text_structure.xml
10.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do przekazanej przy piśmie SPS-024-3309/07 z dnia 05.09.2007 r. interpelacji poselskiej Posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej Pana Jana Walentego Tomaki, z dnia 23.07.2007 r., w sprawie działań restrukturyzacyjnych w spółce Lotos Jasło SA, w odniesieniu do zawartych w niej pytań Pana Posła uprzejmie informuję co następuje.</p>
<p xml:id="div-2">Przeprowadzone w latach 2004-2006 procesy restrukturyzacyjne w Spółce Lotos Jasło SA, w których realizacji czynnie uczestniczyła Grupa Lotos SA jako jednostka dominująca, dotyczyły konsolidacji biznesowej w obszarze transportu kolejowego, produkcji asfaltów oraz parafiny i olejów, restrukturyzacji kapitałowej, łączenia obszarów o podobnej działalności oraz restrukturyzacji majątkowej.</p>
<p xml:id="div-3">Procesy te stanowiły realizację programu rozwoju i inwestycji, podnoszących standardy produkcji oraz jakości i efektywności biznesowej. Miały one na celu budowę silnej pozycji rynkowej Grupy Kapitałowej Grupy Lotos SA na południu Polski.</p>
<p xml:id="div-4">W wyniku przeprowadzonych działań Grupa Lotos SA i jej spółki kapitałowe zatrudniły 348 pracowników z Lotos Jasło SA i jej spółek zależnych oraz nabyły od Spółki Lotos Jasło SA i jej spółek zależnych majątek wyceniony wg wartości rynkowej na około 30,8 mln zł.</p>
<p xml:id="div-5">Obecna sytuacja Spółki Lotos Jasło SA wymaga gruntownej reorientacji produktowej, połączonej z dostosowaniem techniki i technologii produkcji oraz organizacji i poziomu zatrudnienia do nowego modelu funkcjonowania, w związku z likwidacją ulgi w podatku akcyzowym z tytułu transportu ropy drogą kolejową oraz ulgi z tytułu przeznaczenia komponentów z przeróbki tworzyw sztucznych do paliw silnikowych.</p>
<p xml:id="div-6">Działalność podstawowa realizowana w 2007 r. w stosunku do roku 2006, związana z produkcją paliw w oparciu o recykling tworzyw sztucznych, stała się trwale nierentowna. Podjęte działania w obszarze krakingu tworzyw sztucznych nie dały pozytywnego wyniku finansowego na tej działalności. Zagrożeniem dla Spółki jest też nieefektywność przerobu olejów odpadowych z ropą naftową (wycofanie z wsadu produkcyjnego komponentu tworzywowego) oraz posiadanie jednostki destylacyjnej o małej wydajności i dużym stopniu zużycia technicznego. Skutkiem tych uwarunkowań i coraz ostrzejszych norm jakościowych jest brak możliwości produkcji paliw silnikowych, a tym samym radykalnego obniżenia możliwych do uzyskania cen sprzedaży.</p>
<p xml:id="div-7">W zaistniałej sytuacji Zarząd Lotos Jasło SA, przy akceptacji Grupy Lotos SA, podjął się realizacji programu restrukturyzacji w połączeniu z programem rozwojowym mającym na celu maksymalne zaabsorbowanie pracowników Lotos Jasło SA. Wygenerowana strata netto w 2006 r. (25,4 mln zł) wraz z prognozowaną stratą netto w 2007 r. (24,7 mln zł) spowodowała podjęcie wdrożenia radykalnego programu oszczędnościowego i szukania możliwości zwiększania przychodów na bieżąco w trakcie realizacji procesów restrukturyzacyjnych.</p>
<p xml:id="div-8">Obrót gospodarczy jest realizowany pod szczególnym nadzorem i przy ścisłej współpracy z bankami kredytującymi Lotos Jasło SA. Zostały podjęte nowe projekty, takie jak: produkcja benzyny 95 z alkoholem, wprowadzanie do obrotu benzyny 98 i Lotos Red 0,1. Spółka planuje modernizację czterech zbiorników na paliwa i jednego zbiornika na opał ciężki o łącznej pojemności 19,5 tys. m</p>
