text_structure.xml 48 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#MariaMałgorzataJanyska">Szanowni państwo, porządek obrad dzisiejszego... Niestety ta sala po remoncie jest taka, że jest wielki problem z pogłosem prawdopodobnie z powodu braku zasłon. Zasłony chyba jednak łapały część tej akustyki, także w związku z tym tym bardziej wszystkich proszę, żebyśmy nie rozmawiali, bo niestety, proszę państwa, nie będziemy się w ogóle słyszeli. A myślę, że temat jest interesujący.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#MariaMałgorzataJanyska">W porządku dzisiejszego posiedzenia mamy małą zmianę. Z powodu choroby pana posła, który jest sprawozdawcą do druku nr 924, proponuję, żebyśmy w pierwszej części dokonali zmiany posła sprawozdawcy do sprawozdania komisji o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. A w drugim punkcie mamy informację ministra spraw wewnętrznych i administracji o nowych zasadach dofinansowywania ochotniczych straży pożarnych i gmin przy zakupie samochodów pożarniczych z budżetu państwa w 2025 r. i w latach następnych.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#MariaMałgorzataJanyska">Proszę państwa, przechodzimy do pierwszej części. Bardzo proszę, jest zgłoszenie nowego posła sprawozdawcy.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#MariaMałgorzataJanyska">Szanowni państwo, przechodzimy do punktu drugiego. Ten ważny i niezwykle interesujący materiał został nam przesłany już jakiś czas temu, więc jeśli ktoś miał możliwość, to pewnie się z nim zapoznał. A jeśli nie, to materiały są wyłożone. To temat niezwykle interesujący, niezwykle ważny, dotyczący ochrony ludności i zawsze najbliżej każdego z nas, bo w tej Polsce lokalnej. I to bardzo ważne, aby w finansowaniu samochodów pożarniczych, dofinansowaniu ochotniczych straży pożarnych, a także gmin przy zakupie tych samochodów kierować się wyłącznie obiektywnymi przesłankami i kryteriami, które tylko wtedy mogą zapewnić bezpieczeństwo. Czytelne i obiektywne kryteria są właśnie gwarantem bezpieczeństwa ludzi i myślę, że wszyscy się zgodzimy, że nie chodzi o bezpieczeństwo wyborcze polityków, tylko o bezpieczeństwo ludności. Panie ministrze, oddaję panu głos.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#WiesławLeśniakiewicz">Musimy tu podkreślić jeden bardzo ważny element, to jest bardzo mocne zaangażowanie we wsparcie samorządów lokalnych, ale również duży udział funduszy europejskich, bowiem były województwa, które realizowały wielopłaszczyznowy program wspierania ochotniczych straży pożarnych. Na przykład na terenie mazowieckiego chyba 187 pojazdów jest dofinansowanych i to na poziomie 75–80%. Stąd też liczba tych pojazdów została utrzymana na poziomie lat ubiegłych i bardzo się z tego cieszę, bowiem te samochody przede wszystkim służą poprawie bezpieczeństwa mieszkańców. Niemniej jednak, kiedy patrzymy na kryteria środków, które zostały w bieżącym roku przeznaczone na rozwój ochotniczych straży pożarnych, na wydatki w tym zakresie, komendant główny ma do dyspozycji aktualnie 73 mln, pierwotnie założone, na krajowy system ratowniczo-gaśniczy. Wiemy o tym, że decyzją Senatu i parlamentu ta kwota została zwiększona o kolejnych 17 550 tys. zł i w części te środki będą przeznaczone również na wydatki majątkowe – o jest około 46 800 tys. zł. Są również środki przeznaczone na rozwój ochotniczych straży pożarnych i to jest kwota 39 mln zł. Komendant zakłada, że 18 mln zł będzie przeznaczone na dofinansowanie wydatków majątkowych.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#WiesławLeśniakiewicz">Poprosiliśmy pana komendanta głównego, żeby nam przygotował zamysł, jak ewentualnie dzielić te środki, żeby uzyskać efekt poprawy bezpieczeństwa mieszkańców naszego kraju i żeby zrównoważyć dofinansowanie w poszczególnych gminach, i w odpowiedzi komendant zaproponował 10 kryteriów wskaźnikowych, które pomogą mu lepiej ocenić cały proces przyznawania środków. I tutaj będę prosił pana komendanta Frysztaka o przybliżenie tej metodologii, która została przygotowana, bo ministerstwo zgodziło się z takim podejściem do całego procesu, który ma przede wszystkim spowodować to, żebyśmy środki dawali tam, gdzie są faktycznie potrzeby, gdzie wynika to z czynników operacyjnych, z czynników zaangażowania straży pożarnej, z czynników właściwych możliwości garażowych. Konieczne jest tu również zapewnienie określonej liczby dostępnych członków OSP, ale też kierowców. Stąd też myślę, że te kryteria pozwolą dokonywać właściwie wskazania tych gmin, które będą oczekiwały na wsparcie na właściwym poziomie.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#WiesławLeśniakiewicz">Niemniej jednak, mając na uwadze dynamikę i chęć rozwoju jednostek OSP, dostrzegamy również pewien problem w tym zakresie. Otóż on wynika również z tego, że czasami ambicje jednostek OSP, zresztą wcale się temu nie dziwię, są zbyt wysokie w stosunku do potrzeb operacyjnych. Stąd też założenie jest takie, żeby w bieżącym roku dofinansowanie było na jednym poziomie w odniesieniu zarówno do samochodów ciężkich, jak i średnich. Jeżeli czynnik operacyjny wskaże, że zasoby wody w danym terenie są niewystarczające, że jest potrzebny samochód ciężki z określonym zasobem środka pianotwórczego i zapasu wody, wówczas komendant będzie podejmował decyzję o dofinansowaniu w większym zakresie, niż to przewidujemy dla samochodów średnich. Założenie jest przede wszystkim takie: dofinansowujemy na poziomie jednakowym poziom samochodu średniego. Jeżeli gmina uważa, a czynnik operacyjny wymaga tego, to będziemy zwiększać, ale jeżeli się okaże, że nie, to po prostu gmina będzie musiała zapewnić taką ilość środków, które wystarczą na zakup samochodu ciężkiego. Wiemy o tym, że ceny są zróżnicowane w zależności od doposażenia i od rodzaju podwozia, niemniej jednak te kryteria są kluczowe i będą teraz rozstrzygały. Komendant został również zobowiązany do jednej rzeczy. W związku z tym, że budżet jest przyjęty, to bezwarunkowo komendant musi już rozpocząć zbieranie ofert z poszczególnych jednostek. Dzisiaj nawet rozmawiałem z panem komendantem Frysztakiem, że komendanci powiatowi zostali już poinformowani o tych kryteriach i o tym, jak cały proces ma przebiegać w PSP.