text_structure.xml 17.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#BartoszRomowicz">Stwierdzam, że mamy kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#BartoszRomowicz">Dzisiejszy porządek obrad obejmuje kontynuację dyskusji na temat funkcjonowania legitymacji ochotniczych straży pożarnych wraz z przedstawieniem stanowisk oraz omówieniem propozycji zmian legislacyjnych w tym zakresie. Będę prosił o zabranie głosów w kolejności: w imieniu ministra spraw wewnętrznych i administracji pana dyrektora Marczyńskiego, następnie pana ministra Gramatykę i potem pana gen. Józefa Galicę.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#BartoszRomowicz">Przed posiedzeniem przesłaliśmy państwu projekt zmiany ustawy o ochotniczych strażach pożarnych, który realizuje ustalenia, jakie poczyniliśmy na poprzednich posiedzeniach podkomisji. Mimo że to nie ma charakteru formalnego, nie omawiamy projektu ustawy, bo on jeszcze nie jest złożony, to chciałbym, żebyśmy w takim trybie, w jakim pracuje się nad projektami ustaw po pierwszym czytaniu, omówili ten projekt. Czyli zaczniemy od tego, czy do tytułu ustawy będzie miał ktoś z państwa uwagi i potem do poszczególnych zmian będziemy przechodzić. Ale zaczniemy od stanowiska ogólnego i w związku z tym bardzo proszę pana dyrektora Marczyńskiego o przedstawienie stanowiska z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#MichałGramatyka">Panie przewodniczący, panie posłanki, panowie posłowie, szanowni państwo, jeżeli chcemy, żeby legitymacja ochotniczej straży pożarnej była w mObywatelu, to potrzebny jest centralny rejestr danych o członkach tej organizacji. Bez tego nie da się umieścić legitymacji w mObywatelu. Ministerstwo Cyfryzacji i osoby odpowiedzialne za projekt mObywatel nie mają możliwości ręcznej implementacji wszystkich osób, które są uprawnione do posiadania takiego elektronicznego dokumentu. Można to zrobić w odniesieniu do senatorów, można to zrobić w odniesieniu do posłów, ale to są grupy, które mają po kilkaset osób, a tutaj mamy do czynienia z kilkudziesięcioma tysiącami czy kilkuset tysiącami osób, więc nie jesteśmy w stanie zrobić tego z tzw. palca. Warunkiem koniecznym dla nas jest stworzenie centralnego rejestru i ten rejestr w mojej ocenie musi być prowadzony w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji. To nie jest tylko moja ocena, to jest też ocena kierownictwa MSWiA, bo ostatnio, na poprzednim posiedzeniu, na ten temat rozmawialiśmy i pan minister w ogóle nie widział w tym żadnego problemu. Ten rejestr po prostu gdzieś musi być i najbardziej właściwym miejscem dla niego jest MSWiA. Może to jest dobry pomysł do rozpoczęcia budowy rejestru całej obrony cywilnej, żeby zacząć właśnie od ochotniczych straży pożarnych, a potem będziecie sobie państwo dokładać kolejne tabele.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#MichałGramatyka">Stworzenie takiego rejestru to nie jest jakieś wielkie wyzwanie. To jest plik, który jest umieszczony na jakimś zasobie, do którego można uzyskać dostęp z zewnątrz, oczywiście dostęp autoryzowany. Tak jak słusznie zauważył pan przewodniczący, o treść tego pliku będą dbały osoby, które prowadzą takie właśnie rejestry, czyli prezydenci, wójtowie, burmistrzowie. Stąd zaangażowanie MSWiA będzie tylko takie, żeby taki zasób powstał. Dla nas taki zasób jest kluczem do tego, żebyśmy byli w stanie zrobić elektroniczny dokument. Bez tego nie jesteśmy w stanie tej sprawy ogarnąć.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#MichałGramatyka">Humorystyczny może przykład, ale zgłosili się do nas księża, którzy mają swoje legitymacje i też chcieliby mieć te legitymacje w mObywatelu. Problem polega na tym, że oni mają rejestry diecezjalne i nie mają jednej bazy danych, takiego KESEL – śmieję się oczywiście. Nie mają jednej bazy danych, nie mają tej bazy danych zintegrowanej i na dzień dzisiejszy nie jesteśmy w stanie im pomóc. Podobne wyzwanie mamy z żeglarzami. Patenty żeglarskie też mogłyby być w mObywatelu, ale problem polega na tym, że one były wydawane przez różne okręgowe związki żeglarskie i nie ma jednej centralnej bazy danych. Do momentu, kiedy takiej centralnej bazy danych nie ma, nie ma możliwości implementacji dokumentu do mObywatela. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#BartoszRomowicz">Pan przewodniczący Sosnowski, bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#BartoszRomowicz">Zastępca komendanta głównego Państwowej Straży Pożarnej nadbryg. Józef Galica:</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#BartoszRomowicz">Panie i panowie posłowie, panie ministrze, nam bardzo się podoba ten pomysł z wielu powodów, które postaram się tutaj wyłuszczyć. Po pierwsze, urealnia po prostu gotowość ratownika. Weryfikacja, która jest w tym projekcie zmian do ustawy, określa po pierwsze, czy strażak ma badania lekarskie – i o tym najlepiej wie wójt, czy jest ubezpieczony – o tym najlepiej wie wójt. I jeszcze sprawa w zasadzie najważniejsza – czy jest w ogóle członkiem ochotniczej straży pożarnej i ma do tego odpowiednie kwalifikacje. Jak sobie to wyobrażamy? Wyobrażamy sobie, że ten cały system będzie czynny. Jeżeli ktoś stracił uprawnienia lub jest niezdolny zdrowotnie, to wydaje nam się, że w zasadzie można tę aplikację tak skonfigurować, żeby nam pokazywała, że tego ratownika już w zasadzie nie ma i że jego legitymacja w pewien sposób gaśnie.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#BartoszRomowicz">Był tu poruszany wątek tych, którzy ewentualnie nie mieliby smartfonów. Przyszedł nam pewien pomysł do głowy, bo myślimy o strażakach, o naszych emerytach, którzy już nie jeżdżą do akcji, a mają uprawnienia do świadczeń. Przyszłościowo pewnie będą, być może będą jakieś przywileje dla strażaków ochotników, bo mówi się dziś o karcie mundurowej, i wydaje mi się, że ta legitymacja też w pewien sposób do tego będzie może kiedyś potrzebna. Ale wrócę do tych osób starszych, po 65. roku życia. Kod QR, który by się znalazł na takiej legitymacji, w zasadzie pozwoliłby w wersji jakiejś papierowej dać strażakowi emerytowi możliwość wydrukowania tej legitymacji. Strażacy to jest tak zorganizowane towarzystwo, że na pewno młodsi koledzy by pomogli, żeby tę legitymację namacalnie umożliwić, żeby on ją nosił przy sobie.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#BartoszRomowicz">I jeszcze jedna sprawa. Co do tego centralnego rejestru ja się nie wypowiadam, bo nie jestem do tego upoważniony, i proszę mnie nie zmuszać do zajęcia stanowiska. Natomiast wydaje mi się, że co do połączenia tego z ustawą o obronie cywilnej, która też w pewien sposób będzie miała rejestr swoich zasobów – można by się zastanowić nad takim ewentualnym rozwiązaniem. Tyle z mojej strony. Jesteśmy naprawdę za, uważamy, że legitymacje w tej wersji są potrzebne.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#BartoszRomowicz">Zastępca komendanta głównego PSP nadbryg. Józef Galica:</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#BartoszRomowicz">Natomiast jeśli chodzi o kody QR, to technicznie bym prosił pana ministra czy pana kierownika o odniesienie się, bo sam kod QR to niby dobra rzecz, ale on jest po to, żeby ktoś go jakoś zweryfikował, ktoś go odczytał. Pytanie, bo odczytać go będzie mógł tylko ten, który będzie miał dostęp do centralnego rejestru, a nie każdy, więc kod sam w sobie daje nam informację o tym, że ten kod mamy, ale nie wiemy, co on w sobie zawiera. Czy ja to dobrze rozumiem, że posiadanie kodu mogłoby być tylko potwierdzeniem przed odpowiednim organem administracji publicznej, który mógłby go zweryfikować? Na takiej zasadzie jak w banku: idziemy do banku i weryfikujemy tożsamość za pomocą aplikacji. Pytanie, co my chcemy osiągnąć tym kodem. Co ma nam dać to, że strażak emeryt będzie ten kod potwierdzający świadczenie posiadał? Jeżeli będzie miał w aplikacji mObywatel legitymację, to już tego kodu nie potrzebujemy chyba? Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#BartoszRomowicz">Zastępca komendanta głównego PSP nadbryg. Józef Galica:</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#BartoszRomowicz">Bardzo proszę, pan przewodniczący Sosnowski.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#BartoszRomowicz">Przejdę teraz do szczegółowego rozpatrzenia, tak jak to się robi na posiedzeniach po pierwszym czytaniu. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#MichałGramatyka">Natomiast my to potrafimy zrobić. Sformułowaliśmy poprawki do tego projektu i poproszę pana dyrektora Rafała Orlika, żeby je przedstawił, jak będziemy analizować całość tego projektu. To jest najważniejsze: potrafimy to zrobić, chcemy to zrobić, to będzie zrobione w momencie, kiedy ten projekt się pojawi. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#BartoszRomowicz">Przejdę teraz do poszczególnych zmian. W zmianie pierwszej dodajemy do art. 10 pkt 1b, który mówi o tym, jakie są obowiązki gminy wobec ochotniczych straży pożarnych, i dodaje dodatkowy obowiązek, czyli wykonywanie zadań związanych z wydawaniem legitymacji strażaków ratowników OSP. Nie budzi to żadnych wątpliwości, uzgodniliśmy, że będzie to dodatkowe zadanie gminy w stosunku do OSP.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#BartoszRomowicz">Przechodzimy do art. 29. I tu nadajemy nowe brzmienie temu artykułowi. Otóż strażak ratownik OSP oraz osoba upoważniona, o której rozmawialiśmy dzisiaj w kontekście świadczenia emerytalnego, na czas pełnienia tej funkcji – i tutaj też to zmienimy: „na czas otrzymywania świadczenia” – otrzymuje w celu identyfikacji i korzystania z dodatkowych świadczeń, o których mowa w art. 27, legitymację udostępnianą w postaci dokumentu mobilnego, o którym mowa w art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 26 maja 2023 r., w aplikacji mObywatel. Mamy następnie zakres legitymacji, czyli imię, drugie imię, nazwisko, PESEL, fotografia, numer legitymacji, nazwę OSP, której strażak jest członkiem, nazwę gminy, w której jednostka ochotniczej straży pożarnej funkcjonuje, datę wydania legitymacji, datę ważności legitymacji. I tutaj od razu, uprzedzając pytania, data ważności legitymacji to będzie w przypadku strażaka ratownika: do kiedy ma badania wydane albo do kiedy jest ubezpieczony. Krótszy termin, jeżeli będzie krócej ubezpieczony, jak ma badania, to ten krótszy termin będzie datą ważności. O ile się nie mylę, a jeżeli się mylę, to pan kierownik mnie pewnie poprawi, przy wprowadzaniu danego rekordu do bazy, jeżeli zostanie oznaczony graniczny termin ważności, to ta legitymacja sama z urzędu straci ważność i po aktualizacji w aplikacji mObywatel będzie pokazane, że jest nieważna, tak?</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#BartoszRomowicz">Dalej mamy: minister właściwy… Jest jeszcze pytanie o zakres. Czy te elementy, które są wpisane, czyli imię i drugie imię, PESEL itd., realizują cele komendanta głównego, jeśli chodzi o zakres? Czy jeszcze coś by tutaj komendant chciał, jakiś zakres dodatkowy?</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#BartoszRomowicz">Zastępca komendanta głównego PSP nadbryg. Józef Galica:</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#ZbigniewSosnowski">Zastępca komendanta głównego PSP nadbryg. Józef Galica:</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#ZbigniewSosnowski">Zastępca komendanta głównego PSP nadbryg. Józef Galica:</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#BartoszRomowicz">Zastępca komendanta głównego PSP nadbryg. Józef Galica:</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#BartoszRomowicz">Ust. 4. Legitymację wydaje się na wniosek strażaka ratownika OSP złożony do wójta, burmistrza, prezydenta miasta, gminy, w której ma siedzibę jednostka OSP, której strażak jest członkiem, zawierający dane, o których mowa w ust. 2 pkt 1, 2, 5 i 6. Do wniosku dołącza się fotografię wnioskodawcy, chyba że wnioskodawca posiada dokument mObywatel. Czy jakieś wątpliwości ktoś z państwa tutaj ma? Bardzo proszę, panie kierowniku.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#RafałOrlik">Zastępca komendanta głównego PSP nadbryg. Józef Galica:</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#BartoszRomowicz">Zastępca komendanta głównego PSP nadbryg. Józef Galica:</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#BartoszRomowicz">Przechodzimy do ust. 5. Wójt, burmistrz, prezydent miasta po sprawdzeniu, że wnioskodawca jest strażakiem ratownikiem OSP – i tu będzie: lub posiada uprawnienie do… itd. – wprowadza te dane do rejestru legitymacji strażaków ratowników OSP. Czy tu jakąś uwagę mamy? Nie mamy, OK.