text_structure.xml
36.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#WojciechKról">Mam przyjemność powitać na posiedzeniu naszej podkomisji pana gen. Rafała Kochańczyka, zastępcę komendanta głównego Policji. Witam zastępcę dyrektora Departamentu Porządku Publicznego w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji pana Mariusza Cichomskiego. Witam naczelnika Wydziału Szkolenia i Doskonalenia Zawodowego w Biurze Koordynacji i Postępowań Kwalifikacyjnych i Szkolenia Policji w Komendzie Głównej Policji pana nadkom. Łukasza Karkowskiego. Nie ma pana naczelnika, jest pani dyrektor, dobrze. Czytam według listy – mamy tutaj informację, że jest zmiana. Witam panią dyrektor Biura Koordynacji i Postępowań Kwalifikacyjnych i Szkolenia w Policji w KGP insp. Sylwię Majewską-Mazepę. Witam serdecznie. Witam zastępcę dyrektora Biura Koordynacji i Postępowań Kwalifikacyjnych i Szkolenia Policji w KGP panią Agnieszkę... też nie ma, rozumiem. Pani dyrektor przejęła całość tematyki, ale jest pan Adam Wiącek, naczelnik Wydziału Nadzoru nad Policją w Departamencie Porządku Publicznego w MSWiA. Bardzo dziękuję za obecność, za przyjęcie zaproszenia.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#WojciechKról">Dodam, że posłowie otrzymali informację z MSWiA, podpisaną przez wiceministra Czesława Mroczka, za co również dziękuję. Myślę, że możemy przejść do realizacji naszego porządku, czyli do informacji ministra spraw wewnętrznych i administracji oraz komendanta głównego Policji na temat systemu szkolenia oraz funkcjonowania szkolnictwa policyjnego. I pytanie do państwa: rozpoczyna MSWiA czy komenda główna? MSWiA, bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#MariuszCichomski">Szanowni państwo, z punktu widzenia systemu szkolenia szeroko rozumianego, jak i szkolnictwa policyjnego, kluczową datą jest 1 stycznia 2023 r. Od tego momentu zafunkcjonował w Policji nowy czteropoziomowy system szkolenia, który składa się ze szkolenia podstawowego, podoficerskiego, aspiranckiego i oficerskiego. Ta data jest o tyle istotna, i ta zmiana, że odeszło się od wcześniejszego modelu, modelu dwustopniowego, gdzie było szkolenie podstawowe, obowiązkowe, rzecz jasna, dla wszystkich funkcjonariuszy, oraz szkolenie zawodowe dla absolwentów szkół wyższych. To szkolenie podstawowe było jedynym obowiązkowym szkoleniem zawodowym w Policji, więc teoretycznie, a w niektórych przypadkach praktycznie wyczerpywało całą ścieżkę edukacyjną z punktu widzenia systemu szkoleniowego; dla niektórych policjantów mogło wyczerpywać. Oczywiście nie możemy tego generalizować, natomiast była to jedyna forma obowiązkowego szkolenia.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#MariuszCichomski">Drugim elementem stricte powiązanym z ową reformą, z wprowadzeniem systemu czteropoziomowego, było wprowadzenie czterech poziomów kwalifikacji zawodowych. Te kwalifikacje warunkują możliwość osiągania określonych stopni. Analogicznie do nazwanych szkoleń, czyli podoficerskiego, aspiranckiego i oficerskiego, wprowadzone zostały typy kwalifikacji podoficerskiej, aspiranckiej i oficerskiej. Ukończenie określonego szkolenia, określonego poziomu zakończonego egzaminem warunkuje możliwość wejścia do określonego korpusu stopni, a w ramach korpusu stopni do kolejnych awansów w ramach stopnia. Z punktu widzenia systemu szkolenia była to kluczowa zmiana, która chwilę po wprowadzeniu reformy skutkowała bardzo daleko idącymi problemami. Mierzył się z nimi pan generał osobiście jako nadzorujący system szkolenia, wdrażania owych przepisów ze względu na to, że szkoły policyjne – nie będę już na tym etapie wchodził w szczegóły – oprócz tego, że zajmują się zgodnie z nazwą szkoleniem czy doskonaleniem zawodowym, ale przede wszystkim szkoleniem w ramach formacji, realizują również owe szkolenia podstawowe, czyli dla wszystkich nowych funkcjonariuszy przyjętych do służby. I baza szkoleniowa, rzecz jasna, w tym kontekście jest ograniczona, jeśli chodzi o możliwości lokalowe szeroko rozumiane, bo to z jednej strony zapewnienie określonych sal dydaktycznych, pomieszczeń, ale z drugiej strony oczywiście odpowiedniej bazy noclegowej. W związku z tym duże nabory do formacji, co oczywiście jest kluczowe z punktu widzenia stanu etatowego i uzupełnienia powstających wakatów, o czym doskonale wiemy, co wydarzyło się w 2023 r., spowodowały, że powstał – mówiąc kolokwialnie – nawis szkoleniowy. Znaczy to, że szkoły nie były w stanie przerobić odpowiedniej grupy funkcjonariuszy w ramach tych szkoleń kwalifikacyjnych, czyli podoficerskich, aspiranckich i później oficerskich, czyli więcej osób mogło dostać się na takie szkolenie, niż było miejsc, co powodowało, rzecz jasna, znaczące utrudnienia z perspektywy nabywania określonego rodzaju kwalifikacji i później możliwości rozwoju w ramach stopnia.