomagają przedsiębiorcom. Myślę, że ostatnio, ustalając plan pracy… Ten rok bardziej poświęcimy na spotkanie z branżami – czy to z branżą przemysłu kreatywnego, z branżą gamingową, z branżą farmaceutyczną, czy z branżami, które są bardzo energochłonne, żeby troszkę zestawić rzeczywistość z tym, co się dzieje. I mam też nadzieję, że będziemy mogli państwa prosić o aktywny udział w takich posiedzeniach podkomisji. Bo tych branż zwraca się bardzo dużo, niektóre są bardzo zadowolone, niektóre mają uwagi dość kosmetyczne, a niektóre, jak np. branża gamingowa, która otwarcie mówi, że to kompletnie nie tak powinno wyglądać i to nie są procedury, które są w stanie rozruszać przemysł kreatywny – więc myślę, że część spotkań będzie bardzo pozytywna, część spotkań będzie troszkę cięższa, ale myślę, że wszyscy, zarówno ministerstwa, posłowie, jak strona społeczna, będą zadowoleni z takich dyskusji. Tak że dziękuję bardzo i myślę, że w październiku zaczną się te pierwsze podkomisje, więc będziemy dawali znać.</u>
<u xml:id="u-1.48" who="#WeronikaSmarduch">Dziękuję raz jeszcze za obecność.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>