text_structure.xml
17.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do przekazanego przy piśmie SPS-024-3473/07 z dnia 10.10.2007 r. zapytania Posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej Pana Mariana Daszyka, z dnia 03.09.2007 r., w sprawie wyłączenia z umowy leasingowej elementów majątku Operatora Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM SA i zawartych w nim pytań oraz na podstawie informacji uzyskanych od Zarządu Spółki, uprzejmie informuję co następuje.</p>
<p xml:id="div-2">Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM SA powstał 16 kwietnia 2004 r. jako PGNiG - Przesył Sp. z o.o., a nie, jak zasygnalizowano, w roku 2000. W nowej spółce 100% udziałów objęło Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA. 28 kwietnia 2005 r. Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy PGNiG SA zadecydowało o przekazaniu w formie darowizny wszystkich udziałów Operatora Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM Sp. z o.o. na rzecz Skarbu Państwa. Zgodnie z zapisami zawartej umowy, realizującej postanowienia rządowego ˝Programu restrukturyzacji i prywatyzacji PGNiG SA˝, przyjętego przez Radę Ministrów 5 października 2004 r., OGP GAZ - SYSTEM SA stał się jednoosobową spółką Skarbu Państwa.</p>
<p xml:id="div-3">W dniu 18 września 2006 r. Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników podjęło uchwałę o przekształceniu Operatora Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM Sp. z o.o. w spółkę akcyjną.</p>
<p xml:id="div-4">Spółka od początku istnienia nie była pozbawiana majątku przesyłowego - Skarb Państwa poprzez swoje uprawnienia właścicielskie starał się przekazywać infrastrukturę sieciową do Operatora Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM SA poprzez:</p>
<p xml:id="div-5">1) pobieranie od PGNiG SA dywidendy rzeczowej i przekazywanie poszczególnych elementów systemu przesyłowego do operatora w formie aportu rzeczowego:</p>
<p xml:id="div-6">- przekazanie w lipcu 2005 r. przez PGNiG SA dywidendy (w postaci czterech strategicznych podsystemów systemu przesyłowego, tj. najważniejsze punkty wejścia do systemu - punkty graniczne, tłocznie, stacje pomiarowe oraz gazociągi) na rzecz Skarbu Państwa, przeznaczonej na podwyższenie kapitału spółki OGP GAZ-SYSTEM Sp. z o.o., w tym sześciu regionalnych oddziałów przesyłu, czyli majątku o łącznej wartości 500 000 000 zł;</p>
<p xml:id="div-7">- w dniu 10 października 2006 r. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Spółki Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM SA podjęło uchwałę, której mocą kapitał zakładowy spółki został podwyższony w drodze emisji 669 980 586 nowych nieuprzywilejowanych akcji imiennych serii B o wartości nominalnej 1,00 (jeden) zł każda. Podwyższony kapitał zakładowy został w całości pokryty przez Skarb Państwa wkładem niepieniężnym o wartości 669 980 586,08 zł w postaci 6 segmentów systemu przesyłowego;</p>
<p xml:id="div-8">- w dniu 9 listopada 2006 r. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Spółki Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM SA podjęło uchwałę nr 1 o podwyższeniu kapitału zakładowego w drodze emisji 11 500 632 akcji imiennych serii C o wartości nominalnej 1,00 zł każda. Obecnie kapitał zakładowy spółki wynosi 1 219 401 218 zł. Kapitał zakładowy został w całości pokryty przez Skarb Państwa wkładem niepieniężnym o wartości 11 500 632,79 zł w postaci segmentów systemu przesyłowego;</p>
<p xml:id="div-9">- Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM SA w dniu 4 października 2007 r. przejął aportem od Skarbu Państwa majątek przesyłowy o wartości prawie 850 mln zł, który został przekazany przez Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA (PGNiG) w ramach dywidendy rzeczowej z zysku za 2006 r.;</p>
<p xml:id="div-10">2) docelowo Skarb Państwa pobierze z PGNiG SA jeszcze dywidendę za rok 2007 i przekaże ją również do Operatora Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM SA.</p>