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#MariuszCichomski">Szanowni państwo, to było jedno z kluczowych wyzwań. Od razu mogę powiedzieć, uprzedzając kolejne pytania, jak wygląda w chwili obecnej ta sytuacja. Dzięki staraniom, rozwojowi szkolnictwa udało się ów nawis szkoleniowy przezwyciężyć, natomiast warto to zaznaczyć, ponieważ z punktu widzenia wdrażania samej reformy był to jeden, akurat negatywny bezpośredni skutek słusznych skądinąd rozwiązań.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#MariuszCichomski">W tym kontekście warto wspomnieć na temat owej bazy szkoleniowej, jednostek szkoleniowych w ramach formacji. Mamy tutaj przede wszystkim Akademię Policji w Szczytnie. Akademia Policji w Szczytnie realizuje i szkolenia podstawowe, i podoficerskie, i aspiranckie, i oficerskie, w związku z tym jest możliwość uzyskania podstawowej wiedzy, ale także zdobycia wyższych kwalifikacji. W przypadku oficerskich to już jest bezpośrednio dedykowana temu jednostka. Oprócz tego mamy Centrum Szkolenia Policji w Legionowie, przy CSP działa jeszcze ośrodek szkoleniowy w Sułkowicach, tam są szkolenia dla przewodników psów służbowych oraz w Kalu na Mazurach szkolenia dla funkcjonariuszy pełniących służbę na wodach. Poza tym mamy Szkołę Policji w Katowicach, Szkołę Policji w Pile, Szkołę Policji w Słupsku i dwa nowe ośrodki, które tak naprawdę odegrały i odgrywają kluczową rolę z punktu widzenia pogodzenia potrzeb szkolenia podstawowego i tych kolejnych szkoleń w korpusach, o których mówiłem. To jest Ośrodek Szkolenia Policji w Warszawie z siedzibą w Piasecznie, utworzony 15 września 2024 r., i Ośrodek Szkolenia Policji w Lublinie, utworzony 15 stycznia 2025 r., więc mam nadzieję, że to też przedstawia naszą aktywność, jeśli chodzi o tworzenie nowych ośrodków szkoleniowych i stwarzanie możliwości odpowiedniego doboru do służby. Nie wymieniłem jeszcze Ośrodka Szkolenia Policji w Łodzi z siedzibą w Sieradzu, ale to jest ośrodek działający oczywiście wcześniej.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#MariuszCichomski">Szanowni państwo, jeśli chodzi o wymiar szkoleń w podstawowych kategoriach, to szkolenie podstawowe prowadzone jest przez 144 dni szkoleniowe, czyli 6,5 miesiąca; szkolenie podoficerskie 15 dni szkoleniowych; aspiranckie 19 dni szkoleniowych i oficerskie w formie ciągłej 74 dni szkoleniowe, czyli 3,5 miesiąca, lub w formie zjazdowej – zjazdy 5-dniowe raz w miesiącu oraz jeden zjazd 24-dniowy. Tak skonstruowany jest podstawowy wymiar szkoleń. Natomiast oprócz tego mamy jeszcze inne formuły dodatkowe, które zresztą występowały zawsze, aczkolwiek nie jako te szkolenia, które co do zasady warunkowały, z pewnymi wyjątkami, możliwości awansu chociażby w stopniu – to są doskonalenia zawodowe. Doskonalenia zawodowe realizowane są w systemie albo centralnym, albo lokalnym, albo zewnętrznym. W przypadku systemu doskonalenia zawodowego centralnego, to jest realizowane przez Akademię Policji w Szczytnie, szkoły Policji oraz ośrodki szkolenia w formie kursów specjalistycznych, których program określa Komendant Główny Policji, oraz w formie innych przedsięwzięć prowadzonych w ramach programu ustalonego przez kierownika jednostki szkoleniowej lub komendanta wojewódzkiego Policji. Doskonalenie lokalne to w dużej mierze kwestie związane z doskonaleniem chociażby sprawności, umiejętności strzeleckich. Realizowane są przez jednostki organizacyjne Policji lub komórki organizacyjne tych jednostek i są prowadzone w szczególności jako zajęcia mające na celu utrzymanie lub podnoszenie sprawności fizycznej i wspomnianych umiejętności strzeleckich oraz w formie instruktaży lub zajęć prowadzonych w zakresie niezbędnym do prawidłowego wykonywania czynności. I doskonalenie zawodowe zewnętrzne to jest to doskonalenie, które jest realizowane przez podmioty pozapolicyjne w zależności od potrzeb profilu.