text_structure.xml 19.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#ZbigniewSosnowski">Szanowni państwo, stwierdzam kworum i wobec niewniesienia uwag do protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji protokół uważam za przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#ZbigniewSosnowski">Porządek dzienny posiedzenia otrzymaliście państwo w zawiadomieniach. Czy są uwagi do porządku dziennego? Uwag nie słyszę, uważam, że porządek dzienny został przyjęty bez zmian.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#ZbigniewSosnowski">Przed przystąpieniem do realizacji porządku dziennego zgłaszam, w trybie art. 156 ust. 1  regulaminu Sejmu, wniosek o zamknięcie posiedzenia Komisji wraz z propozycją określania osób, których udział w posiedzeniu jest niezbędny, tj. członków Komisji, zaproszonych posłów, pracowników Kancelarii Sejmu. Ta część posiedzenia, podczas której zapada postanowienie o zamknięciu posiedzenia, jest zamknięta. Czy jest ktoś przeciw? Sprzeciwu nie słyszę, wniosek uważam za przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#ZbigniewSosnowski">Przystępujemy do realizacji pkt 1 naszego posiedzenia, tj. do rozpatrzenie sprawy dotyczącej wypowiedzi poseł Agnieszki Wojciechowskiej van Heukelom w dniu  10 sierpnia 2024 r. w serwisie społecznościowym X, stanowiącej podstawę wniosków osób fizycznych z dnia 12 sierpnia 2024 r. i osoby fizycznej z dnia 13 sierpnia 2024 r. Zwracam uwagę, że jest to kontynuacja prac Komisji. Pani poseł Agnieszka Wojciechowska van Heukelom po raz drugi została wezwana na posiedzenie Komisji Etyki. Poprzednio pani poseł była nieobecna. Proszę o sprawdzenie, czy dziś pani poseł jest obecna.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#ZbigniewSosnowski">W związku z tym zwracam się do państwa z pytaniem, czy ktoś ma jakieś propozycje w tej sprawie? Pan poseł Świat, proszę bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#ZbigniewSosnowski">Jakie jest państwa stanowisko w tej sprawie? Bardzo proszę, pani poseł.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#ZbigniewSosnowski">Bardzo proszę, pani poseł.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#ZbigniewSosnowski">Został zgłoszony wniosek o ukaranie pani poseł Agnieszki Wojciechowskiej van Heukelom karą regulaminową zwrócenia uwagi. Poddaję ten wniosek pod głosowanie. Kto jest za takim rozstrzygnięciem sprawy? (3) Kto jest przeciw? (0) Kto się wstrzymał? (0) Stwierdzam, że Komisja podjęła uchwałę o zwróceniu uwagi pani poseł. Chciałbym, żeby w protokole zostało zapisane, że pan poseł Jacek Świat poprosił o wyłączenie z głosowania w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#ZbigniewSosnowski">Informuję, że podstawą ukarania pani poseł jest stwierdzenie naruszenia przez nią postanowień art. 6 i 7 Zasad etyki poselskiej, czyli zasady dbałości o dobre imię Sejmu oraz zasady odpowiedzialności.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#ZbigniewSosnowski">Dziękuję państwu bardzo. Więcej tego typu spraw już dzisiaj nie mamy, dlatego przystępujemy teraz do realizacji pkt 2 porządku dziennego, tj. do zajęcia stanowiska w sprawach, które wpłynęły do Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#ZbigniewSosnowski">Proponuję, żebyśmy jako pierwszy rozpatrzyli wniosek oznaczony nr EPS-032.87.2024, tj. wniosek osoby fizycznej z 13 września br. w sprawie dotyczącej wypowiedzi poseł Magdaleny Sroki w dniu 19 lutego 2024 r., podczas posiedzenia Komisji Śledczej do zbadania legalności, prawidłowości oraz celowości czynności operacyjno-rozpoznawczych podejmowanych m.in. z wykorzystaniem oprogramowania Pegasus przez członków Rady Ministrów, służby specjalne, policję, organy kontroli skarbowej oraz celno-skarbowej, organy powołane do ścigania przestępstw i prokuraturę w okresie od dnia 16 listopada 2015 r.  do dnia 20 listopada 2023 r. I w tym miejscu kieruję do państwa pytanie – jakie jest wasze stanowisko w tej sprawie? Czy ktoś z posłów zgłasza wniosek o podjęcie inicjatywy rozpatrzenia sprawy stanowiącej podstawę rozpatrywanego wniosku? Każdy ma dostęp do materiałów, rozumiem, że wszyscy się z nimi zapoznaliśmy. Bardzo proszę, jakie są państwa sugestie?