text_structure.xml
33.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#BartoszRomowicz">Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#BartoszRomowicz">W porządku dziennym mamy dzisiaj szczegółową informację ministra spraw wewnętrznych i administracji o nowych zasadach dofinansowania Ochotniczych Straży Pożarnych i gmin przy zakupie samochodów pożarniczych z budżetu państwa w 2025 r. i latach następnych. Przypomnę, że jest to wynik posiedzenia Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#BartoszRomowicz">Witam zaproszonych gości. Witam bardzo serdecznie pana Wiesława Leśniakiewicza, podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji. Witam serdecznie komendanta głównego Państwowej Straży Pożarnej, nadbrygadiera Wojciecha Kruczka. Witam zastępcę komendanta głównego Państwowej Straży Pożarnej, starszego brygadiera Pawła Frysztaka. Witam panie i panów posłów, także tych, którzy są nie są członkami podkomisji.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#BartoszRomowicz">W takim wypadku, że dzisiaj mieliśmy kontynuować temat, który był na posiedzeniu Komisji, oddam głos panu ministrowi i panom komendantom. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#BartoszRomowicz">Jeszcze dołączył do nas pan dyrektor Departamentu Ochrony Ludności i Zarządzania Kryzysowego w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, pan Dariusz Marczyński. Witamy bardzo serdecznie.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#BartoszRomowicz">Panie ministrze, bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#WiesławLeśniakiewicz">Biorąc pod uwagę dzisiejsze już nasycenie w dużej mierze jednostek OSP w sprzęt pożarniczy, w samochody pożarnicze… Ale to wcale nie oznacza, że mamy idealną sytuację. Chcielibyśmy, żeby ten proces uznawalności albo kryterium obiektywnego przyznawania środków było transparentne i zrozumiałe dla wszystkich odbiorców. Dlatego też będę prosił pana komendanta głównego lub zastępcę – w zależności, co pan komendant zaproponuje – żeby przedstawili szczegóły tego procesu. Bo komendant główny był odpowiedzialny za jego przygotowanie – w związku z powyższym wolałabym, żeby to było po stronie komendanta. Bardzo się cieszę, że jest nowy komendant dzisiaj. To też świadczy o tym, że tak jak i poprzednik – nie powiem, że nie – przywiązuje wagę do rozwoju Ochotniczych Straży Pożarnych. Rozmawialiśmy na ten temat.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#WiesławLeśniakiewicz">Dzisiaj również rozmawialiśmy bardzo dużo na temat tego programu ochrony ludności, który przygotowywany jest w Państwowej Straży Pożarnej, który również będzie w jakiś sposób wpływał na poprawę doposażenia jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych. Ale to jeszcze przyjdzie na to czas, żeby go zaprezentować. Dziękuję uprzejmie.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#BartoszRomowicz">I również dziękujemy za obecność. Życzymy powodzenia w tej niełatwej misji.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#PawełFrysztak">Drodzy państwo zaczynam. Tak jak pan minister wspomniał, ten rok, ale i te wcześniejsze lata pokazywały różny obraz. Postanowiliśmy w połowie zeszłego roku opracować we własnym zakresie pewną aplikację, która będzie nam pomagała podejmować decyzje – a w pewnych aspektach ta aplikacja nawet sama będzie podejmowała decyzję. Długo się zastanawialiśmy, jaka miałaby być nazwa. Chcieliśmy, żeby była najprostsza, więc nazywa się „Zakupy samochodów OSP 2025”. Ale w tej aplikacji tak naprawdę zaszyty jest taki wielokryterialny model rankingowy, w skrócie WMR.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#PawełFrysztak">I to podstawowe zasady funkcjonowania tej aplikacji. Chcieliśmy jasno zdefiniować to, gdzie samochody powinny trafić dla jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych. Dlatego zaraz przedstawię… Kierowaliśmy się tutaj dziewięcioma kryteriami. Po rozmowie z panem ministrem doszło jeszcze dziesiąte kryterium, które postaram się państwu przedstawić.