text_structure.xml
3.41 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do zapytania Pana Posła Wiesława Wody z dnia 22 października 2007 r., przekazanego przy piśmie z dnia 2 listopada 2007 r., znak: SPS-024-3495/07, dotyczącego lokalizacji zjazdu z autostrady A4 w okolicach Wierzchosławic od strony zachodniej Tarnowa, uprzejmie przekazuję następujące informacje.</p>
<p xml:id="div-2">W ramach budowy autostrady realizowane są węzły oraz te elementy dróg niższych kategorii, które położone są w granicach objętych decyzją o ustaleniu lokalizacji drogi i stanowią połączenia węzłów z istniejącą siecią dróg, tak aby zapewniona została komunikacja pomiędzy autostradą i drogami bezpośrednio obsługującymi przyległy teren.</p>
<p xml:id="div-3">Zasady finansowania dróg publicznych regulowane są przepisami ustawy z dnia 16 grudnia 2005 r. o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego (Dz. U. z 2005 r. Nr 267, poz. 2251, z późn. zm.). Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 ww. ustawy zadania w zakresie finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg oraz zarządzania nimi finansowane są przez samorząd województwa w odniesieniu do dróg wojewódzkich, natomiast w odniesieniu do dróg powiatowych - przez samorząd powiatowy. Z kolei zgodnie z ust. 2 tegoż artykułu zadania w zakresie budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg gminnych oraz zarządzania nimi finansowane są z budżetów gmin.</p>
<p xml:id="div-4">Budowa łącznika pomiędzy węzłami Wierzchosławice na autostradzie A4 i węzłem Krakowska na istniejącej drodze krajowej nr 4 była rozważana, gdy planowano realizację autostrady A4 jedynie do węzła Krzyż. Realizacja dalszego odcinka autostrady w kierunku granicy z Ukrainą w najbliższych latach nie była wówczas przewidywana. W takim przypadku istotną sprawą dla sprawności działania układu drogowego w rejonie Tarnowa było połączenie autostrady A4 z istniejącą drogą krajową nr 4, które wyprowadzałoby ruch z autostrady w kierunku przejścia granicznego z Ukrainą. Wobec planowanej w najbliższych latach realizacji całego odcinka autostrady A4 od Krakowa do Korczowej ruch tranzytowy w kierunku wschodnim będzie odbywał się autostradą. W związku z tym budowa łącznika jako drogi wyprowadzającej ruch z autostrady na drogę krajową nie znajduje w chwili obecnej uzasadnienia i nie może być finansowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.</p>
<p xml:id="div-5">Wobec powyższego podjęto decyzję, aby węzeł Wierzchosławice planowany w ramach budowy autostrady A4 zaprojektować z podłączeniem do drogi wojewódzkiej nr 975, z wylotem na łącznik, ale bez jego kontynuacji do istniejącej obwodnicy Tarnowa. Nie wyklucza to możliwości budowy łącznika pomiędzy węzłami Wierzchosławice na autostradzie A4 i węzłem Krakowska na istniejącej drodze krajowej nr 4 przez właściwe jednostki samorządowe.</p>
<p xml:id="div-6">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-7">Minister</p>
<p xml:id="div-8">Jerzy Polaczek</p>
<p xml:id="div-9">Warszawa, dnia 5 listopada 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>