<p xml:id="div-11">Umowa leasingu operacyjnego z lipca 2005 r. miała zabezpieczyć z jednej strony interes Skarbu Państwa w spółce, która wchodziła na giełdę, uregulować kwestię zabezpieczenia wykonywania uprawnień właścicielskich w obszarze gazociągów przesyłowych od wierzycieli (emisja euroobligacji), z drugiej strony zabezpieczyć interes państwa (pełna kontrola nad strategicznymi gazociągami, infrastrukturą przesyłową - tak odnośnie do samego bezpieczeństwa dostaw gazu na potrzeby krajowej gospodarki, jak również w celu budowy konkurencyjnego rynku gazu).</p>
<p xml:id="div-12">Przypomnijmy, iż bezpośrednią przyczyną powstania Operatora Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM SA, a szerzej - rozdziału poszczególnych segmentów rynku gazowniczego na obszary obrotu, dystrybucji, przesyłu i magazynowania gazu, były wymogi stawiane przez fakt wejścia Rzeczypospolitej do Unii Europejskiej. Jedną z fundamentalnych dyrektyw (tzw. Dyrektywa Gazowa 2003/55/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 czerwca 2003 r.) Unia Europejska skierowała pod adresem sektora gazowego, mającego zbudować z jednej strony podstawy do wdrożenia wspólnotowego, połączonego rynku gazu ziemnego, z drugiej strony umożliwić zaistnienie konkurencji poprzez umożliwienie wejścia na rynek większej liczby podmiotów gospodarczych, co mogłoby, zgodnie z panującymi wówczas opiniami, korzystnie wpłynąć na strukturę rynku gazowniczego, jak również wpłynąć na zmniejszenie kosztów działalności, co przekładałoby się na obniżkę opłat dla odbiorców gazu (tak przemysłowych, jak i komunalnych). To właśnie ta regulacja spowodowała, iż rząd Rzeczypospolitej podjął decyzję o zmianie organizacji sektora gazowego w Polsce poprzez wprowadzenie nowych zasad w następujących dokumentach:</p>
<p xml:id="div-13">1) nowelizowana ustawa Prawo energetyczne;</p>
<p xml:id="div-14">2) ˝Program wprowadzania konkurencyjnego rynku gazu ziemnego w Polsce˝ z 27 kwietnia 2004 r.;</p>
<p xml:id="div-15">3) ˝Program restrukturyzacji i prywatyzacji PGNiG SA˝ z 5 października 2005 r.;</p>
<p xml:id="div-16">4) ˝Polityka dla przemysłu gazu ziemnego˝ z 20 marca 2007 r.</p>
<p xml:id="div-17">Celem funkcjonowania Operatora Gazociągów Przesyłowych GAZ - SYSTEM SA jest organizacja i zabezpieczenie transportu gazu ziemnego siecią przesyłową w skali całego kraju - niezależnie od źródła jego pochodzenia, a także równoważenie bilansu pracy sieci przesyłowej. Do obowiązków spółki należą w szczególności:</p>
<p xml:id="div-18">- zagwarantowanie wszystkim odbiorcom uprawnionym, na zasadzie równoprawnego traktowania, świadczenia usług przesyłowych polegających na dostarczaniu gazu ziemnego od wybranego przez nich sprzedawcy,</p>
<p xml:id="div-19">- zapewnienie bezpieczeństwa funkcjonowania systemu przesyłowego gazu ziemnego,</p>
<p xml:id="div-20">- dostarczanie użytkownikom systemu i operatorom innych systemów przesyłowych bieżących i wyprzedzających informacji o warunkach świadczenia usług przesyłowych,</p>
<p xml:id="div-21">- eksploatacja, konserwacja i remonty sieci gwarantujące niezawodność funkcjonowania systemu przesyłowego,</p>
<p xml:id="div-22">- rozbudowa infrastruktury sieci przesyłowej oraz połączeń z innymi systemami gazowymi.</p>
<p xml:id="div-23">Wszelkie działania podejmowane przez Operatora Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM SA były i są zgodne z wymienionymi dokumentami.</p>
<p xml:id="div-24">Odnośnie do sygnalizowanego w przesłanym dokumencie możliwego zagrożenia bezpieczeństwa energetycznego Rzeczypospolitej należy podkreślić, iż właśnie w rządowym dokumencie ˝Polityka dla przemysłu gazu ziemnego˝ w sposób jasny i oczywisty wskazano na działania, które mają w konsekwencji ich realizacji przyczynić się do wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego Polski oraz zmniejszenia uzależnienia od importu nośników energetycznych jednego kierunku:</p>
<p xml:id="div-25">˝Bezpieczeństwo energetyczne w sektorze gazowym rozumiane jest jako zapewnienie nieprzerwanych dostaw gazu ziemnego do odbiorców po możliwie niskich cenach.</p>
<p xml:id="div-26">Tak rozumiane bezpieczeństwo energetyczne zależy od wielu czynników, w szczególności:</p>
<p xml:id="div-27">- stopnia dywersyfikacji źródeł dostaw gazu ziemnego do kraju,</p>
