text_structure.xml
5.47 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na interpelację nr SPS-024-3253/07 z dnia 28 sierpnia 2007 r. posła Pana Marka Kuchcińskiego w sprawie przywrócenia kursowania pociągu na trasie Przemyśl-Zagórz przedkładam poniższą informację.</p>
<p xml:id="div-2">Rozważając możliwość przywrócenia kursowania pociągu Przemyśl-Zagórz przez terytorium Ukrainy należy wziąć pod uwagę szereg aspektów, takich jak: uwarunkowania prawne funkcjonowania transportu kolejowego w Polsce, prognozy w odniesieniu do ruchu pasażerskiego w przedmiotowej relacji, stan techniczny linii kolejowych na trasie kursowania pociągu, efektywność ekonomiczna ewentualnego przedsięwzięcia, wola partnerów zagranicznych. Dodatkowe komplikacje rodzi fakt, że Ukraina jest państwem trzecim w stosunku do państw Unii Europejskiej i granica pomiędzy Polską a Ukrainą jest granicą zewnętrzną obszaru UE, a od 1 stycznia 2008 r. stanie się granicą obszaru Schengen. Można przewidywać, że ewentualny przejazd pociągu przez terytorium Ukrainy musiałby odbywać się na zasadzie tranzytu uprzywilejowanego bez możliwości wsiadania i wysiadania pasażerów na terytorium naszego sąsiada, przy czym wszelkie kwestie związane z bezpieczeństwem przejazdu, tj. np. nadzorowanie przejazdu pociągu, musiałyby być szczegółowo określone przez służby graniczne.</p>
<p xml:id="div-3">Kolejną bardzo ważną kwestią jest efektywność ekonomiczna ewentualnego połączenia kolejowego. Biorąc pod uwagę fakt, że ustawa o transporcie kolejowym z dnia 23 marca 2003 r. przewiduje możliwość dofinansowania międzynarodowych przewozów pasażerskich tylko na odcinku biegnącym przez obszar Polski, pełny koszt przejazdu pociągu przez terytorium Ukrainy ponosiłby polski przewoźnik bez możliwości ubiegania się o rekompensatę w ramach wykonywania usług publicznych. Przy równoczesnym braku prognoz przewidujących znaczący, wieloletni wzrost potoku pasażerów w rozpatrywanej relacji, brak jest przesłanek do zbilansowania w przyszłości kosztów przedsięwzięcia wpływami za przejazdy od pasażerów.</p>
<p xml:id="div-4">Przy rozpatrywaniu przedmiotowej kwestii należy również wziąć pod uwagę niezbędne nakłady inwestycyjne w infrastrukturę kolejową oraz w infrastrukturę potrzebną do sprawnego wykonywania kontroli organów państwowych na granicy zewnętrznej UE. Sam koszt rewitalizacji linii kolejowych dla potrzeb przywrócenia kursowania pociągu na trasie Przemyśl-Zagórz przez terytorium Ukrainy, bez inwestycji w przejściu granicznym, szacowany jest na kwotę około 105 mln zł. Wygospodarowanie takich środków przez PKP PLK S.A. może być problematyczne, gdyż w pierwszej kolejności środki finansowe kierowane są na priorytetowe projekty inwestycyjne ujęte w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013.</p>
<p xml:id="div-5">Należy sobie zdawać sprawę, że w przyszłości, podobnie jak obecnie, kolejowe przejście graniczne Krościenko-Chyrów będzie miało znaczenie przede wszystkim dla obsługi ruchu przygranicznego w regionie Podkarpacia. Kluczową rolę w obsłudze międzynarodowych połączeń dalekobieżnych Polski ze Słowacją i Ukrainą odgrywają kolejowe przejścia graniczne w Medyce i Muszynie.</p>
<p xml:id="div-6">Przejście graniczne w Krościenku niewątpliwie poprawiłoby dostępność komunikacyjną rejonu Podkarpacia, ale otwartym pytaniem pozostaje kwestia możliwości dofinansowania przewozów przez zamawiającego przewozy, którym w rozpatrywanym przypadku byłby samorząd terytorialny.</p>
<p xml:id="div-7">Wychodząc jednak naprzeciw potrzebom regionu i dostrzegając jego potencjał, przewoźnicy wykonujący przewozy pasażerskie opracowali nową ofertę przewozową na rozkład jazdy 2007/2008 poprawiającą połączenia południowo-wschodniej Polski z resztą kraju.</p>
<p xml:id="div-8">Do Przemyśla, tak jak obecnie, kursować będą codziennie dwa pociągi ekspresowe: ˝Małopolska˝ z Gdyni przez Warszawę i Kraków oraz ˝Pieniny˝ z Warszawy przez Kraków. Nowością będzie pociąg Tanich Linii Kolejowych ˝Wielkopolanin˝ kursujący codziennie w relacji Poznań-Przemyśl. Połączenie to zapewni dogodną komunikację z Wielkopolską, Dolnym Śląskiem, Opolszczyzną i Górnym Śląskiem.</p>
<p xml:id="div-9">Obsługa wspomnianego regionu zostanie wzmocniona także od strony linii Tarnów-Nowy Sącz-Muszyna. W ruchu lokalnym udostępnione zostaną podróżnym pociągi PKP EuroCity ˝Józef Bem˝ oraz grupa wagonów z pociągu ekspresowego ˝Pieniny˝, a w weekendy także ekspres ˝Ernest Malinowski˝, zapewniające dogodne połączenie z Krakowem i Warszawą.</p>
<p xml:id="div-10">Zapewnienie skomunikowania pociągów z oferty PKP Intercity z pociągami obsługiwanymi przez spółkę PKP Przewozy Regionalne w znacznym stopniu przyczyni się do poprawy obsługi transportowej mieszkańców analizowanego obszaru.</p>
<p xml:id="div-11">Proszę o przyjęcie powyższej informacji.</p>
<p xml:id="div-12">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-13">Mirosław Chaberek</p>
<p xml:id="div-14">Warszawa, dnia 19 września 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>