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#WiesławLeśniakiewicz">W tym tygodniu odbyła się narada komendantów wojewódzkich, komendantów powiatowych z udziałem pana ministra Siemoniaka, gdzie omawiano całą strategię minionego roku i zadania na najbliższy rok, w tym również te związane z ochroną ludności, i założenie jest takie, że do końca marca jednostki OSP mają otwarte okienko na składania swoich propozycji. I potem systemowo będzie już, jak gdyby wybrany ten cały proces doboru, w oparciu o te kryteria będą wskazane jednostki, które na pewno dostaną dofinansowanie.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#WiesławLeśniakiewicz">Bardzo proszę, jeśli pani przewodnicząca pozwoli, to komendant Frysztak zabierze głos, żeby uszczegółowić ten temat.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#PawełFrysztak">Pan minister wspomniał o środkach budżetowych i rzeczywiście taka jest wysokość tych środków budżetowych. Natomiast, drodzy państwo, niestety bezpieczeństwo kosztuje i te pojazdy pożarnicze niejednokrotnie wraz z wyposażeniem to są rzeczywiście bardzo duże środki. Wszyscy wiemy, że zakup tego sprzętu musi wynikać z pewnego mechanizmu i z pewnej układanki finansowej różnych partnerów i oprócz środków budżetowych, które w ramach dotacji zostaną przeznaczone dla jednostek OSP, chciałbym również państwu wspomnieć o tym, że tak jak to było w poprzednich latach również w tej składance finansowej będą środki Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Myślę, że tak szybciutko, jeśli pani przewodnicząca pozwoli, przedstawię, jakie to mniej więcej będą środki. Województwo dolnośląskie – wojewódzki fundusz przeznacza 1 mln zł, kujawsko-pomorskie – 500 tys. zł... Globalna kwota, szanowni państwo, razem ze środkami narodowego funduszu, to jest blisko 40 mln zł, a dokładnie 39 965 tys. zł i to są środki, które w tym roku, łącznie z tymi, które pan minister przedstawił, będziemy przeznaczać na dofinansowanie zakupu pojazdów pożarniczych.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#PawełFrysztak">Szanowni państwo, tak jak pan minister wspomniał, żeby optymalnie wykorzystać te środki, żeby również wykorzystać je odpowiednio w czasie, bo wiemy, liczymy się z tym, że im później te środki się pokazują, tym ceny mogą być wyższe, staramy się jak najwcześniej z tym wystartować. W ostatnim kwartale ubiegłego roku podjęliśmy próbę, mam nadzieję udaną, stworzenia – zacytuję – wielokryterialnego modelu rankingowego dofinansowywania tych samochodów. Po co to zrobiliśmy? Zrobiliśmy to przede wszystkim po to, żeby, tak jak wspomniałem, jak najbardziej optymalnie i w jak najkrótszym czasie te środki były przekazane, ale również, żeby była pełna transparentność i pełny ogół informacji dla każdego, jak to jest robione. Za chwilę pan dyrektor Biura Logistyki przedstawi szczegółowe informacje, jak to będzie oceniane. Potwierdzę to, co było wcześniej powiedziane, że ten program, póki co został przedstawiony tylko komendantom powiatowym i wojewódzkim.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#PawełFrysztak">Czekałem na to dzisiejsze spotkanie, żeby przedstawić go państwu i jutro program oraz instrukcja do niego zostaną przekazane do komend wojewódzkich, następnie do komend powiatowych, do zarządów wojewódzkich i do zarządów powiatowych, żeby było wiadomo, jak sprawa wygląda. Będziemy czekali na wnioski do 25 marca, wtedy zamykamy na klucz przyjęcia wniosków i system pozwoli nam na bieżąco to monitorować, będzie dla każdego widoczne, na jakim etapie jesteśmy. Co do szczegółów funkcjonowania programu, to tak jak powiedziałem, on był opracowany w ostatnim kwartale ubiegłego roku, poddaliśmy go testom przez dwa miesiące i wydaje się, że wszystko chodzi tak, jak zakładaliśmy. Liczymy się z tym, że może być jakiś tzw. syndrom wieku dziecięcego, coś tam może wyskoczyć, aczkolwiek staraliśmy się wszystkie szczegóły dopracować.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#PawełFrysztak">Jeśli państwo pozwolicie, to dyrektor Zimochocki przybliży państwu te dziesięć kryteriów. Będzie to polegało na tym, że każde kryterium będzie miało swoją wagę i poprzez pomnożenie i zsumowanie tego będziemy mieć określoną liczbę punktów, która będzie tworzyła ranking samochodów przewidzianych do dofinansowania. Proszę o prezentację.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#RafałZimochocki">Tych kryteriów, jak wspomniał pan minister, pan komendant, mamy dziesięć. Pierwszym kryterium, jakie będzie brane pod uwagę, jest stopień zagrożenia gminy. Drugim kryterium jest średni udział w działaniach ratowniczych. Trzecie kryterium to liczba strażaków, jaka jest w danej jednostce OSP. Mówimy oczywiście o strażakach operacyjnych, wyjazdowych –  nie chodzi o wszystkich członków, tylko strażaków wyjazdowych. Następne kryterium to liczba kierowców. Mamy prezentację, jeżeli można to dalej, jeszcze dalej. To jest wzór, który jest w naszej aplikacji i on będzie wyliczał po wprowadzeniu tych wszystkich kryteriów. Będzie to sumowane, wyliczane i dana jednostka wnioskująca o przydział dotacji na samochód będzie wtedy rankingowana.