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#MariuszCichomski">Jeśli chodzi o wspomniane doskonalenie zawodowe centralne, należy podkreślić, że na 31 grudnia 2024 r. to było 121 kursów specjalistycznych, 44 o tematyce prewencyjnej, 36 dla służby kryminalnej i śledczej, 32 o tematyce ogólnopolicyjnej, 4 dla policjantów pełniących funkcje w kontyngentach policyjnych, 3 dla przewodników psów tropiących i 2 dla policjantów oraz kandydatów do objęcia stanowiska oficera łącznikowego w Policji.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#MariuszCichomski">Tyle, panie przewodniczący, szanowni państwo, tytułem wstępu. Oczywiście jeśli są jakieś pytania albo jeśli pan komendant główny chciałby uzupełnić, to proszę o taką możliwość. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#RafałKochańczyk">Ja tylko chciałem uzupełnić, ponieważ myślę, że chyba najbardziej na wyobraźnię działają liczby. Jak pan dyrektor powiedział, mamy się czym chwalić, ponieważ zrobiliśmy tytaniczną pracę, aby udrożnić system szkolenia, aby policjantom dać szansę, możliwości awansów, i dla zobrazowania chciałbym przytoczyć kilka liczb. W 2024 r. udało nam się przeszkolić na szkoleniach podoficerskich 7497 funkcjonariuszy, to jest 78%. Dla porównania w 2023 r. to było 1639, czyli 37% z ogółu potrzeb szkoleniowych. Szkolenia aspiranckie – zaplanowanych było 7700 policjantów do przeszkolenia, nam udało się przeszkolić 5100, to jest 67%. Dla porównania w roku 2023 tych potrzeb było 5900, natomiast udało się przeszkolić tylko 1800 policjantów.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#RafałKochańczyk">Jeżeli chodzi o szkolenia oficerskie, to rzeczywiście nadal jest to taka mała, delikatna pięta achillesowa, ponieważ w 2024 r. było 3500 kandydatów, nam się udało przeszkolić 931, to jest 27%. Natomiast w 2023 r. potrzeb było 2700, a przeszkolono w sumie 924, to jest mniej więcej na tym samym poziomie. Usprawniamy, udrażniamy, wprowadzamy nowe możliwości, aby ten system był coraz lepszy, natomiast ja cały czas będę powtarzać: pamiętajmy o tym, że szkolnictwo policyjne przez wiele lat było zaniedbywane pod względem czy to finansowym, czy to kadrowym. Dla porównania, szanowni państwo, podam, że w roku 2022 na inwestycje i remonty na wszystkie szkoły policyjne przeznaczono 17 mln zł, w 2023 – 16 mln zł, a w roku 2024 dzięki kierownictwu MSWiA przeznaczono 25 mln zł. Czyli jest różnica i dziękujemy za to, że MSWiA dostrzega potrzebę, że ośrodki i szkoły policyjne muszą być doinwestowane finansowo, ponieważ tego nam brakuje. Dowodem tego jest między innymi to, że w planowanym programie modernizacji po raz pierwszy akademia Policji się w nim znajdzie. We wcześniejszych latach akademia Policji nie była włączona w ogóle do programu modernizacji i nie mogliśmy tam prowadzić żadnych prac inwestycyjnych, co dzisiaj się nam odbija z uwagi na to, że akademiki są już tak wyeksploatowane, że to ostatni dzwonek, aby podjąć jakiekolwiek prace remontowe. To też dzięki ministerstwu, mam nadzieję, że te środki zostaną przyznane i będziemy mogli zacząć remontować Szczytno, co nie wpłynie na pomniejszenie bazy noclegowej, bo też warto podkreślić, że mamy do dyspozycji około 5500 miejsc noclegowych, a de facto z uwagi na różne pozostaje do dyspozycji 4200 miejsc. W związku z tym, tak jak tutaj pan dyrektor mówił, skupiamy się głównie na kursie podstawowym, na szkoleniu zawodowym podstawowym, bo jest to dla nas priorytet, ale wiemy o tym, że to jest coś za coś. Czyli mamy ograniczoną liczbę miejsc na szkoleniach specjalistycznych czy też musimy się ratować tzw. szkoleniem lokalnym, czyli w jednostkach terenowych, żeby ci policjanci byli szkoleni, aby ten profesjonalizm był cały czas podnoszony. To wszystko z mojej strony. Jeżeli są jakieś pytania, to oczywiście pozostaję do dyspozycji.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#ŁukaszŚciebiorowski">Mamy dużo klas na poziomie szkół ponadpodstawowych tzw. mundurowych, również tzw. policyjnych. Czy według państwa w takiej krótkiej ocenie, bo pewnie jest to temat złożony, wartość osób przychodzących po tych klasach policyjnych, jeżeli chodzi o szkolenie, jest większa? Czy to widać podczas tego szkolenia, że szybciej przyswajają, mają większą wiedzę? Chodzi mi o krótką ocenę.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#ŁukaszŚciebiorowski">Pytanie drugie: jeżeli chodzi o liczbę tych szkolonych poszczególnych, która z tych jednostek jest największa? Pewnie Akademia Policji w Szczytnie, ale bym prosił o potwierdzenie ewentualnie, o taką krótką informację. Czy wakaty w Policji, o których przez ileś już posiedzeń Komisji, podkomisji mówimy, dotyczą też kadry szkoleniowej, jeżeli chodzi o jednostki szkoleniowe? I jaki procent osób mniej więcej kończy te szkolenia? Bo zakładam, że pewnie nie 100% spośród tych, którzy zaczynają. Czy mniej więcej można to określić? Dziękuję bardzo. W razie czego powtórzę te pytania.