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#BartoszRomowicz">Ust. 7, ale nie wiem dlaczego to nie jest ust. 6. Tu mamy błąd numeracji, poprawimy to. Strażak ratownik OSP jest zobowiązany zgłosić wójtowi, nie później niż do 14 dni, zmiany danych zawartych w legitymacji. Zastanawiam się, o jakich zmianach danych może być mowa, ale chociażby imienia czy nazwiska, kiedy kobieta wyjdzie za mąż, zmieni nazwisko. Pytanie, czy z punktu widzenia cyfryzacyjnego taka zmiana automatycznie się zaimplementuje z systemu PESEL, czy trzeba byłoby wprowadzać na nowo w legitymacji?</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#BartoszRomowicz">Kolejny ustęp. Wójt może na podstawie porozumienia upoważnić zarząd OSP lub zarząd oddziału gminnego związku ochotniczych straży pożarnych do przyjmowania wniosków o wydanie legitymacji i wprowadzenie danych do rejestru. I tutaj ma propozycję pan przewodniczący Sosnowski, bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#BartoszRomowicz">Zastępca komendanta głównego PSP nadbryg. Józef Galica:</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#BartoszRomowicz">Dalej mamy kolejny ustęp: minister właściwy do spraw administracji w porozumieniu z ministrem do spraw cyfryzacji określi w drodze rozporządzenia wzór legitymacji oraz szczegółowy sposób wprowadzenia danych do centralnego rejestru legitymacji strażaków ratowników OSP. Na czuja to pisałem, mówiąc kolokwialnie. Pytanie, czy jest konieczny wzór legitymacji w wersji elektronicznej?</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#BartoszRomowicz">Przechodzimy do art. 2. Tracą ważność legitymacje osób posiadających uprawnienia do świadczenia ratowniczego. Dlaczego? Dlatego, że teoretycznie w dzisiejszym systemie prawnym legitymacje można wydać. My ich nie wydajemy, panie komendancie, ale jakby komuś przyszło do głowy ją wydać za tydzień, za dwa, a przed wejściem w życie ustawy, to będzie ustawa miała furtkę taką, że będziemy mieli legitymację taką i taką, więc z automatu tracą ważność legitymacje, które zostały wcześniej wydane.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#BartoszRomowicz">I konsekwencję mamy w ust. 2. Legitymacje strażaków ratowników OSP wydane przed wejściem w życie ustawy zachowują ważność do dnia wydania legitymacji na podstawie artykułu ustawy zmienianej. Czyli jeżeli ktoś już otrzyma… Jakby miał papierową, oczywiście jej nie ma, ale jakby miał papierową i będzie miał elektroniczną, to tamta będzie nie dłużej niż sześć miesięcy ważna. Przepis czysto teoretyczny, ale musi być. Jakieś uwagi państwo macie? Nie widzę, czyli to jest OK.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#BartoszRomowicz">I ustawa wchodzi w życie po upływie trzech miesięcy. Jest uwaga MC, ja też mam wątpliwość, czy trzy miesiące to jest wystarczający termin. Oczywiście ustalmy dzisiaj, jaki termin będzie optymalny z punktu widzenia MSWiA, Komendy Głównej PSP, MC – i taki zostanie wpisany. MC, pan kierownik, bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#RafałOrlik">Natomiast mamy też dodatkową propozycję do ostatniego artykułu, bo jest tu wskazane, że wchodzi w życie po upływie trzech miesięcy, natomiast po konsultacji z naszymi legislatorami wskazujemy możliwość, żeby rozważyć takie doprecyzowanie, że ustawa wchodzi w życie z dniem określonym w komunikacie, o którym mowa w danym artykule.</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#BartoszRomowicz">Czy jeszcze jakieś uwagi ktoś z państwa ma do tego, co dzisiaj mówiliśmy? Jeśli nie ma, to chciałbym państwu podziękować za udział w dzisiejszym w posiedzeniu. Chciałbym państwa poinformować, że po otrzymaniu uwag z MC w ostatecznym brzmieniu prześlemy treść przez sekretariat podkomisji wszystkim uczestnikom. Będę prosił o błyskawiczny feedback, czy jeszcze jakieś uwagi są. Jeżeli nie będzie, to w ciągu dwóch tygodni złożymy projekt w trybie poselskim i jeżeli ktoś z posłów będzie chciał się podpisać pod tym projektem, to będzie dostępny dla posłów każdej partii. Dlatego jeżeli ktoś będzie chciał, to zapraszam do podpisywania.</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#BartoszRomowicz">Dziękuję państwu za udział w posiedzeniu, dziękuję panu ministrowi, panu dyrektorowi, panu generałowi wraz ze współpracownikami. Zamykam posiedzenie podkomisji. Dziękuję.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>