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#RafałZimochocki">Kolejnym kryterium jest liczba kierowców i średni wiek pojazdów, które są użytkowane do działań ratowniczo-gaśniczych. Następne kryterium dotyczy możliwości garażowania tych pojazdów, bo były takie przypadki, że samochody były przydzielane, a nie miały swojego miejsca garażowania, były gdzieś po podwórkach rozlokowane. Stąd to kryterium tutaj się wzięło. Kolejne kryterium to współczynnik zakupów w gminie, potrzeby finansowe do zbilansowania danego samochodu, współczynnik operacyjny, który będzie określany zarówno przez komendanta powiatowego, jak i przez komendanta wojewódzkiego. I tutaj chcemy dać możliwość zrealizowania planów i założeń operacyjnych przez komendantów wojewódzkich. Ostatni wskaźnik to wskaźnik dochodów gminy. Jeżeli chodzi o kryteria, to jest ich dziesięć. Nie wiem, czy coś jeszcze powiedzieć...</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#WiesławLeśniakiewicz">Jeżeli mówimy na przykład o aktywności operacyjnej jednostki, to się bierze kryterium ostatnich trzech lat zaangażowania, to nie jest układ dziesięcioletni. Kolejna kwestia to historia zakupów pojazdów, bo poprosiłem tutaj, żeby dokonać pewnego spojrzenia, gdyż gmina,  która ma dwie jednostki OSP, nie jest tożsama z gminą, która ma tych jednostek 8 czy 9. Stąd czasami właśnie ten element konieczności zakupu jest elementem częstszym, żeby ten element właśnie wziąć pod uwagę, liczbę jednostek... W przeciwnym razie trochę by to nam zaburzyło ten obraz, stąd poprosiłem, żeby komendant wziął ten element pod uwagę. I widzę, że komendant też założył sobie pewne kwoty, jeśli chodzi o prognozowane zakupy pojazdów. Przy czym ta prognoza dotyczy tego, że ten samochód jest może nie do końca dozbrojony, bo wiemy, że czasami zapas technologiczny albo zapas sprzętu, który jest na pojeździe, wpływa potem na określoną kwotę, którą trzeba wydatkować, bo bardzo często samochody są kupowane od razu z wyposażeniem. Część kupuje bez wyposażenia, ale przyjęto, że aktualnie ciężki samochód to kwota na poziomie 1400 tys. zł, średni 1200 tys. zł i lekki to 430 tys. zł. I to są elementy, o które chciałem uzupełnić informację, którą przedstawił komendant i pan dyrektor. Dziękuję uprzejmie.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#TadeuszTomaszewski">Pan komendant mówił o tym, że te propozycje, nowe zasady zostaną przekazane do komend wojewódzkich, zarządów wojewódzkich i zarządów powiatowych. Ja mam uprzejmą prośbę do pana komendanta, żeby kiedy komendant powiatowy podejmie decyzję czy będzie w procesie wysyłania swojej decyzji do komendy wojewódzkiej, żeby pojawiła się wtedy możliwość wyrażenia opinii przez oddział powiatowy.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#TadeuszTomaszewski">Drogi panie komendancie, kiedy na przykład korzystając ze środków pochodzących z funduszy europejskich dla Wielkopolski, podejmowaliśmy decyzje o zakupie samochodów dla OSP, komendanci powiatowi wyrażali opinie i często te opinie były znaczące. W związku z tym PSP uczestniczyła w procesie podejmowania decyzji i chcielibyśmy, żeby to partnerstwo zostało również w tym przypadku zachowane, czyli żeby także opinia oddziału powiatowego mogła się pojawić. Po drugie, chciałem zapytać, bo wszedłem chwilę później, może pan minister Leśniakiewicz o tym mówił, ale czy na dziś wiadomo, jaka jest kwota dofinansowania z budżetu państwa i z tych pozostałych do samochodu średniego, samochodu ciężkiego? Względnie tamte dodatkowe elementy, o których była mowa, uwzględniające również sytuację finansową. I właśnie o to chciałem zapytać, o te kilka elementów z dziesięciu punktów dotyczących oceny. Potrzeby finansowe – gdybym mógł zapytać, panie ministrze, co to oznacza: potrzeby finansowe? Czyje potrzeby finansowe? Wnioskodawcy? Potrzeby finansowe to jest jeden z elementów.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#TadeuszTomaszewski">Dalej jest również informacja o sytuacji finansowej, o dochodach gmin, ale dochodach gmin w przeliczeniu na co? Na mieszkańca, dobrze. I dodatkowe kwestie ewentualnego dofinansowania wynikające z oceny operacyjnej, o której była mowa, że jeśli jest potrzeba zakupu specjalistycznego wyposażenia, samochodu, na przykład ze względu na pojemność zbiornika z wodą i tak dalej – tutaj też prosiłbym o uszczegółowienie tej kwestii.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#TadeuszTomaszewski">Korzystając z obecności, nie będę uciekał daleko, ale bardzo blisko, mianowicie jednostki w krajowym systemie ratowniczo-gaśniczym. Dzięki pracy Komisji Finansów Publicznych i decyzji parlamentu zostały zwiększone o 18 mln zł środki finansowe, które w naszym przekonaniu mają być przeznaczone na zwiększenie dotacji dla jednostek w krajowym systemie ratowniczo-gaśniczym. Kiedy się to stanie? Bo na odprawach, które się odbywają, jest mowa o tym, że pieniądze będą na tym samym poziomie co w ubiegłym roku. W związku z powyższym ta nasza informacja czy nasza działalność poszła w komin. Nie ma informacji, kiedy mówimy, to oczy do góry i nikt nie wie o tym. W związku z powyższym te decyzje muszą być przekazane, bo przecież to jest, jak myślę, bardzo prosta sprawa. Wiadomo, ile mamy jednostek w krajowym systemie ratowniczo-gaśniczym, ile jest dodatkowych środków i te decyzje trzeba poprzesyłać.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#TadeuszTomaszewski">Prosiłbym również, żeby te decyzje, informacje zostały przesłane do sekretariatu, bo nie po to tutaj wspólnie walczyliśmy o dodatkowe środki, żeby o tym nie wiedzieć i nie móc również informować o tym w terenie. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#JarosławZieliński">Ten montaż finansowy wtedy obejmował środki z różnych źródeł i teraz też słyszę, że tak będzie. Przy czym przykłady, które zaczął pan komendant podawać, dotyczące województw, wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej są bardzo małe. Zresztą zawsze były małe, ale nasz mechanizm, który stworzyliśmy, polegał na tym, że w całości była kwota w dyspozycji i narodowego funduszu, i wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej, co dawało większe możliwości zakupu. W tej informacji, w podziale na województwa, chciałbym też poprosić, żeby pan minister podał liczbę samochodów ratowniczo-gaśniczych zakupionych w ramach puli frekwencyjnej. Tam była pula frekwencyjna za wybory jeszcze do tego konkursu i w związku z tym chciałbym wiedzieć, ile było takich samochodów wśród tych zakupionych i w podziale, bo to też jest bardzo ważne, panie ministrze, panie komendancie, na samochody lekkie, średnie i ciężkie oraz samochody operacyjne, co też jest bardzo istotne. Sztuka jest sztuką, ale czy samochód kosztuje 1200 tys. zł, powiedzmy, czy kosztuje 400–500 tys. zł, jak samochód lekki, to jest różnica. Dobrze by było, żebyśmy wiedzieli, jak to wyglądało w skali kraju i w poszczególnych województwach, więc o to bym bardzo prosił.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#JarosławZieliński">I ostatnia sprawa to prośba, żeby w informacjach o zakupach za 2024 r. podać koniecznie środki samorządowe, jakie samorządy włożyły w te kompozycje finansowe, bo to nie jest tak, że państwo kupuje. Nigdy tak nie było zresztą, zawsze były to montaże finansowe z istotnym udziałem środków budżetowych gmin. I oczywiście będzie potem ta sama prośba w odniesieniu do 2025 r. Jak już te kryteria zastosujecie, przejdzie procedura, zakończą się terminy, to bym prosił o to samo, żebyśmy mogli porównać 2024 r. z 2025, bo to wtedy nam pokaże efekty systemu, który chcecie wdrożyć. I jeszcze raz proszę o to, żeby podać tę liczbę zakupionych samochodów z podziałem za 2024 r.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#EwaLeniart">Natomiast odnosząc się do kwestii zaproponowanych kryteriów na rok bieżący, przyznam szczerze, że te kryteria są nie tylko mało zobiektywizowane, ale one są takie trochę... Przepraszam, jest takie powiedzenie na Podkarpaciu: „od Sasa do lasa”, bo one po części dotyczą m.in. tego, co jest potencjałem jednostki OSP, i to jest zrozumiałe, bo można w ten sposób uzależnić potrzebę zakupu, biorąc pod uwagę liczbę strażaków czy też średni udział w akcjach ratowniczo-gaśniczych, i nie ma tutaj żadnych wątpliwości. Ale przepraszam bardzo, ten dochód na jednego mieszkańca w gminie to ma być jaki czynnik? Jeśli dochód jest mniejszy to jest to argument za zakupem? Czy jak większy to jest..., czyli gmina ma sobie sama poradzić, bo teoretycznie powinno ją być stać, by kupić sprzęt wysokiej klasy?  Obawiam się, że to może tak prosto nie działać, choć oczywiście intencje rozumiem i na pewno bardziej trzeba wspierać biedniejszych.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#EwaLeniart">Myślę, że nad tymi kryteriami warto by było jeszcze trochę popracować, by one były nieco bardziej zobiektywizowane, bo w tej chwili takie niestety nie są. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#WiesławLeśniakiewicz">Były pytania dotyczące tego, jakie kwoty będziemy przeznaczać na dofinansowanie poszczególnych pojazdów. Jak mówiłem, założenie jest takie: niezależnie, czy jest to samochód ciężki, czy średni – 500 tys. zł, chyba że czynnik operacyjny wskaże na konieczność zakupu ciężkiego samochodu. Wtedy komendant będzie uznawał ten element za kluczowy i dofinansuje nawet do 50% wartości pojazdu, biorąc pod uwagę ten czynnik operacyjny. Natomiast lekki samochód – od 180 do 200 tys. zł. I kiedy mówimy o tych kryteriach operacyjnych, nie mogę zgodzić się z panią poseł, że one są od Sasa do lasa, bowiem proszę mi wierzyć, że siedzieli na tym eksperci, którzy znają się na problematyce bezpieczeństwa i budowania tych kryteriów. One może tutaj wystarczająco nie wybrzmiały... Każdy ten element jest elementem wagi. To nie jest tak, że... na każdy ten element wpływa określony walor punktowy. Wypadałoby tu przedłożyć całą metodologię, która jest przyjęta, bo wtedy byłaby bardziej zrozumiała. Każdy z tych elementów ma określoną wagę, którą przyjmuje się potem do średniej i która ewentualnie wskazuje potem na budowanie rankingu dofinansowania jednostek OSP, która powinna w pierwszej kolejności, a która ewentualnie może poczekać na kolejne lata.  To jest bardzo szczegółowa metodologia. W związku z tym, jeśli pani poseł ma życzenie, to komendant główny ją przedłoży i przekaże pani, żeby ewentualnie spojrzeć na to.</u>
          <u xml:id="u-1.26" who="#WiesławLeśniakiewicz">Natomiast jeśli mówimy o kwestii dochodów gmin, to wiemy o tym, że gminy są mniej lub bardziej zamożne i ten element, oprócz czynnika operacyjnego, musi być również brany pod uwagę z punktu widzenia takiego, żeby się nie okazało, że gminy, które są bardziej zamożne, które większą kwotę przeznaczą na zakupy samochodów, były lepiej docenione w całym tym procesie. Ten element ma też określoną wagę, nie jest to waga kluczowa w rozstrzyganiu procesu dofinansowania samochodów, ale jeśli komendant pokaże całą metodologię, to ona będzie może bardziej zrozumiała i wtedy nie będzie takiej sugestii, że jest od Sasa do lasa. Bo te kryteria w mojej ocenie, a też parę lat siedziałem w tej problematyce... przyjęto bardzo logiczne podejście do całego procesu budowania tego elementu odporności i potem ewentualnie wskazywania na priorytety, która gmina powinna być w pierwszej kolejności, bo to o to głównie chodzi. To nie o to chodzi, że..., bo wszystkie jednostki oczekują na dofinansowanie. Jeżeli nas będzie stać na to, to większość otrzyma środki. Natomiast kiedy mówiliśmy o środkach, jakie są przeznaczane na zakupy w bieżącym roku, to jak powiedziałem, 47 mln chyba, z tego, co komendant mi przedkładał, przygotowanych jest na dofinansowanie z krajowego systemu, plus 17,5 mln, bo to jest ten element, o który wzbogacony jest krajowy system i on będzie przeznaczony właśnie na cele związane z wydatkami majątkowymi. I pamiętajmy, że od wielu, wielu lat kwota dofinansowania krajowego systemu nie zmieniła się, była na poziomie 75 mln, a w tym roku jest zwiększona. Natomiast jeśli chodzi o narodowy fundusz ochrony środowiska, to podzielam pogląd... Kwota globalna jest na poziomie 39 965 tys. zł – tyle NFOŚiGW przeznacza na dofinansowanie. Dziś jeszcze nie wiemy, ale będziemy wiedzieć, jakie środki będą pochodziły z różnych programów realizowanych przez marszałków i jakie kwoty potem ewentualnie wzbogacą cały ten system. Pan komendant jeszcze na pewno uzupełni, bardzo proszę, jeśli pani przewodnicząca pozwoli.</u>