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#MariuszCichomski">Czy klasy mundurowe? W ogóle, jeśli chodzi o Policję i Straż Graniczną, dotychczas funkcjonowało 269 oddziałów o profilu mundurowym, klas mundurowych w cudzysłowie. Natomiast efekty z punktu widzenia formacji były bardzo słabe – mogę to powiedzieć z całą odpowiedzialnością. Około 5% kandydatów, którzy trafiali do Policji, było absolwentami klas mundurowych. Ze względu na to przeprowadzona została, jak państwo posłowie doskonale pamiętają, reforma i w tej chwili jesteśmy na etapie początkowym jej wdrażania. W oparciu o to został ustanowiony spójny program, ale też spójne wymogi, bo każdy medal ma dwie strony. Z jednej strony spójny program, jeśli chodzi o sposoby kształcenia w ramach klas mundurowych, ujednolicone dla klas policyjnych i Straży Granicznej; zresztą one zostały powiązane i nazwane wspólnie jako klasy mundurowe. Z drugiej strony określono wymogi i kryteria, które muszą szkoły spełnić. Limit oddziałów do utworzenia na najbliższy, na nadchodzący rok szkolny to jest 269. Zakończyliśmy etap uzyskiwania wniosków o dokonywanie wpisu, do MSWiA skierowane zostały 233 wnioski o utworzenie oddziałów o profilu mundurowym, więc bardzo dużo proporcjonalnie. Oczywiście nie został wykorzystany cały limit, natomiast jego znaczna część, co i tak jest, myślę, jak na okres od wprowadzenia reformy i przepisów do momentu możliwości pierwszego zawnioskowania bardzo dobrym efektem. Jesteśmy na etapie rozpoznawania wniosków. To znaczy same wnioski to są zezwolenia, zezwolenia są wydawane w ramach decyzji administracyjnej, więc w stosunku do każdego wniosku o utworzenie oddziału mamy obowiązek przeprowadzenia oddzielnego postępowania administracyjnego. Mogę powiedzieć, że już pierwsze kilkadziesiąt decyzji zezwoleniowych zostało wydanych przez MSWiA i właściwie każdego dnia około 20, 30 decyzji od 2 tygodni podpisujemy, w związku z tym rzeczywiście te prace są bardzo mocno zaawansowane.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#MariuszCichomski">Ale odnosząc się do tego, co jest najważniejsze w pytaniu pana posła, czego się po tym spodziewamy, jaka ma być jakość. Ja powiedziałem o tym, że będzie ujednolicony program. Do tej pory było tak, że to od aktywności lokalnej jednostki, która podpisywała porozumienie ze szkołą, i od jej możliwości kadrowych, osobowych zależało to, ile tak naprawdę szkole była w stanie ta jednostka dać. Tak jak powiedziałem, program określa szczegółowy zakres zadań, zajęć, które muszą być w ramach całego cyklu edukacyjnego, w ramach wszystkich lat cyklu edukacyjnego przeprowadzone. Ale też będzie dawał określonego rodzaju zachęty do wstępowania, znacznie szersze niż te, które są obecnie, z punktu widzenia absolwentów tych klas. W tej chwili mamy dodatkowe punkty, które są w ramach postępowania przyznawane na podstawie rozporządzenia. Natomiast absolwenci nowych klas w ramach nowego systemu będą zwolnieni z testu wiedzy, wstępując do Policji, do SG. Dlaczego było to wcześniej niemożliwe? Abstrahując od wymiaru prawnego, dlatego że nie było ujednoliconego programu. W tym momencie, kiedy mamy jednolity program, mamy gwarancję, że w trakcie całego ciągu edukacyjnego uczeń w tego typu oddziale, w tego typu klasie posiądzie wiedzę, która jest spójnie określona przez obydwie formacje jako podstawowa, dająca gwarancję, że spełnia on podstawowe kryteria. Wtedy nie ma sensu, żeby go przepytywać o ten element wiedzowy, w związku z tym z tego etapu uczestnik jest zwolniony. Druga kwestia, drugi plus dla absolwenta tego typu klasy to to, że test sprawności fizycznej uczeń będzie mógł przejść w ramach edukacji szkolnej, czyli w warunkach zupełnie komfortowych z jego punktu widzenia, oczywiście przy udziale przedstawicieli formacji, tak żeby ten test rzeczywiście został przeprowadzony. Jest to więc też element zachęty.