text_structure.xml
8.24 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na pismo Pana Marszałka z dnia 6 września 2007 r., znak: SPS-024-3326/07, dotyczące zapytania posła Tomasza Kuleszy z dnia 3 września 2007 r. w sprawie wypalania roślinności na powierzchni ziemi, na przykładzie miasta Przemyśla, przekazuję poniższe informacje.</p>
<p xml:id="div-2">Odnośnie zapytania: ˝Dlaczego zarówno władze miasta Przemyśl, jak i powołane ku temu odpowiednie organy nie podejmują żadnych działań mających na celu przestrzeganie przede wszystkim prawa i jego egzekwowanie, jeśli chodzi o zanieczyszczenie powietrza w Przemyślu i jego okolicach?˝.</p>
<p xml:id="div-3">Zgodnie z ustawą z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska do zadań Inspekcji Ochrony Środowiska należy m.in. kontrola przestrzegania przepisów o ochronie środowiska i racjonalnym użytkowaniu zasobów przyrody oraz kontrola eksploatacji instalacji i urządzeń chroniących środowisko przed zanieczyszczeniem. Organem właściwym do realizacji tych zadań na terenie województwa podkarpackiego jest Podkarpacki Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie. Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Rzeszowie przeprowadza kontrole podmiotów gospodarczych, zgodnie z kwartalnymi i rocznymi planami kontroli. Podejmowane są również niezwłoczne działania kontrolno-wyjaśniające, w przypadku kierowanych przez instytucje i osoby fizyczne wniosków o interwencję, w sprawach dotyczących zanieczyszczenia środowiska.</p>
<p xml:id="div-4">W ubiegłych latach inspektorzy WIOŚ w Rzeszowie - Delegatura w Przemyślu kilkakrotnie podejmowali czynności kontrolne, w związku z wnioskami o interwencję, w sprawie uciążliwości związanej z działalnością prowadzoną na terenie miasta Przemyśla. Zgłoszenia dotyczyły uciążliwości powodowanych spalaniem odpadów w małych instalacjach energetycznych, jak też uciążliwości związanych z eksploatacją instalacji do odzysku rozpuszczalników w zakładach ˝Sanwil˝ S.A. w Przemyślu. W wyniku podjętych przez WIOŚ w Rzeszowie działań pokontrolnych, m.in. wydania zarządzeń pokontrolnych zobowiązujących do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości, kontrolowane jednostki zaprzestały działań niezgodnych z przepisami ochrony środowiska.</p>
<p xml:id="div-5">Natomiast gdy źródłem negatywnego oddziaływania na środowisko oraz powodowania uciążliwości dla mieszkańców Przemyśla jest działalność osoby fizycznej, sprawa jest niezwłocznie przekazywana właściwemu organowi - Prezydentowi Miasta Przemyśla. Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z przepisami ww. ustawy o Inspekcji Ochrony Środowiska, organy administracji samorządowej mogą liczyć na pomoc organów Inspekcji Ochrony Środowiska w podejmowanych czynnościach kontrolnych, w tym przypadku Podkarpackiego WIOŚ.</p>
<p xml:id="div-6">W ostatnich latach do WIOŚ w Rzeszowie nie wpłynął ani jeden wniosek o interwencję, który dotyczyłby spalania odpadów lub wypalania roślinności na powierzchni ziemi w mieście Przemyślu.</p>
<p xml:id="div-7">Stan jakości powietrza na terenie miasta Przemyśla badany jest w ramach Państwowego Monitoringu Środowiska na stałej stacji pomiarowej zlokalizowanej przy ul. Dominikańskiej 3. Prowadzone są także stałe pomiary warunków meteorologicznych. Zakres pomiarów imisyjnych obejmuje:</p>
<p xml:id="div-8">- pomiary automatyczne: dwutlenek siarki, dwutlenek azotu, tlenek azotu, tlenki azotu,</p>
<p xml:id="div-9">- pomiary manualne pyłu zawieszonego PM10, dodatkowo w pyle oznaczane są: arsen, kadm, ołów, nikiel i benzo(a)piren,</p>
<p xml:id="div-10">- pomiary pasywne benzenu.</p>