          <u xml:id="u-1.27" who="#PawełFrysztak">Niestety skromnie mówiąc, drodzy państwo, nie mogę się zgodzić z opinią, że kryteria nie uwzględniają czegokolwiek. Proszę o propozycje, co jeszcze mogą uwzględniać. Proszę posłuchać jeszcze raz: stopień zagrożenia gminy. W jednej gminie mogą być zakłady dużego lub zwiększonego ryzyka, w drugiej gminie może ich nie być. Mamy opracowaną procedurę już od lat, wiemy jaka gmina jaki ma stopień zagrożenia i musimy to uwzględnić. Gdzieś są większe zagrożenia, gdzieś jest zagrożenie chemiczne, gdzieś go nie ma, gdzieś są tereny powodziowe, gdzieś ich nie ma. Pierwsze kryterium.</u>
          <u xml:id="u-1.28" who="#PawełFrysztak">Średni udział w działaniach. Średni. Nie możemy tego nie wziąć pod uwagę, jak dużo zdarzeń jest na danym terenie czy jakich nie ma. Oczywiście nie chcemy, żeby ta średnia liczba zdarzeń była kluczowym kryterium, bo możemy się domyślać – pojedyncze takie przypadki były odnotowywane – że strażacy generowali wyjazdy po to, żeby mieć ich dużo. Musimy to wziąć pod uwagę jako średnie.</u>
          <u xml:id="u-1.29" who="#PawełFrysztak">Liczba strażaków. Drodzy państwo, skoro w jednostce jest jeden samochód, a jednostka chce dokupić drugi samochód, ale nie ma wyszkolonych, przeszkolonych, ubezpieczonych strażaków, to kto tym samochodem wyjedzie? Wiadomo, że chcieliby kupić, ale co, jak nie będzie obsługi do tego samochodu.</u>
          <u xml:id="u-1.30" who="#PawełFrysztak">Liczba kierowców. Ponownie ta sama sytuacja. To nie są kryteria, które my sobie wyssaliśmy z palca, tylko to są kryteria, które przeanalizowaliśmy i gdzie już mamy doświadczenie, że takie sytuacje się zdarzały.</u>
          <u xml:id="u-1.31" who="#PawełFrysztak">Wiek pojazdu. Nie możemy dopuszczać do sytuacji takiej, że samochód dofinansowany kiedyś będzie miał 4 czy 5 lat, strażacy go sprzedadzą i będą chcieli nowy samochód sobie kupić. To dla nas też jest bardzo ważne kryterium.</u>
          <u xml:id="u-1.32" who="#PawełFrysztak">Kolejne tak szybciutko – możliwość garażowania. Niestety, drodzy państwo, mamy takie sytuacje, że samochody zostały kupione, a nie ma dla nich garażu i stoją u kogoś na podwórku. Nie dopuszczamy takiej możliwości.</u>
          <u xml:id="u-1.33" who="#PawełFrysztak">Współczynnik zakupów w gminie – tego tłumaczyć nie muszę. Mogły gdzieś być środki przez ostatnie 10–20 lat, ten współczynnik też będziemy analizowali.</u>
          <u xml:id="u-1.34" who="#PawełFrysztak">Potrzeby finansowe – pan poseł pytał o potrzeby finansowe. Drodzy państwo, to że cykl zakupu samochodu w zeszłym roku się tak bardzo przedłużył, to między innymi dlatego, że samorządowcy obiecali strażakom jakieś środki, a potem nie dotrzymali słowa.  Dzisiaj ja już mam telefony, że jednostka chce złożyć wniosek, a gdy pytam, ile macie środków, słyszę: mamy uzbierane 17 tys. swoje i pan wójt zadeklarował 50 tys. zł. I tu nie możemy poświęcić czasu i całej procedury, żeby w listopadzie czy w październiku ktoś nam powiedział, że jednak nie uzbieraliśmy. Chcielibyśmy mieć już... nie mówię, że pełną składankę, ale realną, z 17 tys. zł niestety jednostka będzie schodziła gdzieś dalej, mimo że są jeszcze inne współczynniki, bo prawdopodobieństwo i brak pomysłu na to, skąd te środki pozyskać, nie dają... Końcówka roku była taka, pamiętacie państwo, że środki z narodowego funduszu i z wojewódzkich funduszy, jak je już raz przyznamy, to pan minister klimatu dał nam delegację, że możemy je na własnym poziomie zmieniać, ale one za każdym razem muszą iść do uzgodnienia. To nam wydłuża strasznie czas, a my chcemy już na początku wiedzieć, kto realnie jest w stanie kupić, a kto... nie chcę powiedzieć, że uprawia politykę, ale który z samorządowców po prostu obiecuje, a to jest nierealne.</u>
          <u xml:id="u-1.35" who="#PawełFrysztak">Współczynnik operacyjny. Drodzy państwo, tak szybciutko. Jeśli będą dwie jednostki w danej gminie i ze wszystkich obliczeń wyjdzie, że są na tym samym poziomie, a będzie możliwość dofinansowania jednej jednostki, to komendant musi mieć prawo, żeby to przeanalizować. Aha, dookoła w sąsiednich gminach są takie samochody, czy dookoła w miejscowościach, i mimo że ze współczynników wyjdzie to samo, to on obrazując jakby otoczenie i możliwości sprzętowe dookoła, powie: nie, w tym roku jest tu bardziej potrzebny, bo dookoła nie ma samochodów, a tu jest mniej potrzebny, bo dookoła jest możliwość zabezpieczenia.</u>
          <u xml:id="u-1.36" who="#PawełFrysztak">I wskaźnik dochodów gminy – to co chyba pani poseł Skowrońska powiedziała. Musimy mieć wpływ na to, że biedne gminy mogą nigdy nie dostać, tylko dlatego że są mniej zamożne.</u>