</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#ZbigniewSosnowski">Drodzy państwo, ja oczywiście mogę zaproponować stanowisko Komisji, ale ponieważ sprawa dotyczy koleżanki z mojego klubu parlamentarnego, dlatego wolałbym, żebyście to jednak państwo w tym przypadku zasugerowali decyzję Komisji. Chciałbym was o to prosić, na pewno zapoznaliście się z załączonym materiałem. Jak zapewne zwróciliście uwagę, to jest nieco obszerniejszy materiał, bo z jednej strony mamy tutaj wniosek, ale mamy też odpowiedź mecenasa, w imieniu pani poseł Sroki, która to odpowiedź została skierowana do osoby skarżącej. Wymiana korespondencji jest zatem nieco większa, jest załączone sporo materiału na ten temat.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#ZbigniewSosnowski">Pani poseł Agnieszka Hanajczyk, bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#ZbigniewSosnowski">Jeśli pan poseł Świat zgłosi wniosek przeciwny do wniosku pani przewodniczącej, to oczywiście poddam taki wniosek pod głosowanie, ale ja tutaj nie widzę słów, które… Pan poseł ma rację, że można by się ewentualnie przyczepić, czy to faktycznie jest prawdziwa informacja, ale uważam, że w tej sprawie na pewno nastąpi rozstrzygnięcie, bo wyraźnie widać z materiałów, że toczy się już korespondencja prawnicza między zainteresowanymi stronami.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#ZbigniewSosnowski">Panie pośle, czy chciałby pan…</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#ZbigniewSosnowski">Przechodzimy do zajęcia stanowiska wobec kolejnego wniosku, a właściwie od razu dwóch wniosków – taka jest moja propozycja – które są ze sobą kompatybilne, wzajemnie się uzupełniają i dlatego przedstawię je łącznie, jeden po drugim. Chodzi o wniosek oznaczony nr EPS-032.88.2024, wniosek pana Grzegorza Łysio, dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 5 września br., przekazany do Komisji Etyki przez marszałka Sejmu RP Szymona Hołownię, w sprawie dotyczącej wpisu w mediach społecznościowych posła Bronisława Foltyna. Drugi wniosek oznaczony nr EPS-032.89.2024, będący uzupełnieniem tego pierwszego, został złożony do Komisji Etyki w dniu  12 września 2024 r. przez panią Agatę Jagodzińską, przewodniczącą Międzyzakładowego Związku Zawodowego Związkowa Alternatywa w Krajowej Administracji Skarbowej. Uważam, że te wnioski można rozpatrywać łącznie, ponieważ dotyczą tego samego zdarzenia, tej samej sprawy.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#ZbigniewSosnowski">Jakie jest państwa zdanie w tej sprawie? Czy ktoś z posłów zgłasza wniosek o podjęcie inicjatywy przez Komisję? Ponieważ panuje cisza na sali, a tym razem rzecz nie dotyczy posła z mojego klubu, pozwolę sobie jako pierwszy się wypowiedzieć.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#ZbigniewSosnowski">Szanowni państwo, uważam, że powinniśmy podjąć inicjatywę rozpatrzenia tego wniosku. Sprawa jest bowiem istotna. Być może pan poseł przyjdzie na nasze posiedzenie i po wyjaśnieniach dojdziemy do wniosku, że nie powinniśmy go karać, ale z informacji, które posiadamy od przewodniczącej związków zawodowych i od dyrektora izby administracji skarbowej, wynika jasno, że funkcjonariusze celno-skarbowi wykonywali swoje czynności, wezwano na miejsce zdarzenia policję, która wykazała, że funkcjonariusze celno-skarbowi nie byli pod wpływem alkoholu, tylko posłużyli się prowokacją, do czego mieli prawo. W związku z tym uważam, że powinniśmy rozpatrzyć tę sprawę. Poseł Foltyn będzie mógł się odnieść do zarzutów, ponieważ oskarżył funkcjonariuszy w mediach społecznościowych, że wykonywali czynności po pijanemu. Myślę, że nie można pozwalać na rzucanie obelg na funkcjonariuszy państwa, którzy wykonują obowiązki na rzecz tegoż państwa. Dlatego uważam, że Komisja powinna podjąć inicjatywę rozpatrzenia tego wniosku, a rozstrzygnięcie zapadnie po przeprowadzeniu odpowiedniej procedury. Dopiero wtedy zdecydujemy, czy pan poseł przewinił, czy nie, ale zaznaczam, że to jest tylko mój pogląd.