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#MariuszCichomski">Natomiast z drugiej strony mamy jeszcze kwestie związane z budową etosu i tego, czego do tej pory nie było, to znaczy ten system powiązany został z możliwością uzyskiwania określonego rodzaju dotacji przez szkołę. Pierwsza grupa dotacji to są dotacje związane z samym przyjęciem ucznia do szkoły – 80% środków związanych, w cudzysłowie, z umundurowaniem ucznia w pierwszej klasie będzie finansowane z dotacji MSWiA. Oprócz tego z dotacji tej będzie finansowany zakup podstawowego sprzętu wyposażenia, jeśli chodzi o klasy mundurowe, więc mamy nadzieję, że z punktu widzenia optycznego i z punktu widzenia utożsamiania się z taką klasą będzie to duży plus i zachęta. Próbujemy tu kopiować rozwiązania, które zostały wprowadzone wcześniej w wojsku i które uważamy za bardzo dobre. Jak zresztą państwo pamiętacie, jak procedowaliśmy naszą ustawę w drodze parlamentarnej, tam też był pakiet zmian, jeśli chodzi o klasy wojskowe. Ten pakiet miał ulepszyć rozwiązania dotychczasowe. My skorzystaliśmy z tego, co było dotychczas, plus wnioski, które Ministerstwo Obrony Narodowej wyciągnęło, także te rozwiązania są paralelne.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#MariuszCichomski">Natomiast po 2 latach funkcjonowania tego typu oddziału w danej szkole będzie możliwość uzyskania innego rodzaju dotacji, a mianowicie 50-procentowej dotacji na założenie, na utworzenie strzelnicy czy pneumatycznej, czy wirtualnej bądź budowy toru przeszkód. I myślimy, że to też z punktu widzenia samego systemu nabywania szczególnych umiejętności jest istotnym wpływem. Warto również wspomnieć, że akt wykonawczy do nowych rozwiązań określa również to, co w wymiarze czysto praktycznym ze strony formacji szkoły mogą uzyskać w trakcie samego procesu edukacyjnego. Chociażby kwestie związane z przewozem do jednostek policyjnych albo na strzelnicę, czy gdziekolwiek indziej, już abstrahując od wspomnianych wcześniej kwestii sprzętowych, gdzie sprzęt nie musi być kupowany, tylko użyczany przez formację. Jakie będą realne efekty reformy, to oczywiście czas pokaże.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#MariuszCichomski">Mamy też przepisy przejściowe, które mają zachęcać uczniów, którzy są obecnie w systemie edukacji. Oczywiście to nie jest to samo, ale mamy nadzieję, że w znacznie większym zakresie uda się wykorzystać potencjał klas mundurowych i szkół jako miejsca naturalnego wyboru późniejszej ścieżki życiowej dla przyszłych absolwentów. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#RafałKochańczyk">Co do wakatów, to oczywiście wakaty są również w szkołach Policji. To wynika między innymi z troszeczkę innego systemu naboru na wykładowców, bo jeżeli do logistyki teoretycznie możemy wziąć od razu policjanta, który realizuje swoje zadania na co dzień, to jeżeli chodzi o dydaktykę, policjant musi się sprawdzić, musi odbyć pewną praktykę, żeby ewentualnie można było go wciągnąć na stan szkoły. Są też inne problemy – przykład ze Słupska: brak lokali mieszkalnych nie zachęca nikogo z Polski, żeby być wykładowcą w Słupsku. Nie każdemu też pasuje mieszkanie przez tydzień gdzieś w bursie. Co do stanu, co do procentowego wskaźnika, myślę, że to oscyluje między 10 a 15% w zależności od jednostki szkoleniowej – mówię o samych wykładowcach. Natomiast jeżeli chodzi o najbardziej takie symptomatyczne, to są odejścia lub nieukończenie szkolenia zawodowego podstawowego wśród słuchaczy, ale to też jest bardziej złożony problem. Wynika to z tego, że jeżeli policjant odniesie jakąś kontuzję, to szkolenie jest przerywane i jest to traktowane tak, że taka osoba nie ukończyła szkolenia. Dotyczy to około 9 do 11% słuchaczy, w zależności od rocznika. Czyli zakładamy, że 500–600 osób rocznie nie kończy szkolenia zawodowego podstawowego, ale teraz nie jestem w stanie podać dokładnej liczby, ile osób odchodzi z Policji, a ile musi mieć przerwane to szkolenie zawodowe podstawowe w celu rehabilitacji, leczenia i potem powrotu do szkolenia.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#WojciechKról">Chciałbym również dopytać, czy dla chętnych policjantów jest możliwość dofinansowania do studiów poza szkolnictwem policyjnym, czyli jeżeli policjant chciałby ukończyć jakieś studia, dajmy na to z prawa czy z resocjalizacji, czy może liczyć na dofinansowanie?