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#PawełFrysztak">Ale zanim powiem o kryteriach, chciałbym państwu przedstawić w skrócie, czym właściwie dysponujemy i jakie środki finansowe w tym roku przeznaczamy na zakup samochodów. A więc pierwsza dotacja pana ministra, dotacja pod nazwą „Zapewnienie gotowości bojowej jednostek ochrony przeciwpożarowej włączonych do krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego”. My ją w skrócie wśród druhów i strażaków nazywamy dotacją KSRG. To jest kwota 73 mln zł – będę mówił w zaokrągleniu, bo cyfry są dokładnie wyświetlane – w tym ponad 46 mln zł to zakupy inwestycyjne, a więc te, które zostaną przeznaczone właśnie na zakup samochodów.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#PawełFrysztak">Druga dotacja to dotacja „Przygotowanie jednostek Ochotniczych Straży Pożarnych do działań ratowniczo-gaśniczych”. I to są te wszystkie inne jednostki spoza KSRG. Tu mamy 39 mln zł, z czego 18 mln zł to zakupy inwestycyjne, a więc przeznaczone na zakup samochodów. W sposób szczególny podkreśliłem tutaj to, co pan minister powiedział – a więc tę poprawkę i rezerwę celową, pozycję 9, gdzie trafia 17,5 mln zł dla Ochotniczych Straży Pożarnych. To jest poprawka do tej pierwszej dotacji, czyli do tego zapewnienia, czyli kierowana do jednostek KSRG. Drodzy państwo, w tym mechanizmie finansowym tej składanki finansowej… Bo pewnie państwo się domyślacie, a pewnie i wiecie – jednostki, nie są w stanie kupić samochodów, jeśli nie będzie pochodzenia finansów z różnych źródeł. Tu mamy również w dyspozycji pana ministra środki z funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej. I to jest kwota zgodna z porozumieniem, które w tym roku udało się na kolejne lata przedłużyć. To jest kwota 39 mln zł. Chwilę bym chciał się skupić na tej ostatniej pozycji, dlatego że te środki podzielone są jakby na dwie zasadnicze grupy. One są przekierowane do wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#PawełFrysztak">I to są kwoty w poszczególnych województwach, jak wojewódzkie fundusze przeznaczyły środki. Widzicie państwo, różnorodność jest bardzo duża. Z NFOŚiGW jest to ponad 19 mln zł.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#PawełFrysztak">Drodzy państwo jak to będzie…</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#PawełFrysztak">Pan minister tutaj zwrócił uwagę skrupulatnie, że jest kwota 39 965 tys. zł. A tu mamy 33 mln zł. Nie dam się zaskoczyć…</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#PawełFrysztak">Wrócę do tego, co pan minister tu skrupulatnie zauważył. Zobaczcie państwo, tu jest 33 mln zł, a tu jest 39 mln zł. Z czego to wynika? Wynika to z tego, że 5 mln zł przeznaczamy na obozy dla młodzieżowych drużyn pożarniczych. I w przeciągu tygodnia taka informacja już do poszczególnych komend i zarządów powiatowych spłynie. Również proszę pamiętać, co tu jest napisane – że w ramach tych środków są również środki dla podmiotów ratownictwa wodnego i górskiego. Do dyspozycji na zakupy są 33 mln zł.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#PawełFrysztak">W stosunku do tej rozbieżności – tym zaraz powiem, jak to będzie funkcjonowało. A więc obszarem rozliczeniowym będzie województwo. I województwo jest, jak powiedziałem, tym obszarem… Jakby nie rozpatrujemy województw dookoła. To się wszystko dzieje w województwie. Jak te środki będące w naszej dyspozycji będziemy dzielić na województwa poszczególne? 40% środków zostanie podzielone ze względu na ilość wyjazdów do zdarzeń w skali województwa. 30% środków zostanie podzielone ze względu na ilość jednostek OSP w danym województwie i 30% ze względu na liczbę ludności. To są parametry, które my analizowaliśmy, żeby jak najbardziej odzwierciedlały potrzeby i były jak najbardziej sprawiedliwe.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#PawełFrysztak">Wrócę do tego slajdu. Środki z NFOŚiGW zostały podzielone według tego samego klucza. Te 19 mln zł zostało podzielone według tego samego klucza. Końcówki i resztówki zostały dorzucone tam, gdzie jest to najniżej. Jakieś te, które się nie dały z proporcji… Ale z NFOŚiGW podzieliliśmy według tego samego klucza.