<p xml:id="div-28">- dostępnej pojemności magazynowej gazu ziemnego w kraju,</p>
<p xml:id="div-29">-stanu technicznego i funkcjonalności systemów dystrybucyjnych i systemu przesyłowego gazu ziemnego,</p>
<p xml:id="div-30">- tempa wzrostu wydobycia gazu ziemnego w kraju,</p>
<p xml:id="div-31">- kontroli właścicielskiej państwa nad kluczową infrastrukturą przesyłową gazu ziemnego,</p>
<p xml:id="div-32">- jakości regulacji prawnych w zakresie dotyczącym inwestycji infrastrukturalnych (w tym liniowych),</p>
<p xml:id="div-33">- jakości regulacji prawnych w zakresie funkcjonowania całego sektora gazowego, w szczególności w zakresie prowadzenia działalności związanej z obrotem, magazynowaniem, przesyłem i dystrybucją gazu ziemnego,</p>
<p xml:id="div-34">- jakości regulacji prawnych w zakresie bezpieczeństwa energetycznego, w tym mechanizmów i procedur antykryzysowych,</p>
<p xml:id="div-35">- polityki państw europejskich i Komisji Europejskiej w zakresie bezpieczeństwa energetycznego.˝</p>
<p xml:id="div-36">W tym celu rząd Rzeczypospolitej zalecił wykonanie następujących działań:</p>
<p xml:id="div-37">˝Przyjmuje się następującą koncepcję działań wobec PGNiG SA:</p>
<p xml:id="div-38">- niezwłocznie, nie później niż 1 lipca 2007 r., nastąpi wyłączenie aktywów właściwych dla systemu dystrybucyjnego z umowy leasingowej między PGNiG SA i GAZ-SYSTEM SA i wniesienie ich do spółek gazowniczych - przyszłych operatorów systemów dystrybucyjnych. Kryteria podziału majątku ustalą zainteresowane spółki;</p>
<p xml:id="div-39">- dopuszcza się możliwość powołania przez ministra właściwego do spraw gospodarki specjalnego zespołu mającego na celu nadzorowanie procesu wyłączania z umowy leasingowej wymienionych w pkt. 2. aktywów i opiniowanie przyjętych rozwiązań z punktu widzenia bezpieczeństwa funkcjonowania sieci przesyłowej.˝</p>
<p xml:id="div-40">˝Przyjmuje się następującą koncepcję działań wobec OGP GAZ-SYSTEM SA:</p>
<p xml:id="div-41">- Skarb Państwa pozostanie 100% akcjonariuszem GAZ-SYSTEM SA, operatora sieci przesyłowych gazu ziemnego w kraju,</p>
<p xml:id="div-42">- dywidenda Skarbu Państwa z zysku PGNiG SA za lata 2006 i 2007 będzie miała charakter rzeczowy w postaci części aktywów przesyłowych objętych umową leasingową z GAZ-SYSTEM SA. Skarb Państwa podwyższy kapitał zakładowy spółki GAz-SYSTEm SA poprzez wniesienie aktywów otrzymanych w drodze dywidendy,</p>
<p xml:id="div-43">- aby poprawić funkcjonalność systemów przesyłowego i dystrybucyjnego niezwłocznie i nie później niż 1 lipca 2007 r. nastąpi wyłączenie aktywów właściwych dla systemu dystrybucyjnego z umowy leasingowej między PGNiG SA i Gaz System SA i wniesienie ich do spółek gazowniczych - przyszłych operatorów systemów dystrybucyjnych. Kryteria podziału majątku ustalą zainteresowane spółki.˝</p>
<p xml:id="div-44">Realizując powyższe cele, Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM SA wraz z PGNiG SA oraz przedstawicielami powołanych operatorów systemów dystrybucyjnych, po przeprowadzeniu identyfikacji i inwentaryzacji elementów systemu przesyłowego, odpowiadających właściwościom systemu dystrybucyjnego oraz wykonaniu szeregu analiz, w tym funkcjonalnych i finansowych, mających odniesienie do możliwego działania i funkcjonowania spółki na przyszłym rynku gazu, zawarł w dniu 2 lipca 2007 r. Aneks nr 23 do umowy leasingu operacyjnego, a także porozumienia trójstronne, w których znalazły się wyszczególnione elementy systemu przesyłowego przekazywane (wyłączane z umowy leasingu operacyjnego) do PGNiG SA.</p>
<p xml:id="div-45">Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM SA wyłącza tylko te elementy majątku, które nie są niezbędne do pracy operatora systemu przesyłowego. Spółka skupi się natomiast na zarządzaniu kluczowymi gazociągami i rozbudowie krajowego systemu przesyłowego gazu ziemnego. Sieć gazociągów zarządzana przez OGP GAZ-SYSTEM SA zmniejszy się o około 4,3 tys. km. Wyłączone będą gazociągi wysokiego ciśnienia, które mają charakter dystrybucyjny. Proces wyłączenia nie będzie miał wpływu na zdolność przesyłową krajowego systemu przesyłowego i jego bezpieczną pracę. Zmniejszy się liczba punktów wyjścia z systemu, czyli miejsc odbioru gazu ziemnego z systemu przesyłowego.</p>