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#ZbigniewSosnowski">Kto z państwa chce zabrać głos? Pani przewodnicząca, bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#ZbigniewSosnowski">Kto z państwa jest za podjęciem inicjatywy w tej sprawie? (4) Kto jest przeciw? (0) Kto się wstrzymał? (0) Dziękuję. Komisja jednogłośnie zdecydowała o podjęciu inicjatywy.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#ZbigniewSosnowski">Przystępujemy do zajęcia stanowiska wobec kolejnego wniosku, który wpłynął do Komisji. Ten wniosek dotyczy posła z mojego klubu, jest oznaczony  nr EPS-032.90.2024 i został złożony przez wójta gminy Biłgoraj pana Dariusza Świerzyńskiego w dniu 24 września br. Sprawa dotyczy zachowania posła Wiesława Różyńskiego w dniu 4 września 2024 r. podczas zebrania sołeckiego w miejscowości Gromada. Zakładam, że państwo zapoznaliście się z wnioskiem, on jest krótki, zaledwie półtorej strony. Jakie jest państwa stanowisko w tej sprawie? Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#ZbigniewSosnowski">Szanowni państwo, poddaję pod głosowanie wniosek pani przewodniczącej Ewy Schädler w sprawie podjęcia inicjatywy rozpatrzenia wniosku wójta gminy Biłgoraj. Kto z pań i panów posłów jest za tym wnioskiem? (3) Kto jest przeciw? (0) Kto się wstrzymał od głosu? (1) Stwierdzam, że Komisja zdecydowała o podjęciu inicjatywy w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#ZbigniewSosnowski">Na tym wyczerpaliśmy pkt 2 dzisiejszego porządku dziennego i przystępujemy do realizacji pkt 3, tj. ustalenia harmonogramu prac i omówienia zasad analizowania oświadczeń o stanie majątkowym posłów złożonych na początku X kadencji Sejmu RP oraz za rok 2023.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#ZbigniewSosnowski">Zgodnie z art. 35 ust. 6 ustawy o wykonywaniu mandatu posła i senatora Komisja Etyki Poselskiej dokonuje analizy danych zawartych w oświadczeniach o stanie majątkowym posłów. Dokonując analizy danych zawartych w oświadczeniu, Komisja jest uprawniona do porównania treści analizowanego oświadczenia z treścią uprzednio złożonych oświadczeń oraz z dołączoną kopią rocznego zeznania podatkowego PIT. Wyniki analizy Komisja przedstawia Prezydium Sejmu. Kontroli rzetelności i prawdziwości oświadczeń o stanie majątkowym dokonuje Centralne Biuro Antykorupcyjne.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#ZbigniewSosnowski">Informuję państwa, iż posłowie na Sejm X kadencji otrzymali na początku kadencji uwagi Komisji Etyki Poselskiej dotyczące wypełniania przez posłów oświadczeń o stanie majątkowym, składanych do dnia złożenia ślubowania, opracowane przez Komisję Etyki Poselskiej IX kadencji Sejmu oraz uwagi dotyczące wypełniania przez posłów oświadczeń o stanie majątkowym za 2023 r. przekazane przez Komisję obecnej kadencji Sejmu. Komisja, analizując oświadczenia majątkowe, będzie kierowała się głównie wyżej wymienionymi wskazówkami, które przekazała posłom, odnośnie do prawidłowości wypełniania oświadczeń o stanie majątkowym, uwagami urzędów skarbowych, wnioskami osób fizycznych, które zgłaszają uwagi do oświadczeń oraz opiniami pozostającymi w zasobie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#ZbigniewSosnowski">Wśród wielu kwestii członkowie Komisji muszą przede wszystkim zwrócić uwagę na to, że oświadczenie musi być wypełnione prawidłowo. Oznacza to, że poseł powinien odnieść się do wszystkich pozycji zawartych w oświadczeniu. Nie może pominąć żadnej z nich. Jeśli sprawa go nie dotyczy, to musi napisać „nie dotyczy”. Należy przede wszystkim sprawdzać, czy każda rubryka została wypełniona.