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#PawełFrysztak">Proszę państwa, przechodzimy już do samego modelu. Sam model, tak jak powiedziałem, będzie uwzględniał 10 kryteriów, aczkolwiek dziesiąte, ostatnie kryterium nie będzie miało wpływu na ranking jednostek. To ogólny wzór matematyczny, który jest w aplikacji zaszyty. On będzie liczył kryteria razy wagę przyłożoną do każdego kryterium. Tak to będzie wyglądało. Oczywiście to jest wszystko zaszyte w aplikacji. I zaraz opowiem o kryteriach.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#PawełFrysztak">Pierwsze kryterium to jest stopień zagrożenia gminy. Od lat gminy mamy skategoryzowane według stopnia zagrożenia. Co ma na to wpływ? Ma na to wpływ wielkość zagrożeń, ilość zdarzeń – bo różnią się gminy chociażby tym, gdzie są zakłady zwiększonego lub dużego ryzyka, gdzie są tereny powodziowe, gdzie są budynki wysokie – gęstość zaludnienia, możliwość dojazdu w przeciągu 15 minut. Tu mamy pięć kategorii zagrożenia gmin. Ten stopień będzie pierwszym kryterium.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#PawełFrysztak">Drugie kryterium to będzie średni udział w działaniach ratowniczych z przeciągu ostatnich trzech lat.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#PawełFrysztak">Kolejne kryterium to liczba strażaków. Zdiagnozowane mamy sytuację w kraju, że samochody były kupowane do jednostek, gdzie była niewystarczająca liczba ratowników, żeby ten samochód mógł w ogóle jeździć i uczestniczyć w działaniach ratowniczych.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#PawełFrysztak">Kolejnym kryterium jest liczba kierowców. Jeśli tych kierowców nie ma w OSP albo jest ich zbyt mało, to uzasadnienie do zakupu samochodu jest właściwie żadne – bo nie ma możliwości wyjazdu tego pojazdu.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#PawełFrysztak">Średni wiek pojazdu – o tym też za chwilę powiem – kolejne kryterium.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#PawełFrysztak">Kolejne kryterium to możliwość garażowania. Na ostatnim spotkaniu pan minister, nawet ostatnio będąc w jednej miejscowości, przytaczał – jednostka OSP miała zakupiony samochód, a on stał zaplombowany chyba nawet w innej miejscowości. Bez garażu, bez możliwości… I to jest takie kryterium, drodzy państwo, zerojedynkowe. Właściwie tam, gdzie nie ma możliwości garażowania, tam jest na tyle mało punktów w tej wadze, że to właściwie działa zerojedynkowo – czyli tam, gdzie ma garażu, można otwarcie powiedzieć, że raczej jednostka nie załapie się w czołówce na liście rankingowej.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#PawełFrysztak">Współczynnik zakupów w gminie. Chcemy tutaj brać pod uwagę również to, jak dużo gmina zakupiła pojazdów, ale wyliczamy do tego kryterium tylko samochody, które były zakupywane i dotowane z budżetu państwa. Jeśli gmina sobie sama kupowała z własnych środków, to tych samochodów nie bierzemy pod uwagę. To raczej ma charakter tego, jak często gmina korzystała z dotacji w tym zakresie. Z okresu 5 lat.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#PawełFrysztak">Drodzy państwo, poziom posiadanego dofinansowania – to jest takie kryterium, w ramach którego chcemy wyeliminować już na samym początku sytuację, chociażby tą, o której mówiłem na ostatnim spotkaniu, że jednostka stara się i ma jakąś słowną deklarację niepotwierdzoną na 17 tys. zł i chciałaby samochód, najlepiej scanię i najlepiej ciężką. To tu będziemy patrzyli na wiarygodność tego, czy to jest w ogóle realne. Wiadomo, że z 17 tys. zł jest to nierealne.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#PawełFrysztak">Drodzy państwo, przedostatni, siódmy rankingowy współczynnik, to współczynnik operacyjny komendanta wojewódzkiego. Ale on właściwie powinien być ostatni, bo wcześniej powinien być współczynnik operacyjny komendanta powiatowego i komendanta miejskiego. Patrząc i czytając ustawę o Państwowej Straży Pożarnej i ochronie przeciwpożarowej, to komendant powiatowy i miejski odpowiada za stan bezpieczeństwa na swoim terenie, i on musi mieć realny wpływ na to. Może być sytuacja taka – i on to widzi – że po sąsiedzku w innej gminie są samochody i tutaj nie ma takiej potrzeby, a gdzieś jest większa. On będzie mógł tu swoją opinię wyrazić w tym współczynniku.