<p xml:id="div-9">. Wstępnie oszacowany koszt nakładów inwestycyjnych związanych z ich dostosowaniem do wymagań technicznych wynosi 5,6 mln zł. Planowane jest finansowanie tych działań częściowo ze środków własnych powstałych wskutek sprzedaży zbędnych aktywów oraz kredytów.</p>
<p xml:id="div-10">Kompleksowy program restrukturyzacji Lotos Jasło SA na lata 2007-2009 obejmuje restrukturyzację kapitałową, majątkową, organizacyjną, zatrudnieniową, technologiczną oraz uruchomienie nowych inwestycji spółek Grupy Lotos SA przy wykorzystaniu majątku restrukturyzowanego Lotos Jasło SA. Zarząd Spółki wdrożył program obniżki kosztów i utworzenia na bazie podstawowych działalności centrów przychodowo-kosztowych. Spółka poszukuje efektywnego sposobu przerobu ropy naftowej na półprodukty, które będą przetwarzane przez Grupę Lotos SA i spółki Grupy Kapitałowej.</p>
<p xml:id="div-11">Podjęte czynności sprowadzają się do zastąpienia dotychczasowej działalności szeregiem nowych przedsięwzięć opartych w różnym stopniu na posiadanych zasobach oraz możliwości realizacji części zadań w krótkim horyzoncie czasowym (złagodzenie skutków zaproponowanej restrukturyzacji zatrudnienia w 2007 r.) oraz części zadań w dłuższym czasokresie (po uporządkowaniu organizacji i sytuacji finansowej Spółki). Zarząd Spółki oczekuje, że projektowane inwestycje, a w szczególności zaawansowany projekt uruchomienia fabryki papy, zwiększenie produkcji asfaltów i świec, spowodują, że konieczna restrukturyzacja może odbyć się bez redukcji zatrudnienia.</p>
<p xml:id="div-12">Na podstawie informacji uzyskanych od Zarządu Grupy Lotos SA i Zarządu spółki Lotos Jasło SA uprzejmie informuję, iż wśród największych zrealizowanych dotąd projektów związanych z procesami restrukturyzacyjnymi w Jaśle wymienić należy inwestycję Lotos Asfalt Sp. z o.o. w Jaśle w zakresie ˝Modernizacji i przebudowy instalacji do produkcji asfaltów przemysłowych i specjalnych˝. Projekt obejmował budowę na terenie Lotos Asfalt Sp. z o.o. - oddział Jasło zbiorników produktowych i surowcowych o łącznej pojemności ok. 9 tys. ton oraz rozbudowę kolejowego frontu rozładowczego. Łączna kwota ww. zadania to 12,5 mln zł.</p>
<p xml:id="div-13">Wobec radykalnej zmiany warunków prowadzenia działalności, jaka powstała po 1 stycznia br. w wyniku likwidacji ulg w podatku akcyzowym z tytułu transportu ropy drogą kolejową i ulgi z tytułu przeznaczenia komponentów z przeróbki tworzyw sztucznych do paliw silnikowych, Spółka Lotos Jasło SA stanęła przed zadaniem gruntownej reorientacji produktowej. Dotychczasowa działalność podstawowa związana z produkcją paliw w oparciu o recykling tworzyw sztucznych stała się nierentowna. Jednocześnie silna ekspansja rynkowa spółek Grupy Kapitałowej Grupa Lotos SA, a w szczególności Lotos Asfalt Sp. z o.o., pozwalała na wykreowanie istotnych synergii dzięki wykorzystaniu potencjału produkcyjnego Lotos Jasło SA.</p>
