text_structure.xml
3.05 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do zapytania Pani Poseł Magdaleny Kochan, przekazanego przy piśmie znak SPS-024-3355/07 z dnia 19 września 2007 r., dotyczącego sytuacji prawnej samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, którego organem założycielskim jest samorząd województwa, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.</p>
<p xml:id="div-2">Zgodnie z art. 155 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. Nr 210, poz. 2135, z późn. zm.) do umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego, jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej. Z art. 155 ust. 5 ustawy wynika, iż - jeżeli umowa o udzielanie świadczeń zdrowotnych nie stanowi inaczej - przeniesienie na osobę trzecią praw i obowiązków wynikających z tej umowy wymaga pisemnej zgody dyrektora oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia.</p>
<p xml:id="div-3">Przedstawiony w piśmie Pani Poseł problem należałoby rozważać w świetle § 33 załącznika do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 6 października 2005 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (Dz.U. Nr 197, poz. 1643). Zgodnie ze wskazanym przepisem, w przypadku gdy świadczeniodawca zamierza dokonać zmian podstaw formalnoprawnych prowadzonej działalności, mających wpływ na sposób realizacji umowy, jest on zobowiązany do pisemnego poinformowania o tym zamiarze oddziału wojewódzkiego NFZ, nie później niż 30 dni przed ich dokonaniem. Dokumenty potwierdzające dokonanie zmian świadczeniodawca przedkłada oddziałowi wojewódzkiemu NFZ w terminie 7 dni od ich dokonania.</p>
<p xml:id="div-4">Niezależnie od powyższego należy zauważyć, iż zgodnie z obowiązującymi przepisami utworzenie na bazie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej zakładu niepublicznego, dla którego podmiotem tworzącym byłaby spółka, w której 100% akcji posiadać będzie samorząd województwa, wymaga uprzedniej likwidacji spzoz. W takiej sytuacji zobowiązania i należności samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej stają się zobowiązaniami i należnościami Skarbu Państwa lub właściwej jednostki samorządu terytorialnego. Majątek zakładu, po zaspokojeniu wierzytelności, staje się własnością Skarbu Państwa lub właściwej jednostki samorządu terytorialnego, a o jego przeznaczeniu decyduje podmiot, który utworzył publiczny zakład opieki zdrowotnej.</p>
<p xml:id="div-5">Łączę wyrazy szacunku</p>
<p xml:id="div-6">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-7">Grzegorz Gołdynia</p>
<p xml:id="div-8">Warszawa, dnia 9 października 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>