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#PawełFrysztak">I ostatni współczynnik – bo tak jak mówiłem, wszystko się opiera na obszarze w zbiorze województwa – komendant wojewódzki, posiadając swoje możliwości, będzie również tutaj miał wpływ na to.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#PawełFrysztak">Tu szybciutko te stopnie zagrożenia gminy. Tak jak powiedziałem, jest ich pięć. Od małego zagrożenia… To jest punktacja mniej więcej, jaka będzie dla poszczególnych…</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#PawełFrysztak">Tu już, drodzy państwo, zupełna matematyka zaszyta w aplikacji – jak to będzie funkcjonowało, jak to będzie liczone.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#ZbigniewSosnowski">Przepraszam, to może prowadzić do zniekształceń. Bo dajemy do 500 tys. zł...</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#BartoszRomowicz">Bardzo proszę, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#PawełFrysztak">Drodzy państwo, ja mogę się skupiać na każdym wzorze, ale dla przykładu chociażby opiszę ten pierwszy. Czyli mamy średnią ilość zdarzeń z ostatnich trzech lat. A więc mamy tą maksymalną ilość w województwie – w mianowniku poprzez w liczniku danej jednostki razy 100, żeby to nam dawało pełny obraz i pełną punktację. Matematyka drodzy państwo.</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#PawełFrysztak">Wzór na obliczanie… To jest akurat współczynnik zakupów w gminie, czyli znowu suma zakupów poprzez zakupy dotowane. I znowu stopień dofinansowania, a więc szacunkowa wartość pojazdu. I te potrzeby finansowe… Oczywiście tu większe. Ale zobaczycie to zaraz państwo… To dofinansowanie... Oczywiście jednostki, które będą większe środki miały… A właściwie prawdopodobieństwo i możliwość kupienia będzie większa. One gdzieś tam się będą delikatnie przesuwały.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#PawełFrysztak">Bo chcę państwu też jeszcze wytłumaczyć – może tego na samym początku nie powiedziałem – że oprócz transparentności, którą chcemy przez tą aplikację osiągnąć, również bardzo mocno nam zależy na tym, żeby skrócić cały proces realizacji. Bo się okazuje, że te tradycyjne drogi, które były do tej pory, tak ten proces wydłużały… Bo chociażby z porozumienia to wynika, że pan minister musiał wysyłać potem każde zmiany. Musiał wysyłać do MKiŚ, tam to troszeczkę zalegało i to się strasznie przyciągało. A czym jest później, to wiemy, że te samochody są coraz droższe.</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#PawełFrysztak">Posiadanie garażu, tak jak powiedziałem – albo 0, albo 100. To już jest takie zerojedynkowe.</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#PawełFrysztak">Te punkty, które są przyznawane jakby w trzech kategoriach przez komendanta powiatowego i przez komendanta wojewódzkiego, mając obraz całości zagrożenia i możliwości operacyjnych w terenie – to są te kryteria, te opinie komendantów powiatowych, komendantów miejskich i wojewódzkich.</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#PawełFrysztak">Przypisane, drodzy państwo, wagi do poszczególnych kryteriów. Tak jak to było we wzorze pokazane. My to testowaliśmy przez ostatnie 3 miesiące, drodzy państwo, żeby to za funkcjonowało. I oczywiście liczymy się z tym, że może aplikacja być obarczona jakimś syndromem wieku dziecięcego i coś jeszcze może wyjść. Natomiast nie jest to tylko teoria. Zaraz państwu pokażę, chociażby tu, że testowaliśmy to w różnych przypadkach – na podstawie danych z zeszłego roku – żeby to wychodziło jak najbardziej wiarygodnie. Tu takie dwa przykładowe schematy jak to było liczone, jaki był poziom dofinansowania. Może miejsce na liście nie jest adekwatne, bo 1 i 1, ale jakby pokazuje skalę… Oczywiście z tych konfiguracji może być bardzo dużo. Tych wszystkich przykładów nie byłem w stanie państwu przedstawić. Ale to jest potwierdzenie tego, że zespół fachowców przez ostatnie 3 miesiące testował tę aplikację.