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#ZbigniewSosnowski">W dalszej kolejności, zgodnie z kwestionariuszem, należy zwrócić uwagę na podawane informacje, czy są pełne, na przykład dotyczące nieruchomości: adres, wartość itd. Szczególną uwagę należy zwrócić na pkt 9 oświadczenia, w którym powinny znaleźć się dochody z tytułu diety i uposażenia poselskiego. Posłowie, ze względu na niejasne sformułowanie tego punktu – „inne dochody”, bardzo często nie wpisują dochodów z tego tytułu, uznając, iż zostały one wykazane w PIT. To jest niewystarczające. Komisja otrzymała informację z Biura Finansowego dotyczącą wyżej wymienionych dochodów i na tej podstawie będzie weryfikowała prawidłowość podanych danych.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#ZbigniewSosnowski">Także pkt 11 formularza oświadczenia wielokrotnie jest wypełniany nieprawidłowo. Dotyczy zobowiązań pieniężnych o wartości powyżej 10 tys. zł. Bardzo często kwestią sporną była wycena posiadanych nieruchomości. W oświadczeniu znajduje się pozycja, wypełnienie której wymaga dokonania oceny posiadanego majątku. Dokonanie takiej wyceny stanowi często problem. Komisja stała na stanowisku, iż należy podać wartość szacunkową nieruchomości. Posłowie w uwagach Komisji Etyki Poselskiej zostali szczegółowo poinformowani, w jaki sposób należy wypełnić formularz oświadczenia. Komisja, biorąc pod uwagę kompletność wyżej wymienionych informacji dotyczących wypełniania oświadczeń o stanie majątkowym, ma nadzieję, iż błędy będą pojawiały się sporadycznie.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#ZbigniewSosnowski">Podczas aktualnej analizy Komisja będzie porównywała treść oświadczenia złożonego na początku X kadencji Sejmu z oświadczeniem za rok 2023. Analizy dokonują także urzędy skarbowe, które przesyłają jej wyniki do Prezydium Sejmu. Uwagi te są dołączone do oświadczeń poszczególnych posłów i będą stanowiły pomoc przy ich sprawdzaniu. Często uwagi członków Komisji i uwagi urzędów skarbowych mają charakter rozbieżny. Na przykład urząd skarbowy kwestionował, że poseł nie załączał PIT, a sytuacja wyglądała tak, że to wysyła Kancelaria Sejmu i urząd skarbowy jest w posiadaniu kopii PIT. Generalnie informacje z urzędów skarbowych stanowią bardzo cenną wskazówkę, gdyż opierają się na pełnej informacji, jaką posiadają urzędy odnośnie do dochodów posłów ze wszystkich źródeł, posiadanych nieruchomości etc.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#ZbigniewSosnowski">Należy zwrócić uwagę na kwestie, które wspomniane zostały wyżej, a przede wszystkim, czy nie nastąpił nadmierny przyrost majątku lub jego wypływ, czy nie występują duże rozbieżności, jeśli chodzi o sprawy majątkowe. Jeżeli osoba sprawdzająca posiada wątpliwości co do treści oświadczenia, to należy wezwać posłów, których wątpliwości dotyczą i poprosić o wyjaśnienie spraw, które budzą obiekcje. Dokonując wyjaśnienia, poseł nie może dokonać poprawki bezpośrednio na złożonym oryginale oświadczenia, a jedynie dokonać korekty na specjalnym formularzu, na którym poseł wyjaśnia prawdopodobne uchybienia. Jest on zamieszczany, po zakończeniu analizy, przy formularzu oświadczenia w Systemie Informacyjnym Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#ZbigniewSosnowski">Członkowie Komisji proszeni są o przystąpienie do analizy oświadczeń o stanie majątkowym niezwłocznie. Oświadczenia są dostępne w sekretariacie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#ZbigniewSosnowski">Proponowany podział – proponuję, żeby dokonać następującego podziału oświadczeń o stanie majątkowym posłów. Oczywiście, jeśli państwo będziecie mieli tutaj inne sugestie i uwagi, jestem do dyspozycji. Podział należy podwoić, gdyż posłowie będą sprawdzać oświadczenia złożone na początek X kadencji oraz za 2023 r. Poseł Zbigniew Sosnowski, czyli ja: Klub Parlamentarny PiS, posłowie od A do J, tj. 63 oświadczenia majątkowe posłów, Klub Parlamentarny Polska 2050 – TD, posłowie od A do N, 16 oświadczeń, w sumie – 79 oświadczeń razy dwa, o czym informowałem wcześniej. Tak wygląda zadanie dla mnie.