          <u xml:id="u-1.37" who="#PawełFrysztak">Czekam na propozycje. Jeśli państwo potraficie mi wskazać jakiś jeszcze jeden wskaźnik, to ja go chętnie przeanalizuję z całym zespołem. To nie jest aplikacja, która powstała tydzień przed dzisiejszym spotkaniem. To jest aplikacja, która powstawała w czwartym kwartale zeszłego roku, była testowana i ja jestem otwarty. Tak jak pan poseł tutaj powiedział: opinia zarządu powiatowego. Przyjmuję, przeanalizujemy to, aczkolwiek to komendant powiatowy, miejski odpowiada za bezpieczeństwo, a nie prezes zarządu gminnego. Oczywiście ta opinia może być, natomiast od razu mówię, że ona nie będzie kluczowa, bo nie znajdziemy zapisów w żadnym prawie obowiązującym, że komendant, że prezes zarządu gminnego – z dużym szacunkiem – czy prezes zarządu wojewódzkiego odpowiada za bezpieczeństwo na swoim terenie. Ale jestem, drodzy państwo, otwarty, jeśli macie jeszcze jakiekolwiek kryterium, chętnie je przeanalizuję. Ja ze swoim zespołem ludzi nie widzę żadnego dodatkowego kryterium. Melduję, panie ministrze. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.38" who="#PawełHreniak">Jedną z wag, jak rozumiem, jest dochód gminy, a z drugiej strony te wszystkie wagi traktują zero-jedynkowo, czy ktoś otrzyma samochód, czy nie otrzyma, czy ranking tworzy, tak? Na tej zasadzie. Ja się zastanawiam, czy dochód gminy nie powinien być tym miernikiem, który nie decyduje o miejscu w rankingu, ale o tym, ile własnych środków dana gmina jest w stanie wyłożyć. Czy to nie byłoby bardziej sprawiedliwe? Bo możemy sobie wyobrazić taką sytuację, i zresztą pewnie tak jest, że bogatsza gmina to zazwyczaj więcej mieszkańców, zazwyczaj trochę inne zagrożenia, związane też pewnie z przemysłem itd. Można sobie wyobrazić, że tam być może ten wóz strażacki jest bardziej nawet potrzebny niż w innych miejscach. Pewnie to gmina lepiej skomunikowana, bo gdzie drogi, to i pieniądze itd., itd. I teraz się zastanawiam, czy akurat ten miernik... to nie powinno być coś wyłączone, co będzie decydowało o tym, że ktoś dostanie 500 tys., a ktoś dostanie więcej, tak? Albo trochę mniej. To tak pod rozwagę.</u>
          <u xml:id="u-1.39" who="#PawełHreniak">I na koniec bardzo konkretne pytanie. Pan minister Zieliński mówił o liczbie wozów. Ja bym poprosił o globalnie, szeroko pojęty budżet państwa razem z narodowym funduszem ochrony środowiska – ile tych środków było w 2024 r. i ile będzie w 2025? Jak rozumiem przy tym zastrzeżeniu, że jeszcze do końca nie wiemy, ile będzie z ministerstwa klimatu. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.40" who="#PiotrKaleta">Mówię o tym dlatego, że wydaje mi się, że ten właśnie głos powinien być decydujący i powinien też pokazywać, która jednostka w pierwszej kolejności powinna taki wóz strażacki otrzymać, bo pamiętajmy, że nie można rozbić, jak gdyby działań przeciwpożarowych czy gaśniczych tak trochę obok, że PSP robi swoje, a OSP swoje. Te rzeczy są przecież naczyniami połączonymi. Myślę więc, panie komendancie, że z uwagi na pewne, chyba przecież oczywiste zaufanie do swoich podwładnych to właśnie ten głos powinien w tych wykresach – ja się trochę tych wykresów boję, bo aż strach pomyśleć, co będzie, jeżeli strażacy z OSP  dostaną takie informacje, że oni będą pod jakieś wykresy, pod jakieś algorytmy musieli być podłączeni, że to będzie tak wyglądało. Czyli zaufanie do swoich podwładnych właśnie w komendach miejskich, w komendach powiatowych powinno być kluczem.</u>
          <u xml:id="u-1.41" who="#PiotrKaleta">I drugi element, który jest dla mnie najbardziej oczywisty – czy poszczególne gminy stać na to, żeby mieć wozy strażackie i deklaracja ich współfinansowania. I tu, proszę państwa, pojawia się jeszcze jeden element, na który chciałbym zwrócić uwagę i chciałbym panów komendantów, pana ministra dopytać, co z wozami strażackimi, które PSP wycofuje. Przecież one nie są wycofywane gdzieś na złom, tylko z reguły była to swego rodzaju transakcja wiązana, to znaczy często jednostki OSP oddawały swoje wozy dla tych jednostek, które były gorzej uposażone, po to żeby przejąć samochód z PSP. I czy tutaj też jest taki element, który byłby pewnym ciągiem, że te gminy, które nie są w stanie zapłacić tak potężnych pieniędzy, bo rozmawiamy o kwotach powyżej 1,5 mln zł, były ujęte w pewnym priorytecie? Jeżeli nie są w stanie zapłacić, a jednocześnie szef powiatowej czy miejskiej straży pożarnej jest w stanie wskazać, że ta jednostka jest mu potrzebna w systemie, to żeby właśnie te samochody wycofywane były bezpośrednio tam kierowane? Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-1.42" who="#KrystynaSkowrońska">I po drugie, na ile państwo sobie kryteria, te, które są pokazane w algorytmach, pokazali taką rezerwę, tak jak robimy to w finansach, na pieniądze, tak jak narodowy fundusz sobie przeznacza na różne rzeczy, abyśmy wiedzieli, na ile i w jakich przypadkach ekstraordynaryjnych, jak spalenie samochodu, zniszczenie w akcji ratowniczo-gaśniczej, jakieś takie elementy, gdyby występowały, na ile państwo ocenili tę rezerwę?</u>
          <u xml:id="u-1.43" who="#KrystynaSkowrońska">I ostatnie pytanie: czy tutaj pokazany jest montaż finansowy, bo on wygląda różnie. Po pierwsze, od 2010 r. od Podkarpacia zaczęło się wsparcie samorządów i ono jest kontynuowane, np. na Podkarpaciu na ochotnicze straże jest trochę pieniędzy. Po drugie, inne źródła finansowania, również plus samorząd. I na ile państwo pokazujecie tu pełny montaż, czyli samorząd vide wojewódzki, który przyznaje, czyli sejmik, marszałek województwa,  ile przyznaje pieniędzy, ile dodatkowych pieniędzy idzie z innych źródeł i czy minimalne kryterium udziału środków – nie mówię o maksymalnym, bo zawsze można więcej – ale ustalili minimalny udział środków własnych, czy jest w tym uwzględniony. Pani przewodnicząca, interesująca Komisja, wszyscy byśmy chcieli, aby każda jednostka miała samochód, tak to wygląda w terenie.</u>