</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#PawełFrysztak">Cel aplikacji to to, co już powiedziałem. Główne założenia, czyli przede wszystkim usprawnienie i transparentność tego systemu oraz żeby to się dało jak najszybciej realizować i nie zwlekać do końca roku.</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#PawełFrysztak">Kluczowa funkcjonalność – już właściwie wszystko, drodzy państwo, powiedziałem. Czyli rozpoczęcie tego procesu – jednostka OSP. Końcówka tego systemu jest w komendzie powiatowej. Dana jednostka przyjeżdża do swojej macierzystej komendy powiatowej miejskiej. I tam jesteśmy już po szkoleniu naszych pracowników w poszczególnych komendach. Oni wiedzą, jak to obsługiwać. I tam składają podstawowe dane, te, które są niezbędne – i tam się cała aplikacja wniosku zaczyna.</u>
<u xml:id="u-1.42" who="#PawełFrysztak">Co nam to daje? Daje nam to przede wszystkim…</u>
<u xml:id="u-1.43" who="#PawełFrysztak">Kwoty. Przepraszam, nie mam tego ze sobą.</u>
<u xml:id="u-1.44" who="#PawełFrysztak">Drodzy państwo, nie chwaląc się – bo to życie pokaże – ale naprawdę wewnętrznie jesteśmy przekonani, że ta aplikacja bardzo nam ułatwi, a przede wszystkim jednostkom OSP, stały monitoring, stałe, raportowanie, monitorowanie, ponaglanie również jednostek OSP i samorządów do pewnych działań. Jak w odpowiednim czasie nie podejmą odpowiedniej decyzji, będą zwlekać, to przesuwają się dalej, bo szkoda nam czasu. To ma pójść sprawnie. Raportowanie bieżące, chciałoby się powiedzieć online, czyli w danej chwili, gdzie jesteśmy z jakimś zadaniem, na jakim etapie jesteśmy.</u>
<u xml:id="u-1.45" who="#PawełFrysztak">Podsumowując, trzeba by powiedzieć o tych zaletach. A więc usprawnienie, transparentność i obiektywność, efektywność, wykorzystanie tych środków jak najlepiej. I coś, na czym nam bardzo zależało – skrócenie czasu realizacji.</u>
<u xml:id="u-1.46" who="#PawełFrysztak">Ja bardzo dziękuję. Jeśli są jeszcze jakieś pytania, to odpowiem, jak będę potrafił.</u>
<u xml:id="u-1.47" who="#BartoszRomowicz">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-1.48" who="#WiesławLeśniakiewicz">Natomiast pamiętajmy o jednym. Pierwszym rozstrzygnięciem jest wola samorządu lokalnego – dla kogo chcą te środki przeznaczyć. Na to nie mamy żadnego wpływu. I mamy świadomość dzisiaj taką, że część jednostek będzie chciała sama aplikować, bo mają 20 tys. uzbierane. I tutaj nie wykluczamy takiej możliwości. Bo tu trzeba powiedzieć o tym – jeżeli jednostka czuje się na siłach i chce sama wystąpić bez wsparcia samorządu… Prawdopodobnie ma marne szanse na to, bo z reguły się znajdzie gdzieś w dolnej części tego rankingu. Ale początek drogi jest właśnie po stronie samorządu. I to jest również rola komendanta powiatowego, żeby rozmawiał… Jeżeli samorząd lokalny decyduje się na jakieś wsparcie finansowe i chce rozpocząć proces inwestycyjny, żeby on był celowany według potrzeb naprawdę operacyjnych, to jest jakby początek drogi. Nie na zasadach, że akurat… Nie chciałbym tutaj powiedzieć za dużo… Początek drogi, dobre ustalenie wyjściowego parametru między samorządem lokalnym, Ochotniczą Strażą Pożarną i potem wprowadzenie do systemu. To wtedy da większy skutek i efektywność, przy ewentualnej możliwości pozyskania środków finansowych. Na ile nam tych pieniędzy wystarczy? Zobaczymy, jaki będzie poziom dofinansowania. Bo przecież jak popatrzymy choćby na fundusze europejskie, które jeszcze w tym roku w niektórych miejscach będą realizowane, to wiemy o tym, że czasami poziom dofinansowania był na poziomie 70, 80, 85%. W związku z tym, jak byśmy na to patrzyli, to z natury rzeczy ta jednostka właściwie dostanie wsparcie. Natomiast mówimy również o tym, że nie może być sytuacji takiej w Ochotniczej Straży Pożarnej – albo chcielibyśmy zminimalizować taką sytuację, ale nie wykluczamy, że coś takiego może mieć miejsce – że bez udziału środków samorządu samochód będzie kupiony. Bo dostali dofinansowanie z krajowego systemu, dostali 85%... Chcielibyśmy takiej sytuacji uniknąć – żeby samorząd również czuł się odpowiedzialny za wspieranie tych jednostek OSP, żeby również partycypował w całym tym procesie.</u>