<p xml:id="div-14">Rozpoczęte zostały prace nad kontynuacją wykorzystania instalacji do przerobu ropy do pracy pod potrzeby rozwijającej się w Jaśle spółki Lotos Asfalt Sp. z o.o., polegającej na dostarczaniu wsadu do rosnącej produkcji asfaltów, jak również innych surowców pochodzących z przeróbki na potrzeby nowej inwestycji spółki - zakładu produkcji papy. Inwestycja Lotos Asfalt Sp. z o.o. planowana do realizacji na przełomie 2007 i 2008 r. pochłonie ok. 30 mln zł. Wraz z uruchomieniem nowych projektów produkcyjnych (masy bitumiczne) zapewni kompleksową ofertę dla budownictwa drogowego oraz zatrudnienie dla minimum 60 osób.</p>
<p xml:id="div-15">Drugim ważnym elementem restrukturyzacji poprzez inwestycje w Jaśle powinien być pogłębiony rozwój recyklingu tworzyw sztucznych, prowadzony wcześniej w kierunku wykorzystania ich do produkcji paliw silnikowych. Wykorzystując istniejący już w tym zakresie potencjał spółki Lotos Jasło SA planowane jest uruchomienie instalacji do regranulowania tworzyw sztucznych. Projekt inwestycji regranulacji, który podlega obecnie ocenie i zatwierdzeniu na szczeblu korporacyjnym, zostanie ukończony w 2008 r. Jego wartość wynosi ok. 3,8 mln zł. Będzie to kolejny etap budowy w Jaśle kompleksowego ośrodka związanego z recyklingiem tworzyw. W dalszej perspektywie planowane są również działania zmierzające do zagospodarowania przez Lotos Jasło SA obu tych kierunków.</p>
<p xml:id="div-16">Z posiadanym zapleczem magazynowym, terminalem oraz wprowadzając do oferty nowe produkty (Pb98, Lotos Red) Lotos Jasło SA stanowi już obecnie ważny element logistyki paliwowej Grupy Lotos SA na południu Polski. Jego znaczenie będzie nadal rosło w związku z prowadzoną reorganizacją systemu dystrybucji (maksymalizacja wykorzystania własnych aktywów) i zwiększaniu się wolumenu sprzedawanych paliw, jak również w związku z obowiązkiem zapewnienia wymaganego poziomu rezerw obowiązkowych. Dla spełnienia tych warunków realizowane będzie w Lotos Jasło SA szereg inwestycji modernizacyjnych, których celem jest dostosowanie istniejącej infrastruktury zbiornikowej do obowiązujących wymogów technicznych w zakresie magazynowania paliw. Obejmują one łącznie 5 zbiorników, które będą sukcesywnie oddawane do użytku w okresie do kwietnia 2008 r. Łączna wartość tego zadania wyniesie ok. 5 mln zł.</p>
<p xml:id="div-17">Znaczący rozwój oddziału w Jaśle planują Lotos Parafiny Sp. z o.o. Zamiarem spółki jest stworzenie drugiego po Czechowicach ośrodka produkcji wyrobów rynkowych, jakim będzie uruchamiany na przełomie roku zakład produkcji świec. Wartość projektu, obejmującego dostosowanie niezbędnej infrastruktury oraz zakup specjalistycznych urządzeń wytwórczych, szacowana jest na ok. 10 mln zł.</p>
<p xml:id="div-18">Reasumując powyższe, należy wskazać na główne projekty inwestycyjne w Jaśle, które ilustruje poniższe zestawienie.</p>
<p xml:id="div-19">Na etapie analiz jest szereg innych projektów mających na celu dalszy rozwój działalności Spółki Lotos Jasło SA, związanych głównie z wykorzystaniem surowców po recyklingu do produkcji wyrobów gotowych na rynek.</p>
<p xml:id="div-20">Jednocześnie informuję Pana Posła, iż sprawy związane z wykupem pozaobiegowych akcji pracowniczych nie znajdują się w kompetencjach Ministra Skarbu Państwa.</p>
<p xml:id="div-21">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-22">Minister</p>
<p xml:id="div-23">Wojciech Jasiński</p>
<p xml:id="div-24">Warszawa, dnia 25 września 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>