          <u xml:id="u-1.44" who="#EdwardSiarka">Ostatecznie, tak na dobrą sprawę, z praktyki ostatnich lat zawsze wychodziło tak – i przed tym stawał komendant, to jest jego trudne zadanie – że musiał zbilansować zakup. I teraz najistotniejsze dla nas jest to, jaka będzie wielkość dofinansowania, ponieważ już w tamtym roku było tak, że jeśli gmina nie miała w budżecie 750 albo 800 tys. zł, to nie była w stanie kupić samochodu, nawet jeśli komendant dawał dofinansowanie. To jest dla nas dzisiaj bardzo duża bariera, więc wydaje mi się, że te kryteria oczywiście mogą dobrze działać, ale w sytuacji takiej, kiedy pan komendant będzie mógł odpowiednią pulę tych środków przekazać dla jednostki. Nie wiem, przynajmniej 50 na 50; jeśli to będzie 70 do 30 czy 60 do 40, to coraz bardziej ta liczba gmin, która mogłaby z tego skorzystać, się zmniejsza. Dzisiaj gminy mają duży problem, bo jeśli nawet weźmiemy kryterium dochodowe, to to jest jedna rzecz.  Ale druga rzecz to jest kryterium, które wydaje mi się, że musi być doprecyzowane, bo kiedy państwo piszecie o liczbie pojazdów zakupionych w gminie, to ja mam takie gminy, które zakupiły samochody w 100% z własnych środków i trudno, żebyśmy je karali.</u>
          <u xml:id="u-1.45" who="#EdwardSiarka">Dlatego dopiszmy, panie komendancie: liczba pojazdów zakupionych w gminie bez dofinansowania czy z dofinansowaniem. Przeanalizujcie to państwo, żeby nie było tak, że gminy, które kupiły samochody z własnych środków samochody, starając się teraz o dofinansowanie, będą ukarane na przykład. To jest ważna rzecz. Albo kiedy mówimy o potrzebach finansowych jednostki, jak to dobrze skalkulować, dlatego że chciałbym, żeby wiele gmin mogło kupić samochód, ale ich zwyczajnie nie stać i wtedy pan komendant też staje przed dylematem, że mamy takie dziury dzisiaj, gdzie po prostu nie jesteśmy w stanie kupić, ponieważ wysokość dofinansowania jest kluczowa do tego, czy gmina kupi samochód.</u>
          <u xml:id="u-1.46" who="#BartoszRomowicz">Nikt nie kwestionuje tego, że wydatkowane były środki w poprzednich dwóch kadencjach na samochody, ale sposób dystrybucji pozostawiał bardzo dużo do życzenia, zwłaszcza z osławionego Funduszu Sprawiedliwości. Jeżeli chcecie państwo przykładów, zapraszam na Podkarpacie, palcem pokażę jednostki, które nie miały garażu, nie miały kierowcy, a dostawały samochody. A to jest sytuacja patologiczna, bo nie chodzi o to, żeby mieć zabawkę, tylko coś co ratuje życie. Jest w Komisji administracji podkomisja do spraw OSP, której przewodniczę. Spotykamy się regularnie, przynajmniej raz w miesiącu, a czasem i częściej w czwartki o godzinie 8.15. Jak kogoś z państwa interesują sprawy OSP, serdecznie zapraszam, rozwiązujemy tam konkretne, realne problemy, chociażby dzisiaj kwestie legitymacji OSP. Jeżeli państwo macie ochotę zasięgnąć jeszcze więcej informacji na temat tych kryteriów, to jestem przekonany, że zarówno pan minister, jak i pan komendant z chęcią przyjdą na podkomisję i jeszcze raz bardzo szczegółowo o tym opowiedzą. Nie chodzi tu o to, żeby robić sobie... pod publikę z tej Komisji i powiedzieć, jak bardzo się troszczymy o sprawy OSP, tylko o to, żeby pójść do przodu.</u>
          <u xml:id="u-1.47" who="#BartoszRomowicz">Słucham tych wszystkich państwa pytań, wszystkim zależy na OSP, ale pan komendant mówi wyraźnie: podajcie państwo propozycje innych kryteriów. Nikt nie podał, jedynie może pan poseł Siarka miał bardzo słuszną uwagę odnośnie do tego, że niektóre gminy kupowały swoje samochody. Padła też propozycja posła Tomaszewskiego, również ciekawa, opinia zarządu powiatowego – może to połączyć z tym, żeby zarząd przeznaczył środki do wkładu własnego dla samorządów z pieniędzy z funduszu ubezpieczeniowego, gdzie 50% pójdzie w tym roku do zarządu głównego OSP. Może taki element montażu finansowego jeszcze zrobić? I wtedy opinia zarządu powiatowego byłaby jak najbardziej potrzebna, bo zarząd dysponowałby swoimi pieniędzmi de facto, przekazanymi z funduszu ubezpieczeniowego.</u>
          <u xml:id="u-1.48" who="#BartoszRomowicz">Także jeżeli państwo macie jakieś tematy dotyczące OSP, podkomisja jest, funkcjonuje.</u>
          <u xml:id="u-1.49" who="#ZbigniewChmielowiec">Bardzo szanuję pana posła Tomaszewskiego, natomiast nie zgadzam się z posłem Tomaszewskim, mimo że jestem wiceprezesem zarządu wojewódzkiego, żeby zarządy wojewódzkie opiniowały...</u>
          <u xml:id="u-1.50" who="#MateuszBochenek">I drugie pytanie dotyczy składania ofert. Pan minister mówił, że do 25 marca one mają być składane. Jak długo potrwa proces obrabiania tego i kiedy ten ranking rzeczywiście może ujrzeć światło dzienne? Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.51" who="#ZbigniewSosnowski">Odnosząc się do kryteriów, chcę powiedzieć, że idziemy w dobrym kierunku. Ale miał rację pan poseł Hreniak, że trzeba będzie rok zaczekać i dopiero wtedy zobaczymy, co one przyniosą. Jedno jest pewne, politykierstwo się kończy w tym momencie, politycy mają mniej do powiedzenia w tej sprawie. Ale sprawa samochodów jest bardzo złożona. Miał rację pan poseł Ściebiorowski, który upomniał się o słabsze jednostki, bo te kryteria czasami mogą doprowadzić do sytuacji, że te jednostki, które odgrywają istotną rolę w poszczególnych małych miejscowościach, nigdy nie dostaną samochodu. I to będzie zniechęcenie do tego, żeby ta straż działała, więc według mnie mamy tu jeszcze dużo do zrobienia i sporo dyskusji. Ja chciałbym zaapelować do pana komendanta – i mówię to jako strażak, nie tylko jako poseł. Otóż zauważyłem w ostatnim okresie ten problem, o którym pan komendant powiedział, że coraz więcej naszych koleżanek, kolegów marzy o sprzęcie takim trochę, można powiedzieć, ponad możliwości, marzy coraz częściej o ciężkim samochodzie.</u>
          <u xml:id="u-1.52" who="#ZbigniewSosnowski">Ja chcę zaapelować do komendy głównej, żeby razem z komendantami wojewódzkimi opracować już dzisiaj, nie patrząc na wszystko, mapę potrzeb zakupów samochodów ciężkich. Natomiast jeśli gmina chce kupić sobie samochód ciężki, proszę bardzo, ale nie z maksymalnym dofinansowaniem, bo ja chciałbym, żeby pieniądz publiczny był udzielony sprawiedliwie i nie tylko według marzeń, ale potrzeb przede wszystkim. Są takie gminy, ja takie znam u siebie, moi drodzy, jako strażak to mówię, że nie zawsze widzę potrzebę posiadania samochodu ciężkiego, ale marzenia są marzeniami. Są zasady dofinansowania, więc nie dofinansowujmy samochodów ciężkich tam, gdzie ich nie potrzeba. Średnie, lekkie – pomyślmy o tym, co mówił poseł Ściebiorowski, żeby nie zapominać też o tych mniejszych.</u>