<p xml:id="div-46">Strony uzgodniły również, że do 31 sierpnia 2007 r. zostanie uzgodniona lista pracowników, którzy na mocy art. 231 Kodeksu pracy przejdą do pracy do operatorów systemu dystrybucyjnego. Taka lista została sporządzona i przekazana do wiadomości zainteresowanych stron.</p>
<p xml:id="div-47">Wyłączenie elementów majątku właściwych dla systemu dystrybucyjnego umożliwi rozwój rynku gazu ziemnego w Polsce i pozwoli uporządkować krajowy system przesyłowy. Proces ten wynika z postanowień unijnej dyrektywy gazowej, która zobowiązuje przedsiębiorstwa energetyczne do rozdzielenia działalności dystrybucyjnej od działalności obrotu i utworzenia operatorów systemu dystrybucyjnego. Działania te służą więc organizacji konkurencyjnego rynku gazu ziemnego w Polsce.</p>
<p xml:id="div-48">W związku z wydzieleniem elementów majątku OGP GAZ-SYSTEM SA będzie ponosił mniejsze koszty leasingu (mniejsze raty leasingowe). Zmniejszone zostaną także koszty związane z eksploatacją systemu. Wyłączenie majątku z umowy leasingu nastąpi do 31 grudnia 2007 r., co umożliwi płynne przejęcie zarządzania majątkiem przez operatorów systemu dystrybucyjnego.</p>
<p xml:id="div-49">W związku z powyższym przedstawieniem sytuacji i działań przedsiębiorstwa nieuprawnione jest stwierdzenie, iż ˝oddanie ponad 4 tys. km gazociągów (...) może doprowadzić do przerw w dostawie gazu˝. Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM SA będzie koordynował działanie sieci jako operator systemu przesyłowego, wyznaczony w dniu 18 grudnia 2006 r. decyzją znak: DPE-47-10(5)/6154/2006/MW prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. Decyzja powyższa określa operatora gazociągów przesyłowych jako operatora systemu przesyłowego gazowego do dnia 30 czerwca 2014 r.</p>
<p xml:id="div-50">Warto podkreślić również, iż aktualna sytuacja (przekazanie majątku) pozwoli, po przeprowadzeniu niezbędnej reorganizacji, na właściwe przygotowanie przedsiębiorstwa do realizacji koniecznych z punktu widzenia państwa, jak również przewidzianych w ˝Polityce...˝ oraz projekcie ˝Polityki energetycznej Polski do roku 2030˝, zadań inwestycyjnych polegających na intensywnej rozbudowie systemu przesyłowego.</p>
<p xml:id="div-51">Odpowiadając na zadane pytanie, znajdujące się w konkluzji zapytania Pana Posła ˝czy w związku z opisanymi okolicznościami wyłączenie z umowy leasingu operacyjnego gazociągów przesyłowych uwzględnia w wystarczający sposób interes ekonomiczny państwa, Operatora Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM SA oraz jego pracowników˝, należy stwierdzić, iż wszelkie działania podejmowane przez Zarząd Spółki mają swoje racjonalne i ekonomiczne uzasadnienie. Wyłączenie z umowy leasingu operacyjnego niektórych elementów systemu umożliwia sprawniejszą realizację strategicznych inwestycji rozwojowych, związanych z rozbudową systemu przesyłowego po kątem terminala LNG czy też gazociągu norweskiego; umożliwia również wydatne zmniejszenie kosztów obsługi finansowej umowy leasingu, szczególnie biorąc pod uwagę, iż przewidziany ˝Polityką ...˝ wykup pozostałego majątku przesyłowego dotyczyć będzie jedynie tej części, która jest niezbędna do właściwej pracy systemu przesyłowego i funkcjonalnie do tego systemu należy. Pozwoli to na zmniejszenie kwoty niezbędnej z tytułu wykupu majątku. Ponadto stanowi część pakietu zadań, do których wypełniania zobowiązany jest Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM SA jako przedsiębiorstwo strategiczne (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 września 2007 r. w sprawie listy spółek o istotnym znaczeniu dla porządku publicznego lub bezpieczeństwa państwa (Dz. U. z 2007 Nr 178, poz. 1250 i 1251), zawartych w dokumencie rządowym pt. ˝Polityka dla przemysłu gazu ziemnego˝ z 20 marca 2007 r.</p>
<p xml:id="div-52">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-53">Minister</p>
<p xml:id="div-54">Wojciech Jasiński</p>
<p xml:id="div-55">Warszawa, dnia 24 października 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>