</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#WojciechKról">I jeszcze pytanie odnośnie do służby już po odbyciu szkolenia podstawowego, kiedy policjanci muszą odbyć służbę w Warszawie i wiem, że to chyba najbardziej ich często boli tutaj właśnie, w miejscu, gdzie służba jest trudna, wymagająca, ponieważ policjanci po szkole są kierowani na służbę do Warszawy. I czy mogą tu liczyć na wsparcie? Bo zakładam, że w momencie, kiedy skończą szkołę, są niedoświadczonymi policjantami, kiedy we dwójkę po szkole, bez większego doświadczenia trafiają na dworzec centralny, trafiają na warszawskie ulice, to oczywiście to zderzenie z rzeczywistością może dla nich być trudne. Plus oczywiście warunki lokalowe, w których muszą przebywać. Myślę, że wszystkim nam zależy, żeby policjanci, którzy przejdą szkołę, chcieli zostać w Policji, chcieli służyć, a tutaj ta służba początkowa w trudnych warunkach plus trudne warunki lokalowe mogą jednak zniechęcać do dalszej służby i skłonić ewentualnie do poszukania innego zajęcia, bo tworzą pewną wyobraźnię o pracy. Ja wiem, że policjanci w różnych warunkach muszą pracować i taka szkoła jest potrzebna, ale wiem też, że jest to wyjątkowo dla nich stresujące, kiedy po szkole trafiają na ulice Warszawy i trochę są zdani sami na siebie.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#WojciechKról">Jak Policja radzi sobie z takimi problemami, dylematami i brakiem, jak podejrzewam, kadr, bo zapewnienie jakiejś stałej opieki nad policjantami, którzy dopiero co ukończyli szkołę, pewnie też wymagałoby kolejnych etatów dla osób, które będą te działania koordynować. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#RafałKochańczyk">Odpowiadam na drugie pytanie – możliwość dofinansowania. Istnieje możliwość dofinansowania i zgody na studiowanie, ale tylko i wyłącznie na wybranych kierunkach, strategicznych dla nas. I ta decyzja najczęściej należy do przełożonego – jeżeli ktoś stara się przykładowo o studia na kierunku ratownictwo medyczne, to tak, jak najbardziej dostaje zgodę, ewentualnie jest możliwość dofinansowania tego rodzaju studiów. Nie jest to oczywiście masowa skala, ponieważ tak jak wcześniej powiedziałem, Szczytno jest ukierunkowane na szkolenie czysto profilowane pod naszym kątem, w związku z tym w pierwszej kolejności korzystamy z naszej bazy, z naszych możliwości szkoleniowych.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#RafałKochańczyk">I ostatnia, bardzo kluczowa, panie przewodniczący, kwestia, która dotyczy adaptacji zawodowej. Adaptacja zawodowa jest elementem 3-letniego procesu szkolenia, bo nie możemy zapominać, że szkolenie policjanta kończy się tylko i wyłącznie na tych 6,5 miesiącach w szkołach Policji. Adaptacja zawodowa jest takim poligonem, sprawdzianem, jeżeli chodzi o realizację zadań, i odbywa się oczywiście w Warszawie z uwagi na to, że tu się najwięcej dzieje, natomiast ona jest realizowana pod auspicjami oddziałów prewencji Policji. I kategorycznie zawsze będę twierdził, że największa możliwość pozyskania doświadczenia jest właśnie w oddziałach prewencji z uwagi na to, że tam jest rozbudowany system nadzoru, bo jest dowódca drużyny, dowódca plutonu, dowódca kompanii i ci ludzie są zawsze w terenie. Jeżeli widzimy dwóch policjantów na dworcu kolejowym, to nie znaczy, że oni są sami, zostawieni sami sobie, ponieważ w tym czasie obok na pewno jest dowódca drużyny, na pewno jest dowódca plutonu, którzy ich pilnują, którzy zawsze mogą ich wesprzeć, jeżeli chodzi o jakieś kwestie problemowe. Dodatkowo zawsze na taką służbę jest kierowany drużyna, pluton, w związku z tym ci policjanci nie są pozostawieni sami sobie, tak jak to jest w większości powiatów, gdzie jest jedna, dwie załogi, radiowozy i muszą sobie sami radzić, więc to jest pierwsza kwestia.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#RafałKochańczyk">Druga kwestia: baza noclegowa. Ja wiem o tym, że chcielibyśmy stworzyć tym policjantom jak najlepsze warunki. Zmierzamy do tego, ale to wymaga pewnych nakładów finansowych i też to są pewne zaszłości, które się nawarstwiały przez wiele, wiele lat. W związku z tym staramy się w miarę naszych możliwości poprawić bazę noclegową i infrastrukturę na terenie oddziałów prewencji w KSP, o czym świadczy to, że powstała w końcu siłownia, powstało boisko do piłki plażowej. Ja wiem, że to są drobne elementy, ale tego nie było do tej pory, to też trzeba sobie jasno powiedzieć. To powstało w roku 2024 i cieszy się dużą popularnością, więc to jest praca systemowa, to jest praca od podstaw, którą realizujemy, na którą musimy znaleźć środki.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#RafałKochańczyk">Jeżeli chodzi o adaptację zawodową, to oczywiście policjanci mogą nie uczestniczyć w adaptacji zawodowej. Jeżeli chodzi o KSP w Warszawie, jeżeli są na stanach oddziałów prewencji w danych komendach wojewódzkich, wtedy nie są delegowani na adaptację zawodową do Warszawy.