<u xml:id="u-1.49" who="#BartoszRomowicz">Rozważyłbym, panie ministrze, panie komendancie, czy od gmin nie oczekiwać pisemnej promesy na etapie składania wniosku. Tak. Dlatego że często się spotykamy z tym, że „jak dostaniecie, to my wam damy”. A co, jeśli my wam nie damy? To się wtedy okaże, że w październiku my im nie damy, zostają 3 miesiące do końca roku i nie jesteśmy w stanie już kolejnemu dać środków, bo on nie zdąży tego auta kupić po prostu. Czy wprost nie wpisać w tych zasadach, żeby nawet załącznikiem w tym systemie było – myślę, że to bardzo proste – że jest uchwała rady zabezpieczająca dla konkretnej jednostki określoną kwotę pieniędzy. Bo dzisiaj to jest deklaracja wyłącznie pisemna. A deklaracja pisemna wójta, burmistrza, prezydenta miasta nie ma żadnej mocy sprawczej. Co więcej, wójt, burmistrz, prezydent miasta w myśl przepisów ustawy o finansach publicznych w związku z ustawą o samorządzie gminnym, pisząc deklarację pisemną, że zabezpieczy tyle i tyle środków, łamie prawo. Bo de facto uchwała rady jest jedynym dokumentem w mocy prawnej, który zabezpiecza środki w budżecie gminy na dany cel. Zatem samo pismo… A teraz tak to funkcjonuje. Bo teraz komendanci powiatowi albo jednostki jakby dostają od samorządu – tak, deklarujemy, że… To jest nic nie warte pismo niestety w myśl przepisów prawa. Zatem rozważyłbym, czy od razu na etapie wstępnym… Tym bardziej, że wiemy, że nabór jest 25 marca. Jeżeli ktoś chce, to naprawdę jest w stanie sesję rady miejskiej, rady gminy zorganizować w ciągu tego marca, żeby już przed końcem naboru dostarczyć taką uchwałę. To jest pierwsza rzecz.</u>
<u xml:id="u-1.50" who="#BartoszRomowicz">I druga rzecz – takie moje przemyślenie – pan komendant wie, gdzie ja mieszkam. Kategoria zagrożenia, podejrzewam, ostatnia. Bo dużych budynków nie mamy, przemysłu nie mamy. I tylko ściana wschodnia i granica, ale to nie jest brane pod uwagę. Mamy najmniejszą komendę w skali wszystkich komend, jeśli chodzi o województwo. Mamy najmniej wyjazdów z racji tego, że jest mało ludności. Jak wstawię hipotetycznie jednostkę z powiatu bieszczadzkiego w te wszystkie uczciwe zasady, to ona nie ma szans nic dostać. I to też trzeba wziąć pod uwagę jakoś w przyszłości.</u>
<u xml:id="u-1.51" who="#BartoszRomowicz">I jeden aspekt jeszcze, który, wydaje mi się, został pominięty. Ma też znaczenie liczba jednostek w gminie. Małe gminy, które mają jedną jednostkę OSP, bo są małe… Na przykład gmina Cisna… Gmina Tyrawa Wołoska ma dwie. To są gminy, które mają 2,5 tys. mieszkańców. Ale mamy też takie małe gminy w drugiej części Polski, które są bogatsze i mają po 5–6 jednostek. I teraz jeżeli my nie będziemy brali pod uwagę liczby jednostek, to się może okazać, że ta bogatsza gmina w innej części Polski będzie miała czwarte czy piąte auto piąty rok z rzędu, a ta, która ma jedno, poczeka na kolejne 8 czy 10 lat, bo się po prostu z racji małej ilości zdarzeń nie załapała. Ja takie widzę zagrożenia. I to są takie przemyślenia na temat takich najmniejszych komend – głównie w Polsce Wschodniej, bo tak statystyki pokazują.</u>
<u xml:id="u-1.52" who="#PawełFrysztak">Uciekło mi drugie pytanie… Tak w skrócie, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-1.53" who="#PawełFrysztak">I trzecie pytanie… Nie zapisałem. Panie przewodniczący, w skrócie trzecie pytanie...</u>
<u xml:id="u-1.54" who="#BartoszRomowicz">Bardzo proszę, pani poseł Krystyna Skowrońska.</u>
<u xml:id="u-1.55" who="#KrystynaSkowrońska">I druga prośba ogromna. Tak jak podkomisja jest… Myślę, że przewodniczącego podkomisji, ale też wszystkich członków zespołu poprosiłabym, żeby taką informację, którą zadeklarowano przesłać, przesłano również na sekretariat prowadzący zespoły poselskie. I mieliśmy wtedy… O tym byśmy rozmawiali, ale już na konkretnym przykładzie.</u>