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#ZbigniewSosnowski">Zadanie dla pani poseł Agnieszki Hanajczyk: Klub Parlamentarny PiS, posłowie od K do P, 63 oświadczenia majątkowe, Klub Parlamentarny Polska 2050 – TD, posłowie od litery O do Z, 16 oświadczeń, w sumie 79 oświadczeń, razy dwa.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#ZbigniewSosnowski">Zadanie dla pana posła Jacka Świata: Klub Parlamentarny Koalicja Obywatelska, posłowie od A do L, w sumie 78 oświadczeń i oczywiście razy dwa. W tym przypadku tylko jeden klub parlamentarny i to nawet nie w całości.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#ZbigniewSosnowski">Zadanie dla pana posła Konrada Berkowicza: Klub Parlamentarny Koalicja Obywatelska, posłowie składający oświadczenia od litery L do Z, w sumie 78 oświadczeń.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#ZbigniewSosnowski">Pani poseł Ewa Schädler: Koalicyjny Klub Parlamentarny Lewicy – 26 posłów,  Klub Parlamentarny PSL – TD, 32 posłów, i Klub Poselski Konfederacja – 18 posłów, w sumie 76 oświadczeń, oczywiście razy dwa.</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#ZbigniewSosnowski">Pani poseł Katarzyna Ueberhan: Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość, posłowie od litery P do Z, 64 oświadczenia majątkowe, Koło Poselskie Kukiz’15, 4 oświadczenia, i posłowie niezrzeszeni – 1 oświadczenie, w sumie 69 oświadczeń.</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#ZbigniewSosnowski">Proszę zauważyć, że staraliśmy się, aby podział oświadczeń był w miarę sprawiedliwy. Nie da się podzielić po równo, co do jednej osoby, ale myślę, że… Zwrócę uwagę, że ja mam 79 oświadczeń, nikt nie ma więcej, więc jest to chyba podział sprawiedliwy.</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#ZbigniewSosnowski">Szanowni państwo, członkowie Komisji otrzymają specjalne druki, na których będą wpisywali swoje uwagi do analizowanych oświadczeń. Następnie zostaną wystosowane pisma do posłów ze wskazaniem ewentualnych uchybień, w których zostanie wyznaczony termin na złożenie wyjaśnień – 30 dni, zgodnie z art. 8 ust. 2 regulaminu Komisji. Po tym terminie wyjaśnienia zostaną przyjęte przez Komisję i w następnej kolejności sporządzone zostanie sprawozdanie dla Prezydium Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-1.39" who="#ZbigniewSosnowski">Teraz przechodzę do tego, co bardzo ważne, czyli państwa pytań w tej sprawie. Może jeszcze tylko jedna uwaga – po konsultacji ze współpracownikami doszliśmy do wniosku, że pracę najlepiej rozpocząć niezwłocznie, to słowo już dzisiaj było. Każdy z państwa ma tutaj oczywiście dowolność, ale jest sugestia i oczekiwanie z mojej strony jako przewodniczącego, który odpowiada za pracę Komisji, ale także ze strony naszych współpracowników, że byłoby dobrze, gdybyśmy zakończyli te prace do 30 listopada. Zauważcie państwo, że mamy bieżące posiedzenie i można już zacząć od dziś, ale jeśli ktoś z państwa uzna, że chce to zrobić w listopadzie, to też nie ma przeszkód. Nasze biuro jest do waszej dyspozycji, każdy może w nim usiąść i popracować. Tylko bardzo proszę o dotrzymanie terminu do 30 listopada, ponieważ później nasze uwagi, jak to było mówione, jeśli będą, a pewnie będą, bo tak jest zawsze, część posłów jest wzywana do składania wyjaśnień…</u>
          <u xml:id="u-1.40" who="#EwaSchädler">Dyskusja poza mikrofonem.</u>
          <u xml:id="u-1.41" who="#ZbigniewSosnowski">Czy są jeszcze w tej sprawie jakieś uwagi? Jeśli nie ma, to zamykam posiedzenie Komisji. Informuję, że protokół z posiedzenia zostanie wyłożony do wglądu w sekretariacie Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>