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#RafałKochańczyk">Kończąc, dostrzegamy to, co pan przewodniczący zauważył. Staramy się to rozwiązywać, ale to zawsze wymaga czasu i środków finansowych.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#MateuszBochenek">Drugie pytanie kieruję do pana dyrektora bezpośrednio. Wspomniał pan o 269 klasach mundurowych, które dotychczas funkcjonowały w poszczególnych placówkach, natomiast wpłynęły 233 wnioski, jeśli dobrze usłyszałem. Czy wiemy, z czego wynika ten fakt, że nie wszystkie szkoły złożyły wnioski? Czy państwo to sprawdzaliście? Czy w związku z tym planowany jest ewentualnie dodatkowy nabór? Nie wiadomo, z jakich przyczyn te placówki nie złożyły wniosków, ale ja akurat mam taki jeden przypadek, gdzie przespali terminy. Stąd też pytanie, czy ewentualnie jeszcze jakieś możliwości będą w kolejnym roku szkolnym. Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#MariuszCichomski">Zasadniczo to wygląda tak: najpierw MSWiA dokonuje sprawdzenia pod kątem formalnym czy wszystkie kryteria zostały spełnione, ewentualnie wzywa do uzupełnienia wniosku od strony formalnej. Drugi to jest taki przegląd wstępny, merytoryczny, wtedy czasami już nie wzywamy, tylko sugerujemy możliwość uzupełnienia, bo z punktu widzenia prowadzonego postępowania administracyjnego może mieć to istotne znaczenie dla pozytywnego załatwienia sprawy. Natomiast dalej wysyłamy do obowiązkowego zaopiniowania, co wynika z prawa oświatowego, do Komendanta Głównego Policji, Komendanta Głównego Straży Granicznej, ale też do właściwego miejscowo kuratora oświaty. Dotychczas w ramach uzyskanych opinii – jeszcze nie we wszystkich sprawach mamy te opinie, ale w znacznej większości – mieliśmy dwie negatywne opinie po stronie kuratora. Oczywiście organowi prowadzącemu szkołę przysługuje odwołanie, natomiast to nie jest automatyzm, więc może też na poziomie lokalnym być pewnego rodzaju wątpliwość.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#MariuszCichomski">Natomiast in plus, z perspektywy tej części pozytywnej pytania, w tym roku rzeczywiście nie ma możliwości... jakby dodatkowego terminu, bo termin wynika wprost z ustawy, na to nie mamy wpływu, upłynął 31 stycznia i to jest termin na każdy rok. Natomiast absolutnie nic nie stoi na przeszkodzie, żeby w przyszłym roku składać wnioski. Ci, którzy uzyskali w tym momencie wniosek na utworzenie oddziału, będą go mieli na kolejne lata, oni nie będą już go składać, chyba że będą chcieli utworzyć oddzielny oddział tego rodzaju, ale wniosek wydawany jest trwale. Natomiast na przyszły rok oczywiście też będą limity i to nam bardzo zależy, żeby jak najwięcej było tych klas, a proszę uwierzyć, że akurat jestem osobą, która wspólnie z panem naczelnikiem rozpatruje te wnioski, i czasami bardzo daleko próbujemy wspomóc szkołę, żeby ten wniosek można było rozpatrzeć w sposób pozytywny. Zdajemy sobie bowiem sprawę, że jest to czymś zupełnie nowym i nie podchodzimy do tego jako zimny organ, który, jeśli jest jakikolwiek problem, to wydaje negatywną decyzję, tylko staramy się w miarę możliwości dopomóc, więc jak najbardziej przyszły rok też będzie możliwy.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#MariuszCichomski">Pamiętajmy też o tym – myślę, że to też może mieć jakieś znaczenie, a wspomniałem o tym w pierwszej swojej wypowiedzi dotyczącej klas mundurowych – że są przepisy przejściowe, zgodnie z którymi uczniowie będący obecnie w systemie też korzystali, w cudzysłowie, z dobrodziejstwa ustawy, z tych rozwiązań, które wprowadziliśmy w stosunku do klas mundurowych. Szkoła na tym nie zyska, w sensie, że nie uzyska dotacji, bo nie podlega temu, natomiast sami absolwenci tego typu klas, którzy obecnie są w systemie, też będą mogli być beneficjentami tych rozwiązań pierwotnych.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#MariuszCichomski">Jeśli jeszcze pan przewodniczący pozwoli, dodatkowa informacja w kontekście pytań pana przewodniczącego odnośnie do szkoleń, możliwości zewnętrznego studiowania. Mamy art. 34a ustawy o Policji, który mówi wprost, że policjanta można skierować na przeszkolenie do szkoły, na studia wyższe lub na podyplomowe w kraju lub za granicą, lub na aplikacje w zawodach prawniczych, które realizowane są poza jednostkami szkoleniowymi Policji. To był przepis – oczywiście to jest ustęp pierwszy, on ma rozwinięcie – który został wprowadzony w momencie tworzenia Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości. Tam wychodziliśmy z założenia, że istnieje bardzo duża możliwość, że staniemy przed koniecznością wysyłania niekoniecznie na studia, ale na szkolenia specjalistyczne zewnętrzne, których formacje nie będą w stanie samodzielnie przeprowadzić, przynajmniej na pierwszym etapie. Ten przepis łączy się z określonymi zobowiązaniami, w cudzysłowie, cyrografem, żeby nie doszło do sytuacji takiej, że absolwent natychmiast odejdzie z formacji. Stąd ograniczenia, że określony czas należy odpracować bądź zwrócić koszty często bardzo drogiego szkolenia.