          <u xml:id="u-1.53" who="#ZbigniewSosnowski">I kolejna rzecz. Ja nie bardzo wiem, czy ten ranking będzie prowadzony w skali kraju, czy w skali poszczególnych województw, bo troszkę się boję, żeby nie doszło do sytuacji..., bo zamożność poszczególnych województw jest różna. Ja tu odrzucam politykę, chcę naprawdę dobrych rozstrzygnięć dla strażaków, mając świadomość, o czym tu dzisiaj była mowa, że pieniędzy ciągle jest za mało, a potrzeb jest tak wiele, więc działajmy racjonalnie i odpowiedzialnie. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.54" who="#LidiaCzechak">Drugie pytanie; 250 sztuk, liczyłam, że będzie chociaż po jednym na powiat. Jakby było 316 tych samochodów, to chociaż po jednym na każdy powiat by wyszło. I po drugie, jeżeli chodzi o tę opinię, to mi się nie zdarzyło, a dość długo byłam starostą, żeby jakieś powiatowe organizacje zanegowały zakupy, zawsze pod każdym wnioskiem podpisywały się pozytywnie. Walczcie, życzymy wam, żebyście ten samochód uzyskali, także uzyskanie tej opinii mija się troszeczkę z celem, bo ona zawsze była pozytywna. Dziwne, żeby ochotnicy powiatowi czy gminne organizacje w jakiś sposób negowały zakupy, oni zawsze mówili: jeżeli uda wam się uzyskać, to po prostu kupujcie ten samochód.</u>
          <u xml:id="u-1.55" who="#LidiaCzechak">I jeszcze jedna kwestia. Niestety ten przykład 5 lat jednego z samochodów jest z mojego powiatu, tylko że oni nie chcą sprzedać tego samochodu, oni chcieli kupić GCBA, a GBA przekazać do innej jednostki, ponieważ uznali, że skoro są w krajowym systemie, to będą mieli większą szansę na uzyskanie dofinansowania, a ten średni przekażą innej jednostce. Czyli że ci wpisani do krajowego rejestru będą mieli GCBA, a GBA będą przekazywać do innej jednostki. Rozumiem, że jeżeli to auto nie ma jeszcze 5 lat, bo 5 lat temu uzyskali to dofinansowanie, to będą wykluczeni, czy tylko spadną w tym rankingu?</u>
          <u xml:id="u-1.56" who="#WiesławLeśniakiewicz">Przedstawiałem dzisiaj te kryteria również na forum zarządu głównego związku OSP, żeby pokazać, jak będzie wyglądał cały ten proces. Myśmy tu jedną rzecz pominęli podczas dzisiejszej dyskusji: nie powiedzieliśmy o tym, bo właściwie nie było tego pytania, jak te środki będą limitowane na poszczególne województwa, bo to jest początek drogi. Ale są już przygotowane kryteria podziału tych środków i dopiero komendant wojewódzki będzie bazował na tych kryteriach, które tutaj są opracowane. Najpierw podzielimy te środki w oparciu o kryteria przyjęte przez komendanta głównego, a potem on będzie budował ten ranking. To co powiedział pan poseł Sosnowski i patrząc na pana posła Romowicza, na najbliższym posiedzeniu podkomisji pokażemy bardzo dokładnie te kryteria, jak one wyglądają, i kto będzie chciał, to się z tym zapozna.</u>
          <u xml:id="u-1.57" who="#WiesławLeśniakiewicz">Są pytania dotyczące m.in. wskaźnika dochodu gminy. On nie jest bardzo skomplikowany, bo tam się bierze trzy wagi. Pierwsza waga to jest zamożność najbardziej zamożnej gminy, potem się bierze najuboższą i bierze się tę gminę, która ewentualnie pretenduje o środki. I to jest taka waga, która daje taki element... nie chcę tutaj w szczegóły wchodzić, bo trzeba zobaczyć, jak ten wzór wygląda i wtedy będzie widać, że to jest takie kryterium dosyć ciekawie przyjęte. Stąd też proponujemy, że na najbliższym posiedzeniu podkomisji przedstawimy bardzo szczegółowo cały ten proces. W związku z powyższym prosiłbym o przyjęcie takiego rozstrzygnięcia. Jak powiedziałem, oferty do 25, myślę, że komendant będzie musiał podejmować szybkie decyzje w tym zakresie, bo czym szybciej zaczniemy procedury przetargowe, tym lepiej.</u>
          <u xml:id="u-1.58" who="#WiesławLeśniakiewicz">I powiem tak, odnosząc się do pani poseł Skowrońskiej, która powiedziała, że stworzymy jakąś rezerwę. Wiemy o tym, że każdego roku są przypadki, że samochody z różnych przyczyn ulegają awariom, wypadkom, spaleniu, zatopieniu. W związku z powyższym musimy pomyśleć też o tym, jak ewentualnie zrekompensować i pomóc gminie czy jednostce OSP w odbudowie tego pojazdu. Natomiast bardzo duże znaczenie ma budowanie tego montażu finansowego, bo wiemy o tym, że wiele programów unijnych zakłada prawie 80-procentowe dofinansowanie. I też wychodzimy z założenia takiego, że nie może być sytuacji, żeby gmina w ogóle nie partycypowała w kosztach, bo to trochę jest nie w porządku. Dlatego patrząc na ten element rankingu, jednak będzie musiało być trochę tego czynnika ludzkiego, bo trudno, żebyśmy nie dofinansowali 500 tys. zł, gminy czy jednostki, która z różnych przyczyn nie wystartowała albo nie otrzymała dofinansowania, a ma 80-procentowe dofinansowanie i tam mielibyśmy dołożyć tych 20 %. Raczej będziemy wychodzili z założenia, żeby dołożyć innej gminie, która z różnych przyczyn nie dostała dofinansowania w ramach konkursu. Musi tu być troszkę spojrzenia logicznego na to.</u>
          <u xml:id="u-1.59" who="#WiesławLeśniakiewicz">Uzupełniając, nie wiem, czy na wszystkie pytania i zagadnienia odpowiedzieliśmy, ale staraliśmy się przybliżyć całą tę problematykę i myślę, że o szczegółach będziemy mogli mówić również podczas posiedzenia podkomisji. Wtedy bardzo szczegółowo powiemy, jak te kryteria wyglądają i ewentualnie przekażemy te informacje do wiadomości.</u>
          <u xml:id="u-1.60" who="#MariaMałgorzataJanyska">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>