<u xml:id="u-1.56" who="#KrystynaSkowrońska">Za państwa dużą troskę i za wszystkie wydarzenia… Bo jesteśmy z nowym komendantem, któremu pan przewodniczący złożył gratulacje i życzył bezpiecznej służby… Całej struktury Państwowej Straży Pożarnej i we współpracy z jednostkami OSP. My również byśmy chcieli się do tego przyłączyć i myślę, że również z podkomisją będziemy rozmawiać o różnych innych rzeczach, wspierania wszystkich inicjatyw, które mogłyby być realizowane. A w bieżącym roku będziemy mieli trzydziestolecie krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego. Także to jest ważna data, żebyśmy wspólnie mogli zrobić określone przedsięwzięcia, które będą dawały satysfakcję tym, którzy są w tych jednostkach.</u>
<u xml:id="u-1.57" who="#KrystynaSkowrońska">Jeżeli krótko… Uprzejmie poproszę… Ja poprosiłam o głos, bo o osiemnastej prowadzę podkomisję nadzwyczajną dotyczącą składki zdrowotnej. Jeżeli to jest możliwe, czy państwo uwzględnilibyście albo przynajmniej tym tropem przewodniczącego Romowicza państwo by spróbowali znaleźć jeszcze dodatkowe jedno kryterium, które jest kryterium obiektywnym dotyczącym sytuacji położenia danej jednostki?</u>
<u xml:id="u-1.58" who="#BartoszRomowicz">Na pewno jesteśmy przekonani, panie komendancie, że nie będzie takich sytuacji, że będzie auto, a nie ma garażu – jak było wcześniej. Albo że było auto, a nie było kierowcy. Też takich sytuacji nie będzie.</u>
<u xml:id="u-1.59" who="#BartoszRomowicz">Pan przewodniczący Sosnowski, a potem pan poseł Chmielowiec.</u>
<u xml:id="u-1.60" who="#BartoszRomowicz">Ale jeszcze pan komendant…</u>
<u xml:id="u-1.61" who="#BartoszRomowicz">Tak? To pan przewodniczący Sosnowski, bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.62" who="#ZbigniewSosnowski">I drugie pytanie. Tutaj chyba pan poseł właśnie poruszał kiedyś ten problem. Mamy różne jednostki, mocniejsze, słabsze. Ale żebyśmy też nie zabili tych słabszych do końca, bo wtedy zniszczymy cały system, który do dzisiaj tak w miarę dobrze nam funkcjonuje. Myślę, że to takie hipotetyczne trochę pytanie moje, bo trzeba pewnie będzie przećwiczyć z raz…</u>
<u xml:id="u-1.63" who="#ZbigniewSosnowski">Ale te dwie obawy mamy. Czy nie będzie tych praktyk kombinowania? Mam pięcioletni, to ja i tak wygram w rankingu…</u>
<u xml:id="u-1.64" who="#BartoszRomowicz">I dobrze wiecie, panowie komendanci, panie ministrze, że auto, które będzie przekazywane z Komendy Miejskiej w Rzeszowie będzie bardziej wyeksploatowane niż auto przekazywane z Komendy Powiatowej w Ustrzykach Dolnych. Bo ja widziałem przekazywane auto 2 lata temu, które skończyło służbę w PSP u mnie w gminie. To było auto przez strażaków bardziej ochoczo witane niż nowa scania. Proszę mi wierzyć. Bo to jest stare, dobre dziesięcio- dwunastoletnie auto, sprawdzone i nie tak problemowe jak to nowe, które kupiliby teraz.</u>
<u xml:id="u-1.65" who="#BartoszRomowicz">Zatem to jest bardzo dobry kierunek, panie ministrze. I będzie pełne poparcie, przynajmniej podkomisji do spraw OSP, w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-1.66" who="#BartoszRomowicz">Pan komendant, bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.67" who="#WiesławLeśniakiewicz">W związku z powyższym komendant główny będzie musiał zrobić analizę w ogóle całego kraju. Bo ja nawet dostrzegałem ostatnio w tych sytuacjach powodziowych, że mamy jeszcze jednostki, które jeżdżą na czterdziestoletnich czy trzydziestoparoletnich pojazdach. Są jeszcze takie jednostki. Zatem rozumiem, że one może nie są zbyt często eksploatowane, te jednostki nieczęsto wyjeżdżają, ale być może tam trzeba właśnie – jak komendant zrobi tą analizę – bardzo głęboko jaki mamy średni wiek samochodów. Wtedy zobaczymy też prawdziwy obraz sytuacji, jaką mamy w Ochotniczej Straży Pożarnej. I być może mamy regiony dobrze już doinwestowane, ale są regiony słabiej doinwestowane. Bo mam takie przeczucie, że taka sytuacja może mieć miejsce w naszym kraju. Stąd też myślę, że ten program nam pokaże właśnie ten element rozwoju i ewentualne możliwości dofinansowania w różnych obszarach bezpieczeństwa i budowania tej odporności również w tej części ratowniczej na rzecz Ochotniczych Straży Pożarnych. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.68" who="#WiesławLeśniakiewicz">Przy takim podejściu, owszem, taka liczba samochodów nam wychodzi. Ale to nie jest wcale powiedziane, że będziemy 500 tys. zł dawać. A może będziemy dawać 200 tys. zł – bo tyle będzie brakowało.</u>