</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#MariuszCichomski">I jeszcze jeden element, który też w pytaniu pana przewodniczącego się przewijał, czyli kwestia mieszkaniowa jako element zachęcający z jednej strony do wstępowania do służby, a z drugiej strony poprawiający realne warunki pełnienia służby. Prawdopodobnie dzisiaj, a jeśli nie uda się dzisiaj, to w najbliższym czasie, zostanie skierowana z wnioskiem o wpis do wykazu prac legislacyjnych całościowa reforma przepisów dotyczących systemu mieszkaniowego w służbach, nie tylko w Policji, ale też w pozostałych formacjach MSWiA – mówię tutaj za nasz resort, aczkolwiek te zmiany są szersze – na wzorcu wojskowym. I mamy nadzieję, że ta kosztowna swoją drogą z punktu widzenia finansowego reforma przyniesie wymierne efekty z punktu widzenia satysfakcji służb, ale też z punktu widzenia zachęt. Mamy tam kwestie, zresztą podobnie jak w wojsku, związane z podziałem wysokości świadczeń mieszkaniowych, które się otrzymuje w zależności od miejsca pełnienia służb i oczywiście cen. Wiadomo, że w garnizonie warszawskim, w garnizonie stołecznym, w samej Warszawie ceny mieszkań są najwyższe, więc przykładowo – aczkolwiek oczywiście Warszawa nie jest jedynym przykładem, gdzie ceny nieruchomości są bardzo wysokie – te świadczenia będą najwyższe. Wzorzec analogiczny co do zasady jak w przypadku sił zbrojnych. Dziękuję bardzo. Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#RafałKochańczyk">My doceniamy starania państwa, władz samorządowych w tym zakresie i sami też dostrzegamy, że akurat powstanie obiektu, gdzie będziemy mogli zakwaterować ewentualnie siły wsparcia, jest jak najbardziej konieczne i potrzebne. Ale to musi być rozwiązanie systemowe, bo dzisiaj w budżecie polskiej Policji ani w programie modernizacyjnym nie ma takiej kwoty, żebyśmy zaczęli budowę szkoły Policji w Lublinie. Wyszliśmy z założenia, że utworzenie ośrodka szkolenia Policji w Lublinie to jest ten zaczyn, który przyniesie nam efekt za jakiś czas, ponieważ będzie już przygotowana kadra, będzie przygotowanie mentalne funkcjonariuszy, że mają ośrodek szkolenia, który jest tam realizowany. W międzyczasie może powstanie strzelnica, ponieważ z tego co pamiętam, jest przewidziana w programie modernizacji akurat na tym terenie i to zmniejszy koszty budowania samego obiektu. Tak więc my nie mówimy, że ten pomysł jest nierealny, tylko że ten pomysł musi być możliwy do spełnienia w jakiejś perspektywie czasowej. Ja dzisiaj nie deklaruję, że szkoła Policji w Lublinie powstanie za 5 czy 10 lat, ponieważ tak jak wcześniej powiedziałem, wszystko zależy od środków finansowych. My mamy w programie modernizacyjnym zaplanowane wydatki, samego obiektu jako szkoły Policji w Lublinie nie ma w chwili obecnej, natomiast dokładamy wszelkich starań. Tak jak wcześniej powiedziałem, powstał Ośrodek Szkolenia Policji w Lublinie i powtórzę, że jest to dobry zaczyn, aby stworzyć odpowiednią kadrę, ponieważ ja też cały czas będę tłumaczyć, że szkoła Policji to nie są tylko mury. Przede wszystkim to są wykładowcy, to jest kadra, która musi w sposób odpowiedni realizować treści programowe. Tego nie da się zrobić z dnia na dzień, to wymaga wielu miesięcy, lat, aby tych ludzi przygotować. Ośrodek Szkolenia Policji w Lublinie może pełnić taką funkcję z uwagi na to, że jeżeli dzisiaj ma dwadzieścia parę etatów, to nic nie stoi na przeszkodzie, żeby co rok dokładać po 2–3 etaty dydaktyczne. Jeżeli zakładamy, że szkoła Policji w Lublinie miałaby być na 300 słuchaczy, to 80 dydaktyków jest potrzebnych do tego, żeby tam prowadzić zajęcia.</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#RafałKochańczyk">W związku z tym to musi być proces, to musi być system, ale bardzo dziękuję za lobbing, cieszę się bardzo, że mam takie wsparcie. Jesteśmy otwarci, ale tak jak wcześniej powiedziałem, wszystko zależy od środków finansowych.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>