<p xml:id="div-11">Na podstawie oceny wykonanej za rok 2006 w zakresie wszystkich substancji normowanych rozporządzeniem ministra środowiska z dnia 6 czerwca 2002 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów niektórych substancji w powietrzu, alarmowych poziomów niektórych substancji w powietrzu oraz marginesów tolerancji dla dopuszczalnych poziomów niektórych substancji, strefę ˝miasto Przemyśl˝ zakwalifikowano do klasy C, ze względu na przekroczenia standardów imisyjnych w zakresie pyłu zawieszonego PM10. Dla wszystkich pozostałych mierzonych zanieczyszczeń przyjęto dla strefy ˝miasto Przemyśl˝ klasę A, gdyż wyniki badań wykazały niskie wartości stężeń. Wyniki z automatycznej oraz manulanej stacji monitoringu powietrza dostępne są na stronie internetowej WIOŚ w Rzeszowie: www.wios.rzeszów.pl.</p>
<p xml:id="div-12">Badania powietrza atmosferycznego prowadzone na terenie miasta Przemyśla w roku 2006 i latach poprzednich wykazały, że największy problem spośród wszystkich zanieczyszczeń, które objęto pomiarami na terenie miasta, stanowi pył zawieszony PM10. Było to podstawą do opracowania i wdrożenia w strefie ˝miasto Przemyśl˝ naprawczego Programu Ochrony Powietrza, ogłoszonego rozporządzeniem Wojewody Podkarpackiego z dnia 22 sierpnia 2006. Zakończenie wdrażania programu mającego na celu poprawę jakości powietrza w mieście Przemyśl zaplanowano na 31 grudnia 2020 r. WIOŚ w Rzeszowie w celu monitorowania efektów realizacji programu uruchomił w lipcu 2007 r. nową stację pomiarową zlokalizowaną przy ul. Mickiewicza w Przemyślu. Prowadzone na tej stacji pomiary jakości powietrza obejmują stężenie pyłu zawieszonego PM10 oraz poziomy: arsenu, kadmu, ołowiu, niklu i benzo(a)pirenu.</p>
<p xml:id="div-13">Dodatkowo WIOŚ w Rzeszowie przewidział w ˝Planie działalności kontrolnej w 2007 r.˝ szczególny nadzór nad zakładami objętymi naprawczym ˝Programem ochrony powietrza˝.</p>
<p xml:id="div-14">Odnośnie zapytania: ˝Dlaczego zezwala się na palenie roślinności zakazanych ustawowo?˝.</p>
<p xml:id="div-15">Z ustaleń Podkarpackiego WIOŚ wynika, że w ostatnich kilku latach do Prezydenta nie wpłynął żaden wniosek o interwencję w sprawie spalania na powierzchni ziemi odpadów, w tym pochodzenia roślinnego. Każdego roku wpływa natomiast kilka wniosków o interwencję dotyczącą spalania odpadów płyt drewnopochodnych w indywidualnych paleniskach domowych i małych instalacjach energetycznych w podmiotach gospodarczych. W przypadku potwierdzenia się faktu spalania odpadów Prezydent miasta Przemyśla w formie decyzji zakazuje powyższych czynności. W roku 2007 wydane zostały trzy decyzje zakazujące spalania odpadów.</p>
<p xml:id="div-16">W regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy miejskiej Przemyśl umieszczono zapis dopuszczający spalanie odpadów stałych pochodzenia roślinnego niezawierających substancji niebezpiecznych, jeżeli nie spowoduje to uciążliwości dla nieruchomości sąsiednich, a kontrolę w tym zakresie prowadzi Straż Miejska. Zapis ten jest zgodny z art. 13 ust. 3 ustawy o odpadach, który stanowi, że dopuszcza się spalanie zgromadzonych pozostałości roślinnych poza instalacjami i urządzeniami, jeżeli na terenie gminy nie jest prowadzone selektywne zbieranie lub odbieranie odpadów ulegających biodegradacji, a ich spalanie nie narusza odrębnych przepisów.</p>
<p xml:id="div-17">W oparciu o powyższe stwierdzam, że działania Podkarpackiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie nie potwierdzają sformułowanego w zapytaniu poselskim stwierdzenia, że ˝ (...) organy nie podejmują żadnych działań mających na celu przestrzeganie przede wszystkim prawa i jego egzekwowanie, jeżeli chodzi o zanieczyszczenie powietrza w Przemyślu i jego okolicach˝. Także miasto Przemyśl ściśle współpracuje z WIOŚ w Rzeszowie w zakresie monitoringu lokalnego, którego wyniki wykorzystywane są do działań naprawczych, w tym w zakresie ochrony powietrza.</p>
<p xml:id="div-18">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-19">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-20">Krzysztof Zaręba</p>
<p xml:id="div-21">Warszawa, dnia 27 września 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>