<u xml:id="u-1.69" who="#WojciechKruczek">Dziwię się właśnie, skąd tutaj ta ilość – 600. Ale nie znam krajowych danych. Nawet matematycznie to faktycznie nie wychodzi.</u>
<u xml:id="u-1.70" who="#WiesławLeśniakiewicz">Jeżeli mówimy tak, że ochrona ludności obejmuje wszystkie jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej, to to jest bardzo ważne sformułowanie, które zostało wyartykułowane. Ale jeżeli dzisiaj mówimy, że krajowy system ratowniczo-gaśniczy to już jest dzisiaj ponad 5 tys. jednostek na 16 tys., to znaczy, że jedną trzecią mamy w krajowym systemie ratowniczo-gaśniczym. Jeżeli ten krajowy system ratowniczo-gaśniczy budujemy w oparciu o kryterium dostępności tego zasobu – szybkiego, do 10 minut czy do 15 minut – to mówimy tak – dalej go rozbudowujemy według kryteriów czasu dostępności. Ale tutaj będę prosił o taką wspólną refleksję – niekoniecznie w każdej jednostce ciężki albo średni samochód. Być może w małej miejscowości wystarczy fajny samochód lekki z tysiącem litrów wody – wiedząc o tym, że w czasie operacyjnym, do 10 minut, przyjeżdżają kolejne jednostki z zasobami wody, z pomocą. Szybkie natarcie z szybkim reagowaniem. Tu musimy trochę też przebudować filozofię naszych strażaków ochotników i ich zapotrzebowanie na ten sprzęt. Bo ja rozumiem, że mają ambicje. Bo ja nawet pamiętam ze swojego doświadczenia. Jak kupili u sąsiada – ja się w górach wychowałem – to co my będziemy, wójcie, gorsi? My też chcemy mieć taki sam samochód jak i oni. No nie. My budujmy ten element odpowiedzialności za środki publiczne. I tutaj będziemy musieli wspólnie pracować nad tym. Kochani, będziecie mieć może nowy samochód lekki dostępny szybciej niż wielki samochód lub średni, na który będziecie czekać 5 lat. Tutaj też musimy prowadzić wspólną politykę.</u>
<u xml:id="u-1.71" who="#BartoszRomowicz">Bardzo proszę, panie generale.</u>
<u xml:id="u-1.72" who="#WojciechKruczek">Druga rzecz. Tutaj faktycznie pan minister poruszył element strategii rozwoju. Ja myślę, że powinniśmy faktycznie zbudować pewien pomysł i strategię opartą na wiedzy komendantów miejskich, powiatowych, zbudować wieloletni plan oparty na analizie operacyjnej, czyli elemencie zagrożenia gmin, czasu dojazdów i tak dalej, i ustalić sobie siatkę potrzebnych samochodów w zależności też od uterenowienia oraz infrastruktury, która tam jest. I na bazie tego, tej strategii wieloletniej, budować docelowy system.</u>
<u xml:id="u-1.73" who="#ZbigniewChmielowiec">Nie… Przecież ja żartuję oczywiście… Tylko panowie, panie ministrze, w kontekście…</u>
<u xml:id="u-1.74" who="#BartoszRomowicz">Zamykam dyskusję…</u>
<u xml:id="u-1.75" who="#BartoszRomowicz">Ale chcę powiedzieć jeszcze o jednej rzeczy. Też za to dziękuję oczywiście, bo to jest bardzo ważne, że zawsze są i pan minister, i pan komendant. Zresztą zawsze zapraszamy.</u>
<u xml:id="u-1.76" who="#BartoszRomowicz">Natomiast chcę powiedzieć, że informacje, które tutaj wymieniamy, naprawdę docierają do strażaków ochotników – czy przez portale branżowe, czy przez media społecznościowe. To, co tu się wypowie, to naprawdę trafia. I jest to, myślę, dobra płaszczyzna do wymiany informacji.</u>
<u xml:id="u-1.77" who="#BartoszRomowicz">Stwierdzam, że został wyczerpany porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia. Zamykam posiedzenie. Dziękuję bardzo panu ministrowi, panom komendantom, panu dyrektorowi i wszystkim państwu za obecność. Dziękuję.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>